eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
103 عکس
13 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰امام خامنه ای: 🔹 برابرِ مرتبه انبیا اگر شخصیت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها برای ذهنهای ساده و چشمهای نزدیکبین ما آشکار میشد، ما هم تصدیق میکردیم که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها سرور همه زنان عالم است؛ 📌 بانویی که در سنین کم و در عمر کوتاه، به مقامات معنوی و علمی و معرفتی و به مرتبه‌ای برسد که برابر مرتبه انبیا و اولیاست. 🖇در واقع فاطمه زهرا فجر درخشانی است که از گریبان او، خورشید امامت و ولایت و نبوّت درخشیده است؛ آسمان بلند و رفیعی است که در آغوش آن، ستاره‌های فروزان ولایت قرار گرفته است. 🔸 همه ائمّه علیهم‌السّلام برای مادر بزرگوار خود تکریم و تجلیلی قائل بودند که برای کمتر کسی این همه احترام و تجلیل را از آن بزرگواران میشود دید. 📆 ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ 🌹سالروز ازدواج حضرت فاطمه و حضرت علی علیهما السلام مبارک باد. @almohkamat
مناهج مقدمه واجب جلسه دوم.mp3
7.83M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه دوم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🖊دهه اول ماه ذی الحجه «ایام معلومات» است که در قرآن مجید ذکر شده و در نهایت برتری و مبارکی و رحمت است و از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت شده: که در هیچ ایامی کار نیک و عبادت نزد خدا، محبوب‌تر و پسندیده‌تر از این دهه نیست. 📌امام صادق (علیه السلام) می فرماید: پدرم حضرت امام باقر(علیه السلام) به من فرمود: پسرم! در دهه نخست از ماه ذی الحجّه (از شب اول ماه تا شب عید قربان) هر شب میان نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن: 🖇در هر شب از آن بین نماز مغرب و عشا دو رکعت نماز بجا آور، در هر رکعت آن سوره حمد «فاتحه الکتاب» و سوره توحید «اخلاص» و این آیه را بخوان: 📚وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَهً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ تا در ثواب با حاجی ها شریک شوی، گرچه حج نکرده باشی. @almohkamat
💠میقات موسوی ✍استاد موالی زاده: «وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لاَ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ »[1] 🖊سه دیدگاه در رابطه با تغییر دوره زمانی میقات موسوی از سی به چهل شب قابل طرح است : 1⃣ خارجی بودن قضیه میقات : 🔹میقات موسوی در ابتدا ، سی شب بود اما به سبب به پایان نرسیدن دوره سلوک معنوی حضرت موسی جهت دریافت الواح تورات در سی شب ، ده شب ديگر به وعده الهی اضافه شد ، آنگاه «فتح» براى قلب موسى رخ داد و شایسته دریافت علم و حکمت غیبی گشت . 📌بر اساس این تفسیر ، میقات موسوی قضیه ای است خارجی که با توجه به حالات روحی و درجات نفسانی حضرت موسی برنامه ریزی شده و اختصاص به وی داشته است و نمی تواند مستند استحباب فقهی و یا برنامه ای اخلاقی باشد . موید این دیدگاه می تواند تعبیر «میقات ربه» در آیه باشد که بر خلاف «رب العالمین» ، سبب افعالی شدن اسم ربّ است و نشان از برنامه اختصاصی «ربّ موسی» برای موسی دارد .     2⃣حقیقی بودن قضیه میقات : 🔸میقات موسوی یک دوره چهل شبانه و عام است که با توجه به بیان سوره بقره (53) از آن میقات در آیه «وَ إِذْ وَاعَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً » ، وعده الهی در واقع بر عدد چهل بسته شده بود . حضرت موسی نیز از ابتدا از دوره چهل شبی میقات الهی آگاه بود اما بنابر مصلحتی مانند امتحان کردن قوم بنی اسرائیل ، به اطلاع آن قوم نرسید و در قالب دو مرحله ای بیان شد . در واقع دوره زمانی میقات سلوک همانند آیه شریفه : «ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كامِلَة» می باشد . در عالم اثبات دو مرحله ای ، لکن در عالم ثبوت یک مرحله ای است . 🖇از این رو ، میقات چهل شبانه اختصاصی به حضرت موسی ندارد و بر پایه درجات روحی وی تنظیم نشده بلکه قضیه ای حقیقی است که هر انسان می تواند برای سیر معنوی خود از آن بهره برد . موید این مدعا نیز روایت ارزشمند « من اخلص لله اربعین صباحا جرت ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه» می باشد که برنامه ای است عام برای دریافت حکمت و علم از غیب که هماهنگ با غرض موسی از میقات در دریافت علم و حکمت در ظرف تورات می باشد . همچنین این میقات برای سائر انبیاء و اولیاء نیز اتفاق افتاده است مانند حضرت داود (روایت اصول کافی) که برای کسب ولایت تکوینی بر آهن ، چهل صباح مناجات کرد .   3⃣برنامه عام و دو مرحله ای میقات : 🔺برنامه میقات عام است و اختصاصی به حضرت موسی ندارد اما دارای دو مرحله می باشد . مرحله نخست ، همان سی شب است و مرحله دوم ده شبی است که بر پایه وضعیت روحی سالک و کیفیت عمل او در دوره اول ،  بدان اضافه می گردد . از این رو ، وعده نخست خداوند با موسی ، مرحله اول است که سی شب می باشد (و واعدنا موسی ثلاثین لیله) وی می توانست میقات خود را با همان سی شب به پایان برساند اما بر اساس گزارش روایتی از میقات موسی در تفسیر صدرا ، خللی در شب آخر سلوکش رخ داد که سبب اضافه شدن مرحله دوم گردید(و اتممناها بعشر) . 📎موید این دیدگاه ، استحباب اضافه کردن دهه اول شوال به ماه رمضان است تا کسانی که سلوکشان در میقات رمضان دچار خلل گردید ، در آن دهه موفق به جبران شوند . ⬅️بنابراین برنامه میقات ، برنامه ای عام است که البته حضرت موسی به مرحله دوم آن نیاز پیدا کرد . لذا ، تعبیر «میقات ربه» در آیه شریفه نیز منافاتی با عام بودن میقات نخواهد داشت و ربوبیت الهی برای هر انسانی متناسب با شرائط ناشی از عملش صادق است .   [1] . اعراف ، 142 @almohkamat
مناهج مقدمه واجب جلسه سوم.mp3
11.37M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه سوم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🏴به مناسبت شهادت امام محمد باقر علیه السلام 🏴 🖊نشـانه هاى شـيعه ➖يكى از ياران امام باقر عليه السلام به آن حضرت گفت: شيعيان در منطقه ما زيادند. حضرت فرمود: 🖇هَلْ يَعْطِفُ الغَنِىُّ عَلى الفَقيرَ، وَ يَتَجاوَزُ المُحْسِنُ عَنْ المُسى ء وَ يَتَواسُونَ؟ قُلْتُ: لا، قالَ عليه السلام : لَيْسَ هؤُلاءِ الشّيعَةَ، الشَّيعَةُ مَنْ يَفْعَلُ هذا ❓آيـا توانـگر آنان بر فقير مهر مى ورزد؟ و نيكوكار از بدكار مى گذرد؟ و مواسات و بذل و بخشش مالى دارند؟ گفت: خير. حضرت فرمود: اينان شيعه نيستند. شيعه كسى است كه چنين باشد. 📚قضاء حقوق المؤمنين، الشيخ ابو على الصورى، ص 21، ح 22 @almohkamat
مقدمه واجب04.mp3
10.7M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه چهارم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🔹از بریدن تا رسیدن ✍به قلم استاد موالی زاده «لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَ لاَ دِمَاؤُهَا وَ لٰكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ »[1] 🔸در اسلام و بر اساس تعالیم قرآن و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ حرکت عملی انسان از «سُنّة قائمة» و احکام شرعی در فقه اصغر آغاز می گردد و در «فَریضة عادلة» و اخلاق در فقه اوسط اوج می گیرد تا در «آیة مُحکمة» و حکمت و فقه اکبر به سر منزل مقصود برسد . 📌از این رو ، مکلف باید احکام شرعی را با جوارح خود مو به مو اتیان کند تا متخلقی شود که به تزکیه جوانح خود بپردازد و در پایان ، سالکی گردد که خود را به اسفار اربعه می سپرد که این سپردن حاصل عمری مبارزه و جهاد است . لذا ، موضوعات قُربی و معنوی مانند سنت شریفه «تضحیه» ، در فقه احکامی دارند و در اخلاق ، آدابی و در حکمت ، اسراری .   🔰با تدبر در آیات شریفه 36 و 37 حج خواهیم دید قرآن نخست به بُعد فقهی سنت قربانی می پردازد و به ما دستور می دهد «اسم الله» را در هنگام ذبح بر زبان(جوارح) جاری سازیم تا برای اطعام حلال شود «فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَ الْمُعْتَرَّ» ، و در ادامه ، آیه ، جهت اخلاقی این سنت را گوشزد می کند تا با اخلاص در عمل، به تقوای قلب دست یابیم و از جوارح به جوانح توجه کنیم «وَ لٰكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ» ، و در پایان آیه شریفه ، ما را به اثر توحیدی قربانی کردن می رساند و از جوانح و قلب به مبداء اعلی فرا می خواند «لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ» 🔺گنج توحیدی آیه : محور توحیدی این آیه شریفه ، ذکر شریف «الله اکبر» است که پس از مشاهده هر عظمت و شگفتی و تجلی، بر زبان جاری می گردد تا سفر معنوی انسان ادامه یابد . 📎« أَنَّ النَّبِيَّ  لَمَّا أُسْرِيَ بِهِ إِلَى السَّمَاءِ قَطَعَ سَبْعَ حُجُبٍ فَكَبَّرَ عِنْدَ كُلِّ حِجَابٍ تَكْبِيرَةً فَأَوْصَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِكَ إِلَى مُنْتَهَى الْكَرَامَةِ »[2] پیامبر در سفر معراج هرگاه با کنار رفتن پرده ای ، به شهود جدیدی از عظمت عوالم ملکوت دست می یافت ، با زبان تکوین «الله اکبر من ان یتجلی تجلیا تقییدیا»[3] می گفت تا آن حجاب نیز کنار رود و هر چه بیشتر صعود کند تا به «منتهی الکرامه» برسد . 💠البته ذکر «الله اکبر» دو تفسیر دارد : یکبار عظمت شئ مسخّر را می بینیم ولی عظمت خداوند را از آن بزرگ تر می بینیم و تکبیر می گوییم که این از سنخ توحید عوام است که در نگاه خواص ، شرک می باشد . بار دیگر عظمت شئ مسخّر را می بیند اما در مقام نفی قیدیت آن برای تجلی ذات حق بر می آید و  با زبان قلب می گوید : «الله اکبر من ان یتجلی تجلیا تقییدیا»که این توحید خواص است . 🌀اسرار تضحیه : بر این اساس ، در آیه شریفه ، قربانی کردن و بریدن ، برای رسیدن به حقیقت تکبیر است . خداوند متعال حیوان را به تسخیر مومن در آورده است[4] تا با ذبحش در راه خدا ، از آن بگذرد تا به حقیقت تکبیر برسد نه آنکه در آن بماند که اگر انسان از مسخرات خود نگذرد و خداوند را از عینک مسخرات خود ببیند ، خداوندی مقید به قیود نصیبش می گردد که در واقع خدا نمی بیند ؛زیرا الله اکبر من ان یقید بقید و یوصف بوصف . 📚[1] . حج ، 37 [2] . وسائل الشيعة (30 جلدی) ؛ ج‌6، ص: 22 [3] . چهل حدیث ، ص 505 [4] . المیزان علامه طباطبایی ، ج 14 ، ص 376 @almohkamat
مقدمه واجب05.mp3
10.12M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه پنجم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب06.mp3
12.03M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه ششم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
📚«تورم علم اصول» از دیدگاه امام خمینی ✍️ به قلم استاد موالی زاده 📙بخش2️⃣ از مقاله (مکتب اصولی امام خمینی) @almohkamat
المحکمات
📚«تورم علم اصول» از دیدگاه امام خمینی ✍️ به قلم استاد موالی زاده 📙بخش2️⃣ از مقاله (مکتب اصولی ام
📚«تورم علم اصول» از دیدگاه امام خمینی ✍️ به قلم استاد موالی زاده 📙بخش2️⃣ از مقاله (مکتب اصولی امام خمینی) 🔷یکی از نقدهای بنیادین امام خمینی به علم اصول رایج که برآمده از نگرانی و دغدغه مندی ایشان نسبت به کارآمدی آن علم می باشد ، دور شدن اصولیون در برخی از مباحث از غرض و غایت علم اصول یعنی استنباط احکام شرعی ، می باشد . 🔹گاهی مباحثی در علم اصول مطرح می گردد ، گویی مقدمیت این علم از برای فقه فراموش شده و غرض استنباط احکام شرعی نقشی نمادین یافته ، و همین عامل گستردگی و «تورم» بی منطق علم اصول گشته تا آنجا که کارآمدی علم اصول به چالش کشیده شده است . 🔶امام خمینی یکی از عوامل «تورم» علم اصول را طرح مباحث علمی و مناقشات کم فائده در ذیل مسائل اصولی توسط اصولیون می داند . 🔸طلبه در مواجه با علم اصول ، با مسائلی روبرو می گردد که با آنکه نیازمند صرف زمان و انرژی فکری فراوان بوده اما تاثیر بسزائی در فرآیند استنباط فقهی ندارد و فاقد کارآمدی مورد انتظار می باشد . از این رو ، امام خمینی در یکی از سفارش های خود به طلاب علوم دینی طالب اجتهاد می گوید : «فطالب العلم والسعادة لابد وأن يشتغل بعلم الاصول بمقدار محتاج إليه- وهو ما يتوقف عليه الاستنباط-، ويترك فضول مباحثه أو يقلله، وصرف الهم والوقت في مباحث الفقه» 💠بنابراین ، از نگاه امام خمینی اگر بحثی و مساله ای را در علم اصول باشد که در شناخت و استنباط دین نقشی بس اندک داشته باشد ، بی ارزش تلقی می شود و سزاوار نیست طلبه وقت خود را صرف یادگیری آن کند ؛ زیرا مباحث علم اصول از سنخ ادراکات اعتباری و قرار داد عقلایی است که ارزش آنها تابع غرض داشتن آنهاست تا دچار لغویت نگردند . 🔷امام خمینی گرفتار شدن علم اصول به چنین مباحث کم بهره را ناشی از روش اصولیان متاخر می داند که با تفنن های علمی خود به بهانه تقویت ذهن طلاب یا ثمره علمی صرف ، ناخواسته به تورم و گسترش بی منطق علم اصول دامن زده اند . 🔹ایشان در کتاب مناهج می گوید : « و قد أدرج المتأخرون‏ بعض المسائل التي لا ابتلاء بها رأسا أو قليلة الفائدة جدا في فنهم لأدنى مناسبة، إما تشييدا لأذهان المشتغلين، أو لثمرة علمية، أو لدخالة بعيدة في الاستنباط.» 🔶یکی دیگر از عوامل «تورم» علم اصول در نگاه امام خمینی ، طرح مسائل مربوط به علوم دیگر است که اصولیون به جهت ناخرسندی از کیفیت پرداخت دانشمندان آن علوم ، اقدام به طرح مجدد آن در علم اصول کرده اند . 🔸با گشتی در علم اصول شاهد مباحثی از علوم مختلف همانند ادبیات ، لغت ، منطق ، کلام و فلسفه و حتی فقه و قواعد فقهیه هستیم که گاهی بیش از علم مربوط ، بدان پرداخته می شود . 🔸البته می توان با استناد به مساله «تداخل علوم» بر اساس دیدگاه «مرکب اعتباری» یا دیدگاه «تعدد غرض در یک مساله» به واسطه نگاه عقلایی به مساله «تمایز علوم» ، بر بقاء این مسائل در علم اصول پافشاری کرد اما سزاوار است در فضای آموزشی با تکرار آموزش یک مساله در علوم مختلف ، اسباب خستگی و بیزاری علمی به جهت طولانی شدن دوره تحصیل فراهم نگردد و دیر رسیدن به فقه به عنوان ذی المقدمه طالب علم را دچار «افسردگی علمی» نکند . ⭕️و این نکته بسیار ارزشمندی است که باید در فراگیری علم اصول بدان توجه کرد . @almohkamat
🌹زیباتر از زیبایی 🖊امام هادی علیه السلام: 🌱خَیرٌ مِنْ الخیر فاعِلُهُ، و اَجْمَلُ من الجمیل قائِلُهُ، و اَرْجَحُ من العلم حامِلُهُ، وَ شَرٌّ مِنَ الشَرِّ جالِبُه، وَ اَهُوَلَ مِنَ الهَوْلِ راکِبُهُ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰) 🌱بهتر از نیکی، نیکوکاری است، و زیباتر از زیبایی، گوینده آن است، و برتر از علم، حامل آن است، و بدتر از بدی، عامل آن است، و وحشتناک‌تر از وحشت، آورنده آن است. علیه السلام مبارک باد. @almohkamat
مقدمه واجب07.mp3
7.43M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه هفتم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب08.mp3
9.17M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه هشتم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🌹عید غدیر عید امامت و ولایت مبارک باد. 🔹نگاه تمدنی به واقعه غدیر  🔹غدیر و تمدن اسلامی 🔹 تجلی غدیر در ولایت فقیه ✍به قلم @almohkamat
المحکمات
🌹عید غدیر عید امامت و ولایت مبارک باد. 🔹نگاه تمدنی به واقعه غدیر  🔹غدیر و تمدن اسلامی 🔹 تجلی غدیر
🖊نگاه تمدنی به واقعه غدیر    ✍به قلم : در طول تاریخ بشریت ، تمدن ها بر دو پایه شکل می گرفتند : 1⃣ منظومه فکری ، 2⃣ نظام سیاسی . 📌 در پی این دو عامل ، پیشرفت در سائر حوزه ها نیز بدست می آمد . یهود با آنکه اندیشه تورات را داشت اما به سبب ترس از مبارزه ، سیاست و حکومت را رها کرد و به اقتصاد ربوی چسبید و ناتوان از برپایی تمدن گشت با آنکه پیامبرانشان بر حکومت تاکید می کردند . 🔰لذا در اسلام ، ارائه کامل منظومه معرفتی توسط پیامبر در طول 23 سال تبلیغ دین ، مانع از نزول آیه مبارکه «بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» نگردید و تا پیامبر اعظم ، نصب امام علی به ولایت را به سرانجام نرساند و ضرورت استمرار نظام حکومت دینی را ابلاغ نکرد ، آیه شریفه : «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ ... وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً» نازل نشد . بدین گونه زمینه ایجاد تمدن اسلامی در بستر نظام سیاسی دینی فراهم گردید .   💠غدیر و تمدن اسلامی : اگر چه بیعت غدیر شکسته شد اما تصور کنید واقعه غدیر اگر رخ نمی داد و مساله ضرورت و ارزش تشکیل نظام سیاسی دینی به مسلمانان ابلاغ نمی شد ، پس از پیامبر ، چه خطری در انتظار امت اسلامی به کمین نشسته بود؟ ، دو سناریو قابل پیش بینی است : 1⃣سناریوی اول : به جهت آنکه عموم مسلمانان نه تنها درک درستی از حکومت دینی نداشتند بلکه به واسطه محیط قبیلگی دوره جاهلیت ، با اصل نظام سیاسی منسجم هم مانوس نبودند ، در نتیجه موفق به تشکیل حکومت دینی نمی شدند و سرنوشتی همانند جنگ احد پیدا می کردند که شایعه کشته شدن پیامبر ، سبب رویگردانی از اسلام گردید. «أفان ماتَ أو قُتِل انقَلَبتُم عَلی اعقابِکُم»آل عمران/144 2⃣سناریوی دوم : قریش با توجه به جایگاه برجسته اش در دوره جاهلیت در میان مردم ، به آرزوی دیرینه اش یعنی سلطنت بر عرب جامه عمل می پوشاند و دستگاه پادشاهی همانند ایران و روم یا یمن به راه می انداخت . یعنی سلطنتی که معاویه در سال 41 ه.ق به پا کرد ، بلا فاصله پس از رحلت پیامبر رخ می داد و موجب نابودی اسلام می شد . 🖇بنابراین ، غدیر نه تنها کشتی نجات امت اسلام از فروپاشی گردید بلکه پایه تمدن اسلامی شد . 🏷 تجلی غدیر در ولایت فقیه : در عصر حاضر هم ، امام خمینی با نگاه تمدنی به واقعه غدیر ، مساله نظام سیاسی دینی را در قالب گفتمان «ولایت فقیه» سرلوحه حرکت انقلابی خود قرار داد و با آنکه فضای فکری آن دوره (به واسطه درگیری مکاتب اقتصادی سوسیالیسم و کاپیتالیسم با هم) در موضوع اقتصاد داغ بود اما امام خمینی نوشتن کتاب «اقتصادنا» را به شاگردان فکریش سپرد و خود به تبیین «سیاستنا» در کتاب «ولایت فقیه» و درس خارج فقه پرداخت. @almohkamat
عید غدیر از نگاه امام خمینی .mp3
5.26M
🎙 ⁉️ برای آگاهی از نگاه متعالی امام خمینی به غدیر ، به کدام منبع مراجعه کنیم ؟ 💠تحلیل غدیر در منظومه فکری امام خمینی از بعد فقهی ، اخلاقی و حکمی 🔰 تبیین میکنند. @almohkamat
🔹تفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة، وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا، و فَضلُ الفَقیه علی العابد کَفَضلِ الشمسِ علی الکواکب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً 📌در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، کلید بصیرت و کمال عبادت و سبب تحصیل مقام‌های والا و مراتب شکوهمند در امور دین و دنیاست؛ و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر کواکب، و کسی که در دینش فهم ِعمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد. 📚تحف العقول، ص ۴۱۰ 🌹ولادت با سعادت امام موسی بن جعفر علیه السلام مبارک باد. @almohkamat
📚تخلیه و تحلیه علم اصول ✍به قلم استاد موالی زاده 📙بخش1⃣ از مقاله(مکتب اصولی امام خمینی) 🔷(تخلیه از فضای خلط حقیقت و اعتبار ، و تحلیه به فضای تقنین عقلایی) @almohkamat
المحکمات
📚تخلیه و تحلیه علم اصول ✍به قلم استاد موالی زاده 📙بخش1⃣ از مقاله(مکتب اصولی امام خمینی) 🔷(تخلیه
📚تخلیه و تحلیه علم اصول ✍به قلم 📙بخش1⃣ از مقاله(مکتب اصولی امام خمینی) 🔷اگر بخواهیم دیدگاه امام خمینی نسبت به کلان علم اصول فقه را بررسی کنیم ، باید گفت علم اصول به جهت محتوایی نیازمند یک تخلیه و پیراستگی و در پی آن یک تحلیه و آراستگی می باشد . 🔹از سویی علم اصول از سوی اصولیون متاخر دچار آسیبی جدی شده است که باید آن را زدود . و از سوی دیگر ، علم اصول دارای استعدادی است که در صورت شکوفا شدن و به فعلیت رسیدن ، می تواند به اوج خود در انجام وظیفه استباط در فقه و کارآمدتر کردن فقه برسد . (تخلیه از فضای خلط حقیقت و اعتبار ، و تحلیه به فضای تقنین عقلایی)    💠از نگاه امام خمینی خلط حقیقت و اعتبار آسیب اصلی علم اصول با توجه به جنس مسائل آن است که به واسطه بکارگیری نادرست قواعد فلسفی در مباحث اصولی توسط اصولیون رخ داده است . جنس مسائل اصولی با توجه به غرض آن ، از ادراکات اعتباری و قراردادی می باشد که تابع نگاه عرفی و عقلایی است و راه را بر قواعد فلسفی و تکوینی و اظهار نظر عقل نظری می بندد . 🔸از این رو ، استناد به 1⃣ محذورهای فلسفی مانند استحاله اجتماع نقیضین ، دور و تسلسل 2⃣ جریان قواعد فلسفی ابواب فلسفه مانند باب علیت ، حرکت، علم و احکام ماهیت و نفس 3⃣ بیان مسائل فلسفی مانند اصالت وجود ، تشکیک و تطابق عوالم ، در ذیل مباحث اصولی از نمونه های آشکار این خلط می باشد . 🔸امام خمینی تلاش فراوان کرد تا مرز میان ادراکات حقیقی و اعتباری را نشان دهد تا اصول را به فضای عرفی و عقلایی متناسب با ادراکات اعتباری بازگرداند . 💠اما مزیت اصلی علم اصول در نگاه امام خمینی که باید بدان تحلیه و آراسته گردد ، فضای تقنینی حاکم بر غرض علم اصول است . 🔶امام خمینی به معرفی دو فضای گفتگوی بشری پرداختند که یکی محیط ارتباطات متداول روزمره در میان مردم است و دیگری محیط قانونی است که بر اساس روابط مدیریتی شکل می گیرد . 🔸اصولیون در پی قواعد استنباط قانون می باشند . علم اصول تنها با نگاه به محیط تقنین و تشریع ، مسائل خود را می چیند و کاری به محیط گفتگوهای روزمره ندارد . علم اصول وظیفه ی بیان روش قانون گذاری و ابلاغ و اجراء آن در نزد عقلا را بر عهده دارد تا فقیه با به کارگیری آن ، قوانین شرعی را استنباط کند . اگر در علم اصول به ظواهر الفاظ می پردازند ، از باب بیان قواعد ظواهر الفاظ در محیط تقنینی می باشد نه مطلق ظواهر الفاظ . حق اینست که پرداختن به قواعد ظهور الفاظ محیط محاورات روزمره بر عهده علم نحو و معانی بیان باشد . 🔸توجه به فضای قانونی و اقتضائات آن به نظام مند شدن استنباط فقهی کمک شایانی می کند به گونه ای که می توان فقه را از روند مساله محور به برنامه محور ارتقاء داد تا کارآمدی آن بیش از پیش شود . @almohkamat
مقدمه واجب10.mp3
10.01M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه دهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
جهاد تبیین در آیه مباهله.mp3
4.83M
🎙 🔸جهاد تبیین در آیه مباهله 📌جهاد تبیین در عرصه معارف دینی ، نخستین گام مبارزه 🔹تفاوت لعن عالمانه و لعن جاهلانه در قرآن 🔰استاد موالی زاده تبیین می کنند. @almohkamat
مقدمه واجب11.mp3
10.47M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه یازدهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب12.mp3
7.6M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه دوازدهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat