البیان
🔊 #بشنوید ⁉️لازمه نگاه امتدادی چیست؟ 🔹بیان نمونه ای از نظریات امتدادی حضرت امام 🔸چرا نوآوری های
🔺🔺🔺🔺
🔰آیت الله فرحانی:
🔹نکته مهم این است که امام(ره) یک نگاه امتدادی را به وجود آورده و لازمه این نگاه امتدادی تولید فکر است و این یعنی نوآوری و حرف جدید داشتن.
حرف نوئی که مختص به مکتب اسلام است واین نوآوری ها را نه مارکسیست ها دارند و نه لیبرالیستها ؛ حال چه لیبرال دموکراسی چه لیبرال سوسیالیستی.
🔸 ما باید این نوآوری که از امام(ره) شروع شده است و الآن در جامعه مدل پیدا کرده است را بسط بدهیم.
امام مبانی این حرف های نو را تبیین کرده اند. مانند جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی ، تمدن مبتنی بر معنویت و دین آمیخته با دنیا که باید این مطالب گسترش پیدا کند و یکی از مشکلات امروز ما عدم بسط و گسترش این نگاه امتدادی امام می باشد.
🔺در اینجا می شود دو مشکل اساسی که مانع بسط نظریات نوی امام(ره) در حوزه و دانشگاه شده است اشاره نمود.
▪️1- دلیلی که می شود به عنوان مانع تحقق نظریات امام و آقا دانست این است که فلسفه ما صداریی نیست و ضعیف می باشد و معتقدیم خیلی از فرمایشات شهید صدر(ره) این مشکل را دارد.
▪️2-مشکل دوم این است که در بعضی مواضع، فلسفه ما صداریی است و البته قوی هم هست ولی در همان ذهنیات مجرد مانده و انتزاعی است. امتداد پیدا نکرده است.
👈🏻 امام که بهترین مدرس فلسفه صدرایی بوده است آن را در حد فلسفه صدرا نگه نداشته اند و با امتداد آن بحثی مثل مردم سالاری دینی را تولید کرده اند و بهترین کسی که این دیدگاه را تبیین «علمی» کرده است رهبر معظم انقلاب می باشد.
#فقه_الخمینی
#امتداد_حکمت
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
💠جایگاه فلسفه در حوزه علمیه 🔺تعطیلی درس علامه طباطبایی و آثار آن در بیان آیت الله خامنه ای #فلسفه
💠جایگاه فلسفه در حوزه علمیه
تعطیلی درس علامه طباطبایی و آثار آن در بیان آیت الله خامنه ای
🔸در گذشته در حوزهی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «طباطبایی» مخالفت میشد. میدانید درس اسفار ایشان به دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. در دورهی اخیر، قم مرکز حوزهی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائمالذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آنطوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛ درعینحال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، اینطور مورد تهاجم قرار گرفت.
⁉️نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است. با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجهی یک از تلامذهی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم.
🔹آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفیای که به وسیلهی ایشان پایهگذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجهاش این شد. این نباید تکرار شود.
🔺مرکز فلسفه هم باید حوزهی علمیه باشد. یکی از بزرگترین خسارتهایی که ما کردیم، این بوده که مرکز فلسفهی اسلامی از حوزهی علمیه به مناطق مختلف منتقل شده است.
▫️بعضی از آقایانِ اساتید فلسفه، ماه رمضان پیش من بودند؛ میگفتند برخی از آقایانی که اصلاً اهلیّت ندارند، در مساجد فلسفه تدریس میکنند و ناقص و سطحی و به عمق نرسیده و جویده جویده مطالبی را دست افراد میدهند. اینها خسارت است؛ ما نباید بگذاریم این کار ادامه پیدا کند. من خدمت آقای «جوادی» و آقای «مصباح» هم به تفاریق مکرّراً گفتهام باید کاری کنیم که قم از مرکزیّت و مرجعیّتِ فلسفه نیفتد و قطب اصلىِ فلسفهی اسلامی همچنان باقی بماند.
▪️ بنابراین در این زمینه هرچه شما تلاش کنید، بجا و بحق خواهد بود. همه باید تلاش کنند؛ مدیریّت حوزه و اساتید فلسفه هم باید تلاش کنند. طلّابِ فلسفه را باید تشویق کرد.
📚رهبر معظم انقلاب
۲۹ دی ماه ۱۳۸۲
#فلسفه
@albayann
💠وبینار انتخابات ۱۴۰۰
🔸با عنوان:مشروعیت یا مقبولیت؟
جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی(ره)
🔰سخنران:آیتالله عبدالکریم فرحانی
عضو مجلس خبرگان رهبری
🕦زمان:سه شنبه ۲۵خرداد ۱۴۰۰
ساعت ۱۱:۳۰ظهر
🌐لینک ورود وبینار
http://wbinar.vru.ac.ir/basij
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله فرحانی
http://farhani.net
#انتخابات
@albayann
تمدن اسلامی.mp3
709.3K
🔊 #بشنوید
💠نگاه تمدنی به شکل گیری تمدن اسلامی و شیعی
🔰استاد آیت الله فرحانی
⁉️آیا اسلام سابقه تمدنی دارد؟
🔹فیلسوفان تمدنی, بین چندین تمدن مهم تمدن اسلامی را به برکت ائمه هدی تحلیل میکنند که این تمدن متاثر است از دو حرکت:
یکی حرکت وجود مقدس امام صادق،که ائمه اهل سنت را به رشد علمی،انقلاب علمی ایجاد کرد
یکی حرکت ثامن الحجح،در هجرتشان به ایران
🔸اینکه ما دو کانون مهم تمدنی داریم یعنی ایران و عراق،یکی به خاطر هجرت حضرت امیر به عراق است و یکی به خاطر هجرت ثامن الحجج به ایران است.
👈🏻این نگاه تمدنی ریشه در سیره اهل بیت دارد
در تولید علم در تولید فکر وجود مقدس امام صادق و #امام_رضا علیهماالسلام نقش عجیبی ایجاد کردند.
#دهه_کرامت
#اهل_بیت
@albayann
مردم سالاری دینی.mp3
852.2K
🔊 #بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی:
💠یکی از ارکان مهم نظریه نظام اسلامی از منظر امام خمینی(ره) مسئله مردم سالاری دینی است.
🔹مردم سالاری دینی یعنی ما میتوانیم بر مبنای دین ، در تحقق اقتدار یک ملت قدم برداریم.
ما میتوانیم به واسطه دین یک ملت باهوش و توانا را به قله های اقتدار و عزت برسانیم.
👈راه عزت یعنی تحقق حاکمیت اسلامی یعنی مردم سالاری دینی است.
🔺 بعد از انقلاب اسلامی امام نشان داد ایران میتواند به واسطه نظام جمهوری اسلامی تجربه ای در دفاع مقدس داشته باشد که در دویست سال گذشته وجود نداشته بلکه بی نظیر است.
⁉️اما آیا دین میتواند همانگونه که در دفاع مقدس موفق شد، انقلابش را تثبیت کند؟
آیا دین میتواند انقلاب فرهنگی کند؟
✅امام میفرماید با نظام مردم سالاری دینی میتواند.
#مردم_سالاری_دینی
#انتخابات
@albayann
⚠️خودمان را بازی ندهیم
🔺 و من این را به شما عرض کنم ، ما و شما نباید خودمان را بازی بدهیم .
🔹 اختلاف ریشه اش از حب نفس است . هر کس خیال می کند که من برای خدا این آقا را باهاش اختلاف کنم ، یک وقت درست بنشیند در نفس خودش فکر کند ببیند ریشه کجاست . ( حسن ظن به خودش نداشته باشد ، سوء ظن داشته باشد .)
📛 ریشه همان ریشه شیطانی است که آن حب نفس است ..... و آن چیزی که این جمهوری را حفظ کرده وحدت و انسجام این جمعیت است .
📚 صحیفه امام ، جلد ۱۸ ص ۱۶
#امام_خمینی
@albayann
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷
پيام آيت الله فرحاني به مناسبت انتخابات ۲۸ خرداد
بسم الله الرحمن الرحيم
عرصه حماسی انتخابات در روز جمعه ۲۸ خرداد ماه، آزمون دیگری بود که چهره ی مصمم و استوار ایران اسلامی را در معرض نگاه دوستان و دشمنان قرار داد.
ملت ایران با حضور پرشور خود در این انتخابات، پاسخی محکم و قاطع به دشمنان ایران اسلامی داده و بار دیگر با بصیرت و آگاهی خود مردم سالاری دینی را در چهرهی درخشان و پر اقتدار این کشور به جهانیان نشان دادند. بی شک این عمل دینی ، سیاسی و انقلابی أجری عظیم خواهد داشت.
امید است که دولت جدید با تکیه بر نصرت و هدایت الهی ، جهادی کبیر در عرصه مدیریت کشور ایجاد کرده و به اهداف خود در تحقق ایران اسلامی قوی نائل آید و الگوی کاملی برای مدیریت انقلابی باشد، انشاءالله.
اینجانب با خضوع در برابر لطف و رحمت خداوند سبحان، پیشانی سپاس بر زمین می سایم و خود و شما را به ذکر، حمد و قدردانی این نعمت بزرگ فرا میخوانم و این موفقیت نظام مقدس جمهوری اسلامی را به حضرت ولی الله الاعظم روحی فداه ، رهبر معظم انقلاب و ملت غیور و انقلابی ایران تبریک عرض می نمایم.
عبدالکریم فرحانی
۲۹ خرداد ۱۴۰۰
@albayann
📝 #اطلاعیه
🗂دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در مقطع خارج
درس خارج فقه موسیقی
🔰استاد آیت الله فرحانی
📚با محوریت کتاب غنا و موسیقی آیت الله العظمی خامنه ای
📆زمان: از اول تیرماه
ساعت ۹ صبح
📍مکان: زیرزمین مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
⚠️شرکت حضوری در این دوره مختص طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می باشد.
👈🏻انشاءالله مجموعه رسانه ای البیان با همکاری معاونت امور درس خارج مدرسه، صوت وتقریرات این جلسات را ارائه خواهد کرد.
@albayann
نیاز حوزه انقلابی.mp3
780.8K
البیان
🔊 #بشنوید ⁉️نیاز حوزه انقلابی چیست؟ ◾️چه امری مهمتر از علم و تقوا و حتی شجاعت است؟ ◽️چگونه هم چو
🔺🔺🔺
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹در مورد ولایت فقیه بحث شده است که آیا مرجعیت هم لازم است یا اجتهاد مطلق کافیست؟
حضرت امام اعتقاد داشته اند مجتهد وقتی عادل و شجاع باشد کفایت می کند و مرجعیت شرط آن نمی باشد.
🔸رهبر انقلاب تعبیری دارند که مهم تر از علم و تقوا و حتی شجاعت تشخیص وظیفه است.
📌طلبه دین باید در هر برهه ایی از زمان وظیفه خودش را تشخیص بدهد و به آن عمل کند و اگر وظیفه تشخیص داده نشود آن علم و تقوا و شجاعت به جا مصرف نمی شود و کاری را که انجام می دهد خراب می شود.
👈لذا یکی از ضرورتها برای حوزه علیمه و طلاب آشنایی با شبهات و پاسخ به آنهاست.
🔺باید توجه داشت در زمان فعلی شناخت شبهه و جواب به آنها بسیار مهم است و یکی از نقصانهایی که وجود دارد این می باشد که بعضی ها جواب شبهه را نمی دانند و حتی بعضی اصلا وجود شبهه را متوجه نیستند و همین که این را نمی دانند ناخواسته تقی زاده عصر ما می شوند و چیزهایی را تکرار می کنند که نفعی در آنها نیست بلکه ضرر هم در آنها هست.
@albayann
#عکس_نوشته
⚠️برخي خيلي بدبختند !
مثلشان مانند این است که در یک بطری را بسته اند و در اقیانوس رحمت علی بن موسی الرضا(ع) انداخته اند.
یک قطره آب وارد این بطری نمی شود.
📌سال ها دست خالی می آیند و میروند و هیچ چیزی گیرشان نمی آید . اما شما مثل آنها نباشید .
🔹بزرگان و اولیاء الهي با همین زیارت ها و توسل هابه درجات توحید رسیدند و بالا رفتند.
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
019-98.08.19 (Trimmed).mp3
2.28M
💠#فقه_الخمینی| ملاک مسئله اصولی
مسئله ضابطه مسائل اصولی و تفاوت آن با قواعد فقهی از جمله مباحث اثرگذار در تبویب و تدوین علم اصول و ارتباط آن با علم فقه است.
🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به دو ملاک مورد نظر #شیخ_انصاری پرداخته و نظر #آخوند خراسانی را نیز در این باب مطرح می نماید.
@albyann
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
💠#فقه_الخمینی| ملاک مسئله اصولی مسئله ضابطه مسائل اصولی و تفاوت آن با قواعد فقهی از جمله مباحث اثر
💠ملاک مسئله اصولی از منظر شیخ انصاری و آخوند خراسانی
🔸جناب شیخ و مرحوم آخوند (ره) در باب تبیین مساله اصولی، دو ملاک را مطرح کرده اند:
🔺یکی اینکه اگر مساله ای در ذیلش مساله اصولی مندرج بشود، این مساله، اصولی خواهد بود. مثل استصحاب.
چه استصحاب را از طریق امارات بدست می آوریم و چه از روایات برای حجیت آن استفاده کنیم؛ همین که در حجیت قول فقیه می توان از استصحاب استفاده برد،نشان میدهد این اصولی است. یعنی بعد از فوت فقیه بقاء حجیت قول فقیه را استصحاب می کنیم. حجیت یک حکم فرعی نیست بلکه یک حکم اصولی است .
📌لذا بخاطر جریان استصحاب در حجیت، می توانیم بگوییم استصحاب یک مساله اصولی است.
◾️جناب شیخ در ادامه نقضی وارد میکنند و تام بودن این ملاک را زیر سوال برده وبه همین علت ملاک دومی نیز ارائه می دهند:
اگر اجرای یک قاعده ای صرفا از وظایف مجتهد بود و مقلد نتواند آن قاعده را استفاده کند؛آن قاعده اصولی است. مثلا جریان استصحاب در شبهه حکمیه؛ که مقلد نمی تواند در جایی که فقد نص ، یا تعارض نصوص یا اجمال نص داریم اجرا کند. اصلا تشخیص اجمال و تعارض و فقد نص کار مجتهد است.
مقلد فقط می تواند در شبهه موضوعیه استصحاب جاری کند یعنی در جایی که اشتباه امور خارجی پیش می آید.
◽️اما اجرای استصحاب در شبهه حکمیه از وظایف مجتهد است. و این ملاک دوم ایشان برای اصولی بودن یک مسأله است.
👈این دو ملاک از ملاک های مهم تشخیص مسائل اصولی از قواعد فقهی هستند و مشهور مخصوصا شیخ و آخوند و من تبعهم با این دو ملاک کار میکنند.
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
⚠️ اسلام و مسئله دموکراسی 📌 تفاوت قوانین مدنی اسلام و قوانین مدنی بشری 🔅 در بیان علامه طباطبایی(
⚠️اسلام و دموکراسے
🔰علامه طباطبایی(ره):
🔹مسیر زندگی واقعی انسان که سعادت وخوش بختی حقیقی او را در بردارد ، راهی است که طبیعت و فطرت به سوی آن هدایت می کند
و براساس مصالح و منافع واقعی که مطابق اقتضای آفرینش انسان و جهان می باشد، پایه گذاری شده خواه با خواست های عواطف و احساسات تطبیق پذیرد و خواه نپذیرد.
🔸زیرا عواطف و احساسات، در خواست های خود باید از راهنمایی طبیعت و فطرت پیروی کند و محکوم آن باشد ، نه طبیعت و فطرت از خواست های بی بند و بارانه عواطف و احساسات ؛
🔺و جامعه بشری زندگی خود را براساس واقع بینی بنا کند نه بر پایه لرزان خرافه پرستی و ایده آل های فریبنده عواطف و احساسات.
◾️ همین است فرق بین قوانین اسلامی و قوانین مدنی دیگر.
زیرا قوانین اجتماعی معمولی پیرو خواست اکثریت افراد جامعه ( نصف +۱ ) می باشد ، ولی قوانین اسلامی بر وفق هدایت طبیعت و فطرت است که نشان دهنده اراده خدای متعال می باشد و از همین جاست که قرآن کریم حکم و تشریع را انحصاری ساخت کبریای خداوندی می داند ، چنان که می فرماید : « إن الحكم إلالله » (يوسف/۶۰)
◽️و هم چنین آنچه در جامعه های معمولی حکم فرماست ، خواست اکثریت افراد یا خواست یک فرد دیکتاتور مقتدر می باشد. خواه با حق و حقیقت وفق دهد و مصلحت واقعی جماعت را تأمین کند و خواه نه ، ولی در جامعه حقیقی اسلامی حکومت از آن حق و حقیقت است و خواست افراد باید از آن تبعیت و پیروی نماید .
📚کتاب بررسی های اسلامی
فصل دوم
#امتداد_حکمت
#دموکراسی
#علامه_طباطبایی
@albayann
🗂اطلاعیه دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
مختص طلاب سطوح عالی مدرسه
📌 دوره تمهید الخارج
🔹بررسی تطبیقی نظام اصولی کفایةالأصول و رسائل شیخ انصاری
📌 مشاورات علمی حکمت و فلسفه
🔹با محوریت کتاب بدایةالحکمة و آثار فلسفی شهید مطهری
📌 کارگاه بررسی تطبیقی نظر امام خمینی(ره) و آخوند خراسانی در مبحث تمایز و تداخل علوم
🔹با محوریت ۱۳ جلسه از درس خارج استاد آیت الله فرحانی
🕓زمان: از ابتدای تیرماه لغایت ۱۷ مردادماه
📝معاونت آموزش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
@albayann
🗂اطلاعیه دوره تابستانه مدرسه فقهی
امیرالمومنین(ع)
مختص طلاب جدید الورود
🔺تمهید حکمت اسلامی
🔹دوره آشنایی با فلسفه
با هدف کسب مقدمات لازم جهت تحصیل بدایه و نهایه الحکمه
(به صورت مجازی و آنلاین)
🔹دوره تحصیلی أمهات علم منطق
(به صورت مجازی و آفلاین)
🕣زمان: از ابتدای تیرماه لغایت ۱۷ مردادماه
📝معاونت آموزش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
@albayann
🗂دوره پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) - تابستان ۱۴۰۰
🔺 کارگاه مقاله نویسی
کلیات ، روش ها و اسلوب
🔹 کارگاه تخصصی نگارش علمی
👈مختص طلابی که دوره اول مقاله نویسی را طی کرده اند
🔹کارگاه تقریر نویسی
دوره عمومی
🕠زمان: از ابتدای تیرماه لغایت ۱۷ مرداد
📝 معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
@albayann
۱۲۳۴۵۶۷۸۹.mp3
3.74M
🔊 #بشنوید
⁉️آیا اسلام محتوای لازم جهت ایجاد تمدن انسانی را دارد؟
🔹آیا اسلام فربه تر از ایدئولوژی است؟
🔸نامه شهید مطهری به امام(ره) در نقد چه کسانی بود؟
🔺اگر اسلام هم دارای ایدئولوژی و هم دارای محتوا است؛ برای تبیین فرهنگ اسلامی چه باید کرد؟
🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین این مطالب می پردازند.
#مبانی_فقه_حکومتی
#علوم_انسانی
#تمدن_اسلامی
@albayann
💠تولید علم در گرو تحقق مثلث منطق ، آزادی و اخلاق
🔺آن روز که سهم «آزادی»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه یکجا و در کنار یکدیگر اداء شود، آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بالنده دینی در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرمافزار علمی و دینی» در کلیه علوم و معارف دانشگاهی و حوزوی زده شده است.
🔹بیشک آزادیخواهی و مطالبه فرصتی برای اندیشیدن و برای بیان اندیشه توأم با رعایت «ادب استفاده از آزادی»، یک مطالبه اسلامی است و «آزادی تفکر، قلم و بیان»، نه یک شعار تبلیغاتی بلکه از اهداف اصلی انقلاب اسلامی است.
🔸 من عمیقاً متأسفم که برخی میان مرداب «سکوت و جمود» با گرداب «هرزهگوئی و کفرگوئی»، طریق سومی نمیشناسند و گمان میکنند که برای پرهیز از هریک از این دو، باید به دام دیگری افتاد.
🔰حال آنکه انقلاب اسلامی آمد تا هم «فرهنگ خفقان و سر جنبانیدن و جمود» و هم «فرهنگ آزادی بیمهار و خودخواهانه غربی» را نقد و اصلاح کند و فضائی بسازد که در آن، «آزادی بیان»، مقید به «منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران» و نه به هیچچیز دیگری، تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی گردد و حریت و تعادل و عقلانیت و انصاف، سکه رائج شود تا همه اندیشهها در همه حوزهها فعال و برانگیخته گردند و «زاد و ولد فرهنگی» که به تعبیر روایات پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت ایشان (علیهمالسّلام)، محصول «تضارب آراء و عقول» است، عادت ثانوی نخبگان و اندیشهوران گردد.
📌 بهویژه که فرهنگ اسلامی و تمدن اسلامی همواره در مصاف با معضلات جدید و نیز در چالش با مکاتب و تمدنهای دیگر، شکفته است و پاسخ به شبهه نیز بدون شناخت شبهه، ناممکن است.
◽️اما متأسفانه گروهی بدنبال سیاستزدگی و گروهی بدنبال سیاستزدائی، دائماً تبدیل فضای فرهنگی کشور را به سکوت مردابگونه یا تلاطم گردابوار، میخواهند تا در این بلبشو، فقط صاحبان قدرت و ثروت و تریبون، بتوانند تأثیرگذار و جریان ساز باشند و سطح تفکر اجتماعی را پائین آورده و همه فرصت ملی را هدر دهند و اعصاب ملت را بفرسایند و درگیریهای غلط و منحط قبیله ای یا فرهنگ فاسد بیگانه را رواج دهند و در نتیجه صاحبان خرد و احساس، ساکت و مسکوت بمانند و صاحبدلان و خردمندان، برکنار و در حاشیه مانده و منزوی، خسته و فراموش شوند.
📌در چنین فضائی، جامعه به جلو نخواهد رفت و دعواها، تکراری و ثابت و سطحی و نازل میگردد، هیچ فکری تولید و حرف تازه ای گفته نمیشود، عدهای مدام خود را تکرار میکنند و عدهای دیگر تنها غرب را ترجمه میکنند و جامعه و حکومت نیز که تابع نخبگان خویشاند، دچار انفعال و عقبگرد میشوند.
◾️ چنانچه در نامه خود توجه کردهاید، برای بیدار کردن عقل جمعی، چاره ای جز مشاوره و مناظره نیست و بدون فضای انتقادی سالم و بدون آزادی بیان و گفتگوی آزاد با «حمایت حکومت اسلامی» و «هدایت علماء و صاحبنظران»، تولید علم و اندیشه دینی و در نتیجه، تمدنسازی و جامعهپردازی، ناممکن یا بسیار مشکل خواهد بود.
✅برای علاج بیماریها و هتاکیها و مهار هرجومرج فرهنگی نیز بهترین راه، همین است که آزادی بیان در چارچوب قانون و تولید نظریه در چارچوب اسلام، حمایت و نهادینه شود. بنظر میرسد که هر سه روش پیشنهادی شما یعنی تشکیل 1) «کرسیهای نظریهپردازی» 2) «کرسیهای پاسخ به سؤالات و شبهات» و 3) «کرسیهای نقد و مناظره»، روشهائی عملی و معقول باشند و خوب است که حمایت و مدیریت شوند بهنحویکه هرچه بیشتر، مجال علم، گسترش یافته و فضا بر دکانداران و فریبکاران و راهزنان راه علم و دین، تنگتر شود.
📚پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسیهای نظریهپردازی
۱۶ بهمن ۸۱
@albayann
نفی بدلیت و شمولیت از مقام اطلاق در دیدگاه حضرت امام.mp3
1.99M
🎙 #بشنوید
💠 #فقه_الخمینی| دو بحث پرکاربرد از مباحث علم اصول فقه؛ باب عام و خاص و باب مطلق و مقید است.
🔸از جمله نکات موثر در این مباحث، اشتراکات و تفاوت های این دو بحث است که در فهم و تفسیر لسان کتاب و سنت راهگشا خواهد بود.
◾️حضرت امام در اینجا دقت نظری در تفاوت اطلاق و عموم داشته و بر همین اساس اشکالی به مشهور از جمله مرحوم آخوند دارند.
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی در این صوت ابتدا توضیح مختصری پیرامون مقدمات حکمت و طبیعی و فرد می دهند و سپس به اشکال حضرت امام در این مقام می پردازند.
#امام_خمینی
#اصول_فقه
@albayann
البیان
🎙 #بشنوید 💠 #فقه_الخمینی| دو بحث پرکاربرد از مباحث علم اصول فقه؛ باب عام و خاص و باب مطلق و مقید اس
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
💠 #فقه_الخمینی| نفی بدلیت و شمولیت از مقام اطلاق در دیدگاه حضرت امام
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹آنچه که باید در باب اطلاق مورد توجه قرار گیرد این است که ما آن را از باب عموم جدا کنیم. جدا کردن باب اطلاق از باب عموم از نظر حضرت امام بسیار مهم و دارای اثرات علمی در ابواب مختلف است.
اطلاق به معنای این است که وقتی مقدمات حکمت تمام است و مولی در مقام بیان است و امکان آوردن قید وجود دارد و قیدی نمیآورد، این ماهیت تمام الموضوع حکم است. اگر مولی گفت: «اکرم عالماً» به معنای این است که یک طبیعتی دارد به نام علم که تمام الموضوع وجوب اکرام است زیرا اگر این طبیعت تمام الموضوع وجوب اکرام نبود و مولا در مقام بیان بود و میتوانست این طبیعت را مقید کند باید مقید میکرد.
🔸خلاصه سخن امام این است که شما نمیتوانید از درون این طبیعی نظری به فرد بیاندازید زیرا برای رسیدن به فرد راهی وجود ندارد، نه خود طبیعی فرد را به شما معرفی می کند و نه مقدمات حکمت که در مسأله اطلاق از آنها استفاده میکنیم معرّف فرد هستند.
◾️به تعبیر ایشان مقدمات حکمت کاری نمیکند مگر اینکه آنچه موضوع حکم است را تمامیت میدهد. اگر موضوع حکم انسان است، انسان را تمام الموضوع می کند. اگر علم است؛ علم را تمام الموضوع میکند. بر همین اساس صحیح نیست که کسی بگوید اطلاق قابل انقسام به بدلیت و شمول است. ما نمی توانیم بگوییم که اطلاق بدلی است یا شمولی. بدلیت از کجای اطلاق در می آید؟
موضوعش آن طبیعی است و مقدمات حکمت هم که صرفا می گوید این طبیعی تمام الموضوع است.
📌لذا فرمایش مرحوم آخوند در کفایه یا فرمایش مرحوم مظفر در اصول فقه صحیح نیست. آنها می فرمودند فرق بین مطلق و عام در نحوه دلالت است نه در مدلول. مثلا در عام، استغراق را با اکرم العلما یا اکرم کل عالم بیان میکنیم و بعد میگوییم که کل عالم یفید الاستغراق. یا در «اکرم أی عالم» دالّی به نام «أی» داریم که وقتی بر سر عالم آمد، این دلالت می کند بر یک فرد لاعلیالتعیین. همچنین بعضی اوقات قرائنی داریم که عام، مجموعی است. در عام لفظی وجود دارد که این لفظ دلالت دارد بر استغراق یا بدلیت یا عام مجموعی.
◽️بعد آقایان می گویند در اطلاق بدلیت، از طریق مقدمات حکمت یه دست می آید یا استغراق را از طریق مقدمات حکمت تصویر می کنند. نتیجه این میشود که در «احل الله البیع» میگویند این «البیع» مطلق استغراقی است و از زمان معالم الاصول چنین بحث میکردند که «لا معنا لحلیه بیع من البیوع» و و این را با نفی بدلیت در اطلاق و تفسیر استغراق از آن حل می کردند. لذا می گفتند که اطلاق هم گاهی مفید استغراق و یا مفید بدلیت است و فرق عام و مطلق صرفا در دلالت است.
👈حضرت امام می گوید این حرف ها غلط است و با این توضیحات شما نمی توانید بگویید که اطلاق افاده بدلیت یا شمولیت کرده است. کجای اطلاق افاده بدلیت شده است؟ از مقدمات حکمت یا خود طبیعی؟ راه افاده این مطلب بسته است.
📌بله! یک بحث دیگری وجود دارد که گاهی اوقات عندالعقلاء یا عندالعقل یک امری حجت قرار می گیرد برای چیز دیگری. بدون اینکه دال لفظی در کار باشد. این مسئله باب دیگری است و ربطی به دلالت لفظی اطلاق ندارد. و باید در جای خودش مفصل رسیدگی شود.
اما آنچه روشن است، این است که تقسیم اطلاق به بدلیت یا شمولیت غلط است زیرا در اطلاق راهی برای حکایت از فرد وجود ندارد تا دلالت بر شمولیت و بدلیت کند.در نتیجه اختلاف بین عام و مطلق اختلاف در مدلول است نه در نحوه دلالت. مدلول عام فرد است؛ یا یکی یا همه یا مجموع افراد. اما مدلول اطلاق، فرد نیست بلکه تمام الموضوع بودن طبیعی است.
من نمی توانم تا وقتی در باب اطلاق هستم دنبال شمول و بدلیت بروم راهم بسته است.
#امام_خمینی
#اصول_فقه
#آیت_الله_فرحانی
@albayann