eitaa logo
البیان
11.5هزار دنبال‌کننده
863 عکس
195 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️استاد : 💠کتاب خلل الصلاه جزء آثار فقهی مهم و متأخر حضرت امام رضوان الله تعالی علیه است. ایشان در این کتاب ضمن بررسی نظرات فقهای بزرگوار مخصوصاً استاد خود محقق حائری رحمه الله، آخرین مبانی اصولی خود را نیز اعمال کرده است و بر اساس این مبانی، به شناخت احکام مربوط به خلل با استفاده از روایات و ادله مربوطه پرداخته است. @albayann
البیان
✍️استاد #آیت_الله_فرحانی: 💠کتاب خلل الصلاه جزء آثار فقهی مهم و متأخر حضرت امام رضوان الله تعالی عل
✍️استاد : 💠کتاب خلل الصلاه جزء آثار فقهی مهم و متأخر حضرت امام رضوان الله تعالی علیه است. ایشان در این کتاب ضمن بررسی نظرات فقهای بزرگوار مخصوصاً استاد خود محقق حائری رحمه الله، آخرین مبانی اصولی خود را نیز اعمال کرده است و بر اساس این مبانی، به شناخت احکام مربوط به خلل با استفاده از روایات و ادله مربوطه پرداخته است. 📌حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در مقدمه، عنوان خلل را از جهات مختلف تبیین میکنند: 1️⃣جهت اول: عنوان «خلل» در این بحث به چه معنا به کار می رود؟ 2️⃣جهت دوم: با عنایت به اینکه خلل در مرکب اعتباری «صلاۀ» به کار رفته است، آیا به کار رفتن آن به اعتبار بر می گردد؟ 3️⃣جهت سوم: آیا اعتباری که در عنوان خلل صورت می گیرد هم شامل زیاده و هم شامل نقیصه خواهد شد؟ 4️⃣جهت چهارم: آیا در این عنوان اعتباری، میتوان خلل را در جزء استحبابی به کار برد یا تصویر جزء ماهیت و تصویر جزء فرد راه را برای درست کردن جزء استحبابی و خلل در جزء استحبابی باز نمی کند؟ ✅امام رضوان الله تعالی علیه در مقدمه مبنایی را تأسیس و تبیین میکنند تا براساس آن، این سؤالات پاسخ داده شود. اولاً برای خلل جامعی تصویر میکنند. ثانیاً نشان میدهند این جامع، یک جامع اعتباری است. ثالثاً این جامع اعتباری هم در نقیصه قابل تصویر است و هم در زیاده. و رابعاً میتوان جامع اعتباری را بگونه ای تصویر کرد که جزء استحبابی در مرکب اعتباری قابل تصویر باشد و نهایتاً خلل در جزء اعتباری دیده شود. 🖇حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در مورد هر کدام از این نکات، نظراتی را ارائه میکنند که ممکن است مورد اعتراض و اشکال بعضی از فقهای بزرگوار مثل استاد بزرگوارشان محقق حائری رحمه الله یا استاد بزرگوار، محقق خوئی رحمه الله قرار گرفته باشد. 🖇علاوه بر اینکه خود مسأله خلل دارای اهمیت است، در برخی موارد، با تصویری که فقها از مسئله خلل و عناوین ادله ی باب خلل (مانند زیاده و نقیصه و جزء استحبابی) دارند، خلاف ظاهر لسان دلیل است. لذا امام رضوان الله تعالی علیه ابتدا جامع را در عنوان خلل ارائه میکنند. 🌐برای دانلود صوت و متن تدریس استاد روی لینک بزنید. @albayann
نظام سازی.mp3
2.42M
🎙 ⁉️آیا برای ساختن نظام فقهی و اصولی به فلسفه احتیاج داریم؟ ⁉️نقص فلسفه ما در چیست که نمیتواند نظام ساز باشد؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی تبیین میکنند. @albayann
✍️استاد : 🖊ضلع تحول، ضلع تحجر و ضلع تجدد 🔹اگر مبانی تحولی فقه امام را نگوییم: یا در [دام] تحجر می‌افتیم، یعنی اصلاً زیر بار هیچی نمی‌رویم، زیر بار مصلحت نظام نمی‌رویم. زیر بار خیلی چیزها نمی‌رویم؛ یا در [دام] تجدد می‌افتیم، تجددی که فقه جواهری را از ما می‌گیرد. 🔸اما امام رضوان الله تعالی علیه در سیستم کار بزرگی کردند که انصافاً آقا با شجاعت و دقت، سه ضلع آن را گفته اند: ضلع تحول، ضلع تحجر و ضلع تجدد؛ لذا می‌گویند: «امام در هر کاری که در زمینه تحول انجام داد، متکی به همین حرکت اسلامی و مبانی معرفتی اسلام بود. امام در چارچوب آن حرکت کرد»؛ 📌ایشان تعبیر زیبایی دارند: «تحول را نباید با استحاله فکری اشتباه گرفت» که اسم این تجدد است؛ «تجدد به کمک روشن‌فکران غربزده و طلسم شده دوران رضاخان شکل گرفت. این، تحول نیست. این، حرکت رو به جلو نیست، این مرگ تمدنی است»؛ یعنی راه تحقق تمدن نوین اسلامی، کشف مکانیزم امام است؛ حرف ایشان این است. چون اگر تجددی شدیم، مرگ تمدنی اتفاق می‌افتد؛ اگر تحجری شدیم، اصلاً حرکت نمی‌کنیم، یک دین شخصی داریم. @albayann
🔰 مجمع اساتید شبکه‌ تربیتی صالحین بسیج _ مشهد مقدس/ مرداد ۱۴۰۲ @albayann
🖊 با موضوع تفسیر سوره حمد 🔰توسط استاد 1️⃣اهمیت متعلق بسم الله https://eitaa.com/albayann/1778 2️⃣احتمالات معنای الف و لام در الحمد الله https://eitaa.com/albayann/1764 3️⃣تحلیل اسم در بسم الله الرحمن الرحیم https://eitaa.com/albayann/1690 4️⃣متعلق بسم الله الرحمن الرحیم https://eitaa.com/albayann/1539 5️⃣الرحمن الرحیم سوره حمد با الرحمن الرحیم بسم الله چه فرقی با هم دارند؟ https://eitaa.com/albayann/1490 6️⃣احتمالات آیه 18 سوره حشر در مورد عوام یا خواص یا خواص از اهل معرفت یا خلص از اهل معرفت یا جامع همه احتمالات https://eitaa.com/albayann/1480 7️⃣آیا بسم الله الرحمن الرحیم جز سوره حمد هست یا خیر؟ https://eitaa.com/albayann/1469 8️⃣تفاوت معنای الله در دو آیه بسم الله الرحمن الرحیم و الحمدلله رب العالمین. https://eitaa.com/albayann/1364 9️⃣سه ضلع اساسی منظومه فکری امام خمینی در تفسیر بسم الله سوره حمد چیست؟ https://eitaa.com/albayann/1363 🔟فضیلت و جامعیت الحمدلله و ترجیح آن بر لا اله الا الله در اندیشه امام خمینی(ره) https://eitaa.com/albayann/1323 1️⃣1️⃣به چه دلیل سوره برائت دارای آیه بسم الله الرحمن الرحیم نمی باشد؟ https://eitaa.com/albayann/1297 2️⃣1️⃣آیا بسم الله در هر سوره مختص به همان سوره می باشد؟ https://eitaa.com/albayann/1281 3️⃣1️⃣تفسیر آیه ۱۷ مبارکه سوره انفال https://eitaa.com/albayann/1102 @albayann
📗نگاهی به اهداف و رویکرد تنظیم و تدوین لوح پژوهشی و سالنامه «فرائد» 🖊مدرسه فقهی امیر المومنین(علیه السلام) تحت اشراف آیت الله عبدالکریم فرحانی(زیدعزه) در سال 1397 با شعار «آموزش پژوهش محور» فعالیت خود را آغاز نمود و «پژوهش» از همان ابتدا به عنوان یکی از محورهای اساسی برنامه ها و همواره در متن برنامه های اصلی مدرسه مورد اهتمام بوده است. 📌بر همین اساس این مجموعه توانسته است ضمن برگزاری دوره های متعدد آموزشی در این حیطه، موفقیت های زیادی در تدوین مقالات و حضورفعال در جشنواره های علمی_پژوهشی بدست آورد و به رتبه های برتر استانی و کشوری نائل گردد، که ماحصل این تلاشها در قالب حدود 50 مقاله برتر، در دوفصلنامه «آفاق فقاهت» به زیور چاپ آراسته گردیده است و برای استفاده عموم طلاب و پژوهشگران در سایت «نورمگز» نمایه شده و قابل دسترسی است. 🔹از جمله اقدامات، راه اندازی و تدوین لوح پژوهشی «فرائد» بوده است که از سال 1401 آغاز شد وبستری برای عرضه و انتشار تحقیقات خرد طلاب و اساتید را فراهم کرد تا بتوانند یافته های علمی خود را و نکات ناب علمی را با بیانی کوتاه و در بستری متفاوت و متنوع و جذاب، با سایر مراکز علمی و پژوهشی به اشتراک بگذارند. 🔸طبیعتا این اقدام به خاطر کوتاه بودن نوشته ها و در عین حال عمق بالای آنها و از طرفی جذابیت در نحوه ارائه آن، با استقبال زیادی از طرف طلاب و مراکز علمی مواجه گردید که ما را بر آن داشت ما حصل آنها را به صورت منتخب در مجموعه ای مستقل به عنوان «سالنامه فرائد» منتشر کرده و در دسترس طلاب قرار دهیم. 📎علاوه بر یادداشت های منتخب از لوح پژوهشی فرائد، در ابتدای سالنامه پرونده ای ویژه تنظیم گردیده است که در برگیرنده نوشته ای از آیت الله فرحانی(زیدعزه) و مصاحبه هایی با مدیریت و اساتید مدرسه فقهی امیر المومنین(علیه السلام) است و در پایان نیز گزارشی کوتاه از مقالات چاپ شده در دوفصلنامه «آفاق فقاهت» و سایر برنامه های مدرسه فقهی امیر المومنین(علیه السلام) در سال 1401 ارائه شده است. @albayann
✍معرفی سالنامه «فرائد» خروجی سالانه مطالب لوح پژوهشی فرائد که توسط معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تدوین شده است. 🖊به همراه ۴ پرونده ویژه که در ابتدای سالنامه به شرح ذیل ارائه گردیده است: 📘واکاوی «فقه مضاف» مبتنی بر نگاه سیستمی به علوم استاد آیت الله فرحانی 📘نقش فلسفه در اجتهاد استاد حجت الاسلام والمسلمین سید فرید موالی زاده 📘الزامات کشف مکتب اسلام مبتنی بر مولفه‌های کارآمدی مکتب استاد حجت الاسلام والمسلمین علی فرحانی 📘علم دینی و تمدن اسلامی در فقه الخمینی استاد حجت الاسلام والمسلمین احمد فرحانی پی نوشت: 📌۱- لیست موضوعات رو مطروحه در فهرست سالنامه درج شده که در تصاویر فوق ارائه شده است. 📌۲- انشاءالله روش تهیه این مجله به زودی اعلام خواهد شد. @albayann