eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
812 عکس
182 ویدیو
71 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 🔹جلسۀ(س) 📌مجلس‌وفات‌حضرت‌معصومه(س) 🎙 سخنران: استاد 🎤 مرثیه‌سرا: مداحان اهل‌بیت(ع) 🗓 دوشنبه ۲۳ مهر از نماز مغرب و عشا ⏱ زیارت عاشورا ۱۸:۳۰ ⏱ قرائت قرآن ۱۸:۴۵ ⏱ سخنرانی۱۹:۰۰ ⏱ روضه: ۱۹:۴۵ 🕌 مکان: مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) 💢 برادران و خواهران @albayann
🖊شعری از حافظ که اشک علامه را درآورد 🖇روزی در محضر نادره دوران،ترجمان قرآن،حضرت آیت حق،مرحوم علامه طباطبایی بودیم که یکی از دوستان حاضر در آن جلسه این بیت عارف شیراز را زمزمه کرد: 🌱کاروان رفت و تو در خواب و بیایان در پیش کی روی؟ ره زه که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟🌱 🔹یک باره مرحوم علامه ، دست در مقابل صورت گرفت و سخت گریست ودر حالی که شانه هایش به شدت تکان میخورد، با خود زمزمه فرمود: کی روی ؟ ره ز که پرسی ؟ چه کنی ؟ چون باشی ؟ گویا آن کس که در بیابان از کاروان بازمانده و راه نمی داند ، خود او است . 🔸آن گریه قلب حضار را چنان به آتش کشید که هرگز شعله آن در جانشان به سردی نمی گراید . رحمة الله و انزله في جوار قربه . 📚شهود و شناخت ، ، ج 1 ، ص 604 @albayann
🖊مقام منتظر 📝 استاد: نبی مکرم اسلام (ص) فرمودند : أفضل ُ أعمال ِ أمّتی إنتظار ُ الفرج ؛ بهترین اعمال عبادی امت من ، انتظار فرج امام زمان است . 🔹توجه به این نکته لازم است که بسیاری از اعمال ْ فضیلت دارند، اما وقتی بالاترین فضیلت را برای انتظار فرج قرار می‌دهند، بدین معناست که انتظار فرج ،مسئولیت سنگینی بر دوش شیعیان خواهد گذاشت. برخی گمان می‌کنند انتظار به معنای دست روی دست گذاشتن است ؛ بدین معنا که ما باید منتظر بنشینیم و کاری نکنیم تا امام زمان(عج) ظهور کنند! در حالی که انتظار، مسئولیتی سنگین به همراه عمل و وظایف فراوان است . لذا بین منتظرانِ حضرت تفاوت‌هایی است و در حقیقت ، مقولۀ انتظار درجات و مراتبی دارد. 📌المُنتَظِرُ لأِمرِنا كَالمُت َشَحِّطِ بِدَمِهِ في سَبيلِ الله ؛ آن ‌ كه منتظر فرجم است، همچون كسى است كه در راه خدا در خون خود تپيده باشد. 🔸طبیعتا ً بالاترین فضیلت در جایی است که انسان در خانۀ امام زمان (عج) و تحت لوای ایشان زندگی کند و از فیوضات وجودی ایشان بهره‌مند گردد. اگر ما وظایف عصر انتظار را بفهمیم، ظهور محقق ‌‌ می‌ شود؛ در غیر این صورت ، ‌‌‌ صرفاً موجب آزار و اذیت حضرت خواهیم شد. او، ما و اعمالمان را می‌بیند و از نیات ما خبر دارد. 🖇 حال اگر کسی شیعۀ امام زمان (عج) باشد ، اما فقط به لفظ و گفتار اکتفا کند، قطعاً قلب مبارک حضرت را به درد خواهد آورد. مثلا ً شیعه‌ای که ‌‌‌ از این هیئت به آن هیئت برود، ولی نماز صبحش قضا شود، مناجاتش ترک شود، نماز جماعتش ترک شود، درس و تحصیلش ترک شود، راضی‌ کننده نیست. 📚عصاره خلقت @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
نگاه توصیفی و نگاه تبییینی.mp3
1.3M
🎙 ✏️نگاه توصیفی و نگاه تبیینی در منظومه مقام معظم رهبری 📌در مقابل نگاه توصیفی نگاه تبیینی وجود دارد که تحلیل حادثه است... 🖇این نگاه دوگانه را میتوانید در حادثه ای مشاهده بفرمایید. 📝استاد توضیح میدهند. @albayann
🖊برجستگی حاج آقا مصطفی از لحاظ علمی و ذهنی 📝مقام معظم رهبری: 💠مرحوم حاج آقا مصطفیٰ انسان برجسته‌ای بود. البتّه من این سالهای آخری که ایشان رفتند اوّل به ترکیه و بعد نجف، خب ایشان را دیگر ندیده بودیم؛ از دور از بعضی از احوال ایشان مطّلع بودیم؛ لکن وقتی ایشان قم بود و ما هم قم بودیم، کاملاً از نزدیک من ایشان را می‌شناختم. 📌اوّلاً ایشان از لحاظ ذهن و استعداد علمی، جزو افراد کم‌نظیر بود؛ یعنی ایشان واقعاً [دارای] یک استعداد برتر و یک ذهن وقّاد که آقای رشاد تعبیر کردند و کاملاً درست است، بود. ایشان درس هم خوب خوانده بود؛ با اینکه حالا ایشان اهل گعده و مانند اینها هم بود -حالا ما که نمیدیدیم، [ولی] میگفتند ایشان در صحن، گاهی‌اوقات تا دو ساعت از شب آنجا گعده [داشت]- لکن بعد که میرفت منزل و مشغول مطالعه میشد، از همه‌ی آن‌کسانی‌که اَقرانش بودند، ایشان جلوتر بود؛ از همه‌شان، هم فاضل‌تر بود، هم فهیم‌تر بود. بنابراین از لحاظ علمی و از لحاظ ذهنی، یک‌چنین آدم برجسته‌ای بود. 📚بیانات در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت آیت‌اللّه سیّد مصطفی خمینی ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ 🖇به مناسبت شهادت آیت الله @albayann
تاثیر مسئله اصالت الوجود در بحث امکان و ضرورت.mp3
2.01M
🔊 ⁉️تاثیر مسئله اصالت الوجود در بحث امکان و ضرورت چیست؟ ❔با توجه به نظریه اصالت الوجود هستی دارای چند مرحله خواهد بود؟ ❓تبیین عالم با وجودی که عین فقر است؛ به تنهایی ظرفیت توضیح جهان بینی قرآنی را دارد؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊 «سندبردگی ملت ایران‌» 📝امام خمینی (ره) «دنیا بداند که هر گرفتاری‌ای که ملت ایران و ملل مسلمین دارند از اجانب است‌، از آمریکاست‌. ملل اسلام از اجانب عموماً و از آمریکا خصوصاً متنفر است‌.»   بسم اللَّه الرحمن الرحیم لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلکافِرینَ عَلی المُؤمِنینَ سَبیلا ⁉️آیا ملت ایران می داند در این روزها در مجلس چه گذشت؟ می داند بدون اطلاع ملت و به طور قاچاق چه جنایتی واقع شد؟ می داند مجلس، به پیشنهاد دولت، سند بردگی ملت ایران را امضا کرد، اقرار به مستعمره بودن ایران نمود؟ سند وحشی بودن ملت مسلمان را به امریکا داد؟ قلم سیاه کشید بر جمیع مفاخر اسلامی و ملی ما؟ قلم سرخ کشید بر تمام لاف و گزافهای چندین ساله سران قوم؟ ایران را از عقب افتاده ترین ممالک دنیا پست تر کرد؟ اهانت به ارتش محترم ایران و صاحب منصبان و درجه داران نمود؟ حیثیت دادگاههای ایران را پایمال کرد؟ به ننگین ترین تصویبنامه دولت سابق، با پیشنهاد دولت حاضر، بدون اطلاع ملت، با چند ساعت صحبتهای سرّی، رأی مثبت داد؟ ملت ایران را در تحت اسارت امریکایی ها قرار داد؟ اکنون مستشاران نظامی و غیر نظامی امریکا با جمیع خانواده و مستخدمین آنها آزادند هر جنایتی بکنند، هر خیانتی بکنند؛ پلیس ایران حق بازداشت آنها را ندارد. دادگاههای ایران حق رسیدگی ندارند. چرا؟ برای آنکه امریکا مملکت دلار است، و دولت ایران محتاج به دلار! 💠به حسب این رأی ننگین، اگر یک مستشار امریکایی یا یک خادم مستشار امریکایی به یکی از مراجع تقلید ایران، به یکی از افراد محترم ملت، به یکی از صاحب منصبان عالی رتبه ایران، هر جسارتی بکند، هر خیانتی بنماید، پلیس حق بازداشت او را ندارد؛ محاکم ایران حق رسیدگی ندارد. ولی اگر به یک سگ آنها تعرضی بشود، پلیس باید دخالت کند؛ دادگاه باید رسیدگی نماید! 📌امروز که دولتهای مستعمره یکی پس از دیگری با شهامت و شجاعت، خود را از تحت فشار استعمار خارج می کنند و زنجیرهای اسارت را پاره می کنند، مجلس مترقی ایران با ادعای سابقه تمدن 2500 ساله، با لاف همردیف بودن با ممالک مترقیه، به ننگین ترین و موهنترین تصویبنامه غلط دولتهای بی حیثیت رأی می دهد، و ملت شریف ایران را پست ترین و عقب افتاده ترین ملل به عالَم معرفی می کند؛ و با سرافرازی هر چه تمامتر دولت از تصویبنامه غلط دفاع می کند و مجلس رأی می دهد. 🔸از بعض منابع مطلع به من اطلاع دادند که این طرح مفتضح را به دولت پاکستان، اندونزی، ترکیه، آلمان غربی، پیشنهاد کرده اند، و هیچ کدام زیر بار این اسارت نرفته اند. تنها دولت ایران است که این قدر با حیثیت ملت و اسلامیت ما بازی می کند و آن را به باد فنا می دهد. 📚(صحیفه امام، ج 1، ص: 409-414) @albayann
📌وجود انسان از نظر قرآن 📌 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
📌وجود انسان از نظر قرآن 📌 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻
📝استاد آیت الله فرحانی: 💠 وجود انسان از نظر قرآن مراتبی دارد 🔺دریک مرتبه انسان، استادِ ماسوای الله است و غیر از خدا همه زیر دست اویند ؛ وآن مرتبه اختصاص به نبی اکرم و یک عده خاص دارد که خود خدا معرفی کرده است. 📌آنجا نه فرشته ای درکار است نه کس دیگری، آنجا ذات مقدس حق است و شاگرد برجسته این دانشگاه نبی اکرم صلی الله علیه و آله . آنجا مصداق این آیه است «وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ »(نمل/6) قرآن یک لفظ عربی دارد که نزد شماست و یک ام الکتاب دارد که پیش ماست ، « وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ »(زخرف/4) آنجا جایی است که در سوره نجم چنین معرفی میشود: «فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى ،فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَی »(نجم/9و10) آن چیزی را که باید بدهد داد. 👈خدا بیامرزد امام را که فرمود: پیغمبر مجبور شد آن حقیقت را تا «أَفَلَا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ »(غاشیه/17) تنزل بدهد تا ما بفهمیم ونفهمیدیم. 🔆خدا آن چیزی را که باید بدهد داد اما ببین پیغمبر تا کجا آن را آورد؛ در آن مرتبه حساب اینطور است. آنجا مرتبه ای است که انسان است و خدا. از نظر انسان شناسی ولایی ای که در قرآن هست که امیرالمومنین هم در دعای کمیل همان را تبیین کرده است وجود انسان یک افقی دارد که درآن افق انسان است وخدا؛ آنجا فرشته هم نمی تواند بر انسان نظارت کند و خداوند «وَالشّاهِدَ لِما خَفِىَ عَنْهُمْ »(فرازی از دعای کمیل) است. 💢لذا ما در روایات زیادی داریم فرشته ها عملی را می برند بالا ندا می رسد آن را برگردانید به جهنم اسفل السافلین شما نفهمیدید که باطن این عمل آلوده است. این انسان شما را فریب داده است. 🔸در ولایت، مهمترین مسأله اخلاص است؛ تقوا، اخلاص، و بندگی است. ازآن افق می آییم پایینتر، میگوییم پیغمبر در آن افق و عالم گرفت و داد به دست جبرئیل؛ پیغمبر شد استاد، جبرئیل شد شاگرد. جبرئیل گرفت آورد و تحویل پیغمبر داد در عالم زمین. آن جا می گوید «فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَی»(نجم/10) پیامبر گرفت و تحویل جبرئیل داد ؛ اینجا میگوید : «عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى » (نجم/5) جبرئیل تحویل پیغمبر داد. یا در آیه دیگر فرمود : «بِأَيْدِي سَفَرَةٍ ، كِرَامٍ بَرَرَةٍ »(عبس/15و16) سفیران بزرگواری بنام فرشته ها قرآن را می آورند و تکه تکه تحویل پیامبر می دهند؛ این مراتب است. @albayann
🖊 شب های جمعه و نعمت زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) برای اهل قم استادآیت الله فرحانی: 🔹وجود فاطمه معصومه(سلام الله علیها)سبب شده نفوسی که مهمان حوزه علمیه هستند مستعد برای دریافت وتوجهات الهی شوند 🔸هرکس اتصال و ارتباط با حضرت را بیشتر کند برکت حضورش در حوزه بیشتر میشود 💠طلاب و اساتید حوزه خوب است که یک هفته درس بخوانند و شب جمعه به حرم بیایند و به خانم به عنوان میزبان گزارش کار بدهند @albayann
🖊قرار گرفتن در زمرۀ ولایت خداوند 📝استاد آیت‌الله فرحانی: ارتباط، دعا می‌خواهد. ائمه اطهار(ع) در ادعیه، راهکارها را به ما یاد داده‌اند. @albayann
البیان
🖊قرار گرفتن در زمرۀ ولایت خداوند 📝استاد آیت‌الله فرحانی: ارتباط، دعا می‌خواهد. ائمه اطهار(ع) در اد
🖊قرار گرفتن در زمرۀ ولایت خداوند 📝استاد آیت‌الله فرحانی: ارتباط، دعا می‌خواهد. ائمه اطهار(ع) در ادعیه، راهکارها را به ما یاد داده‌اند. 🔹امام(ره) فرموده‌اند: «دعا، قرآنِ صاعد است.» قرآن برای مردم نازل شده؛ اما دعا، قرآنی است که بالا می‌رود. ائمه(ع) خیلی از راه‌حل‌ها را در دعاها به ما یاد داده‌اند. یکی از دعاهایی که در ملحقات مفاتیح‌الجنان آمده، دعایی است دربارۀ وجود مقدس امام عصر(عج): 🔸اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي. این دعا، بسیار زیبا، چهارچوب را بیان می‌کند. می‌فرماید: خدایا! اگر بخواهم با امام زمان(ع) رفیق شوم، نخستین شرطش آن است که رفیق تو بشوم. 📌ببینید! متأسفانه ما دقیقاً ذهنمان برعکس است. دعا می‌گوید: خدایا! اوّل خودت را به من معرفی کن. اگر خودت را معرفی کرده‌ای، پیامبرت معرفی می‌شود؛ و اگر پیامبرت معرفی شد، امام زمانت معرفی می‌شود؛ یعنی از بالا باید شروع شود. ‌مسئله مهمّ ما در بی‌توفیقی در ارتباط با امام زمان(عج) این است که با خدا نیستیم. اگر کسی با خدا رفاقت کند، نتیجه‌‌اش آن می‌شود که با امام زمان(ع) رفیق خواهد شد. یقین بدانید، اگر کسی رضایت خدا را به دست بیاورد، قطعاً امام زمان(عج) به سراغش می‌آید. 🖇اوّل ولایت‌الله! مشکل اصلی‌مان این است که ولایت خدا را از دست می‌دهیم. وقتی ولایت خدا از دست رفت، ولایت شیطان می‌آید. در ولایت شیطان، دیگر جایی برای امام زمان(عج) نیست. حاصل آن‌که، اولین شرط ارتباط با امام زمان(عج)، ولایت‌الله است. شرط ولایت‌الله هم این است که انسان به وظیفه‌‌اش عمل کند؛ هر وظیفه‌ای که دارد... 📚عصاره خلقت @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
26.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✌رهبر انقلاب، هم‌اکنون در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان: ✏️ ما در مقابله با استکبار همه آنچه که باید و شاید برای آمادگی ملت ایران انجام بگیرد، چه از لحاظ نظامی، چه از لحاظ تسلیحات و چه از لحاظ کارهای سیاسی حتماً انجام می‌دهیم و الحمدلله الان هم مسئولین مشغول انجام آن هستند. ✏️ مطمئنا حرکت کلی ملت ایران و مسئولین کشور در جهت مقابله با استکبار جهانی و دستگاه جنایتکار حاکم بر نظم جهانی امروز است، قطعا و انصافا هیچگونه کوتاهی نخواهند کرد؛ این را مطمئن باشید. ✏️ بحث، بحث صرفا انتقام نیست، بحث یک حرکت منطقی است؛ مقابله منطبق با دین، اخلاق، شرع و منطبق بر قوانین بین‌المللی است و ملت ایران و مسئولین کشور در این جهت هیچ گونه تعللی و کوتاهی نخواهند کرد. این را مطمئن باشید. ۱۴۰۳/۸/۱۲ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊امام خامنه‌ای: 🇮🇷سیزده آبان, کشتار دانش‌آموزان در ۱۳ آبان, جوان, جوان مؤمن انقلابی روز سیزدهم آبان که نام آن را در کشور روز [مبارزه با] استکبار نهاده‌اند، به نظر من -ضمن اینکه آن نام، نام درستی است- روز جوان است؛ 🔹 روز جوان مؤمن، جوان انقلابی، جوان شجاع، جوان دلاور، جوان مبتکر، جوانی که دست به کاری میزند که دشمن را از ابتکار، و از حرکت بازمیدارد. 📚بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان۱۳۹۵/۰۸/۱۲ @albayann
AudioMerger_1_1169690632.mp3
2.21M
🎙 📌مشکل علت نخستین در فلسفه غرب و بیان خلط آن 🔎فلاسفه غرب تصور کردند هر موجودی باید علتی داشته باشد حال آنکه هر ممکن و حادثی نیازمند علت است . 🔎بین "ایجاد" و "دادن" تفاوت بسیاری است و در فرض اصالت وجود "گیرنده" و "داده شده" یکی می شود. 🔰 در بیان استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊حضرت زینب (سلام الله علیها) ✍امام خامنه اي: 🔹زینب کبریٰ (سلام‌ الله‌ علیها) توانست به همه‌ی تاریخ و همه‌ی جهان نشان بدهد ظرفیّت روحی و عقلی عظیمِ جنس زن را؛ این خیلی مهم است. 📌به کوری چشم آن کسانی که چه در آن زمان، چه در دوره‌ی ما هر کدام به نحوی جنس زن را تحقیر میکردند و میکنند، زینب کبریٰ توانست نشان بدهد علوّ مرتبه‌ی زن و عظمت قدرت روحی و عقلانی و معنوی زن را. 📚بیانات در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت۱۴۰۰/۰۹/۲۱ @albayann
مهدویت سیاسی.mp3
4.65M
🔊 در مهدویت سیاسی چهار رویکرد وجود دارد که هرچهار رویکرد مخالف دموکراسی است: 1⃣اولین رویکرد: نیابت سلطنتی ازامام معصوم است که سلطان خودرا نایب امام معصوم معرفی می کندکه درعصر صفویه این نگاه وجود داشته است وحکومت خودرا ازطرف امام زمان (عج)می دانسته اند. 2⃣دومین رویکرد:نظریه ولایت مطلقه فقیه است که دراین نظریه فقیه نیابت ازامام زمان (عج)می کند وولایت اورا دارد. 3⃣سومین رویکرد:انجمن حجیته است که بی عملی را درعصرغیبت مطرح می کند وهرحکومتی را قبل از زمان ظهور طاغوت معرفی می کند. 4⃣رویکردچهارم :انتظار را مکتب اعتراض معرفی می کندکه دکترشریعتی این را پایه گذاری کرده است ومی شود اورا مکتب (نه)معرفی کرد. 👈استاد آیت الله فرحانی به تبیین این چهار رویکرد دراین صوت می پردازد. @albayann
شماره 17 آبان.jpg
43.63M
📚 شماره هفدهم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. 📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره هفدهم خود، مطالبی با سه سر فصل جزءنماز مستحبی، فقه سنتی و پویا وتحقق عدالت اجتماعی ارائه شده است. 📖مطالب لوح شماره هفدهم به شرح ذیل می باشد: 1️⃣استدلال و نقد: آیا جزء مستحبی در نماز ممکن است؟ برگرفته از درس خارج 📌 به قلم آقای حسین حاجی زاده 2️⃣فقه سنتی و پویا در حوزه های علمیه 📌به قلم آقای سید رضا غضنفری 3️⃣هدف از خلقت تحقق عدالت اجتماعی 📌به قلم آقای محمد رضا بابایی 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. @albayann
🖊مرگ با عنوان مسلمانی 📌...مشبک شدن این سه عنصر مهم ایمان با هم آدمی را به سعادت می‌رساند که همان مرگ با عنوان مسلمانی است. @albayann
البیان
🖊مرگ با عنوان مسلمانی 📌...مشبک شدن این سه عنصر مهم ایمان با هم آدمی را به سعادت می‌رساند که همان مر
✏️مرگ با عنوان مسلمانی 📝استاد : 1⃣قرآن برای امت اسلامی ابتدایی‌ترین مقام معرفتی که تصویر می‌کند است این را در آیه 14 سوره حجرات خداوند متعال به تصریح بیان می‌فرماید: قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰکِنْ قولوا أَسْلَمْنَا ولما یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ وَإِنْ تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛ (عرب‌های بادیه‌نشین گفتند: «ایمان آورده‌ایم» بگو: شما ایمان نیاورده‌اید، ولی بگویید اسلام آورده‌ایم، امّا هنوز ایمان وارد قلب شما نشده است! و اگر از خدا و رسولش اطاعت کنید، چیزی از پاداش کارهای شما را فروگذار نمی‌کند، خداوند، آمرزنده مهربان است.) 2⃣بعد از این مقام با تلاش‌ها و مجاهدت‌هایی که افراد انجام می‌دهند اسلام آنها تبدیل به می‌شود. 3⃣قرآن کریم این مجاهدت را این بیان می‌دارد که بیان نبی را به‌بیان خود مقدم بشمارند، از اینجا مسئله ولایت خود را نمایان می‌کند. خداوند این موضوع را در آیه 65 سوره نساء این‌گونه مورد اشاره قرار می‌دهد: فَلَا وَرَبِّکَ لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّیٰ یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حرجا مِمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا؛ به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اینکه در اختلافات خود، تو را به داوری طلبند؛ و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند؛ و کاملاً تسلیم باشند. 📌این مرحله آغاز به کار مؤمنان است که خود را متصل به کنند تا مورد رحمت خدا قرار گیرند و اسلام آنها از زبان به قلبشان رسوخ کند. 🔹در این راه آنچه که خودنمایی می‌کند مراقبت از این ایمان گفته شده‌است، یعنی اگر مسلمانی می‌خواهد رشد کند در اولین مرحله باید شهادت به وحدانیت خدا داده و سپس فرستاده او را تمکین کند و در راه این تمکین خود مراقبتی انجام دهد که مشبک شدن این سه عنصر مهم ایمان با هم آدمی را به سعادت می‌رساند که همان مرگ با عنوان مسلمانی است. 🖇خداوند در آیه 101 آل عمران این توصیه را به مؤمنان می‌کند: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ؛(ای کسانی که ایمان آورده‌اید! آن گونه که حق تقوا و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید! و از دنیا نروید، مگر اینکه مسلمان باشید! (باید گوهر ایمان را تا پایان عمر، حفظ کنید)!) @albayann
✏️برای خدا کار بُکنیم 📌من امیدوارم که خداوند همۀ شما را توفیق بدهد و همۀ ما را توفیق بدهد برای خدا کار بکنیم، تا شکست در آن نباشد. این از همۀ توفیق ها بالاتر است که ما خودمان طوری بکنیم که کارهایمان برای او باشد. 📚صحیفه نور ،جلد ١٠ ،صفحه ١١٣ @albayann
✏️مقابله با ارعاب دشمن در گرو تحکیم پیوندهای اجتماعی 📝استاد آیت الله فرحانی @albayann
✏️مقابله با ارعاب دشمن در گرو تحکیم پیوندهای اجتماعی 📝استاد : 🔸صدماتی که در جامعه مؤمنین به وجود می‌آید قابل تأمل است چرا که برخی افراد تقوا پیشه کرده‌اند و خود را از گزند دشمنان در امان نگه‌داشته‌اند اما وقتی به آیه 65 سوره نساء می‌رسند گویی زحمات خود را بی‌ثمر می‌بینند چرا که خداوند متعال آنجا می‌فرماید: مَا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ و ما أَصَابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ وَأَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رسولا وَکَفیٰ بالله شَهِیدًا ؛(آنچه از نیکی‌ها به تو می‌رسد، از طرف خداست؛ و آنچه از بدی به تو می‌رسد، از سوی خود توست. و ما تو را رسول برای مردم فرستادیم؛ و گواهی خدا در این باره، کافی است!) 🔰علامه طباطبایی ذیل تفسیر آیه فوق این‌چنین می‌نویسد: جامعه هویت مستقلی از فرد دارد، چرا که یک هویت وحدانی است و غیر از هویت افراد است. به‌عبارتی جامعه یک کشور در یک نگاه مثل انسان واحد است، شهید مطهری در توضیح این بحث می‌گوید: ترکیب‌ها چند نوع‌اند: ترکیبات شیمیایی، ترکیبات موجودات زنده و… در ترکیبات موجودات زنده هر چه آن موجود پیچیده می‌شود، ترکیباتش پیچیده‌ترمی شود، به‌عبارتی در عین اینکه اجزا استقلال دارند هویت وحدانی هم دارند. مثلاً قلب سازمان خود را دارد اما در عین حال هویت وحدانی انسان هم باقی است. 📌علامه طباطبایی می‌فرماید: حوادثی برای جامعه پیش می‌آید که عده بی‌گناه جامعه نیز آن حادثه را می‌چشند، چطور می‌شود که آیه می‌فرماید: وَمَا أَصَابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ. با این توضیح یعنی شهادت‌ها، خانه‌نشینی‌ها، سیلی‌خوردن‌ها و گوشواره کشیدن‌ها از خود ما نشئت می‌گیرد. اینجا هم فمن نفسک است؟ در پاسخ می‌گویند: بلی! اما اینجا منظور نفس جامعه است. 💠نسبت نفس و افراد این است که تا پیوندهای ایمانی جامعه تقویت نشود، حرکتی صورت نمی‌گیرد. باید پیوندها به‌گونه‌ای باشد تا توان حرکت جامعه را داشته‌ باشد. اگر جامعه پیوندهای درونی‌اش تقویت نشود در جامعه ارتداد پیدا می‌شود؛ اما هر مقدار این پیوندها تقویت شد نتیجه خارجی‌اش ارعاب دشمن می‌شود. @albayann