▫️به مناسبت سالروز بزرگداشت صدرالمتالهین شیرازی، فرهنگستان علوم اسلامی قم برگذار میکند:
🔰سلسله نشست علمی با موضوع امتدادحکمت(چیستی_چرایی_چگونگی)
🔹جلسه اول
با ارائه:
استاد محمد تقی سبحانی(مدیر پژوهشکده کلام اهل البیت و بنیاد امامت)
استاد احمدحسین شریفی(مدیر موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
دبیر علمی:
حجت الاسلام حامد آرین پور
📍مکان:خیابان الغدیر_کوچه۱۰_ساختمان مفید_طبقه اول
🕛زمان: پنجشنبه_ ۵خرداد
ساعت ۱۰ونیم صبح الی ۱۳
@monir_ol_din
💢"سلام فرمانده"، و فرصت خارج کردن "حجاب" از سویهی سیاسی!💢
🔹شکلگیری #هویت_ملی، شرط غیرقابل اغماضِ عزم ملی و نهضت عمومی پیشرفت اسلامی ایرانی است.
🔹در این میان، به عقیده نگارندهی این سطور، یکی از چالشهای شکلگیری این هویت ملی، #مسئله #حجاب است.
🔹حجاب یکی از احکام مهم اجتماعی اسلام است که از نظرگاه بسیاری از اسلام شناسان بزرگ، ضامنِ سلامتِ کنشِ زنان در جامعه و از همه مهمتر، حافظ و تقویت کنندهی نهاد بیبدیل "خانواده" به عنوان زیربنای جامعه دینی است.
🔹اما در جامعه انقلابی ایران، سالهاست مسئله حجاب، (چه به خاطر رفتار غلط ما بوده و چه به خاطر طراحی دشمن)، تا حد زیادی #سویهی_سیاسی پیدا کرده است.
🔹اصلاً نمیخواهم بگویم که حجاب مهم نیست و باید بیخیال آن بشویم، ولی به جِد معتقدم که تا این مسئله را از مسئلهای سیاسی خارج نکنیم، امکان اصلاح این آسیب اجتماعی را نخواهیم داشت. به تعبیر دیگر، حتی اگر مسئلهی حجاب را مسئلهی اولویتداری بدانیم که حق هم چنین است، یکی از فوریترین کارها، خارج کردن آن از مسئلهای سیاسی و تبدیل کردن این نقص ظاهر (به تعبیر مقام معظم رهبری) به مسئلهای اجتماعی و فرهنگی است.
🔹خارج کردن مسئله حجاب از سویهی سیاسی بدان معناست که نگذاریم مرز انقلابی بودن و غیر انقلابی بودن و یا مرز پای نظام اسلامی بودن و نبودن، با حجابدار بودن و یا بیحجاب بودن گره بخورد.
🔹در این راستا پویش #سلام_فرماندهای که #امید_دانا تحت عنوان #ارتش_رو_دست، برای شکستن این مانع ذهنی راه اندازی کرده، اهمیت زیادی دارد؛ پویشی که صدها نفر با وضعیتی بیحجاب، تیزترین و به قول اون ور آبیها، ایدئولوژیکترین فراز این سرود را تکرار میکند.
🔹پیچی که امید دانا در اینستاگرام این کلیپها را منتشر میکرد، دو روزی است که از دسترس خارج شده به همین سادگی!
➖بسیاری از دوستان انقلابی هم از انتشار و ترویج این کلیپها به علت اینکه احتمالاً در ضمن آن منکری و صور قبیحهای ترویج میشود، خودداری میکنند!
➖در آپارات کلیپها یافت نمیشود (تا دیروز اینگونه بوده، امروز رو نمیدونم)!
➖در نماشا و یوتیوب و چند پیچ دیگر اینستاگرام، چندتای از کلیپها رو میشود یافت...
🔹خیلی با خودم این چند روزه فکر کردم.
➖علیرغم مخالفتهای احتمالی عدهای از دوستان، در نهایت به این نتیجه رسیدم که دفاع و ترویج این پویش، عین دفاع از جمهوری اسلامی و مقدم بر سایر امور است.👌🌺
➖پیشنهادم این است که این کلیپها دانلود شوند و برای اقوامی که احتمالا آنها هم وضعیت حجابِ مشابهی دارند، ارسال گردند.
به عنوان نمونه بنگرید:
https://www.instagram.com/p/Cd4gZFdKl72/?igshid=MDJmNzVkMjY=
#عقلانیت_انقلابی
#هویت_ملی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#حجاب
#سلام_فرمانده
https://eitaa.com/alimohammadi1389/835
🔷 همانطور هم انتظار میرفت متن اخیر حقیر محل گفتگوی برخی دوستان و البته نقدهای تند برخی دیگر قرار گرفت.
دو کلیپ زیر اگر بخواهد حالت عملیاتی و واقعی به خود بگیرد، به نظر حقیر راهی جز آنچه که عرض کردم ندارد.
از قدیم یاد گرفتهایم، التزامٌ بالشیء، التزامٌ بلوازمه ....👇
فرمایش آقا در نوروز سال ۹۴ را خواهشا با دقت بخوانید.
موارد برخوردار از حد نصاب اهمیت معروفها و منکرها را میگویند:👇
و امّا امر به معروف و نهی از منکر که در واقع به نوعی زیربنای همهی حرکات اجتماعی اسلام است که «بِها تُقامُ الفَرائِض»؛(۵) امربهمعروف یعنی همهی مؤمنان در هر نقطهای از عالم که هستند، موظّفند جامعه را بهسمت نیکی، بهسمت معروف، بهسمت همهی کارهای نیکو حرکت دهند؛ و نهی از منکر یعنی همه را از بدیها، از پستیها، از پلشتیها دور بدارند. هرکدام از این چهار شاخص بهنحوی ترجمان ساخت و هندسهی نظام اسلامی است.
در حاشیه عرض بکنیم که این معنای مهمّ امر به معروف و نهی از منکر را نباید به مسائل زیر نصاب اهمّیّت منحصر کرد؛ بعضی تصوّر میکنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر میشود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمیکند تذکّر بدهد؛ البتّه اینها امر به معروف و نهی از منکر است امّا مهمترین قلم امر به معروف و نهی از منکر نیست. مهمترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگترین معروفها و نهی از بزرگترین منکرها. بزرگترین معروفها در درجهی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ این امر به معروف است. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم؛ هر کسی که در این راه تلاش کند، آمر به معروف است؛ حفظ عزّت و آبروی ملّت ایران، بزرگترین معروف است. معروفها اینها هستند: اعتلای فرهنگ، سلامت محیط اخلاقی، سلامت محیط خانوادگی، تکثیر نسل و تربیت نسل جوان آمادهی برای اعتلای کشور، رونق دادن به اقتصاد و تولید، همگانی کردن اخلاق اسلامی، گسترش علم و فنّاوری، استقرار عدالت قضائی و عدالت اقتصادی، مجاهدت برای اقتدار ملّت ایران و ورای آن و فراتر از آن، اقتدار امّت اسلامی و تلاش و مجاهدت برای وحدت اسلامی؛ مهمترین معروفها اینها است و همه موظّفند در راه این معروفها تلاش کنند؛ امر کنند. نقطهی مقابل اینها هم عبارت است از منکرها. ابتذال اخلاقی منکر است، کمک به دشمنان اسلام منکر است، تضعیف نظام اسلامی منکر است، تضعیف فرهنگ اسلامی منکر است، تضعیف اقتصاد جامعه و تضعیف علم و فنّاوری منکر است؛ از این منکرها باید نهی کرد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 از ایده "هنر برای هنر" تا "فاحشگیِ هنری"💢
🔹️خدا رحمت کند شهید آوینی را.
🔹️یکی از ایدههایی که برای نقد آن اهتمام زیادی ورزید، ایده #هنر_برای_هنر بود.
🔹️ایدهی خنثی دانستن هنر؛ همانند ایدهی خنثی دانستن دانش؛ همانند ایدهی خنثی دانستن تکنولوژی؛ فقط وجه تئوریک و نظری ندارد، بلکه این خنثی دانستن، مهمترین کارکردش، در هم شکستن پدافند و مقاومت فرهنگی و اجتماعی جوامع دیگر در برابر سیل بنیاد برافکنی است که وقتی هوار می شود، تر و خشک را با هم میشورد و میبرد.
🔹️ساز وکارهای جهانی، فرآیندهای از خود بیگانگی ملتهاست و بزرگترین حربهاش همین دعویِ بیطرفی و ژستِ خنثی بودن است.
🔹️همین ادعا است که #حساسیت_زدایی میکند و ملتها تا به خود میآیند میبینند که نخبگان شان و هنرمندان شان از وضع طبیعی خود خارج و به "هرزگیِ علمی" و "فاحشگیِ هنری" کشیده شدهاند...
🔹️به قول مولوی رومی:
خشم مرو خواجه! پشیمان شوی
جمع نشین، ورنه پریشان شوی
گر بِگُریزی ز خراجات شهر
بارکش غول بیابان شوی
کم خور ازین پاچهٔ گاو، ای ملک
سیر چریدی، خر شیطان شوی ...
#جشنواره_کن
#هنر_برای_هنر
#هرزگی_علمی
#فاحشگی_هنری
#عنکبوت_مقدس
#زهراامیرابراهیمی
💢به مناسبت روز دختر
با کمی طعم فلسفی💢
🔹در جلسه مشاوره خانوادهای که چندسال پیش در مدرسه هدی قم شرکت کرده بود، استادی که به عنوان سخنران دعوت شده بود، مطلب جالبی گفت.
🔹حرفش این بود که دختران درکشان از پدرشان ـ که جنس مخالف محسوب میشوند ـ ، مفهومی و حصولی است، ولی درکشان از مادرشان به علت همجنس بودن، بیشتر حضوری و وجدانی است؛ و این ماجرا در خصوص پسران طبیعتاً برعکس است.
🔹نتیجهی تفاوت این نوع درک این است که درک حصولی و مفهومی، وضوح بیشتری دارد و لذا ابزار مناسبی برای مقایسهها و ارزیابیها قرار میگیرد و از این روست که اکثراً دختران، شوهر ایدهآل خود را با مقایسه با ویژگیهای خوب و بد پدر خود تصویر میکنند و پسران نیز همسران خود را در مقایسه با خصوصیات مادر خود سنجه مینمایند.
🔹این درحالی است درک حضوری و وجدانی، جریان و سریان ناخودآگاهتری نسبت به علم حصولی و مفهومی در حالات و افعال انسان دارد و از اینرو، دختران ـ به خصوص به تدریج ـ، بیش از آنچه که فکر میکنند، شبیه به مادران خود میشوند، هرچند در بسیاری از موارد، منتقد مادر باشند؛ و همچنین است وضعیت پسران به نسبت پدرانشان.
🔹نکته جالب و مهمی بود؛
➖چند سال است که گوشهای از ذهنم دائم درگیر این مسئله است که چه تصویری از #مرد برای دخترم میسازم؟
➖او از پدری که طلبه است، به ظاهر انقلابی است و به ظاهر مذهبی است؛ چه برداشتی خواهد داشت؟
➖از پر انرژی بودنهایم؛ از حاضر جواب بودنهایم؛ از سر شلوغ بودنهایم؛ از زیاد بیرون خانه بودنهایم؛ از قلمبه سلمبه حرف زدنهایم؛ از وفای به عهدهایم؛ از غر زدنهایم؛ از بینظمیهایم؛ از محبت ورزیهایم؛ از وضعیت مالی معمولیام؛ از لباس پوشیدنهایم و صدها مورد دیگر چه در ذهن خواهد ساخت؟
➖حقیقتاً پیچیدگی مسئله گاهی پریشانم میکند.
➖باید با خدا معامله کرد.
➖باید به ذوات مقدسه معصومین علیهمالسلام متوسل شد.
➖باید مؤمنانه مراقبه کرد.
➖ و در نهایت باید همهاش را عاجزانه به خدای متعال احاله کرد...
✳️ خداوند به حق حضرت معصومه سلامالله علیها، حق دخترم را بر گردنم حلال نماید ... 🤲🌺
#عقلانیت_انقلابی
#تمدن_نوین_اسلامی
#روز_دختر
#حضرت_معصومه_سلاماللهعلیها
https://eitaa.com/alimohammadi1389/841
نقد مبانی فقهی تعاونی - اساتید نعمتی، دیانت.mp3
42.8M
🎵صوت
نشست علمی در مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
🔰 نقد مبانی فقهی #تعاونی
🎤ارائه: حجتالاسلام دکتر علی نعمتی (دبیر هیئت اندیشهورز اقتصاد)،
حجتالاسلام سیدعباس دیانت (دانشپژوه دوره اول پومانی اقتصاد هیئت اندیشهورز اقتصاد)
🔹این صوت اولی است که دیروز (14 خرداد 1401) در جاده گوش کردم.
17 دقیقه اول را جناب آقای علی نعمتی فرمایشاتشان را ارائه میدهند و از دقیقه 20 تا 45 هم جناب آقای دیانت اشکالات خودشان را به ایده تعاونی (بر اساس کتاب اقتصاد تعاونی از منظر اسلام نوشته حجتالاسلام احمدعلی یوسفی) بیان می دارد.
فارغ از اشکالاتی طلبگی که به ذهنم رسید، جذابترین بخش صوت، گفتگوی آیتالله اشرفی شاهروی با جناب آقای دیانت در انتهای صوت (از دقیقه 45 به بعد) بود که نشان میداد اشکالاتی که به اسم #فقه ارائه میشود، چقدر نیازمند چکش خوردن و صیقل داده شدن است. (برای گوش کردن این رفت و برگشت، حتما ضروری است که ارائه جناب آقای دیانت از دقیقه 20 را ابتدا به دقت بشنوید.)
برای توضیحات بیشتر میتوانید به کانال #اقتصادنا مراجعه نمایید.
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#اقتصاد_تعاونی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/843
اقتصادنا47-دکتر مقصودی-تولید دانش بنیان اشتغال آفرین در مکتب اقتصادی مقاومتی-کم حجم .mp3
24.04M
🎵صوت
نشست علمی در مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
🔰بررسی تزاحم میان اقتصاد دانشبنیان و اشتغالآفرین (اقتصادنا47)
🎤ارائه:دکتر حمیدرضا مقصودی(عضو هیئت علمی دانشگاه قم)
🔹این صوت دومی است که دیروز (14 خرداد 1401) در جاده گوش کردم.
در این نشست علمی دکتر حمیدرضا مقصودی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم، به تبیین نظریه اقتصاد دانشبنیان از منظرمقام معظم رهبری میپردازد.
ایشان در این ارائه بر روی تناقضنمایی اقتصاد دانشبنیان و اشتغال آفرینی در ادبیات مرسوم و مَدرسی اقتصاد متمرکز میشوند و تلاش میکند با بررسی اقتصاد سیاسی حاکم بر علم مدرن، چارچوب متفاوتی برای عقلانیت متناسب با انقلاب اسلامی معرفی نماید.
برای توضیحات بیشتر میتوانید به کانال #اقتصادنا مراجعه نمایید.
#عقلانیت_انقلابی
#اقتصاد_مقاومتی
#دانشبنیانی
#اشتغالآفرینی