eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
103 عکس
13 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست علمی..mp3
7.47M
🎙 💠 نشست علمی بررسی ابعاد حاکمیت دین در اندیشه و سیره علامه طباطبایی 🔰با حضور @almohkamat
009.mp3
5.16M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 📌ادامه بیان دیدگاه آیت الله خویی در رابطه با ماهیت ملکیت اعتباری ⁉️آیا شخص حقوقی همانند شخص حقیقی می تواند طرف اضافه ملکیت قرار گیرد ؟ 📌شرح تفصیلی نسبت شارع با اعتبارات عقلایی بر اساس قواعد منطق اعتباریات 🔰 📅جلسه نهم/چهارشنبه 1402.08.24 🆔@mavalyzade_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📊 | علامه زمان 👈 مروری بر خصوصیات علامه طباطبائی براساس بیانات رهبر انقلاب ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره‌ی بین‌المللی علامه سیدمحمدحسین طباطبائی (۱۴۰۲/۸/۱۷) به برخی از ابعاد شخصیت علمی و اخلاقی و معنوی علامه طباطبائی اشاره کردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود. 📥 نسخه با کیفیت👇
المحکمات
📚فلسفه ضمیر غائب در تبیین توحید ذاتی در قرآن ✍به قلم استاد موالی زاده 📙بخش 5⃣ از مقاله (غرر آیات
📚توحید عوام و توحید خواص ✍ به قلم 📙بخش 6⃣ از مقاله (غرر آیات در تفسیر المیزان) «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض» النور /۳۵ 🔷«آیه نور» از جمله آیات شریف قرآنی است که علامه طباطبائی در تفسیر المیزان ، آن را از «غرر آیات» برشمرد . این آیه در برگیرنده سطح بالایی از معرفت توحیدی در دو عرصه هستی شناسی و شناخت شناسی توحیدی می باشد و نگاهی توحیدی به مخاطب فرهیخته می بخشد . 🖊گنج هستی شناسانه در آیه نور : در آیه ، «نور» به عنوان یکی از نام های نیک و اسماء حسنای الهی بشمار رفته که بر پایه توحید صفاتی ، با «الله» یگانگی دارد (تساوق) . 📌«نور» ـ در این آیه ـ با آنکه به «سماوات و الارض» یعنی جهان آفرینش ، اضافه گردیده اما نباید گرفتار این اضافه شد و واژه «نور» را به معنای منوّر و روشنی بخش دانست و خیال کرد جهانی در میان بوده که با تابیدن نور الهی ، از تیرگی برون گشته و به روشنایی دست یافته است . این باوری بس عوامانه است . ❗️خیر ، خداوند متعال خود «نور» است که در پرتوی آن ، جهان پدیدار گشته نه آنکه جهانی در برابر پروردگار بوده که پذیرای تابش نور الهی است . نور الهی ، هستی را به ارمغان می آورد نه آنکه تیرگی هستی را بزداید ، می درخشد اما نمی تابد ، پرتویی است که دریافت گری ندارد ، فروغی است که روشنایی دارد اما رنگ و لعاب ندارد ، دریای نوری است که امواج دارد اما کرانه ندارد . 💢بنابراین ، عالَم ، محضر خداست نه آنکه در محضر خدا باشد و از خود آورده ای پیشکش کند ؛ زیرا جهان آفرینش در فقر مطلق و نیاز بی کران است و از خود در برابر پروردگار هیچ گونه هویتی ندارد و تنها نمودی است از آن بود . «أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيد» 🔶درک عمیق تر آیه نور در گرو سنجش آن با آیه شریفه «هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ» می باشد . ♨️آن هنگام که آفرینش و خلقت آسمان ها و زمین مطرح می گردد پای تدریج ، زمان ، استقلال و گسست ، ماهیت و چیستی به میان می آید اما همان آسمان ها و زمین در کنار نگاه به نور الهی ، تنها نمود و جلوه ای است و «نقش نگارین » ندارد مگر در «آیینه اوهام» .   🔷در نتیجه ، در نگاه حقیقی به آسمان ها و زمین  ، آیه نور را در برابر دیدگان خود می نهیم که در آن خبری از «ستة ایام» نیست . بله ، در نگاه مجازی به جهان آفرینش ، با آیه خلقت پیش می رویم که در آن خبر از گرفتاری خلقت آسمان ها و زمین به «ستة ایام» آمده است .    🖊گنچ شناخت شناسانه در آیه نور : گنج دیگری در آیه نور در عرصه خداشناسی نهفته است . در قرآن ، گاهی خداوند نهان است و باید او را یافت . گاهی آن چنان پیدا  که بی او ، تیرگی و ظلمات فراگیر است . در قرآن ، آسمان ها و زمین و مخلوقات ، گاهی معرّف (بالکسر) و نشانه ی خداوند هستند و گاهی معرّف(بالفتح) که خداوند شناساننده آنهاست . 🔷آن هنگام که سر و کار قرآن با عوام بیفتد ، آن ها را ترغیب می کند که به دنبال یافتن نشانه های خداوند باشند تا به او برسند . با نگاه ژرف در شگفتی های آفریده ها و نظم حاکم بر جهان طبیعت پیرامون خود ، به وجود آفریدگاری بس توانا پی ببرند . آیاتی همانند « ا فَلاَ يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ *وَ إِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ *و إِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ *وَ إِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ » به اندیشیدن در طبیعت پیرامون خود ، برای شناخت خداوند دعوت می کند که آغاز راه معرفت الهی است . 🔺اما مخاطب خاص قرآن ، خداوند را نور آسمان ها و زمین می داند . (الله نور السموات و الارض) نه تنها نهان نیست تا به دنبال نشانه برای یافتنش باشند ( مَتی غِبتَ حتی تَحتاج الی دلیل یَدُلّ علیک ) بلکه آن چنان نمایان و درخشان است که آسمان ها و زمین ، پرتوی اویند . همه چیز و همه کس از او آگاهند و تنها نسبت به او غبار غفلت بر دیدگان قلب می نشیند . از آیه «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْض» می توان نتیجه گرفت آسمان ها و زمین و هر آن چه در آن هاست ، نسبت به خداوند آگاهند ؛ زیرا تسبیح ، نتیجه ی آگاهی است . و سبب این آگاهی همگانی ، ویژگی نور می باشد که در آیه نور آمده است . (آفتاب آمد دلیل آفتاب) روشن تر از نور نیست تا هدایت گر به نور باشد . (أ یکون لغیرک مِن الظهور ما لیس لک حتی یکون هو المُظهِر لَک ) ⬅️البته شناخت خداوند متعال دارای رتبه ی بالاتری نیز هست که از آنِ پرده داران اسرار خزائن غیبی و اهل سرّ و حقیقت است که در نوشته گذشته بدان اشاره ای گردید. 👈 ادامه دارد ... @almohkamat
امام خمینی چقدر اصول فقه را مفید میدانند؟.mp3
670.4K
🎙 ⁉️امام خمینی تا چه میزان اصول فقه را مفید می داند ؟ ❓آیا امام خمینی مخالف گسترش اصول فقه در حوزه علمیه است ؟ 🔸 اصول فقه در مکتب سامرا و نجف 🔹 فهرست تالیفات اصولی امام خمینی 🔰این نکات را در بیان استماع کنید. @almohkamat
📝سلام برای استفاده علمی از استاد در سطح ۱ باید چکار بکنیم؟ 🔰سلام علیکم برنامه سیر علمی طلبه ۴ تا ۶ ۱ . یک دور فقه شرح لمعه بر اساس روش حافظه محور کار شود . (یعنی تمام مطالب فقهی به شکل نموداری به ذهن سپرده شود .) این برنامه یکی از شروط فهم عمیق کفایه است ۲ . فلسفه شهید مطهری پس از اتمام دوره منطق خوانده شود . ۳. موجز را با تمرکز بر دیدگاه های امام خمینی کار شود ۴ . کتاب اصول فقه علامه مظفر را با تمرکز بر قواعد فلسفی و منطقی به کار برده شده در علم اصول کار شود . @adminalmohkamat
المحکمات
📙رنسانس فلسفی : آری یا خیر ؟ ✍نوشتاری از #استاد_موالی_زاده 6⃣گفتار شش از مقاله فقه و فلسفه : تضا
📙ترانه سفسطه و برهان صدیقین ✍️نوشتاری از استاد موالی زاده 📚گفتار 7️⃣ از مقاله(فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف؟) ♦️دیدگاه امتداد حکمت 3 🔹امتداد حکمت در جهان بینی توحیدی ، به معنای امتدادِ توحید در برنامه زندگی بشری خواهد بود . نخستین گام در امتداد حکمت ، توحید است اما نه توحید تعبدی و نه توحید انّی که از راه مطالعه طبیعت و نگاه به شگفتی های جهان مادی کشف شود و نه توحید پیره زنان ، بلکه توحید شبه لمّی که از راه برهان صدیقین شناخته شود . «بک عرفتک و انت دللتنی علیک» 💢شهید مطهری می گوید : « از نظر ما اگر توحيد را با اصول استدلالى و عقلى بشناسيم ، از همان راه لمّى می توانيم انسان و تاريخ و جامعه را نيز بشناسيم ولى‏ كسانى كه ... توحيد را صرفاً از راه مطالعه طبيعت مى‏خواهند كشف كنند و بس، نمی توانند انسان و جامعه را از توحيد استنباط كنند و مجبور می شوند فلسفه تاريخ را و جامعه شناسى را و انسان‏ شناسى‏ را از مكتبهاى ديگر گدايى كنند. » 🔸بله ، تنها توحید عرفانی و فلسفی می تواند علوم انسانی را اسلامی کند . توحیدی که نه تنها سرسلسله هستی شناسی باشد بلکه در راس هرم شناخت شناسی هم جای گیرد . توحیدی که بر اساس گفته علامه طباطبائی ، پس از خاموش کردن ترانه سفسطه ثابت می شود و پس از آن می توان به شناخت مظاهر و نمودهای آن در سراسر گیتی پرداخت . علامه طباطبایی در حاشیه اسفار ج 6 تصریح می کند که سفسطه و شک گرایی با اصرار بر واقعیت های خاص دفع نمی شود بلکه تنها راه نفی سفسطه ، استناد به واقعیتی است که نفی آن موجب اثبات آن خواهد بود که همان واجب الوجود می باشد . آیت اله جوادی آملی این تقریر از برهان صدیقین را از مختصات علامه دانسته که به واسطه آن ، توحید نخستین مساله فلسفه بشمار می رود . 🔹از این رو ، اندیشه و فکر بشر از توحید آغاز می گردد و پس از آن به انسان و جامعه و حکومت امتداد می یابد و چارچوب کلی حرکت در عرصه های اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی در راستای عدالت و توحید را تعیین می کند تا در سایه عقل و وحی ، قوانین شرعی مورد نیاز اداره اجتماع در قالب فقه منظومه ای استنباط گردد . توحیدی که بنابر گفته علامه ، عنصری از عناصر همه تعلیمات می باشد . همانگونه که بدون اصل استحاله اجتماع نقیضین ، یقینی رخ نمی دهد ، بدون توحید هم هیچ گونه گزاره ای پدید نمی آید . ⬅️ متاسفانه در حال حاضر ، نقش توحید در فقه تنها انگیزشی است و عمدتا در باب عبادات به عنوان شرط صحت بشمار می آید در حالی که باید به نقش محتوایی توحید در فقه و قوانین شرعی پای بند بود . ارتقاء نقش توحید در فقه ، سبب تغییر جهت گیری فقه از مساله محور بودن به منظومه محور بودن می گردد و اینگونه ، در عرصه های اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی جامعه ، کارآمدتر می شود . 🖇ادامه دارد ... @almohkamat
🔰محقق نایینی: 💢غفلت فقهاء از مبانی معرفتی دین از نگاه محقق نائینی 💠«با اينكه از مثل يك كلمۀ مباركۀ «لا تنقض اليقين بالشّك» آن همه قواعد لطيفه استخراج نموديم، از مقتضيات مبانى و اصول مذهب ، غافل (شده) اصلا در اين وادى داخل نشديم و ديگران (غربی ها) مبدأ طبيعى آن چنان ترقّى را از سياسات اسلاميّه اخذ و به وسيلۀ جودت استنباط و حسن تفريع، فروع صحيحه بر آن مرتّب، و به نتايج فائقه نائل شدند . » 📚بر گرفته از کتاب تنبيه الأمة و تنزيه الملة؛ ص: 91 @almohkamat
🗂 📝 با موضوع سلسله بحث های غرر آیات 🖊 استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده 📚مقدمه 🆔https://eitaa.com/almohkamat/237 📚رابطه مُلک و ملکوت در قرآن (تطابق عوالم) 🆔https://eitaa.com/almohkamat/246 📚"کن فیکون" در عالم امر و ملکوت 🆔https://eitaa.com/almohkamat/250 📚تجسم اعمال در ملکوت 🆔https://eitaa.com/almohkamat/258 📚فلسفه ضمیر غائب در تبیین توحید ذاتی در قرآن 🆔https://eitaa.com/almohkamat/265 📚توحید عوام و توحید خواص 🆔https://eitaa.com/almohkamat/284 @almohkamat
🖊پدر علوم انسانی اسلامی 🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی ⁉️پژوهشگران حوزه علوم انسانی اسلامی با سه پرسش اساسی مواجه هستند ✍️به قلم @almohkamat
المحکمات
🖊پدر علوم انسانی اسلامی 🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی ⁉️پژوهشگران حوزه علوم ان
🖊پدر علوم انسانی اسلامی ✍️به قلم 🔹«علامه طباطبائی» اندیشمندی اسلامی است که بر پایه قرآن و سنت به پی ریزی علوم انسانی اسلامی پرداخت بی آنکه محتوایی ارائه دهد که با اندیشه غربی ، «ترکیب مزجی» یا «جمع مکسر» شود. 🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی نقش بسزایی دارند عبارتند از : 1 ـ توسعه نگاه توحیدی در حوزه عمل 2 ـ توسعه نگاه اجتماعی در حوزه دین 3 ـ توسعه نگاه اعتباری در حوزه ادراک ⁉️پژوهشگران حوزه علوم انسانی اسلامی با سه پرسش اساسی مواجه هستند که پاسخگویی بدان ، شرط اصلی حرکت به سمت علوم انسانی اسلامی است : 1️⃣با توجه به فضای الحادی و مادی حاکم بر علوم انسانی غربی ، چگونه می توان فضای علوم انسانی را توحیدی کرد ؟ و از «وحدت وجود» ، قاعده «بسیط الحقیقه»و مبانی حکمت صدرایی که بیشتر در حوزه عبادت و عرفان بکار می رود ، چگونه می توان دستگاه فلسفی اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی پی ریزی کرد و آن را در خدمت علوم انسانی نهاد ؟ 2️⃣با توجه به فردی بودن اکثر قرائت های موجود از دین و مذهب از یک سو ، و از سوی دیگر با توجه به کارکرد اصلی علوم انسانی که بیشتر در حوزه اداره اجتماع در عرصه های مختلف می باشد ، چگونه می توان از منابع دینی ، علوم انسانی اسلامی را استخراج کرد ؟ 3️⃣علوم انسانی غربی با کنار گذاشتن کشف واقعیت آن هم به نحو یقین منطقی از راه برهان ، میزان ارزش گذاری علوم را رفع نیازها و احتیاجات بشری می داند . لذا ، همه ادراکات خود را اعتباری و نسبی پنداشته که تا آن میزان ارزش دارد که مساله ای را حل کند ،اگر چه در برابر مساله ای دیگر که توان حل آن را ندارد ، بی ارزش باشد . ❓حال پرسش اینجاست ، چگونه می توان با منطق و فلسفه اسلامی که تنها ادراکات حقیقی یقینی برهانی مطابق با واقع را ارزشمند می داند و تنها دغدغه اش کشف واقعیت است و رفع نیاز مادی بشری را طفیلی علوم می داند ، می توان علوم انسانی ایجاد کرد و نام «اسلامی » را بر آن نهاد ؟ 📌چگونه می توان میان «تجربه» ارسطویی که بر اساس برهان عقلی یقینی شکل می گیرد و «تجربه» غربی که ظن آور است و تنها با استقراء ناقص در راستای حل مساله پیش می رود ، سازگاری ایجاد کرد ؟ آیا با استقراء ناقص ظن آور ، علوم انسانی اسلامی را بنا نهیم ؟ در این صورت چه تفاوتی با علوم انسانی غربی پیدا می کنیم ؟ و اگر بخواهیم به تجربه برهانی بسنده کنیم ، دستاوردهای کمی نصیبمان خواهد شد . 💠این سه پرسش یا بهتر است بگوییم سه معضل ، با مطالعه و پژوهش در سه نوآوری علامه طباطبایی قابل حل خواهد بود تا راه برای گسترش علوم انسانی اسلامی هموار گردد . @almohkamat
🗂 📝 با موضوع سلسله بحث های فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟ ✍️ استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده 🖊مقدمه 🌐https://eitaa.com/almohkamat/222 🖊سه دیدگاه در خصوص نسبت میان فقه و فلسفه 🌐https://eitaa.com/almohkamat/226 🖊ماهیت اعتباری فقه : ضد فلسفه یا ... ؟ 🌐https://eitaa.com/almohkamat/238 🖊جمع مکسّر فقه و فلسفه ... 🌐https://eitaa.com/almohkamat/247 🖊فلسفه سودمندتر و فقه کارآمدتر 🌐https://eitaa.com/almohkamat/252 🖊رنسانس فلسفی : آری یا خیر ؟ 🌐https://eitaa.com/almohkamat/266 🖊ترانه سفسطه و برهان صدیقین 🌐https://eitaa.com/almohkamat/287 🖊قهرمان اسفار اربعه 🌐https://eitaa.com/almohkamat/299 @almohkamat
📌 📌 استاد سید فرید موالی زاده 💢سلسله بحث های مسأله حجاب 🌐https://eitaa.com/almohkamat/241 💢سلسله بحث های «جامعه و تاریخ» 🌐https://eitaa.com/almohkamat/251 💢سلسله بحث های غرر آیات 🌐https://eitaa.com/almohkamat/290 💢سلسله بحث های فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟ 🌐https://eitaa.com/almohkamat/293 💢سلسله بحث های مکتب اصولی امام خمینی 🌐https://eitaa.com/almohkamat/300 💢سلسله بحث های محرم 🌐https://eitaa.com/almohkamat/413 @almohkamat
فقه العقود ج 10.mp3
12.53M
درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره ⁉️ملکیت اعتباری مصداق ادعایی کدام حقیقت است؟ مقوله اضافه یا مقوله جده یا اضافه اشراقی ؟ 🔹بیان دیدگاه علامه طباطبایی در نقد آراء آخوند ،محقق اصفهانی و محقق نائینی در ماهیت ملکیت 🔹بیان عالی آیت اله خویی در تبیین فلسفی نسبت نفس با قوای خود 🔹ثمرات فراوان فقهی بحث از ماهیت ملکیت اعتباری در حل مصادیق معضله و مستحدثه ملکیت 🔰 📅جلسه دهم/چهارشنبه 1402.09.01 🆔@mavalyzade_ir
🖊حجاب و عشق ✍️به قلم 6️⃣نوشتار ششم از سلسله بحث های «مساله حجاب» 🔸یکی از آسیب های اصلی بی حجابی و برهنگی در نگاه اسلام شناسانی همچون رهبر انقلاب ، متلاشی شدن کانون خانواده هاست ؛ زیرا «خانواده با «عشق» زنده است اگر عشق به جنس مخالف در صد جای دیگر تامین شود ، آن پشتوانه استحکام خانواده از بین خواهد رفت »(07/02/77) 📌خداوند متعال «عشق» را در باطن انسان نهاد تا همچون اکسیری مس وجود انسان را طلا کند «اکسیر عشق بر مسم افتاد و زر شدم» . 🔹نوع انسان عشق را از میل به جنس مخالف خود آغاز می کند : «تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت از سمک تا به سمایش کشش لیلی برد » صدر المتالهین این مرحله را «عشق لطیف» می نامد و ابن سینا «عشق عفیف» ، که منشاء آن جمال و زیبایی چهره یار و «زلف و خط و خال و ابرو»ی نیکو ، تناسب خیره کننده اندام و رفتارهای همراه با ناز و کرشمه از سوی محبوب می باشد که هر آنکه دارای قلبی لطیف و ذهنی صاف و طبعی رقیق باشد آن را تجربه می کند . 🖇البته قلب های با قساوت و خالی از احساس ، در این شرائط تنها نگاهی شهوانی و حیوانی پیدا می کنند و از درک چنین احساس عاشقانه ای محروم می مانند . 🖊عشق و هوس عشق و هوس هر دو از امیال روحی انسانند که در تضاد با همند و با هم جمع نشوند اگر چه هر دو با معاشرت با جنس مخالف افروخته گردند . 🔰شهید مطهری می گوید : «عشق ، عمیق و دائمی و متمرکز کننده و یگانه پرست است ولی هوس ، سطحی و گذرا و پخش کننده نیرو و تنوع طلب و هرزه صفت می باشد .» 🔹هوس مردان با دیدن زیبارویان خودنما ، و هوس زنان با دیدن عاشق پیشگان دروغین ، شعله ور می شود و این هوس سرکش « میکده را حمام می کند» و قوه عشق مقدس را سرکوب می کند ؛ زیرا تنوع و تعدد هرزگی سبب فوران هوس می گردد اگر چه عشق به شرط یگانکی معشوق به اوج می رسد . 📌نفس انسان نیازمند معاشرت با جنس مخالفش است که اگر با هوس سیراب گردد ، از عشق ورزی بیزار می شود اما اگر قوه هوس خاموش بماند ، آنگاه «با دل بی نقش نرد عشق می بازد». 🔸از این رو ، اسلام که به دنبال گسترش عشق عفیف است ، حجاب را تشریع کرد تا راه را بر هوس ببندد و عشق پاک بتواند بدون مانع در میان زنان و مردان در حریم خانواده شکوفا گردد . «خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً »(روم/21) ⬅️مردانی که در سطح جامعه با بانوان محجبه با پوشش شرعی روبرو می شوند ، آتشفشان هوس حیوانی آنها فوران نخواهد کرد و هیچ نقشی بر دلشان نمی نشیند و جان آنها تشنه عشق ورزی به آن یگانه معشوق خود خواهد بود . @almohkamat
🖊حضرت فاطمةُ(س) ـ لِلإِمامِ عَلِی(ع) ـ : إنّی اُوصیک فی نَفسی وهِی أحَبُّ الأَنفُسِ إلَیّ بَعدَ رَسولِ اللّهِ(ص)، إذا أنا مِتُّ فَغَسِّلنی بِیدِک، وحَنِّطنی، وکفِّنّی، وَادفِنّی لَیلاً، ولا یشهَدنی فُلانٌ وفُلانٌ، وَاستَودَعتُک اللّه تَعالی حَتّی ألقاک، جَمَعَ اللّهُ بَینی وبَینَک فی دارِهِ وقُربَ جِوارِهِ . 📌حضرت فاطمةُ(س)ـ خطاب به امام علی(ع) ـ: من درباره خودم که محبوب ترین افراد برای من پس از رسول خدا(ص) است به تو وصیت می کنم. وقتی من از دنیا رفتم، با دست خودت مرا غسل بده و حنوط و کفن کن و مرا شبانه دفن کن و فلانی و فلانی در تشییع من حاضر نشوند. تو را به خدا می سپارم تا وقتی که ملاقاتت کنم. خداوند من و تو را در خانه خود و در نزدیک جوار خودش گرد آورد. 📚بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۳۹۰ ح ۵۶ 🏴 تسلیت باد. @almohkamat
المحکمات
📙ترانه سفسطه و برهان صدیقین ✍️نوشتاری از استاد موالی زاده 📚گفتار 7️⃣ از مقاله(فقه و فلسفه : تضاد
📙قهرمان اسفار اربعه ✍نوشتاری از 8⃣گفتار هشت از مقاله(فقه و فلسفه : تضاد و تضایف؟) ♦️دیدگاه امتداد حکمت۴ 🔹عموم اندیشمندان مسلمان از امتداد بخشیدن به توحید در عرصه های گوناگون زندگی انسان غفلت کرده اند . نه عرفان ، نه فلسفه و نه کلام به امتداد توحید نپرداختند، و نه فقه و نه اخلاق به پایه ی توحید نگاهی نیفکندند . همه این علوم شریف ، جزیره هایی از هم جدا بودند که هر یک سر در گریبان خود فرو برده و کاری به کار دیگری نداشتند . این شد که توحید ، امتداد نیافت و در متن زندگی مهجور ماند . « و قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورا » 👈نخست از عرفان آغاز کنیم . 🔹عرفا با آنکه موضوع علم عرفان ، توحید است و با آنکه محور سفر سوم و چهارم در سلوک ، رسیدگی به مردم و اجتماع می باشد ، اما عرفان ما در حوزه اداره اجتماع ، بالفعل نشده است . عارف در سفر سومِ سیر و سلوک ، یعنی سیر من الحق الی الخلق بالحق ، و در سفر چهارم یعنی سیر فی الخلق بالحق ، باید در اجتماع ظاهر شود و از غیب به شهادت بازگردد ، تا سلوک او کامل گردد . نبوت که مظهر اتمّ هدایت تشریعی و ارائه طریق است و وظیفه برانگیختن مردم بر علیه طاغوت و حرکت به سوی توحید را دارد ، تجلی سفر سوم سلوک است . در سفر چهارم هم ، سالک هدایت تکوینی و ایصال الی المطلوب خلق خدا را بر دوش دارد تا امامت و ولایت تجلی یابد که با استقرار حکومت الهی ، زمینه تربیت نفوس خلق مهیا شود . تدوین کنندگان علم عرفان چنین افقی را برای آن علم در نظر گرفته بودند اما نشد . 🔹عرفان ما بیشتر از خلق و جامعه به فرد پرداخت . به سیر «من الخلق» بسنده کرده و پای در سیر «الی الخلق» و «فی الخلق» نگذاشت . به «فناء» توجه کرد و از «محو» و «محق» گذشت و به «فناء الفناء» رسید اما از «بقاء بعد الفناء» باز ماند و به مرتبه «صحو» نایل نشد . در عالم «غیب» رفت و عالم «شهادت» را ندید . «وحدت شهودی» است بیشتر تا «وحدت وجودی» . از این رو ، از واژه عرفان و عرفا ، انزوا و ترک اجتماع و گونه ای از رهبانیت به ذهن عوام تبادر می شود . 🔹کسی باور نداشت که عرفان ، حماسه آفریند . عَلَم قیام و جهاد را بتواند بر دوش کشد . توحید را در سایه عدالت بیند . حکومت تشکیل دهد و به رتق و فتق امور بپردازد . کسی باور نداشت عرفان نظری با فقه عملی آشتی کند . عارف ، فقیه گردد . سالک الی الله ، ولی و حاکم شود . 🔹تا آنکه «قهرمان اسفار اربعه» پای در میدان مبارزه با طاغوت نهاد و انقلابی پیامبرگونه و حکومتی امام گونه بنا نهاد و سفر سوم و چهارم را به منصه ظهور درآورد . حضرت امام خمینی عارفی و فقیهی بود که در سن 27 سالگی ، «مصباح الهدایه» نوشت و در تبعید ، «تحریر الوسیله» نگاشت تا «فقه اکبر» را میزبان «فقه اصغر» کند و ولایت فقیه را بر پایه عرفان بنا نهد . 💠 بله ، نخست باید عرفان دست از تقلید در فقه بردارد و عارف خود فقیه جامع الشرایط گردد تا در ابتدای راه امتداد دادن به توحید در متن زندگی خلق در ظرف فقه اصغر جای گیرد . 📌 ادامه دارد ... @almohkamat
🗂 📝 با موضوع سلسله بحث های «مکتب اصولی امام خمینی» 🖊 استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده 💢تخلیه و تحلیه علم اصول https://eitaa.com/almohkamat/158 💢«تورم علم اصول» از دیدگاه امام خمینی https://eitaa.com/almohkamat/148 💢ابطال نگاه ارسطویی به تمایز علوم https://eitaa.com/almohkamat/220 💢دیدگاه «سنخیت» در تمایز علوم https://eitaa.com/almohkamat/262 💢نگاه تقنینی به متعلق احکام https://eitaa.com/almohkamat/316 📌ادامه دارد... @almohkamat
📚جمهوریت نظام ، سفر چهارم انقلاب اسلامی ✍ به قلم 🔷جمهوریت در نظام اسلامی دارای اثرات و برکات فراوانی است که اقتدار حکومت اسلامی ، عمده آن می باشد . دلیل دیگر ضرورت جمهوریت از دیدگاه حقوقی و فلسفه سیاسی به حق مردم و اختیار ذاتی ایشان در پذیرش حکومت الهی باز می گردد . اما جمهوریت نظام را می توان از زاویه ای ژرف تر و دقیق تر در حوزه انسان شناسی ارزیابی کرد که تنها برای خواص قابل بازگویی است و در این نوشتار بسیار خلاصه بدان اشاره خواهد شد . 🔷 در جهان بینی توحیدی بر اساس آیه شریفه «انا لله و انا الیه راجعون» ، کمال انسان در زندگی دنیوی خود ، با تلاش برای سیر الی الله صورت می پذیرد . سفر معنوی انسان در همه مکاتب الهی در چهار مرحله تعریف شده است : - «سیر من الخلق الی الحق » ـ «سیر فی الحق بالحق» ـ « سیر من الحق الی الخلق بالحق» ـ « سیر فی الخلق بالحق» 🔹از میان اسفار اربعه ، سالک در سفر چهارم باید به سوی مردم و جامعه بازگردد و با راهبری مردم به سوی توحید در سایه مبارزه با طاغوت و گسترش عدالت ، سیر ملکوتی خود را کامل کند . از این رو ، سفر چهارم برخلاف سفرهای سه گانه پیشین ، جمعی است . پرده پایانی سفر سالک توسط مردم و جامعه به نمایش گذاشته می شود . سفر معنوی سالک بدون همراه کردن مردم نه تنها به کمال نمی رسد بلکه ناقص باقی می ماند . 🔶 در دوره معاصر ، امام خمینی نشان داد که سفر چهارم عرفانی با تشکیل حکومت اسلامی و ولایت تشریعی به اوج می رسد ؛ زیرا بسیج مردم با هدف مبارزه با طاغوت برای نیل به توحید تنها در ظرف حکومت الهی امکان پذیر خواهد بود . 🔸مردم در کنار ولی معصوم و یا ولی فقیه دچار چالش های فراوان از سوی طاغوت و منافقان خواهند شد که تنها راه نجات از ترفندهای طاغوت و فتنه ی منافقان ، استقامت آگاهانه مردم است که با راهبری ولیّ یا نائب ولیّ ، امکان پذیر می باشد . 🔸در آیه «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ» در سوره هود ، به پیامبر دستور استقامت به همراه مومنان داده شده است . از این رو ، سفر چهارم سخت ترین سفر است و پیامبر به جهت ذیل آیه ،فرمود : « شیبتنی سوره هود لمکان هذه الآیه » . ↔️ سه نکته : نکته 1⃣ ـ هر کسی هر میزان از ولایت تشریعی و مسئولیت اجتماعی را بر عهده داشته باشد ، باید بتواند عموم مردم مخاطب خود را در نیل به اهداف تعریف شده نیز همراه کند . جدا شدن از مردم در اداره اجتماع و تک روی در مدیریت ، سبب ناتمام ماندن سفر معنوی است .    نکته 2⃣ ـ  جنس حضور مردم در نظام اسلامی از سنخ استقامت است . بنابراین ، بسنده کردن به حضور هیجانی و احساسی مردم ، برگرفته از آموزه های دموکراسی غربی می باشد نکته 3⃣ ـ جمهوریت در نظام اسلامی تنها به معنای حضور مردم در عرصه سیاسی نیست بلکه باید در عرصه های اجتماعی و اقتصادی نیز جمهوریت نظام نمود یابد . @almohkamat
📣اطلاعیه 🔹احتراما به اطلاع طلاب محترم دوره مقدمات می رساند سلسله جلسات «متمم الموجز» توسط استاد موالی زاده ارائه می شود . 🔸این جلسات با هدف ارائه منظومه ای از علم اصول بر اساس دیدگاه های خاص امام خمینی در کتاب الموجز ، صورت گرفته است . 📌آن دسته از عزیزان طلبه که مشغول کتاب اصول فقه علامه مظفر یا حلقات شهید صدر یا الوسیط آیت اله سبحانی می باشند ، می توانند هندسه ارائه شده را بر اساس آن کتاب ها، پژوهش کنند . @mavalyzade_ir
اجتماع و حکومت..mp3
4.06M
🎙 🔹خوانش علامه طباطبایی در رابطه با حکومت و اجتماع نسبت به حضرت امام خمینی 🔸یکی از شاخص های فقه و اندیشه علامه طباطبایی نگاه اجتماعی به دین است ⁉️آیا اجتماع مقدم بر حکومت است یا حکومت مقدم بر اجتماع؟ 🔰در کلام @almohkamat
شخصیت علامه طباطبایی..mp3
632.8K
🔊 🔺دو راه شناخت علامه طباطبایی 1️⃣تاریخ 2️⃣بررسی افکار و اندیشه های علامه 🔰 توضیح میدهند. @almohkamat
فقه العقود ج 11.mp3
13.26M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 🔹بیان دیدگاه امام خمینی در ماهیت ملکیت اعتباری 🔹ضرورت نگاه تمدنی به مقوله ملکیت اعتباری در بیان امام خمینی ⁉️با توجه به دیدگاه آبت اله خویی ،ملکیت اعتباری کدام یک از احتیاجات بشری را رفع می کند ؟ 🔰 📅جلسه یازدهم/دوشنبه 1402.09.13 🆔@mavalyzade_ir