eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
132 عکس
16 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
📚پرنیان کربلا ✍ به قلم استاد موالی زاده 🔷ابن زیاد ـ لعنه الله ـ ، آن هنگام که از زینب کبری ـ علیها السلام ـ به طعنه و کنایه پرسید : «كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِيكِ وَ أَهْلِ بَيْتِكِ؟» ، دخت علی ـ علیه السلام ـ فرمود : «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلا » و این گونه بانوی امّ المصائب دشت بلا از جمال و زیبایی کربلا پرده برداشت. 🔹اگر سیاستمداری این گفته ناب را بشنود ، موضع عزت مندانه و هوشمندانه دخت علی را می ستاید که پس از آن همه رنج و درد و مصیبت بی مانند ، در برابر دستگاه طاغوت زمان ، خم به ابرو نمی آورد و با استواری و شهامت مثال زدنی بر اعتقاد خود پافشاری می کند . در برابر دشمن ، از سختی ها و مشکلات نه تنها گله ای ندارد بلکه از زیبایی آن می گوید . و این گونه دشمن شیطانی خود را ناامید می سازد و طعم تلخ شکست را در همان کوفه به او می چشاند . 🔶این تحلیل با آنکه درست است و در تاریخ هم نقل شده که حضرت زینب با این گفته پر مغز ، ابن زیاد را به چالش کشاند و او را خشمگین کرد « فَغَضِبَ ابْنُ زِيَاد» ، اما بهتر است با نگاهی ژرف تر به این گفته بنگریم . 🔸کلام حضرت زینب تنها یک ژست سیاسی در برابر دشمن نبود بلکه بیان یک واقعیت بود که در کربلا نمود داشت . 🔷روح بلند حضرت زینب در کربلا ، واقعا جمال و زیبایی دید . زیرا در واقع هم مُلک کربلا جمال داشت و هم ملکوت آن . هم ظاهر دنیایی عاشوراء زیبا بود و هم باطن اُخروی آن . و هر دو زیبایی را می توان دید . با آنکه مشاهده جمال ظاهر کربلا تنها نیازمند فطرت پاک است اما جمال باطن و ملکوتی کربلا را تنها چشم دل می بیند .   🔶واقعه کربلا با وجود رنج ها و مصیبت هایی که برای اهل بیت داشت ، نمود ارزش های والای انسانی و معنوی بود و اوج زیبایی فطری را به رخ جهانیان کشاند . 🔸کافی است انسانی با فطرت پاک باشی تا کربلا را همچو تابلویی ببینی که با رنگ های ایثار ، شهادت طلبی ، ظلم ستیزی ، وفاداری ، ادب ، مهربانی ، پایداری ، آزادگی ، عدالت خواهی ، آرمان گرایی و ... رنگ آمیزی شده است . 🔷اما دیدن زیبایی ملکوت کربلا ، چشم دیگری می خواهد . چشم دل می خواهد نه چشم سر . 👈چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی است آن بینی 🔹جهان ملکوت دیدنی است اما تنها برای اهلش که اهل یقین هستند و چشم مشاهده ملکوت را دارند ➖«وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ» . اهل یقین ، اولیاء الهی اند که به مقام صبر دست یافته اند و توان هدایت تکوینی به عالم امر و ملکوت را از سوی خداوند متعال دارند و بر غیر از خود نیز مسلطند و به تناسب درجه یقین ، از ولایت تکوینی بهره مندند ➖«وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُون» . 🔸زیبایی و جمال کربلا جنبه دیگری نیز دارد که درک آن نیازمند اندیشه ای است که از سنت الهی بقاء حق و زوال باطل آگاه باشد ➖«فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَ أَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْض» (رعد/17) ➖«لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ» (انفال/8) و آن زیبایی در اثر و نتیجه قیام امام حسین ـ علیه السلام ـ در راهبری جامعه اسلامی به سوی عدالت و توحید تا رسیدن به جامعه ولایت مهدوی نمود دارد و جنبه تمدن سازی کربلا است ➖«ان یَرزُقَنی طَلَبَ ثارِی مَع إمام هُدیً ظاهِر ناطِق بِالحَقّ مِنکُم» خونخواهی امام حسین در همراهی کردن امام معصومی است که ظهور می کند و بساط ظلم و طاغوت را برمی چیند و پرچم توحید را در سرتاسر جهان می افراشد . 🔸در همین راستا ، حضرت زینب ـ علیها السلام ـ در مجلس یزید ـ لعنه الله ـ از آینده پس از واقعه کربلا با شهامت و دلاوری خبر می دهد : ➖« فَکِد کَیدَک و اسعِ سَعیَک و ناصِب جُهدَک فَوالله لا تَمحُو ذِکرَنا و لا تُمیت وَحیَنا و لا تُدرِک امَدَنا و لا تُرحَض عَنک عارُها و هَل رایُک الا فَنَدٌ و ایّامَک الّا عَددٌ و جَمعُک الّا بَدَدٌ » «اى يزيد ، هر فريب و نيرنگ و هر تلاش و توانی كه داری به کار بند ، امّا به خداى که هرگز نمی توانی یاد و نام ما را از ميان بردارى ، و نور وحى ما را خاموش سازى ، و جایگاه با شکوه ما در نزد مسلمانان را بدست آوری ، و لکه ننگ ستمی که به ما روا کردی ، از دامان خود بزدایی . آگاه باش كه اندیشه (طاغوتی) تو سست ، و دوران (حکومتت) اندک و محدود است ، و پیروانت (در آینده نزدیک) پراکنده گردد ». @almohkamat
@almohkamat مقدمه واجب17.mp3
زمان: حجم: 8.39M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه هفدهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
@almohkamat مقدمه واجب18.mp3
زمان: حجم: 6.03M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه هجدهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
@almohkamat مقدمه واجب19.mp3
زمان: حجم: 7.72M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه نوزدهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
@almohkamatامت سازی در سیره امام حسین .mp3
زمان: حجم: 4.41M
🎙 🔹(امت سازی در نهضت امام حسین ) 🔰 استاد موالی زاده ✔️ بکارگیری واژه امت امام حسین به جای یاران امام حسین ✔️ ضرورت همراهی اهل بیت امام حسین برای امت سازی ✔️ دیدگاه وجود تکوینی امت در تفسیر المیزان علامه طباطبایی @almohkamat
@almohkamatمقدمه واجب20.mp3
زمان: حجم: 11.4M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیستم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
@almohkamatمقدمه واجب21.mp3
زمان: حجم: 11.03M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و یکم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
@almohkamatمقدمه واجب22.mp3
زمان: حجم: 8.86M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و دوم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
@almohkamatمقدمه واجب23.mp3
زمان: حجم: 7.08M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و سوم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
@almohkamatمقدمه واجب24.mp3
زمان: حجم: 12.98M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و چهارم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
📗نوشتار نخست از سلسله بحث های «جامعه و تاریخ» 🖊« وجود حقیقی جامعه در نگاه علامه طباطبائی » 🖊ناسازگاری وحدت جامعه با کثرت افراد @almohkamat
المحکمات
📗نوشتار نخست از سلسله بحث های «جامعه و تاریخ» 🖊« وجود حقیقی جامعه در نگاه علامه طباطبائی » 🖊ناسازگا
🖊« وجود حقیقی جامعه در نگاه علامه طباطبائی » 1⃣نوشتار نخست از سلسله بحث های «جامعه و تاریخ» 🔰اگر چه در نگاه نخست ، اعتباری بودن ترکیب جامعه انسانی و اصالت بخشیدن به فرد ، امری بدیهی به نظر می رسد و استدلال های برخی از فلاسفه غربی بر حقیقی بودن ترکیب جامعه (اصالت الاجتماع) به سبب از میان رفتن هویت فردی پذیرفتنی نیست اما پس از روبرو شدن با آیاتی همچون « ان لکل امة اجلا» و « تلک امة قد خلت لها ما کسبت» «امة مقتصدة» «زینا لکل امة عملهم» «کل امة تُدعی الی کتابها»  ، که بر اساس آن ، امت نیز همانند فرد از وجود حقیقی ، اجل معین ، کتاب اعمال ، شعور و فهم  ، اطاعت و معصیت برخوردار است ، نمی توان ماهیت «امت» را همچون جامعه ، اعتباری دانست . لذا ناگزیریم واژه «امت» در قرآن را با معنایی مترقیانه تر از معنای اعتباری و رائج از جامعه ، تفسیر کنیم .  📌واژه «امت» ناظر به آن اجتماعی از افراد است که تنها بر اساس تامین نیازهای غریزی و حیوانی و تمتع مادی گرد هم نمی آیند بلکه به دنبال نیل به اهداف فطری ، تجمع خود را ارتقاء می بخشند و به واسطه اعتقاد به آرمان خود و تلاش برای رسیدن به آن ، با حفظ هویت و اراده فردی ، وحدتی حقیقی در میان آنها شکل می گیرد که همانند کاتالیزوری در پرورش آنها و رساندنشان به هدفشان عمل می کند . قطعا نقش «امام» در شکل گیری امت را نمی توان نادیده گرفت . 🔹علامه طباطبائی عمده ی دیدگاه خود در رابطه با حقیقی بودن جامعه را در ذیل آیه 200 سوره آل عمران بیان می کند ( 15 نکته کلیدی در مبادی جامعه شناسی در 40 صفحه که شایسته است هر پژوهشگر حوزه علوم انسانی آن را مطالعه کند ) 🖊ناسازگاری وحدت جامعه با کثرت افراد : مانع اصلی در برابر دیدگاه وحدت حقیقی جامعه ، استقلال افراد و حفظ هویت فردی آنهاست . جمع میان این دو چگونه امکان پذیر می باشد ؟ مانعی که سبب شد فلاسفه غرب به دو گروه اجتماع گرا و فرد گرا تقسیم شوند . چگونه وحدت حقیقی جامعه را پذیرفت اما گرفتار جبر اجتماعی و سلب اراده فردی نشد ؟  🔸برای پاسخ به این پرسش ، شهید مطهری ما را به «علم النفس» دعوت می کند . نخست باید قاعده « النفس في وحدتها کلّ القوی» را به درستی تصور کرد تا بتوان راه جمع میان کثرت و استقلال افراد و وحدت جامعه را یافت . 🖇در نوشتار بعدی به بررسی ارتباط میان «علم النفس» و «علم الاجتماع» خواهیم پرداخت تا راه حل مانع مزبور روشن گردد . @almohkamat