📌گامی نو در عالم فلسفه
🔰شهید مطهری
🔺این جلد [جلد دوم] مشتمل بر دو مقاله است که يکي (مقاله 5) تحت عنوان «پيدايش کثرت در ادراکات» و ديگري (مقاله 6) تحت عنوان «ادراکات اعتباري» طرح شده است.
🔺هر چند مقاله 5 تحت عنوان «حس و عقل» طرح نشده ولي نتايجي که از مباحث حس و عقل و تجربه و تعقل انتظار ميرود، از اين مقاله گرفته ميشود و همان طوري که خواننده محترم آگاه است مشاجره حسي و عقلي قسمت مهم مباحثات فلسفي و منطقي و علمالنفسي جديد را تشکيل ميدهد. در مقاله 5 به مطالبي بر ميخوريم که همان طوري که مورد توجه کامل قدما نبوده، فلسفه يا منطق و علم النفس جديد نيز راهي براي آن باز نکرده، يعني تحقيقاتي که در آن مقاله شده يک #گام_تازهاي است که در عالم فلسفه برداشته شده.
🔺مقاله 6 متکفل يک مبحث فلسفي نو و بي سابقه ديگري است که تا آنجا که ما اطلاع داريم براي اولين بار اين مبحث در اين سلسله مقالات طرح شده و آن مبحث، مربوط به تميز و تفکيک «ادراکات حقيقي» از «ادراکات اعتباري» است و اين مطلب از مطالعه خود مقاله روشن خواهد شد.
📚اصول فلسفه ج۲ مقدمه
#فلسفه #اندیشه_مطهر #در_محضر_علامه
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
هدایت شده از المرسلات
tarighe-foghaha-v-tolode-oloome-ensani-990312.mp3
14.59M
🔉🔉 #حتما #حتما #بشنوید
♨️پاسداری از #طریقه_فقها و #فقه_جواهری در تولید علوم انسانی
🔰استاد علی فرحانی
🔰🔰🔰🔰🔰
استاد در این صوت، بیان می دارند که یکی از مسائل بسیار مهم که در تولید علوم انسانی باید رعایت شود، مسئله رعایت #طریقه_فقها (فقه جواهری) در تولید علوم انسانی است.
ایشان با آسیب شناسی این مسئله می فرمایند که هر کس طریقه مرسوم فقها را در تولید علوم انسانی رعایت نکند، در واقع، #فقه_جدید تاسیس کرده است که بسیار مورد مذمت و انکار فقهاست.
ایشان همچنین می فرمایند که تفاوت مسائل جدید و مسائل قدیمی فقه در روش استنباط نیست، بلکه تفاوت در موضوع شناسی است و این است معنای آنکه امام فرمود: "فقه جواهری با رعایت زمان و مکان" و از همینجا تفاوت #فقه_سنتی و #فقه_پویا مشخص می شود.
با توجه به این نگاه، بیان می دارند که ابتدا لازم است که طریق فقها در مسائل سنتی و قدیمی فقه، فراگرفته شود و سپس در موضوعات جدید، پس از شناخت صحیح موضوع، اعمال شود.
📌فقه فرهنگ، ۹۹/۳/۱۲، موسسه مفتاح
#پای_درس_استاد #فقه
#علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
#یادداشت
♨️نظام اسلامی و سرنوشت معنویت فردی
🔰محسن ابراهیمی
🔸رهبر انقلاب در ضمن پیامی که امروز ۹۹/۹/۹ به مناسبت رحلت مرحوم شهیدی دادند، چنین نوشتند: "حضور در عرصههای گوناگون انقلاب و نظام اسلامی ... ذخیرهی معنوی عظیمی است که موجب علو درجات ایشان خواهد بود انشاءالله."
🔸یکی از سوالات مهمی که با پیدایش انقلاب اسلامی در بین معتقدین به انقلاب و حکومت اسلامی بوجود آمد، نسبت بین #معنویت_فردی و حضور در عرصه های انقلاب بود.
🔸از طرفی بر اساس نگاه های متعارفی که به مسئله #عرفان و #معنویت وجود دارد، سیر و سلوک و کسب درجات معنوی، نیاز به دوری از شهرت، خلوت، کم حرفی و ... دارد؛ در حالی که رفتن در مناصب حکومت، با همه آن نگاه ها تعارض دارد. چرا که مستلزم حضور در جمع، حرف زدن و ... است.
🔸لذا برخی آن روش معنوی متعارف را انتخاب کردند و انقلاب را به سایرین سپردند و به گوشه ای پناه بردند. برخی هم بدون پاسخ به این سوال، کار انقلاب را ادامه دادند.
🔸نکته مهمی که آقا در این پیام اشاره می کنند، بیانگر نگاه ایشان در پاسخ به این سوال است. ایشان معتقدند که "حضور در عرصه های گوناگون انقلاب و نظام اسلامی، ذخیره معنوی عظیمی است که موجب علو درجات" است. بر اساس این دیدگاه نه تنها تنافی و تعارضی بین حضور در انقلاب و معنویت وجود ندارد بلکه این حضور سبب علو درجات خواهد شد.
🔸این نگاه مبتنی بر دو قاعده است: اولا اینکه ملاک در سیر و سلوک، عمل به #شریعت و #تکالیف شرعی است. ثانیا مهمترین وظیفه شرعی هر مسلمانی در عصر حاضر تلاش برای تداوم انقلاب اسلامی تا رسیدن به تمدن اسلامی است.
🔸بر اساس این دو قاعده، مشخص می شود که سیر و سلوک در عصر انقلاب اسلامی، با مدل های سابق تفاوت دارد. البته باید توجه داشت که صرف حضور در مناصب نظام اسلامی، علت تامه کمال و معنویت نیست بلکه اقتضای این مسئله را دارد و با رعایت سایر شروط به فعلیت می رسد.
🔸یکی از پرونده های مهم فکری در اندیشه استاد علی فرحانی، تبیین همین مسئله است. لذا در بیانات مختلفی، در توضیح نظام فکری #اعلام_اربعه به این موضوع پرداخته اند.
🔸در تفصیل مبانی این مطلب می توانید به موارد زیر مراجعه کنید:
📌رساله الولایه و تفسیر المیزان ذیل آیه۲۰۰ آل عمران، علامه طباطبایی
📌بیانات امام خمینی و رهبر انقلاب در مسئله شهادت و آثار معنوی جبهه و مسئله فتحالفتوح
📌بیانات استاد علی فرحانی در تحلیل مدل سلوکی شهید مطهری
📌کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مبحث #کارخانهانسانسازی
۹۹/۹/۹
#شهادت #کلام_ولی #در_مدرسه_امام_خمینی #عرفان
@almorsalaat
♨️ #فتحالفتوح
آنچه برای این جانب غرورانگیز و افتخارآفرین است روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت طلبی این عزیزان- که سربازان حقیقی ولی الله الاعظم- ارواحنا فداه- هستند، و این است #فتحالفتوح. من به ملت بزرگ ایران و به فرماندهان شجاع قبل از آنکه پیروزی شرافتمندانه و بزرگ خوزستان را تبریک بگویم، وجود چنین رزمندگانی را که در دو جبهه معنوی و صوری و ظاهر و باطن از امتحان سرافراز بیرون آمدهاند، تبریک میگویم.
مبارک باد بر کشور عزیز ایران و بر ملت شریف، رزمندگانی چنین قدرتمند و عاشقانی چنین محو جمال ازلی و سربازانی چنین دلباخته که #شهادت را آرزوی نهایی خود و جانبازی در راه محبوب را آرمان اصیل خویش میدانند. افتخار بر رزمندگانی که جبهههای نبرد را با مناجات خویش و راز و نیاز با محبوب خود عطرآگین نمودند. فخر و عظمت بر جوانان عزیزی که در راهی قدم برداشته و پاسداری از مکتبی میکنند که شکست ناپذیر و سر تا پا پیروزی است. و ننگ بر آنان که در راهی جان خود را هدر میدهند و عِرض و آبروی خود را میبرند که پیروزیشان شکست و زندگیشان ننگآفرین است.
📌پیام امام خمینی به مناسبت آزادسازی بستان ۶۰/۹/۸
#شهادت #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
9.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽جنگ انسانساز
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۶/۱۲/۱۹
🔸این جنگ، انسانساز شد. یعنی دفاع مقدّس موجب شد که هرکدام از جوانان معمولی و عادی ما ... که در این بوتهی آزمایش، بیشتر حرکت کردند و پیشرفت کردند، در مقامات انسانی و علوّ مرتبهی انسانی بالاتر بروند. این شخصیّتهای برجسته و مهم، همّتها، خرّازیها، شما خیال میکنید [چگونه بودند؟] شهید همّت که واقعاً یک اسطوره است یا شهید خرّازی که یک اسطوره است، جوانهای معمولی بودند؛ جنگ [بود که] اینها را تبدیل کرد به این شخصیّتهای برجسته و بزرگ و حقیقتاً ماندگار؛ [یا کسانی مانند] باکریها، برونسیها.
#شهادت #عرفان #کلام_ولی #فتحالفتوح #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
#نگاهی_به_دریا
📌 دو ویژگی مهم دستگاه استنباطی امام خمینی:
1⃣مبتنی بر انسان شناسی برین اسلامی
2⃣جامع الاضداد: هم ظاهری و هم متجدد
🔰 استاد علی فرحانی
🔰 تنظیم: احسان چینی پرداز
💠حقیقت این است که نظام استنباطی حضرت امام یک مدرسه اصولی مدرن و جدید است! به این معنا که این نظام به هیچ وجه تنها حاشیه ای بر نظام مشهور نبوده بلکه گاها هیچ شباهتی به آن ندارد. اما از باب اینکه فهم و تصدیق این مدعا متوقف بر شناخت دقیق این نظام است می بایست به صورت جداگانه و مستقل به بررسی دیدگاه های این الگوریتم اصولی پرداخت.
🔹به طور مثال:
💠یکی از ممیزات جدی نظام استنباطی حضرت امام از دیگران نظامات ، توقف آن بر انسان شناسی برین اسلامی است.
💠یعنی امام متناسب با آن نظام فلسفی و عرفانی خود به انسان شناسی اسلامی رسیده و یک الگوریتم اصولی را متناسب با آن تعبیه کردند. این واقعیت در نوع نگاه این دستگاه به ادله و منابع روایی به خوبی خود را نشان می دهد.
🔹توضیح:
💠در واقع آنچه که در انسان شناسی برین اسلامی به وسیله تبیین مساله #ولایت و #خلافت بیان می شود اقتضاء دارد هر آنچه که دخلی در سعادت و شقاوت بشر دارد، نگاه شریعت به آن در ادله و منابع ذکر شده باشد.
💠در نتیجه این نگاه ، دغدغه توثیق ادله و منابع برای مستنبط به وجود آمده و متناسب با آن اصلا اکتفاء به ادله کتب اربعه نمیشود.
💠به این صورت نظام انسان شناسی دیدگاهی به فقیه داده که متناسب با آن به دنبال ترسیم بابی به نام #توثیق_ادله می باشد این در حالی است که در بسیاری از نظامات اصولی چنین چیزی یافت نمیشود، اما این نظام اصولی حضرت امام است که به خوبی به این مساله بها داده و آن را پررنگ کرده است.
💠مصداق بارز این دغدغه را می توان در شاگردان حضرت امام هم مشاهده کرد.
💠مثلا حضرت آیت الله مومن به عنوان یکی از شاگردان مطرح حضرت امام ، وقتی در صدد تجمیع ادله#ولایت_فقیه می باشند به خطب نهج البلاغه و روایات کتاب تحف العقول استناد کرده و به توثیق این ادله می پردازند.
💠اما در حقیقت آنچه که حضرت امام مطرح کرده اند بسیار فراتر از این بوده تا جایی که جمله سنگین « الاسلام هو الحکومة و الحکام مطلوبات بالعرض» را به دنبال خود دارد.
💠لذا الگوریتم استنباطی که امام تعبیه کرده اند در حقیقت یک دستگاه #جامع_الاضداد است. به نحوی که گاها صرف تعبد به الفاظ روایات را نتیجه داده و اجازه خروج از دائره ظاهر روایت را نمی دهد، این در حالی است که گاهی به راحتی- آن هم در حالی که نظاماتی چون نظام آخوند و مرحوم خوئی اجازه تعدی از ظاهر روایت را نمی دهد- الغاء خصوصیت کرده و هیچ تعبد خاصی به ظاهر ندارد.
💠شاهد این مطلب را می توان در باب صلاه مسافر و مساله شطرنج و وقف از حضرت امام به وضوح مشاهده کرد.
💠 به گونه ای که حضرت امام در باب نماز مسافر تعبد به عناوین منصوص در روایات مانند مکاری و من بیته معه و ملاح و ... کرده در حالی که در ادله شطرنج بدون اینکه کوچترین ادات تعلیل یا حتی اِشعاری به علت حکم باشد الغاء خصوصیت می کنند.
💠 لذا آنچه مقصود است، مدرن بودن مدرسه اصولی امام و متفاوت بودن آن با دیگر نظامات است که این حقیقت به خودی خود می طلبد تا این نظام مستقلا مورد بررسی و کاوش قرار بگیرد.
#پای_درس_استاد #نظام_استنباطی_امام #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
🔊 صوت بیانات👇👇👇
004-negahibenezameejtahadiemam@almorsalat.mp3
2.06M
📌 دو ویژگی مهم دستگاه استنباطی امام خمینی:
1⃣مبتنی بر انسان شناسی برین اسلامی
2⃣جامع الاضداد: هم ظاهری و هم متجدد
🔰استاد علی فرحانی
💠 استاد در این صوت به بیان چرایی اتقان نظام استنباطی امام پرداخته و یکی از مهمترین دلیل این حقیقت را نظام انسان شناسی ایشان می دانند.
💠 استاد تبیین می کنند که نظام اصولی امام بر دیدگاه صحیحی بر منابع و ادله مبتنی است که این دیدگاه مولود انسان شناسی اسلامی امام است.
💠 در نتیجه این دیدگاه است که چنین نظام متقن استنباطی به وجود آمده و توانایی پاسخ گویی به مسائل مستحدثه را از منابع شریعت، دارا است.
❇️ متنکامل بیان استاد را از اینجا دنبال کنید👇👇👇
http://s16.picofile.com/file/8412948718/4.pdf.html
#حضرت_امام #نظام_استنباطی #نگاهی_به_دریا #انسان_شناسی #در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد
@almorsalaat
المرسلات
📽جنگ انسانساز 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۶/۱۲/۱۹ 🔸این جنگ، انسانساز شد. یعنی دفاع مقدّس موجب شد که هرکد
آقا در این بیانات می فرمایند که محیط جنگ و جبهه یک سری ویژگی هایی داشت که سبب تربیت انسان هایی شد و امام آن را #فتحالفتوح نامیدند.
ایشان می فرمایند که آن شرایط شبیه یک ظرفی است که هر کس در آن شرایط قرار بگیرد، به طور قهری از جهات مختلف ساخته می شود.
رهبر انقلاب در سایر بیانات خود، ویژگیهای محیط جبهه و جنگ را نیز تبیین کرده اند و اگر این ویژگی ها در هر زمان و مکان دیگری نیز به وجود آید، آثار تربیتی خود را خواهد گذاشت.
شاهد این مسئله شهدای هسته ای هستند که سالها پس از جنگ، محیطی شبیه به جبهه برای آنها محقق شد و لذا به فیض #شهادت هم نائل شدند.
در سایر محیط هایی هم چون #اقتصاد، و #حوزه_علمیه نیز این شرایط قابل تحقق است.
ویژگیهای #انسانساز جنگ از نظر علم تربیت قابل بررسی است و به نظر می رسد که از نگاه رهبری، باید در جامعه فعلی ما در همه عرصه ها آن شرایط محقق شود تا در پی آن #کارخانه_آدم_سازی بوجود آید. لذا باید آن ویژگیها را شناخت و در سایر عرصه ها شبیه سازی کرد.
جهت پیگیری این مسئله در کلمات رهبری میتوان کلیدواژه #جهاد و #روحیهجهادی و #معجزهانقلاب و #فتحالفتوح را پیگیری کرد. سخنرانی ۹۶/۱۲/۱۹ در این موضوع میتواند محور کار قرار بگیرد.
محسن ابراهیمی ۹۹/۹/۱۰
#یادداشت #تربیت_اسلامی
@almorsalaat
♨️ برنامه هفتگی #گوهر_جاوید
🌀گامی در تبیین نظام اندیشه #اعلام_اربعه
🔰هر هفته #معرفی یک #کتاب از آثار امام، آقا، علامه و شهیدمطهری و یا آثار مرتبط با اندیشه ایشان، توسط اساتید حوزوی
📌پنجشنبه ها ساعت۲۱، پیچ اینستاگرام
instagram.com/almorsalat
🌐رسانه حوزوی المرسلات👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
jame-beine-takalife-ejtemaee-v-rahe-erfani.mp3
2.07M
⁉️چگونه بین تکالیف اجتماعی و طی کردن مسیر عرفان جمع کنیم؟؟
🔰 استاد علی فرحانی
◽️استاد در این صوت این سوال را مطرح می کنند و توضیح می دهند که حضرت امام و علامه پاسخ آن را بیان کرده اند و آقا و شهیدمطهری هم همین نگاه را معتقدند.
◽️این صوت گفتگویی است در حاشیه سخنرانی استاد در دانشگاه امام صادق با عنوان "حقیقت وحدانی اسلام از نگاه امام خمینی". ۹۷/۱/۱۴
🔹بیانات استاد در جامعه المصطفی درباره عرفان علامه که در صوت اشاره کردن👇
eitaa.com/almorsalaat/2355
@almorsalaat
#اطلاعیه #کارگاه
✅معاونت پژوهش حوزۀ علمیۀ امام کاظم (ع) برگزار می کند:
📌۵مین دورۀ کارگاه آموزش مجازی مقاله نویسی
📌۲مین دورۀ کارگاه آموزش مجازی قواعد و فنون متن خوانی
🌐جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید:
eitaa.com/pemamkazem
eitaa.com/pemamkazem