eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 👈 گفتاری از استاد شهید مطهری در اهمیت و 🔹در ايام مصيبت، ولو به‌طور اشاره هم شده است ذکر مصيبت مي‌کنم. جواني از من پرسيد که آيا اين کار ضرورتي يا حسني دارد يا نه؟ اگر بناست مکتب امام حسين عليه السلام احيا بشود، آيا ذکر مصيبت امام حسين هم ضرورتي دارد؟ 🔹گفتم بله، دستوري است که ائمه اطهار به ما داده‌اند و اين فلسفه‌اي دارد و آن اينکه هر مکتبي اگر چاشنيي از عاطفه نداشته باشد و صرفاً مکتب و فلسفه و فکر باشد، آنقدرها در روحها نفوذ ندارد و شانس بقا ندارد، ولي اگر يک مکتب چاشنيي از عاطفه داشته باشد، اين عاطفه به آن حرارت مي‌دهد. معنا و فلسفه يک مکتب، آن مکتب را روشن مي‌کند، به آن مکتب منطق مي‌دهد، آن مکتب را منطقي مي‌کند. 🔹بدون شک مکتب امام حسين منطق و فلسفه دارد، درس است و بايد آموخت اما اگر ما دائماً اين مکتب را صرفاً به صورت يک مکتب فکري بازگو کنيم حرارت و جوشش گرفته مي‌شود و اساساً کهنه مي‌گردد. 🔹اين، بسيار نظر بزرگ و عميقانه‌اي بوده است، يک دورانديشي فوق العاده عجيب و معصومانه‌اي بوده است که گفته‌اند براي هميشه اين چاشني را از دست ندهيد؛ ، ذکر مصيبت حسين بن علي عليه السلام يا اميرالمؤمنين يا امام حسن يا ائمه ديگر و يا حضرت زهرا (سلام اللَّه عليها). اين چاشني عاطفه را ما حفظ و نگهداري کنيم. @almorsalaat
♨️اهمیت آشنایی طلاب با مسائل و تحولات عالم و پیشرفت های علمی، در راستای در استنباط احکام 🔰 آیت الله العظمی امام خامنه ای 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 ✨قم و دیگر حوزه‌ها، از تحولات عالم نبایستی برکنار بمانند. کسانی که تدبیر امور حوزه را به دست دارند، باید فکری کنند و ترتیبی دهند که طلاب در جریان مسائل عالم قرار گیرند. چنین نباشد که از پیشرفتهای عالم، از حوادث عالم، از موضوعات علمی، از اکتشافات جدید در زمینه‌های مختلف - چه در زمینه‌های علوم طبیعی و چه بخصوص در زمینه‌های علوم انسانی - اینها برکنار و دور باشند. ✨چرا؟ برای این‌که یک رکن مهم برای فتوا، اطلاع از  است. اگر فقیه، موضوع را نشناسد، نخواهد توانست کما هو حقه، از دلیل شرعی، حکم الهی را استنباط کند. ✨فرض کنید کسی می‌خواهد مثلاً در باب کر حرف بزند؛ نباید بداند آب چیست!؟ فرض کنید در گوشه‌ای نشسته باشد و لیوان لیوان، یا قطره قطره، در حلق او آب ریخته باشند - البته فرض غیرممکن یا بسیار مستبعدی است؛ اما در عالم تصور - می‌شود چنین انسانی بفهمد که کر، میزان کر، تطهیر کر، یا آب جاری چیست؟ چگونه می‌خواهد اینها را استنباط کند؟ اصلاً می‌تواند استنباط کند؟ می‌تواند  موضوع و حکم را بفهمد؟ ✨اگر فقیه موضوع را نداند، بسیار مشکل است که بتواند حکم را درست بداند. بسیاری از جاها انسان فتاوی‌ای را ملاحظه می‌کند و می‌بیند که این فتاوی، رسا و کامل نیست. وقتی برمی‌گردد، می‌بیند موضوع برای فتوا دهنده، درست روشن نبوده است. در بسیاری از مباحث فقهی، ما به این برخورد می‌کنیم. می‌بینیم که در مسأله‌ای، اغلب فقها به یک امر فتوا داده‌اند. انسان تعجب می‌کند. واقعیات زندگی را که نگاه می‌کند، می‌بیند حکم شرعی در این قضیه، نمی‌تواند این باشد. بعد که تأمل می‌کند، سیر می‌کند؛ می‌بیند موضوع و شقوق موضوع، در زمان صدور آن فتوا، درست روشن نبوده است. یا شقوقی داشته، که آنها در حوزه‌ فقها نبوده است، یا بعداً شقوقی به وجود آمده است که آن زمان که راجع به این موضوع بحث می‌کردند، این شقوق وجود نداشته است. ✨پس، چنانچه طلبه و فاضل جوان، از مسائل عالم مطلع شد و در جریان امور قرار گرفت، این به او در فهم احکام الهی و شرعی و فتوای صحیح و نزدیک به واقع، کمک خواهد کرد. راهش هم این است که طلاب از این معلومات برکنار نمانند. ✨در حوزه‌ی قم، باید روشهایی را برای این قضایا انتخاب کنند. مثلاً با کمک کردن به گسترش معلومات، یا مطرح کردن بعضی از مسائل روز در مجلات اختصاصی حوزه‌ها، یا تخطئه نکردن کسی که مطالعات روز دارد، و از این قبیل روشها. 📚 بیانات ۷۱/۶/۲۹ 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️تدریس مکاسب شیخ انصاری 🔰استاد علی فرحانی 🔺محدوده: ج۳ ص۴۷۰-۳۹۹ 🌀تعداد جلسات: ۶۵ ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh4-ejaze-v-rad-98-99-j3-s399-470/ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalaat
سخنرانی دهه محرم ۱۳۹۹ بوئین زهرا، هیئت انصارالمهدی (عج) @h_ansaralmahdi @almorsalaat
07-ebtelaate-moamen-99.6.5.mp3
11.06M
🔉🔉 ♨️ مجموعه جلسات دهه اول محرم ✅موضوع: ابتلائات مومن 🔰استاد علی فرحانی 👈 جلسه ، شب هفتم محرم، چهارشنبه 99/6/5 ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/ebtelaa07 @almorsalaat
🌀علم امام و نهضت سید الشهدا 🔰مقاله ای از علامه طباطبایی درباره علم امام حسین به شهادت خودش و تحلیلی بر نهضت عاشورا @almorsalaat👇👇
المرسلات
#مقاله 🌀علم امام و نهضت سید الشهدا 🔰مقاله ای از علامه طباطبایی درباره علم امام حسین به شهادت خودش
🌀علم امام و نهضت سید الشهدا 🔰مقاله ای از علامه طباطبایی درباره علم امام حسین به شهادت خودش و تحلیلی بر نهضت عاشورا 🔰🔰🔰🔰🔰 ⁉️سؤال: 🔹آيا حضرت سيدالشهدا عليه السلام در مسافرتى كه از مكه به سوى كوفه مى‏ كرد مى‏ دانست كه شهيد خواهد شد يانه؟ و به عبارت ديگر، آيا آن حضرت به قصد شهادت رهسپار عراق شد يا به قصد تشكيل يك حكومت عادلانه صد در صد اسلامى؟ 🔴جواب: 🔸سيدالشهدا (ع) -به عقيده ‏شيعه اماميه- امام مفترض‏ الطاعه و سومين جانشين از جانشينان پيغمبر اكرم (ع) و صاحب ولايت كليه مى ‏باشد و علم امام ع به اعيان خارجيه و حوادث و وقايع طبق آنچه از ادله نقليه و براهين عقليه درمى‏ آيد به دو قسم و از دو راه است. ☑️قسم اول از علم امام‏ 🔸امام ع به حقايق جهان هستى، در هرگونه شرايطى وجود داشته باشند، به اذن خدا واقف است؛ اعم از آنها كه تحت حس قرار دارند و آنها كه بيرون از دايره حس مى‏ باشند، مانند موجودات آسمانى و حوادث گذشته و وقايع آينده. امام عليه السلام از راه موهبت الهى و نه از راه اكتساب، به همه چيز واقف و از همه چيز آگاه است و هرچه را بخواهد به اذن خدا، به ادنى توجهى مى ‏داند. هيچ‏گونه تكليفى به متعلق اين‏گونه علم (از آن جهت كه متعلق اين‏گونه علم است و حتمى ‏الوقوع مى‏ باشد) تعلق نمى‏ گيرد و هم‏چنين قصد و طلبى از انسان با او ارتباط پيدا نمى ‏كند، زيرا تكليف همواره از راه امكان به فعل تعلق مى‏ گيرد. ☑️قسم دوم از علم امام: علم عادى‏ 🔸پيغمبر ص به نص قرآن كريم و هم‏چنين امام ع (از عترت پاك او) بشرى است همانند ساير افراد بشر و اعمالى كه در مسير زندگى انجام مى‏ دهد مانند اعمال ساير افراد بشر در مجراى اختيار و بر اساس علم عادى قرار دارد. امام ع نيز مانند ديگران خير و شرّ و نفع و ضرر كارها را از روى علم عادى تشخيص داده و آنچه را شايسته اقدام مى ‏بيند اراده كرده، در انجام آن به تلاش و كوشش مى ‏پردازد. در جايى كه علل و عوامل و اوضاع و احوال خارجى موافق مى ‏باشد، به هدف اصابت مى‏ كند و در جايى كه اسباب و شرايط مساعدت نكنند از پيش نمى‏ رود. (و اين‏كه امام ع به اذن خدا به جزئيات همه حوادث چنان كه شده و خواهد شد، واقف است، تأثيرى در اين اعمال اختياريه وى ندارد، چنان كه گذشت). ☑️نهضت سيدالشهدا ع و هدف آن‏ 🔸با يك سير اجمالى در وضع عمومى آن روز مى ‏توان نسبت به تصميم و اقدام سيدالشهدا ع روشن شد. 🔸معاويه پس از آن‏كه خلافت اسلامى را با هر نيرنگ بود به دست آورد و فرمانرواى بى‏ قيد و شرط كشور پهناور اسلامى شد، همه نيروى شگرف خود را صرف تحكيم و تقويت فرمانروايى خود و نابود ساختن اهل‏بيت رسالت مى ‏نمود، نه تنها در اين‏كه آنان را نابود كند، بلكه مى ‏خواست نام آنان را از زبان مردم و نشان آنان را از ياد مردم محو كند. 🔸اختناق و فشار روزافزون كه محيط اسلامى را فراگرفته بود به حضرت امام حسن ع اجازه ادامه جنگ يا قيام عليه معاويه را نداد و كمترين فايده ‏اى هم نداشت. همان سيدالشهدا ع كه پس از درگذشت معاويه بى‏ درنگ عليه يزيد قيام كرد، در همه مدت امامت خود كه معاصر معاويه بود به اين فداكارى نيز قادر نشد، زيرا در برابر نيرنگ‏هاى صورتاً حق به جانب معاويه و بيعتى كه از وى گرفته شده بود، قيام و شهادت او كمترين اثرى نداشت. 🔸آخرين ضربت كاري ای كه معاويه به پيكر اسلام و مسلمين وارد ساخت اين بود كه پسر خود يزيد را به جاى خود نشانيد، در حالى كه يزيد هيچ‏گونه شخصيت دينى- حتى به‏ طور تزوير و تظاهر- نداشت. 🔸سيدالشهدا ع نظر به پيشوايى و رهبرى واقعى كه داشت نمى ‏توانست با يزيد بيعت كند و چنين قدم مؤثرى در پايمال ساختن دين و آيين بردارد و خدا نيز جز اين از وى نمى‏ خواست. سيدالشهدا ع نظر به رعايت مصلحت اسلام و مسلمين تصميم قطعى بر امتناع از بيعت و كشته شدن گرفت و بى ‏محابا مرگ را بر زندگى ترجيح داد و تكليف خدايى وى نيز امتناع از بيعت و كشته شدن بود. و اين است معناى آنچه كه آن حضرت به بعضى از كسانى كه از نهضت منعش مى ‏كردند فرمود: خدا مى ‏خواهد مرا كشته ببيند. 🔸البته مراد از اين‏كه مى ‏گوييم مقصد امام ع از قيام خود شهادت بود و خدا شهادت او را خواسته بود اين نيست كه خدا از وى خواسته بود كه از بيعت يزيد خوددارى نمايد، آن‏گاه دست روى دست گذاشته، به كسان يزيد اطلاع دهد كه بياييد مرا بكشيد. از اين‏جاست كه مى‏ بينيم روش امام ع در خلال مدت قيام به حسب اختلاف اوضاع و احوال مختلف بوده. 📌متن کامل مقاله را از لینک زیر مطالعه کنید 👇👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/19 @almorsalaat
📚شرح زیارت عاشورا 🔰آیت الله ملا حبیب الله کاشانی @almorsalaat👇👇
sharhe-ziarate-ashoora-molla-habibollah-kashani.pdf
5.32M
📚شرح زیارت عاشورا 🔰آیت الله ملا حبیب الله کاشانی ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.7-1 @almorsalaat
08-ebtelaate-moamen-99.6.6.mp3
9.64M
🔉🔉 ♨️ مجموعه جلسات دهه اول محرم ✅موضوع: ابتلائات مومن 🔰استاد علی فرحانی 👈 جلسه ، شب هشتم محرم، پنجشنبه 99/6/6 ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.7-2 @almorsalaat
⁉️کدامیک از محتواهای کانال را بیشتر می پسندید؟ 1⃣بریده صوت های استاد 2⃣متون اعلام اربعه (امام، آقا، علامه، شهید) 3⃣معرفی کتاب 4⃣مطالب اخلاقی و عرفانی 🔰جهت شرکت در نظر سنجی وارد لینک زیر شوید 👇👇👇 EitaaBot.ir/poll/fnrik?eitaafly 📌میتوانید بیشتر از یک گزینه انتخاب کنید. @almorsalaat
45.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ◾️پویانمایی نبرد حضرت عباس علیه السلام @almorsalaat
06-ebtelaate-moamen-99.6.4.mp3
15.29M
🔉🔉 ♨️ مجموعه جلسات دهه اول محرم ✅موضوع: ابتلائات مومن 🔰استاد علی فرحانی 👈 جلسه ، شب ششم محرم، سه شنبه 99/6/4 ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.8-1 @almorsalaat
09-ebtelaate-moamen-99.6.7.mp3
11.8M
🔉🔉 ♨️ مجموعه جلسات دهه اول محرم ✅موضوع: ابتلائات مومن 🔰استاد علی فرحانی 👈 جلسه ، شب نهم محرم، جمعه 99/6/7 ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.8-2 @almorsalaat
💢 : الشواهدالربوبیه 🔰استاد علی فرحانی 🔺محدوده: مشهد اول ص1-44 🔹تعداد جلسات: 26 ⬇️لینک دانلود 👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/shavahed-al-roboubiah-esra-97-98/shavahed1 🔺محدوده: مشهد ثالث ص179-255 🔹تعداد جلسات: 25 ⬇️لینک دانلود 👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/shavahed-al-roboubiah-esra-97-98/shavahed3 🔺محدوده: مشهد رابع و خامس ص305-355 🔹تعداد جلسات: 12 ⬇️لینک دانلود 👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/shavahed-al-roboubiah-esra-97-98/shavahed4v5 @almorsalaat
💢 : اشارات بوعلی سینا 🔰استاد علی فرحانی 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔺محدوده: نمط سوم 🔹تعداد جلسات: 40 ⬇️لینک دانلود 👇👇 https://b2n.ir/esharat3 @almorsalaat
♨️ فلسفه اسلامی 🔰استاد علی فرحانی 🔸بدایه الحکمه/ علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/1007 🔸نهایه الحکمه/ علامه طباطبایی https://eitaa.com/almorsalaat/5661 🔸مبانی حکمت متعالیه eitaa.com/almorsalaat/4000 🔸الشواهد الربوبیه/ ملاصدرا eitaa.com/almorsalaat/1346 🔸اشارات/ بوعلی سینا eitaa.com/almorsalaat/1347 🔸جلسات عرض ذاتی از نگاه علامه طباطبایی https://eitaa.com/almorsalaat/5909 🔸جلسات عرض ذاتی از نگاه حضرت امام خمینی https://eitaa.com/almorsalaat/7431 🔸آغاز فلسفه از منظر علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/4330 🔸تبیین هماهنگی نظام فلسفی و انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr @almorsalaat
♨️ : المنطق مرحوم مظفر 🔰استاد علی فرحانی 🔺محدوده: کل کتاب 🔹تعداد جلسات: 119 ⬇️لینک دانلود 👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/almantegh-Ahvaz-80-81/ @almorsalaat
🔰 روایتی بسیار زیبا از مواجهه امام سجاد (ع) با فرزند حضرت عباس (ع) و ذکر مقامات معنوی قمر بنی هاشم: 🔸 عنْ ثَابِتِ بْنِ أَبِي صَفِيَّةَ قَالَ: نَظَرَ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع إِلَى عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَاسْتَعْبَرَ ثُمَّ قَالَ مَا مِنْ يَوْمٍ أَشَدَّ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص مِنْ يَوْمِ أُحُدٍ قُتِلَ فِيهِ عَمُّهُ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ بَعْدَهُ يَوْمَ مُؤْتَةَ قُتِلَ فِيهِ ابْنُ عَمِّهِ جَعْفَرُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ثُمَّ قَالَ ع وَ لَا يَوْمَ كَيَوْمِ الْحُسَيْنِ ع ازْدَلَفَ عَلَيْهِ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ وَ هُوَ بِاللَّهِ يُذَكِّرُهُمْ فَلَا يَتَّعِظُونَ حَتَّى قَتَلُوهُ بَغْياً وَ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً ثُمَّ قَالَ ع رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. 📕 الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 463 🖊 ترجمه (کمره ای): ☀️ امام چهارم به عبيد اللَّه بن عباس بن على نگاهى كرد و اشك چشمش را گرفت و فرمود روزى برسول خدا سخت‏تر از روز احد نگذشت كه عمويش حمزه در آن كشته شد و بعد از آن موته است كه عموزاده‏اش جعفر بن ابى طالب كشته شد سپس فرمود روزى چون روز تو نباشد اى حسين سى هزار مرد كه گمان ميكردند از اين امتند دور او را گرفتند و هر كدام بكشتن او بخدا تقرب ميجست و او خدا را بآنها يادآور ميشد و پند نميگرفتند تا او را بستم و ظلم و عدوان كشتند. سپس فرمود خدا عمويم عباس را رحمت كند كه جانبازى كرد و خود را فداى برادر كرد تا دو دستش قطع شد و خدا در عوض باو دو بال داد كه بدانها با فرشتگان در بهشت ميپرد چنانچه بجعفر بن ابى طالب عطا كرد و براى عباس نزد خداى تبارك و تعالى مقامى است كه در قيامت همه شهداء و اولين و آخرين بدان رشك برند. @ofoqemobin
♨️ منطق 🔰استاد علی فرحانی 🔸المنطق/ مرحوم مظفر eitaa.com/almorsalaat/1349 🔸جمع بندی المنطق http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Manteq/Jambandi-Manteq-1386 🔸برهان و عرض ذاتی eitaa.com/almorsalaat/1744 🔸برهان شفا eitaa.com/almorsalaat/4002 @almorsalaat