📚#معرفی_کتاب| نور القرآن فی تفسیر القرآن (به زبان انگلیسی و روسی)
✍️مولف: مرحوم آیت الله سید کمال فقیه ایمانی
🌀آیت الله فقیه ایمانی درباره سفارش امام خمینی جهت تفسیر انگلیسی قرآن می گوید: «... یک بار رفتم خدمت حضرت امام. فرمودند: «آقای فقیه علمای بزرگوار گذشته شاید غفلت کردند یا توجه خاصی نبوده که تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و روسی نداریم. ترجمه داریم اما تفسیر نداریم. خواهش می کنم شما همه کارهای آخوندی را بگذار کنار و وارد این مرحله شو که این کار زنده شود.» من هم گفتم: چشم اطاعت می کنم.» گفتند: «هر کاری هم داری من در خدمتم.» گفتم: نه من فقط دعا می خواهم. دعا کنید که بتوانم. گفتند: «چند نفر هم به میدان آمدند اما عقب زدند. سفت و محکم برو جلو بلکه به حول و قوه خدا این کار انجام گرفت.» آمدم اصفهان و چند نفر از رفقا را جمع کردم. بنا شد فارسی این کار را خودم انتخاب کنم. از چند تفسیر سنی و شیعه گلچین می کردم. مواردی که رویش حساسیت بود را نمی آوردم. اخبار اهل بیت علیهم السلام از فریقین را هم چاشنی آن می کردم. آن گروه این را از من می گرفت و ترجمه می کرد. در زمان حیات امام سه جلدش بیرون آمد. باقی اش هم بیست جلد شد. آقا خیلی از این کار خوشحال بودند...؛ تفسیر در بیست جلد به انگلیسی منتشر شد و نسخه روسی هم چون حروف و صفحه اش را ریزتر گرفتند، هجده جلد شد...» (نشریه حریم امام شماره ۱۱۴)
📌پ.ن: آیت الله فقیه ایمانی امروز در اثر بیماری کرونا به ملکوت اعلی پیوستند. انشالله که خدمات علمی و فرهنگی ایشان ذخیره آخرتشان باشد.
#تفسیر #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
🌀#مناجات| ای کاش عارف دلسوختهای می آمد و ادعیه ائمه را شرح می کرد.
▫️ای کاش کسی میآمد و این ادعیه ائمه- علیهم السلام- را ترجمه میکرد، این را شرح میکرد، این ادعیه خیلی محتاج به شرح است.
▫️و ما اگر این ادعیه را بتوانیم یک اشخاص عارفی، عارف صحیح، دلسوخته پیدا بشود که اینها را برای مردم تشریح بکند، همه چیز در اینها هست، در عین حالی که دعاست.
▫️شما ادعیه حضرت سجاد را میبینید، دعاست اما چه میکند در این دعاها! هم معنویات هست، هم قضیه حکومت هست، همه چیز هست، هم از بین بردن حکومت ظلم است.
📚امام خمینی، صحیفه امام ج۲۱ص۱
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
fahme-barkhi-masaele-ghoran-mobtani-bar-fahme-rabete-khoda-v-khalgh-ast.mp3
2.87M
♦️#فلسفه| فهم برخی از مسائل قرآن مبتنی بر فهم رابطه بین خداوند متعال و خلق است.
🎙امام خمینی (ره)
🔰تفسیر سوره حمد جلسه سوم
#در_مدرسه_امام_خمینی #تفسیر #معارف #عرفان
@almorsalaat
🌀امام سجّاد به تعليم و تغيير اخلاق در جامعه اسلامى كمر بست. چون بخش مهمّى از مشكلات اساسى دنياى اسلام كه به فاجعه كربلا انجاميد، ناشى از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود.
🔆امام سجّاد به تعليم و تغيير اخلاق در جامعه اسلامى كمر بست. چرا؟ چون طبق تحليل آن امام بزرگوار، بخش مهمّى از مشكلات اساسى دنياى اسلام كه به فاجعه كربلا انجاميد، ناشى از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود.
🔆اگر مردم از #اخلاق_اسلامى برخوردار بودند، يزيد و ابن زياد و عمر سعد و ديگران نمى توانستند آن فاجعه را بيافرينند. اگر مردم آنطور پست نشده بودند، آنطور به خاك نچسبيده بودند، آنطور از آرمانها دور نشده بودند و رذايل بر آنها حاكم نمى بود، ممكن نبود حكومتها و لو فاسد باشند؛ و لو بى دين و جائر باشند بتوانند مردم را به ايجاد چنان فاجعه عظيمى؛ يعنى كشتن پسر پيغمبر و پسر فاطمه زهرا سلام الله عليها وادار كنند.
🔆مگر اين شوخى است؟! يك ملت، وقتى منشأ همه مفاسد خواهد شد كه اخلاق او خراب شود. اين را امام سجّاد عليه الصّلاة و السّلام، در چهره جامعه اسلامى تفحّص كرد، و كمر بست به اينكه اين چهره را از اين زشتى پاك كند و اخلاق را نيكو گرداند. لذا، دعاى «#مكارم_الاخلاق» دعاست؛ اما درس است. «#صحيفۀ_سجاديه» دعاست؛ اما درس است.
🔆من به شما جوانان توصيه مى كنم كه برويد «#صحيفه_سجاديه» را بخوانيد و در آن #تدبر كنيد. خواندنِ بى توجّه و بى تدبّر كافى نيست. با تدبّر خواهيد ديد كه هريك از دعاهاى اين «صحيفه سجاديه» و همين دعاى «مكارم الاخلاق»، يك كتاب درس زندگى و درس اخلاق است.
🎙رهبر معظم انقلاب
#کلام_ولی #اهل_بیت
@almorsalaat
🔸حکومت، هدف قیام حضرت سیدالشهداء (ع)
🔹سیدالشهدا ـ سلام الله علیه ـ تمام حیثیت خودش، جان خودش را و بچه هایش را، همه چیز را [فدا کرد] در صورتی که می دانست قضیه اینطور می شود، کسی که فرمایشات ایشان را از وقتی که از مدینه بیرون آمدند و به مکه آمدند و از مکه آمدند بیرون حرفهای ایشان را می شنود همه را، می بیند که ایشان متوجه بوده است که چه دارد می کند، این جور نبود که آمده است ببیند که، بلکه آمده بود حکومت هم می خواست بگیرد.
🔸 اصلاً برای این معنا آمده بود، و این یک فخری است.
🔹و آنهایی که خیال می کنند که حضرت سیدالشهدا برای حکومت نیامده، خیر؛ اینها برای حکومت آمدند، برای اینکه باید حکومت دستِ مثل سیدالشهدا باشد، مثل کسانی که شیعۀ سیدالشهدا هستند باشد.
📚امام خمینی، صحیفه امام، ۶۶/۱۲/۳۰
#در_مدرسه_امام_خمینی #عاشورا #اهل_بیت
@almorsalaat
zehne-super-markati.mp3
877.9K
🔰#طلبه_موفق| آسیب های ذهن سوپرمارکتی و جمع مکسر بین اطلاعات ذهنی
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده جلسه اول از مجموعه جلسات اصول فقه فرهنگ 1400/04/06
#مهارت_های_تحصیل_علم #مشاوره_تحصیلی
@almorsalaat
♨️کوتاهترین راه رسیدن به باطن دین، عمل مناسب به ظواهر شرع است.
🌐و الذي يقضي به في ذلك الكتاب و السنة- و هما يهديان إلى حكم العقل- هو أن القول بأن تحت ظواهر الشريعة حقائق هي باطنها حق، و القول بأن للإنسان طريقا إلى نيلها حق، و لكن الطريق إنما هو استعمال الظواهر الدينية على ما ينبغي من الاستعمال لا غير، و حاشا أن يكون هناك باطن لا يهدي إليه ظاهر، و الظاهر عنوان الباطن و طريقه، و حاشا أن يكون هناك شيء آخر أقرب مما دل عليه شارع الدين غفل عنه أو تساهل في أمره أو أضرب عنه لوجه من الوجوه بالمرة و هو القائل عز من قائل: «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ»: (النحل: 89).
📚علامه طباطبایی، المیزان ج5 ص283
#تفسیر #معارف #عرفان
@almorsalaat
🔊ترجمه و توضیح مختصر عبارت را در صوت زیر بشنوید👇👇👇
المرسلات
♨️کوتاهترین راه رسیدن به باطن دین، عمل مناسب به ظواهر شرع است. 🌐و الذي يقضي به في ذلك الكتاب و السن
عمل به ظواهر دین کوتاهترین راه رسیدن به باطن.mp3
4.19M
🔊ترجمه و توضیح مختصر پیرامون عبارتی از علامه طباطبایی که در پست قبل بیان شده است.
🎙محسن ابراهیمی
#در_محضر_علامه #توضیح_عبارت
@almorsalaat
🌐بهترين تبليغ برای شیعه، پخش صحيفه سجاديه در ميان مسلمين دنياست.
✅مکرر اين را پيشنهاد کردهام که يکي از کارهاي بسيار خوب ـ اگر اهل خيري پيدا بشوند ـ اين است که صحيفه سجاديه را به چاپ خوبي چاپ کنند و در ابتدايش يک صفحه اضافه کنند و در آن يک متن اهدا بنويسند و فقط جاي مشخصات را خالي بگذارند، به اين صورت که مثلا «اين کتاب از طرف برادر شما... اهل... به شما... اهل کشور... که در سال... به مکه آمدهايد، اهدا ميشود.» آنوقت هر ايراني که به مکه ميرود، با خودش ده بيست تا از اين کتابها ببرد و به مردمي که از اطراف آمدهاند هديه کند. اين کتاب، دعاي محض است و يک کلمه از آن کلماتي که موجب بهانه سعوديها بشود در آن وجود ندارد. ]اولِ کتاب [هم بنويسند که اينها دعاهايي است متعلق به علي بن الحسين بن علي بن ابيطالب، فرزند رسول الله که در سال 38 هجري قمري متولد شد و در سال 95 هجري قمري از دنيا رفت و امام چهارم شيعيان است. به نظر من اين بهترين شيوه تبليغ است؛ تبليغِ بيسرو صدايي است که در آن نه فحش است و نه مباحثهاي که طرف بخواهد عکسالعمل نشان بدهد. خلاصه براي شيعه يکي از بهترين تبليغها پخش صحيفه سجاديه در ميان مسلمين دنياست که اصلا از چنين کتابي خبر ندارند. چهل پنجاه سال پيش که طنطاوي (صاحب تفسير معروف) زنده بود نسخهاي از همين صحيفه سجاديه برايش فرستاده بودند، تعجب کرده بود و بعد در نامهاي به يکي از آقايان نوشته بود: سزاوار است که اين کتاب را «زبور آل محمد» بناميم.
📚استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن ج۱۲ص۱۶۶
#اندیشه_مطهر #صحیفه_سجادیه
@almorsalaat
🌀گروه هم اندیشی طلبگی المرسلات دوباره فعال شد.
♦️شما نیز میتوانید در این گروه عضو شوید و در مباحث طلبگی شرکت کنید.
⬇️لینک عضویت گروه
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| مکن ای صبح طلوع
🔹امشبی را شه دین در حرمش مهمان است؛ مکن ای صبح طلوع
🔹عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است؛ مکن ای صبح طلوع
▪️کمتر کسی میداند که شور و حرارت این دو دمه از قلم و نفس کدام شاعر بر دلها نشسته است.
✅ حضرت آیتالله بهجت وقتی در مجلس روضه شنید که مداح این شعر را میخواند و بهجای «عصر فردا» میگوید «صبح فردا»، این نکته را به او تذکر داد که: «عصر فردا صحیح است». و در پاسخ به چشمهای پرسشگر مداح، فرمود : «شاعر این ابیات مرحوم پدرم است».
✅ کربلایی محمود بهجت فومنی مردی بود متدین، خوشنام و خوشذوق که طبع روانی در سرودن اشعار و مراثی اهلبیت(ع) داشت. کربلایی محمود اشعار و مراثی خود را با خطی خوش مینوشت و به مداحانی که از شهرهای اطراف میآمدند، میداد.
✅ کتاب «مکن ای صبح طلوع» مجموعه اشعار و مراثی کربلایی محمود بهجت درباره اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام است که به کوشش مرکز نشر آثار آیتالله بهجت به چاپ رسیده است.
📚جهت تهیه این کتاب به سایت #بهجت_آوا ، فروشگاه اینترنتی مرکز نشر آثار، مراجعه نمایید :
www.bahjatava.com
🔹 کانال رسمی مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
@bahjat_ir
@almorsalaat
noe-movajehe-ma-ba-oloome-ensani-gharbi-dar-tolide-oloome-ensani-eslami-v-taasire-an-dar-estenbaat.mp3
6.56M
🔵#علوم_انسانی_اسلامی| نوع مواجهه ما با علوم انسانی غربی (از جهت میزان و محدوده شناخت آن علوم) در تولید علوم انسانی اسلامی چگونه باید باشد؟ این شناخت چه تاثیری در استنباط دارد؟
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت جوانب مختلفی از این سوال و برخی پاسخ های مطرح شده را بیان می کنند.
📌گزیده جلسه اول از مجموعه جلسات اصول فقه فرهنگ 1400/04/06
#فقه #اصول #پای_درس_استاد
@almorsalaat