eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ چرا و چگونه بنویسیم؟ 🔰حجت الاسلام هاشمی @smhashemi128 🔅یکی از ارکان تحصیلی برای یک طلبه از نگاه استاد فرحانی، التزام به تقریر نویسی از دروس است. تقریر نویسی شیوه ای رائج است که از دیرباز در حوزه های علمیه مورد توجه اساتید و طلاب بوده است. اما تقریرنویسی چیست؟ در این نوشته به اختصار به فلسفه تقریر نویسی می پردازیم. 🔅هر طلبه یا دانش پژوه در جلسه درس یا به هنگام استماع صوت استاد، به واسطه ی الفاظِ استاد، به ذهن او که مخزن اصلی علم مورد نظر است دست می یابد. استاد به واسطه ی الفاظ، بنا دارد آنچه به عنوان دارایی علمی دارد به متعلم منتقل کند. مسئله ی نوشتن تقریر پس از فرآیند انتقال معارف در کلاس آغاز می شود. یک طلبه به دو شیوه می تواند مطالبی که از استاد به دست آورده است را ثبت و ضبط کند: 1️⃣شیوه اول: حفظ الفاظ و ثبت عین مطالب استاد یا خلاصه آن: در این شیوه - که در مواردی ضروری نیز هست - دانش پژوه عین لفظ استاد را می نویسد و مطالب را ثبت می کند. این مرحله از ثبت مطالب، بدون نیاز به تجزیه و تحلیل عمیق مباحث و با استفاده از حافظه ی کوتاه مدت یا به صورت ثبت در کلاس قابل انجام است. 🔅طبیعتا آنچه از این شیوه به دست می آید ماندگاری چندانی در ذهن ندارد و نمی تواند در بلند مدت به عنوان «دارایی علمی» این دانش پژوه به حساب آید. و تقریبا همه ما به این آفت آگاهیم. و چه بسیار مطالب ارزشمندی که روزی بر آن تسلط داشتیم و امروز خاکستری هم از آن برای ما باقی نمانده است. 2️⃣شیوه دوم: تقریر نویسی: اما در روش تقریر نویسی، متعلم در حقیقت دارایی علمی خود را منعکس می کند. 🔅در این روش پس از این سه مرحله نوبت به نگارش تقریر می رسد: الف) القای مطالب توسط استاد ب) بررسی ارجاعات استاد و مطالب مرتبط ج) مباحثه کامل مطالب کلاس در این شیوه به جای مکتوب کردنِ بدونِ تاملِ الفاظ استاد، طلبه با انتقال وجود لفظی مطالب استاد به ذهن و تبدیل آن به دارایی علمی، تقریر را که نماینده دارایی علمی خود اوست مکتوب می کند. 🔅این نوشته بدون رجوع دوباره به کتاب و تنها با اعتماد به آن چه که این فرد از آن مطلب علمی دریافته است نگارش می شود. دقیقا مانند اینکه بخواهید مقاله ای در موضوعی خاص بنویسید. در این صورت، این تقریر حاوی الفاظ اختصاصیِ متعلم و دقیقا دارایی علمی اوست و از این پس می توان او را حائز و حامل این میزان از علم دانست. 🔅برای مثال تصور کنید که از شما سوالی پیرامون تفاوت بدیهی و نظری در منطق بپرسند، یا به عنوان یک طلبه از شما بخواهند نبوت را اثبات کنید یا از شما بخواهند شهر خود را توصیف کنید، و در همه ی این حالات بنا باشد بدون مراجعه به منابع و تنها با استفاده از آنچه در ذهن دارید مطالبی بیان کنید، در این موقعیت آنچه بیان می کنید یا آنچه می نویسید دقیقا میزان دارایی علمی شما در آن زمینه ی خاص است. 💢چرا تقریر چنین اثری دارد؟ تقریر نویسی با شیوه ای که بیان شد آینه ی تفصیلی ذهن متعلم است. آینه است؛ چون آنچه در ذهن متعلم است در تقریر می آید. تفصیلی است؛ چون علم را از حالت اجمال بیرون آورده و تفصیلی می کند چون در مقام نگارش مجبوریم تمام ذهنیت خود را بیان کنیم. در اینجاست که تمام حدوسط ها برای رسیدن به نتیجه باید منقح و به هم پیوسته باشد. کم کم در حین نگارش، فرد در می یابد که علیرغم آنچه تصور می کرده حدوسط ها و استدلال های برخی مطالب چندان برایش روشن نیست و با نگاه به این آینه ی تفصیلی به فکر چاره می افتد. پیمودن این مسیر در ابتدا قدری دشوار است اما ممارست بر آن نتایج بسیار شیرین علمی به بار می آورد. 💢تجربه شخصی: آنچه بنده در مدت تحصیل، در نگارش تقریر تجربه کرده ام تماما موید مطالب بالاست. برای مثال در ایام اشتغال به تحصیل و مباحثه ی درس بدایه الحکمه استاد فرحانی، که از دقیق ترین و سنگین ترین و در عین حال نافع ترین و ضروری ترین جلسات تدریسی است، استفاده از تقریر نویسی به شدت به فهم کمک می کرد و مطالبِ بسیار غامض را تعدیل می نمود. برای مثال در بحث تخصص نوع ثالث، نفس الامر، معنای معقول ثانی فلسفی در مواد ثلاث، برهان صدرا بر حرکت جوهری، قاعده امکان اشرف و ... تقریر نویسی و تلاش برای تبدیل الفاظ استاد به دارایی علمی، بسیار به اینجانب کمک کرد. 💠پیشنهاد: پیشنهاد می کنم همه ی شما بزرگواران علاوه بر تقریر دروس و مطالب اصلی در دوره ی تحصیلی خود، به هر مطلب مهمی که بر می خورید، پس از فهم کامل آن، شروع به تقریر کنید. این کار از سخت ترین مطالب اصولی و فلسفی مانندِ مراتب حکم و حرکت جوهری و وجود ذهنی گرفته تا مسائل ساده تر مانند شبهات روز (مسائل پیرامون حجاب، یا برخی شبهات اعتقادی ساده و ...) قابل اجراست. با این کار کم کم مطالبی که در طول سالها با آن مواجه می شوید و پاسخ آن را می یابید به دارایی علمی شما بدل می شود. @almorsalaat
💢درجات مراقبه 🔰علامه طباطبایی 💠 روش آخوند ملاحسینقلی همدانی (ره) عبارت بوده است از التزام در امر مراقبه؛ يعنى اهتمام‏ ورزيدن در مراتب آن. 1⃣اوّل درجه مراقبه اينست كه سالك از محرّمات اجتناب كرده و تمامى واجبات را اتيان كند، و در اين دو امر به هيچ وجه من الوجوه مسامحه نورزد. 2⃣دوّم درجه، آنست كه مراقبه را شديد نموده و سعى كند هر چه مى ‏كند براى رضاى خدا باشد و از امورى كه لهو و لعب ناميده مى ‏شود اجتناب نمايد. و چون در اين مرتبه اهتمام نمود براى او تمكّن پيدا مى ‏شود كه ديگر خود را نباخته و اين خوددارى در او به سر حدّ ملكه برسد. 3⃣سوّم درجه، آنست كه پروردگار جهان را پيوسته ناظر خود ببيند، و كم‏ كم اذعان و اعتراف مى ‏نمايد كه خداى متعال در همه جا حاضر و ناظر و نگران همه مخلوقات است. و اين مراقبه در تمام حالات و در همه اوقات بايد رعايت شود. 4⃣چهارم درجه، مرتبه‏ اى است از اين عالى ‏تر و كامل‏تر و آن اينست كه خودش خداى را حاضر و ناظر ببيند و به طور اجمال مشاهده جمال الهى نمايد. 🔹و اشاره به اين دو مرتبه اخير از مراقبه است‏ وصيّت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله به ابى ذرّ غفارى رضوان الله عليه: "اعبد الله كأنّك تراه، فان لم تكن تراه فانّه يراك" «خداى را چنان عبادت كن مثل آنكه گوئى تو او را مى ‏بينى و اگر نمى ‏توانى او را ببينى او را طورى عبادت كن كه بدانى او ترا مى‏ بيند». بنابراين عبادت در مرحله‏ اى كه خدا او را مى ‏بيند پائين‏تر است از مرتبه ‏اى كه او خدا را مى ‏بيند. 📚 رساله لب اللباب ص: ۱۱۶ @almorsalaat
🔶 در آغاز مباحث منطق مرحوم مظفر در ابتدای سال تحصیلی تلاش کردیم در پنج جلسه به صورت فرامتنی پیرامون چیستی، ضرورت و تقسیم مباحث علم منطق و دلیل احتیاج به آن توضیحاتی ارایه کنیم که در لینک زیر قابل دسترسی است: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/462 @ofoqemobin
♨️پاسداری از و در تولید علوم انسانی @almorsalaat 👇👇👇
tarighe-foghaha-v-tolode-oloome-ensani-990312.mp3
14.59M
🔉🔉 ♨️پاسداری از و در تولید علوم انسانی 🔰استاد علی فرحانی 🔰🔰🔰🔰🔰 استاد در این صوت، بیان می دارند که یکی از مسائل بسیار مهم که در تولید علوم انسانی باید رعایت شود، مسئله رعایت (فقه جواهری) در تولید علوم انسانی است. ایشان با آسیب شناسی این مسئله می فرمایند که هر کس طریقه مرسوم فقها را در تولید علوم انسانی رعایت نکند، در واقع، تاسیس کرده است که بسیار مورد مذمت و انکار فقهاست. ایشان همچنین می فرمایند که تفاوت مسائل جدید و مسائل قدیمی فقه در روش استنباط نیست، بلکه تفاوت در موضوع شناسی است و این است معنای آنکه امام فرمود: "فقه جواهری با رعایت زمان و مکان" و از همینجا تفاوت و مشخص می شود. با توجه به این نگاه، بیان می دارند که ابتدا لازم است که طریق فقها در مسائل سنتی و قدیمی فقه، فراگرفته شود و سپس در موضوعات جدید، پس از شناخت صحیح موضوع، اعمال شود. 📌فقه فرهنگ، ۹۹/۳/۱۲، موسسه مفتاح   @almorsalaat
📚سبع رسائل لــ جلال الدين محمد الدواني و لــ إسماعيل الخواجوئي الإصفهاني - تحقيق الدكتور السيد أحمد تويسركاني ⬇️لینک دانلود pdf👇👇 http://alfeker.mediafire.com/file/j25p5yrf5gdznqq @almorsalaat
📚بداءة النّحو 🔰غلامعلی صفائی بوشهری ⬇️لینک دانلود pdf👇👇 http://alfeker.mediafire.com/file/b3nfrdb635r0pf0 @almorsalaat
💢ایمان، علم و عدل؛ سه عنصر اصلی الگوی اسلامی برای نظام‌سازی/ البتّه در هر سه بخش عقبیم. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۹/۶/۲ 🔸اسلام الگوی مستقلّ خودش را دارد. الگوی اسلامی برای نظام‌سازی و جامعه‌سازی به طور خلاصه یک الگویی است مرکّب از ایمان و علم و عدل؛ این سه عنصر اصلی است. 🔸ایمان به معنای ایمان توحیدیِ خالص که این ایمان توحیدیِ خالص، هم در ساخت شخصیّت انسانها تأثیر میگذارد، هم در ساخت جامعه و قواره‌ی عمومی جامعه اثر میگذارد، و هم در عمل شخصی امتداد دارد، هم در شکل اجتماعی. 🔸علم با گستره‌ی بی‌انتهای [آن] -هم علم الهی، هم علم طبیعی به آن [معنا] که غربی‌ها هنرشان را در آن نشان دادند، [یعنی] تسخیر طبیعت و تسلّط بر طبیعت و مانند اینها- جزو چیزهایی است که در اسلام ممدوح است. بعد انسان عروج میکند از این مرحله به مراحل بالاتر؛ علم به هویّت انسان، علم به عالَم ملکوت و علوم الهیِ برتر از این حرفها. این علم شامل همه‌ی این مسائل است. 🔸عدل هم به معنای وسیع عدل؛ هم عدالت اقتصادی، هم عدالت قضائی، هم عدالت اجتماعی، [یعنی] عدالت به معنای واقعی کلمه. این، آن چیزی است که امام به ما یاد داده. 🔹ما البتّه در هر سه بخش عقبیم. تحرّک ما تحرّک مناسب و شایسته‌ای نبوده امّا الگو این است که انسان این را در شعارها، در اظهارها، در جهت‌گیری‌ها، در حرکتهایی که در این ۴۱ سال در جمهوری اسلامی صورت گرفته، در شخصیّت‌سازی‌هایی که صورت گرفته، میتواند مشاهده بکند؛ نمونه‌هایش شهدای بزرگ ما هستند، نمونه‌اش شهید بهشتی است، نمونه‌اش شهید رجائی است، نمونه‌اش شهید باهنر است، نمونه‌اش شهید مطهّری و تا این آخر شهید قاسم سلیمانی است؛ الگوی اسلامی این است. 🔹شما با عملکرد خودتان میتوانید این الگو را در چشم مردم جهان شیرین کنید و تبلیغ کنید آن را، برجسته کنید یا خدای نکرده بعکس، آن را از چشمها بیندازید. بنابر‌این، خدمت در جمهوری اسلامی این [طور] است؛ فقط صرف این نیست که ما با خدمت خودمان یک کمکی به آحاد بشر یا به جمع معیّنی یا به کشور میکنیم؛ مهم این است که ما با این کار خودمان، با این عملکرد خودمان، با این خدمت خودمان، داریم در واقع چهره‌ی اسلام را و الگوی اسلامی را نشان میدهیم. 🔹و این الگو وجود دارد؛ چه مستکبرها بخواهند، چه نخواهند، این الگوی تازه سر برآورده در دنیا، و آنها هم از همین میترسند؛ دشمنی‌شان به خاطر این است که این الگو، الگویی است که اصول مسلّمِ آنها را قبول ندارد؛ مدیران و جهت‌دهان آنها مبتلا به کج‌رفتاری و کج‌اندیشی در عمده‌ی مسائل زندگی هستند و الگوی جمهوری اسلامی، الگوی اسلامی، این را قبول ندارد و خطّ مستقیم را، خطّ حق را در مقابل باطل دنبال میکند؛ دشمنی‌های اینها به خاطر این است. کینه‌توزی‌ای که شما می‌بینید آمریکا و بعضی‌های دیگر با جمهوری اسلامی دارند، فقط به خاطر بودن زید و نبودن عمرو و فلان کار خاص و مانند اینها نیست؛ با اساس مخالفند. البتّه از لحاظ تاکتیکی کارهایی را دارند. این عمل کارگزار نظام بایستی این الگو را نشان بدهد. @almorsalaat
‼️‼️ غلب و الله المتخاذلون ♨️اگر مؤمنان دست از یاریِ هم بردارند، شکست میخورند/ توصیه‌ی مولای متّقیان (علیه‌ السّلام) به جامعه‌ی اسلامی 🔰رهبرمعظم انقلاب ۹۹/۶/۲ 🔺یک توصیه هم از مولای متّقیان (سلام الله علیه‌) عرض بکنم که برای امروز ما مهم است. حضرت در خطبه‌ی سی‌وچهارم میفرمایند: غُلِبَ وَ اللهِ المُتَخاذِلون؛ حضرت سوگند یاد میکند که اگر مؤمنان دست از یاریِ هم بردارند، شکست میخورند. «تخاذل» یعنی این به او کمک نکند، او به این کمک نکند؛ این معنای «تخاذل» است. حضرت قسم میخورد، میگوید: غُلِبَ وَ اللهِ المُتَخاذِلون. خطاب به مردم آن زمان است، امّا در واقع خطاب به کلّ بشریّت است؛ 🔺مؤمنین باید به هم کمک کنند، مؤمنین بایستی پشتیبان هم باشند، مؤمنین بایستی از یکدیگر دفاع کنند، یاری کنند همدیگر را. 🔺شما می‌بینید دشمن در حال طرّاحی بر ضدّ شما است؛ به طور دائم، دشمنان دارند علیه شما طرّاحی میکنند؛ واقعاً به طور دائم؛ انسان میبیند طرّاحی‌های اینها را. حالا بعضی اوقات آنها خیال میکنند طرّاحی‌شان نامشهود است، امّا واقعاً مشهود است، انسان میفهمد که چه کار دارند میکنند. خب در مقابل طرّاحی آنها، شما هم باید طرّاحی کنید؛ نه باید بی‌عمل بمانید و ساکت بمانید، نه باید تسلیم بشوید؛ چون او مرتّب دارد طرّاحی میکند، ما نباید تسلیم طرّاحی او بشویم. 🔺آن وقت در همین خطبه حضرت خطاب به مردم خودشان میفرماید که «تُکادونَ وَ لا تَکیدون‌»؛ آنها علیه شما دارند طرّاحی میکنند، شما علیه آنها طرّاحی نمیکنید. این نبایستی در جامعه‌ی اسلامی وجود داشته باشد؛ اگر چنانچه آنها کید میکنند با شما، یعنی دارند طرّاحی و نقشه‌ریزی میکنند علیه شما، شما هم باید علیه آنها نقشه بریزید و طرّاحی کنید و کید کنید. @almorsalaat
🔅 نظریه فاعل بالتجلی در حکمت متعالیه 🔸در این نوشتار مروری کلی بر نظریه فاعل بالتجلی به قرائت علامه طباطبایی منعکس شده. 🔸این یادداشت برگرفته از دروس استاد علی فرحانی در تدریس کتاب بدایه الحکمه است. 🔸برای مطالعه بر لینک زیر کلیک کنید: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/15/fael-e-betajali/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
🔴🔵 برگزاری کارگاه پایه تا پیشرفته 👌👌با تدریس اساتید و پژوهشگران برجسته علوم انسانی و اسلامی 💠🔶 دوره علمی پژوهشی 🔶💠 📅 برگزاری دوره: ۱ مهر تا ۵ مهر ۱۳۹۹ 👇 ❇️ آیدی ثبت نام: @Hadis_111
kar-ba-motoon-be-jaye-moshafehat.mp3
513.7K
🔉🔉 💠 لازم است که به جای کار کردن با مشافهات و شنیده های علمی، با متن کتب و آثار علما و مولفین کار شود. 🔰استاد علی فرحانی ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/088703 @almorsalaat