نشست علمی..mp3
7.47M
🎙#بشنوید
💠 نشست علمی بررسی ابعاد حاکمیت دین در اندیشه و سیره علامه طباطبایی
🔰با حضور #استاد_موالی_زاده
#نشست_علمی
#علامه_طباطبایی
@almohkamat
009.mp3
5.16M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
📌ادامه بیان دیدگاه آیت الله خویی در رابطه با ماهیت ملکیت اعتباری
⁉️آیا شخص حقوقی همانند شخص حقیقی می تواند طرف اضافه ملکیت قرار گیرد ؟
📌شرح تفصیلی نسبت شارع با اعتبارات عقلایی بر اساس قواعد منطق اعتباریات
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه نهم/چهارشنبه 1402.08.24
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📊 #اطلاعنگاشت | علامه زمان
👈 مروری بر خصوصیات علامه طباطبائی براساس بیانات رهبر انقلاب
✏️ حضرت آیتالله خامنهای در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگرهی بینالمللی
علامه سیدمحمدحسین طباطبائی (۱۴۰۲/۸/۱۷) به برخی از ابعاد شخصیت علمی و اخلاقی و معنوی علامه طباطبائی اشاره کردند که در این اطلاعنگاشت مرور میشود.
📥 نسخه با کیفیت👇
المحکمات
📚فلسفه ضمیر غائب در تبیین توحید ذاتی در قرآن ✍به قلم استاد موالی زاده 📙بخش 5⃣ از مقاله (غرر آیات
📚توحید عوام و توحید خواص
✍ به قلم #استاد_موالی_زاده
📙بخش 6⃣ از مقاله (غرر آیات در تفسیر المیزان)
«اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض» النور /۳۵
🔷«آیه نور» از جمله آیات شریف قرآنی است که علامه طباطبائی در تفسیر المیزان ، آن را از «غرر آیات» برشمرد . این آیه در برگیرنده سطح بالایی از معرفت توحیدی در دو عرصه هستی شناسی و شناخت شناسی توحیدی می باشد و نگاهی توحیدی به مخاطب فرهیخته می بخشد .
🖊گنج هستی شناسانه در آیه نور :
در آیه ، «نور» به عنوان یکی از نام های نیک و اسماء حسنای الهی بشمار رفته که بر پایه توحید صفاتی ، با «الله» یگانگی دارد (تساوق) .
📌«نور» ـ در این آیه ـ با آنکه به «سماوات و الارض» یعنی جهان آفرینش ، اضافه گردیده اما نباید گرفتار این اضافه شد و واژه «نور» را به معنای منوّر و روشنی بخش دانست و خیال کرد جهانی در میان بوده که با تابیدن نور الهی ، از تیرگی برون گشته و به روشنایی دست یافته است . این باوری بس عوامانه است .
❗️خیر ، خداوند متعال خود «نور» است که در پرتوی آن ، جهان پدیدار گشته نه آنکه جهانی در برابر پروردگار بوده که پذیرای تابش نور الهی است . نور الهی ، هستی را به ارمغان می آورد نه آنکه تیرگی هستی را بزداید ، می درخشد اما نمی تابد ، پرتویی است که دریافت گری ندارد ، فروغی است که روشنایی دارد اما رنگ و لعاب ندارد ، دریای نوری است که امواج دارد اما کرانه ندارد .
💢بنابراین ، عالَم ، محضر خداست نه آنکه در محضر خدا باشد و از خود آورده ای پیشکش کند ؛ زیرا جهان آفرینش در فقر مطلق و نیاز بی کران است و از خود در برابر پروردگار هیچ گونه هویتی ندارد و تنها نمودی است از آن بود . «أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيد»
🔶درک عمیق تر آیه نور در گرو سنجش آن با آیه شریفه «هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ» می باشد .
♨️آن هنگام که آفرینش و خلقت آسمان ها و زمین مطرح می گردد پای تدریج ، زمان ، استقلال و گسست ، ماهیت و چیستی به میان می آید اما همان آسمان ها و زمین در کنار نگاه به نور الهی ، تنها نمود و جلوه ای است و «نقش نگارین » ندارد مگر در «آیینه اوهام» .
🔷در نتیجه ، در نگاه حقیقی به آسمان ها و زمین ، آیه نور را در برابر دیدگان خود می نهیم که در آن خبری از «ستة ایام» نیست . بله ، در نگاه مجازی به جهان آفرینش ، با آیه خلقت پیش می رویم که در آن خبر از گرفتاری خلقت آسمان ها و زمین به «ستة ایام» آمده است .
🖊گنچ شناخت شناسانه در آیه نور :
گنج دیگری در آیه نور در عرصه خداشناسی نهفته است . در قرآن ، گاهی خداوند نهان است و باید او را یافت . گاهی آن چنان پیدا که بی او ، تیرگی و ظلمات فراگیر است . در قرآن ، آسمان ها و زمین و مخلوقات ، گاهی معرّف (بالکسر) و نشانه ی خداوند هستند و گاهی معرّف(بالفتح) که خداوند شناساننده آنهاست .
🔷آن هنگام که سر و کار قرآن با عوام بیفتد ، آن ها را ترغیب می کند که به دنبال یافتن نشانه های خداوند باشند تا به او برسند . با نگاه ژرف در شگفتی های آفریده ها و نظم حاکم بر جهان طبیعت پیرامون خود ، به وجود آفریدگاری بس توانا پی ببرند . آیاتی همانند « ا فَلاَ يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ *وَ إِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ *و إِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ *وَ إِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ » به اندیشیدن در طبیعت پیرامون خود ، برای شناخت خداوند دعوت می کند که آغاز راه معرفت الهی است .
🔺اما مخاطب خاص قرآن ، خداوند را نور آسمان ها و زمین می داند . (الله نور السموات و الارض) نه تنها نهان نیست تا به دنبال نشانه برای یافتنش باشند ( مَتی غِبتَ حتی تَحتاج الی دلیل یَدُلّ علیک ) بلکه آن چنان نمایان و درخشان است که آسمان ها و زمین ، پرتوی اویند . همه چیز و همه کس از او آگاهند و تنها نسبت به او غبار غفلت بر دیدگان قلب می نشیند . از آیه «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْض» می توان نتیجه گرفت آسمان ها و زمین و هر آن چه در آن هاست ، نسبت به خداوند آگاهند ؛ زیرا تسبیح ، نتیجه ی آگاهی است . و سبب این آگاهی همگانی ، ویژگی نور می باشد که در آیه نور آمده است . (آفتاب آمد دلیل آفتاب) روشن تر از نور نیست تا هدایت گر به نور باشد . (أ یکون لغیرک مِن الظهور ما لیس لک حتی یکون هو المُظهِر لَک )
⬅️البته شناخت خداوند متعال دارای رتبه ی بالاتری نیز هست که از آنِ پرده داران اسرار خزائن غیبی و اهل سرّ و حقیقت است که در نوشته گذشته بدان اشاره ای گردید.
👈 ادامه دارد ...
#تفسیر_المیزان
#غرر_آیات
#امتداد_توحید
@almohkamat
امام خمینی چقدر اصول فقه را مفید میدانند؟.mp3
670.4K
🎙#بشنوید
⁉️امام خمینی تا چه میزان اصول فقه را مفید می داند ؟
❓آیا امام خمینی مخالف گسترش اصول فقه در حوزه علمیه است ؟
🔸 اصول فقه در مکتب سامرا و نجف
🔹 فهرست تالیفات اصولی امام خمینی
🔰این نکات را در بیان #استاد_موالی_زاده استماع کنید.
#روش_تحصیل
#امام_خمینی
#اصول_فقه
@almohkamat
#پیام_شما
📝سلام
برای استفاده علمی از استاد در سطح ۱ باید چکار بکنیم؟
🔰سلام علیکم
برنامه سیر علمی طلبه ۴ تا ۶
۱ . یک دور فقه شرح لمعه بر اساس روش حافظه محور کار شود .
(یعنی تمام مطالب فقهی به شکل نموداری به ذهن سپرده شود .)
این برنامه یکی از شروط فهم عمیق کفایه است
۲ . فلسفه شهید مطهری پس از اتمام دوره منطق خوانده شود .
۳. موجز را با تمرکز بر دیدگاه های امام خمینی کار شود
۴ . کتاب اصول فقه علامه مظفر را با تمرکز بر قواعد فلسفی و منطقی به کار برده شده در علم اصول کار شود .
#روش_تحصیل
@adminalmohkamat
المحکمات
📙رنسانس فلسفی : آری یا خیر ؟ ✍نوشتاری از #استاد_موالی_زاده 6⃣گفتار شش از مقاله فقه و فلسفه : تضا
📙ترانه سفسطه و برهان صدیقین
✍️نوشتاری از استاد موالی زاده
📚گفتار 7️⃣ از مقاله(فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف؟)
♦️دیدگاه امتداد حکمت 3
🔹امتداد حکمت در جهان بینی توحیدی ، به معنای امتدادِ توحید در برنامه زندگی بشری خواهد بود . نخستین گام در امتداد حکمت ، توحید است اما نه توحید تعبدی و نه توحید انّی که از راه مطالعه طبیعت و نگاه به شگفتی های جهان مادی کشف شود و نه توحید پیره زنان ، بلکه توحید شبه لمّی که از راه برهان صدیقین شناخته شود . «بک عرفتک و انت دللتنی علیک»
💢شهید مطهری می گوید :
« از نظر ما اگر توحيد را با اصول استدلالى و عقلى بشناسيم ، از همان راه لمّى می توانيم انسان و تاريخ و جامعه را نيز بشناسيم ولى كسانى كه ... توحيد را صرفاً از راه مطالعه طبيعت مىخواهند كشف كنند و بس، نمی توانند انسان و جامعه را از توحيد استنباط كنند و مجبور می شوند فلسفه تاريخ را و جامعه شناسى را و انسان شناسى را از مكتبهاى ديگر گدايى كنند. »
🔸بله ، تنها توحید عرفانی و فلسفی می تواند علوم انسانی را اسلامی کند . توحیدی که نه تنها سرسلسله هستی شناسی باشد بلکه در راس هرم شناخت شناسی هم جای گیرد .
توحیدی که بر اساس گفته علامه طباطبائی ، پس از خاموش کردن ترانه سفسطه ثابت می شود و پس از آن می توان به شناخت مظاهر و نمودهای آن در سراسر گیتی پرداخت .
علامه طباطبایی در حاشیه اسفار ج 6 تصریح می کند که سفسطه و شک گرایی با اصرار بر واقعیت های خاص دفع نمی شود بلکه تنها راه نفی سفسطه ، استناد به واقعیتی است که نفی آن موجب اثبات آن خواهد بود که همان واجب الوجود می باشد .
آیت اله جوادی آملی این تقریر از برهان صدیقین را از مختصات علامه دانسته که به واسطه آن ، توحید نخستین مساله فلسفه بشمار می رود .
🔹از این رو ، اندیشه و فکر بشر از توحید آغاز می گردد و پس از آن به انسان و جامعه و حکومت امتداد می یابد و چارچوب کلی حرکت در عرصه های اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی در راستای عدالت و توحید را تعیین می کند تا در سایه عقل و وحی ، قوانین شرعی مورد نیاز اداره اجتماع در قالب فقه منظومه ای استنباط گردد .
توحیدی که بنابر گفته علامه ، عنصری از عناصر همه تعلیمات می باشد . همانگونه که بدون اصل استحاله اجتماع نقیضین ، یقینی رخ نمی دهد ، بدون توحید هم هیچ گونه گزاره ای پدید نمی آید .
⬅️ متاسفانه در حال حاضر ، نقش توحید در فقه تنها انگیزشی است و عمدتا در باب عبادات به عنوان شرط صحت بشمار می آید در حالی که باید به نقش محتوایی توحید در فقه و قوانین شرعی پای بند بود .
ارتقاء نقش توحید در فقه ، سبب تغییر جهت گیری فقه از مساله محور بودن به منظومه محور بودن می گردد و اینگونه ، در عرصه های اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی جامعه ، کارآمدتر می شود .
🖇ادامه دارد ...
#امتداد_حکمت
#تولید_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_منظومه_ای
@almohkamat
🔰محقق نایینی:
💢غفلت فقهاء از مبانی معرفتی دین از نگاه محقق نائینی
💠«با اينكه از مثل يك كلمۀ مباركۀ «لا تنقض اليقين بالشّك» آن همه قواعد لطيفه استخراج نموديم، از مقتضيات مبانى و اصول مذهب ، غافل (شده) اصلا در اين وادى داخل نشديم و ديگران (غربی ها) مبدأ طبيعى آن چنان ترقّى را از سياسات اسلاميّه اخذ و به وسيلۀ جودت استنباط و حسن تفريع، فروع صحيحه بر آن مرتّب، و به نتايج فائقه نائل شدند . »
📚بر گرفته از کتاب تنبيه الأمة و تنزيه الملة؛ ص: 91
#محقق_نایینی
#اصول
#المحکمات
@almohkamat
🗂#فهرست
📝#مجموعه_آثار_نوشتاری با موضوع سلسله بحث های غرر آیات
🖊 استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده
📚مقدمه
🆔https://eitaa.com/almohkamat/237
📚رابطه مُلک و ملکوت در قرآن (تطابق عوالم)
🆔https://eitaa.com/almohkamat/246
📚"کن فیکون" در عالم امر و ملکوت
🆔https://eitaa.com/almohkamat/250
📚تجسم اعمال در ملکوت
🆔https://eitaa.com/almohkamat/258
📚فلسفه ضمیر غائب در تبیین توحید ذاتی در قرآن
🆔https://eitaa.com/almohkamat/265
📚توحید عوام و توحید خواص
🆔https://eitaa.com/almohkamat/284
#تفسیر_المیزان
#غرر_آیات
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
🖊پدر علوم انسانی اسلامی
🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی
⁉️پژوهشگران حوزه علوم انسانی اسلامی با سه پرسش اساسی مواجه هستند
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده
#علامه_طباطبایی
#علوم_انسانی_اسلامی
@almohkamat
المحکمات
🖊پدر علوم انسانی اسلامی 🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی ⁉️پژوهشگران حوزه علوم ان
🖊پدر علوم انسانی اسلامی
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده
🔹«علامه طباطبائی» اندیشمندی اسلامی است که بر پایه قرآن و سنت به پی ریزی علوم انسانی اسلامی پرداخت بی آنکه محتوایی ارائه دهد که با اندیشه غربی ، «ترکیب مزجی» یا «جمع مکسر» شود.
🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی نقش بسزایی دارند عبارتند از :
1 ـ توسعه نگاه توحیدی در حوزه عمل
2 ـ توسعه نگاه اجتماعی در حوزه دین
3 ـ توسعه نگاه اعتباری در حوزه ادراک
⁉️پژوهشگران حوزه علوم انسانی اسلامی با سه پرسش اساسی مواجه هستند که پاسخگویی بدان ، شرط اصلی حرکت به سمت علوم انسانی اسلامی است :
1️⃣با توجه به فضای الحادی و مادی حاکم بر علوم انسانی غربی ، چگونه می توان فضای علوم انسانی را توحیدی کرد ؟ و از «وحدت وجود» ، قاعده «بسیط الحقیقه»و مبانی حکمت صدرایی که بیشتر در حوزه عبادت و عرفان بکار می رود ، چگونه می توان دستگاه فلسفی اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی پی ریزی کرد و آن را در خدمت علوم انسانی نهاد ؟
2️⃣با توجه به فردی بودن اکثر قرائت های موجود از دین و مذهب از یک سو ، و از سوی دیگر با توجه به کارکرد اصلی علوم انسانی که بیشتر در حوزه اداره اجتماع در عرصه های مختلف می باشد ، چگونه می توان از منابع دینی ، علوم انسانی اسلامی را استخراج کرد ؟
3️⃣علوم انسانی غربی با کنار گذاشتن کشف واقعیت آن هم به نحو یقین منطقی از راه برهان ، میزان ارزش گذاری علوم را رفع نیازها و احتیاجات بشری می داند . لذا ، همه ادراکات خود را اعتباری و نسبی پنداشته که تا آن میزان ارزش دارد که مساله ای را حل کند ،اگر چه در برابر مساله ای دیگر که توان حل آن را ندارد ، بی ارزش باشد .
❓حال پرسش اینجاست ، چگونه می توان با منطق و فلسفه اسلامی که تنها ادراکات حقیقی یقینی برهانی مطابق با واقع را ارزشمند می داند و تنها دغدغه اش کشف واقعیت است و رفع نیاز مادی بشری را طفیلی علوم می داند ، می توان علوم انسانی ایجاد کرد و نام «اسلامی » را بر آن نهاد ؟
📌چگونه می توان میان «تجربه» ارسطویی که بر اساس برهان عقلی یقینی شکل می گیرد و «تجربه» غربی که ظن آور است و تنها با استقراء ناقص در راستای حل مساله پیش می رود ، سازگاری ایجاد کرد ؟ آیا با استقراء ناقص ظن آور ، علوم انسانی اسلامی را بنا نهیم ؟ در این صورت چه تفاوتی با علوم انسانی غربی پیدا می کنیم ؟ و اگر بخواهیم به تجربه برهانی بسنده کنیم ، دستاوردهای کمی نصیبمان خواهد شد .
💠این سه پرسش یا بهتر است بگوییم سه معضل ، با مطالعه و پژوهش در سه نوآوری علامه طباطبایی قابل حل خواهد بود تا راه برای گسترش علوم انسانی اسلامی هموار گردد .
#علامه_طباطبایی
#علوم_انسانی_اسلامی
@almohkamat
🗂#فهرست
📝#مجموعه_آثار_نوشتاری با موضوع سلسله بحث های
فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟
✍️ استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده
🖊مقدمه
🌐https://eitaa.com/almohkamat/222
🖊سه دیدگاه در خصوص نسبت میان فقه و فلسفه
🌐https://eitaa.com/almohkamat/226
🖊ماهیت اعتباری فقه : ضد فلسفه یا ... ؟
🌐https://eitaa.com/almohkamat/238
🖊جمع مکسّر فقه و فلسفه ...
🌐https://eitaa.com/almohkamat/247
🖊فلسفه سودمندتر و فقه کارآمدتر
🌐https://eitaa.com/almohkamat/252
🖊رنسانس فلسفی : آری یا خیر ؟
🌐https://eitaa.com/almohkamat/266
🖊ترانه سفسطه و برهان صدیقین
🌐https://eitaa.com/almohkamat/287
🖊قهرمان اسفار اربعه
🌐https://eitaa.com/almohkamat/299
#امتداد_حکمت
#تولید_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_منظومه_ای
@almohkamat
📌#فهرست
📌#مجموعه_آثار_و_بیانات استاد سید فرید موالی زاده
💢سلسله بحث های مسأله حجاب
🌐https://eitaa.com/almohkamat/241
💢سلسله بحث های «جامعه و تاریخ»
🌐https://eitaa.com/almohkamat/251
💢سلسله بحث های غرر آیات
🌐https://eitaa.com/almohkamat/290
💢سلسله بحث های
فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟
🌐https://eitaa.com/almohkamat/293
💢سلسله بحث های مکتب اصولی امام خمینی
🌐https://eitaa.com/almohkamat/300
💢سلسله بحث های محرم
🌐https://eitaa.com/almohkamat/413
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
May 11
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود ج 10.mp3
12.53M
#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
⁉️ملکیت اعتباری مصداق ادعایی کدام حقیقت است؟ مقوله اضافه یا مقوله جده یا اضافه اشراقی ؟
🔹بیان دیدگاه علامه طباطبایی در نقد آراء آخوند ،محقق اصفهانی و محقق نائینی در ماهیت ملکیت
🔹بیان عالی آیت اله خویی در تبیین فلسفی نسبت نفس با قوای خود
🔹ثمرات فراوان فقهی بحث از ماهیت ملکیت اعتباری در حل مصادیق معضله و مستحدثه ملکیت
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه دهم/چهارشنبه 1402.09.01
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir