در این یادداشت تلاش کرده ام به جایگاه جوانان در پیام گام دوم رهبری بپردازم.
عنوان یادداشت: ماجرای پیر و جوان
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=41696
@ali_mahdiyan
دو جریان عدالتخواهی
#وحید_جلیلی تا #صدرالساداتی
#بیانیه_گام_دوم
🔸وحید جلیلی میگوید به این جمع بندی رسیده ام که بیشتر به بیان نقاط قوت و دارایی های کشور بپردازم. او #راهبرد_شکر را با تولید آثار مکتوب و مستند و غیره و غیره از انقلابیون ناشناخته و انقلابی گری مغفول هدف گرفته است. در برنامه #جهان_آرا به #یامین_پور عزیز اشکال میکند که تو چرا اسم چند قاضی پاک دست در فلان پرونده و فلان ماجرا را در ذهن نداری؟ و یامین پور این اشکال را میپذیرد. جلیلی این را نشانه ضعف نیروهای حزب اللهی میداند.
🔸در مقابل، جریانی که صدرالساداتی نماد بارزی از آن میباشد معتقدند باید فسادهای ریز و درشت در کشور را به چشم آورد. این جریان با استفاده از شبکه های مختلف پیام رسان رفتارهای تبخترآمیز مسوولین و اطرافیان و منسوبین آنها را درشت میکند. خانه های کاخ وار و پست هایی که بین فک و فامیل تقسیم میشود و....
🔸 روش صدر الساداتی جذابتر است. جگر خیلی ها خنک میشود و نفرتشان را از مسوولین ظالم و فاسد بیشتر میکند. روش جلیلی اما حال خوش و امید بیشتری ایجاد میکند و نیروهای جوان و عرصه های خدمت بیشتری را معرفی میکند.
🔸#بیانیه_گام_دوم رهبری تاکیدش بر روی کار آمدن جوانان در منصبهای دولتی و حاکمیتی است. و راه اصلاح فساد را این نکته معرفی میکند. خوب است بند4 از توصیه های رهبری در بیانیه رجوع کنیم.
اما این راهبرد لوازمی دارد:
🔺اولا مردم امید اصلاح با نظام و ساختارهای قانونی آن را داشته باشند.
🔺ثانیا مردم جوانان پاک دستی که بنا است جایگزین شوند را بشناسند.
🔺ثالثا بنای تغییر مدیران فاسد را داشته باشند.
🔸با توجه به راهبرد رهبری به نظر میرسد روش جلیلی در دوران امروز موثر تر از صدرالساداتی است. چون قابلیت دارد با تغییر نگرش مردم و #گفتمان_سازی امید و معرفی جوانان زمینه را برای تغییر فراهم تر کند.
🔸خیلی ها این اشکال را به روش صدرالساداتی میکنند که احتمال بالای خطا در آن به دلیل عدم روشن بودن همه جوانب باعث بی حرمتی و ریختن آبروی این و آن میشود. آبرو ریزی و بی احترامی به بزرگانی مثل #آیت_الله_جزائری یکی از آن موارد بود. این اشکال البته قابل رفع است.
🔸خیلی ها این اشکال را به روش صدرالساداتی دارند که این روش در این دوران تکمیل کننده پازل دشمن است. راهبرد دشمن فاصله انداختن بین مردم انقلابی و #نظام_انقلابی است. چون گرفتن انقلاب و شعارهای آن از مردم ایران تقریبا نشدنی است اما با بی اعتمادی مردم به نظام انقلابی که اصلی ترین عامل حفظ انقلاب در مردم است میتوان گام به گام جلو آمد.
🔸فضای عمومی رسانه ای که در دست طاغوت است و مسلط است بنایش بر بی اعتمادی به نظام است. این را اضافه کنید به این نکته که بسیاری از عوام تحلیلشان نه بر اساس نگاه کلان و عمیق به نظام بلکه بر اساس تجمیع شواهد موردی است، با این حساب روش صدرالساداتی ها کمک به رسانه های طاغوت است. ولو البته دلسوزی خودشان ستودنی باشد. اما خروجی این رفتار تکمیل خواست دشمن است. به نظر میرسد این روش فاقد هماهنگی های لازم با رویکرد راهبردی انقلابی است.
@ali_mahdiyan
پاسخ سید صدرالساداتی به یادداشت بنده.👇
#بازتولید_تزویر
🔹اگر بخواهیم به هر یک از ضلع های زر و زور و تزویر وزن بدهیم سنگین ترین سد مبارزه با فساد و اشرافیت تزویر است .
🔸تزویر از قرائت خاصی از دین و تقدس می آید که توجیه گر ظلم و فساد و اشرافیت است .
🔹یادمان نمیرود که در دهه هفتاد که اوج فامیل بازی ، رانت و بازسازی اشرافیت و طاغوت بود ، افرادی عمامه به سر توجیه می آوردند که آقای هاشمی خودش یار امام و رهبری و مجتهد سیاسی است و خوب می داند که چه میکند!
🔸آقای هاشمی شاهرودی نیز نگران فرار سرمایه داران بود و حاضر نبود لیست مفسدین اقتصادی را منتشر کند .
🔹نخبگان و بزرگان حوزه میدانستند که کشور دارد دچار انحراف بزرگی میشود. می دانستند که توزیع منابع عادلانه نیست . میدانستند که ما داریم طاغوت و کاخ نشینی را با اسم اسلام بازسازی میکنیم . میدانستند که طبقه مدیریتی مترفین تولید کردیم و خداوند وعده داده اگر بخواهم امتی را هلاک کنم از فسق و فجور مترفین هلاکشان میکنم. میدانستند که باید نهی از منکر کنند و خداوند از علما میثاق گرفته است که در مقابل گرسنگی فقیر و شکمبارگی غنی (تبعیض) سکوت نکنند . میدانستند که اگر نهی از منکر نکنند بدترین امت بر آنها حاکم خواهد شد که با آنها رحم نخواهد کرد.
🔸مع ذلک تزویر کار خود را کرد و استدلالهای آبکی خواص که مخالف جهت گیری های اساسی امام و رهبری بود و همچنین دنیازدگی بعضی از خود آنها به همراه ترس از آبرو و تضعیف نظام و سو استفاده کردن دشمنان کار نظام را به اینجا کشاند که فقط گوشه ای از اشرافیت مسئولین جمهوری اسلامی ویلاهای ده ها میلیاردی در شهرکهای خصوصی و ابر شرکتهای در هم تنیده ، خوی درشت گویی با مردم و کرنش در مقابل قدرتهای مادی دنیا و پدیده شوم "ژنهای خوب" است.
🔹گروهی از عدالتخواهان درصدد کشف فسادها و مبارزه با اشرافیگری و بازتولید گفتمان شفافیت و عدالت هستند و تا به حال توانسته اند گوشه ای از دردهای اساسی و اژدهای هزار سر فساد را پیدا کنند و اقامه نهی از منکر مسئولین که مهمترین عامل نزدیک شدن به عدالت است را احیا کنند.
تن مفسدین را بلرزانند و مایه تشفی قلوب مومنین و دوستداران اسلام ناب ( نه اسلام آمریکایی) شوند.
🔰 دوباره تزویر مقدسین جاهل سر برآورده و ناخواسته و بدون هیچ چشمداشتی به نفع اشرافیت ، تبعیض و اسلام آمریکایی استدلال میچینند!
🔰 همان اسلامی که نهی از منکر علنی و مبارزه در میدان را خلاف اخلاق و غیبت مومن میداند و به بهانه حفظ نظام اسلامی، صدای اسلام ناب را خفه ، جوانان را از دین بیزار و عدالتخواهی در این شکاف عمیق طبقاتی را به عهده کمونیستها ، ضد انقلاب و آتئیستها میسپارد.
✅ بدانید این نوشته هایی که در نقد عدالتخواهی مسئله محور و افشاگر نوشته میشود ، روز به روز بیشتر خواهد شد و خون دلی که دلسوزان واقعی اسلام و نظام از این مطالب میخورند روزافزون خواهد شد، چراکه ضلعهای زر و زور و تزویر هم اندازه اند و به عظمت زراندوزی های بعد از انقلاب تزویر مقدس مأبان ادامه دارد.
@s_mm_sadr
@ali_mahdiyan
برادر بزرگوارم سید صدرالساداتی
سلام علیکم
متن شما را در پاسخ به یادداشت کوتاه خود دیدم. خیلی از اینکه بنده پر خطا را با عنوان #مقدس_مآب_جاهل نام بردید یا ضلع سوم برای #زر و #زور یعنی #تزویر_بازتولید_شده که به نفع #اسلام_آمریکایی استدلال میچیند معرفی کردید ناراحت نیستم.
چون آنچه در پشت همه این جملات از یادداشتهای شما درک میکنم یک قلب دلسوز برای مردم و محرومین است که آن را دوست دارم. قلبی که محصول اندیشه و قوت ایمان حضرت امام و خون دلهای رهبری عزیز است.
شما را دوست دارم و برایتان احترام قائلم. هر چند به روش شما نقد هایی دارم.
اما بعد .....
✍ اسلام تزویر اسلامی است که سوگیری اش برای پشتیبانی یا جاده صاف کنی ظالمین و طواغیت شکل میگیرد. راه کشف این اسلام، کشف جهت گیری آن است. و برای کشف این جهت گیری باید اراده راهبردی طاغوت از یک سوی و جبهه حق و ولایت را از سوی دیگر ملاحظه کنیم. و الا چه بسا به نام اسلام مبارز و انقلابی، اسلام طاغوت را به خورد دیگران بدهیم.
✍خدا رحمت کند حضرت امام را میگفت حرکت شیخ عبدالکریم، به اندازه اصل انقلاب ارزشمند بود. وقتی رضا شاه با زنهای سربرهنه وارد حرم حضرت معصومه شد مرحوم بافقی که مجتهد بود به او اعتراض کرد رضا شاه او را فلک کرد و بعد به شهر ری تبعید کرد. اما مرحوم شیخ عبدالکریم بیانیه ای داد که این کار ربطی به حوزه علمیه قم ندارد. بعدها امام در توضیح این کار شیخ عبدالکریم به مرحوم بافقی گفت تقیه دینی و دین آبائی. برای اینکه رضا شاه دنبال بهانه بود که حوزه علمیه تعطیل شود و همه این مصلحت سنجی ها برای این بود که حفظ حوزه علمیه واجبترین کار در زمان رضا شاه بود. حفظی که باعث شد سالها بعد بساط کل سلطنت رضاشاهی جمع شود.
✍تقیه را در اندیشه فقهی حضرت امام و همینطور در کلمات حضرت آقا باید به دقت فهمید، این دو بزرگوار تقیه را معادل مصلحت قرار میدهند. واژه ای که در طول مدت انقلاب بیشترین توهین ها به او از جانب آرمان جویان انقلابی شده. یعنی چی؟ یعنی ببینیم که کاری که میکنیم پازل چه کسی را تکمیل میکند. آیا مردم را رشد میدهد یا به مسیر طاغوت مدد میدهد. اگر دقت به جهت و راهبرد حرکت خود نکنیم در عمل همان میشویم که از آن میترسیم.
✍رفتار شما در اتهام زدن به دوستانتان و در بررسی های عجولانه زندگی مسوولین و در اتهام های مکرری که به قانون و نظام میزنید خروجی اش نفرت از همه دستگاه و نظام الهی و انقلابی است. نظام انقلابی که اساسی ترین عامل حفظ روحیه انقلابی است. روحیه انقلابی که همین امروز در جوانان ما هست و اساسی ترین دستاورد چهل ساله ما است.
✍ ما از نداشتن #عقلانیت در سبک مبارزه خود کم ضربه نخورده ایم. چه آن روز که برخی به نام انقلاب دستور امام بر عدم مبارزه مسلحانه با شاه را نمیفهمیدند و این سبک را غیر انقلابی میدانستند. چه آن روز که عده ای چماق دست میگرفتند و جوانکهای مزلف را تهدید میکردند یا به خوابگاه دانشجوییشان حمله میکردند. چه آن روز که از دیوار این سفارت و آن سفارت بالا میرفتند. چه آن روز که در مجلس به رئیس دو قوه توهین میکردند. چه آن روز که مفهوم اصل و فرع را در اندیشه رهبری درک نمیکردند و باعث هزار اختلاف بین نیروهای جبهه انقلاب میشدند چه آن روز که رهبر را در اطلاعیه های کذاییشان عامل عقب ماندگی ما معرفی میکردند. و چه امروز که به سهولت به راحتی به این و ان برچسب میزنند و در فضای مجازی پخش میکنند. مثل آب خوردن قانون را و نظام را هو میکنند به نام انقلاب. و اینها همه شاید قلب انقلابی و احساسات و شور انقلابی داشتند لکن عقلانیت لازم برای حرکت انقلابی را نداشتند و همه چیز را به عقب میبردند.
✍ امروز از خودتان بپرسید که چرا مخاطبین شما حالشان نسبت به کشور با حال رهبری فرق میکند. چرا امیدی که او به حرکت دارد را اینها نمیفهمند؟ چرا رهبر باید توضیح دهد که من به نظام امید دارم. و امیدم واقعی است نه تخیلی. حال آنکه خروجی شما نا امیدی از نظام و مسوولین است . چرا با او زاویه داریم؟ چرا با او فاصله داریم؟
✍من هم میخواهم اشرافیت نباشد سیدعزیز. اما این راهش نیست. اگر #گفتمان بسازیم اگر تهمت نزنیم اگر کاری کنیم اراده عمومی مردم تغییر کند اراده ای که از دل آرامش و #امید_صادق سر بر میاورد. اگر به قانون که محصول #اراده_عمومی است احترام بگذاریم. آن وقت خواهید دید که این دملهای چرکین چطور مداوا خواهد شد. من هم معتقدم اتفاقا زمانه مداوا شدن این بیماری ها است. بیماری اشرافیت و تبختر برخی مسوولین و پنهانکاری هایشان و هزار و یک خطا اما به همه این خطا ها بیماری های بدنه رفقای حزب اللهیم را هم باید اضافه کنیم.
✍اسلام تزویر اسلام تکمیل کننده پازل طاغوت است و خدا من و شما را از این مهلکه احتمالی نجات دهد. یاعلی
@ali_mahdiyan
عدالت زوری
🔺اگر همه مردم تصمیم ظالمانه ای بگیرند و خواهان آن باشند ولو از سر اشتباه یا هر دلیل دیگر ، آیا حاکم میتواند و حق دارد به اجبار جلوی آنها را بگیرد؟
🔺 حاکمی که به زور و اجبار روی کار بیاید و عدالت را پیاده کند بهتر است یا حاکمی که به اختیار مردم روی کار بیاید و ظالم باشد؟
🔺یکی از مهمترین مقولات نسبت حکومت و عدالت و آزادی است. تشخیص نسبت این سه برای طراحی تغییر در جامعه کلیدی است.
🔺انلزمکموها و انتم لها کارهون جمله نوح است به قوم خودش. این جمله را حضرت زهرا س در خطبه خود به مردم میگوید و آن اینکه ما شما را اجبار نمیکنیم اگر حاکم عادل را نمیخواهید.
🔺معنای این جمله آن است که آنچه در دین هدف است باید به دست مردم محقق شود حتی حکومت حقه و حتی عدالت. اگر حکومت زوری مطلوب بود سالها اهل بیت معطل نمیماندند و با قدرتهای معجزه گون که داشتند حکومت را میگرفتند. عدالتی هم که مطلوب دین است عدالتی است که به دست مردم و با اختیارشان محقق شود و نه به زور . لیقوم الناس بالقسط...
🔺جملات امام را درباره رفراندوم جمهوری اسلامی ببینید. او میگوید آزادید که این شیوه حکومت را نخواهید. ولو جمهوری اسلامی یعنی اسلام و مقابلش ضد اسلام است ولی اجبار هم نمیشوید.
🔺مردم حق ندارند چیزی مقابل دین را انتخاب کنند ولی کسی هم حق اجبارشان را ندارد. لا اکراه فی الدین. یعنی بنا نیست مردم به اجبار به بهشت بروند. بخوانید بنا نیست عدالت به اجبار پیاده شود. بنا نیست حکومت حقه به اجبار شکل بگیرد بنا نیست امام زمان به اجبار بیاید.
🔺پس جای اجبار کجا است؟ اجبار جایی است که کسی بخواهد به زور مردم را به جهنم ببرد. کسی که مقابل اراده مردم قرار میگیرد و مستبدانه میخواهد همه همان شوند که او میخواهد اجبار مقابل اجبار است. مقابل استبداد است.
🔺با این حساب کسانی که مقابل قانون میایستند که عدالت را پیاده کنند. مقابل اراده عمومی ایستاده اند و میخواهند عدالت را به اجبار در جامعه پیاده کنند. اینها در واقع دنبال عدالت زوری اند.
🔺کسانی که در جامعه مردمسالار به حاکم اشکال میکنند که عدالت چه شد؟ توجه ندارند که حاکم بنا است به دست مردم عدالت را پیاده کند نه به اجبار. حاکمی که مردم انتخاب میکنند با قانونی که مردم رای میدهند بنا است عدالت را به دست مردم پیاده کند. تقابل با حکومت با قانون تقابل با مردم است و عدالت زوری.
🔺اگر قانونی را باطل دیدیم چه کنیم؟ اگر اراده مردم را باطل دیدیم چه کنیم؟ قطعا تبیین باید کرد. به قول امام در دوران شاه، تبلیغات و تعلیمات لازم است. ولی حق نداریم با مردم در بیفتیم.
🔺فقط زمانی مقابل قانون میشود ایستاد که قانون محصول اراده مردم نباشد. یعنی حقیقتا قانون نباشد. بلکه اجبار باشد. اما در جامعه مردمسالار تنها راه مقابله با قانون ، قانون است. تغییر قانون هم باید با قانون محقق شود.
🔸پ ن1: اگر در جامعه ای مردمسالار، برای تغییر قانون به گونه ای تبلیغ کنیم که خروجی تبلیغمان ناامیدی مردم نسبت به تغییر قانونی قانون باشد. در واقع مردم را نسبت به خودشان ناامید کرده ایم.
🔸پ ن 2: مردمی که از خودش ناامید شود دست به هیچ تغییری نمیزند.
@ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی ندیدن و نفهمیدن جرم است....
@ali_mahdiyan
کبابی
🐏 خیلی وقتها سرگرم کارهام که میشم ظهر نمیرسم برم خونه. برای نهار یه ساندویچ ارزون میخرم و یه گوشه ای میخورم. امروز بعد از ظهر دیدم نمیرسم برم ساندویچی یه کبابی نزدیک بود گفتم برم همونجا. همونطور که مشغول فکر به کارهام بودم. بی تفاوت گفتم آقا یه پرس کباب لطفا. طرف گفت چشم بفرمایید تا حاضر شه. یادم رفت قیمتها رو نگاه کنم. روم هم نمیشد برگردم ببینم چقدر میشه. گفتم بی خیال هر چی پولش بشه میدم. نشستم توی اون مغازه کوچیک با سه چهار تا میز. تر و تمیز ولی ساده.
🐏موقع غذا خوردن دیدم آقای کبابی که یه مرد چهل و خورده ای ساله بود با ریش پرفسوری و تیپی عادی. رفت پیش میز مشتریهایی که ظاهرا غذاشون تموم شده بود چند تا جوون با تیپ امروزی. پرسید خوب بود؟ چسبید؟ گفتند عالی بود.
🐏این رو که گفتند گفت من عادت ندارم توی کباب از این چرت و پرتها بکنم که بعضی میکنند. رفتم پیش قصابم که فلانیه میگه لااقل فلان گوشت رو بخر که ارزونتره. گفتم نه حاجی همون گوشت همیشگی خودم رو بده. بعد فاکتورهای خریدش رو آورد نشون جوونها داد. هر فاکتور با قبلی ده بیست هزارتومان فرق قیمتش بود.
🐏گفت توی این بازار بلبشوی پر هرج و مرج من کلاه خودم رو میچسبم که مدیون کسی نشم. شاید کبابیم مشهور نباشه اما خیالم راحته.
بابا آخه طرف با یه عشقی میاد اینجا یه لقمه کباب دست زن و بچش بده من دلم نمیاد اون بچه کوچولو رو آشغال بدم بخوره . آخه خدا رو خوش نمیاد.
🐏یه جوون گفت من از کوچیکی میامدم اینجا غذا میگرفتم. ظهرها از مدرسه یادته میومدیم سر راه یه نون باگت میخریدم یه کباب میگذاشتی لاش. اون موقع هم همینجور خوش مزه بود.
🐏کبابی گفت. به خدا سالهاست پرایدم تبدیل به پژو نشده ولی دلم آرومه. نه فکر کنی پیغمبر زاده ام هزار گیر و گور دارم اما نمیخوام مدیون کسی باشم. خدا رحمت کنه بابام که داشت از دنیا میرفت بهم گفتم پسرم مغازه رو به ارث میبری ولی مراقب باش آخر کار تو هم همینه. مراقب باش مدیون کسی نباشی. میگفت پسرم من الان وقت مرگمه اما راحتم آرومم همین مهمه....
🐏مزه ای که از شنیدن حرفهای ساده کبابی میچشیدم مزه کبابش رو از یادم برده بود. احساس میکردم چقدر بهتر از یک آخوند مثل من حرف میزنه. سخن از زندگی بود. زندگی که وسط این همه فشار داره با چنگ و دندون سالم و طاهر نگهش میداره....
🐏این جماعت مدیران بی کفایت خواهند رفت. تحریمهای شیطان هم مثل همیشه بی نتیجه میمونه. چون مهم این دلهای پاک و گمنام و پراکنده بین مردمه که یکی دو تا هم نیست. من مطمئنم با این مردم همه سختیها رو آسون پشت سر میگذاریم.
@ali_mahdiyan
تحلیل گام دوم در سه سطح
🌲بیانیه گام دوم را لا اقل در سه سطح میتوان تحلیل کرد.
سطح تاریخی و تمدنی
سطح گفتمانی
سطح راهبردی
🌲در سطح تمدنی و تاریخی باید گفت این بیانیه شروع دوران جدیدی را خبر میدهد. همانطور که انقلاب اسلامی 57 را آغاز دوران جدیدی در تاریخ بشریت تفسیر میکند بهمن 97 را نیز آغاز دوران تمدنی و تاریخی جدیدی برمیشمرد. و این یعنی آغاز یک انقلاب دیگر....
🌲سطح دوم بیانیه سطح گفتمانی است همان لایه ای که در آن ریشه ای ترین جهاد این دوران معرفی میشود. #جهاد_گفتمانی. کاری که خود بیانیه نیز انجام میدهد. گفتمان امید صادق. حالی که هر کس با مطالعه آن احساس میکند.
این بهترین ملاک برای نقد جریانهای گفتمانی موجود است.
🌲خروجی جریان ها مهم است. یکی از دوستان میپرسید شما آیا با #مطالبه_گری مخالفید؟ قطعا اینطور نیست. مطالبه گری و حتی نقد شرایط امروز و همینطور نشان دادن کاستی های نظام و دولت و امت همگی مفید است اما خروجی گفتمانی شما مهم است. ببینید چرا کاری که #صدرالساداتی میکند به فرض که دروغ و آبروریزی و اشتباه هم نداشته باشد به ناامیدی میرسد اما روش #رحیم_پور و #جلیلی و امثالهم خروجی اش امید است.
🌲چرا رهبر ولو مصداقی در نقد دولت و ساختارها وارد میشود ولی خروجی اش امید است. چرا جریان #اردوهای_جهادی ولو فقر و محرومیت و مشکلات محرومین را به چشم میآورند آن هم به صورت مصداقی ولی امید زا هستند. اما روش ناپخته فلان مجموعه دانشجویی عدالتخواه که دلسوز هم هست به ناامیدی از ساختارها ختم میشود. سبک مطالبه و سبک نقد و سبک نشان دادن نقاط ضعف مهم است.
🌲اما ساحت سوم که از همه مهمتر است معنای راهبردی بیانیه گام دوم است. دشمن نسبت به نابود کردن روحیه انقلاب در مردم ناامید است. برای نابودی روحیه سرکش و انقلابی مردم ایران باید نظام انقلابی که اصلی ترین عامل حفظ انقلاب در مردم بوده نابود شود.
🌲همه این فشار باید ختم شود به #انقلاب_در_مقابل_نظام. خوب است از این منظر موضع گیریهای بی بی سی را ببینیم. بخشی از نیروهای داخلی نیز به عمد یا به اشتباه همین پروژه را دنبال میکنند. موضع گیریهای #تاجزاده و #احمدی_نژاد را از این منظر مرور کنید.
🌲بیانیه گام دوم تلاش میکند نسل جوان انقلابی را وارد همه ارکان نظام و دولت کند. جوان گام دوم فقط یک عامل مطالبه گر یا آتش به اختیار نیست. بلکه تلاش میکند #انقلاب_در_قالب_نظام را پیش ببرد. گویا انقلاب قطعی است فقط دشمن آن را به تقابل با نظام هدایت میکند و رهبر به حرکت در قالب نظام.
🌲 لایه اول به شرطی به سلامت محقق میشود که این نکته مهم در لایه راهبردی محقق شود و شرط تحقق آن نیز جهاد گفتمانی امید زا در کشور است.
@ali_mahdiyan
انقلابیون آمریکایی
توجه به دوگانه جوشش انقلابی و نظام سیاسی در بیانیه گام دوم رهبری
🌱نامه نخبگان غرب گرای داخلی به مجمع تشخیص مصلحت نظام را اگر مطالعه کنید خواهید دید که حاوی یک محور کلیدی است که حقیقتا هم چکیده راهبرد ایشان و هم نظام فکری آنها است.
🌱همه سخن ایشان این است که وقتی دنیای امروز همگی یک قاعده ای را میپذیرند شما نیز باید بپذیرید و الا برای زندگی در دنیای امروز دچار گرفتاری میشوید. این قاعده یعنی #محافظه_کاری نسبت به نظام و ساختار غرب.
🌱بر اساس این قاعده اساسا هر نوع انقلاب و ساختار شکنی در دنیای مدرن منفور است. اگر میبینید نویسندگان این نامه به راحتی حکم به شکستن ساختارهای داخلی میکنند نه به دلیل انقلابی بودنشان است بلکه اینها بنا دارند ساختارهای دنیای امروز بر این کشور غالب شود. جریان اصلاح طلب به شدت نسبت به ساختارهای دنیای جدید محافظه کار است و تقابلش با نظام های داخلی از سر محافظه کاریش نسبت به ساختارهای کلان حکومت آمریکا و تمدن غرب است.
🌱اساسا همه دعوای امروز بر سر ساختار و نظام انقلابی است. بقیه حرفها همه اش بهانه است. عامل اصلی حفظ جوشش انقلابی در مردم همین نظام انقلابی بوده است. بدون نظام مردمسالار ولایی قطعا انقلاب ریشه کن میشد.
🌱طرح جریانهای عدالتخواهی که از سر نادانی با طرح غرب همراهی میکنند، زدن و خراب کردن نظام است اما به نام #عدالت. جریان احمدی نژاد را هم اگر رصد کنید به همین جمع بندی میرسید اینها نیز بنایشان شکستن ساختارها است لکن به نام انقلاب . اما این هر دو متفاوتند با جریان اصلاح طلب غرب گرا که او نیز بنایش خراب کردن نظام است اما به نام #نظام_غرب.
🌱این هر سه به یک نقطه میرسند و آن شکستن نظام. هر چند برخی ناخودآگاه چنین نکته ای را دنبال کنند. دو گانه انقلاب و نظام یکی از مهمترین چالشهای انقلابیون بوده است. تاکید #بیانیه_رهبری بر #نظام_انقلابی به نکته مهمی اشاره میکند؛ جریان دادن انقلاب در بستر نظام برای مبارزه با نظام غرب. در برابر نظریه جریان دادن انقلاب در تقابل با نظام انقلابی که خروجیش قطعا به سود نظام غرب است.
🌱 برای حفظ انقلاب و شعارهای فطری آن و همینطور ساختن دولت انقلابی، تقویت و حفظ نظام انقلابی یک امر حیاتی است. بدون نظام قطعا انقلاب خواهد مرد. و بدون نظام قطعا نظام سلطه حاکم خواهد بود. این نکته ای است که امیدوارم جوانان انقلابی ما با همه وجود باورش کنند.
🌱امروز انقلابی ها دو جریان هستند یکی #انقلابیون_آمریکایی و یکی #انقلابیون_ناب. انقلابیون آمریکایی نظام انقلابی را هدف میگیرند و انقلابیون ناب، نظام سلطه جهانی را.
@ali_mahdiyan
گام دوم حوزه علمیه
☘امروز تجمع بزرگی در فیضیه برگزار شد. بزرگانی مثل استاد #مصباح_یزدی هم در آن شرکت کردند. مسوولین و مدیران حوزوی هم حضور داشتند. آقای خاتمی سخنران بود. دو مرجع تقلید پیام دادند. همه برای اینکه اجازه ندهند پیام #گام_دوم رهبری در میان موضوعات ریز و درشت رسانه ها گم شود.
☘حوزه علمیه نیز همراه با کل جامعه به مرور در حال رشد و بلوغ است. شاید کمتر کسی توجه به این نکته داشته باشد که انقلاب خمینی تمامی لایه های #علوم_حوزوی و فرهنگ حاکم بر آن را نیز دچار انقلاب کرد.
☘ در فقه زمانی کسی باور نمیکرد که بتوان برای این علم سابقه دار مقدس که خیلی از بزرگان دینی متکفل آن هستند راهبرد و چشم انداز تعیین کند. اما #عصر_امام را باید دوران جدیدی برای فقه دانست. دورانی که باید آن را #زمانه_اقامه نام گذاشت.
☘رویکرد حکومتی به فقه اولا یک نیاز زنده عینی غیر قابل چشم پوشی شد. در مرحله بعد این نیاز یک گفتمان رایج در میان حوزویان شد. گفتمانی که بر اساس آن بسیاری از کلاسهای درس و پژوهشهای فقهی به چالش کشیده میشدند. در مرحله بعد پژوهشهای متنوعی با رویکرد #فقه_حکومتی شکل گرفت. و امروز کرسی های تدریس متنوعی در حوزه با این رویکرد شکل گرفته.
☘همین اتفاق درباره حکمت و #عرفان_اسلامی رخ داد. رویکرد تنزیل #حکمت و عرفان در کار اساتید و بزرگان حوزوی چون استاد مصباح و #استاد_جوادی و در لایه دیگر در کار #استاد_یزدان_پناه و دیگران به خوبی به چشم میخورد. تدریس #عرفان_در_وادی_عمل و همینطور حکمت و اخلاق با رویکرد اجتماعی اتفاقات ویژه ای است که در حوزه، در حال رشد جدی است.
☘امروز #طلبه_عصر_انقلاب به عنوان یک #نسل_برخاسته و #نهالهای_قدکشیده در حوزه علمیه قابل رویت است. گروهها و جریانات متنوع حوزوی و طلبگی به سرعت در حال رشد هستند.
☘من به عنوان کسی که از هنگام کوچ از دانشگاه به حوزه با همین دغدغه حوزه را رصد کرده ام به خوبی این تغییرات جدی را در حوزه احساس میکنم. و این یعنی چه بخواهیم چه نخواهیم، انقلاب ویرایشی عمیق را در حوزه قم باعث شده است.
☘برخی در بیانیه گام دوم رهبری دنبال نقش حوزه و جایگاه حوزه میگردند. حال آنکه توجه ندارند که کل بیانیه برای طلاب حوزوی و مدیران آن پیش از آنکه یک توصیف امیدافزا باشد یک دستورالعمل راهبردی مسوولیت زا است.
☘اگر بنا باشد گفتمان امید در جامعه پراکنده شود این حوزه است که باید بازوی تبلیغی و ترویجی اش را فعال کند. و حلقه های علمی محتوایی اش را برای توصیف درست صحنه به کار بندد. و اگر بنا است نسل جوان اداره کشور را برعهده بگیرند این حوزه است که باید با هدایت درست خود مردم و مدیران را به این سو هدایت کند.
@ali_mahdiyan
سال 70
#بیانیه_گام_دوم
#سخنرانی_رهبری
🌲اگر بخواهیم آنچه را که باید عمل بشود در یک جمله خلاصه کنیم آن یک جمله عبارت از #فقه_اسلامی است. ما باید فقه اسلامی را در جامعه پیاده کنیم. فقه اسلامی فقط طهارت و نجاست و عبادات که نیست. فقه اسلامی منطبق بر جوانبی است که منطبق بر همه جوانب زندگی انسان است.
🌲 اداره کشور اداره زندگی و مواجه شدن با واقعیت به مراتب دشوار تر است از آنچه در ذهن میگذرد.
🌲ما در داخل کشور توانسته ایم جهت زندگی را از جهت گناه که به طور فعالی مردم را به سمت آن میراندند به طرف ثواب و به طرف فعل معروف منحرف کنیم.
🌲"ما" که میگوییم منظور یک شخص یا مجموعه ای که اسمش را دولت بگذاریم نیست. "ما" یعنی نظام بما فیه آحاد مردم و مسوولان و روحانیان و معلمان فکری و نویسندگان و ... ونقشی که امام عظیم الشان داشت و هر کس هر مقداری که نقش داشته است.
🌲امروز خطوط اصلی تمام در جهت درست است. البته در همین جهت درست ممکن است آدم بدجنسی سوء استفاده کند.
🌲ما توانستیم قوانین را اسلامی کنیم. هر چه مجری در سطوح عالی گماشته میشوند از متدینان هستند.
🌲البته آن وقتی بهتر خواهد شد که تا سطوح پایین هم از متدینان گماشته بشوند. اما این از آن کارهای دراز مدت است...البته آدمسازی مشکل است.
🌲از آنچیزهایی که شاخصه نظام اسلامی است در دنیا یعنی عزت و استقلال و مناعت در مقابل کفار و اشداء علی الکفار رحماء علی المومنین امروز نظام ما یک نظام موفق و پیشرفته است.
🌲ابرقدرتها با ترساندن است که ملتها و دولتها را از میدان خارج میکنند. ...ملتها هم میترسند مخصوص دولتها نیست.
این شجاعتی که شما میبینید این یک موهبت الهی است که امروز به وجود آمده است.
🌲ما مثلا در جنگ میخواستیم رودخانه یا ارتفاعی را بگیریم بعد رزمندگان ما تلاش میکردند.... و به آن هدف میرسیدند ....بعد در تبلیغات خصمانه ای که علیه ما میشد میگفتند ایران نتوانست بصره را بگیرد. انگار ما در این عملیات میخواستیم بصره را بگیریم....امروز عین همان کار در سطح جمهوری اسلامی دارد انجام میگیرد....آنچه به عنوان نشدنها اعلام میکنند چیزی نیست که نظام اسلامی گفته باشد ما میتوانیم در ظرف سیزده سال آنها را انجام بدهیم.
🔺پایان نقل قول از سخنان رهبری در سال هفتاد.
🔺این سخنان مربوط به 13 سالگی انقلاب است. امروز در #چهل_سالگی چه نکته جدیدی شکل گرفته؟
🔺اولا تثبیت همین داراییها در جان ملت و انقلاب یا به قول رهبری در جان ما. تثبیت این داراییها خودش را در پرورش نسل ها نشان میدهد.
🔺ثانیا نوید تربیت نسلی که بتواند همه ارکان اداره کشور را به نحوی انقلابی در دست بگیرد. یعنی همان کمبودی که در سال 70 رهبری میگوید منتظرش باید بود. امروز جوانان کاملا مهیای برداشتن کل بار نظام و دولت هستند. و این اتفاق نویی است که رهبری به آن توجه میدهد.
🔺شروع انقلاب در ساحت اصلاح دولت و تحقق #دولت_اسلامی گامی است که آغاز دوران آن را رهبری نوید میدهد و مسوولیت سنگینی را برای همه انقلابیون ایجاد میکند.
@ali_mahdiyan
دختر لاریجانی
#عدالتخواهی_مصداقی
⚡️در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ رهبری به همه کاندیداها توصیه کرد شعارهای خود را حول عدالت و رفع محرومیت تنظیم کنند. روحانی آنچنان توجهی به این توصیه نکرد. او ترجیح میداد از دو قطبی های شکل گرفته در جامعه به نفع خود بهره ببرد. او خوب میدانست استفاده از دو قطبی که مثل زخم تازه در بدنه اجتماعی شکل گرفته باعث میشود بتواند رای های منفی را هم جلب کند و انتخاب شود. در پیام رهبری به مناسبت انتخاب او باز هم توجه به مقوله محرومین و عدالتخواهی شد و این نگرانی رهبری نسبت به فشار تصمیمات کلان دولت به محرومین بارها مورد توجه قرار گرفت.
⚡️#دوقطبی محصول رفتار دولت احمدی نژاد بود. او معتقد بود عدالت باید پیاده شود ولو هزینه اش تشدید دوقطبی های اجتماعی باشد لذا نظر رهبری را زیر پا گذاشت. عدالت و مبارزه با فساد مهم بود ولو وحدت اجتماعی نابود شود. حفظ وحدت جامعه دلیل مشمیز کننده ای بود برای جلوگیری از مبارزه با فساد حاکمان.
⚡️دولت احمدی نژاد که به دلایل مختلف مورد تایید رهبر بود از جمله سر دست گرفتن عدالت و مبارزه با فساد به دلیل عدم رعایت عقلانیت از یک سوی و اخلاق و معنویت از سوی دیگر مورد انتقاد بود. و همین ضعف در عقلانیت در تحقق عدالت باعث شد که دولت روحانی با شعار تدبیر روی کار بیاید و با کمک دوقطبی ها و شعار به عقب برنمیگردیم باقی بماند. و حالا بی عدالتی و فساد در این دولت به طور محسوسی توسط طیف گسترده ای از ضعفا لمس شود.
⚡️مبارزه های مصداقی احمدی نژاد که با #بگم_بگم های انتخاباتی شروع شد و البته کمک به او کرد و در میان خباثتهای جریان سبز هم کمتر مورد توجه حزب الله قرار گرفت در نهایت با #یک_شنبه_سیاه مجلس و اتهام به دیگران ادامه پیدا کرد و این همه برای مبارزه با فساد بود و ایجاد عدالت. بعدتر تهمت به صادق لاریجانی و دختر او نیز به همین روال رخ داد. رفتارهایی که به قول رهبری خلاف قانون و خلاف شرع و خلاف اخلاق بود. به قول علی لاریجانی سبک رابینهودی عدالتخواهی و به قول جریان بهار سبک احمدی نژادی
⚡️این مدل عداتخواهی یک سبک اقدام بود. سبکی که عدالت برایش مهم است و قانون کشک است. وحدت مردم فرع است. شرع و اخلاق درش بی اهمیت است. اسمش را عدالتخواهی مصداقی گذاشته اند لکن تعبیر درس تر برایش عدالتخواهی جزیی نگر است. لذا خروجی اش ضربه های کلان اجتماعی در حوزه فساد و عدالت است خروجی که با روی کار آمدن دولتهای زاویه دار با عدالت و متظاهر به تفاخر محقق میشود.
⚡️عدالتخواهی مصداقی موارد جزیی را میبیند و کلیت حرکت ملت را نمیفهمد. این عدالتخواهی اساسا مصداقی نیست بلکه مصداق را اندازه ای که خودش میپسندد میبیند. #اصل_و_فرع برایش بی معنی است. لذا همیشه اصول را فدای فروع میکند اصل یعنی این مورد خاص و فرع قانون است و اخلاق است وحدت و همه چیز. میتوان به جد مدعی شد که این روش عین ظلم است و نه عدالتخواهی. عین منکر است و نه نهی از منکر.
@ali_mahdiyan