🖊رهبر معظم انقلاب:
🔹شما جوانان عزیز، دلهای نورانی، روحیههای شاداب، فرزندان عزیز من، توجه داشته باشید که یکی از بهترین روزها و شبهای دورهی سال، از لحاظ فضیلت و امکان ارتباط دلها با خدا، همین روزهاست.
📌مایه و قوام اصلی همهی حرکتهای بزرگ و پیروز، ذکر الهی است؛ یاد خدا بودن، با خدا ارتباط داشتن. در قرآن میفرماید: «و یذکروا اسم الله فی ایّام معلومات».در حدیث دارد که «ایام معلومات» که خدای متعال به ذکر در این ایام دستور داده است، همین ده روز اول ذیحجه است.
🔸در این ده روز، روز عرفه وجود دارد، که روز دعا و استغفار و توجه است. دعای سراسر عشق و شور و سوز در روز عرفه، که سیدالشهداء امام حسین (علیهالسّلام) در مراسم عرفات انشاء فرموده است، نشاندهندهی آن روحیهی شیدائی و عشق و شوری است که پیروان اهلبیت در یک چنین ایامی باید داشته باشند.
🔺 این ایام را قدر بدانید. فرصت مال شماست. همچنان که امروز فرصت پیشرفت، فرصت شکوفائی، فرصت حرکتهای بزرگ سیاسی و انقلابی و اجتماعی مال شما جوانهاست، فرصت توجه به خدای متعال و ذکر الهی و مستحکم کردن رابطهی قلبی با خدا هم متعلق به شماست.
📆۱۳۹۰/۰۸/۱۱
#ماه_ذی_الحجه
#امام_خامنه_ای
@almohkamat
🖊فِي مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ عَنِ الْبَاقِرِ ـ علیه السلام ـ قَالَ: «وَ لَا تُحَقِّرُوا صَغِيراً مِنْ حَوَائِجِكُمْ فَإِنَّ أَحَبَّ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى أَسْأَلُهُمْ. »
📌امام باقر فرمود :
« حاجت های کوچک و ناچیز را حقیر نشمارید (و آنها را هم از خدا بخواهید) که دوست داشتنی ترین مومنان در نزد خداوند ، کسی است که بیشتر از همه از خداوند درخواست می کند »
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج90 ؛ ص346
🏴 سالروز #شهادت_امام_محمد_باقر علیه السلام تسلیت باد.
@almohkamat
🖊لطف و فضل الهی موجب به نتیجه رسیدن کارها
🔰#امام_خامنه_ای :
🔹روز عرفه را... قدر بدانید و با دعا و تضرّع و توجّه و مسئلت از خداوند متعال به معنای واقعی کلمه گرهگشایی کنید. اگر فضل الهی و لطف الهی نباشد، کوششهای ما، و زحماتی که میکشید و میکشیم، به جایی نمیرسد.
🔸 در دعای شریف کمیل [عرض میکند:] «لا یُنالُ ذلِکَ اِلّا بِفَضلِک»؛ یعنی همهی وظایف را انجام میدهیم، [امّا] آنچه به این تلاشهای ما و وظایف ما روح میدهد، جان میدهد، لطف الهی و فضل الهی و توجّه الهی است. البتّه در همهی آنات میشود با خدا ارتباط گرفت؛ رابطه گرفتن با خدا آسان است منتها بعضی از ساعات، بعضی از روزها یک اهمّیّت ویژهای دارد؛
📌 در رأس این روزها، یکی همین روز #عرفه است؛ عید قربان هم همینجور.
📆۱۴۰۲/۰۴/۰۶
@almohkamat
🖊عید قربان مبداء امامت ابراهیم پیامبر
✍به قلم#استاد_موالی_زاده:
🔹علامه در تفسیر آیه «وَ إِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً »جریان «ذبح اسماعیل» را که در قرآن از آن به «بلاء» یاد می کند «إِنَّ هٰذَا لَهُوَ الْبَلاَءُ الْمُبِينُ» ، از واضح ترین موارد امتحان الهی می داند که ابراهیم پس از آن ، قابلیت پذیرش منصب امامت را یافت .
⁉️پرسش اینجاست که در ذبح فرزند چه ویژگی نهفته است که آمادگی برای انجام آن ، شرط واگذاری منصب امامت امت به حضرت ابراهیم می گردد ؟
در پاسخ باید از چیستی امامت گفت . امامت چه امانتی که انسان برای به دوش کشیدن آن به آمادگی برای هر گونه فداکاری و ایثار حتی ذبح فرزند نیاز دارد ؟
«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْإِنْسَانُ»(احزاب/72) « آسمان بارِ امانت نتوانست کشید » اما قرعه ی کار را به نامِ کسی زدند که دیوانه وار عاشق است و حاضر است فرزندش را هم در راه معشوق ذبح کند .
🖊عنصر مبارزه با طاغوت در امامت
🔸امام باید جامعه را به سوی توحید راهبری کند و به راهنمایی بسنده نکند . تفاوت امام و پیامبر در این است که پیامبر مقصد را نشان می دهد اما امام به مقصد می رساند . پیامبر مردم را بیدار می کند اما امام مردم را حرکت می دهد . پیامبر مردم را می شوراند اما امام مردم را رشد می دهد . پیامبر مردم را می گدازد اما امام مردم را شکل می دهد .
📌اما بر اساس «لا اله الا الله» راهبری جامعه به سوی توحید بدون رهاندن از بند طاغوت و شرک میسر نیست لذا امام باید به مبارزه با نظام شرک بپردازد و در این مبارزه جامعه را با خود همراه کند و این بخش سخت امامت است که در نبوت نیست .(برخی از انبیاء امام هم بودند )
حضرت ابراهیم تا پیش از منصب امامت ، به مبارزه با دستگاه شرک می پرداخت و بت شکنی می کرد اما به تنهایی ، لکن پس از امام شدن باید جامعه ای را در کنار کعبه سامان دهد تا با طاغوت و شرک مبارزه کنند « وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالاً »(حج/27)
🖊عاشقی شرط مبارزه با طاغوت
🔺حضرت ابراهیم پیامبر است و برای پذیرش مقام امامت باید آماده راه اندازی جبهه مبارزه با طاغوت شود . تاکنون به تنهایی بر علیه شرک و طاغوت فریاد می زد اما پس از امامت وظیفه همراه کردن مردم در مبارزه را بر دوش دارد .
ابراهیم باید در آزمون عاشقی شرکت کند که «عاشقی شیوه رِندان بلا کِش باشد». آزمون فدا کردن عزیزترین ثمره حیات خود یعنی «ذبح اسماعیل» . ابراهیم به ذبح اسماعیل آزموده شد تا آن درجه از پختگی روحی جهت بر عهده گرفتن منصب امامت را بیابد .
🖇ابراهیم در این امتحان سربلند شد و خداوند این روز را عید دانست لذا عید قربان مبداء امامت ابراهیم گشت . همچنین خداوند قربانی کردن را بر حجاج واجب کرد تا ذبح اسماعیل نمادی برای از خود گذشتگی عاشقان قیام لله و رزمندگان جبهه مبارزه با طاغوت و کفر بماند .
#عید_قربان
@almohkamat
🖊#امام_هادی:
✏️التواضع اَن تعطی الناس ما تُحِبُّ ان تُعطاهُ؛
🖇فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند.
📚(الکافی، ج۲، ص۱۲۴)
🌹ولادت با سعادت #امام_هادی مبارک باد.
@almohkamat
🖊مقام معظم رهبری:
🔹حقیقتاً غدیر و معرّفی امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) بهعنوان ولیّ امر امّت اسلامی و جانشین پیغمبر، یکی از نعمتهای بزرگ خدای متعال بود؛ یعنی همچنان که خود اصل نبوّت و رسالت، منّت الهی و نعمت بزرگ الهی است که «لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المُؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن اَنفُسِهِم»،
📌در مورد ولایت امیرالمؤمنین هم حقیقتاً یک نعمت بزرگ و یک منّت بزرگی بود: «خَلَقَکُمُ اللهُ اَنوَاراً فَجَعَلَکُم بِعَرشِهِ مُحدِقینَ حَتّى مَنَّ اللهُ عَلَینا بِکُم فَجَعَلَکُم فی بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَن تُرفَع» تا آخر؛ حقیقتاً نعمت بزرگی است.
🔸خب ولایت امیرالمؤمنین و مسئلهی ولایت، یک جا در قرآن -در سورهی مائده- مایهی یأس کفّار است: اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم؛ آن روزی که مسئلهی ولایت مطرح شده، آن روزی است که به نصّ قرآن «یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم»، مایهی یأس کّفار است.
📆۱۳۹۷/۰۶/۰۷
#عید_غدیر
@almohkamat
🖊الإمام الكاظم(ع : تَفَقَّهوا فی دینِ اللّهِ، فَإِنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصیرَةِ.
📌امام كاظم(ع):در دین خدا، ژرفكاوی كنید؛ زیرا دین شناسی، كلید بصیرت است.
📚تحف العقول: ص۴۱۰
#ولادت_امام_کاظم علیه السلام مبارک باد .
@almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗳رهبر انقلاب، هماکنون پس از حضور در انتخابات:
مردم برای حضور در انتخابات تردید نکنند.
برای اثبات صحت و صداقت نظام جمهوری اسلامی حضور مردم لازم و واجب است. ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
🖼 #انتخابات_ریاست_جمهوری | پویش #بعلاوه_یک
🖥 پخش زنده: Farsi.khamenei.ir/live
🖊رهبر معظم انقلاب :
🔺 استثنائی بودن روز مباهله را در «شاخص روشنگر بودن» و نقش ممتاز آن در «تمایز جبههی حق و باطل» میدانند.
🔹روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد.
نکتهی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجهای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد.
🔸هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است.
📌یعنی نشان دهندهی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشهکن بشود با عذاب الهی.
📆 ۲۲ آذرماه ۱۳۸۸
روز #مباهله گرامی باد.
@almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗳 رهبر انقلاب: شنیدم شوق مردم بیشتر از قبل است اگر اینجور باشد خرسندکننده است/ در این مرحله همت مردم باید بیشتر باشد/ خداوند انشاءالله ملت را موفق و کشور را آباد کند
✏️ رهبر انقلاب پس از حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم:
بحمدالله روز خوبی است روز حضور مردم، روز شرکت مردم، روز فعال شدن مردم عزیزمان در یک امر مهم سیاسی کشور یعنی انتخابات.
✏️ شنیدم که شوق و علاقهی مردم بیشتر از قبل است. خدا کند این جور باشد و اگر این جور باشد خرسندکننده است. و انشاءالله مردم عزیزمان موفق باشند رأی بدهند و بهترین را انتخاب بکنند.
✏️ در این مرحله، مردم قاعدتاً باید همتشان بیشتر باشد برای اینکه کار را تمام میکنند و انشاءالله فردا رئیس جمهورمان را داشته باشیم.
✏️ خداوند انشاءالله ملت را موفق کند و کشور را آباد کند و همهی کسانی که در این راه زحمت میکشند مشمول لطف و رحمت خودش قرار بدهد. ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊تکلیف مداری و نتیجه گرایی در سیره حسینی
✍به قلم #استاد_موالی_زاده:
🔹در منزل «عذیب الهجانات» ، چهار نفر به امام حسین ملحق شدند.امام در هنگام روبرو شدن با آنها فرمود: «اما و اللَّه انّى لأرجو ان يكون خيراً ما اراد الله بِنا، قتلنا ام ظفرنا»(وقعة الطف/ص174) «امیدوارم آنچه خدا برای ما اراده کرده است خیر باشد ،چه کشته شویم و چه پیروز گردیم »
⁉️آیا امام حسین در این گفته ی خود ارزشی برای «فتح» یا «شهادت» به عنوان نتیجه حرکتش قایل نبود و تنها عمل به تکلیف را مهم می دانست ؟ یا آنکه تکلیف امام چیزی است که می تواند با هر یک از شهادت یا فتح و پیروزی سازگار باشد ؟
🔸«همه ما مأمور به اداى تكليف و وظيفهايم نه مأمور به نتيجه» این جمله معروفی است که امام راحل در منشور روحانیت بیان فرمودند .
⁉️آیا این اصل کلان به معنای بی توجهی به نتیجه و اهداف و بی اهمیت بودن آن است ؟ این تفسیر قطعا بر خلاف عقلانیت است .
🔰در پاسخ باید گفت این اصل ارزشمند تنها ناظر به اهداف کلان و بلند مدت خصوصا در عرصه رشد جامعه است که کسب نتیجه مطلوب در آن در کوتاه مدت خارج از توان می باشد .
امام راحل در ادامه می گوید : « اگر همه انبيا و معصومين در زمان و مكان خود مكلف به نتيجه بودند، هرگز نمىبايست از فضاى بيشتر از توانايى عمل خود فراتر بروند و از اهداف كلى و بلند مدتى كه هرگز در حيات ظاهرى آنان جامه عمل نپوشيده است ذكرى به ميان آورند.»
📌امام حسین نیز به دنبال هدف بلند مدت و کلان اصلاح امت اسلامی بود «خرجت لطلب الاصلاح لأمة جَدي» لذا امام شهادت و اسارت یا فتح و تشکیل حکومت را به عنوان نتیجه و هدف نهایی نمی نگریست . پس برای ایشان میان شهادت و فتح تفاوتی نمی کرد .
🖊تحلیل معرفتی نسبت تکلیف و نتیجه
تکالیف بر اساس اهداف تعیین می گردد تا پس از عمل به آن تکلیف ،نتیجه مطلوب که همان هدف و غرض است ، تحقق یابد .حال این هدف می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد .
🖇البته در نظام معرفتی اسلام دستیابی به نتیجه تنها با عمل انسان صورت نمی پذیرد بلکه بر اساس قانون «لا موثر فی الوجود الا الله» ، تلاش مطابق با ارزش های الهی انسان قابلیت را برای جلب نصرت الهی فراهم می کند که از این فرآیند به سنت الهی «نصرت» یاد می شود .
بنابراین اگر انسان به تکلیف خود با رعایت سه اصل (معنویت ـ عقلانیت ـ عدالت) عمل کند به استناد وعده الهی نصرت ، بی شک به نتیجه خواهد رسید.
🔺اما مسلمانان در غزوه حنین با وجود انجام تکلیف جهاد ، به سبب عجب و غرور از نصرت الهی محروم شدند و شکست خوردند «وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئاً»
💠بنابراین اگر هدف مقدس ما کوتاه مدت باشد و تکلیف ما ناظر به یک نتیجه جزیی و قابل تحقق در زمان کوتاه باشد ، در صورت شکست ، حق نداریم به اصل «مامور نبودن به نتیجه» وجدان خود را راضی کنیم بلکه باید بررسی کنیم کدام یک از عُجب یا تشتت یا بی اخلاقی ، مانع نصرت الهی گردید ؟ شاید عقلانیت و هوشمندی را رعایت نکردیم ؟ یا شاید ... .
🏴ایام سوگواری اباعبدالله الحسین تسلیت باد.
#محرم
#امام_حسین
@almohkamat
🗂#فهرست
📝#مجموعه_آثار_نوشتاری با موضوع محرم
🖊 استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده
💢تکلیف مداری و نتیجه گرایی در سیره حسینی
https://eitaa.com/almohkamat/412
💢«عقل فقهی» در سیره امام حسین
https://eitaa.com/almohkamat/170
💢تحلیل جامعه شناختی کوفه
https://eitaa.com/almohkamat/169
💢سرزمین کربلا در ملکوت
https://eitaa.com/almohkamat/165
#استاد_موالی_زاده
#محرم #امام_حسین
@almohkamat
🖊 عَنْ على بن الحسين عليهماالسلام: اِنَّ اللّهَ افْتَرَضَ خَمسا وَ لَمْ يَفْتَرِضْ الاّ حَسَنا جَميلاً: الصَّلاةَ وَالزَّكاةَ والْحَجَّ والصّيامَ و وِلايَتَنا اَهْلَ الْبَيتِ، فَعَمِلَ النّاسُ بِاَرْبَعٍ وَ اسْتَخَفُّوا بِالْخامِسَةِ، وَاللّهِ لا يَسْتَكْمِلُوا الاَْرْبَعَ حتّى يَسْتَكْمِلُوها بِالْخامِسَةِ.
📌امام سجاد عليه السلام فرمود: خداوند پنج چيز را واجب كرد و نيست جز نيكويى و زيبايى. نماز و زكات و حج و روزه و ولايت ما اهل بيت. پس مردم به چهار تاى اوّل عمل كردند و پنجمى را كوچك شمردند، به خدا قسم چهار تاى اوّل نيز كامل نمى شود مگر همراه با ولايت ما.
📚[بحارالأنوار، ج 23، ص 105.]
🏴#شهادت_امام_سجاد عليه السلام تسلیت باد.
@almohkamat
🖊انحراف جامعه از نگاه امام حسین
✍به قلم #استاد_موالی_زاده:
⁉️بی شک هدف اصلی امام حسین از قیام ، اصلاح امت اسلامی است « وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي» اما جامعه دچار چه فساد و بیماری شده است که امام در پی علاج آن می باشد ؟
⁉️آیا فساد جامعه به سبب زمامداری یزید ، سیاسی است ؟ با استناد به سخن امام که فرمود :« «و عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ يَزِيد» و هم فرمود : «وَ مِثْلِي لَا يُبَايِعُ لِمِثْلِهِ» .
⁉️آیا جامعه در آن زمان دچار فساد اخلاقی شده بود؟ زیرا امام فرمود :«فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ» و هم فرمود:« إِنَّ النَّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ»
⁉️آیا جامعه دچار فساد فکری شده بود ؟ زیرا امام مرتب به معرفی اهل بیت و تبیین جایگاه ایشان در اسلام می پرداخت و روایت نبوی «سَيِّدِ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة» را یادآوری می کرد .
🖊دو نکته در پاسخ به پرسش بالا :
1⃣نکته 1 ـ امام حسین فساد و انحراف را به جامعه نسبت می دهد نه آحاد جامعه ، و این مطلب بر اساس منطق قرآنی است که با اصالت بخشیدن به هویت وُحدانی جامعه ، انحراف جامعه را از انحراف آحاد جامعه جدا می سازد . (به مطالب جامعه و تاریخ در این کانال مراجعه شود)
📌گاهی آحاد جامعه دچار انحراف و فساد می شوند اما جامعه صالح است مانند غزوه حنین که آحاد مسلمانان دچار انحراف «عُجب» شدند«وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ» البته به برکت امامت پیامبر اسلام ، درمان شدند و عنایت الهی دوباره نازل گردید« ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْهَا»(توبه/26)
📌و گاهی جامعه دچار فساد می شود با آنکه اکثریت افراد جامعه با ظاهری اسلامی به فروع دین اشتغال دارند همانند جامعه عصر امام حسین .
2⃣نکته 2 ـ جامعه اسلامی عصر امام حسین دچار همه گونه فساد سیاسی ، اخلاقی و فکری شده بود اما امام حسین ام الفساد را کنار آمدن با فساد معرفی می کند . بیماری بی تفاوتی ،خنثی بودن ، راحت طلبی و دوری از هر گونه چالش با باطل از هر فسادی خطرناکتر است .
🔹فرهنگ سکوت و بی طرفی و کنار آمدن با فساد را نخستین بار معاویه با بستن دهان معترضان با ابزار زر و زور و تزویر ، در جامعه اسلامی رواج داد .
🔹فرهنگ خنثی بودن در آغاز سلطنت یزید به واسطه سکوت مطلق مردم و علما در برابر فساد آشکار یزید ، به اوج خود رسید.
🔺لذا امام حسین در ابتدای سلطنت یزید بیشترین خطر را برای جامعه اسلامی احساس کرد و به نکوهش خنثی بودن مردم پرداخت .«أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَا يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَ الْبَاطِلَ لَا يُتَنَاهَى عَنْهُ» . همچنین در ابتدای حرکت خود در جمع علمای اسلام در مکه ، آنها را به سبب سکوت و مداهنه و ترک امر به معروف و نهی از منکر ملامت کرد :«الْإِدْهَانِ وَ الْمُصَانَعَةِ عِنْدَ الظَّلَمَةِ»
🖇اما امام حسین دریافت بیماری کنار آمدن با فساد و ظلم با نصیحت و سخنرانی علاج نمی شود بلکه برای بیدار کردن جامعه در طول تاریخ به قیام در کربلا نیاز دارد .
#جامعه #انحراف
#امام_حسین
@almohkamat
🖊امت قاتل
✍🏻به قلم #استاد_موالی_زاده :
⁉️پیامبر اسلام کشته شدن امام حسین در روز عاشوراء را به امت خود نسبت داده است «أَنَّ أُمَّتِي تَقْتُلُ وَلَدِي» ،و هم جبرییل در هنگام خبر از شهادت امام حسین ، کشتن وی را به امت پیامبر نسبت می دهد «إِنَّ أُمَّتَكَ سَتَقْتُلُهُ» با آنکه قاتلان امام گروهی از سنگدلان و جنایتکاران بودند. چرا؟
💠در پاسخ می توان گفت نسبت دادن کشتن امام حسین به جامعه ، با منطق قرآن در خصوص ماهیت جامعه و اعمال آن ، انطباق دارد . لذا نخست این منطق قرآنی را بیان می کنیم :
🖊وجود حقیقی جامعه در نگاه قرآن
از نگاه علامه طباطبایی با توجه به آیات «زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُم» ،«وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ»،«كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَى إِلَى كِتَابِهَا»، «أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ» جامعه همانند یک فرد انسان از هویتی وحدانی برخوردار است که دارای روح ، اعمال و اراده ، تفکر و شعور ، حیات و ممات می باشد .
علامه طباطبایی در ذیل آیه «ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِك» ، به هویت داشتن جامعه تصریح می کند . حقیقتی که نسل های گذشته و آینده را در برمی گیرد به گونه ای که آیندگان را به گناه گذشتگان داوری می کنند . (المیزان/ج5/ص14)
🔸رهبر انقلاب در شرح کلام علامه در ذیل این آیه ، نَفس در « فَمِنْ نَفْسِك» را به معنای وجود وسیعی به نام جامعه تفسیر می کند که یک جزیی از او گناه کرده و همه را درگیر خود کرده است همانگونه که بیماری در یک عضو از بدن ، تمام بدن را درگیر خواهد کرد . (25/03/95)
⁉️پرسش : آیا چنین تحلیلی از جامعه سبب جبر فردی نمی گردد ؟ چرا گناه دیگران به فرد غیر گناهکار نسبت داده می شود ؟
پاسخ :
1️⃣اولا : فرد با «امر به معروف و نهی از منکر» و با «قیام» در رفع بیماری جامعه ، نه تنها از گناه جامعه دور می شود بلکه روح جامعه را می تواند درمان کند .
2️⃣ثانیا : در این منطق ، نسبت دادن گناه یک فرد مانند پی کننده شتر صالح ، به افراد غیر گناهکار در جریان قوم ثمود «فَعَقَرُوها» ، حقوقی و فقهی نیست.هیچ جامعه ای را نمی توان در دادگاه محاکمه کرد بلکه نسبت دادن گناه به جامعه از جنبه حقیقی است .
گناه و جرم و جنایت یک بیماری است که در یک عضو و یک فرد آشکار می شود اما دیگر اعضاء و دیگر افراد جامعه را ناخواسته درگیر خود می کند به گونه ای که آثار سوء آن بیماری ، بر تمام بدن و جامعه تاثیر می گذارد . از این رو ، آن جرم را به کل جامعه نسبت می دهند .
📌قرآن در جریان قوم بنی اسرائیل نیز کشتن پیامبران توسط پیشینیان یهود را به یهودیان زمان پیامبر نسبت می دهد و آن را منشاء ذلت کنونی یهود می داند «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ،ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ»(آل عمران/112)
🖇بر اساس منطق قرآن ، قاتل امام حسین ، امت اسلامی سازگار با طاغوت است ،و نه تنها جامعه آن زمان بلکه تا روز قیامت هر آنکس که با قیام عاشورا نباشد و خط امام را دنبال نکند ، در ریختن خون امام شریک است «اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِكَ»
#محرم #امام_حسین
#امت_قاتل
#جامعه
#قرآن
@almohkamat
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
▫️اجتهاد به مثابه روش تولید علوم انسانی اسلامی
🔸 با ارائه ی: آیت الله احمد مبلغی | حجت الاسلام والمسلمین سید فرید موالی زاده | حجت الاسلام والمسلمین امین اسدپور
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 B2n.ir/n79235
#استاد_موالی_زاده
#المحکمات
@almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📜 هشت توصیه روز تنفیذ
👈 اقتصاد؛ اولویت دولت چهاردهم
🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در مراسم تنفیذ حکم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۳/۵/۷)، توصیههایی را برشمردند که در این اطلاعنگاشت مرور میشود.
📥 نسخه قابل چاپ
💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊وَ قالَ الاِْمامُ السَّجادُ عليه السلام:
وَيْحَكَ اَفى حَرَمِ اللّه ِ اَسْأَلُ غَيْرَاللّه ِ عَزَّوَجَلَّ؟!! اِنّى آنِفُ اَنْ اَسْأَلَ الدُّنْيا خالِقَها، فَكَيْفَ اَسْأَلُها مَخْلُوقا مِثْلى؟!
📚[بحارالانوار، ج 46، ص 64.]
📌شخصی به حضرت گفت: حال كه وليد بن عبدالملك در مكّه است، نزد او برو و از او بخواه در مورد توليّت اوقاف و صدقات على بن ابى طالب عليه السلام از تو حمايت كند.
امام چهارم فرمود: بيچاره! در حرم خدا از غيرخدا چيزى درخواست كنم؟!! براستى من خوش ندارم كه از آفريننده جهان، دنيا را درخواست كُنم، چگونه آن را از مخلوقى همچون خود درخواست نمايم.
🏴#شهادت_امام_سجاد عليه السلام تسلیت باد.
@almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینهی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم.
✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
✏️ شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
🏴یا قتیل العبرات...
آفریدند تو را نام نهادند حسین تا که جان سوز ترین واژه دنیا باشی...
@almohkamat
المحکمات
🏴یا قتیل العبرات... آفریدند تو را نام نهادند حسین تا که جان سوز ترین واژه دنیا باشی... @almohkamat
🖊 (عن مسمع بن عبد الملک کردین البصری (فی حدیث)، قال:
قال لی آبو عبدالله : افما تذکر ما صنع به [یعنی بالحسین] ؟ قلت: نعم، قال: فتجزع؟ قلت: ای والله، واستعبر لذلک حتی یری اهلی اثر ذلک علی فامتنع من الطعام حتی یستبین ذلک فی وجهی،
قال: رحم الله دمعتک، اما انک من الذین یعدون من اهل الجزع لنا والذین یفرحون لفرحنا ویحزنون لحزننا ویخافون لخوفنا و یامنون اذا امنا، اما انک ستری عند موتک خضور آبائی لک و وصیتهم ملک الموت بک و مایلقونک به من البشارة افضل وملک الموت ارق علیک واشد رحمة لک من الام الشفیقة علی ولدها [الی ان قال:] ما بکی احد رحمة لنا ولما لقینا الا رحمة الله قبل ان تخرج الدمعة من عینه، فاذا سالت دموعه علی خده، فلو ان قطرة من دموعه سقطت فی جهنم لاطفات خرها حتی لایوجد لها حر.)
📌مسمع بن عبدالملک بصری روایت میکند که امام صادق (علیهالسلام) فرمود:
⁉️ «(ای مسمع) آیا مصائب حسین را یاد میکنی»؟ عرض کردم: «آری». فرمود: «آیا بیتابی (و گریه) میکنی؟ عرض کردم: «بلی به خدا قسم طوری گریه میکنیم که اهل و عیالم اثر آن را در [سیمای] من مشاهده میکنند، و از خوراک امتناع میکنم؛ چندان که اثر گرسنگی در صورتم مشاهده میشود.
📌حضرت فرمود: «رحمت خداوند بر اشکهای تو؛ آگاه باش که تو از گریه کنندگان بر ما محسوب میشوی و از کسانی هستی که در شادی ما شاد، و در حزن ما محزون، و در هنگام ترس ما ترسان، و در زمان ایمنی ما، ایمن هستند. هنگام مرگ خواهی دید که پدران من نزد تو حاضر شده، سفارش تو را به ملک الموت میکنند و ] از این بالاتر آنکه [ تو را [به بهشت] بشارت میدهند و ملکالموت از هر مادر مهربان بیشتر به تو مهربانی کند.
📌[تا آنکه فرمود:] هیچ کس به خاطر دلسوزی به ما و به سبب مصائبی که بر ما وارد شده، گریه نمیکند، مگر آنکه قبل از آمدن اشک از چشمش، خدا او را رحمت میکند. پس وقتی اشکها بر گونه اش جاری شد، اگر قطرهای از آن در جهنم بیفتد، گرمای جهنم را از بین میبرد تا آنجا که دیگر برای آن حرارتی باقی نمیماند.... هیچ چشمی برای ما گریه نمیکند، مگر آنکه از نعمت نظر کردن به [حوض] کوثر بهره مند میشود و با کسانی که ما را دوست دارند، از آن سیراب میشود.
📚 قمی، ابن قولویه، کامل الزیارات، باب ۳۲، ص۱۰۸، ح۶.
شیخ حر عاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعه، تصحیح و تحقیق میرزا عبدالرحیم ربانی شیرازی، ج۱۰، ص۳۹۷،
#امام_حسین
#اشک
#شب_جمعه
@almohkamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🖊امام خامنهای:
راهپیمایی اربعین حسینی یک پدیده الهی ومعنوی است
🏴#اربعین_حسینی تسلیت باد.
@almohkamat
🖊«#فلسفه» ، راهبر اجتهاد در آیات المعارف
✍به قلم #استاد_موالی_زاده
🔹دو گانه علوم عقلی و علوم نقلی را باید به سه گانه علوم عقایدی (آیة محکمة) ،علوم اخلاقی(فریضة عادلة) و علوم فقهی(سنة قائمة) تبدیل کرد و همه را از سنخ «نقل» دانست ؛زیرا کتاب و سنت تنها به بیان امور تعبدی بسنده نکرده بلکه متقن ترین براهین عقلی در نقلِ معتبر آمده است .
🔸بر اساس نگاه جامع به دین اسلام ، کتاب و سنت تنها در برگیرنده احکام شرعی نیست بلکه بخش عمده آن ناظر به جهان بینی و معرفت و امتداد آن در عرصه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و همچنین اخلاق است که عموم اندیشمندان مسلمان از آن غافلند و بدان بی توجهند .
از این رو ، امام خمینی با فلسفه مشاء مخالف بود ؛زیرا مشاء در مرحله امتداد فلسفه خود به مسائل عقائدی مانند توحید ، به جای غور کردن در معارف توحیدی قرآن و سنت ، راه فلسفه یونان را پیش گرفت ،و در نتیجه خدا را فاعل دور و با واسطه نسبت به پدیده های جهان دانست .
📌بنابراین همانگونه که بخش فقهی کتاب و سنت نیازمند اجتهاد است ، بخش معارفی کتاب و سنت هم سزاوار اجتهاد می باشد . لذا باید معنای واژه «اجتهاد» را توسعه داد و «اجتهاد حِکمی» به معنای استنباط جهان بینی و امتداد آن از کتاب و سنت را در کنار «اجتهاد فقهی» آورد .
🖊منطق استنباط در اجتهاد حِکمی :
🔺بی شک اجتهاد حِکمی مانند اجتهاد فقهی نیازمند منطق استنباط می باشد تا همانند اصول فقه که راهبر فقیه در استنباط از آیات الاحکام است، راهبر حکیم در استنباط از آیات المعارف باشد.
🖇استنباط از آیات المعارف بدون منطق استنباط سبب خطا خواهد شد مانند خطای اهل حدیث در برخورد با آیات المعارف که گرفتار روایات جعلی عجیب و غریب و مخالف با عقل(اسرائیلیات) شدند و یا خطای روشنفکران مصری که به بهانه کنار گذاشتن اسرائیلیات ، با نگاه پوزیتویستی(حس گرا) و بر پایه علم تجربی(Science) ، آیات المعارف و آیات عالم غیب را تفسیر کردند .
🔰مخاطب آیات المعارف و روایات عقایدی، «عقل» است . اما عقل نیازمند پرورش است زیرا عقل در مرتبه ابتدایی خود (عقل هیولانی) حتی التفات دقیقی به بدیهیات خود هم ندارد .
پرورش عقل ـ به تعبیر امام خمینی ـ با ریاضت عقلی است تا از مرتبه «هیولانی» و عدم التفات به بدیهیات خود ، به مرتبه «بالملکه» رسیده باشد و به بدیهیات عقلی خود التفات یابد و پس از آن به مرتبه «عقل بالفعل» برسد تا بر امور عقلی نظری و مبانی جهان بینی مسلط شود .
📌راه ریاضت کشیدن عقل برای التفات کامل به داشته های بدیهی خود (عقل بالملکه) و توانمند شدن در کشف قضایای نظری (عقل بالفعل) ، گلاویز شدن با احکام «موجود بما هو موجود» و تفکر در مسائل کلان جهان واقعیت مانند قانون علیت و حرکت می باشد .
👈پس باید «فلسفه» خواند تا به پرورش «عقل فلسفی» حکیم در فهم آیات المعارف کمک کند همانگونه که «اصول فقه» به پرورش «عقل عرفی» فقیه در فهم آیات الاحکام می پردازد .
باید «فلسفه» خواند نه برای توقف در فلسفه بلکه باید «فلسفه» خواند تا مقدمه اجتهاد حِکمی و استنباط منظومه معرفتی و جهان بینی توحیدی و امتداد آن از کتاب و سنت بدست آید .
#فلسفه
#عقل
#امتداد_حکمت
@almohkamat
🖊سیاست توحیدی معجزه پیامبر اسلام
✍به قلم #استاد_موالی_زاده:
«إِنَّ اللَّه أَدَّبَ نَبِيَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَكْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ :«إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ» ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ عِبَادَهُ فَقَالَ :«ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ كَانَ مُسَدَّداً مُوَفَّقاً مُؤَيَّداً بِرُوحِ الْقُدُسِ لَا يَزِلُّ وَ لَا يُخْطِئُ فِي شَيْءٍ مِمَّا يَسُوسُ بِهِ الْخَلْقَ»(کافی)
🔹در این روایت صحیح السند از امام صادق ،«سیاست» بالاترین ماموریت پیامبر اسلام معرفی شده که پیش شرط آن تربیت شدن به دست ذات حق و تایید روح القدس در عالم غیب می باشد .
🔸اما در قرآن تایید روح القدس سبب معجزات عیسی مسیح است«أَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ»لکن امام صادق سیاست ورزی پیامبر را نتیجه تایید روح القدس می داند.
⁉️چه نسبتی میان سیاست و تایید روح القدس هست و این کدام سیاست معجزه گونه ای است که چنین شرطی دارد ؟
🖊سیاست توحیدی و سیاست معاشی :
1⃣«سیاست توحیدی» به معنای پی گیری امور مردم و جامعه با هدف راهبری به «الله» است که در آن تنها به بُعد حیوانی بسنده نمی شود بلکه صلاح مادی و معنوی انسان لحاظ می گردد .
📌در سیاست توحیدی ، بر پایه «لا اله الا الله» مردم تنها دغدغه معاش را ندارند بلکه با پیامبر بیعت کنند «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ» تا از بردگی شیطان رهایشان بخشد «يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» و آنها هم در مبارزه با شرک و ظلم در سطح جهانی یاریش دهند « عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ» و پیام « قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ» سر دهند .
2⃣«سیاست مَعاشی» به معنای پیگیری اداره جامعه در حدّ تامین معاش(امور حسبه) و رفع نیاز دنیایی مردم (بُعد حیوانی انسان) در حد ایجاد رفاه مادی نسبی است و در آن رابطه امامت ، ولایت پذیری ، بیعت قلبی و نگاه جهانی به مقوله اصلاح و نفی فساد و ظلم مطرح نیست .
🔺در نگاه امام خمینی متصدیان سیاست توحیدی تنها انبیاء ، اولیاء و علمای بیدار اسلامی است اگر چه سیاست معاشی را می توان غیر علما از عدول مومنین سپرد .(صحیفه/ج13/ص432)
مستند کلام امام خمینی روایت بالا است که در آن پیامبر اسلام سیاست توحیدی امت را پس از تربیت الهی و تایید روح القدس در ملکوت بر عهده گرفت .
🖊سیاست توحیدی و حکومت :
🖇سیاست توحیدی اعم از حکومت می باشد و حکومت ابزار سیاست و نقطه اوج آن است. سیاست توحیدی تعطیل بردار نیست و در هر شرایطی باید انجام گیرد اما برپایی حکومت نیازمند مقدماتی مانند همراهی مردم می باشد .
✏️کار سیاسی پیامبر از ابتداء بعثت آغاز شد اگر چه تشکیل حکومت پس از هجرت به مدینه بود . امام علی در بیست و پنج سال خانه نشینی ، حکومت نداشت اما فعالیت سیاسی را رها نکرد . خطبه فدکیه فاطمه زهرا کار سیاسی بود با آنکه حکومت از مسیر خود خارج گشت .
🔰در منطق اسلام اگر حکومت ،ابزار سیاست توحیدی قرار نگیرد همچون «عفطة عنز» و آب بینی بز، بی ارزش است اما اگر در خدمت سیاست توحیدی باشد ، غدیر خم (عید الله الاکبر) می آفریند.
#سیاست
#سیاست_توحیدی
@almohkamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
🖊مظلومیت امام حسن(ع) در کلام #شهید_مطهری
🔹اگر انسان خوب توجه کند آن وقت میفهمد که به یک معنا مظلومیت امام حسن (ع) بیشتر از امام حسین (ع) است. امام حسن (ع) در شرایطی قرار گرفته که باید صبر و خودداری بکند تا وقت برسد؛ و آن وقتی است که ایشان از دنیا رفته اند و نوبت به برادرشان اباعبدالله رسیده.
📌 آن وقت با چه حلمی و با چه صبری حضرت تحمل میکند که عجیب و فوق العاده است. برای اشخاص فهیم و حساس رنجهای روحی از رنجهای جسمی خیلی بالاتر است.
📌 معاویه سران شیاطین خودش را جمع میکرد و بعد از امام مجتبی(ع) دعوت میکرد و یک یک شروع میکردند به زخم زبان زدن. این است که برای امام حسن (ع) درست گفته اند که کوچکترین مصیبتهایش همان مصیبت مرگش بود. کتاب
📚آشنایی با قرآن، جلد ۹، صفحه ۴۲ و ۴۳
🏴شهادت #امام_حسن مجتبی و #شهادت_پیامبر_اکرم علیهماالسلام تسلیت باد.
@almohkamat