eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
812 عکس
182 ویدیو
71 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تحلیلی پیرامون منشور روحانیت امام ♻️به مناسبت سالروز پیام امام در اسفند ۶۷ 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻
درباره پیام منشور روحانیت.mp3
4.26M
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی: در سوم اسفند سال ۶۷ است بعد از کوله باری از علم و مبارزه ؛ حضرت امام خمینی (ره) این پیام رو به حوزه و روحانیت دادند. نکات منشور روحانیت: 💠تحلیل تز جدایی دین از سیاست ➖نفوذ و خدعه در عصر معاصر ➖روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر ضربه خوردند. ➖غرق شدن در احکام فردی و پیگیری نکردن مسائل مهم حکومتی ⁉️تجزیه روحانیت و انقلاب به سود کیست؟ ➖تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرال ها بیفتد. ➖انگار همین امروز صادر شده،و ناظر به مسائل روز ما هست.. 💠سازمان فکر امام در فکر و در اجرا ➖تفسیر امام خمینی(ره)از آیه أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ 💠نگرانی امام ➖هیچگاه نگران مباحث تند طلبگی در فروع و اصول طلبگی نبوده ام 📌نگران از تقابل و تعارض جناح های مومن به انقلاب،مبادا منتهی به تقویت جناح های رفاه طلب بی درد ،نق زن گردد. 💠محتوا و مدل علمی امام ➖فقه سنتی و اجتهاد جواهری؛ تخلف از آن را جایز نمی دانم. ➖تحلیل فقه پویا... ➖حکومت در منظر مجتهد واقعی ➖فقه تئوری کامل اداره انسان از گهواره تا گور است‌... ➖چگونگی پیاده سازی اصول محکم فقه در عمل فرد و جامعه و جواب به معضلات ➖ترس استکبار از اینکه فقه واجتهاد جنبه عینی و واقعی پیدا بکند ➖فقه حکومتی و سازمان آن 💠کارهای اجرایی یک ارزش الهی 📚بیانات قبل از درس خارج ۳اسفند ماه @albayann
🌱درس بزرگ امام جواد (علیه‌السلام)🌱 💠این امام بزرگوار هم گوشه‌ی مهمی از جهاد همه جانبه‌ی اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت. 📌 آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار قرار میگیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله‌ی با این قدرتها برانگیزیم. 📌اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسان‌تر است. اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی چهره‌ای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود میآراید، شناختن او برای مردم مشکل است. ♻️در دوران ما و در همه‌ی دورانهای تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کرده‌اند وقتی از مقابله‌ی رویاروی با مردم عاجز شدند دست به حیله‌ی ریاکاری و نفاق بزنند. 📚امام خامنه ای ۱۳۹۰/۰۳/۲۳ @albayann
چگونگی تولید علوم انسانی.mp3
2.21M
💠مطالبه رهبر انقلاب از حوزه های علمیه 🔺چگونگی تولید علوم انسانی 🔺 جایگاه فلسفه وتفکر در تولید علوم انسانی 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
💠مطالبه رهبر انقلاب از حوزه های علمیه 🔺چگونگی تولید علوم انسانی 🔺 جایگاه فلسفه وتفکر در تولید علوم
♻️"مطالبه رهبر انقلاب از حوزه علمیه" چگونگی تولید علوم انسانی جایگاه فلسفه و تفکر در تولید علوم انسانی 🔰 استاد آیت الله فرحانی : 💠یکی از دغدغه های چند ده ساله امام خامنه ای در مورد مسائل علوم انسانی است. ایشان قائل هستند علوم انسانی به شکل موجود مضر است، چون برگرفته از جهان بینی و تفکرات پوزیتویسم است و خصوصیت علوم انسانی این گونه است که جهان بینی در آن تاثیر به سزایی دارد و برای حل این مطلب باید یک ورود عمیق همراه با اجتهاد جواهری در این مباحث داشت. 📌ایشان می فرمایند: علوم انسانی ما برگرفته از تفکرات پوزیتویسم قرن 15 و 16 اورپاست و قبل از آن اصلا چیزی به نام علوم انسانی نبوده است و همچنین غربیها در قرن 18 و 19 بعضی از شاخهای علوم انسانی را تدوین کرده اند و تولیدات انها برای ما کارایی ندارد که هیچ، مضر هم می باشد. 📌خصوصیت علوم انسانی غرب به گونه ایی است که دانش آموخته خود را به گونه ای بار می آورد که نگاهش به مسائل آن علم غیر اسلامی است و می بینیم همان شخص متدین که ضد انقلاب هم نیست مبانی دینی این مسائل را متوجه نمی شود گرچه رد نمی کند ولی چون آن مطلبی را که در مورد مثلا اقتصاد اسلامی مطرح می کنیم با یافته های علمی خود ناسازگار می بیند به خرجش نمی رود. 🔆ایشان می فرمایند: یکی از مطالبات بنده از حوزه علمیه در مورد رشته های علوم انسانی مثل تعلیم و تربیت است که باید روی آن کار بشود و تولید صورت بگیرد و اساسا ایشان می فرمایند حوزه علمیه باید پایه های علوم انسانی مبتنی بر تفکرات اسلامی و جهان بینی اسلامی را مستحکم پی ریزی کند. 📌این پایه ها ریخته نمی شود و این ممکن نخواهد شد مگر این که با علوم انسانی آشنا شوید و در آن تبحر داشته باشید ولی باید دانست این کافی نیست و باید جلوتر رفت یعنی نیاز است بر روی آن علوم اجتهاد صورت گیرد و با همان متد جواهری استنباط شوند به یک معنا باید مرز علم را شکست. 🔹رهبر انقلاب قائل هستند کار اساسی و اولیه ای که باید صورت بگیرد تدوین مبنای علمی و فلسفی تحول علوم انسانی است ایشان اسم این کار را می گذارند تولید فکر. ما باید اول تولید فکر کنیم تا بتوانیم علم را، فناوری را، و مدیریت کشور را، جلو ببریم و این تولید فکر از تولید علم مهمتر می باشد و تولید فکر هم منبعث از فلسفه است. 👈🏻ایشان می فرمایند ما یک نظام فلسفی داریم که باید از آن تولید فکر به دست بیاید و بعد از آن سراغ تولید علم برویم و بعد بتوانیم تمدن نوین اسلامی را ایجاد کنیم. 📌این وظیفه حوزه و طلاب می باشد و باید با متد جواهری وارد این عرصه شد و علوم انسانی اسلامی را تولید کرد. 📚"سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی" استاد آیت الله فرحانی @albayann
📌هشتمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری ، دیروز و امروز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد. 🔺 در پایان این اجلاس نیز ، اعضای مجلس خبرگان با رهبرمعظم انقلاب دیدار کردند. @albayann
💠بررسی یک سوال پیرامون مسئله «ولایت در قرآن» 🔰 استاد آیت الله فرحانی: ⁉️سوال: مگر ما مدعی نیستیم که قرآن کتاب همه مسلمین ، از صدر اسلام تا به حال است، چرا مسائلی مثل ولایت امیرالمومنین(ع) و اصل امامت با صراحت وبدون دقت عقلی در قرآن ذکر نشده است؟ چرا ما مجبور هستیم با یک دقت هایی مسأله ولایت در قرآن را دریابیم؟ ✅پاسخ : تاریخ از نظر قرآن سه دوره است: 1- دوره بدء نبوت، که دوره حضرت موسی وعیسی و ابراهیم و سایر انبیاء می باشد. 2- دوره ختم نبوت که زمان پیامبر اسلام است. 3- دوره ولایت که دوره آخر الزمان است. ♻️از نظر قرآن دوره ولایت غیر از دوره نبوت است. بشریت زمانی آماده بود پیغمبران خدا را بفهمد که دوره بدء نبوت بود و سپس در دوره دوم بشر، آماده شد ختم نبوت را درک کند. 📌 پیغمبران وقتی می آمدند زبان شان، زبان مردم بود. لذا در آن زمان که جادو و سحر متداول بود ، در این گونه مسائل آن معجزات را ارائه کردند. اصطلاحا بشر در دوره کودکی خود بودند و فهم پایین بود. سپس بشر به یک درجه ای رسید که توانست ختم نبوت را بفهمد. لذا پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) که آمد معجزه اش قرآن بود. معجزه اش تدبر وتعقل و علم بود. 🔹اما ولایت غیر از نبوت است. مسأله ولایت عمقی دارد که بشر در دوره متوسط نمی تواند درک کند. به همین علت قرآن که در دوره متوسط بشر نازل شد ،اصل مسأله ولایت را خیلی زیبا بیان کرده اما آن طور بیان نکرده است که بشر آن روز که توانایی تحملش را نداشت ، همه دین را انکار کند و به قول معروف زیر همه اش بزند. 📌 قرآن مسئله ولایت را با یک دقتی بیان کرده است. هم مبانی انسان شناسی ولایی را تبیین کرده، هم به گونه ای عمل نکرده است که بشر ، دین نوپای اسلام را از بین ببرد و دشمنان بتوانند تحریفش کنند یا اینکه ایراد وارد کنند. 📌 لذا ما میبینیم از یک طرف قرآن همه مسئله را گفته است، لکن چون فهم و درک این مسأله یک بار سنگینی است تمام شئون و مسائل آن را به صراحت بیان نکرده است تا بشر به دوران بلوغ خود رسیده و قابلیت درک آن را داشته باشد. به همین علت در بین خود علماء شیعه این فهم از ولایت مراتبی دارد. ‍‌می بینیم که همه به این عمق که مثلا امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی(ره) و بعض بزرگان از علما و مفسرین بیان کرده اند، نرسیده اند. باید زمانش برسد که توحید خوب فهمیده بشود، آنگاه مسئله ولایت نیز به خوبی درک می شود. 📚 سلسه جلسات انسان شناسی ولایی @albayann
🔆میلاد پرنور و برکت امیرالمؤمنین علی علیه السلام مبارک باد🔆 💠 شعری که امام خمینی در ابتدای صحیفه سجادیه نوشتند: 🌱فارغ از هردو جهانم به گل روی علی 🌱از خم دوست جوانم به خم موی علی 🌱طی کنم عرصه ملک و ملکوت از پی دوست 🌱یاد آرم به خرابات چو ابروی علی @albayann
65428.mp3
3.21M
🔰 استاد آیت الله فرحانی ♻️فضیلت امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) و برتری ایشان بر دیگران 🔺فضیلت ماه رجب و رشد معنوی 🔸معنای رزق در قرآن @albayann
مسئولیت ما در قبال امام زمان در عصر غیبت.mp3
4.42M
🔰 استاد آیت الله فرحانی 💠داستان کسی که در زمان غیبت امام زمان از امیرالمومنین دفاع کرد!! @albayann
 🏴انتخاب‌هایِ زینب کبری (سلام اللَّه علیها) 🔹ارزش و عظمت زینب کبری، به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او این‌طور عظمت بخشید. 🔸هر کس چنین کاری بکند، ولو دختر امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) هم نباشد، عظمت پیدا می کند. 🔹بخش عمده‌ی این عظمت از این‌جاست که اولاً موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین (علیه‌السّلام) به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده‌ی بعد از شهادت امام حسین را؛ و ثانیاً طبق هر موقعیت، یک انتخاب کرد. این انتخاب‌ها زینب را ساخت. ۱۳۷۰/۰۸/۲۲ @albayann
عناصر سازنده تمدن نوین اسلامی.mp3
2.77M
🔰 استاد آیت الله فرحانی ⁉️1.عناصر سازنده تمدن نوین اسلامی چیست؟ 2.مکانیزیم فکر در علوم انسانی چطور به وجود می آید؟ 3.چرا کارهایی که در زمینه علوم انسانی انجام شده است تا الان نتوانسته در جامعه تحول ایجاد کند؟ 4.مشکل اساسی مؤسسات علوم انسانی چیست؟ 5.آیا اصلا در این دوران می توان علوم انسانی اسلامی ایجاد کرد؟ 6.شرایط تولید علوم انسانی اسلامی چیست؟ 7.نقش آفرینان عرصه تولید علوم انسانی اسلامی چه کسانی هستند؟ 💠تمدن اسلامی مانند هر تمدن دیگری نیاز به دو عنصر اساسی دارد: 1.تولیدفکر 2.پرورش انسان 📌 اگر بخواهیم تولید فکر کنیم باید چکار انجام دهیم؟ 🔆فکراسلامی مانند یک دریای عمیق است مثل یک اقیانوس است،کسی که بر سر این اقیانوس می ایستد نمی تواند ادعا کند که این اقیانوس را شناخته است پس حرف ما این است که بعضی ها وارد بحث تولید فکر می شوند اما سطحی و کارشان عمق ندارد و هر کسی چند متری در اقیانوس فرو رفت نمی تواند بگوید اقیانوس را شناخته است. 📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی استاد آیت الله فرحانی @albayann
🔹 به چه معناست؟ 👈مطالبه رهبر انقلاب از حوزه علمیه در گام دوم انقلاب، به وسیله مکتب و اندیشه امام خمینی (ره) محقق می شود. ♻️ استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
🔹 #فقه_الخمینی به چه معناست؟ 👈مطالبه رهبر انقلاب از حوزه علمیه در گام دوم انقلاب، به وسیله مکتب #ف
⁉️ به چه معناست؟ 👈مطالبه رهبر انقلاب از حوزه علمیه در گام دوم انقلاب، به وسیله مکتب و اندیشه امام خمینی (ره) محقق می شود. 🔰 استاد آیت الله فرحانی 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 ♻️به نظر ما اندیشه امام خمینی (ره) یک مکتب عمیق انسانی و یک بیان بسیار راقی از حرکت و صیرورت انسان ولایی و جامعه ولایی است. مکتب امام خمینی (ره)، سیر، حرکت و صیرورت انسان ولایی و جامعه ولایی را تببین کرده است و ما از این مکتب به تعبیر می کنیم. 📌فقه الخمینی یک مکتب است که به دست امام عظیم الشأن، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شکل گرفت و راه افتاد. نمی گوییم که این مکتب توسط امام خمینی(ره) تأسیس شد. این مکتب قبلا هم وجود داشت. اما توسط امام (ره) شکل گرفت و راه افتاد و الحمدلله آثار این اندیشه نورانی روز به رور دارد در انقلاب اسلامی ظهور و بروز پیدا می کند. این اندیشه که از فیضیه شروع شد، آثار و برکات خود را در چلّه اول انقلاب،‌ نشان داد و انشالله در چلّه دوم انقلاب هم باید آثار خودش را نشان بدهد. 💠این تفکر در چله اول انقلاب، دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی را (به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم) درست کرد و در چله دوم نیز به تعبیر آقا باید نظام پیشرفته اسلامی را محقق کند. 🔸رهبر انقلاب در بیاناتشان می فرمایند که این جوشش انقلابی، قدم اول انقلاب، بود که منجر به یک نظام انقلابی شد و این نظام انقلابی نتیجه این تفکری است که حضرت امام (ره) ارائه کرد. قرار است که در گام دوم انقلاب این نظام انقلابی، به شکل یک نظام پیشرفته اسلامی محقق شود. 📌آقا در همان بیانیه می فرمایند که همانطور که در گام اول انقلاب، شکل گیری نظام انقلابی مرهون یک خصوصیتی در اندیشه امام خمینی (ره) بود که نام آن را نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی می گذارند، در گام دوم انقلاب هم با همین نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی، باید نظام پیشرفته اسلامی و تمدن انقلابی محقق شود. 👈🏻پس خلاصه حرف ما در این است که، فقه الخمینی یک اندیشه ای است که این مرد حکیم و فقیه بزرگوار ارائه کرده اند و در مسیر حرکت انقلاب اسلامی، آثار آن روز به روز در حال ظاهر شدن است. این مکتب از فیضیه و با شعار «علمای اسلام به داد اسلام برسید!!» شروع شد. به نظر می رسد این مطلب که آقا در بیانیه گام دوم می فرمایند که جوانان محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی هستند و تحقق این نظام پیشرفته به دست جوانان نیازمند، نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی است، در حوزه علمیه نیز باید پیگیری شود. ✅به نظر ما این مطالبه مهم رهبر فرزانه انقلاب در گام دوم انقلاب (که انصافا خودشان به این مدل فکری امام خمینی (ره) در چلّه اول انقلاب عمل کردند) در حوزه علمیه، با همین مکتب محقق می شود. 📚 درس خارج ۹۸/۶/۲۴ @albayann
فقه 41 تا 50.pdf
1.45M
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1399-1400 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه 41تا50 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ⁦🖊️⁩عصای برهان 📌می گویند یکی از عرفا هم گفته است که من هرجا با [قدم مشاهده ] رفتم، این کور هم با عصا آمد.‌‎ مقصودش از کور، ابو علی بوده، شیخ الرئیس بوده.‌‏ 📌مقصودش این است که آنهایی که من یافتم، او ادراک برهانی کرده [است ]؛ او کور است ولی عصازده، عصای برهان زده و آمده [است ] آنجایی که من به قدم مشاهده رسیده ام. 📌اصحاب برهان، همان است که او می گوید. همان کورها هستیم. آنها هم که اصحاب برهانند، همان کورها هستند؛ وقتی مشاهده نباشد، کور است.‏ پ.ن: 🌱تا تکیه گهت عصای برهان باشد 🌱تا دیدگهت کتاب عرفان باشد 🌱در هجر جمال دوست تا آخر عمر 🌱قلب تو دگرگون و پریشان باشد 📚دیوان امام ,صفحه ۲۰۷ @albayann
💠«تحلیل مسئله جهاد کبیر» بر مبنای منظومه فکری رهبر معظم انقلاب 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
جهاد کبیر (Trimmed).mp3
2.6M
🔊 💠تحلیل مسئله جهاد کبیر 🔰 استاد آیت الله فرحانی: ♦️معنای جهاد کبیر ♦️تجلی جهاد کبیر در قیام سیدالشهداء علیه السلام 💠تحلیل سخن تاریخی امام حسین علیه السلام در مذاکره با مروان که فرمودند مثلی لا یبایعُ مثلَه(مثل من با مثل یزید بیعت نمیکند) 💠تحلیل مقام معظم رهبری از اقسام جهاد 🔸جهاد اکبر 🔸جهاد اصغر 🔸جهاد کبیر 💠تفسیر آیه《 فَلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا》[سوره مبارکه الفرقان آیه ۵۲] @albayann
💠علوم غربی 📚 سلسله جلسات مبانی فقه حکومتی در بیان استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
علوم غربی .mp3
2.61M
🔊 💠علوم غربی 🔰 استاد آیت الله فرحانی: ⁉️1.آیا دستاورد های علوم غربی برای ما مفید است ؟ 2.منظومه حضرت آقا در رابطه اسلام با غرب چیست؟ 3.تاثیر جهان بینی در علوم مختلف چگونه است؟ 4.جهان اسلام در طول تاریخ اسلام چند مرتبه با غرب مواجهه داشته است؟ 5.نقش امامان بزرگوار در مواجهه باغرب چگونه است ؟ 6.تاثیر رفتار ائمه (ع)در برخورد با مخالفان در تمدن اسلامی چیست؟ ♻️نگاه اسلام به انسان،به علم،به بشر و به عالم طبیعت نگاهی است که معرفت نوینی را در اختیار انسان می گذارد،این نگاه زیر بنا و مبنای تحقیقات در غرب نبوده است ،تحقیقات علمی در غرب در ستیز با آنچه آن را دین می پنداشته اند شروع شد. 📌در جهان بینی اسلام ،علم از دل دین میجوشد و بهترین مشوق علم دین است،دینی که ما از قرآن،تصویری که ما از آفرینش و انسان و ماوراءالطبیعه و مشیت وتقدیر و قضا و قدر داریم باعلم سازگار است لذا تولید کننده و تصدیق کننده علم ،دین است ... 📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠تحلیلی از «گام اول انقلاب» بر مبنای نکات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
💠تحلیلی از «گام اول انقلاب» بر مبنای نکات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم 🔰استاد آیت الله فرحان
🔰 استاد آیت الله فرحانی: ♦️گام اول انقلاب چگونه طی شد؟ ♦️پیوست معرفتی گام اول انقلاب چیست؟ ♦️چگونه پیوست معرفتی گام اول انقلاب در جامعه گسترش پیدا کرد؟ ♦️با این که امام خمینی(ره) در تبعید بودند چگونه اندیشه های ایشان در جامعه بسط پیدا کرد؟ 💠ما اعتقاد داریم ملت مقاوم و انقلابی ایران وارد دومین مرحله خود سازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده است. 🔹مرحله اول خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی را چله اول انقلاب رقم زد و حضرت آقا در بیانیه گام دوم ضمن بررسی رئوس اصلی این حرکت نشان داده اند که هم این بیانیه و هم دوره اول نیازمند یک پیوست معرفتی است. 💠گام اول انقلاب یک پیوست معرفتی دارد که مبتنی بر اندیشه نورانی امامین انقلاب و استفاده از ظرفیت علمی و معنوی اساتید بزرگوار ما است. 🔸اگر انقلاب اسلامی در گام اول با ندای نورانی امام خمینی(ره) از فیضیه آغاز شد که علمای اسلام به داد اسلام برسید در آن روز جهان میان شرق و غرب مادی تقسیم شده بود و ظرفیتهای علمی این کشور بین دو بلوک شرق و غرب تقسیم می شد و ظرفیتهای داخلی این مملکت یا در اختیار مارکسیسها یا در اختیار جبهه ملی و نهضت آزادی و روشنفکرهای بیمار بود و کسی باور نمی کرد انقلاب با این ابعاد از درون فیضیه توسط یک مرجع تقلید مثل حضرت امام آغاز بشود و مخاطبش این باشد که علمای اسلام به داد اسلام برسید خب این اتفاق را چه عنصر مهمی رقم زد؟ ♦️اندیشه امام را چه کسی توسعه داد و گفتمان سازی کرد؟ چه کسانی و چگونه تفکرات او را بسط دادند و وارد دانشگاه کردند؟ ♦️چه کسانی اندیشه امام را با اساتید و دانشجویان آن زمان در میان گذاشت و خروجی آن در میان گذاشتن، باعث تحقق انقلاب اسلامی شد؟ 🔹 شخصیتهای علمی درجه یک، از شاگردان نورانی حضرت امام وجود داشتند کسانی مثل شهید مطهری و شهید بهشتی و رهبر انقلاب که این شخصیتها آمدند به عنوان تبیین نظام معرفتی اندیشه حضرت امام با قشر جوان تشنه آن زمان ارتباط محتوایی برقرار کردند این حرکت محتوایی عمیق شهید مطهری در دانشگاه تهران و شهید بهشتی با دانشجویان خارج از کشور و حرکت محتوایی عمیق حضرت آقا در مشهد بود که باعث شد گام اول انقلاب تحقق پیدا کند. 🔸حضرت امام در تبعید بودند اما استمرار اندیشه ایشان توسط این شخصیتهای بزرگ و نورانی پیوست معرفتی گام اول انقلاب را ایجاد کرد و اگر امام خمینی(ره) انقلاب فرموده اند:آثار شهید مطهری مبانی انقلاب اسلامی است و نگذارید آثار و اندیشه های این شهید با دسیسه ها خارج بشود چون یک خوفی بود که اگر این پیوست معرفتی گام اول از دست برود انقلاب مسیر اصلیش را در گام اول نتواند طی کند. 🔸حضرت آقا در آن زمان بیان فرمودند: من خودم را شاگرد ایشان می دانم (در دوره ریاست جمهور) و آثار ایشان مبانی انقلاب است و این تبلور و تجلی اندیشه شهید مطهری است که مبانی انقلاب اسلامی شده است. 💠امام امروز انقلاب یک دغدغده ایی دارند که اولین بار با دانشجویان مطرح می کنند ایشان قائل هستند که حرکت انقلاب اسلامی مسیر خودش را طی کرد است و در دوران دفاع مقدس اوج گرفته و بالنده شده است اما بعد از دفاع مقدس، جریانی به وجود می اید که اسم آن را ارتجاع روشنفکری می گذارند که می خواهند کشور را به دوران قبل از انقلاب برگردانند 🔸خصوصیت این روشنفکری بیمار این است: 🔹 اولا مخالف با مذهب و دین است 🔹دوما علاقه مندی به سنن غربی و اروپا رفتگی دارد 🔹 سوما درس خواندگی در غرب و به کار بردن اصطلاحات دانشگاهی را مدنظر قرار داده اند 🔸از پیشگامان و موثرین مبارزه با این جریان حضرت آیت الله مصباح بودند که در گام اول انقلاب یعنی بعد از دوران دفاع مقدس تا سالهای اخیر را نقش رئیسی و‌کلیدی داشتند و ما امروز وارد گام دوم انقلاب شده ایم. @albayann
💠مجموعه صوتی تدریس دروس سطوح عالی 🔰 استاد آیت الله فرحانی 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 📚کفایة الاصول http://farhani.net/kefayeh 📚بدایةالحکمة http://farhani.net/bedayeh 📚نهایةالحکمة http://farhani.net/nahayeh 📚قطع و ظن http://farhani.net/ghat-v-zan 📚استصحاب http://farhani.net/esteshab 📚برائت http://farhani.net/baraat 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 @albayann
💠توصیه امام خمینی برای مبارزه با نفس اماره ♦️روایتی داریم که این روایت خیلی بالاست، رسول خدا«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند: «حَلَالٌ بَیِّنٌ وَ حَرَامٌ بَیِّنٌ وَ شُبُهَاتٌ بَیْنَ ذَلِکَ فَمَنْ تَرَکَ الشُّبُهَاتِ نَجَا مِنَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ أَخَذَ بِالشُّبُهَاتِ ارْتَکَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ هَلَکَ مِنْ حَیْثُ لَا یَعْلَم»[الکافی، ج ۱، ص ۶۷] ♻️این برای ما طلبه‌ها و راجع به برائت و احتیاط است. 💠حضرت امام«قدّس‌سرّه» در درس اصول، این روایت را معنا می‌کردند و در آخر کار جمله‌ای می‌گفتند که جملۀ شیرینی است. می‌فرمودند: 📌 حلال آشکار و بیّنی داریم که تصرّف در آن عالیست. 📌حرام آشکار و بیّنی هم داریم که باید در آن تصرّف نکرد. 🔸امّا در این میان شبهاتی داریم که نمی‌دانیم وضعش چیست و احتمال می‌دهیم حلال یا حرام باشد. 📌اگر از این شبهات پرهیز کنیم، روح ما قوی می‌شود و می‌توانیم از حرام اجتناب کنیم. 📌اما اگر از باب «کلّ شیء لک حلال، حتی تعلم...» و «کلّ‌شیء لک طاهر، حتی تعلم...» جلو بیاییم، از نظر ظاهر حلال است، اما باید به این توجه کنیم که روح ما جسور می‌شود، نفس امّاره جسور می‌شود و دل سیاه می‌شود. وقتی دل سیاه شد و نفس امّاره جسور شد، می‌تواند ما را به محرّمات واقعی بکشاند. 📚(خاطره به نقل از درس اخلاق آیت الله مظاهری/جلسه دوازهم؛ غصب) @albayann