eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
576 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢حلول ماه مبارک رجب و میلاد آقا امام باقر (ع) مبارکباد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢من مهمات المراقبات فیه من اوله الی آخره تذکر حدیث الملک الداعی علی ما روی عن النبی (ص): «ان الله تعالی نصب فی السماء السابعه ملكاً یقال له الداعی فاذا دخل شهر ینادی ذلك الملك كل لیله منه الی الصباح، طوبی للذاكرین، طوبی للطائعین و یقول الله تعالی: 🔅 انا جلیس من جالسنی و مطیع من اطاعنی و غافر من استغفرنی، 🔅الشهر شهری و العبد عبدی و الرحمه رحمتی 🔅فمن دعانی فی هذا الشهر اجبته و من سالنی اعطیته و من استهدانی هدیته 🔅و جعلت هذا الشهر حبلاً بینی و بین عبادی فمن اعتصم به وصل الی» 📚المراقبات، مراقبات ماه رجب ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
tazkie-harkate-bar-madare-fetrat-ayatollah-pahlavani.mp3
466.6K
🔉🔉 💢 ، حرکت بر مدار است / کتاب های آیت الله پهلوانی (ره) را بخوانید 🔰استاد علی فرحانی 📌 بریده ای از مجموعه جلسات علم قبل از تزکیه ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مبارزه فرهنگی 🌐مبارزه فرهنگى اين است كه سعى كنند ذهنيت مردم را و فرهنگ حاكم بر ذهنهاى مردم را عوض كنند، تا راه را براى حكومت الهى هموار كنند و راه را بر حكومت طاغوتى و شيطانى ببندد و امام باقر اين كار را شروع كرد. 🔰رهبر معظم انقلاب 📚 انسان۲۵۰ ساله ص۲۳۴ @fater290 📌متن کامل را 👇👇👇
المرسلات
💢مبارزه فرهنگی 🌐مبارزه فرهنگى اين است كه سعى كنند ذهنيت مردم را و فرهنگ حاكم بر ذهنهاى مردم را عوض
💢 دو نکته از دوران زندگی امام باقر (ع): 1⃣ مبارزه با تحریف در معارف و احکام اسلامی 2⃣ ایجاد تشکل 🔰رهبر معظم انقلاب ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔺دوران زندگي امام پنجم، امام باقر علیه السلام، به طور كامل ادامه منطقي دوران زندگي امام سجاد است. اكنون ديگر، جمعي گرد آمده اند و شيعه دوباره احساس وجود و شخصيت مي كند. دعوت شيعي كه چند سالي بر اثر حادثه كربلا و حوادث خونين پس از آن مانند حادثه حرّه و حادثة توّابين و سختگيريهاي خلفا، متوقف مانده بود و جز در پوششهاي بسيار ضخيم ارائه نميشد، اكنون در بسياري از اقطار كشورهاي اسلامي، مخصوصاً در عراق و حجاز و خراسان، ريشه دوانيده و قشر وسيعي را به خود متوجه ساخته و حتي در دايره اي محدودتر به صورت یک پيوند فكري و عملي كه مي توان از آن به یک «تشکیلات حزبي» تعبير كرد، در آمده است. 🔺در مورد امام باقر عليه الصلاة و السلام حرفهای زيادى هست، منتها به دو نكته از زندگى آن حضرت اشاره میکنم: 1⃣یكي عبارت است از مبارزه آن حضرت با تحريف در معارف اسلامى و احكام اسلامى؛ اين چيزى بود كه در دوران امام باقر از هميشه پيش از زمان آن حضرت، مشروحتر و مبسوطتر و گسترده تر انجام شد. 🔅مبارزه فرهنگى فقط نشستن و از احكام اسلام چيزهایی را بيان كردن بدون یک جهتگيرى، بدون یک سَمتگيرىِ انقلابى و مبارزى نيست، اين مبارزه نيست. بلكه مبارزه فرهنگى اين است كه سعى كنند ذهنيت مردم را و فرهنگ حاكم بر ذهنهاى مردم را عوض كنند، تا راه را براى حكومت الهى هموار كنند و راه را بر حكومت طاغوتى و شيطانى ببندد و امام باقر اين كار را شروع كرد. 2⃣كار ديگرى در زندگى آن حضرت هست كه آن عبارت است از تشكل. يعنى چه؟ یکی از كارهاى امام باقر همين بود، كه كسانى را از شاگردان خود و از دوستان خود تربيت كند، بالا بياورد، به صورت اختصاصى آنها را مورد توجه قرار بدهد- شاگردان ويژه آن حضرت - بعد آنها را به همديگر وصل كند و در سرتاسر دنياى اسلام آنها را به عنوان یک قطبى، یک ركنى، به عنوان وکیل خود، نايب خود بگذارد كه آنها كار آن حضرت را دنبال كنند و ادامه تبليغات و تعليمات آن حضرت را به گردن بگيرند و به عهده بگيرند. 🔅اين سازماندهى پنهانى امام باقر بود، كه از زمان قبل از امام باقر شروع شده بود، اما در زمان آن حضرت یک هيجان بيشترى پيدا كرد و البته در زمان امام صادق و امام موسی بن جعفر به اوج خودش رسيد؛ اين هم كار ديگر بود، كه كارى بود بسيار خطرناك. 📚 انسان۲۵۰ ساله ص۲۳۴ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۷/۱۲/۱۳ ⚡️یک طرف قضیّه‌ یک نظام اسلامی است که اقتصاد هست، حکومت هست، فرهنگ هست، دانش روز هست، فنّاوری‌های جدید عالَم هست، ارتباطات گوناگون اجتماعی هست، سبک زندگی هست؛ دائم تفکّرات و نظرهای جدیدی که در زندگی اثر میگذارند، دارد در دنیا به وجود می‌آید و صادر میشود؛ اینها هست. ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ ⚡️این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، فلسفه هم لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ ... فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
vazife-ma-tablighe-din.mp3
2.49M
🔉🔉 ♨️وظیفه ما تبلیغ دین است یا خودسازی؟ 🔰 استاد علی فرحانی 🌀🌀🌀🌀 🔸وظیفه ما در حوزه از آن جهت که طلبه هستیم، تبلیغ دین است نه خودسازی، هر چند که خودسازی از مقدمات تبلیغ است. 🔸خودسازی وظیفه هر انسانی است، هر چند که در حوزه هم نباشد. 🔸اگر در حوزه به وظیفه خودمان عمل کنیم، راه شهادت و رسیدن به بالاترین کمال انسانی برای ما هم باز میشود. راه شهادت، منحصر در سوریه نیست. 📌بخشی از بیانات استاد در جلسه با طلاب مدرسه امیرالمومنین، آران و بیدگل، ۹۸/۱۱/۲۶ @fater290
💢ذوق عرفانی در درک اسرار معارف قرآن و مناجات ائمه (ع)‏ 🔰امام خمینی (ره) @fater290 👇👇👇👇
المرسلات
💢ذوق عرفانی در درک اسرار معارف قرآن و مناجات ائمه (ع)‏ 🔰امام خمینی (ره) @fater290 👇👇👇👇
💢ذوق عرفانی در درک اسرار معارف قرآن و مناجات ائمه (ع)‏ 🔰امام خمینی (ره) 🔹چه بسا مسائل عرفانی که در قرآن و مناجاتهای ائمه اطهار (ع) و‏‎ ‎‏همین مناجات شعبانیه مسائل عرفانی هست که اشخاص، فلاسفه، عرفا تا حدودی ممکن‏‎ ‎‏است ادراک کنند، بفهمند عناوین را، لکن آن ذوق عرفانی چون حاصل نشده است‏‎ ‎‏نمی توانند وجدان کنند. 🔹آیه شریفه در قرآن: ‏‏ثُمَّ دَنی فَتَدَلَّی فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَی‏، خوب،‏‎ ‎‏مفسرین، فلاسفه در این باب صحبتها کردند، لکن آن ذوق عرفانی کم شده است.  🔹‏‏اِلهی‏‎ ‎‏هَبْ لِی کَمالَ الاْنْقِطاعَ اِلَیْکَ وَ اَنِرْ اَبْصَارَ قُلُوبِنا بِضِیاء نَظَرِها اِلَیْکَ حَتّی تَخْرِقَ اَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ اِلَی‏‎ ‎‏مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصیرَ اَرواحَنا مُعَلَّقَهً بِعِزّ قُدْسِکَ اِلهی وَاجْعَلْنِی مِمَّنْ نادَیْتَهُ فَاجابَکَ وَ ناجَیْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِک. ‏اینها عناوینشان را خیال می کند انسان، خوب، ما هم می دانیم. نه عارف و نه فیلسوف و نه‏‎ ‎‏دانشمند نمی توانند ذوب کنند چی هست مسئله. 🔹مسئلۀ ‏‏فَصَعِقَ لِجَلالِکَ‏‏ که مبدأش قرآن‏‎ ‎‏است: ‏‏و خَرَّ موسی صَعِقاً‏، مسئله ای است که انسان گمان می کند که خوب افتاد غش کرد‏‎ ‎‏«صَعِقَ» یعنی غش کرد، اما این غش چی بوده است؟ غش حضرت موسی چی بوده‏‎ ‎‏است؟ این مسئله ای نیست که غیر موسی بفهمد. یا: دَنی فَتَدَلّی را، این مسئله ای نیست که‏ غیر آن کسی که «دُنُوّ»‏ پیدا کرده است بتواند فهم کند، ادراک کند، ذوب کند. 🔹یا همین‏‎ ‎‏جملاتی که در این مناجات بزرگ است و بعض جملات دیگری که در آن هست،‏‎ ‎‏مسائلی است که به حسب ظاهر سهل است و واقعاً ممتنع است. ریاضات بسیار می خواهد‏‎ ‎‏تا انسان بتواند بفهمد که «ناجیته» ‏‏[‏‏با فتح تا‏‏]‏‏ نه ناجیته ‏‏[‏‏با ضم تا‏‏]‏‏، «ناجَیتَه» این چی است؟‏‎ ‎‏خدا با آدم مناجات می کند، چی است مناجات؟ چه خواسته اند ائمه؟ چی بوده است این؟ بین آنها و خدای تبارک و تعالی چه مسائلی بوده‏‎ ‎‏است؟ ‏‏هَبْ لِی کَمالَ الاْنْقِطاعِ اِلَیْکَ‏‏ کمال انقطاع چی است؟ ‏‏وَ بِیَدِکَ لابِیَدِ غَیْرِکَ زِیادَتی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی‏‎ ‎‏وَ ضَرّی‏؛ خوب، آدم به حسب ظاهر می گوید خوب، همه چیز با اوست. اما وجدان این‏‎ ‎‏مطلب که هیچ ضرری به ما نمی رسد الا به دست اوست، هیچ منفعتی نمی رسد الاّ به‏‎ ‎‏اوست، اوست ضارّ و نافع، اینها چیزهایی است که دست ماها از آن کوتاه است. 🔹و دعا‏‎ ‎‏کنید که خدای تبارک و تعالی به ما توفیق بدهد که در این ماه شریف و ماه شریف رمضان‏‎ ‎‏از این مسائل هم یک حظی ولو یک جلوۀ کوچکی در دلها و قلبهای ما واقع بشود، و‏‎ ‎‏لااقل مؤمن به این بشویم که قضیّۀ «صَعِقَ» چه قضیه ای است. مؤمن به این بشویم که‏‎ ‎‏مناجات خدا با انسان چی هست. مناجات را مؤمن بشویم به آن، انکار نکنیم، نگوییم‏‎ ‎‏اینها حرفهای درویشی است. همۀ این مسائل در قرآن هست به نحو لطیف و در کتب‏‎ ‎‏ادعیۀ مبارکۀ ما که از ناحیۀ ائمۀ هدی وارد شده است، همۀ این مسائل هست، نه به آن‏‎ ‎‏لطافت قرآن، لکن به نحو لطیف. آن هم و همۀ اشخاصی که بعدها این اصطلاحات را به‏‎ ‎‏کار برده اند فهمیده و نفهمیده از قرآن و حدیث گرفتند، و ممکن است که اصل مسندش‏‎ ‎‏هم درست ندانند؛ البته به حقیقت اش هم کم آدمی است که می تواند پی برد تا چه رسد به‏‎ ‎‏اینکه ذایقۀ روح بچشد این را. چشیدن ذایقه یک مسئلۀ فوق این مسائل است. ‏ 📚صحیفه امام ج۱۷ ص۴۵۵ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
| درس خارج اصول/ 👈جلسه پنجم: ۹۵/۸/۸ 🔰استاد آیت الله فرحانی ✍ مقرر: محسن ابراهیمی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ✅مروری بر جلسات گذشته 🔺اصل فرمایش حضرت امام این است که کسانی که عدم یک ضد را مقدمه یا مقارن با وجود ضد دیگر می دانند، یا بین عدم یک ضد و وجود ضد دیگر تمانع قائل هستند، مشکل اصلی این دیدگاه این است که معنای سلب تحصیلی به درستی فهم نشده است و بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی خلط شده است. نقیض هر شئ، سلب تحصیلی است و در سلب تحصیلی، ولو اینکه مسلوب، مقید باشد، اما سلب هیچ قیدی ندارد. 🔺در بیان محقق قوچانی، در تقریر حد وسط دوم آخوند، به خاطر حفظ وحدات ثمان در تناقض، سلب، به یکی از وحدات مقید شده بود. و همین باعث شده بود که برای عدم، رتبه قائل بشوند و در واقع عدم و سلب را مقید به رتبه کرده بودند. حال آنکه عدم و سلب، شیئیت ندارد که بخواهد رتبه و قید داشته باشد. 🔺لذا حضرت امام با همین مطلب و دقت در سلب تحصیلی، حد وسط های آخوند و محقق قوچانی را مورد نقد قرار دادند. حضرت امام فرمودند با توجه به معنای درست از سلب تحصیلی، صحیح نیست که بگوییم: عدم ضد، مقدمه ضد دیگر است و یا اینکه بگوییم: عدم ضد ملائم و مقارن با ضد دیگر است و یا اینکه بگوییم: نقیضان که یکی از آنها عدمی است، در رتبه یکدیگرند. و یا بگوییم که عدم، با چیزی معاندت دارد. هیچ کدام از این تعابیر صحیح نیست. چون لازمه اش، شانیت قائل شدن برای عدم است. 🔺همچنین فرمودند که دیگر نمی شود گفت که عدم مضاف له حظ من الوجود. چون عدم لاشیئیت است. عدم هیچ حکمی ندارد و هیچ حکمی را نمی پذیرد. این معنا را که نقیض و عدم، سلب تحصیلی است و صحیح نیست که گفته شود که «عدم مضاف له حظ من الوجود»، علامه طباطبایی در نهایه الحکمه، ذیل بحث اعاده معدوم بیان می کنند. 🔺این معنا را که عدم، سلب تحصیلی است، همه حکمای اسلامی در تمام مشارب، مشاء و اشراق و حکمت متعالیه می فهمند. همه می دانند که اجتماع نقیضین استحاله دارد. چون نقیض یعنی سلب تحصیلی و عدم و هیچ نسبتی بین عدم و وجود نیست. اما اصولیینی که در این زمینه دقت فلسفی کاملی نداشته اند، بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی خلط کرده اند. همین طور که در اشکال ها و جواب ها در همین مسسئله ضد بیان شد. 🔺در این مسئله، هم آخوند و هم محقق قوچانی و محقق اصفهانی و هم محقق خوئی و هم شهید صدر، به دلیل ضعف سیستم فلسفی یا دقت نکردن به مبانی فلسفی دچار خلط شده اند. ✅نظر محقق اصفهانی در جزء العله بودن عدم مانع 🔺مشهور است که اجزاء علت تامه: مقتضی و شرط است. شرط یا وجودی است یا عدمی. به شرط عدمی، عدم المانع می گویند. مانع، گاهی قابلیت قابل را خراب می کند و گاهی در فاعلیت موثر است. لذا باید مانع بر طرف شود تا با عدم مانع، قابلیت قابل یا فاعلیت فاعل تام شود، تا معلول محقق شود. 🔺لذا محقق اصفهانی می فرمایند که: عدم المانع گاهی متمم فاعلیت فاعل است و گاهی متمم قابلیت قابل است. محقق اصفهانی بیان می کند که مثلا این دیوار، این قابلیت را ندارد که هم سفید باشد و هم سیاه. برای اینکه دیوار قابلیت سیاهی را پیدا کند، باید عدم سفیدی محقق شود تا قابلیت دیوار در پذیرش سیاهی تام شود. 🔺تمام حرف محقق خوئی در نقد و بررسی دیدگاه محقق نائینی، بر همین پایه است که عدم المانع (عدم ضد) از مقدمات تحقق شئ است. ✅اشکالات حضرت امام به محقق اصفهانی 🔺دو اشکال می توان به نظر محقق اصفهانی، بیان کرد. 1⃣اشکال متوسط این است که بگوییم، شما در توضیحتان، عدم را وجودی کرده اید و برای آن شأن قائل شده اید. 2⃣اشکال دیگر و عمیق تر از اشکال سابق این است که مسئله انتزاع مفهوم که کار ذهن است مطرح شود. 🔺انشاالله در جلسه آینده مطلب محقق اصفهانی و اشکالات حضرت امام به آن به تفصیل بیشتری بیان می شود. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️تولید محتوا با الگوی مجاهدانه 🔰استاد علی فرحانی @fater290 👇👇👇👇
tolide-mohtavaye-mojahedane.mp3
2.02M
🔉🔉 ♨️ تولید محتوا با الگوی مجاهدانه 🔰استاد علی فرحانی 🍁🍁🍁🍁🍁 🔹امروز برای انجام وظیفه تبلیغ توسط طلاب حوزه های علمیه، لازم است که جدید متناسب با شرایط جدید جامعه و مخاطب صورت گیرد. 🔹برای تولید محتوا لازم است که به خوبی درس خوانده شود. با خواندن همین دروس و کتاب های فعلی حوزه هم می توان به درجات خوب علمی رسید. هرچند که لازم است که کتاب های درسی و نظام آموزشی حوزه تحول یابد. 🔹در مسئله تولید محتوا و درس خواندن باید به صورت مجاهدانه عمل کرد. 🍁🍁🍁🍁🍁 📌بخشی از بیانات استاد در جلسه با طلاب مدرسه علمیه امیرالمومنین، آران و بیدگل، ۹۸/۱۱/۲۶ @fater290