🖊«عقل فقهی» در سیره امام حسین
✍به قلم #استاد_موالی_زاده:
✔️نگاه به فقه و احکام شرعی و قوانین اسلامی به ویژه تکالیف اجتماعی ، بر دو گونه می باشد : نگاه سطحی و نگاه متعالی .
✔️تفاوت این دو گونه نگاه در موضوع بسیار ارزشمند «تزاحم» میان تکالیف شرعی و پدید آمدن «عذرهای شرعی» ، هویدا می گردد . راهکار دانشمندان فقه در این موضوع ، عمل به اهم است که تشخیص اهم از مهم و ارزش گذاری عذر را به عقل سپرده اند . اما پرسش بنیادین در اینجا ، این است : کدام عقل ؟؟؟
❓عقل ظاهر بین و منفعت طلب و عافیت طلب و محافظه کار یا عقل آرمان گرا و عاشق و جهادگر و پیشرو ؟ «عقل فقهی» کدام است ؟
✔️در مقام پاسخ سزاوار است به تحلیل سیره امام حسین علیه السلام در قیام کربلا بپردازیم تا بتوان پاسخ را یافت . امام در نهضت خود در عاشورا ، با تزاحم ها و عذرهای شرعی فراوانی روبرو گردید که هر یک می توانست هر انسان ظاهر بینی را از ادامه راه منصرف کند . برخی از اشخاص سرشناس هم در طول حرکت امام ، بارها نسبت به آن عذرهای به ظاهر موجه مانند همراهی نکردن مردم ، به امام تذکر می دادند و تلاش می کردند ، امام را به بیعت با یزید قانع سازند .
📎در صحرای کربلا نیز عذرهای به ظاهر موجهی در برابر قیام امام حسین پدید آمد که هر یک به تنهایی ، می توانست تکلیف را بردارد . امام می توانست بگوید زن و بچه ها در این صحرای سوزان با وجود تشنگی طاقت ندارند ، لذا باید تسلیم شد ، یا در روز عاشورا پس از شهادت اصحاب که عرصه بیشتر تنگ شده بود ، به جهت عذر کمبود امکانات ، امام می توانست دست از راه خود بردارد . یا هنگامی که امام تنها ماند و می دانست پس از شهادت ، اهل بیت توسط مردان بی سر و پایی به اسارت برده می شوند (مساله ناموس مطرح بود) ، در آن موقعیت ، می توانست تکلیف را ساقط بداند و عقب نشیند . اما پای امام حسین هرگز نلرزید و بی توجه به این عذرها ، به مسیر خود ادامه داد . اما چرا ؟؟؟
✔️امام حسین در بُعد نظری به آرمان های مقدس در جهان بینی توحیدی توجه داشت و تکلیفی به نام حفظ اسلام و مبارزه با دستگاه ظلم و فساد در رساله عملیه اش نمایان گشت که اهم از هر واجب دیگری مانند حفظ جان و آبرو و مال بود . لذا «عقل فقهی» امام ، آرمان گرا بود نه ظاهر بین
✔️امام حسین در بُعد عملی نیز تنها «توحید» را می دید که از راه مبارزه با دستگاه ظلم و ایجاد عدالت بدست می آید و در این راه تسلیم هیچ عذری حتی شکست ظاهری نشد . بنابراین ، «عقل فقهی» امام عاشق توحید و جهاد گر در عرصه عدالت بود نه عافیت طلب و منفعت طلب .
#امام_حسین
#محرم
@almohkamat
🖊امام سجاد(ع) ميفرمايند: «رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَة»
🖇 خداوند عمويم ابالفضل را رحمت کند که او چنين بود که ايثار کرد و خود را فداي اباعبدالله(ع) کرد و امتحان داد تا دو دستش قطع شد و خداوند متعال در برابر دو دستي که حضرت داد دو بال در بهشت به او داد. با اين دو بال در بهشت با فرشتگان پرواز ميکند همانطوريکه خداوند به جعفر بن ابيطالب دو بال داد.
🏴تاسوعای حسینی تسلیت باد.
#امام_حسین
#محرم
#تاسوعا
@almohkamat
📚پرنیان کربلا
✍ به قلم استاد موالی زاده
🔷ابن زیاد ـ لعنه الله ـ ، آن هنگام که از زینب کبری ـ علیها السلام ـ به طعنه و کنایه پرسید : «كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِيكِ وَ أَهْلِ بَيْتِكِ؟» ، دخت علی ـ علیه السلام ـ فرمود : «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلا » و این گونه بانوی امّ المصائب دشت بلا از جمال و زیبایی کربلا پرده برداشت.
🔹اگر سیاستمداری این گفته ناب را بشنود ، موضع عزت مندانه و هوشمندانه دخت علی را می ستاید که پس از آن همه رنج و درد و مصیبت بی مانند ، در برابر دستگاه طاغوت زمان ، خم به ابرو نمی آورد و با استواری و شهامت مثال زدنی بر اعتقاد خود پافشاری می کند .
در برابر دشمن ، از سختی ها و مشکلات نه تنها گله ای ندارد بلکه از زیبایی آن می گوید . و این گونه دشمن شیطانی خود را ناامید می سازد و طعم تلخ شکست را در همان کوفه به او می چشاند .
🔶این تحلیل با آنکه درست است و در تاریخ هم نقل شده که حضرت زینب با این گفته پر مغز ، ابن زیاد را به چالش کشاند و او را خشمگین کرد « فَغَضِبَ ابْنُ زِيَاد» ، اما بهتر است با نگاهی ژرف تر به این گفته بنگریم .
🔸کلام حضرت زینب تنها یک ژست سیاسی در برابر دشمن نبود بلکه بیان یک واقعیت بود که در کربلا نمود داشت .
🔷روح بلند حضرت زینب در کربلا ، واقعا جمال و زیبایی دید . زیرا در واقع هم مُلک کربلا جمال داشت و هم ملکوت آن . هم ظاهر دنیایی عاشوراء زیبا بود و هم باطن اُخروی آن . و هر دو زیبایی را می توان دید . با آنکه مشاهده جمال ظاهر کربلا تنها نیازمند فطرت پاک است اما جمال باطن و ملکوتی کربلا را تنها چشم دل می بیند .
🔶واقعه کربلا با وجود رنج ها و مصیبت هایی که برای اهل بیت داشت ، نمود ارزش های والای انسانی و معنوی بود و اوج زیبایی فطری را به رخ جهانیان کشاند .
🔸کافی است انسانی با فطرت پاک باشی تا کربلا را همچو تابلویی ببینی که با رنگ های ایثار ، شهادت طلبی ، ظلم ستیزی ، وفاداری ، ادب ، مهربانی ، پایداری ، آزادگی ، عدالت خواهی ، آرمان گرایی و ... رنگ آمیزی شده است .
🔷اما دیدن زیبایی ملکوت کربلا ، چشم دیگری می خواهد . چشم دل می خواهد نه چشم سر .
👈چشم دل باز کن که جان بینی
آنچه نادیدنی است آن بینی
🔹جهان ملکوت دیدنی است اما تنها برای اهلش که اهل یقین هستند و چشم مشاهده ملکوت را دارند
➖«وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ» .
اهل یقین ، اولیاء الهی اند که به مقام صبر دست یافته اند و توان هدایت تکوینی به عالم امر و ملکوت را از سوی خداوند متعال دارند و بر غیر از خود نیز مسلطند و به تناسب درجه یقین ، از ولایت تکوینی بهره مندند
➖«وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُون» .
🔸زیبایی و جمال کربلا جنبه دیگری نیز دارد که درک آن نیازمند اندیشه ای است که از سنت الهی بقاء حق و زوال باطل آگاه باشد
➖«فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَ أَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْض» (رعد/17)
➖«لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ» (انفال/8)
و آن زیبایی در اثر و نتیجه قیام امام حسین ـ علیه السلام ـ در راهبری جامعه اسلامی به سوی عدالت و توحید تا رسیدن به جامعه ولایت مهدوی نمود دارد و جنبه تمدن سازی کربلا است
➖«ان یَرزُقَنی طَلَبَ ثارِی مَع إمام هُدیً ظاهِر ناطِق بِالحَقّ مِنکُم»
خونخواهی امام حسین در همراهی کردن امام معصومی است که ظهور می کند و بساط ظلم و طاغوت را برمی چیند و پرچم توحید را در سرتاسر جهان می افراشد .
🔸در همین راستا ، حضرت زینب ـ علیها السلام ـ در مجلس یزید ـ لعنه الله ـ از آینده پس از واقعه کربلا با شهامت و دلاوری خبر می دهد :
➖« فَکِد کَیدَک و اسعِ سَعیَک و ناصِب جُهدَک فَوالله لا تَمحُو ذِکرَنا و لا تُمیت وَحیَنا و لا تُدرِک امَدَنا و لا تُرحَض عَنک عارُها و هَل رایُک الا فَنَدٌ و ایّامَک الّا عَددٌ و جَمعُک الّا بَدَدٌ »
«اى يزيد ، هر فريب و نيرنگ و هر تلاش و توانی كه داری به کار بند ، امّا به خداى که هرگز نمی توانی یاد و نام ما را از ميان بردارى ، و نور وحى ما را خاموش سازى ، و جایگاه با شکوه ما در نزد مسلمانان را بدست آوری ، و لکه ننگ ستمی که به ما روا کردی ، از دامان خود بزدایی . آگاه باش كه اندیشه (طاغوتی) تو سست ، و دوران (حکومتت) اندک و محدود است ، و پیروانت (در آینده نزدیک) پراکنده گردد ».
#ملکوت_کربلا
#تمدن_نوین_اسلامی
#امتداد_حکمت
@almohkamat
مقدمه واجب17.mp3
8.39M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه هفدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب18.mp3
6.03M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه هجدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب19.mp3
7.72M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه نوزدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
امت سازی در سیره امام حسین .mp3
4.41M
🎙#بشنوید
🔹(امت سازی در نهضت امام حسین )
🔰 استاد موالی زاده
✔️ بکارگیری واژه امت امام حسین به جای یاران امام حسین
✔️ ضرورت همراهی اهل بیت امام حسین برای امت سازی
✔️ دیدگاه وجود تکوینی امت در تفسیر المیزان علامه طباطبایی
#محرم
#امام_حسین
#امت
@almohkamat
مقدمه واجب20.mp3
11.4M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیستم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب21.mp3
11.03M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و یکم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب22.mp3
8.86M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و دوم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب23.mp3
7.08M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و سوم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب24.mp3
12.98M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و چهارم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat