🌀#چاشنی_عاطفه
👈 گفتاری از استاد شهید مطهری در اهمیت #روضه و #ذکر_مصیبت
🔹در ايام مصيبت، ولو بهطور اشاره هم شده است ذکر مصيبت ميکنم. جواني از من پرسيد که آيا اين کار ضرورتي يا حسني دارد يا نه؟ اگر بناست مکتب امام حسين عليه السلام احيا بشود، آيا ذکر مصيبت امام حسين هم ضرورتي دارد؟
🔹گفتم بله، دستوري است که ائمه اطهار به ما دادهاند و اين #دستور فلسفهاي دارد و آن اينکه هر مکتبي اگر چاشنيي از عاطفه نداشته باشد و صرفاً مکتب و فلسفه و فکر باشد، آنقدرها در روحها نفوذ ندارد و شانس بقا ندارد، ولي اگر يک مکتب چاشنيي از عاطفه داشته باشد، اين عاطفه به آن حرارت ميدهد. معنا و فلسفه يک مکتب، آن مکتب را روشن ميکند، به آن مکتب منطق ميدهد، آن مکتب را منطقي ميکند.
🔹بدون شک مکتب امام حسين منطق و فلسفه دارد، درس است و بايد آموخت اما اگر ما دائماً اين مکتب را صرفاً به صورت يک مکتب فکري بازگو کنيم حرارت و جوشش گرفته ميشود و اساساً کهنه ميگردد.
🔹اين، بسيار نظر بزرگ و عميقانهاي بوده است، يک دورانديشي فوق العاده عجيب و معصومانهاي بوده است که گفتهاند براي هميشه اين چاشني را از دست ندهيد؛ #چاشني_عاطفه، ذکر مصيبت حسين بن علي عليه السلام يا اميرالمؤمنين يا امام حسن يا ائمه ديگر و يا حضرت زهرا (سلام اللَّه عليها). اين چاشني عاطفه را ما حفظ و نگهداري کنيم.
#محرم #اندیشه_مطهر
@almorsalaat
♨️اهمیت آشنایی طلاب با مسائل و تحولات عالم و پیشرفت های علمی، در راستای #موضوع_شناسی در استنباط احکام
🔰 آیت الله العظمی امام خامنه ای
🔅🔅🔅🔅🔅🔅
✨قم و دیگر حوزهها، از تحولات عالم نبایستی برکنار بمانند. کسانی که تدبیر امور حوزه را به دست دارند، باید فکری کنند و ترتیبی دهند که طلاب در جریان مسائل عالم قرار گیرند. چنین نباشد که از پیشرفتهای عالم، از حوادث عالم، از موضوعات علمی، از اکتشافات جدید در زمینههای مختلف - چه در زمینههای علوم طبیعی و چه بخصوص در زمینههای علوم انسانی - اینها برکنار و دور باشند.
✨چرا؟ برای اینکه یک رکن مهم برای فتوا، اطلاع از #موضوع است. اگر فقیه، موضوع را نشناسد، نخواهد توانست کما هو حقه، از دلیل شرعی، حکم الهی را استنباط کند.
✨فرض کنید کسی میخواهد مثلاً در باب کر حرف بزند؛ نباید بداند آب چیست!؟ فرض کنید در گوشهای نشسته باشد و لیوان لیوان، یا قطره قطره، در حلق او آب ریخته باشند - البته فرض غیرممکن یا بسیار مستبعدی است؛ اما در عالم تصور - میشود چنین انسانی بفهمد که کر، میزان کر، تطهیر کر، یا آب جاری چیست؟ چگونه میخواهد اینها را استنباط کند؟ اصلاً میتواند استنباط کند؟ میتواند موضوع و حکم را بفهمد؟
✨اگر فقیه موضوع را نداند، بسیار مشکل است که بتواند حکم را درست بداند. بسیاری از جاها انسان فتاویای را ملاحظه میکند و میبیند که این فتاوی، رسا و کامل نیست. وقتی برمیگردد، میبیند موضوع برای فتوا دهنده، درست روشن نبوده است. در بسیاری از مباحث فقهی، ما به این برخورد میکنیم. میبینیم که در مسألهای، اغلب فقها به یک امر فتوا دادهاند. انسان تعجب میکند. واقعیات زندگی را که نگاه میکند، میبیند حکم شرعی در این قضیه، نمیتواند این باشد. بعد که تأمل میکند، سیر میکند؛ میبیند موضوع و شقوق موضوع، در زمان صدور آن فتوا، درست روشن نبوده است. یا شقوقی داشته، که آنها در حوزه فقها نبوده است، یا بعداً شقوقی به وجود آمده است که آن زمان که راجع به این موضوع بحث میکردند، این شقوق وجود نداشته است.
✨پس، چنانچه طلبه و فاضل جوان، از مسائل عالم مطلع شد و در جریان امور قرار گرفت، این به او در فهم احکام الهی و شرعی و فتوای صحیح و نزدیک به واقع، کمک خواهد کرد. راهش هم این است که طلاب از این معلومات برکنار نمانند.
✨در حوزهی قم، باید روشهایی را برای این قضایا انتخاب کنند. مثلاً با کمک کردن به گسترش معلومات، یا مطرح کردن بعضی از مسائل روز در مجلات اختصاصی حوزهها، یا تخطئه نکردن کسی که مطالعات روز دارد، و از این قبیل روشها.
📚 بیانات ۷۱/۶/۲۹
#کلام_ولی #حوزه_علمیه #موضوع_شناسی #علوم_انسانی_اسلامی #وحدت_حوزه_و_دانشگاه
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#جدید
#تدریس #مکاسب
♨️تدریس مکاسب شیخ انصاری
🔰استاد علی فرحانی
🔺محدوده: ج۳ ص۴۷۰-۳۹۹
🌀تعداد جلسات: ۶۵
⬇️لینک دانلود صوت👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh4-ejaze-v-rad-98-99-j3-s399-470/
#پای_درس_استاد
#استاد_علی_فرحانی #فقه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalaat
07-ebtelaate-moamen-99.6.5.mp3
11.06M
🔉🔉 #بشنوید
♨️ مجموعه جلسات دهه اول محرم
✅موضوع: ابتلائات مومن
🔰استاد علی فرحانی
👈 جلسه #هفتم، شب هفتم محرم، چهارشنبه 99/6/5
⬇️لینک دانلود: b2n.ir/ebtelaa07
#محرم #اهل_بیت #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
#مقاله
🌀علم امام و نهضت سید الشهدا
🔰مقاله ای از علامه طباطبایی درباره علم امام حسین به شهادت خودش و تحلیلی بر نهضت عاشورا
@almorsalaat👇👇
المرسلات
#مقاله 🌀علم امام و نهضت سید الشهدا 🔰مقاله ای از علامه طباطبایی درباره علم امام حسین به شهادت خودش
#مقاله
🌀علم امام و نهضت سید الشهدا
🔰مقاله ای از علامه طباطبایی درباره علم امام حسین به شهادت خودش و تحلیلی بر نهضت عاشورا
🔰🔰🔰🔰🔰
⁉️سؤال:
🔹آيا حضرت سيدالشهدا عليه السلام در مسافرتى كه از مكه به سوى كوفه مى كرد مى دانست كه شهيد خواهد شد يانه؟ و به عبارت ديگر، آيا آن حضرت به قصد شهادت رهسپار عراق شد يا به قصد تشكيل يك حكومت عادلانه صد در صد اسلامى؟
🔴جواب:
🔸سيدالشهدا (ع) -به عقيده شيعه اماميه- امام مفترض الطاعه و سومين جانشين از جانشينان پيغمبر اكرم (ع) و صاحب ولايت كليه مى باشد و علم امام ع به اعيان خارجيه و حوادث و وقايع طبق آنچه از ادله نقليه و براهين عقليه درمى آيد به دو قسم و از دو راه است.
☑️قسم اول از علم امام
🔸امام ع به حقايق جهان هستى، در هرگونه شرايطى وجود داشته باشند، به اذن خدا واقف است؛ اعم از آنها كه تحت حس قرار دارند و آنها كه بيرون از دايره حس مى باشند، مانند موجودات آسمانى و حوادث گذشته و وقايع آينده. امام عليه السلام از راه موهبت الهى و نه از راه اكتساب، به همه چيز واقف و از همه چيز آگاه است و هرچه را بخواهد به اذن خدا، به ادنى توجهى مى داند. هيچگونه تكليفى به متعلق اينگونه علم (از آن جهت كه متعلق اينگونه علم است و حتمى الوقوع مى باشد) تعلق نمى گيرد و همچنين قصد و طلبى از انسان با او ارتباط پيدا نمى كند، زيرا تكليف همواره از راه امكان به فعل تعلق مى گيرد.
☑️قسم دوم از علم امام: علم عادى
🔸پيغمبر ص به نص قرآن كريم و همچنين امام ع (از عترت پاك او) بشرى است همانند ساير افراد بشر و اعمالى كه در مسير زندگى انجام مى دهد مانند اعمال ساير افراد بشر در مجراى اختيار و بر اساس علم عادى قرار دارد. امام ع نيز مانند ديگران خير و شرّ و نفع و ضرر كارها را از روى علم عادى تشخيص داده و آنچه را شايسته اقدام مى بيند اراده كرده، در انجام آن به تلاش و كوشش مى پردازد. در جايى كه علل و عوامل و اوضاع و احوال خارجى موافق مى باشد، به هدف اصابت مى كند و در جايى كه اسباب و شرايط مساعدت نكنند از پيش نمى رود. (و اينكه امام ع به اذن خدا به جزئيات همه حوادث چنان كه شده و خواهد شد، واقف است، تأثيرى در اين اعمال اختياريه وى ندارد، چنان كه گذشت).
☑️نهضت سيدالشهدا ع و هدف آن
🔸با يك سير اجمالى در وضع عمومى آن روز مى توان نسبت به تصميم و اقدام سيدالشهدا ع روشن شد.
🔸معاويه پس از آنكه خلافت اسلامى را با هر نيرنگ بود به دست آورد و فرمانرواى بى قيد و شرط كشور پهناور اسلامى شد، همه نيروى شگرف خود را صرف تحكيم و تقويت فرمانروايى خود و نابود ساختن اهلبيت رسالت مى نمود، نه تنها در اينكه آنان را نابود كند، بلكه مى خواست نام آنان را از زبان مردم و نشان آنان را از ياد مردم محو كند.
🔸اختناق و فشار روزافزون كه محيط اسلامى را فراگرفته بود به حضرت امام حسن ع اجازه ادامه جنگ يا قيام عليه معاويه را نداد و كمترين فايده اى هم نداشت. همان سيدالشهدا ع كه پس از درگذشت معاويه بى درنگ عليه يزيد قيام كرد، در همه مدت امامت خود كه معاصر معاويه بود به اين فداكارى نيز قادر نشد، زيرا در برابر نيرنگهاى صورتاً حق به جانب معاويه و بيعتى كه از وى گرفته شده بود، قيام و شهادت او كمترين اثرى نداشت.
🔸آخرين ضربت كاري ای كه معاويه به پيكر اسلام و مسلمين وارد ساخت اين بود كه پسر خود يزيد را به جاى خود نشانيد، در حالى كه يزيد هيچگونه شخصيت دينى- حتى به طور تزوير و تظاهر- نداشت.
🔸سيدالشهدا ع نظر به پيشوايى و رهبرى واقعى كه داشت نمى توانست با يزيد بيعت كند و چنين قدم مؤثرى در پايمال ساختن دين و آيين بردارد و خدا نيز جز اين از وى نمى خواست. سيدالشهدا ع نظر به رعايت مصلحت اسلام و مسلمين تصميم قطعى بر امتناع از بيعت و كشته شدن گرفت و بى محابا مرگ را بر زندگى ترجيح داد و تكليف خدايى وى نيز امتناع از بيعت و كشته شدن بود. و اين است معناى آنچه كه آن حضرت به بعضى از كسانى كه از نهضت منعش مى كردند فرمود: خدا مى خواهد مرا كشته ببيند.
🔸البته مراد از اينكه مى گوييم مقصد امام ع از قيام خود شهادت بود و خدا شهادت او را خواسته بود اين نيست كه خدا از وى خواسته بود كه از بيعت يزيد خوددارى نمايد، آنگاه دست روى دست گذاشته، به كسان يزيد اطلاع دهد كه بياييد مرا بكشيد. از اينجاست كه مى بينيم روش امام ع در خلال مدت قيام به حسب اختلاف اوضاع و احوال مختلف بوده.
📌متن کامل مقاله را از لینک زیر مطالعه کنید
👇👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/19
#محرم #در_محضر_علامه
@almorsalaat