🔰 مبنا سازی سلیقهای از مصاحبه فقیهانه حضرت استاد علیدوست (بخش پنجم)
✍️ احمد احسانی فر
21. تقریرها و تبیین های نادرست از مصاحبه استاد، به نحو پی در پی، در اثر عدم رهیافت به مبانی فقهی، و تفسیر به رای و بر مبنای ذهنیت های شخصی، به وفور در نقد ناقد محترم جلوه گر می شود؛ از جمله متن فوق. مشخص نیست کجای مصاحبه استاد سخن از «ترک نهی از منکر» به میان آمده است، آن هم با وصف «شتابان به سمت ترک نهی از منکر حرکت کردن». این تبیین و تقریر از مصاحبه استاد به دلیل عدم تدقیق بر روش های اجرایی امر به معروف و نهی از منکر در سیره معصومان و فرمایشات فقیهان است. ناقد محترم گمان کرده اند که نهی از منکر از منظر شارع منحصراً یک روش اجرایی دارد و آن هم عبارت است از الزام و قهر و اجبار به حجاب؛ و وقتی ملاحظه فرمودند که استاد معظم این روش را در شرایط فعلی با اشکالاتی مواجه دانسته اند، از ظنّ خود این نسبت را به استاد داده اند که ایشان اساساً معتقد به ترک نهی از منکرند، آن هم به نحو «شتابان».
22. تفسیر صواب از فرمایش استادِ «فقیه» بر محور مبانی فقهی این گونه میسر می گردد که شارع یک عنوان کلی دارد بنام «امر به معروف و نهی از منکر». اما در روش اجرا جمود و انحصار ندارد. شارع همان طور که گفته شد در اجرای امر به معروف و نهی از منکر غایت گرا و نتیجهمحور است. اگر روشی در عصر و مکانی نتیجه درخور و اثر مورد اهتمام شارع را نداشته باشد، امر به معروف و نهی از منکر متروک و مهجور نمی ماند؛ بلکه از روشی به روش دیگر بدل می شود. نقل روش نامؤثر به روش مؤثر، معنایش ترک امر به معروف و نهی از منکر نیست. کسی که امر به معروف و نهی از منکر را صرفاً در یک روش منحصر می کند، طبعاً توان تحلیل صحیح از کلام حضرت استاد را ندارد.
23. سؤال این است که آیا ائمه هدی علیهم السلام کاری جز امر به معروف و نهی از منکر داشتند؟ آیا رسالتی جز هدایت بر ایشان از سوی خدای متعال تعریف شده بود؟ با این حال سیره ها و روش های گوناگون در منطق گفتاری و رفتاری این بزرگواران هویداست. آیا سیره و روش امام حسن علیه السلام در نهی از منکر با سیره برادر شهید خود در نهی از منکر یکسان است؟ آیا سیره و روش ایشان با سیره صادقین علهیما السلام در نهی از منکر مجانست کامل دارد؟ و سایر امامان نیز به همین ترتیب. اگر روش ائمه علیهم السلام در نهی از منکر متفاوت است، بدین معنا است که شارع در روش های اجرایی امر به معروف و نهی از منکر جمود و حصر ندارد؛ بلکه آنچه موضوعیت دارد گزینش روش تاثیر گذار است؛ و روش های اجرایی طریقی هستند برای تحقق این نتیجه. پس اگر حضرت استاد یک روش را با اشکالاتی در بُعد اثرگذاری مواجه می بینند، آیا معنایش این است که ایشان مفتیِ ترک نهی از منکر شده اند؟ به واقع، این تفسیر کلام استاد، مبتنی بر ذهنیت های شریف ناقد محترم است یا مبتنی بر قواعد فقه؟
#نقد
#گفتگو
#مسئله_حجاب
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم جلسه نوزدهم - سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر قرآن
تفسیر قرآن کریم(1401-1402) - جلسه 20.mp3
15.3M
💠 #تفسیر_قرآن کریم
جلسه بیستم - سال تحصیلی 1401-1402
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : تفسیر قرآن کریم
تاریخ جلسه : 1402/02/12
#استاد_علیدوست
#تفسیر_قرآن_کریم
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_سیاسی جلسه نوزدهم (47 - 75 - 99) سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضو
خارج فقه سیاسی (1401-1402) - جلسه 20.mp3
15.14M
💠 #خارج_فقه_سیاسی
جلسه بیستم (48 - 76 - 100)
سال تحصیلی 1401-1402
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : مساله ششم؛ مشارکت سیاسی و غیر سیاسی مردم از منظر شریعت مطهر
تاریخ جلسه : 1402/02/12
صفحات : 145 و 146
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 145 و 146 موضوع : مساله ششم؛ مشارکت سیاسی و غیر سیاسی مردم در شریعت مطهر تا
8.pdf
231.3K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 147 و 148
موضوع : مساله ششم؛ مشارکت سیاسی و غیر سیاسی مردم در شریعت مطهر
تاریخ جلسه : 1402/02/12
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 147 و 148 موضوع : مساله ششم؛ مشارکت سیاسی و غیر سیاسی مردم در شریعت مطهر تا
63.pdf
240.3K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 149 و 150
موضوع : مساله هفتم؛ ولایت حاکم بر ممتنع
تاریخ جلسه : 1402/02/12
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
💢نقد روششناسانه یا مبناسازی سلیقهای!
✍️ احمد احسانیفر
✔️اخیراً استاد ابوالقاسم علیدوست در مصاحبهای به برخی ملاحظات پیرامون حجاب الزامی و جریمه بیحجابان پرداختهاند. متعاقباً یکی از پژوهشگران (آقای جمشیدی) بر مصاحبه حضرت استاد، نقدی نگاشته و آن را «نقد روش شناسانه» دانستهاند که در این باره نکاتی تقدیم میگردد.
✂️نقد سخنِ «فقیه» بایستههایی دارد که از آن جمله میتوان به این مهم اشاره کرد: فهم دقیق ملاکات و مناطات فقهی و قواعد فقهی و احکام فقهی. بدون احاطه بر این لوازم و یا غفلت از این بایسته اساسی، نقد سخنِ «فقیه» به تفسیر به رای میگراید؛ چرا که ناقد تصور میکند که «فقیه» نیز بر اساس ذهنیتها و رسوبات فکری خویش سخن گفته و به همین دلیل سخن «فقیه» را بر مبنای تصوراتِ پیشینی خود تفسیر و تحلیل میکند، نه بر مبنای مبانی فقهی. به ویژه اگر ناقد با ملاکات سیاسی و به نحو سیاست زده به متنخوانی سخنِ «فقیه» اقدام کند، در این صورت نقد وی به «بیانیه سیاسی» نزدیکتر میشود تا «نقد فقیهانه».
👈 متن کامل یادداشت را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71025
#نقد
#گفتگو
#مسئله_حجاب
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
💢حجاب در میانه گفتگوی حوزویان
✔️در گفتمان انقلاب اسلامی، مسئله حجاب به عنوان مفهومی اسلامی و ضرورت شرعی مورد تأکید و توجه است؛ هرچند در عرصه روش و اجرا، اختلاف نظرهایی بین صاحب نظران وجود داشته و دارد. استاد ابوالقاسم علیدوست بهتازگی در گفتگویی به ابعاد مسئله حجاب و میزان مداخله حاکمیّت در این زمینه پرداخت که با واکنشهایی روبرو بود. (اینجا بخوانید)
بعد از آن، احمدحسین شریفی (رئیس دانشگاه قم) در دو یادداشت کوتاه، ادبیات خاصی را در نقد ایشان بهکار برد و مهدی جمشیدی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) نیز تحلیل استاد علیدوست را با نگاهی روششناسانه مورد نقد قرار داد و به تبیین قواعد مصلحتاندیشی در بازسازی اجتماعی پرداخت.
در این میان، نقد احمدحسین شریفی با واکنش سید مرتضی حسینی کمالآبادی (از شاگردان استاد علیدوست) و نقد مهدی جمشیدی با واکنش احمد احسانیفر (از شاگردان استاد علیدوست) همراه بود که گزارشی از این نقدها بدون دخل و تصرف در محتوا پیشرو قرار میگیرد.
👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70988
#نقد
#گفتگو
#مسئله_حجاب
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 547 و 548 فقه القضاء موضوع : مصونیت قضایی تاریخ : 1402/02/11 #استاد_علیدوست #خارج
66.pdf
202.4K
✍️ برگه صفحات 549 و 550 فقه القضاء
موضوع : مصونیت قضایی
تاریخ : 1402/02/16
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1401
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 175 و 176 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : الأمر الثانی في الصحيح و الاعم تاریخ : 140
68.pdf
202.6K
✍️ برگه صفحات 177 و 178 خارج اصول فقه - دور دوم
موضوع : الأمر الثانی في الصحيح و الاعم
تاریخ : 1402/02/16
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1401
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه هشتاد و سوم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ا
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 84.mp3
14.37M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه هشتاد و چهارم، سال تحصیلی 1401-1402
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : الصحيح و الاعم
تاریخ جلسه : 1402/02/16
صفحات : 177 و 178
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1401
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هشتاد و سوم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مصونیت ق
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 84.mp3
13.14M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هشتاد و چهارم، سال تحصیلی 1401-1402
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : مصونیت قضایی
تاریخ جلسه : 1402/02/16
صفحات : 549 و 550
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1401
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه هشتاد و چهارم، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 85.mp3
20.53M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه هشتاد و پنجم، سال تحصیلی 1401-1402
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : الصحيح و الاعم
تاریخ جلسه : 1402/02/17
صفحات : 177 و 178
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1401
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh