eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
104 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊خدمتگزاری آستان قدس رضوی | 🔹این میهمان های عزیز از جایی می ‏آیند که دلهای ملائکة الله به آنجا متوجه است. اصلًا مرکز ایران آستان قدس است. و ما امیدواریم که همه ما را خداوند از خدمتگزاران آستان قدس رضوی- سلام الله علیه - قرار بدهد. 🔹و شماها چقدر خوشبخت هستید که در آن آستان زندگی می ‏کنید، چه آنهایی که خدمتگزار مستقیم آستانه هستند و چه آنهایی که در آستان مقدس، خدمتگزار به ملت و اسلام و جمهوری اسلامی هستند. 🔹 همه نیروها، همه قدرتها در هر جا هستند، محتاج به توجه خاص حضرت رضا - سلام الله علیه - هستند. استاندار و نیروی هوایی و انجمنهای اسلامی و همه اینها جزء کارمندان آن آستان مقدس اند. و شما برادرانی که در آستان مقدس مستقیماً کار می‏ کنید، از خوشبختی بزرگی برخوردارید که شاید خیلی توجه به او نباشد. 🔹و من امیدوارم که ان شاء الله تعالی، به برکت آن آستان مقدس، جمهوری اسلامی همان طوری که تا کنون پیروزمندانه پیش رفته است، از این به بعد هم پیش برود و این جمهوری اسلامی باقی باشد با اسلامیت خود تا وقتی که، زمانی که به حضور بقیه الله این جمهوری مشرّف شود و مسائل را در خدمت ایشان حل کند. 📚(همان؛ ج ۱۶، ص ۳۸۸) 🏴 علیه السلام تسلیت باد. @almohkamat
🖊نمود عقلانیت وَلَوی در سیره ✍به قلم : 🔹مأمون شرائطی بر امام رضا تحمیل کرد که برون رفت از آن نیازمند عقلانیت و هوشمندی بود لذا روش مبارزه امام رضا را می توان نمود عقلانیت ولایی انسان کامل دانست که برآمده از احاطه و اتحاد امام بر عقل کلی هستی و «اوّل ما خلق الله» و نخستین تعیّن فیض الهی است در حالی که همه عقول جزییه در انسان ها صورتی مجازی و ناقص از حقیقت ملکوتیه عقل کلی می باشند . 🔹اجبار امام رضا به پذیرش ولایتعهدی توسط مامون عباسی دسیسه و نقشه ای بسیار زیرکانه و پیچیده بود که با آن می شد جایگاه امام در میان مسلمانان را متزلزل ساخت . مامون خیال می کرد امام پس از پذیرش ولایتعهدی به انتخاب یکی از دو گزینه زیر مجبور می گردد : 1⃣ دخالت در امور حکومتی که نتیجه آن مشارکت در ظلم و ستم مامون می شد و در پی آن قداست امام در نزد افکار عمومی مسلمانان و شیعیان خدشه دار می گشت. 2⃣ عدم دخالت در امور حکومتی که نتیجه آن انزوای سیاسی است و در پی آن ارتباط امام با مردم قطع می گشت و به تدریج در نزد عموم مسلمانان فراموش می شد . 🔹امام رضا نخست با دوری از عقلانیت محافظه کارانه و با توجه به طاغوتی بودن دستگاه عباسی ، از پذیرش این منصب سرباز زد و اما پس از مواجه با تهدید مامون ، ولایتعهدی را به شرط عدم دخالت در امور حکومتی ، و تنها به عنوان مقام تشریفاتی پذیرفت .«لَا آمُرُ وَ لَا أَنْهَى وَ لَا أُفْتِي وَ لَا أَقْضِي وَ لَا أُوَلِّي وَ لَا أَعْزِلُ وَ لَا أُغَيِّرُ شَيْئاً مِمَّا هُوَ قَائِمٌ» . مرحله نخست نقشه مامون بر آب شد . 🔹اما مرحله دوم نقشه مامون ، انزوا سیاسی امام بود ؛زیرا امام از سویی در امور حکومتی دخالت نمی کرد و از سوی دیگر نمی توانست با حکومتی که خود ولیعهدش است همانند زمان حضور در مدینه ، مبارزه سیاسی کند لذا به تدریج از صحنه سیاسی جامعه اسلامی حذف می گردید . 🔹اما امام نه تنها منزوی نشد بلکه با «عقلانیت ولایی» از ولایتعهدی بهره برد و مبارزه علیه طاغوت در دو حوزه اجتماعی و علمی را ادامه داد و مامون را ناکام گذاشت «فانقلب السحر علی الساحر» 🖊ادامه مبارزه با حضور اجتماعی 🔹امام رضا در برابر ترفند مامون با آنکه در ظاهر سکوت سیاسی را پیش گرفت اما با استفاده از جایگاه ولایتعهدی خود ،حضور اجتماعی خود در جامعه را پر رنگ کرد . امام رضا اگر چه در ظاهر فعالیت اجتماعی را جایگزین فعالیت سیاسی کرد اما ارتباط اجتماعی امام روحی سیاسی داشت ؛ زیرا با رفتار نبوی و علوی خود ،سلوک ضدّ اسلامی خلفاء را به همگان نشان داد و مشروعیت سیاسی و حکومتی آنها را زیر سئوال برد . نمونه آن جریان نماز عید فطر بود که با روش ساده و مردمی پیامبر ،اخلاق اشرافی و متکبرانه دستگاه را افشا کرد . 🖊بروز شخصیت علمی امام در جهان اسلام 🔹استفاده دیگر امام از پُست ولایتعهدی ، حوزه علم و اندیشه بود . مامون با برگزاری جلسات مناظره با بزرگان مذاهب و ادیان و همچنین دانشمندان علوم مختلف ، ناخواسته فرصتی برای امام فراهم کرد تا امام رضا شخصیت علمی خود را در جهان اسلام ثابت کند. 🏴 علیه السلام تسلیت باد. @almohkamat
📚 برنامه درس خارج استاد سید فرید موالی زاده در سال تحصیلی۱۴۰۳_۱۴۰۴ 📆 تاریخ شروع کلاس ها: شنبه ۲۴ شهریورماه 📍مکان جلسات تدریس استاد: مدرسه امام کاظم علیه السّلام مدرس ۱۰۵ ⏱ساعت ۱۱ ⚠️توجه: طلاب محترم میتوانند صوت درس های استاد را از کانال زیر دریافت نمایند. @mavalyzade_ir @almohkamat
🖊فقه جامعه محور و امتداد حکمت ✍به قلم : 🔸انقلاب اسلامی نقطه عطفی در جهش فقه شیعه است به گونه ای که می توان تاریخ فقه شیعه را به دو دوره پیش از انقلاب اسلامی و پس از انقلاب اسلامی تقسیم کرد . 🔹تفاوت این دو دوره از فقه در متُد اجتهاد نیست زیرا امام خمینی ، تخلف از روش اجتهاد جواهری را جایز ندانست ، بلکه تفاوت در مخاطب فقه است که پیش از انقلاب ،فرد بود و پس از انقلاب ، جامعه شد لذا باید «استنباط فقهى، بر اساس فقه اداره‌ى نظام باشد نه فقه اداره‌ى فرد» 🖇فقه پیش از انقلاب به اداره زندگی فرد اهتمام داشت و وظیفه فرد در عرصه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را تبیین می کرد لکن به سبب عدم ابتلا به حکومت ،نگاهی به اداره جامعه نداشت. محقق اردبیلی در بحث از کتاب الجهاد می گوید این بحث مورد احتیاج ما نیست . 📌فقه ما در پیش از انقلاب از عقود و معاملات در حیطه تجارت فردی به تفصیل بحث کرده است لکن پس از انقلاب ،پیگیر پی ریزی نظام اقتصادی جامعه بر پایه عقود اسلامی گشت . فقه سنتی ما در طول تاریخ ،خود را به پاسخگویی به مسائل مستحدثه متعهد می دانست اما در حیطه فردی ، لکن پس از انقلاب ، وظیفه نظام سازی برای اداره جامعه بر اساس روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد را بر دوش خود احساس کرد . 🔺فقه پس از انقلاب باید پویا گردد و به حیطه اداره جامعه و نظام وارد شود و تمام مسائل و ابواب فقهی خود «از طهارت تا دیات» را در راستای اداره جامعه و حکومت بازخوانی کند حتی مساله جزیی مانند ماء الحمام . «حتّى در باب طهارت هم كه راجع به ماء مطلق يا ماء الحمام فكر ميكنيد، بايد توجّه داشته باشيد كه اين در يك جا از اداره‌ى زندگى اين جامعه تأثيرى خواهد داشت تا برسد به ابواب معاملات و احكام عامّه و احوال شخصى» 31/06/70 درس خارج فقه امام خامنه ای 🔹فقه پیش از انقلاب به دلیل عدم بسط ید در اداره جامعه ، مجبور بود در برابر سیره های ساخته شده توسط غرب منفعل باشد و تنها به بررسی مغایرت و عدم مغایرت آنها با اسلام بسنده کند اما فقه پس از انقلاب به سبب بسط ید در اداره جامعه و حکومت ، باید فعال باشد و برای اداره جامعه به سیره سازی مطابق با روح اسلام با بهره گیری از «امتداد حکمت» بپردازد . 🖊الزامات علمی فقه جامعه محور : 🔸فقه سنتی ما برای پویا شدن باید به شناخت همه ابعاد موضوع جدید خود یعنی اداره جامعه در قالب حکومت بپردازد و بر اساس فرمایش امام خمینی در منشور روحانیت ، تلاش کند تا: «روش برخورد با تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان » را بشناسد ، «بصیرت و دید اقتصادی» بیابد، از «كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان» آگاه شود ، «سياست ها و سياسيون جهان و فرمول هاى ديكته‏شده آنان» و «موقعيت و نقاط قوّت و ضعف قطب سرمايه دارى» را بشناسد . 🖇فقه پس از انقلاب ، مخاطب جدیدی به نام جامعه و امت اسلامی ، دولت اسلامی و تمدن اسلامی یافته است که شناخت این مخاطبان جدید به راحتی شناخت فرد نیست بلکه نیازمند حکمت متعالیه امتداد یافته در عرصه عمل می باشد تا ابعاد پیچیده این مخاطب جدید بر فقیه نمایان گردد . @almohkamat
🖊مِهر نبوی و نظام جهان هستی ✍به قلم : 🔹پیامبر اعظم مهربانترین مخلوق در جهان هستی است زیرا مهربانیش تمام جهان ها را در برگرفته است «وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» . مشاهده رنج های انسان ها بر او سخت و ناگوار می باشد «عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ»، و نسبت به مومنان مهربان و رئوف است «بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ» 🔸پیامبر در قهر و صلابت و انتقام نیز شدیدترین بود اما «غلیظ القلب» و سنگدل و خشن نبود . با کفار و منافقان ،سخت گیر بود «وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ» و با شدت برخورد می کرد «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» اما نجاتِ خودِ کفار از منجلاب کفر را در نظر داشت . از این رو ،قهر نبوی مهربانانه بود. مهر و عطوفت و رحمت پیامبر تنها مختص به جامعه بشری نیست بلکه در برگیرنده همه جهان هادر عالم خلقت است که شرح آن در ذیل خواهد آمد : 🖊تفسیر حِکمی «رحمة للعالمین» : 🔺باطن و حقیقت انسان در طول حیات دنیوی بر اثر انس نفس با اعمال و رفتار خود با هدایت قوای نفس در قالب یکی از مراتب «حیوانی» یا «انسانی» و یا «توحیدی» شکل می گیرد . ✏️اگر انسان افعالش را به میل و امر هر یک از قوای سه گانه شهوت یا غضب یا واهمه (شیطنت) و یا ترکیبی از آنها بسپارد ،باطنش حیوانی گردد و در آخرت به شکل آن قوه حیوانی در آید . ✏️اگر انسان بر اساس «قوه عاقله» خود در دنیا حرکت کند و عقل را بر سائر قوای حیوانی(شهوت و غضب) مسلط سازد ، باطنش انسانی گردد و در آخرت ،عقلانی نمود کند . ✏️و اما اگر انسان قوه عاقله خود را رنگ الهی بخشد تا به «قوه عشق» بدل گردد و به کمال مطلق الهی رسد ، آنگاه باطنش توحیدی شود . هر چه کُند به حُبّ الهی باشد و هر چه بیند با دیده مهر بنگرد. امام خمینی این مقام انسان را ترجمان «رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» دانسته است. 🖇پیامبر ، بشر است «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ» اما بشری که با قوه عشق به مقام «دَنَا فَتَدَلَّى» و مقام «قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى» دست یافت و چون تجلی اسم الله « یا مَن دَنا في عُلُوّه» می باشد ، در عین درک آن مقام عالی ، به مقام دانی یعنی جهان خلقت، توجه کرد و به میان مردم بازگشت تا جامعه سازی کند . 📌از سوی دیگر پیامبر اسلام تجلی اسم الله «یا مَن عَلا في دُنُوّه» نیز هست یعنی در عین درک همه عوالم جهان خلقت و همچنین زیست مادی و در میان مردم بودن ، به مقام عالی خود التفات دائم دارد تا بتواند مخاطب خداوند ، بی واسطه جبرئیل باشد «فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى». پیامبر اسلام پس از درک مقام «قَابَ قَوْسَيْنِ» با توشه «أَدَّبَنِي‏ رَبِّي‏» و «وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ» بازگشت تا به اداره جامعه بپردازد همانگونه که امام صادق پس از قرائت آیه «وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ» فرمود : «فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ‏ عِبَادَهُ» ⁉️اما محور اخلاق الهی پیامبر اسلام چیست ؟ «خُلُق عَظِیم» پیامبر بر پایه رحمت و مهربانی است زیرا امام خمینی با استناد به آیاتی همچون« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏» و «الرَّحْمنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ» و «وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ» ، نظام عالم وجود را بر پایه رحمت و رأفت و عطوفت الهی دانسته است که در وجود مقدس پیامبر اسلام تجلی کرده است . @almohkamat
💠بانویی که انوار علم را به سراسر دنیای اسلام منتقل کرد ✍آیت‌الله خامنه‌ای: 🔸«این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد 📌 و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.» 📆۱۳۸۹/۷/۲۹ 🌹به مناسبت سالروز ورود سلام‌الله‌عليها به شهر قم @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 سرنوشت منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزب الله رقم خواهد زد ✏️ رهبر انقلاب: جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزب‌الله لبنان صدمه‌ی مهمی وارد کنند. همه‌ی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزب‌الله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزب‌الله سرافراز رقم خواهد زد. 🔹️بخشی از پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان. ۱۴۰۳/۷/۷ 🔸متن کامل پیام: khl.ink/f/57697
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💻 هم‌اکنون؛ KHAMENEI.IR 📢 پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان 👈 راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت ضربات جبهه‌ی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی کوبنده‌تر خواهد شد. ۱۴۰۳/۷/۷ 🔸 💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊کوچک ترین نرمش در برابر رژیم اسرائیل ✍به قلم : 🔹اگر چه توفیقات شهید سید حسن نصرالله در طول زندگی بابرکتش فراوان است اما برترین دستاورد این عالم مجاهد در برابر دشمن صهیونیستی ، شکستن هیبت پوشالی و به سخره گرفتن افسانه شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی است که از شکست واقعی ارتش آن رژیم بالاتر است . 🔹رمز موفقیت سید حسن شهید ، عمل به یک سفارش اساسی از امام خامنه ای بود که حضرت آقا در سال 75 (1996 م) در حالی که اسرائیل فجایعی همچون کشتار روستای قانا را مرتکب شده بود ، در پیامی به پرچمدار جبهه مقاومت فرموده بود : « كوچك‌ترين نرمش در برابر صهيونيستها، آنان را گستاخ‌تر و درنده‌تر مى‌كند » 🔹تعبیر رهبر انقلاب به «کوچک ترین نرمش» بسیار مهم است . یعنی لازم نیست همچون برخی از کشورهای عربی و اسلامی ، به برقراری روابط سیاسی روی آوریم تا مصداق نرمش شویم بلکه اگر شما در کسوت رئیس جمهور در جمع خبرنگاران به قصد جدل بگویید :« ما آماده ایم تمام سلاح هایمان را کنار بگذاریم به شرطی که اسرائیل هم کنار بگذارد» ، نه تنها این سگ هار را رام نکردید بلکه با این نرمش و سست شدن ، او را وحشی تر هم می کنید . 🔹تعبیر رهبر انقلاب به «کوچک ترین نرمش» نیازمند دقت فراوان است . یعنی نرمش در برابر رژیم سفاک اسرائیل تنها با برقراری روابط رسمی فرهنگی تحقق نمی یابد بلکه حتی اگر تبعه اسرائیلی با عنوان اندیشمند و استاد در نشست شما و بدون اطلاع شما حاضر شود ، نرمش و عقب نشینی در برابر رژیم جنایت پیشه می باشد . 🔹تعبیر رهبر انقلاب به «کوچک ترین نرمش» نیازمند تامل است . حتی تاخیر در پاسخ متناسب به تجاوزگری و عملیات ترور این رژیم وحشی ، مصداق نرمش کوچک است و تبعات بزرگ غیر قابل جبرانی را در پی دارد . 🔹اما سید مقاومت در طول حیات مجاهدانه خویش نه تنها در برابر رژیم سفاک صهیونیستی ،نرمشی از خود نشان نداد بلکه همیشه با فریادهای علوی خود ، ترس بر جان اسرائیل می افکند و نشان داد سلاح های مدرن و مرگ بار در برابر ایمان و صبر و اخلاص ناکارآمد است . 🔹سید حسن نصرالله به آرزویش رسید و شهد شیرین شهادت را سر کشید اما حزب الله لبنان و جبهه مقاومت دچار ضعف و سستی نمی گردد زیرا تربیت شدگان سید حسن شهید با تاثر فراوان از شهادت رهبر و پرچمدارشان ، می دانند که امامشان در تهران است و دلهایشان با او ، آرام است . @almohkamat
🖊هنر سید مقاومت ✍به قلم : 🔹«حزب الله » در نگاه سید حسن نصراله تنها به معنای یک حزب سیاسی نبود که تنها دغدغه پیروزی در انتخابات و کسب کرسی بیشتر در مجلس را در سر بپروراند ، و یا به معنای یک گروه چریکی و پارتیزانی نبود که تنها پیروزی در جنگ های نامنظم را دنبال کند بلکه حزب اله در قرآن به معنای یک «امت توحیدی» است که از یک سو ولایت حق را دارد و از سوی دیگر برائت از طاغوت. 🔸سید حسن نصرالله خوب می دانست رژیم اسرائیل با فعالیت سیاسی صرف در ضمن یک حزب سیاسی و یا با جنگ های نامنظم در ضمن یک گروه چریکی یا پارتیزانی نابود نمی شود بلکه تنها راه نابودی این غده سرطانی ، تشکیل یک جامعه توحیدی در برابر آن است . سید حسن شهید ،حزب الله لبنان را به یک امت توحیدی تبدیل کرد که از یک سو در سایه سلسله ولایت حرکت می کرد و لذا همیشه در جبهه ها پیروز بود «وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ»(مائده/56) 📌و از سوی دیگر ،اهل مُداهنه و کوچکترین نرمش در برابر دشمن خدا نباشد و با اسرائیل و طرفدارانش دوستی نکند اگر چه از خویشاوندان و شیعیان باشد .«لاَ تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ» لذا حزب الله از یک معنویت و ایمان بالایی برخوردا ر است که بر قلب افرادش حک شده و با مشاهده حوادث ناگوار از بین نمی رود «أُولٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ» 🖊جامعه سازی سید مقاومت : 🔺سید مقاومت به خوبی می دانست ولی فقیه در نگاه امام خمینی محدود به مرزها نیست و تنها راه تبدیل حزب الله لبنان به یک جامعه توحیدی ، در اتصال به ولی فقیه می باشد . 👈در اینجا به یک نکته علمی دقت کنید: جامعه به منزله یک انسان است که همانگونه که ـ به تعبیر امام خمینی ـ بدن و قلب و عقل سه مرتبه انسان هستند ، جامعه نیز دارای سه ش أ ن اصلی است : (عمل امت ـ عواطف امت ـ اندیشه امت) که در راستای هم بودن سه ش أ ن سبب تحقق یک جامعه است .در جامعه توحیدی هر سه ش أ ن در سایه سلسله ولایت حق تعریف می شوند . 💠سید حسن نصراله در طول رهبری خود بر حزب الله لبنان در ادامه راه سید عباس موسوی تلاش کرد حزب الله در حوزه رفتار و عمل ، پیرو ولی فقیه باشد ، و در حوزه عواطف ، حزب الله را با محبت ولی فقیه مانوس کند ،و در حوزه اندیشه ، با اندیشه های ولی فقیه رشد دهد ، و اینگونه توانست حزب الله لبنان را به سطح یک امت توحیدی برای مبارزه با صهیونیست برساند . 🖇تربیت این سید مجاهد و پرچمدار جبهه مقاومت سبب شد حزب الله لبنان با تمام وجود ، امام خود را در تهران ببیند . لذا با آنکه فقدان سید بسیار سخت و ناگوار است اما دل اندوهگین حزب الله با نگاه به نائب امام زمان آرام است و با همان قوت و تدبیر به راه خود ادامه می دهد ان شا اله 👈لذا ، نگران حزب الله نباشید . @almohkamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💠حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «در فضیلت ایشان روایات معروفی وارد شده است. حضرت هادی به یکی از اهالی ری که از زیارت امام حسین می‌آمد فرمودند: اگر می‌رفتی عبدالعظیم را زیارت می‌کردی ثوابی که از زیارت امام حسین علیه‌السّلام به تو داده‌اند همین را به تو می‌دادند. ما در جوار جناب عبدالعظیم زندگی می‌کنیم، شوق کربلا هم داریم، اما کمتر توفیق پیدا می‌کنیم به زیارت این بزرگوار برویم.» ۱۳۸۲/۰۳/۰۵ 🌺سالروز ولادت مبارک باد. @almohkamat
📝مقام معظم رهبری: 💠اعتراف مخالفان به فضل و شجاعت و استقامت امام عسگری(ع) 📌امامی که موافقان، شیعیان، مخالفان، غیر معتقدان، همه، شهادت دادند و اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختی‌ها 🔸پدر امام زمان عزیز ما با آن همه فضیلت، با آن همه مقامات، با آن همه کرامات؛ این میشود الگو؛ جوان احساس میکند یک نمونه‌ی عالی در مقابل چشم دارد. و این همه فضیلت، این همه مکرمت، این همه عظمت، که نه فقط ما به آنها قائلیم و مترنّمیم، بلکه دشمنانشان، مخالفانشان، کسانی که اعتقاد به امامت آنها نداشتند، همه اعتراف کردند. 📆۱۳۹۰/۱۲/۱۰ علیه السلام مبارک باد. @almohkamat
🖊شفیع بهشتیان ✍به قلم: فقره « یا فَاطِمَةُ اشْفَعِي‏ لِي‏ فِي‏ الْجَنَّةِ » که در زیارت ماثور حضرت فاطمه معصومه ـ علیها ال سلام ـ آمده است ، به دو گونه قابل تفسیر است : 1⃣تفسیر کلامی : 🔹«في الجنة» را متعلق فعل «اشفعی» بدانیم که در این صورت نیازمند تقدیر مصدر است . یعنی ـ همانگونه که مشهور معنا می کنند ـ باید جمله را اینگونه تفسیر کرد : « اشفعي لي في دخول الجنة » تا معنا تام گردد . در اینجا از حضرت فاطمه معصومه تقاضا می کنیم که واسطه ورود ما به بهشت گردد . این فقره از زیارت قطعا هماهنگ با روایات متعددی است که اثر زیارت حرم نورانی حضرت معصومه را و رود در بهشت دانسته است . مانند فرموده امام جواد : « مَنْ زَارَ عَمَّتِي‏ بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّة » 2⃣تفسیر عرفانی : «في الجنة» را ظرف وقوع شفاعت یا وصف متکلم بدانیم نه متعلق شفاعت ، یعنی شفاعت در بهشت رخ دهد و در حالی که در بهشتیم طلب شفاعت می کنیم ،یعنی : «اشفعي لي و أنا في الجنة» 🔸ما از حضرت معصومه تقاضا ی شفاعت داریم اما نه برای ورود به بهشت که ما در حال حاضر در بهشتیم بلکه برای درک مقامات والا ی معنوی که بالاتر از درجه بهشت کنونی ما هست و حضرت به واسطه ش أ ن معنوی خود می تواند ما را به آن برساند .« إِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْن » 📌در اینجا به یک نکته علمی توجه فرمایید : تمام اشیاء مادی در طبیعت و همچنین اعمال مُلکی انسان که در ظرف دنیا از او سر می زند ، دارای باطنی ملکوتی هستند « فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‌ءٍ » (یس/83) که دیدن آن ملکوت در این دنیا با چشم قلب ، برای انبیاء و اولیاء خاص امکان دارد « وَ كَذٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ »(انعام/75) 🔹در نگاه حکمت متعالیه ، ثواب و عقاب اخروی اعمال انسان نیز به همان تمثلات ملکوتی تفسیر می شود و به تعبیر امام خمینی «انها من قبیل التمثل الملکوتي»(مناهج/ج1/ص377) که اجزاء بهشت جسمانی را تشکیل دهد .امام خمینی می گوید: «افعال عبادیه و مناسک الهیه دارای صور ب َ هی ّ ه ملکوتیه هستند که تشکیل بهشت جسمانی دهند»(سر الصلاة/ص28) 🔺بر این اساس ، اما مان معصوم که اثر و ثواب زیارت حضرت معصومه را «بهشت» معرفی می کن ن د « مَنْ زَارَ عَمَّتِي‏ بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّة » ، اشاره به باطن ملکوتی و حقیقت آن زیارت معنوی دار ن د . یعنی زائر حضرت معصومه به میزان معرفتش در درجه ای از بهشت است و در حالی که در بهشت می باشد ، از ایشان طلب شفاعت می کند . 🖇البته بهشت هر زائری با دیگری تفاوت دارد و در واقع از حضرت ، طلب شفاعت برای درک بهشت بالاتر می کن د ؛ زیرا بهشت درجات ی دارد که پایین ترین آن ، بهشت جسمانی است که همان باغ ها و انهار جاریه و میوه های بهشتی باشد که بهشت دانی است . امام خمینی جنات اسمائی را بهشت متوسط معرفی می کند و بهشت اهل معرفت الله و اهل محبت الهیه را «جنة اللقاء» می نامد . 🏴 وفات سلام الله علیها تسلیت باد. @almohkamat
🌹میلا فرخنده عقیلة العرب، أسوه صبر و استقامت، حضرت زینب کبری(س) بر شما مبارک باد. @albayann
المحکمات
🌹میلا فرخنده عقیلة العرب، أسوه صبر و استقامت، حضرت زینب کبری(س) بر شما مبارک باد. @albayann
🔰مقام معظم رهبری: 🖊برتری عظمت حضرت زینب کبری بر حضرت آسیه 💠یک مقایسه‌ی کوتاه بین زینب کبری و بین همسر فرعون، عظمت مقام زینب کبری را نشان میدهد. 💢 در قرآن کریم، زن فرعون نمونه‌ی ایمان شناخته شده است، برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا. آن وقت مقایسه کنید زن فرعون را که به موسی ایمان آورده بود و دلبسته‌ی آن هدایتی شده بود که موسی عرضه میکرد، وقتی در زیر فشار شکنجه‌ی فرعونی قرار گرفت، که با همان شکنجه هم - طبق نقل تواریخ و روایات - از دنیا رفت 🔹 شکنجه‌ی جسمانی او، او را به فغان آورد: «اذ قالت ربّ ابن لی عندک بیتا فی الجّنة و نجّنی من فرعون و عمله»؛ از خدای متعال درخواست کرد که پروردگارا! برای من در بهشت خانه‌ای بنا کن. 🔹در واقع، طلب مرگ میکرد؛ میخواست که از دنیا برود. «و نجّنی من فرعون و عمله»؛ من را از دست فرعون و عمل گمراه‌کننده‌ی فرعون نجات بده. 🔸 در حالی که جناب آسیه - همسر فرعون - مشکلش، شکنجه‌اش، درد و رنجش، درد و رنج جسمانی بود؛ مثل حضرت زینب، چند برادر، دو فرزند، تعداد زیادی از نزدیکان و برادرزادگان را از دست نداده بود، و در مقابل چشم خودش به قربانگاه نرفته بودند. این رنجهای روحی که برای زینب کبری پیش آمد، اینها برای جناب آسیه - همسر فرعون - پیش نیامده بود. 📌در روز عاشورا زینب کبری این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که به قربانگاه رفته‌اند و شهید شده‌اند: حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) - سیدالشهداء - را دید، عباس را دید، علی اکبر را دید، قاسم را دید، فرزندان خودش را دید، دیگرِ برادران را دید. 📌بعد از شهادت، آن همه محنتها را دید: تهاجم دشمن را، هتک احترام را، مسئولیت حفظ کودکان را، زنان را. ❓عظمت این مصیبتها را مگر میشود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟ اما در مقابل همه‌ی این مصائب، زینب به پروردگار عالم عرض نکرد: «ربّ نجّنی»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده. در روز عاشورا عرض کرد: پروردگارا! از ما قبول کن. 💠بدن پاره پاره‌ی برادرش در مقابل دست، در مقابل چشم؛ دل به سمت پروردگار عالم، عرض میکند: پروردگارا! این قربانی را از ما قبول کن. ⁉️ وقتی از او سؤال میشود که چگونه دیدی؟ میفرماید: «ما رأیت الّا جمیلا». این همه مصیبت در چشم زینب کبری زیباست؛ چون از سوی خداست، چون برای اوست، چون در راه اوست، در راه اعلای کلمه‌ی اوست. 👈🏻 ببینید این مقام، مقام چنین صبری، چنین دلدادگی نسبت به حق و حقیقت، چقدر متفاوت است، با آن مقامی که قرآن کریم از جناب آسیه نقل میکند. این، عظمت مقام زینب را نشان میدهد. ۱۳۸۸/۱۱/۱۹ @albayann
🖊امتحان الهی فاطمه در عالم اَلَست ✍به قلم : در زیارت حضرت فاطمه می خوانیم : « السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ بِهِ صَابِرَة» ⁉️سنت الهی «امتحان شدن» مربوط به حیات دنیوی و قوس صعود انسان است اما امتحان شدن حضرت فاطمه در پیش از خلق دنیایی ایشان و در قوس نزول ، به چه معنا می باشد؟ 📝مقدمه: وجود انسان محدود به دنیا نیست بلکه وجودی متعالی در جهان غیب دارد که بر وجود زمینی و مُلکی وی احاطه دارد که در روایت «الْحُجَّةُ قَبْلَ‏ الْخَلْقِ‏ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ» ، از آن به «قبل الخلق» تعبیر می شود . لذا تعبیر «قَبل اَن یَخلُقَکِ» در زیارت حضرت فاطمه به معنای تَقدّم زمانی نیست بلکه اشاره به نور حضرت در جهان غیب دارد که جهانی فرازمانی است . حال کمی از وضعیت انسان ها در جهان بالا (عالم اَلَست) بگوییم : علامه در تفسیر آیه «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى» می گوید خداوند ارواح انسان ها را در جهان غیب و عالم اَلَست حاضر می کند و مورد خطاب قرار می دهد تا همگی به ربوبیت ذات حق اقرار کنند . البته این خطاب و اقرار تکوینی است و همه ارواح انسان ها را در بر گرفت . 🖇اما روح بلند حضرت فاطمه در آن عالم بالا (عالم اَلَست) مورد عنایت ویژه خداوند قرار گرفت و علاوه بر اقرار به ربوبیت الهی ، امر بالاتری را به نحو علم حضوری تجربه کرد و آن ، امتحان شدن توسط خداوند متعال در عالم اَلَست و نیل به مقام «صبر» در عالم امر است . ⁉️اما حضرت فاطمه در عالم اَلَست به چه امری امتحان شد ؟ بی شک امتحان ایشان با مشاهده بزرگترین مصیبت جهان هستی رخ داد تا در پی آن صبری جمیل نمایان گردد و مقام حجیت و امامت بر امامان بدست آید«جَدّتُنا فاطمة حُجَة الله عَلیَنا» 🖊شهادت در عالم اَلَست : یقینا بزرگ ترین مصیبت در سرتاسر جهان هستی ،شهادت امام حسین در کربلا است «مُصِيبَةٍ مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِيَّتَهَا فِي الْإِسْلَامِ وَ فِي جَمِيعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض» مصیبتی که حتی بر پرده نشینان عالم غیب و ملکوت نیز ناگوار و بزرگ بود «جَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصِيبَتُكَ فِي السَّمَاوَاتِ عَلَى جَمِيعِ أَهْلِ السَّمَاوَات‏» و سبب گریه ملائکه شد «أَنَا ابْنُ مَنْ بَكَتْ‏ عَلَيْهِ مَلَائِكَةُ السَّمَاء» 📕شهید مطهری در تفسیر آیات خلافت آدم بر زمین ، آنجا که ملائکه اعتراض کردند و گفتند :« أَ تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَ يَسْفِكُ الدِّمَاءَ» ، واقعه کربلا را دیده بودند که محل ظهور هر گونه بدی و جنایتی است که می تواند از انسان سر زند .(کتاب حماسه حسینی) بنابراین شهادت امام حسین از ازل در عوالم غیب و در نزد ملائکه الهی معلوم بود و در عالم اَلَست نیز به روح بلند حضرت فاطمه نشان داده شد و صبر کرد . 🖇لذا ،ابراهیم با صبر بر ذبح فرزند که اتفاق نیفتاد به مقام امامت رسید حال حضرت فاطمه با صبری که بر ذبح فرزندش حسین و شهادت اصحابش و اسارت خانواده اش از خود نشان داد ، به چه مقام معنوی دست یافت ؟ و الله العالم . 🏴 تسلیت باد. @albayann
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ الگو های اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی 🔸سرفصل: امام خمینی | نظریه سیاسی 🔸با ارائه ی استاد سید فرید موالی زاده 🔸جلسه دوم ▫️سه شنبه/۴آذر/ساعت ۲۰ 🔹 برای ثبت نام 💻 https://B2n.ir/m55163 @almohkamat
🖊قابل مقایسه نبودن عظمت حضرت زهرا (سلام الله علیها) با هیچ انسانی 📝 امام خامنه ای: 🔹عظمت فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) را با هیچ انسانی، جز همان اهل‌بیت پیغمبر و خود رسول‌الله و اولادش نمیشود مقایسه کرد؛ مقام ایشان خیلی عظمت دارد. من فقط یک حدیث را عرض میکنم که خب بارها شنیده‌اید؛ حدیثی است که هم شیعه نقل کرده، هم سنّی نقل کرده. آن [حدیث] این است که «اِنَّ اللَهَ لَیَغضَبُ‌ لِغَضَبِ‌ فَاطِمَةَ وَ یَرضىٰ لِرِضاها»؛(۱) برای سَخَط و خشم فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) خدای متعال خشمگین میشود، و به خاطر خشنودی فاطمه‌ی زهرا خدای متعال خشنود میشود. معنایش این است که هر انسانی، هر مسلمانی، اگر بخواهد خدا را خشنود بکند، باید کاری بکند که فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) را خشنود کند. 📚بیانات در دیدار اقشار مختلف بانوان ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ 🏴 سلام الله علیها تسلیت باد. @almohkamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔹صحیفه فاطمیه و بالاترین فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها 🏴 سلام الله علیها تسلیت باد. @almohkamat
المحکمات
🎞 #ببینید #امام_خمینی 🔹صحیفه فاطمیه و بالاترین فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها 🏴 #شهادت_حضرت_فاط
💠صحیفه فاطمیه و بالاترین فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها 🔹حضرت صادق- سلام الله علیه- می فرماید : فاطمه- سلام الله علیها بعد از پدرش هفتاد و پنج روز زنده بودند در این دنیا بودند و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد . ظاهر روایت این است که در این هفتاد و پنج روز مراوده ای بوده است ؛ یعنی ، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است 📌و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیای عظام درباره کسی این طور وارد شده باشد که در ظرف هفتاد و پنج روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیه ای که واقع می شده است ، مسائل را ذکر کرده است و آنچه که به ذریه او می رسیده است در آتیه ، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است ، کاتب وحی بوده است حضرت امیر ، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا بوده است- و البته آن وحی به معنای آوردن احکام ، تمام شد به رفتن رسول اکرم- کاتب وحی حضرت صدیقه در این هفتاد و پنج روز بوده است .... 📌 و شاید یکی از مسائلی که گفته است ، راجع به مسائلی است که در عهد ذریه بلند پایه او حضرت صاحب- سلام الله علیه- است ، برای او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد ، ما نمی دانیم ، ممکن است . در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده اند- با اینکه آنها هم فضایل بزرگی است- این فضیلت را من بالاتر از همه می دانم که برای غیر انبیا- عليهم السلام- آن هم نه همه انبیا ، برای طبقه بالای انبیا- عليهم السلام- و بعض از اولیایی که در رتبه آنها هست ، برای کس دیگر حاصل نشده . 📚 صحیفه امام ، جلد ۲۰ ص ۴-۵-۶ @almohkamat
🖊«فاطم» از اسماء الهی ✍به قلم: 🔹یکی از اسماء الهی ، «فاطم» به معنای قطع کننده می باشد که بر اساس حدیث انشقاق، نام مبارک فاطمه ـ سلام الله علیهاـ از آن اسم الهی (فاطم) انشقاق غیبی یافته است . در روایت نبوی آمده در هنگام هبوط آدم بر زمین ، اشباح خمسه طیبه اهل بیت نیز از عرش الهی به صلب آدم نقل گردید اما او در ابتدا تنها نورهایی دید و نتوانست آن اشباح مقدسه را شهود کند اما با عنایت الهی اشباح مقدسه را در عرش الهی رویت کرد . 🔹خداوند در مقام معرفی آن خمسه طیبه ، هنگامی که به شبح مقدس فاطمه در عرش الهی رسید ، فرمود : « وَ هَذِهِ فَاطِمَةُ وَ أَنَا فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ » ، و در ادامه به شرح اسم الهی «فاطم» به پرداخت : « انا ... فَاطِمُ أَعْدَائِي عَنْ رَحْمَتِي يَوْمَ فَصْلِ قَضَائِي، وَ فَاطِمُ أَوْلِيَائِي عَمَّا يَعُرُّهُمْ وَ يُسِيئُهُمْ‏ » سپس نام فاطمه را تجلی نام خود معرفی کرد : « فَشَقَقْتُ لَهَا اسْماً مِنِ اسْمِي . » 🔹اسم الهی «فاطم» از اسماء جلال الهی می باشد که دشمنان خدا را از رحمت الهی ، و اولیاء خدا را از هر بدی ، دور می کند . نام مبارک فاطمه نیز تجلی این اسم الهی است بدین معنا که خداوند با واسطه حضرت فاطمه ، اثر اسم الهی«فاطم» را به دشمنان و دوستان خود می نمایاند . 🔹از این رو ، غضب فاطمه ـ سلام الله علیها ـ قطع کننده (فاطم) است و دشمنان خدا را از رحمت الهی می بُرد « يَرْضَى اللَّهُ لِرِضَاهَا وَ يَغْضَبُ‏ لِغَضَبِهَا » . غضب و نارضایتی فاطمه زهرا سبب می شود دشمنان خدا در عالم غیب ، گرفتار نفرین الهی و لعن ابدی گردند . 🔹همچنین حضرت فاطمه دوستان خود را از پلیدی ملکوت اسفل (جهنم) دور می سازد لذا پیامبر فرمود : «ا ِنَّمَا سُمِّيَتْ ابْنَتِي فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّارِ » یعنی فاطمه دوستدارانش را از آتش جهنم دور می کند و رابطه آنها را با دوزخ قطع می کند . 🖊معجزه نام فاطمه در دنیا با توجه به احاطه قیومی جهان ملکوت بر عالم مُلک و طبیعت ، نام مبارک فاطمه که تجلی اسم الهی «فاطم» در عالم غیب است ، همان اثر را نسبت به دوست و دشمن در دنیا داشته باشد. 🔹حضرت فاطمه و نام مقدسش سبب می گردد دشمنان و طاغوت به واسطه محرومیت از رحمت الهی ، در دنیا به نتیجه نرسند و کارشان در نهایت «ابتر» بماند . « إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ » دوستان اهل بیت نیز با احیاء نام مقدس فاطمه ، از پلیدی های فکری و قلبی و رفتاری در امان می مانند و زمینه اتصال به ولایت اهل بیت در آن ها پدیدار می گردد . 🔹حرکت انقلابی فاطمه در دفاع از ولایت حق نیز در سایه تجلی اسم الهی «فاطم» رخ داد و می توان خطبه فدکیه را تجسد لفظی و کلامی آن اسم الهی دانست که بر زبان زهرا جاری گشت . 🔹حضرت فاطمه در خطبه آتشین خود با مخاطب قرار دادن طبقه حاکمه و انتقاد از عملکرد ضد دینی و قرآنی آنها ، حجت را بر آنها تمام کند که نتیجه قهری آن « فَ طم أَعْدَا ء الله عَنْ رَحْمَتِ ه» است . همچنین انصار را با تعابیری همانند : « يَا مَعَاشِرَ الْفِتْيَةِ وَ أَعْضَادَ الْمِلَّةِ، وَ أَنْصَارَ الْإِسْلَامِ‏ » خطاب کرد تا ایشان را هشیار کند و از سکوت در برابر ظلم به اهل بیت پیامبر نجات دهد . @almohkamat
سرنوشت ماهیت(۱).mp3
721.5K
🖊سرنوشت ماهیت (بخش اول ) 🎙: ⁉️آیا پذیرش اصالت وجود به معنای حذف ماهیت از زندگی بشری است ؟ 🔺بر اساس اصالت وجود ، ارزش نظری ماهیت مشخص می شود . 📌بدون ماهیت ، راه علم حصولی بشر به واقعیت بسته می گردد . @almohkamat