#جایگاه_فلسفه در نگاه مرحوم آخوند
🔹فرزند آخوند خراسانی(صاحب کفایه الاصول) بارها از پدرشان این جمله را برای بنده نقل میکردند؛
🔸کسانی که فلسفه الهی را خوب نفهمیده باشند، اخبار آل محمد(ع) در عقاید را نمیفهمند، وهمانطور که فقه بدون اصول فقه بی معناست، درک اصول وعقاید حقه ،بدون بنیه علمی فلسفی و کلامیِ تحقیقی، میسور نیست.
📚نقدی بر تهافت فلاسفه،اثر سید جلال الدین آشتیانی
(کتاب سال حوزه)،ص80-77
#آخوند_خراسانی
#فلسفه
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🔹اگر بخواهد کسی تهذیب بشود، با علم تهذیب نمیشود؛ علم انسان را تهذیب نمیکند. گاهی علم، انسان را به جهنم میفرستد؛ گاهی علم توحید انسان را به جهنم میفرستد؛ گاهی علمِ عرفان انسان را به جهنم میرساند؛ گاهی علم فقه انسان را به جهنم میفرستد؛ گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم میفرستد. با علم درست نمیشود.
👈🏻 تزکیه میخواهد- یُزَکّیهِمْ - تزکیه مقدم است بر همه چیز.
🔸 طلبهای که در مدرسه درس میخواند، هم دوش با درس، هم قدم با درس تزکیه لازم دارد. امام جمعهای که میخواهد هدایت کند مردم را، باید تزکیه خودش را کند تا بتواند هدایت کند. دولتی که بخواهد مردم را وادار به کار خوب بکند باید تزکیه بکند خودش را. عارفی که بخواهد مردم را به معارف الهیّه دعوت کند، تا خودش را تزکیه نکند این قدرت را ندارد. فیلسوفی که بخواهد توحید را به مردم بیاموزد، تا این خصیصه شیطانی در او هست، این عمل را نمیتواند انجام بدهد؛
📌یعنی، زبان، زبان شیطان است و توحید میگوید و دل، دل شیطان است که توحید را دریافت کرده است، و قلب، قلب شیطان است که فقه را آموخته و فقه را تعلیم میکند.
➖تا این خصیصه هست، تمام امور لنگ است در اشخاصی که بخواهند خودشان را تهذیب کنند، یا اشخاصی که بخواهند جامعه را تهذیب کنند.
#درس_اخلاق
#امام_خمینی
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
💠یاد و نام این بزرگوار دائما به ما یادآوری میکند که طلوع خورشید حق وعدل در پایان این شب ظلمانی قطعی است...
#امام_زمان
#امام_خامنه_ای
@albayann
تحلیل علامه طباطبایی از روایت امام رضا علیه السلام.mp3
2.54M
🎙 #بشنوید
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
⁉️نظرعلامه طباطبایی در مورد معنای حمد و اینکه آیا بسم الله الرحمن الرحیم جز سوره حمد هست یا خیر؟
🔹تحلیل علامه طباطبایی از روایت امام رضا علیه السلام و ارتباط آن با بسم الله سوره حمد.
🔸تفاوت حضرت امام خمینی و علامه در اینکه متعلق بسم الله استعانت باشد.
#تفسیر
@albayann
اصول عملیه جلسات1تا5 .pdf
801.3K
خلل الصلاه جلسات 1 تا 5.pdf
809.7K
🖊تفاوت استنتاج و تطبیق از منظر امام و تاثیر آن در تعریف علم اصول
🔰برگرفته از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی
✍مقرر: حجت الإسلام حجت پورعبدالهی
در علم اصول یکی از مسائلی که مدنظر قرار می گیرد و حول محور آن مباحث مهم صورت می پذیرد ملاک مسئله اصولی و تعریف علم اصول است.
➖اصولیون در مورد این مسئله اختلاف نظر دارند و تعاریف و ملاکهای متفاوتی را ارائه دادهاند اما آنچه نقطه مشترک آنها در تعریف علم اصول قرار گرفته است در طریق استنباط بودن این قواعد می باشد.
🔹حضرت امام خمینی در ذیل بحث تجری درکتاب انوار الهدایه بر روی کلمه استنباط تمرکز می کنند و معنایی را از آن ارئه می دهند که باعث داخل شدن اماره و اصول عملیه جاری در شبهات حکمیه در علم اصول می شود.
📌ایشان تقریبا همان تعریف آخوند خراسانی را بیان می کنند و یک توضیحی را بر آن اضافه می نمایند که البته آخوند نیز در ذیل بحث استصحاب به بیان دیگر این مطلب را مطرح کردهاند.
➖قد قرّر أنّ المسائل الأصولية هي الكبريات التي وقعت في طريق استنباط الأحكام الكليّة الفرعيّة، أو ينتهى إليها في مقام العمل، بحيث تكون نسبتها إليها كنسبة الكبريات إلى النتائج، لا كنسبة الكلّيات إلى المصاديق.
➖ایشان با تفکیک بین تطبیق واستنتاج نشان می دهند که مسائل علم اصول استنتاجی می باشند نه تطبیقی که با همین ملاک قواعد فقهیه نیز از علم اصول خارج می شوند.
1⃣تطبیق در جایی است که رابطه کبری و آن چه در نتیجه آمده است طبیعی و فرد باشد برای مثال انسان و مصداق انسان که در اینجا مصداق انسان همان طبیعی به اضافه تشخص است و بیان دیگر این فردِ بالذات آن طبیعی است به شکلی که فرق بین طبیعی و آن فرد، فرق بین تشخص و عدم تشخص است یعنی مصداق ذاتی عنوانی است که عنوان طبیعی در آن حفظ بشود و اختلاف آن مصداق ذاتی با آن طبیعی اختلاف به تشخص و عدم تشخص باشد
و أمّا الفرق بين المصاديق و الكلّيات فبالتشخّص و اللاتشخّص مع حفظ العنوان، فأفراد الإنسان هو الإنسان المتشخّص.
2⃣اما استنتاج در جایی است که رابطه کبری و آن چه در نتیجه آمده است طبیعی و فرد نمی باشد برای مثال وقتی که قیاس شکل اول تشکیل بشود العالم متغیر و کل متغیر حادث پس العالم حادث؛ در اینجا کبری یک عنوانی به نام متغیر دارد و نتیجه یک عنوانی دیگر به نام عالم که اختلاف دو عنوان متغیر و عالم کافی است که اشکال دوری که به قیاس شکل اول وارد می شود برطرف شود چون عالم که در نتیجه آمده است فرد آن طبیعی که در کبری قرار گرفته نیست و به بیان دیگر این فردِ بالعرض آن طبیعی است یعنی عالم عنوان دیگری دارد غیر از عنوان متغیر و عالم با عنوان خودش می شود حادث، چون حدوث عالم را از حد وسطی که وجود دارد استنتاج می شود و اساسا کار حد وسط همین است.
و ليعلم أنّ موضوع النتيجة و إن كان من مصاديق موضوع الكبرى، و النتيجة من جزئيّات الكبرى، إلّا أنّ اختلاف الموضوعين عنوانا يكفي لكون أحدهما مقدّمة و الآخر نتيجة....فما علم في الكبرى هو حدوث كلّ متغيّر بعنوانه، و ما علم في النتيجة هو حدوث العالم بعنوانه، فالعالم- مثلا- من المصاديق العرضيّة للمتغيّر، فهو غير معلوم الحدوث بعنوانه الذاتيّ، أو بعنوان عرضيّ آخر، و معلوم الحدوث بهذا العنوان العرضي، و بعد ترتيب الصغرى و الكبرى يصير معلوم الحدوث بعنوانه الذاتيّ أو العرضيّ الآخر، فإذن الفرق بينهما باختلاف العنوان
👈🏻نتیجه
حضرت امام خمینی می خواهند بفرمایند اگر کسی این مطلب را دقیق متوجه گردد آن وقت می تواند بین مسئله اصولی و قاعده فقهی فرق بگذارد این گونه که هر وقت با استنتاج کار بشود مسئله اصولی است و هر گاه با تطبیق اقدام صورت گیرد قاعده فقهی خواهد بود و اگر در تعریف که کلمه استنباط آمده است استنتاج به این معنایی که امام فرموده اند مدنظر باشد قید دیگری برای بیرون کردن قواعد فقیه از علم اصول نیاز نیست.
📌ریشه این نظر حضرت امام را می شود در عبارات شیخ انصاری و اخوند خراسانی در ذیل بحث استصحاب پیگیری نمود.
#فقه_الخمینی
#اصول
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
💠مستشکل درس امام!
🔰جایگاه علمی #آیتالله_شهید_سیدمصطفی خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی
🖊به مناسبت ایام شهادت آیت الله سیدمصطفی خمینی(ره)
#حوزه_علمیه
#فقه_الخمینی
#امام_خامنه_ای
@albayann
✅حوزه علمیه در مقابل پاسخ به سوالات زمانه مسئول است.
🔰استاد آیت الله فرحانی
#آیت_الله_فرحانی
#حوزه_علمیه
#فقه_الخمینی
@albayann
البیان
✅حوزه علمیه در مقابل پاسخ به سوالات زمانه مسئول است. 🔰استاد آیت الله فرحانی #آیت_الله_فرحانی #حوز
⁉️حوزه علمیه در مقابل پاسخ به سوالات زمانه مسئول است.
🔰 استاد آیت الله فرحانی
🔸این بحث فقه الخمینی از کجا شکل گرفت؟ سابقه اش چه بود؟ بنده در بررسی بیانات آقا، به جمله ای از ایشان در مورد شهید مطهری (ره) برخورد کردم که این جمله، سبب جرقه فکر فقه الخمینی شد.
🔹تعبیر آقا این بود که اسلام یک اقیانوس است و فقهاء همه با این اقیانوس در تماس اند. اما چرا یک فقیه با این اقیانوس تماس می گیرد و درّی را صید می کند که فقیه دیگر این درّ را صید نمی کند؟ حتی اگر این درّی را که این فقیه صید کرده است، به دیگری بدهد، جا می خورد و قبول نمی کند! بعد آقا فرمودند شهید مطهری اینطوری بود. چرا شهید مطهری اینطوری بود؟ آقا فرمودند شهید مطهری خصوصیتش این بود: شهید مطهری #سؤال_زمانه را بلد بود. چون سؤال زمانه را بلد بود، مجتهد هم بود، با این اقیانوس تماس می گرفت و جواب سؤال را به دست می آورد.
📌لذا حرف مهم آقا این است. آقا میگوید ما به یک فقیه سنّتی پژوهش محورِ آشنای به سؤال زمان نیاز داریم که وقتی با این اقیانوس تماس می گیرد، سؤال را جواب بدهد.
🔹شهید مطهری در نقد هگل بیان می کند که او فرق سلب تحصیلی و ایجاب عدولی را نفهمیده است و لذا دیالکتیک را بر اساس یک خلط منطقی درست کرده است. شهید مطهری این مطلب را امام در درس خارجش گفته است و شهید مطهری از امام یاد گرفته است. اما چون شهید مطهری سؤال زمان را بلد بود، با استفاده از آن ملکۀ اجتهادش سؤال را جواب داد.
🔸امروز مقام معظم رهبری فقیهی است که سؤالات را خوب بلد است، مطالب را به طور میدانی مسلط است. فقیه متضلع قوی ای است. ایشان دعوت می کند و میفرماید که بیایید این کارها را انجام دهید.
👈🏻امروز حوزۀ علمیه در مقابل پاسخ به سؤالات زمانه مسؤول است. و این مسؤولیتی است که امام زمان متوجه ما کرده: «و أما الحوادث الواقعة». چه کسی باید جواب دهد؟ شهید مطهری که جواب داد و شهید شد. شهید صدر که جواب داد و شهید شد.
ما باید این ها رو باید جواب بدهیم.
#حوزه_علمیه
#فقه_الخمینی
#امام_خامنه_ای
@albayann
مدیریت امام و رهبری.mp3
1.02M
🎙 #بشنوید
🔹مدیریت و تدبیر امام و رهبری رمز ماندگاری انقلاب بوده است.
📌البته یقین بر این است که شخص دیگری اداره میکند
چگونه امام زمان(عج) فتوای یک فقیه را برای سقط جنین اصلاح میکنند اما این عظمت و انقلاب را رها کنند
🔸ذکر خاطره ای از آیت الله سیستانی در باب توجه به رهبر معظم انقلاب
➖مطالبه 30ساله رهبر معظم انقلاب درباره منظومه امام خمینی
#امام_زمان
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🖊بیانیه استاد آیت الله فرحانی در پی حادثه تروریستی حرم حضرت احمد بن موسی (علیه السلام ) #شاهچراغ @
🖊بیانیه استاد آیت الله فرحانی در پی حاثه تروریستی حرم حضرت احمد بن موسی (علیه السلام)
بسم الله الرحمن الرحیم
إنا لله و إنا إلیه راجعون
حادثه ناگوار حمله تروریستی به بارگاه حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) که در پی آن به شهادت 15 نفر از زائرین و مجروح شدن 19 نفر دیگر منجر شد ، موجب تأثر و اندوه شدید ملت غیور ایران اسلامی گردید.اینجانب این ضایعه دلخراش را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب و مردم مومن و شریف ایران تسلیت عرض می نمایم.
گروهک تکفیری و تروریستی داعش که همچون غده ای سرطانی در پی نا امنی و جنگ در کشورهای منطقه است، بار دیگر با حمایت و تحریک حامیان اصلی خود یعنی آمریکا ،اسرائیل و آل سعود ، چهره منحوس و پلید خود را به نمایش گذاشت و نشان داد جز آلت قتاله جبهه استکبار نقش دیگری ندارد.
اگرچه از ابتدای حرکت این انقلاب ، دشمنان ایران به وسیله ترور، ظلم و زورگویی در پی تحدید و توقف آن بوده اند و لیکن به تعبیر آن پیر فرزانه، این جنایات و رذالت ها، مردم ما را بیدارتر خواهد کرد. امروز شهادت مظلومانه هم میهنان ما در شیراز نشان داد که دشمنان این مرز و بوم ، از ناآرامی های داخلی، هدفی جز تخریب، جنگ و از بین رفتن امنیت کشور نداشته و در راه این هدف شوم از هیچ جنایت و فاجعه ای إبا نخواهند داشت.
امروز در پی شکل گیری نظم جدید جهانی و افول جایگاه استکبار و زورگویان عالم، تروریسم رسانه ای دشمنان ایران، تمام توان خود را به کار بسته تا بتواند از پیشرفت و قرار گرفتن کشور در جایگاه واقعی خود جلوگیری کند. این جریان در حالیکه مدت هاست در پس شعارهای رنگین خود، بر طبل تفرقه و اختلاف های اجتماعی و قومی می زند، هدفی جز ایجاد بستر جنگ و تجزیه ایران اسلامی نداشته است. آیا جز این است که اتفاق تروریستی امروز و شهادت کسانی که زائر حرم اهل بیت علیهم السلام بوده اند؛ نتیجه بستر سازی و ایجاد نا امنی توسط تروریسم رسانه ای است؟
امید است جوانان غیور، با آگاهی و شناخت مناسب از نقشه جبهه کفر و نفاق، در صحنه آرایی آنها، قرار نگرفته و با تبیین حقائق و تکیه بر تجربیات گذشته دوست را از دشمن و حق را از باطل تمییز دهند.
بی شک ملت بصیر و مؤمن ایران اسلامی از غبار این فتنه سربلند بیرون آمده و با توکل بر خداوند متعال و استعانت از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ، بار دیگر دشمنان اسلام و قرآن را مأیوس خواهند کرد.
وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ
عبدالکریم فرحانی
عضو مجلس خبرگان رهبری
4 آبان 1401
#شاهچراغ
#تروریست
#فتنه
@albayann
صدسالگی حوزه علمیه.mp3
2M
🎙#بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹گروه های دانشی صد سالگی حوزه علمیه
🔸حوزه علمیه در زمینه های دانش های مختلف بعد از انقلاب ترقی مهمی داشته است
📌کار صد سالگی حوزه نشان دادن تطور دانشی است در حوزه
➖رشد حوزه حتی در مدارس اهل سنت هم رشد خوبی داشته است است و نزدیک شدن اینها به مساله ولایت
#صد_سالگی
#حوزه_علمیه
@albayann
احتمالات آیه 18 سوره حشر.mp3
1.85M
🎙#بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
🔸احتمالات آیه 18 سوره حشر در مورد عوام یا خواص یا خواص از اهل معرفت یا خلص از اهل معرفت یا جامع همه احتمالات
🔹مبنای #امام_خمینی در مورد بسم الله الرحمن الرحیم هر قائل و حالات متفاوت هر قائل
#تفسیر
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی:
🔹از روایات اینگونه به دست می آید ، که آخرالزمان ، عصر حیرت ، شبهه و فتنه است. لذا باید در این دوره مجهز و آماده باشید. باید سعی کنید محبت به خدا و اهل بیت، بصیرت و ایمان را به صورت جدی تقویت کنید.
📌اگر این سه محور حقیقتا در کسی جمع شود ، حتي اگر يک نفر هم باشد، ميتواند کار يک لشكر را انجام دهد. "كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ"(بقره، 249) می فرماید چه بسیار بوده که به اذن خدا گروهى اندك بر گروهى کثیر پيروز شدند.
#انقلابی
#جهاد_کبیر
@albayann
🖊با عرض سلام و احترام
🔹انشاءالله از این پس کانال فقه الخمینی(ره) با محوریت انعکاس برنامه های مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) مجددا کار خود را آغاز خواهد کرد.
عمده مطالبی که در کانال ارائه خواهد شد:
1⃣تبیین گفتمان فقه الخمینی(ره) به عنوان محور علمی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع)
2⃣ اعلام و معرفی برنامه های آموزشی و پژوهشی و نشست های علمی مدرسه
3⃣ معرفی اساتید و فضلای برجسته مدرسه
4⃣ اعلام و معرفی برنامه های تهذیبی و بصیرتی
📌با ما همراه باشید
https://eitaa.com/joinchat/177668129C49b6aa1de4
🖊نگاهی به #سیره علمی-عملی حوزوی امام خمینی (ره)
🔰از زبان آیت الله مومن (ره) از #شاگردان امام
🔹حضرت امام(ره) می فرمود که به نظر من طلبه ها باید یک کتابی که با قواعد بیشتر سر و کار دارد، مثل بيع مرحوم شیخ را پیش استاد بخوانند، چون درباره قاعده لزوم بيع، صحت بيع و ادله ای که این طرف و آن طرف است، بحث می کند. کتاب را برای تطبیق کردن قواعد در موارد و مصادیق، پیش استاد بخواند.
📌هم چنین استادی پیدا بکند و یک کتاب را که با روایات سر و کار دارد، مثلا کتاب زکات یا کتاب صلاه را بخواند که بیشتر روايات را مطرح و بررسی می کنند؛ چون این گونه نیست که قواعد کلی باشد و مانند بیع، همان ادله ای که برای صحت معاملات در بیع می آید، همان ادله برای نکاح و عاریه بیاید، پس کتابی را باید خواند که بیشتر با روایات سر و کار دارد و این گونه طلبه در فهم روایات و تعارض روایات و جمع ادله، استاد می شود؛ چون انسان در محضر استاد میتواند تبحر پیدا کند، فرمودند که اگر درک و فهم باشد، همین دو تا بس است و بساطش را جمع کند و برای خودش برود، به شرطی که مطالعه و مباحثه داشته باشد.
🔸وقتی یک دوره را خواند، دیگر بس است. یک وقت می خواهد استاد حوزه و جزو ارکان تعلیم حوزه شود، باید بیشتر کار کند، ولی افرادی که هدفشان این است که در حوزه، معلومات دینی، کسب و خودشان هم استفاده کنند و هم مردم را در شهرها و روستاهای دیگر بهره مند سازند، به این شکل درس خواندن، مجتهد می شوند، ولی نه حد اعلی از اجتهاد که مرجع تقلید شوند، همین کار را کنند، بس است.
📚 رهنامه پژوهش، بهار۱۳۹۰، شماره۷ص۷
#امام_خمینی
#روش_تحصیل
@albayann
#عکس_نوشته |امام عسکری علیهالسلام و ایجاد شبکه جهانی
🔹رهبر انقلاب اسلامی: «حضرت عسکری علیهالسلام در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود توانسته بودند با یک شبکهی عظیم تبلیغاتی و تعلیماتی این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. فقط این نبود که مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» با همان معنای اسلامىِ خودش قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند.» ۱۳۸۲/۲/۲۰
#اهل_بیت
#امام_حسن_عسکری
#امام_خامنه_ای
@albayann
48.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
💠همایش بزرگ تجلیل از 1400نفر حافظ قرآن کریم
🔰سخنران: استاد #آیت_الله_فرحانی
📍مصلای رشت
📆 پنجشنبه 12آبان
@albayann
🖊بررسی #ملاک_تمایز_علوم در اندیشه محقق خویی
🔰برگرفته از درس خارج اصول #آیت_الله_فرحانی
✍مقرر: حجت پورعبدالهی
از مباحثی که در علم اصول مورد بررسی قرار می گیرد و حائز اهمیت است ملاک تمایز علوم می باشد.
🔹محقق خویی(ره) در ذیل نظر آخوند خراسانی(ره) نظری را در این زمينه مطرح می کنند که نسبت به نظر بسیاری از اصولییون جلوتر می باشد.
1⃣ایشان در مقام اول توضیحاتی را در مورد فرمایش محقق خراسانی ارائه می دهند و می فرمایند ایشان خواسته اند با قاعده الواحد فلسفی بحث خود را جلو ببرند و تمایز در علوم را به موضوع بدهند به این بیان که اشتراک در اثر دلالت بر اشتراک در موثر دارد و به دلیل اینکه اثر واحد موثر واحد می خواهد بنابر قاعده الواحد ما موضوعی داریم که ان موضوع موثر در ان اثر واحد است.
📌به بیان دیگر از نظر ایشان محقق خراسانی قائل شدهاند که موضوعی واحدی داریم چون اثر واحدی داریم واین اثر معلول می باشد و وقتی معلول واحد است پس علت ان هم واحد خواهد بود و یک برهان إنی در اینجا پیاده می شود که این مطلب را بسیار عالی تحلیل می کنند.
2⃣در مقام دوم این نظریه محقق خراسانی را مورد نقد قرار می دهند و می فرمایند درعلوم ما با مجموع مسائل من حیث المجموع کار داریم که یک مرکب اعتباری هستند و اثر وحدانی بر مرکب اعتباری بار می شود و دیگر معنا ندارد از قاعده الواحد در این زمینه استفاده شود.
وحيث إن هذا الغرض الوحداني يترتب على مجموع القضايا المتباينة في الموضوعات والمحمولات التي دونت علما واحدا وسميت باسم فارد، يستحيل أن يكون المؤثر فيه هذه القضايا بهذه الصفة، لاستلزامه تأثير الكثير بما هو كثير في الواحد بما هو واحد، فإذن يكشف إنا عن أن المؤثر فيه جامع ذاتي وحداني بينها، بقانون أن المؤثر في الواحد لا يكون إلاالواحد بالسنخ، وهو موضوع العلم
📌ایشان می فرمایند چون هم موضوع و هم محمولات در یک علم با یکدیگر متفاوت هستند و هر دو اعتباری می باشند پس اشتراک در غرض واحد وجود دارد که مدون اینها را یک علم کرده است و ما با مجموع مرکب اعتباری به اعتبار ترتب اثر خاص کار می کنیم.
🔸تعبیر ایشان این است از آنجا که مرکب ما اعتباری است و بسیاری از مسائل آن هم اعتباری می باشد(مثل فقه) نمی توانیم مطالب فلسفی را در اینجا پیاده کرد.
➖محقق خویی این نظریه را بر روی علم اصول پیاده می کنند و می فرمایند عناونی که برای علم اصول داریم از مجموع مسائل متباینه انتزاع می شود و این عنوان جامع مقولی نیست بلکه یک جامع انتزاعی است که از این مجموع مسائل متباینه انتزاع شده است
فأقول: إن موضوع علم الاصول هو: الجامع الذي ينتزع من مجموع مسائله المتباينة، كعنوان ما تقع نتيجة البحث عنه في طريق الاستنباط وتعيين الوظيفة في مقام العمل
🔹 محسنات فرمایش ایشان
1-ایشان التفات جدّی دارند که علم به عنوان مجموع قضایا یک مرکب اعتباری است
2- قائل شدهاند که باید با جامع مسائل کار شود و نباید جامع موضوعات یا جامع محمولات مدنظر قرار داد که از این جهت جلوتر از بسیاری از اصولییون هستند.
3-نمی توان در این بحث از قاعده فلسفی الوحد استفاده کرد.
4-برای این مرکب اعتباری وجود حقیقی قائل نیستند.
5-غرض را به عنوان کار معتبر که آمده این مجموع مسائل را اعتبار کرده است تشخیص می دهند.
6-و اینکه از غرض می شود یک عنوانی را انتزاع کرد مدنظر قرار دادهاند.
⁉️نقد بعضی از نظرات محقق خویی توسط آیت الله فرحانی
1-ایشان در بحث قاعده الواحد خواسته اند از وحدت سنخی استفاده کند در صورتی که قاعده الوحد با وحدت شخصی کار می کنند که این مطلب باید در فلسفه رسیدگی شود.
2-اساسا مورد پذیرش نیست که محقق خراسانی با قاعده الواحد فلسفی کار کرده باشد و اجزای تحلیلی را که محقق خویی انجام می دهند از خود آخوند خراسانی می باشد(علم مجموع مسائل متباینه است، تداخل دو مجموعه مسائل در کثیر اشکال ندارد ولی در همه غیر عقلائی است،بحث سر تسمیه است یعنی تسمیه مرکب اعتباری باسم واحد).
3-وقتی که با مرکب اعتباری کار می شود و این مرکب اعتباری مجموع مسائل موضوعی و محمولی است موثر جامع می باشد و دیگر به ان موضوع گفته نمی شود لذا نباید بگویند موضوع بلکه باید گفت جامع مسائل.
4-نظریه محقق خویی در جامع اجازه نمی دهد که در اینجا این گونه نظر بدهند یعنی اگر ایشان به این مسئله ملتفت بودند باید نظرشان در جامع طوری دیگر باشد و بتوانند جامع در مرکب اعتباری را درست کنند.
5-همه مسائل فقه اعتباری هستند نه اینکه بعضی را حقیقی بدانند و نباید بحث مقولات عشر و مطالب فلسفی را در اینجا مطرح کنند.
✅نتیجه گیری
می شود گفت تولید این نظریه از محقق آخوند است و این نظریه در بین فقها و اصولیها رشد نموده و یک بخشش ارتکازات محقق خویی است بخش کاملتر نزد حضرت امام خمینی قرار گرفته است و یک بحث بین المدرستین نجف و قم می باشد.
📚محاضرات محقق خویی ج1 ص13
#فقه_الخمینی
@albayann
حضرت معصومه س.mp3
1.06M
🎙#بشنوید
🏴به مناسبت رحلت شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🔰آیت الله فرحانی:
➖عزیزان بزرگوار خدا خیلی دوستمان داشته است که مهمان فاطمه معصومه سلام الله علیها کرده است .یک ارزیابی بکنیم خودمان را. در این ضیافت نورانی کریمه اهل بیت و در کنار قبر این همه عالم ، چه گیرمان آمده است ؟
➖من هم از زبان شما بگویم آقاجان ! امام زمان ! به خدا قسم اگر شب و روز کار کنیم ، اگر شب و روز زحمت بکشیم ، اینقدری که شما به ما لطف کردید نمیتوانیم جبران کنیم ! ما کجا این سفره و این کرامت و این معنویت و ... کجا؟
➖ما در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها داریم یافاطمة اشفعی لی فی الجنة ؛ شفاعت یکبار انسان را میبرد به بهشت ، و یکبار در بهشت آدمی را جابجا میکند ؛
➖حضرت بی بی ما ، هم بهشت میبرد هم درجه میدهد ، مراقب اگر باشی با تقوا میبرندت به بهشت . مراقبت در ظرف معرفت ؛ بدانی و بخواهی و مراقبت کنی . چرا آمدی حوزه ؟ کجا میخواهی برسی ؟ آیا مطابق خواسته ات مراقبت میکنی؟ چند سال است مهمان حضرت فاطمه معصومه ای؟ کی آوردتت؟ احساس میکنی حرکتت داده است ؟ درجه ات داده است
#حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها
#آیت_الله_فرحانی
#شفاعت
@albayann
تفسیر الرحمن الرحیم.mp3
1.88M
🎙#بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی
⁉️عالمین در سوره حمد چه کسانی هستند؟
➖ربوبیت هر عالمی غیر از عالم دیگر است.
➖الرحمن الرحیم سوره حمد با الرحمن الرحیم بسم الله چه فرقی با هم دارند؟
➖امام رضا علیه السلام می فرمایند اسم داغ بندگی است...
🖊این نکات و نکات دیگر را در این صوت استماع کنید.
#تفسیر
#امام_خمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
نقد مارکسیست ها.mp3
894.1K
🎙#بشنوید
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی:
🔹خاطره استاد از دوران تحصیل و جواب به معلم منافق
⁉️الکترون و پروتون با هم تضاد دارند و اساس شیمی دنیا بر تضاد است شما مسلمانان چه پاسخی دارید؟
✅الکترون و پروتون تضادشان فلسفی است نه منطقی
📌ملاصدرا میگوید: «لو لا التضاد لما صحّ دوام الفیض عن المبدأ الجواد»؛ اگر تضادّ نبود، فیض از مبدأ جواد جاری نمیشد...
#فقه_الخمینی
#تضاد
@albayann
⁉️آیا اجزاء وشرایط درعناوین دخیل هستند؟
برگرفته از درس خارج فقه استاد #آیت_الله_فرحانی
✍مقرر:حجة الاسلام امیردانایی
درمساله خلل فی الصلاه باید اول عنوان خلل را درست کنیم تا خلل هم شامل اجزاء و هم شرایط شود تا بتوانیم از حرف صاحب عروه(ره) دفاع کنیم،
📌امام(ره) درباب شرایط یک اشکالی به مشهور دارند که کلمات شما در این زمینه تشویش دارد، به این دلیل که مثلا آخوند(ره) فقط شرایط مُسمی را گفته است ولی امام (ره)می فرماید:ما دوجور شرط داریم ،شرایط مُسمی ودیگر شرایط وجود مثلا شرایط ماهیت، شرایط مُسمی است اما ممکن است بگوییم قصد قربت از شرایط وجود است وهمچنین مزاحم اهم نداشتن وقتی ماهیت صلاه یک مزاحم دارد به نام ازاله امرش ازفعلیت می افتد ومی شود صلاه فاسد یعنی وجودش فاسد است.
پس بعضی از شرایط برای مُسمی است وبعضی برای وجوداست ،حالا که اینطور شد سوال می کنیم
⁉️ کدام شرایط داخل اند وکدام شرایط خارج اند؟
➖وسوال دیگر اینکه بنا برمبنای آخوند (ره)کدام یک از شرایط داخل اند وکدام شرایط خارج اند؟
✅امام (ره) دراینجا هنرمندی به خرج داده است وگفته براساس این تفکیک درشرایط می توانیم سه جورحرف بزنیم
:اول :اینکه عرفا شرایط مسمی خارج اند همان حرفی است که آخوند (ره)زده است .
دوم:فقط اجزاء داخل باشند وشرایط بیرون حالا چه شرایط مسمی وچه شرایط وجود
سوم:اینکه همه ی شرایط داخل اند چه شرایط مسمی وچه شرایط وجود
نکته مهم دیگر در نظریه امام(ره) این است که دررابطه با اجزاء هم می توان همین تقسیم بندی را ارائه کرد بعضی اجزاء برای مسمی هستند وبرخی دیگر برای وجود
امادرابتدا ببینیم بنا برمبنای آخوند (ره)کدام یک از شرایط داخل اند وکدام شرایط خارج اند؟
🔹 مبنای آخوند (ره)رامی توان به دو بخش تقسیم کرد،
اول: مبنای عرفی آخوند (ره)-که امام (ره)همین را تقویت می کند-همه ی شرایط بیرون هستند،
دوم:مبنای عقلی آخوند (ره)که همه ی شرایط داخل باشند که این مطلب با قانون خود آخوند(ره)نمی سازد به این دلیل که آخوند(ره) می خواهد اجزاء وشرایط مسمی را داخل کند درصورتی که از آن طرف می خواهد با اثرکارکند واین درصورتی است که اثر فقط به مسمی مربوط نمی شود بلکه شرایط وجود را هم می خواهد چون صلاتی معراج است که مثلا مزاحم اهم نداشته باشد،به عبارت دیگر این اثر می تواند زمانی باشد که تام الاجزاء والشرایط باشد درصورتی که شما فقط دارید با شرایط مسمی کار میکنید و این با قانون شما که با اثر است،منافات دارد.
📌یعنی شما هم باید شرایط مسمی را بیاورید وهم شرایط وجود را درصورتی که بخواهید عقلی بحث را پیش ببرید،امام(ره) می فرماید:شما از مبنای عقلی دست بردارید و با همان مبنای عرفی خودتان که همه ی شرایط بیرون است کارکنید و این بهتراست.
🔸اما اگر به بحث خودمان درخلل برگردیم با این مقدمه امام(ره) به این نتیجه می رسیم که خلل درشرایط نداریم چون گفتیم درصلاه، شرایط مطلقا بیرون هستند،پس نظر شما برخلاف صاحب عروه (ره)است؟یا راه حلی برای این موضوع دارید؟آیا تصویر شما درجامع می تواند راه گشای این سوال باشدیانه؟
➖ما معتقد هستیم امام(ره) در انتهای مبحث جامع نظریه ای دارند که این مشکل را حل کرده است و آن نظریه را باید به نظریه جامع اضافه نمود تا مشکل شرایط حل شود و آن نظریه این است که در بحث صحیح و اعم هردو دسته برای ادعای خود تمسک به تبادر می کنند در اینجا سوالی مطرح می شود که شما چگونه به تبادر تمسک می کنید درحالی که وقتی نمی دانید صلاه صحیح چیست؟اجزاء صلاه چیست؟مخصوصا زمانی که شرایط را هم بیرون کرده باشید،من نمی دانم صلاه صحیح چیست بعد بگویم تبادر من از صلاه صحیح این است!!چگونه می شود؟!!البته این اشکال هم برای آخوند(ره)است وایشان این را مطرح کرده است.
➖امام (ره) می فرماید :مشکل اصلی اصولی ها در اینجا به خاطر مساله وضع است آنهم وضع قسم چهارم یعنی:وضع خاص وموضوع له عام و ریشه این بحث هم این است که مبحث وضع را باید به شکل عُقلایی حل کرد نه فلسفی وعقلی واصولیون این مبحث را ازطریق عقل خواسته اند حل بکنند درصورتی که اگر عُقلایی می دیدند،می توانستند بگویند اکثر وضع ها ازطریق جامع است واین جامع خاص-عام است ومشکلی نداشتند.
📌ومکانیزم وضع اینگونه است که وقتی که واضع می خواهد وضع کند یک ماهیتی را اختراع می کند یا کشف می کند هنوز اطلاعاتش کامل نشده است ولی لفظ را وضع می کند برای جامع، چیزی که می بیند یک مصداق خاص جلوی اوست ولی از این خاص –عام را اراده کرده است اماعلم به خصوصیاتش ندارد تفصیلا، بلکه جامعش طوری است که تمام این تکثرات مصداقی رامی گیرد و فرقی هم نمی کند در مرکبات اعتباری باشد چه در مرکبات حقیقی وچه در اعلام شخصیه.
#فقه_الخمینی
#فقه
@albayann