هدایت شده از المرسلات
♨️ #چهارمین جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی
🌐ابتکارات فلسفی علامه طباطبایی
🔰استاد #احمد_فرحانی
📌شنبه ۹۹/۸/۲۴ ساعت۱۱
🔘پخش زنده در #اینستاگرام المرسلات👇
🆔 http://instagram.com/almorsalat
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
المرسلات
♨️ #چهارمین جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🌐ابتکارات فلسفی علامه طباطبایی 🔰استاد #اح
از استاد بزرگوار شیخ احمد فرحانی که ما را از بیاناتشان بهره مند کردند، تشکر می کنیم.
♨️ مشاهده فیلم کامل جلسه در IGTV المرسلات
https://www.instagram.com/tv/CHkF5vJAX0v/?igshid=13h0k6un4e253
@almorsalaat
recording-20201114-111009.mp3
13.6M
♨️وحدت حقه حقیقیه از نگاه علامه طباطبایی و #امتداد آن در عرفان و تمدن سازی
🔰استاد حجت الاسلام احمد فرحانی
🎥فیلم کامل این جلسه👇
https://www.instagram.com/tv/CHkF5vJAX0v/?igshid=13h0k6un4e253
📌چهارمین جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی ۹۹/۸/۲۴
#در_محضر_علامه #عرفان #فلسفه
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
#اصول #مباحث_الفاظ
💢صناعت استظهار
🔸علامه طباطبایی در مقدمه کتاب شریف المیزان بیان می دارند که در تفسیر نباید آموخته های سایر علوم را بر قرآن تحمیل کنیم بلکه باید به دنبال این باشیم که بفهمیم "ما ذا یقول القرآن؟"
🔸برخی از این عبارات علامه چنین برداشت کردند که مراد علامه این است که هیچ علم دیگری در فهم قرآن و تفسیر نقشی ندارد و هر کس که فقط ادبیات عرب را بلد باشد میتواند به قرآن مراجعه کند و همه چیز را از قرآن بفهمد.
🔸برخی بر اساس این برداشت، اشکال کرده اند که خود علامه در تفسیر آیات، از سایر علومی همچون فلسفه استفاده میکند. برخی دیگر جواب داده اند که علامه در خودِ تفسیر از سایر علوم استفاده نمیکند و فقط در بحث های متفرقه و موضوعی از آن علوم بهره می برد. برخی دیگر به این نگاه هم جواب دادند که خیر، علامه در خودِ تفسیر هم خصوصا در مباحث هستی شناسی از سایر علوم استفاده می کند.
🔸 حق این است که مراد علامه این نیست که هر کس حتی عوام از مردم نیز میتوانند با صرف استفاده از ادبیات عرب قرآن را تمام و کمال بفهمند و تفسیر کنند بلکه علومی دیگر هم در فهم قرآن دخیل هستند. اما چیزی که مهم است این است که نباید از مدار #ظهور آیات خارج سویم و آنچه ملاک است، بدست آوردن #ظهور آیات است.
🔸در اینجا این سوال ایجاد می شود که این دو مطلب چگونه قابل جمع است؟ چگونه میتوان گفت که هم ملاک ظهور آیه است و هم علومی همچون فلسفه و عرفان و ... در فهم قرآن خیل است؟ علوم دیگر چه نقشی در فهم متن دارند؟ آیا این مسئله به نسبی گرایی در فهم متن و هرمنوتیک نمی شود؟
🔸اساسا این سوال ایجاد می شود که وقتی که می گوییم #استظهار یک امر وجدانی است و هر شخصی باید خودش استظهار کند و استظهار او حجت است، چگونه میتوان در مورد استطهار اشخاص بحث کرد و آن را مورد نقد و بررسی قرار داد؟
✅جواب این است که هر شخصی قبل از استظهار باید یک #صناعت_استظهاری داشته باشد و استظهار او باید با آن صناعت سازگتر باشد و اگر سازگار نباشد، قابل مناقشه است.
📌به عنوان مثال در بحث صحیح و اعم درست است که ملاک و ضابطه بحث، #تبادر است، اما اگر آن شخص معتقد شود که جامع_اعم قابل تصویر نیست، نمی تواند بگوید که متبادر من #اعم است.
💠پس برای جلوگیری از هرج و مرج شدن امر استظهار و جلوگیری از بسته شدن باب بحث در استظهار و نقد و بررسی آنها، همچنین جلوگیری از تعدد استظهار در امور مشابه و یکسان، لازم است که هر فقیه، قبل از ورود به #استظهار، خصوصا در #باب_الفاظ علم اصول، صناعت، ضوابط و چارچوب استظهار را مشخص کند و سپس در همان چارچوب و محیط به استظهار و تبادر بپردازد.
🌀توضیحات فوق بر اساس تدریس استاد علی فرحانی از کتاب #لاضرر روز چهارشنبه ۹۹/۸/۲۱ است. صوت جلسه را از اینک زیر دانلود کنید
👇👇👇
eitaa.com/majazi_almorsalaat/665
🔰محسن ابراهیمی
#اصول #تقریر #پای_درس_استاد #فقه
@almorsalaat
24.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مشاهده کنیم.
❇️ توصیف علامه طباطبایی(ره) از بیان آیت الله مرعشی نجفی(ره)
➖سه گونه تفسیر داریم.
➖تفسیر المیزان بی نظیر است.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر
🌏 آدرس پایگاه:
🌐www.nomov.ir
📱 کانال «نُمو» در ایتا:
🆔 @nomov_ir
#یادداشت
💢معرفی رساله الولایه، اثر گرانقدر علامه طباطبایی
🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی
@almorsalaat👇👇
💢نگاهی به رساله الولایه، اثر گرانقدر علامه طباطبایی
🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی @smhashemi128
🔘🔘🔘🔘🔘
🔸رساله شریف الولایه، حاصل اندیشه های شریفِ جامعِ معقول و منقول، علامه سید محمد حسین طباطبایی است. این رساله به جهات متعددی کم نظیر بلکه بی نظیر است. در این نوشته برخی وجوه این رساله نورانی را معرفی خواهیم کرد.
✅رهاورد اسلام
🔸به نظر شریف علامه طباطبایی، اسلام آیینی است که برای اولین بار پرده از شیوه سلوک به سمت مقصد نهاییِ انسان برداشته است. و مسیر سلوکی اسلام همان مسیری است که هدف خداوند از خلقت را محقق می کند. ایشان در تفسیر شریف المیزان پس از ذکر مسلک اخلاقی یونانی و مسلک اخلاقی انبیاء الهی به مسلک قرآن کریم که مخصوص به اسلام است می پردازد: «و هاهنا مسلك ثالث مخصوص بالقرآن الكريم لا يوجد في شيء مما نقل إلينا من الكتب السماوية، و تعاليم الأنبياء الماضين سلام الله عليهم أجمعين، و لا في المعارف المأثورة من الحكماء الإلهيين، و هو تربية الإنسان وصفا و علما باستعمال علوم و معارف لا يبقى معها موضوع الرذائل، و بعبارة أخرى إزالة الأوصاف الرذيلة بالرفع لا بالدفع.» (ج 1 ص 360)
🔸این مسیر سلوکی جز با یافتِ حقیقت توحید و عبور از تمامی «غیر الله» حاصل نمی شود. در این مسیر انسان از خود عبور می کند و با این عبور حتی جنت و نار برای خود نمی خواهد و به افقی بالاتر از هر آنچه میل و حب نفس است می رسد.
این قاعده اساسی موضوع بسیاری از بیانات مرحوم علامه طباطبایی در مجموعه آثار ایشان است. به نوعی می توان تمامی تفسیر المیزان را تلاشی برای توضیح همین حقیقت الهی و کنکاش ابعاد و اطراف آن بر اساس آیات قرآن دانست.
✅هدف رساله الولایه
🔸رساله الولایه اثری است که مستقیما و مستقلا همین رسالت سنگین را به دوش کشیده و مقام نهایی انسان را تحت عنوان «ولایت» مطرح می کند. هدف این رساله تبیین مقصد و مسیر منحصر به فردی است که شریعت اسلامی برای بشر به ارمغان آورده است. به همین دلیل ایشان در ابتدای رساله می فرماید: «رسالة في الولاية، و أنّها هي الكمال الأخير الحقيقي للإنسان، و أنّها الغرض الأخير من تشريع الشريعة الحقّة الإلهيّة على ما يستفاد من صريح البرهان، و يدلّ عليه ظواهر البيانات الدينيّة»
✅روش شناسی رساله (همبستگی قرآن و برهان)
🔸این رساله آینه تمام نمای روشِ اسلام شناسی علامه طباطبایی است. روش ایشان در فهم حقایق عالم، از طریق برهان می گذرد و به ساحل آیات و روایات می رسد. همانگونه که پیش از این در برخی نوشته ها اشاره شد، علامه طباطبایی علاوه بر اعتبار عقل فلسفی و حتی عبور از مرزهای فلسفه صدرایی، بستر نهایی فهم تفاصیل و جزییات حقایقِ هستی شناختی و انسان شناختی را فهم محققانه قرآن و سنت می داند. به همین دلیل است که ایشان در مقدمه المیزان غرض از نگارش آن تفسیر را تبیین حقایق معارفی در قرآن کریم دانسته است. بر این اساس هم نگاه عقل گریز و چسبیده به برخی ظواهر قرآن و سنت، انسان را به بیراهه می برد و هم سکنی گزیدنِ صرف در آشیانه عقل و دوری از قرآن و سنت قدرت پرواز را از انسان می گیرد. خصوصا اینکه مرحوم علامه رهاورد رساله الولایه را فراتر از عقل و مختص به شریعت حقه اسلامیه می داند. البته بحث در همبستگی قرآن و عرفان و برهان بیان مبسوطی می طلبد که بخشی از آن پیش از این در مقاله «عترت، تنها مسیر معنویت» منتشر شده است.
🔸بر اساس همین روش در تمامی فصول این رساله، مولف ابتدا آخرین استدلال عقلی را بر مطلوب اقامه کرده سپس به سراغ قرآن و سنت می رود و جالب این که آنچه از قرآن و سنت نتیجه می گیرد همان نتیجه برهان عقلی است البته «مع زیاده».
✅فصل بندی رساله
🔸این رساله شریف که ظاهرا در روستای شاد آباد و در دوران زندگی یازده ساله ایشان در تبریز به رشته تحریر در آمده است، دارای پنج فصل و هر فصل آن مشتمل بر استدلالات عقلی و دلالت های قرآنی و روایی است.
🔸در فصل اول این رساله ایشان ثابت می کند که حقایق دینی تنها اعتباریاتی قراردادی نیستند بلکه تمامی احکام و دستورات شارع بر حقایقی مستحکم استوارند و انسان را به سمت حقایقی نورانی بالا می برند:
⚡️چرخ با این اختران ، نغز و خوش و زیباستی
⚡️صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی
🔸در فصل دوم ایشان پس از عبور از وهم اعتباریتِ صرفِ نظام تشریع، به سراغ حقیقت تکوینی عالم رفته، مراتب حقیقی هستی را از ماده و مثال و عقل و فراتر از آن اثبات می کند. و تفاوت قوس نزول هستی و قوس صعودِ انسانی در این عوالم را تا نیل به سر منزل مقصود یعنی حقیقت توحید روشن می نماید. از این فصل است که علاوه بر اشارات برهانی، دعوت به حرکت آغاز می شود. و کار، کم کم از موقف نظر به مسیر عمل می رسد.
🔸در فصل سوم، مولف حقیقتی امید بخش را بیان و اثبات می کند. این حقیقت که تحفه حقیقی این کتاب است این است که حرکت انسان و عبور از عالم ماده و وصول به مقصود، هرگز منحصر به انبیاء و اوصیاء طاهرین نیست و بر اساس حقیقت علیت، هر آن که عنوان انسان بر او صادق است قادر است ندای دعوت الهی را بشنود و حرکت کند.
🔸این توضیح نیز ابتدا با برهانی مختصر از عقل و سپس با دلایل متعدد قرآنی و روایی اثبات می شود. مسیر ایشان در استظهار از آیات نیز مطابق با روش ایشان در تفسیر المیزان است. آنچه ایشان در این بخش از قرآن و سنت ثابت می کند آن قدر جالب و جدید و اعجاب آور است که شاید برخی حصول آن از قرآن و سنت را برنتابند؛ حال آنکه هدف وحی همین بوده است.
🔸فصل چهارم کتاب را شاید بتوان مهمترین فصل دانست. در این بخش مرحوم علامه، چیستی طریق و کیفیت وصول به سمت کمالی که در فصل دوم ثابت شد را بیان می کند.
🔸ایشان در این بخش بر اساس برهانی خاص ثابت می کند که تمام ادراکات انسانی پیش از هر چیزی به باطن آن متعلق ادراک، تعلق گرفته است و بر این اساس ثابت می کند که شهود حقایق غیبیه عالم و در نهایت حقیقتِ تمام حقایق متوقف بر شهود و معرفت نفس است. در همین مسیر ایشان معنای ظهور و بطون و چیستی فناء را نیز توضیح می دهد و در نهایت بیان می کند که این برهان پیش از این در هیچ اثری مطرح نشده است و از مواهب رحمان به ایشان است: «و هذا البرهان من مواهب اللّه سبحانه المختصّة بهذه الرسالة، و الحمد للّه.»
🔸در این فصل ایشان به یکی از اساسی ترین مسائل در مباحث مربوط به سلوک و عرفان نیز می پردازد: آیا کیفیت طریق نورانی معرفت نفس در شریعت بیان شده است یا تنها شریعت اسلام به آن راضی است؟
🔸ایشان در پاسخ با صراحت بیان می کند که این طریق و کیفیت آن نه تنها در شریعت بیان شده بلکه اساسا شریعت با تمامی جزییات آن را بیان کرده و به آن دعوت نموده است: «لكنّ الحقّ الذي عليه أهل الحقّ، و هو الظاهر من الكتاب و السّنّة أنّ شريعة الإسلام لا يجوّز التوجّه إلى غير اللّه سبحانه للسالك إليه تعالى بوجه من الوجوه، و لا الاعتصام بغيره سبحانه إلّا بطريق أمر بلزومه و أخذه.»
🔸و در ادامه کار را با اهالی سایر طرق و مسیرها یکسره کرده از قول یکی از اهالی حقیقیِ حق در تبیین تفاوت سلوک ریاضات شرعی و غیر شرعی می فرماید: « و نعم ما قال بعض أهل الكمال أنّ الميل من متابعة الشرع إلى الرياضات الشاقّة، فرار من الأشقّ إلى الأسهل، فإنّ الشرع قتل مستمرّ للنفس، دائمي ما دامت موجودة، و الرياضة الشاقّة قتل دفعي، و هو أسهل إيثارا.».
🔸مرحوم علامه در فصل پنجم و پایانی کتاب نیز به مقامات انسانی که سالک این سبیل است می پردازد و آنچه لا یدرک و لا یوصف است را بر اساس برهان عقلی و قرآن و سنت بیان و توصیف می نماید.
✅جمع بندی
🔸رساله شریف الولایه از جهاتی شاید مهمترین رساله علامه طباطبایی باشد چون به مهمترین موضوع پرداخته و آن را مبین کرده است. مناسب است که علاقه مندان به این اثر، آن را با استاد بخوانند. استادی که بر نظام فلسفی، تفسیری و اصولی علامه طباطبایی آشنا باشد و تراث عرفان اسلامی را نیز به دقت بشناسد.
🔘در بزرگداشت این فرزند رسول الله فاتحه ای نثار روح بزرگشان نماییم. حشرنا الله معه و فی زمرته.
#عرفان #در_محضر_علامه
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
9.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
🔰اخلاص عجیب علامه طباطبایی در زمان نوشتن تفسیر المیزان
🔷 نقل قول #شهید_مطهری درباره رؤیای صادقه استادش علامه طباطبایی
🔶 سختی های علامه طباطبایی در راه تالیف کتاب شریف #المیزان
🔷 علامه: وقتی با یک تعریف شنیدن، #پهنا پیدا میکنیم دیگر چه ثوابی برامون باقی می ماند!
#اساتید_شهید #علامه_طباطبایی #در_محضر_علامه
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
#معرفی_کتاب
📚 یادنامه علامه طباطبایی
🔰نشریه حزب جمهوری اسلامی، ش۴۷
⬇️دانلود pdf یادنامه👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/23
📖 مطالعه متن یادنامه👇👇
b2n.ir/898866
#در_محضر_علامه
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 سرآمد اخلاق و فلسفه
🔹 مروری بر شخصیّت #علامه_طباطبایی (ره) از زبان رهبر معظّم انقلاب
#اخلاق
#عرفان
#فلسفه
@qom_khamenei_ir
💠میخواهند علامه را با سیاست بیگانه نشان دهند.
🔺 تلاش می کنند علامه را یک چهره فرهنگی طور جلوه دهند که خیلی با فضای قدرت و سیاست نسبت و میانه ای نداشته است و مثلا جنبه اخلاق و فرهنگ برایش تقدم داشته است. به نظر می رسد اگر یک نگاه منظومه ای و نظام مند به کل ادبیات مرحوم علامه داشته باشیم، این تقابل ها از بین خواهد رفت.
🔰حجت الاسلام استاد امین اسدپور
📌 مصاحبه روزنامه قدس با استاد اسدپور ۹۹/۸/۲۴
⬇️متن با کیفیت تر👇
eitaa.com/amin_asadpour/192
#علامه_و_انقلاب #در_محضر_علامه
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
♨️ #پنجمین جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی
🔰با حضور استاد علی فرحانی
📌موضوع:
1⃣زندگی مومنانه در دنیای مدرن
2⃣جایگاه عقل و نقل در فهم دین
📌 امشب ۲۴آبان ساعت ۲۰:۳۰
✅پخش زنده در اینستاگرام👇👇
instagram.com/almorsalat
instagram.com/almorsalat
💠میزبان: انجمن حکمت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
#در_محضر_علامه
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat