eitaa logo
البیان
11.4هزار دنبال‌کننده
820 عکس
184 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰آیت الله فرحانی: 🔶افتخار بزرگ ما در حوزه علمیه فقه نورانی اهل بیت علیهم السلام است و همه سر سفره قال الباقر (ع) و قال الصادق (ع) ارتزاق میکنیم و بهره میبریم. لکن بهره مندی از سفره اهل بیت یک نظام فکری قوی میخواهد ، یک نظام فکری منسجم که میشود در یک دوره قابل قبول علمی آن را بدست آورد و رفت و از اسلام دفاع کرد . 🔹شهید مطهری میفرماید وقتی یکبار خودم و تحصیلاتم را ارزیابی میکردم دیدم من یک نظام فکری پیدا کرده ام ؛ آن موقع تازه با استاد الهی ام امام خمینی آشنا شده بودم ، با فلسفه اسلامی آشنا شده بودم ، قاعده الواحد را فهمیده بودم و بسیاری از سوالاتم نقش بر اب شده بود . که نتیجه ملاقات چند استاد بزرگ آیت الله بروجردی ، امام و علامه طباطبایی بود . ممکن بود اگر من حوزه نمیامدم خیلی چیزهای دیگری داشتم حتی ایمان و تقوا و... اما این نظام فکری را پیدا نمیکردم و این اجتهاد جواهری را نداشتم . که نتیجه یک کار قوی علمی منسجم سر سفره روایات اهل بیت(علیهم السلام) بود . 💠این بزرگواران ، این نظام فکری را از بزرگانشان مثل آیت الله بروجردی ، امام و علامه طباطبایی با زحمت و در یک دوره قابل قبول علمی و در عین حفظ نشاط و جوانی و بدون خسته شدن بدست آوردند ، و با همین نشاط وارد عرصه دفاع از دین و انقلاب و اندیشه نورانی امام شدند ، کارهای بزرگی بود که امثال شهید بهشتی و امام حاضر ما و مرحوم آقای مطهری انجام دادند . 📌شما رساله دکترای شهید مفتح رو ملاحظه بفرمایید ؛ اینها نشان دادند که چگونه باید از روایات اهل بیت علیهم السلام ، کلمات نورانی ادعیه بزرگ ، استفاده کرد ؛ آقای مطهری گریه میکرد و میگفت معجزه از ما نخواهید که کمیل امیرالمومنین علیه السلام معجزه است ، مناجات شعبانیه معجزه است ، 🔺ما برای استفاده از این فضا باید کار منسجم علمی بکنیم . این کار منسجم هم سر سفره امامین انقلاب باید انجام شود ضرورتا و انقلابی کردن حوزه هم جز این راهی ندارد . کار منسجم علمی و ایجاد یک نظام فکری قوی و فهم کلام اهل بیت علیهم السلام . . @albayann
🖊جامعه به عنوان مرکب حقیقی و ارتباط آن با نظام اسماء ✍به قلم حجت الإسلام و المسلمین حجت پورعبدالهی بر اساس اینکه جامعه، مرکب حقیقی باشد یکی از اسماء الهی خواهد بود یعنی ما یک اسمُ الله داریم که در مرکب حقیقی هم پیاده می شود. 🔹اگر جامعه موجود حقیقی باشد قطعا اسم و اسمی از اسماء الله خواهد بود و طبق اینکه همه اسماء الهی همه کمالات را دارند آن وقت جامعه دارای شعور است و قابل تخاطب می باشد و می توان گفت تری کل امة جاثیه کل امة تدعی الی کتابها. 📌لذا اگر ترکیب جامعه یک ترکیب حقیقی و اطلاق اسم بر واقعیت عینی، درست باشد و در نظام اسماء حسنی الهی، هر اسمی همه کمالات را دارا باشد، طبق آن، نظر حضرت امام خمینی(ره) در ذیل ایه تسبح له السماوات السبع و الارض و من فیهن و ان من شیئ... شامل جامعه نیز خواهد شد زیرا عنوان شیئ برا جامعه نیز صادق است. حضرت امام می فرمایند: اين موجوداتى كه دنبال آن اسم اعظم مى ‏آيند اين‏ها هم واجد همان كمالات هستند، منتها به اندازه سعه هستى خودشان، به اندازه سعه وجودى خودشان، تا برسد به همين موجودات مادى. 🔶اين موجودات مادى را كه ما خيال مى‏ كنيم قدرت، علم و هيچ يك از كمالات را ندارند، اين‏طور نيست. ما در حجاب هستيم كه نمى ‏توانيم ادراك كنيم. همين موجودات پايين هم كه از انسان پايين ‏ترند، و از حيوان پايين ‏ترند، و موجودات ناقص هستند، در آن‏ها هم همه آن كمالات منعكس است، منتها به اندازه سعه وجودى خودشان. حتى ادراك هم دارند همان ادراکی که در انسان هست در آن‏ها هم هست: إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ‏ بعضى از باب اين‏كه نمى ‏دانستند مى ‏شود يك موجود ناقص هم ادراك داشته باشد، آن را حمل كرده بودند به اين‏كه اين تسبيح تكوينى است‏؛ و حال آن‏كه آيه غير از اين را مى‏ گويد. تسبيح تكوينى را كه ما مى‏ دانيم.- تسبيح تكوينى يعنى اين‏ها موجوداتى هستند و علّتى هم دارند- خير مسأله اين نيست، تسبيح مى‏كنند. 🖇در روايات، تسبيح بعضى از موجودات را هم ذكر كرده‏ا ند كه [آن‏] تسبيح چيست‏. در قضيه تسبيح آن سنگريزه‏اى كه در دست رسول اللَّه صلى الله عليه و آله بوده‏ [آن‏ها] شنيدند كه چه مى‏ گويد. تسبيحى است كه گوش من و شما اجنبى از اوست. نطق است؛ حرف است؛ لغت است، اما نه به لغت ما، نه نطقش نطق ما است. اما ادراك است، منتها ادراك به اندازه سعه وجودى خودش. 💢حال این جامعه که از اسماء الهی است مانند بقیه اسمها تحت اسم اعظم است و آن اسم اعظم ولیّ الله اعظم می باشد. اگر جامعه وجود عینی و حقیقی پیدا کرد و وصل به امام شد استقلال فرد از بین نمی ورد که حداقل در دو فضا قابل بررسی است. 1⃣در فضای بوعلی به اینکه در ترکیبات عالی و راقی صورت نوعیه فوقانی استقلال اجزا را از بین نمی برد. شهید مطهری می فرمایند حقيقت اين است كه از نظر فلسفى، همه تركيبهاى حقيقى را نمى‏توان يكسان شمرد. در مراتب پايين طبيعت، يعنى در جمادات و موجودات بيجان كه به اصطلاح فلاسفه تنها يك قوّه بسيط محض در هر موجودى حاكم است و به تعبير فلاسفه «على وتيرة واحدة» عمل مى‏كنند، اجزاء و قوا در يكديگر ادغام كلّى مى‏شوند و وجود آنها در وجود «كلّ» يكسره حل مى‏گردد، آن‏چنان‏كه مثلا در تركيب آب از دو عنصر اكسيژن و هيدروژن مى‏بينيم، امّا هر اندازه كه تركيب در سطح بالاتر قرار مى‏گيرد، اجزاء نسبت به «كلّ» استقلال نسبى بيشترى پيدا مى‏كنند و نوعى كثرت در عين وحدت و وحدت در عين كثرت پديد مى‏آيد چنانكه در انسان مى‏بينيم كه در عين وحدت، از كثرتى عجيب برخوردار است كه نه تنها قوا و نيروهاى تابعه كثرت خود را تا اندازه‏اى حفظ مى‏كنند بلكه نوعى تضاد و كشمكش دائم ميان قواى درونى او برقرار مى‏گردد. 💠جامعه، راقى‏ترين موجود طبيعت است و استقلال نسبى اجزاء تركيب‏كننده‏اش بسى افزون‏تر است. پس، از آن نظر كه افراد انسان كه اجزاء تشكيل دهنده جامعه ‏اند از عقل و اراده‏اى فطرى در وجود فردى و طبيعى خود، مقدّم بر وجود اجتماعى، برخوردارند و بعلاوه در تركيب مراتب بالاى طبيعت استقلال نسبى اجزاء محفوظ است، افراد انسان يعنى روح فردى در مقابل جامعه يعنى روح جمعى مجبور و مسلوب الاختيار نيست. 2⃣در فضای صدرا ما یک وحدت مقسمی و یک وحدت قسمی داریم و گفته می شود موجود یا واحد است و یا کثیر است و خود کثیر هم وحدت دارد اما وحدتی که با کثر جمع می شود، زیرا موجود مساوق وحدت است و اگر کثرت، وحدت نداشته باشد موجود نخواهد بود که به این مطلب آیت الله جوادی پرداخته اند. 📚برگرفته از درس تفسیر استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊نگاه تمدنی اسلام ✍🏻استاد آیت الله فرحانی : ⁉️یک عده ایی از اساتید تشریف داشتند اساتید بزرگوار در دانشگاه و حوزه ، یک عزیزی سوال کرد که حاج آقا سابقه تمدنی اسالم چه چیزی است ؟ 🔰من به ایشان عرض کردم شما این نظرات آقایان فیلسوفان تاریخ تمدن آشنایی دارید ؟ گفت تا حدودی آشنا هستم ، بعضی از آن نظرات را من به بعضی ها اشاره کردم مثل آقای توئیبی معروف که از آن فیلسوفان معروف تاریخ تمدن است ، به ایشان عرض کردم می دانید توئین بی(وقتی تمدن ها را لیست می کند )گوستاو لوبون وقتی تمدن ها را بررسی می کند حتی ویلدورانت وقتی تمدن ها را بررسی می کند با قطع نظر از برخی دیدگاه های متاثر از تخریب ها بررسی میکنند ✅اما بعضی ها که انصاف را می خواهند بدهند می آیند می گویند که کانون تمدن اسلام در شرائطی شکل گرفت ، در منطقه ای شکل گرفت که از جهت جغرافیایی شرائطش اینطوری بوده ، تعداد افرادش که سواد خواندن و نوشتن داشتن ان جامعه این مقدار بودند ، به دور آن چند کانون تمدنی مانند مصر از یک طرف ، ایران از یک طرف ، روم از یک طرف ، صنعاء و عدن از یک طرف و هر کدام با یک قدمت و سابقه ایی بعد این شخصیت _پیامبر اکرم_ می آید یک کانونی را تاسیس می کند و این کانون در کمتر از دو دهه همه مراکز تمدنی را منفعل می کند ، یعنی کانونی که بوجود می آورد مسیری را طی می کند که واقعاً این معلم این مربی با این دستاورد عظیم ، 💠الان دنیا احساس می کند این حرکت زنده شده و دارد مخاطب خودش را در فرانسه و در انگلیس و در آمریکا و در اروپا به دست می آورد و البته این حرکت عجیب بزرگ و عجیب انقلاب اسلامی و نقش پیامبر گونه امام ره بزرگوار ما و رهبری بی بدیل شاگرد بزرگ او حضرت آقا خوب خیلی مؤثر بوده ، ولی این حرکت اینطوری دارد خودش را پیدا می کند خوب طبیعی است که اینطوری مورد اهانت قرار بگیرد ، 💢ولی حقیقتاً این اهانت اهانت به انسان است ، این اهانت اهانت به مقامی است که نبی بزگوار ما شاگرد ذات اقدس اله و معلم ما سوی برای انسان و برای انبیاء ترسیم کرده است ، این تعرض تعرض به آن اندیشه ایی است که می آید و با مبناء قرار دادن انسان و علو انسان و ظرفیت عظیم انسان ، مسئله توحید را محور همه چیز قرار می دهد ، این اهانت اهانت به بزرگ شخصیتی است که وقتی می خواهد نامه بنویسد به مراکز تمدنی با این آیه می نویسد قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ @albayann
تمجید از کتاب مصباح الهدایه.mp3
63K
💠تمجید از کتاب مصباح الهدایه امام خمینی ره 🔰آیت الله فرحانی @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 انتشار نخستین‌بار 📹 خاطره روز گذشته رهبر انقلاب از جلسه عجیب با فرماندهان سپاه و نقل قول حاج قاسم از همسرشان برای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 💻 Farsi.Khamenei.ir
البیان
📣 انتشار نخستین‌بار 📹 خاطره روز گذشته رهبر انقلاب از جلسه عجیب با فرماندهان سپاه و نقل قول حاج قاسم
خاطره ای عجیب از زبان امام خامنه ای و ذکر نکاتی خاص در سخنان ایشان در جمع فرماندهان سپاه توصیه می شود حتما @albayann
▪️ إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: جنایتکاران سنگدل بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد/ این جنایتکاران بدانند که از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود/ این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله 👈 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است. 📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند. 🔹ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله. 🔹اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🏴بیانیه استاد آیت الله فرحانی در پی حادثه تروریستی کرمان بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله و إنا إلیه راجعون 🖊حادثه ناگوار تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان که منجر به شهادت مظلومانه جمعی از مردم عزیز کشورمان شد، موجب تأثر و اندوه شدید ملت غیور ایران اسلامی گردید. اینجانب این ضایعه دلخراش را به ساحت مقدس امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب و مردم مومن و شریف ایران تسلیت عرض می نمایم. ایادی تروریستی که همچون غده ای سرطانی در پی نا امنی در کشورهای اسلامی منطقه هستند، بار دیگر با حمایت و تحریک حامیان اصلی خود یعنی آمریکا و اسرائیل، چهره منحوس و پلید خود را به نمایش گذاشتند. این سیاه دلان کودک کش که در صحنه نبرد با جبهه راستین اسلام و مکتب اهل بیت (ع) با شکست های پی در پی روبرو شده اند، به انتقام بزدلانه و سخیف دست زده و با اقدام وحشیانه و ددمنشانه خود ، حقد و واهمه خود را از برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نشان داده و بار دیگر چهره‌ خبیث و پلید خود و دولت‌های حامی اش را بر همگان نمایان ساختند. این حادثه تروریستی برای همه مردم بسیار ناراحت کننده بود. لکن اقدام مذبوحانه این جریان مصداق آیه شریفه «وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَيْناكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمالَكُمْ» شد و انشاءالله موجب رسوایی و انزجار بین المللی از منافقان و درغگویان عالم خواهد شد. بی شک ملت متدین و مؤمن ایران اسلامی با این دست تحرکات مذبوحانه، ذره ای از آرمان های و ارزش های الهی خود کوتاه نخواهد آمد و با توکل به خداوند متعال و استعانت از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ، تا رساندن عَلَم توحید و عدالت خواهی به صاحب اصلی آن، به حرکت خود ادامه خواهد داد. وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ عبدالکریم فرحانی نمایند مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری 13 دی ماه 1402 @albayann
🖊مراتب حکم بر اساس مبناء امام (ره) ✍🏻استاد : 🔹اگر به مسئله حکم عقلائی نگاه کنیم و مقنِّن را غیر از مبلِّغ حکم بدانیم ،و بگوئیم مقنن خدای متعال است ، ناگزیریم مراتب حکم را اینطور بگوئیم، مقنن خدای متعال است ، تقنین اتفاق افتاده و اراده الهی ، اراده تشریعی الهی نه اراده تکوینی ، تقنین را درست کرده است ، ومبلِّغ این مقنن پیامبراکرم است 🔸اگر مبلِّغ این مقنن نبی اکرم باشد ، آنموقع همه احکام خداوند چه انشاء و چه فعلیت، نزد نبی اکرم (ص) موجود است ، نزد امیرالمومنین (ع) موجود است ، نزد اوالد امیرالمومنین(علیهم السلام) موجود است ، لذا اینها می شوند احکامی که به ودیعه گذاشته می شوند ولی موجودند ، و اگر به ودیعه گذاشته بشوند می شوند انشائی و شأنی در سنبله انشاء و اگر ابلاغ نشوند برای اجراء می شوند فعلی ، هیچ تبدلی هم در بحث اراده نخواهد بود. 📌معنای این حرف این است که خدای متعال همه احکامش را به نبی اکرم وحی میکند لذاخاتمیت درست است و همه احکام یک جا می آیند و مقنن اوست وتبدل هم در اراده تشریعی نداریم ، 🔺الفاتح لما سبق الفاتح لمن غلق و الخاتم لما سبق ، نبی اکرم فتح کرده درهای بسته را و دریافت کرده تمام احکام الهی را ، فاتح لمن غلق است،در بسته را او باز کرده است ، و خاتِم یا خاتَم ما سبق است ، ختمَ المراتب و فتحَ الابواب 💠پیامبر معلم اول است ، معلم اول است یعنی به تعبیر استادمان معلم اول است یعنی غیر از او دیگران می شوند متعلم حتی جبریئل امین ، اگر او فاتح من غلق است اگر او نبود این درها اینطوری باز نمی شد آنموقع کتاب خدا حاوی همه است ، با متون متعدده ایی که دارد ، آنموقع این نوع وحی که کتاب الهی را درست کند و فاتح این در بسته نبی اکرم است 📌تا أو أدنی شکل نگیرد اوحی الی عبده ما اوحی شکل نمی گیرد ، دنی فتدلّی فکان قاب قوسین أو ادنی فأوحی الی عبده ما اوحی ما کذب الفؤاد ما رأی إن هو الا وحی یوحی علّمه شدید القوی ببینید این سازمان یک سازمانی است که حکم الهی را چه در مرحله انشاء ،چه در مرحله فعلیت در کتاب خدا می داند ، و کتاب الهی مشتمل بر همه این احکام است و وحی الهی یعنی دریافت همه اینها. @albayann
✍🏻استاد : 💠وقتی می خواهیم راجع به انسان بحث کنیم ، یک بار انسان شناسی را به شکلی که به اصطلاح در فضای فلسفه مضاف است می گوییم ، یک بار انسان شناسی قرآنی را امتدادی می گوییم ، 📌اگر انسان شناسی قرآنی امتدادی گفته شود همان مصباح الهدایة حضرت امام (ره) است که امتداد این معارف قرآنی درباره انسان سیستم اعتبار را حل می کند، سیستم کتاب را حل می کند ، سیستم حدیث قدسی را حل می کند ، زیارت عاشوراء را درست می کند. @albayann
🖊ملاقات شقیق بلخی با امام کاظم(ع) 🔹راوی این حدیث «شقیق بلخی» است که از شاگردان آن امام بزرگوار به شمار می‌رود و به درجات معنوی بالایی دست یافته است. شقیق بلخی می‌گوید: در سال 149 هجری عازم مکه شدم. در طول مسیر جوانی را دیدم که به تنهایی راه می‌پیمود. 📌من بر اساس حالات و شرایط ظاهری او گمان کردم که او از صوفیه است و به همین دلیل تصمیم گرفتم خودم را به او برسانم و او را نصیحت کنم. پس از آن‌که به سمت او رفتم و به او نزدیک شدم، پیش از آن‌که چیزی به او بگویم آیۀ شریفۀ «إجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إثْمٌ» را قرائت کرد که می‌فرماید: «از بسیار پندارها در حقّ یکدیگر اجتناب کنید که برخی ظنّ و پندارها معصیت است». من از این اتفاق منقلب شدم و دیگر او را ندیدم تا آن‌که در مسیر بار دیگر در کنار چاهی با او مواجه شدم، در حالی که او مشغول نماز بود. 🔸نماز خواندن او بار دیگر مرا منقلب کرد؛ زیرا در نهایتِ خشوع و تضرع عبادت ‌می‌کرد و اشک‌هایش سرازیر بود. در این لحظه از تصور پیشین خود پشیمان شدم و تصمیم گرفتم از او عذرخواهی و توبه کنم؛ بنابراین به کنار او رفتم. این بار نیز بلافاصله پس از آن‌که نمازش تمام شد، رو به من کرد و آیۀ شریفۀ «وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى» را قرائت کرد که می‌فرماید: «و البته بر آن کس که توبه کند و (به خدا) ایمان آرد و نیکوکار گردد و درست به راه هدایت رود، مغفرت و آمرزش من بسیار است». او بار دیگر بدون این‌که من چیزی بگویم، به چیزی که در ذهن خود داشتم اشاره کرد؛ زیرا حال من در آن لحظه، پشیمانی از اشتباه و بازگشت به خداوند متعال بود. 💢پس از آن، باز از همدیگر جدا شدیم و مدتی بعد در ادامۀ مسیر، او را کنار چاهی دیدم که می‌خواست از آن آب بردارد و وضو بگیرد. او دلو را وارد چاه کرد تا آب بردارد؛ اما دلو از دست او جدا شد و در چاه افتاد. در این موقعیت، دستان خود را بلند کرد و به خداوند متعال چنین خطاب کرد: «خدایا! تو می‌دانی همه‌چیزِ من تو هستی؛ نانِ من تویی، آبِ من تویی، توجه من تویی.» در حالی که او با خداوند نجوا ‌می‌کرد، دیدم که آبِ چاه بالا آمد و دلو در اختیار او قرار گرفت. دلو را پر از آب چاه کرد و با آن وضو گرفت و مقداری از آب را نوشید. جلو رفتم و عرض کردم: آقا! می‌شود من از باقی‌ماندۀ آب دلو استفاده کنم؟ باقی‌ماندۀ آب را در اختیار من گذاشت و من مقداری از این آب استفاده کردم. آبِ عجیبی بود؛ حلاوت و طعم و گواراییِ آن به گونه‌ای بود که آبِ من بود، نانِ من بود، حالِ من بود، قالِ من بود؛ مرا منقلب کرد. آنگاه رو به من کرد و فرمود: «‌ای شقیق! هر کس رابطه‌اش را با خدایش درست کند، خداوند مشکلات او را حل می‌سازد؛ دست او را‌ می‌گیرد و به ولیّ خود متصل می‌کند.» 💠دیگر او را ندیدم تا ‌این‌که به مکه رسیدیم. هنگام صبح دیدم که وقتی عده‌ای این جوان را دیدند، اطرافش را گرفتند و به او احترام کردند. پرسیدم: او کیست؟ گفتند: او موسی بن جعفر(عا)، امامِ شیعیان است. با خودم گفتم: آری؛ این کرامات از شخصیتی جز امام کاظم(ع) بروز نمی‌کند. 📚برگرفته از کتاب انسان معاصر و ناگزیری از معنویت اثر آیت‌الله عبدالکریم فرحانی برای تهیه این اثر به سایت نشر البیان مراجعه کنید. https://albayan-nashr.ir/ @albayann
💠ما اینجا کاره ای نیستیم 🖊یکی از شاگردان علامه طباطبایی می‎گوید: ... هیچ به خاطر ندارم که از اسم هر یک از ائمه علیهم‎السلام بدون ادای احترام گذشته باشند. 📌 در مشهد که همه ساله مشرف می‎شدند و تابستان را در آنجا می‎ماندند وقتی وارد صحن حضرت رضا علیه السلام می‎شدند، بارها که در خدمتشان بودم و می‎دیدم که دست‎های مرتعش را روی آستانه در می‎گذاشتند و با بدن لرزان از جان و دل آستانه در را می‎بوسیدند، گاهی از محضرشان التماس دعا درخواست می‎شد می‎گفتند: «بروید از حضرت بگیرید؛ ما اینجا کاره‎ای نیستیم؛ همه چیز آنجاست!» @albayann
🖊ضیافت امام حسین(ع) برای اصحاب خویش 🔹امام حسین(ع) بهترین وسیله برای پرواز روح انسان است و ضیافتی که ایشان ترتیب می‌دهد بستری است برای پر و بال یافتن؛ همانند فطرس که استاد شهید مطهری دربارۀ او می‌نویسد: داستان فُطْرُس ملك، رمزى است از بركت وجود سيدالشهدا(ع) كه بال‌شكسته‏ها با تماس به او صاحب بال و پر مى‏شوند؛ افراد و ملت‌ها اگر به راستى خود را به گهوارۀ حسين بمالند، از جزاير دورافتاده رهايى مى‏يابند و آزاد مى‏شوند. 🔹نباید گمان کرد که این مهمانی تنها برای اولیایی مانند حضرت اباالفضل(ع) است و بقیه از آن محرومند. با مرور اتفاقات ایام منتهی به عاشورا می‌توان به آسانی فهمید که این ضیافت برای هر کسی که خود را از بین نبرده باشد، سودمند است؛ به گونه‌ای که افرادی مانند زهیر و حرّ نیز وارد این ضیافت می‌شوند و در کنار حبیب بن مظاهر و سعید بن عبدالله از برکات اباعبدالله(ع) بهره‌مند می‌گردند. 📌مرور برخی از رویداد‌های روز عاشورا و کمی ‌پیش از آن به ما نشان می‌دهد که چگونه امام حسین(ع) به اصحابش مِهر می‌ورزد و از آن‌ها دستگیری می‌کنند؛ برای برخی انتظار می‌کشد، برای برخی روشنگری می‌کند و برخی را در آغوش می‌گیرد . 📚برگرفته از کتاب پیوند معرفتی با سیدالشهدا (علیه السلام) اثر آیت‌الله عبدالکریم فرحانی @albayann
سیر تکاملی انسان در قرآن.mp3
838.8K
🔊 ⁉️انسان در ماه رجب باید به چه چیزی برسد؟ ⁉️قرآن کریم از آن چگونه تعبیر می کند؟ ⁉️سیر تکاملی انسان در قرآن چگونه است؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی بیان میکنند. 🌱حلول ماه رجب و ولادت امام محمد باقر علیه السلام مبارک باد🌱 @albayann
تفسیر قسمتی از دعای یامن ارجوه.mp3
1.55M
🔊🔊 استاد آیت الله فرحانی: 💠تفسیر قسمتی از دعای یا من ارجوه 📌سر کلمه جمیع در این دعا چیست؟ 📌ضیافت معنوی ذکر خداوند در ماه رجب... 📌خیر آخرت جای تامل و کار دارد... 📌لزوم مرور جدی ادعیه ماه رجب @albayann
شهادت امام هادی(ع).mp3
1.71M
🔊 🏴به مناسبت شهادت امام هادی (علیه السلام) 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 📌ادعیه و زیارات صادر شده از اهل بیت راه اتصال با مبدا عالم است 📌زیارت جامعه کبیره و بعضی از ادعیه ماه رجب ذخایر عجیبی دارد مثل دعای (اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ) که یک مجموعه ای است درباره ولایت و انسان ولایی در افق اهل بیت (علیهم السلام) @albayann
🖊پیوند معرفتی با سید الشهدا جلد هشتم از مجموعه 💠هدف اساسی از برگزاری عزای سیدالشهدا(ع) و حضور در آن، تلاش برای حرکت در مسیر «احیای دل» است. باید بدانیم که اموری مانند گریه کردن، عَلَم برافراشتن و… گرچه اهمیت دارند، اما زمانی روح پیدا می‌کنند که همراه با معرفت و عمل باشند. 🔰هدف اصلی از این تلاش‌ها را بزرگ‌عزادارِ اباعبدالله(ع)، حضرت زین‌العابدین(ع) که عمری را به گریه بر شهدای کربلا گذراند، چنین تشریح کرده است: «همانا خداوند علم داشت که در آخرالزمان، اقوام تعمّق‌کننده‌ای خواهند بود؛ پس سورۀ “قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ” و آیات نخست سورۀ حدید تا ” وَهُوَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ” را نازل فرمود. کسی که از این آیات فراتر رفت، هلاک شده است» (الكافي، ج‏۱، ص۹۱). 🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید: https://albayan-nashr.ir/product/peivandmarefatibaseidalshohada/ @albayann
البیان
🖊پیوند معرفتی با سید الشهدا جلد هشتم از مجموعه #جرعه_ای_از_دریا 💠هدف اساسی از برگزاری عزای سیدالشهد
محاسبه و تلنگر اکنون که با ابعاد وسیع این ضیافت بزرگ آشنا شدیم، باید از خودمان بپرسیم: بعد از یک دهه سوگواری برای آن حضرت، آیا به هدفی که زیارت‌نامۀ آن امام همام تعیین کرده است، رسیده‌ایم؟ آیا حال و هوای درونی ما به اهل ضیافت و مهمانی خدا شباهت دارد؟ آیا پس از یک دهه عزاداری می‌توانیم عزم یک چلّه اعمال صالح تا اربعین را داشته باشیم؟ چرا سال‌ها و دهه‌ها از عمر ما می‌گذرد و نمی‌توانیم به صورت مطلوب از این مهمانی بهره ببریم؟! چه عواملی در استفادۀ مطلوب از این مهمانی دخالت دارند و چه موانعی باعث بهره نبردن ما می‌شوند؟ هدف ما در این گفتار این است که به بررسی این عوامل و موانع بر اساس معارف دینی بپردازیم و تا آنجا که ممکن است برخی از این موارد را شرح دهیم. آنچه از متون دینی برداشت می‌شود این است که دو عامل محوری و جدّی در شکل‌گیری پیوند معنوی با اولیای الهی وجود دارد: الف. پیوند معرفتی؛ ب. پیوند عملی. مطابق توقیع شریف، آن حضرت زمان فوت آخرین نایب خود را به او اعلام می‌کند و آنگاه از غیبت کبری خبر می‌دهد؛ سپس می‌فرماید: زمانی این غیبت به سر خواهد آمد که زمین پر از ظلم گردد و دل‌ها قساوت پیدا کنند. با در نظر گرفتن این روایات می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد: ظهور آن حضرت که وابسته به استکمال بشریت است، منوط به این است که حیرت و قساوت قلب‌ها از بین برود. در حقیقت، دو مانع جدی در پیوند موالیان آن حضرت با وجود مقدسش خلل ایجاد می‌کند که یکی «جهالت نظری» و دیگری «آلودگی روحی و معنوی» است. بر همین اساس گفتیم که برای پیوند با اولیای الهی و بهره‌مندی از ضیافت آن‌ها باید در این دو بُعد تلاش کنیم؛ هم از جنبۀ فکری به مستوای یقین و اطمینان دل برسیم و هم از جنبۀ عملی به دستورات آن‌ها ملتزم باشیم. اگر بتوانیم از ضیافت محرم و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) نهایت بهره را ببریم، شاهد تربیت یافتن زینب‌ها و ابوالفضل‌ها برای نهضت جهانی حضرت ولی‌ّعصر(عج) خواهیم بود. همان‌گونه که نهضت امام حسین(ع) با تلاش‌های حضرت زین‌العابدین، حضرت زینب و حضرت ابوالفضل(عم) یاری شد و امتداد پیدا کرد، نهضت حضرت ولی‌ّعصر(عج) نیز به چنین یارانی نیازمند است. بدون تردید، برای کسب این نتیجه باید از نهضت و ضیافت امام حسین(ع) الگوبرداری کنیم و انسان‌های شایسته در این بستر رشد کنند‌؛ چراکه نهضت حضرت ولی‌ّعصر(عج) پیوند وثیقی با مکتب عاشورا دارد. 📚پیوند معرفتی با سیدالشهدا 🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید: https://albayan-nashr.ir/product/peivandmarefatibaseidalshohada/ @albayann
📢 رهبر انقلاب: ماه رجب ماه مبارکی است/ شایسته‌ترین عمل در ماه رجب استغفار است/ همه ما به استغفار احتیاج داریم ✏️ رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: حقاً و انصافاً ماه رجب ماه مبارکی است. رحمت الهی در سرتاسر این ماه در اختیار آحاد مردمی است که دلهایشان متذکر به یاد پروردگار باشد. ✏️ شایسته‌ترین عملی که انسان در این ماه انجام میدهد استغفار است. واقعاً همه‌ی ما احتیاج داریم به اینکه استغفار کنیم. به خدای متعال پناه ببریم. ✏️ مغفرت الهی بزرگترین نعمتی است که در دنیا و آخرت خدای متعال به یک انسان عنایت میکند. حتی اولیاء الهی، حتی پیغمبر خدا از مغفرت الهی بی‌نیاز نیستند. لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ. ✏️ این مغفرت به خاطر آن است که احدی نمیتواند حق اطاعت و عبادت پروردگار به جای بیاورد. هیچ کس نیست که بتواند حق عبادت پروردگار را، حق بندگی را، آن طور که شایسته‌ی اوست به جا بیاورد. هر چه مجاهدت هم بکند نمیتواند. احتیاج داریم به استغفار. همه‌مان باید استغفار کنیم. ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ @albayann
💠تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
💠تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayan
💠تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی 👈🏻گریه دکترای جامعه شناسی دانشگاه الازهر در مکه از پاسخ آیت الله فرحانی به پرسشی که در مورد ساختگی بودن مسأله ولایت از ایشان کرده بودند. 🔰شرقی ها راجع به دین می گویند که دین، افیون است. دین نمی تواند کاری کند. دین مانند تریاک است و کسی که از آن استفاده کند بیحال در گوشه ای می افتد و اثری در فرد ایجاد نمی کند 🔹اما در غرب دوتفکر فلسفی حاکم است: 🔸 یکی تفکر پوزیتویستی 🔸و دیگری هم اگزیستانسیالیستی. 👈🏻 مخرج مشترک این دوتا تفکر یک جمله است: غربی ها معتقدند که تاریخ سه دوره دارد. تاریخ مانند یک آدم است که سه دوره ی کودکی، جوانی و بلوغ دارد. 🔺 دوره کودکی تاریخ، دوره خداست. دوره ی دین است. لذا می گفتند بشر آن موقع که جاهل بود هرکار اشتباهی که می کرد می رفت پیش خدا. 🔺 اما بعد از دوره جهل در دوره جوانی، بشر بجای دنبال خدا رفتن، به دنبال فلسفه رفت. لذا به این دوره، دوره ی علیت می گویند. علت یعنی فلسفه... 🔺اما دوره سوم، دوره ی علم است. در دوره ی علم ما نه با دین کارداریم نه با فلسفه. بشر با علم مسلح شده و نیازی به دین ندارد. ✅اما شیعیان این سخن غربی ها را که می گویند تاریخ سه دوره دارد را قبول دارند. اما نه با آن کیفیت بلکه سه دوره ی تاریخی که قرآن به آن اشاره دارد. 💢قران معتقد است دوره ی اول تاریخ، دوره ی جهالت است. دوره جهالت را خداوند به بدأ نبوت از آن نام برده است. 💢دوره ی دوم تاریخ، دوره ی ختم نبوت است. 💢دوره سوم تاریخ در قرآن دوره ی ولایت است. 🔅 یعنی بدأ نبوت، ختم نبوت و ولایت سه دوره تاریخ طبق ایات قران کردیم است. 📌 دوره ی سوم تاریخ دوره ی ولایت و غدیر است📌 @albayann
🖊دستورات آیة الحقّ  مرحوم حاج میرزا علی قاضی طباطبائی رضوان الله علیه 📌 در ماه‌های رجب و شعبان و رمضان  تَنبهْ فَقدْ وافَتكمُ الْأشهُرُ الْحرُمْ***تَیقظْ لكی تَزدادَ فی الزَّادِ وَ اغْتنمْ (١) فقُمْ فی لیالیها وَ صُمْ منْ نهارها***لِشكر إلهٍ تَم فِی لُطْفه وَ عَمّْ (٢) وَ لا تَهجَعَنْ فی اللَیل إلاَّ أقَلَّهُ***تَهَجّدْ وَ كمْ صَبٍّ من اللَیل لَمْ ینَمْ (٣) وَ رتِّلْ كتابَ الْحَقِّ وَ اقرأَهُ ماكثاً***بِأَحْسن صوتٍ نورُهُ یشرقُ الظلمْ (٤) فَلمْ تحظَ بَلْ لَمْ یحظَ بِمِثْله***وَ أخْطأَ مَنْ غیرَ الذی قُلْتُهُ زَعمْ (٥) وَ سلِّمْ علی أَصْل القُرانِ وَ فصلِهِ***بَقِیة آل اللَه كنْ عبْدَهُ السَّلمْ (٦) فَمنْ دانَ للرَّحْمن فی غیرِ حُبِّهمْ***فَقَدْ ضَلَّ فی إنكارهِ أعظمَ النِّعمْ (٧) فَحُبهمْ حُبُّ الالهِ اسْتعذْ به***هُمُ الْعروَةُ الوُثقی فَبالعرْوَة اعْتصمْ (٨) فلاتَك باللاهی عن الْقول وَ اعْتَبرْ***معانیه كی تَرْقی إلی أرْفَع الْقمَمْ (٩) عَلیك بِذكر اللَه فی كلِّ حالةٍ***وَ لا تَن فیهِ لا تقُلْ كیفَ ذاوكم! (١٠) فهَذا حِمی الرَّحمن فادْخلْ مُراعیا***لِحرماته فیها عَظِّمْهُ وَ التزمْ (١١) فَمَنْ یعتصم باللَه یهْدَ صراطُهُ***فإنْ قُلْتَ رَبِّی اللَه یا صاحِ فاسْتقمْ (١٢) 🔹١ـ آگاه و متوجه باش! که ماه‌های حرام (رجب و شعبان و رمضان که در نزد أهل عرفان ماه‌های حرامند) از راه رسید؛ بیدار باش! تا اینکه برای مسافرت خویش توشه برداری و این فرصت را از دست مده و غنیمت بشمار!. 🔹٢ـ شب‌های آن را به بیداری و روز‌های آن را به روزه گرفتن سپری نما، بشکرانۀ اینکه خداوند لطف خویش را عام و شامل همگان فرموده است!. 🔹٣ـ و شب را جز به مقدار کمی استراحت و خواب سپری مکن؛ و نماز شب را بنحو تهجّد و بیدار و خواب بجای آور (یعنی چند رکعتی نماز بخوان و مقداری بخواب و سپس بیدار شو و به همین ترتیب عمل نمای، تا نافلۀ شب پایان پذیرد) و چه بسیارند عاشقانی که هرگز در شب نمی خوابند!. 🔹٤ـ و کتاب حقّ را تلاوت نمای و آنرا با بهترین صوت و زیباترین نغمه و آرام آرام قرائت کن، چرا که ظلمت‌ها و کدورت‌ها را تبدیل به نور و روشنائی می نماید. 🔹٥ـ پس تو بهره مند نشدی، بلکه هیچکس از چیزی به مانند قرآن بهره نبرده است! و هر کس غیر از گفتۀ مرا بگوید سخت در اشتباه فرو رفته، مرتکب خطا گردیده و گمان او گمان باطلی خواهد بود!. 🔹٦ـ و سلام بفرست بر أصل قرآن و فصل آن (که مقصود محمّد و آل محمّد صلوات اللَه علیهم أجمعین هستند) که آنان باقیماندگان آل اللَه می باشند و در برابر آنان عبد محض و تسلیم و بدون اراده باش!. 🔹٧ـ هر کسی که در غیر حبّ آنها خود را در ذمّۀ خداوند رحمن درآورد و به اندازۀ ذرّه ای از محبّت غیر آنها در دل راه دهد، او محققاً گمراه شده و منکر نعمت ولایت آنان گردیده؛ و در این انکار خود نعمت‌های پروردگارش را از دست داده است!. 🔹٨ـ پس محبّت به آنها محبّت به خداوند است و در این صورت تو خود را در پناه حبّ خداوند درآور!. 🔹٩ـ و دربارۀ قرآن کوتاهی مکن و آنرا از روی لهو و لعب قرائت منمای و در معانی آن دقّت کن تا بواسطۀ دقت در قرآن به بالاترین ذروه از قلل مجد و شرف نائل آئی!. 🔹١٠ـ و در هر حال بر تو باد که ذکر و یاد خدا؛ و مبادا کوتاهی کنی در قرائت قرآن و ذکر پروردگار و هیچگاه در این مورد عذر نیاور که: چگونه و چه مقدار به یاد او باشم. (یعنی اشتغال به امور دنیوی و تراکم شواغل و مشاغل تو باعث نشود که در این دو مهمّ سستی و تکاهل ورزی و آنرا بعنوان عذر برای خویش تلقّی نمائی 🔹١١ـ این ماه‌ها (رجب و شعبان و رمضان) قرقگاه‌های خداوند است، پس در این قرقگاه داخل شو، اما حرمت آنرا پاس بدار و آنها را معظّم داشته، ملتزم به رعایت آداب آن باش. 🔹۱۲ـ پس هر کسی که به خداوند معتصم شود (دست به دامان رحمت و جمال و جلال او دراز نماید و به ریسمان او چنگ بزند) خود را در صراط او می یابد و اگر گفتی «ربّی اللَه» ای گوینده! روی این کلام ایستادگی نمای و دست از آن برندار 📚مهرتابناک، ص 225 @albayann