eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
110 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
المحکمات
🌹میلا فرخنده عقیلة العرب، أسوه صبر و استقامت، حضرت زینب کبری(س) بر شما مبارک باد. @albayann
🔰مقام معظم رهبری: 🖊برتری عظمت حضرت زینب کبری بر حضرت آسیه 💠یک مقایسه‌ی کوتاه بین زینب کبری و بین همسر فرعون، عظمت مقام زینب کبری را نشان میدهد. 💢 در قرآن کریم، زن فرعون نمونه‌ی ایمان شناخته شده است، برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا. آن وقت مقایسه کنید زن فرعون را که به موسی ایمان آورده بود و دلبسته‌ی آن هدایتی شده بود که موسی عرضه میکرد، وقتی در زیر فشار شکنجه‌ی فرعونی قرار گرفت، که با همان شکنجه هم - طبق نقل تواریخ و روایات - از دنیا رفت 🔹 شکنجه‌ی جسمانی او، او را به فغان آورد: «اذ قالت ربّ ابن لی عندک بیتا فی الجّنة و نجّنی من فرعون و عمله»؛ از خدای متعال درخواست کرد که پروردگارا! برای من در بهشت خانه‌ای بنا کن. 🔹در واقع، طلب مرگ میکرد؛ میخواست که از دنیا برود. «و نجّنی من فرعون و عمله»؛ من را از دست فرعون و عمل گمراه‌کننده‌ی فرعون نجات بده. 🔸 در حالی که جناب آسیه - همسر فرعون - مشکلش، شکنجه‌اش، درد و رنجش، درد و رنج جسمانی بود؛ مثل حضرت زینب، چند برادر، دو فرزند، تعداد زیادی از نزدیکان و برادرزادگان را از دست نداده بود، و در مقابل چشم خودش به قربانگاه نرفته بودند. این رنجهای روحی که برای زینب کبری پیش آمد، اینها برای جناب آسیه - همسر فرعون - پیش نیامده بود. 📌در روز عاشورا زینب کبری این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که به قربانگاه رفته‌اند و شهید شده‌اند: حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) - سیدالشهداء - را دید، عباس را دید، علی اکبر را دید، قاسم را دید، فرزندان خودش را دید، دیگرِ برادران را دید. 📌بعد از شهادت، آن همه محنتها را دید: تهاجم دشمن را، هتک احترام را، مسئولیت حفظ کودکان را، زنان را. ❓عظمت این مصیبتها را مگر میشود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟ اما در مقابل همه‌ی این مصائب، زینب به پروردگار عالم عرض نکرد: «ربّ نجّنی»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده. در روز عاشورا عرض کرد: پروردگارا! از ما قبول کن. 💠بدن پاره پاره‌ی برادرش در مقابل دست، در مقابل چشم؛ دل به سمت پروردگار عالم، عرض میکند: پروردگارا! این قربانی را از ما قبول کن. ⁉️ وقتی از او سؤال میشود که چگونه دیدی؟ میفرماید: «ما رأیت الّا جمیلا». این همه مصیبت در چشم زینب کبری زیباست؛ چون از سوی خداست، چون برای اوست، چون در راه اوست، در راه اعلای کلمه‌ی اوست. 👈🏻 ببینید این مقام، مقام چنین صبری، چنین دلدادگی نسبت به حق و حقیقت، چقدر متفاوت است، با آن مقامی که قرآن کریم از جناب آسیه نقل میکند. این، عظمت مقام زینب را نشان میدهد. ۱۳۸۸/۱۱/۱۹ @albayann
🖊امتحان الهی فاطمه در عالم اَلَست ✍به قلم : در زیارت حضرت فاطمه می خوانیم : « السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ بِهِ صَابِرَة» ⁉️سنت الهی «امتحان شدن» مربوط به حیات دنیوی و قوس صعود انسان است اما امتحان شدن حضرت فاطمه در پیش از خلق دنیایی ایشان و در قوس نزول ، به چه معنا می باشد؟ 📝مقدمه: وجود انسان محدود به دنیا نیست بلکه وجودی متعالی در جهان غیب دارد که بر وجود زمینی و مُلکی وی احاطه دارد که در روایت «الْحُجَّةُ قَبْلَ‏ الْخَلْقِ‏ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ» ، از آن به «قبل الخلق» تعبیر می شود . لذا تعبیر «قَبل اَن یَخلُقَکِ» در زیارت حضرت فاطمه به معنای تَقدّم زمانی نیست بلکه اشاره به نور حضرت در جهان غیب دارد که جهانی فرازمانی است . حال کمی از وضعیت انسان ها در جهان بالا (عالم اَلَست) بگوییم : علامه در تفسیر آیه «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى» می گوید خداوند ارواح انسان ها را در جهان غیب و عالم اَلَست حاضر می کند و مورد خطاب قرار می دهد تا همگی به ربوبیت ذات حق اقرار کنند . البته این خطاب و اقرار تکوینی است و همه ارواح انسان ها را در بر گرفت . 🖇اما روح بلند حضرت فاطمه در آن عالم بالا (عالم اَلَست) مورد عنایت ویژه خداوند قرار گرفت و علاوه بر اقرار به ربوبیت الهی ، امر بالاتری را به نحو علم حضوری تجربه کرد و آن ، امتحان شدن توسط خداوند متعال در عالم اَلَست و نیل به مقام «صبر» در عالم امر است . ⁉️اما حضرت فاطمه در عالم اَلَست به چه امری امتحان شد ؟ بی شک امتحان ایشان با مشاهده بزرگترین مصیبت جهان هستی رخ داد تا در پی آن صبری جمیل نمایان گردد و مقام حجیت و امامت بر امامان بدست آید«جَدّتُنا فاطمة حُجَة الله عَلیَنا» 🖊شهادت در عالم اَلَست : یقینا بزرگ ترین مصیبت در سرتاسر جهان هستی ،شهادت امام حسین در کربلا است «مُصِيبَةٍ مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِيَّتَهَا فِي الْإِسْلَامِ وَ فِي جَمِيعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض» مصیبتی که حتی بر پرده نشینان عالم غیب و ملکوت نیز ناگوار و بزرگ بود «جَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصِيبَتُكَ فِي السَّمَاوَاتِ عَلَى جَمِيعِ أَهْلِ السَّمَاوَات‏» و سبب گریه ملائکه شد «أَنَا ابْنُ مَنْ بَكَتْ‏ عَلَيْهِ مَلَائِكَةُ السَّمَاء» 📕شهید مطهری در تفسیر آیات خلافت آدم بر زمین ، آنجا که ملائکه اعتراض کردند و گفتند :« أَ تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَ يَسْفِكُ الدِّمَاءَ» ، واقعه کربلا را دیده بودند که محل ظهور هر گونه بدی و جنایتی است که می تواند از انسان سر زند .(کتاب حماسه حسینی) بنابراین شهادت امام حسین از ازل در عوالم غیب و در نزد ملائکه الهی معلوم بود و در عالم اَلَست نیز به روح بلند حضرت فاطمه نشان داده شد و صبر کرد . 🖇لذا ،ابراهیم با صبر بر ذبح فرزند که اتفاق نیفتاد به مقام امامت رسید حال حضرت فاطمه با صبری که بر ذبح فرزندش حسین و شهادت اصحابش و اسارت خانواده اش از خود نشان داد ، به چه مقام معنوی دست یافت ؟ و الله العالم . 🏴 تسلیت باد. @albayann
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ الگو های اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی 🔸سرفصل: امام خمینی | نظریه سیاسی 🔸با ارائه ی استاد سید فرید موالی زاده 🔸جلسه دوم ▫️سه شنبه/۴آذر/ساعت ۲۰ 🔹 برای ثبت نام 💻 https://B2n.ir/m55163 @almohkamat
🖊قابل مقایسه نبودن عظمت حضرت زهرا (سلام الله علیها) با هیچ انسانی 📝 امام خامنه ای: 🔹عظمت فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) را با هیچ انسانی، جز همان اهل‌بیت پیغمبر و خود رسول‌الله و اولادش نمیشود مقایسه کرد؛ مقام ایشان خیلی عظمت دارد. من فقط یک حدیث را عرض میکنم که خب بارها شنیده‌اید؛ حدیثی است که هم شیعه نقل کرده، هم سنّی نقل کرده. آن [حدیث] این است که «اِنَّ اللَهَ لَیَغضَبُ‌ لِغَضَبِ‌ فَاطِمَةَ وَ یَرضىٰ لِرِضاها»؛(۱) برای سَخَط و خشم فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) خدای متعال خشمگین میشود، و به خاطر خشنودی فاطمه‌ی زهرا خدای متعال خشنود میشود. معنایش این است که هر انسانی، هر مسلمانی، اگر بخواهد خدا را خشنود بکند، باید کاری بکند که فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) را خشنود کند. 📚بیانات در دیدار اقشار مختلف بانوان ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ 🏴 سلام الله علیها تسلیت باد. @almohkamat
11.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔹صحیفه فاطمیه و بالاترین فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها 🏴 سلام الله علیها تسلیت باد. @almohkamat
المحکمات
🎞 #ببینید #امام_خمینی 🔹صحیفه فاطمیه و بالاترین فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها 🏴 #شهادت_حضرت_فاط
💠صحیفه فاطمیه و بالاترین فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها 🔹حضرت صادق- سلام الله علیه- می فرماید : فاطمه- سلام الله علیها بعد از پدرش هفتاد و پنج روز زنده بودند در این دنیا بودند و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد . ظاهر روایت این است که در این هفتاد و پنج روز مراوده ای بوده است ؛ یعنی ، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است 📌و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیای عظام درباره کسی این طور وارد شده باشد که در ظرف هفتاد و پنج روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیه ای که واقع می شده است ، مسائل را ذکر کرده است و آنچه که به ذریه او می رسیده است در آتیه ، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است ، کاتب وحی بوده است حضرت امیر ، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا بوده است- و البته آن وحی به معنای آوردن احکام ، تمام شد به رفتن رسول اکرم- کاتب وحی حضرت صدیقه در این هفتاد و پنج روز بوده است .... 📌 و شاید یکی از مسائلی که گفته است ، راجع به مسائلی است که در عهد ذریه بلند پایه او حضرت صاحب- سلام الله علیه- است ، برای او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد ، ما نمی دانیم ، ممکن است . در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده اند- با اینکه آنها هم فضایل بزرگی است- این فضیلت را من بالاتر از همه می دانم که برای غیر انبیا- عليهم السلام- آن هم نه همه انبیا ، برای طبقه بالای انبیا- عليهم السلام- و بعض از اولیایی که در رتبه آنها هست ، برای کس دیگر حاصل نشده . 📚 صحیفه امام ، جلد ۲۰ ص ۴-۵-۶ @almohkamat
🖊«فاطم» از اسماء الهی ✍به قلم: 🔹یکی از اسماء الهی ، «فاطم» به معنای قطع کننده می باشد که بر اساس حدیث انشقاق، نام مبارک فاطمه ـ سلام الله علیهاـ از آن اسم الهی (فاطم) انشقاق غیبی یافته است . در روایت نبوی آمده در هنگام هبوط آدم بر زمین ، اشباح خمسه طیبه اهل بیت نیز از عرش الهی به صلب آدم نقل گردید اما او در ابتدا تنها نورهایی دید و نتوانست آن اشباح مقدسه را شهود کند اما با عنایت الهی اشباح مقدسه را در عرش الهی رویت کرد . 🔹خداوند در مقام معرفی آن خمسه طیبه ، هنگامی که به شبح مقدس فاطمه در عرش الهی رسید ، فرمود : « وَ هَذِهِ فَاطِمَةُ وَ أَنَا فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ » ، و در ادامه به شرح اسم الهی «فاطم» به پرداخت : « انا ... فَاطِمُ أَعْدَائِي عَنْ رَحْمَتِي يَوْمَ فَصْلِ قَضَائِي، وَ فَاطِمُ أَوْلِيَائِي عَمَّا يَعُرُّهُمْ وَ يُسِيئُهُمْ‏ » سپس نام فاطمه را تجلی نام خود معرفی کرد : « فَشَقَقْتُ لَهَا اسْماً مِنِ اسْمِي . » 🔹اسم الهی «فاطم» از اسماء جلال الهی می باشد که دشمنان خدا را از رحمت الهی ، و اولیاء خدا را از هر بدی ، دور می کند . نام مبارک فاطمه نیز تجلی این اسم الهی است بدین معنا که خداوند با واسطه حضرت فاطمه ، اثر اسم الهی«فاطم» را به دشمنان و دوستان خود می نمایاند . 🔹از این رو ، غضب فاطمه ـ سلام الله علیها ـ قطع کننده (فاطم) است و دشمنان خدا را از رحمت الهی می بُرد « يَرْضَى اللَّهُ لِرِضَاهَا وَ يَغْضَبُ‏ لِغَضَبِهَا » . غضب و نارضایتی فاطمه زهرا سبب می شود دشمنان خدا در عالم غیب ، گرفتار نفرین الهی و لعن ابدی گردند . 🔹همچنین حضرت فاطمه دوستان خود را از پلیدی ملکوت اسفل (جهنم) دور می سازد لذا پیامبر فرمود : «ا ِنَّمَا سُمِّيَتْ ابْنَتِي فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّارِ » یعنی فاطمه دوستدارانش را از آتش جهنم دور می کند و رابطه آنها را با دوزخ قطع می کند . 🖊معجزه نام فاطمه در دنیا با توجه به احاطه قیومی جهان ملکوت بر عالم مُلک و طبیعت ، نام مبارک فاطمه که تجلی اسم الهی «فاطم» در عالم غیب است ، همان اثر را نسبت به دوست و دشمن در دنیا داشته باشد. 🔹حضرت فاطمه و نام مقدسش سبب می گردد دشمنان و طاغوت به واسطه محرومیت از رحمت الهی ، در دنیا به نتیجه نرسند و کارشان در نهایت «ابتر» بماند . « إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ » دوستان اهل بیت نیز با احیاء نام مقدس فاطمه ، از پلیدی های فکری و قلبی و رفتاری در امان می مانند و زمینه اتصال به ولایت اهل بیت در آن ها پدیدار می گردد . 🔹حرکت انقلابی فاطمه در دفاع از ولایت حق نیز در سایه تجلی اسم الهی «فاطم» رخ داد و می توان خطبه فدکیه را تجسد لفظی و کلامی آن اسم الهی دانست که بر زبان زهرا جاری گشت . 🔹حضرت فاطمه در خطبه آتشین خود با مخاطب قرار دادن طبقه حاکمه و انتقاد از عملکرد ضد دینی و قرآنی آنها ، حجت را بر آنها تمام کند که نتیجه قهری آن « فَ طم أَعْدَا ء الله عَنْ رَحْمَتِ ه» است . همچنین انصار را با تعابیری همانند : « يَا مَعَاشِرَ الْفِتْيَةِ وَ أَعْضَادَ الْمِلَّةِ، وَ أَنْصَارَ الْإِسْلَامِ‏ » خطاب کرد تا ایشان را هشیار کند و از سکوت در برابر ظلم به اهل بیت پیامبر نجات دهد . @almohkamat
سرنوشت ماهیت(۱).mp3
721.5K
🖊سرنوشت ماهیت (بخش اول ) 🎙: ⁉️آیا پذیرش اصالت وجود به معنای حذف ماهیت از زندگی بشری است ؟ 🔺بر اساس اصالت وجود ، ارزش نظری ماهیت مشخص می شود . 📌بدون ماهیت ، راه علم حصولی بشر به واقعیت بسته می گردد . @almohkamat
🖊اخلاق صدوری و اخلاق حلولی ✍به قلم : سلسله یادداشت های امتداد حکمت ( فلسفه و اخلاق) 🔸بی شک یکی از امتدادهای عملی فلسفه و حکمت ،در علم اخلاق و تربیت نمایان می گردد . از این رو ، مسلک فلسفی ما تاثیر مستقیم بر مکتب اخلاقی و تربیتی ما خواهد داشت . روش اخلاقی مبتنی بر مکتب فلسفی مشاء با روش اخلاقی مبتنی بر مکتب حکمت متعالیه قطعا تفاوت خواهد داشت . البته علم اخلاق در وضعیت کنونی که در آثار غزالی ، ابن مسکویه ، خواجه طوسی و نراقی شاهد هستیم ، در فضای فلسفه ارسطویی شکل گرفته است . 🔹علم اخلاق در فلسفه مشاء از مساله کیف نفسانی در باب مقولات عشر آغاز می گردد « علم‏ الاخلاق‏ يبتدئ‏ من نوع من أنواع الحال و الملكة، من مقولة الكيف »(کتاب نجات بوعلی سینا )اما در حکمت متعالیه ، علم اخلاق را باید در حرکت جوهری نفس و اتحاد علم و عالم و معلوم جست . از این رو اخلاق برگرفته از انسان شناسی مشائی بر ثبات جوهر انسانی و تغییر در ناحیه صفات و عوارض آن ذات (حیوان ناطق) مبتنی است بر خلاف اخلاق بر گرفته از انسان شناسی حکمت متعالیه که به دنبال حرکت تدریجی جوهر انسان در راستای ملکوت و توحید می باشد . 📌در اخلاق ارسطویی ، صفات و ملکات همانند علم در جوهر ثابت انسان حلول می کنند یعنی انسان ها مانند خانه هایی هستند که در جوهر یکسانند و تفاوتشان در تزیینات ظاهری و دکور و نقاشی هر یک از آنهاست .لذا تفاوت ذات انسان ها در تخلیه از رذائل و تحلیه به فضائل است . اما در اخلاق صدرایی ، نفس ، خود را از درون می سازد و صفات نفس صدوری و معلول نفس هستند و از بیرون اضافه نمی گردند در نتیجه مراتب وجودی انسان ها مختلف خواهد شد و دیگر نمی توان انسان را نوع واحد (حیوان ناطق) برشمرد بلکه انواع می باشد . 🖇«تربیت» در اخلاق ارسطویی همانند صنعت است که با فشار از بیرون ، شکل ظاهری جسم تغییر خواهد کرد بی آنکه ذات تغییری یابد بر خلاف حکمت متعالیه که تربیت را به معنای پرورش می داند که با رشد و نمو از درون همراه است و تغییر تدریجی ذات انسان را به همراه دارد . 🖊نسبت اخلاق ارسطویی با توحید 🔹توحید در اخلاق ارسطویی مقصد نیست و بر محتوا و روش های آن تاثیری ندارد زیرا ارسطو و پیروان وی در تعادل بخشیدن به قوای نفسانی ،تنها منافع دنیایی را لحاظ کرده اند. از این رو ، اخلاق ارسطویی با الحاد سازگاری دارد . روح را بزرگ می کند نه بزرگوار . «دیل کارنگی» در مباحث اجتماعی، «ماکیاول» در روش سیاسی و «آدام اسمیت» در متد اقتصادی می توانند از آن اخلاق بهره گیرند بی آنکه توجهی به توحید داشته یا حتی ضد آن باشند . 🔺در اخلاق ارسطویی به سبب بی توجهی به مقصد بودن توحید ، «من» و منیّت حتی پس از تعادل قوا از میان نمی رود و محور می ماند . این مکتب اخلاقی ظرفیت سوق دادن انسان به ذات لاحد احدیت را ندارد . تحلیلی از قرب الهی ارائه نمی دهد و فهمی از تجلی و نمود و اشراق ندارد . 📌لذا تلاش فیض کاشانی در تهذیب اخلاق ارسطویی در ضمن تهذیب کتاب احیاء علوم غزالی کافی نیست و اخلاق ارسطویی نیازمند بازخوانی در نظام توحیدی می باشد . @almohkamat
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ نَبِيِّكَ وَ زَوْجَةِ وَلِيِّكَ وَ أُمِّ السِّبْطَيْنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ الطُّهْرَةِ الطَّاهِرَةِ الْمُطَهَّرَةِ التَّقِيَّةِ النَّقِيَّةِ الرَّضِيَّةِ الزَّكِيَّةِ سَيِّدَةِ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَجْمَعِينَ صَلاةً لا يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا غَيْرُكَ 🌹 مبارک باد. @almohkamat
المحکمات
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ نَبِيِّكَ وَ زَوْجَةِ وَلِيِّكَ وَ أُمِّ السِّبْطَيْنِ الْحَ
🖊 امام خامنه ای: 🔹در زیارت امام رضا (علیه‌السّلام) وقتی نوبت به حضرت زهرا میرسد برای صلوات -آن زیارتی که سر تا پا صلوات است- [میگوید]: اَللّهُمَّ صَلِ‌ عَلی‌ فاطِمَةَ بِنتِ نَبیِّک، این یک خصوصیّت. خب، این خصوصیّت خیلی مهمّی است؛ البتّه قابل تأسّی نیست؛ همه دختر پیغمبر نمیشوند؛ امّا انتساب به پیغمبر به‌صورت دختر او، نشان‌دهنده‌ی رفعت مقام است. وَ زَوجَةِ وَلِیِّک، این هم دوّمی؛ البتّه این هم قابل دست‌گیری نیست و همه نمیتوانند زوجه‌ی ولیّ خدا بشوند؛ امّا رفعت مقام، رفعت شأن و جاه و جلال این بزرگوار را نشان میدهد. 📌 وَ اُمَّ السِّبطَینِ الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّة؛ جنبه‌ی کاربردی این [خصوصیّت]، بیشتر از آن دو صفت قبلی است؛ جنبه‌ی کاربردیِ تربیت سبطَین. سبطَینی که «سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّة» هستند، مادرشان این بزرگوار است؛ دامان پاکیزه‌ی این مادر است که توانسته اینها را تربیت بکند. این آن چیزی است که میتواند برای ما به‌عنوان الگو، به‌عنوان اسوه مطرح بشود. 🔸 بعد، «اَلطُّهرَةِ الطّاهِرَةِ المُطَهَّرَةِ التَّقیَّةِ النَّقیَّةِ الرَّضیَّةِ الزَّکیَّة» که همه‌ی اینها کاربردی است؛ طهارت، با سه بیان که البتّه این سه بیان «طهر»، «طاهر» و «مطهّر» تفاوتهایی از لحاظ معنا با هم دارند. البتّه [هر] سه تعبیر اشاره‌ی به طهارت و پاکیزگی است: طهارت روح، طهارت دل، طهارت مغز، طهارت دامان، طهارت سرتاسر زندگی. خب این کاربردی است، این برای ما درس است؛ باید سعی کنیم خودمان را پاکیزه کنیم، باید تطهیر کنیم خودمان را؛ بدون طهارت باطن نمیشود به مقامات رسید؛ به حریم ولایت این بزرگوارها هم نمیشود رسید؛ طهارت باطن لازم است. طهارت باطن، با تقوا است، با ورع است، با ملاحظه است؛ ملاحظه‌ی دائمی و مراقبت دائمی از خود طهارت به‌وجود می‌آورد. 🖇 خب البتّه انسان جایزالخطا است و ممکن است بر ما سیاهی‌هایی عارض بشود امّا راه پاک کردنِ آن سیاهی‌ها را هم خدا به ما نشان داده، یاد داده: توبه، استغفار. استغفار کنیم؛ استغفار، یعنی عذرخواهی کردن؛ «استغفر الله»، یعنی خدایا عذر میخواهم، معذرت میخواهم. واقعاً، قلباً از ته دل از خدای متعال معذرت بخواهیم؛ این استغفار است، این پاک میکند آن سیاهی را و آن لکّه را. خب، اَلطُّهرَةِ الطّاهِرَةِ المُطَهَّرَة. التَّقیَّة، همان تقوا؛ اَلنَّقیَّة، آن نقاوت و پاکیزگی باطنی و قلبی؛ اینها خصوصیّات فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) است. ما اینها را بایستی به‌عنوان الگو، به‌عنوان اسوه، در نظر داشته باشیم و خودمان را به آن نزدیک کنیم. @almohkamat
🖊حلقات مفقوده امتداد حکمت ✍به قلم 📘(سلسله یادداشت های امتداد حکمت) «توحید یک امتداد سیاسی و اجتماعی دارد ... از «وحدت وجود» ، از «بسيط الحقيقة كلّ الاشياء»، از مبانى ملاّ صدرا مى‌شود يك دستگاه فلسفىِ اجتماعى، سياسى و اقتصادى درست كرد » 🔹بی شک برای عملیاتی کردن فرموده مقام معظم رهبری در جمع اساتید علوم عقلی در سال 82 ، و امتداد دادن به مبانی حکمت متعالیه با هدف دستیابی به دستگاه فلسفی در حوزه سیاست و اجتماع و اقتصاد ، نیازمند شناخت «انسان» و «جامعه» از نقطه نظر جهان بینی توحیدی هستیم تا حلقات مفقوده در میان آن مبداء متعالی و این مقصد راه گشا به این سلسله مبارک اضافه گردد : 🖊چرا انسان شناسی توحیدی ؟؟؟ 🔸«انسان» موجودی مُلکی ـ ملکوتی است که در میان شهوت و عقل خود حیران است . امام علی فرمود: «إِنَّ اللَّهَ رَكَّبَ‏ فِي‏ الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي الْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلَا عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلَيْهِمَا» حرکت انسان از مبداءِ شهوتِ حیوانی آغاز ،و در مقصدِ عقلِ ملکوتی پایان می یابد . اما بسیاری گذرگاه شهوت را منزلگاه پنداشته و از سیر ملکوتی باز مانده و پست تر از بهایم می گردند «كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» و گروهی از ملائک پیشی می گیرند «فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ» لذا اگر دستگاه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بر پایه نگاه توحیدی به انسان شکل گیرد ، نتیجه آن ملائکه پروری است اما اگر بر اساس نگاه مادی باشد ، به حیوان پروری می انجامد . 🖊الگوی قرآنی امتداد حکمت : 🔺خداوند متعال در قرآن در مقام مقایسه دستگاه اقتصادی ربوی و غیر ربوی ، نخست به تحلیل انسان شناسانه رباخوار می پردازد : «الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلَّا كَما يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَس»(بقره/47) یعنی دستگاه ادراکی رباخوار بر اساس تسلط قوه وهمیه شیطانی و ضعف قوه عقلی دچار اختلال گشته و جای خوب و بد در نزد او تغییر می یابد در نتیجه ، زیربنای اقتصاد را ربا می پندارد و اصالت را به جای بیع به ربا می بخشد « ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا» 🖊چرا جامعه شناسی توحیدی ؟؟؟ 🔹حلقه مفقوده دوم در فرآیند امتداد حکمت ، جامعه شناسی است . از نگاه قرآن جامعه همانند فرد دارای هویت مستقل و وُحدانی است که از قوانین تکوینی خاص خود پیروی می کند .«وَ ما أَهْلَكْنا مِنْ قَرْيَةٍ إِلَّا وَ لَها كِتابٌ مَعْلُومٌ ما تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَها وَ ما يَسْتَأْخِرُونَ» از این رو ، حقیقت جامعه و قوانین آن را باید در امتداد توحید شناخت تا دستگاه فکری سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بر مبنای هویت بخشی به جامعه ـ به معنای توحیدی آن نه معنای غربی ـ شکل گیرد که بدون توجه به جامعه و تنها با نگاه فردی ، چنین دستگاهی بدست نمی آید . 📌نمونه ابتناء نگاه اقتصادی اسلامی بر هویت بخشی به جامعه را علامه طباطبائی در تفسیر آیه شریفه «يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ يُرْبِي الصَّدَقات‏» به ما نشان می دهد . بر پایه پذیرش هویت وحدانی جامعه ، اقتصاد با انفاق به رشد می رسد و با ربا ، دچار ضعف می گردد . @almohkamat