توثیق محمد بن سنان.mp3
3.43M
🔊#علم_رجال| نکاتی در وثاقت محمد بن سنان
🎙استاد علی فرحانی
📌بیانات آیت الله بهجت (ره) در تشیع غزالی و محیی الدین👇👇
eitaa.com/almorsalaat/3721
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
المرسلات
🔊#علم_رجال| نکاتی در وثاقت محمد بن سنان 🎙استاد علی فرحانی 📌بیانات آیت الله بهجت (ره) در تشیع غزال
📌#رجال| عباراتی از آثار امام در #وثاقت محمد بن سنان
🌀... رواية العلاء بن الفضيل و لا يبعد أن تكون صحيحة، إذ ليس في سندها من يناقش فيه إلّا العبيدي و محمّد بن سنان و هما #ثقتان على الأصح (كتاب البيع ج1 ص498)
🌀... رواية إسماعيل بن جابر التي هي صحيحة أو كالصحيحة؛ إذ ليس في سندها إلّا محمّد بن سنان، و هو #ثقة على الأصح (كتاب البيع ج2 ص450)
🌀... صحيحة حذيفة بن منصور بناءً على #وثاقة محمّد بن سنان كما #لايبعد (كتاب البيع ج3 ص603)
🌀... رواية طلحة بن زيد و في سندها محمّد بن سنان، و هو #لابأسبه (المکاسب المحرمه ج2 ص143)
#در_مدرسه_امام_خمینی #فقه
@almorsalaat
🌐فقه متکفل مسائل جدید اقتصادی و #بانکداری_اسلامی است/ در قم بايد درسهاى خارجِ استدلالىِ قوىاى مخصوص #فقه_حكومتى وجود داشته باشد سپس روشنفكران و نخبگان اينها را به فرآورده تبديل مىكنند.
🔹در عين حال مسائل جديدى وجود دارد. در زمينهى اقتصاد، مسائل تازهاى وجود دارد. مثلاً ما بانكدارى اسلامى را به وجود آوردهايم. امروز مسائل تازهاى در زمينهى پول و بانكدارى وجود دارد؛ اينها را بايستى حل كرد؛ بايد اينها را در بانكدارى اسلامى - بانكدارى بدون ربا - ديد. كى بايد اينها را انجام بدهد؟ فقه متكفل اين چيزهاست.
🔹در قم بايد درسهاى خارجِ استدلالىِ قوىاى مخصوص فقه حكومتى وجود داشته باشد تا مسائل جديد حكومتى و چالشهائى را كه بر سر راه حكومت قرار مىگيرد و مسائل نو به نو را كه هى براى ما دارد پيش مىآيد، از لحاظ فقهى مشخص كنند، روشن كنند، بحث كنند، بحثهاى متين فقهى انجام بگيرد؛ بعد اين بحثها مىآيد دست روشنفكران و نخبگان گوناگون دانشگاهى و غير دانشگاهى، اينها را به فرآوردههائى تبديل مىكنند كه براى افكار عموم، براى افكار دانشجويان، براى افكار ملتهاى ديگر قابل استفاده است. اين كار بايستى انجام بگيرد، ما اين را لازم داريم. محصول اين كاوشهاى عالمانه مىتواند در معرض استفادهى ملتها و نخبگان ديگر كشورها هم قرار بگيرد.
📚رهبر معظم انقلاب 1390/6/17
#کلام_ولی #علوم_انسانی_اسلامی #فقه
@almorsalaat
المرسلات
🔊#علم_رجال| نکاتی در وثاقت محمد بن سنان 🎙استاد علی فرحانی 📌بیانات آیت الله بهجت (ره) در تشیع غزال
⭕️#رجال| گفتاری از آیت الله مظاهری در توثیق محمد بن سنان
🔅گفتهاند روايت ضعيف السند است ضعف سند براى چه؟ براى محمد بن سنان، اين محمد بن سنان توى رجال يك اختلافى روى آن است چوب غلوش را هم مىخورد و الا نمىشود محمد بن سنان را رد كرد، مى گويند غالى است مىگويند يك حرفهايى در باره ائمه طاهرين عليهم السلام مىزده كه اين حرفها را نبايد بزند لذا مثل مرحوم نجاشى فرموده كه اين غالى است اين كذب است اين ضعيف است.
🔅اما همين مرحوم نجاشى و ديگران نقل مىكنند اقا امام جواد عليه السلام اين را توثيقش كرده محمد بن سنان از اصحاب حضرت رضا سلام الله عليه بوده البته روايت از امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام و موسى بن جعفر عليه السلام زياد روايت نقل مىكند شايد 1000 روايت ابن محمد بن سنان در كتب اربعه دارد مخصوصا در كافى آن لفظى كه اقا امام جواد عليه السلام فرمودند فرمودهاند رضىالله عنه برضايى عنه و ما خالفنى و ابى قط توثيقش خيلى بالاست انصافا، و ما خالفنى و ابی قط، لذا بسيارى از بزرگان همين جمله را گرفته اند و گفتهاند اين موثق است. فرمودهاند من وكلاء الرضا عليه السلام والجواد عليه السلام.
🔅بالاتر از اين مرحوم علامه در خلاصه فرمودهاند كه انه من اصحاب السر و اين ديگر خيلى بالاست بعد هم فرموده و هو كثير الروايه ازيد من الف
🔅از همه اينها بگذريم غالب اصحاب اجماع از او روايت نقل مىكنند مثل صفوان و ابن محبوب و احمد بن محمد بن عيسى و حالا اين اصحاب اجماع نيست از كسانى است كه لايروى الا عن ثقه،
🔅ولى بالاتر از اينها كه مرحوم آقاى خويى كه اين قدر اصرار در تضعيفش دارد قبول دارد اينها را اينكه اين ابن قولويه و على بن ابراهيم در تفسيرش آمده و مرحوم آقاى خويى قبول دارد كه على بن ابراهيم رواياتى كه در تفسير على بن ابراهيم است همه موثق است ابن قولويه در كامل الزيارات خيلى از او روايت نقل مىكند و همين مرحوم آقاى خويى مىگويد كه هر روايتى در اين كامل الزيارات است اين صحيح السند است
🔅خيلى این محمد بن سنان را اهل رجال به او اهميت دادهاند، فقط اين جمله كذاب از مرحوم نجاشى است كه غير از اين چارهاى هم نداريم كه معنا بكنيم كذاب يعنى انه غال، غلو، حالا اين منافات با آن رواياتش ندارد حالا غالى هم باشد يك حرفهايى هم در باره اهل بيت گفته باشد كه غلو باشد اينكه ضرر نمىزند به اينكه اين روايت را گفته من جدد قبرا او مثل مثالا فقد خرج عن الدين، بنابراين اين روايت اين هم كه اصرار مىكنم چونكه همينطور كه مرحوم علامه فرمودند اين محمد بن سنان بيش از 1000 روايت در كتب اربعه دارد مخصوصا مرحوم كلينى بنابراين نمىشود محمد بن سنان را بگوييم ضعيف است و رواياتش بهدرد نمىخورد،
🔅رواياتش بهدرد مىخورد صحيح السند است بايد هم بگوييم صحيح عال العال است اين قدر كه تعريف از اين محمد بن سنان شده كم افراد است كه اين قدر تعريف شده باشند اتفاقا اين جملهاى كه حضرت امام جواد سلام الله عليه فرمودهاند كه رضى الله عنه برضايى عنه و ما خالفنى و ابى ايشان را با صفوان پهلوى هم گذاشته فرموده رضىالله عنهما برضايى عنهما و ما خالفانى وابى قط يعنى پهلوى صفوان بن يحيى كه از اصحاب اجماع است از آن 6 نفرىها هم هست بنابراين روايت از نظر سند اشكال ندارد.
📚آیت الله مظاهری دروس فقه ج1 ص1648
#فقه
@almorsalaat
🌀تحقق بانکداری اسلامی فتح عظیم است
📍بانكدارى اسلامى، پول را در جامعه به شكل اسلامى مطرح كردن و دادوستد كردن مسألهى بسيار مهمى است. اگر بتوانيم اين حقيقت را به معناى جامع كلمه در جامعه به وجود بياوريم، فتح عظيمى در دنيا خواهد بود. فتح، فقط فتح قلعهها و سنگرها نيست. اگر كارگزاران دستگاه بانكى بتوانند اين را به معناى جامع و كامل مسئله اجرا و پياده كنند، بزرگترين سنگر اقتصادى امروز دنياست.
📍خصوصيت بانكدارى اسلامى و از لوازم آن، دادوستد پول بر اساس غير ربا، تنظيم مبادلات پولى بر اساس قوانين اسلامى و معاملات اسلامىِ صحيح است، كه در آنها ظلم و استثمار و كنز و تبعيض و اختلاف طبقاتى و امثال اينها به وجود نمىآيد.
🎙رهبر معظم انقلاب 1369/6/7
#کلام_ولی #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
المرسلات
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و
👆👆👆👆👆
دوستان عزیز حتماً این مجموعه رو استماع کنید.
این مجموعه حاوی نکات مهم و کاربردی است که دانستن آنها در زندگی طلبگی لازم است.
روی هر کدام از لینک ها که بزنید، فایل صوتی مربوطه در دستگاه شما دانلود می شود و سپس اون رو بشنوید.
@almorsalaat
ahamiate-v-jayegahe-shenakhte-elme-hosouli.mp3
5.9M
💠#فلسفه| اهمیت و جایگاه شناخت #علم_حصولی و لوازم آن
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده ای از تدریس #بدایه_الحکمه استاد
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀این #اشک چشم، طریقۀ تمام انبیا علیهمالسلام بوده و به اعلی علیین مربوط است! / در برخی از اعمال، #اشک چشم نشانه استجابت دعاست.
🎙آیتالله بهجت (ره)
#اخلاق_و_عرفان #معارف
@almorsalaat
#شعر #معارف
از جمادی مردم و نامی شدم
وز نما مردم به حیوان برزدم
مردم از حیوانی و آدم شدم
پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم
حملهٔ دیگر بمیرم از بشر
تا بر آرم از ملایک پر و سر
وز ملک هم بایدم جستن ز جو
کل شیء هالک الا وجهه
بار دیگر از ملک قربان شوم
آنچ اندر وهم ناید آن شوم
#جسمانیه_الحدوث #روحانیه_البقا #مولوی
@almorsalaat
المرسلات
#شعر #معارف از جمادی مردم و نامی شدم وز نما مردم به حیوان برزدم مردم از حیوانی و آدم شدم پس چه تر
♨️#فلسفه| نکاتی در جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بودن انسان
♦️نفس، از همين طبيعت و وليده همين عناصر طبيعت است. چنانكه كلام حضرت حق به اين معنى اشاره، بلكه بر آن دلالت دارد، و چه بسا آيه شريفه «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً» و آيات ديگر به اين مضمون، مرادشان اين نيست كه مضغه جاى ديگر بود و آورديم روى علقه قرار داديم، بلكه همين علقه، تتحرّك بحركة فى جوهرها و صارت مضغه، و هكذا المضغة تتحرّك و صارت لحماً، و به همين نحو تا آنجا كه جنين مىشود
♦️و اين جنين همان است كه در سابق بوده و حركت كرده تا مغز كه معتدلترين جسم از اجسام است در جنين ايجاد مىشود و چنان در حد اعتدال و لطافت است كه عرشِ اجسام طبيعت و آخرين جسمِ معتدل طبيعت است و همين آخرين مرتبه جسم است كه در جوهر خود حركت كرده و به اول درجه احساس كه لمس باشد متبدل مىگردد. و براى همين است اول حسى كه در جنين موجود مىشود همان حس لمسى ضعيف است. و همين قوه لمس، حركت كرده و قوّت پيدا مىكند تا به تدريج احساسهاى ديگر مانند قوه باصره و سامعه پيدا مىشود و به تدريج سير را ادامه داده تا به قوه خياليه ضعيفى مىرسد.
♦️لذا طفل در اول، قوه خياليه ندارد، بعد كه قوه خيال توليد مىشود به يك درجه ضعفى است كه مىبينى در خواب، خيال ديگرى كه غير پستان باشد ندارد. لذا بعد از چند روزى كه مىگذرد مىبينى مثل اينكه در خواب پستان مىمكد، دهنش را حركت مىدهد.
♦️... و الحاصل: وقتى معتدلترين اجسام، يعنى مغز در جنين پيدا مىشود اين، آخرين درجه جسم و عرشِ جسم است و وقتى مغز حركت مىكند، اول مرتبه احساس توليد مىشود. چون جسم بجوهره به واسطه حركت به حس لمس منقلب مىشود و چون اين حس به جسم نزديك است و آخرين مرتبه جسم، اولين مرتبه حس است لذا حالّ در جسم است و به تدريج حركت كرده و مشاعر و احساسات ديگر پيدا مىشود و قوه خياليه به وجود مىآيد.
♦️بعد كه اين حس رو به ترقى گذاشت به آخرين مرتبه عالم طبيعت مىرسد كه اول مرتبه تجرد است. و به تدريج اين قوا كه تكميل مىشوند و رو به عالم غيب مىگذارند وحدتى به دنبال اينها حاصل مىآيد كه نفس است.
📚تقریرات فلسفه ج3 ص74
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
✴️#عدالت|عدل و عدالت از منظر قرآن کریم
🔸از نظر ما ريشه اصلى و ريشه ريشههاى طرحهاى علمى و عملى مسأله عدل را در جامعه اسلامى، در درجه اول، در خود قرآن كريم بايد جستجو كرد.
🔸قرآن است كه بذر انديشه عدل را در دلها كاشت و آبيارى كرد و دغدغه آن را چه از نظر فكرى و فلسفى و چه از نظر علمى و اجتماعى در روحها ايجاد كرد. اين قرآن است كه مسأله عدل و ظلم را در چهرههاى گوناگونش: عدل تكوينى، عدل تشريعى، عدل اخلاقى، عدل اجتماعى طرح كرد.
🔸قرآن تصريح مىكند كه نظام هستى و آفرينش، بر عدل و توازن و بر اساس استحقاقها و قابليّتها است. گذشته از آيات زيادى كه صريحا ظلم را از ساحت كبريائى بشدت نفى مىكند، و گذشته از آياتى كه ابلاغ و بيان و اتمام حجت را از آنجهت از شئون پروردگار مى شمارد كه بود اينها نوعى عدل، و هلاك بشر با نبود آنها نوعى ظلم و ستم است، و گذشته از آياتى كه اساس خلقت را بر حق- كه ملازم با عدل است- معرفى مىنمايد؛ گذشته از همه اينها در برخى از آيات، از مقام فاعليّت و تدبير الهى بعنوان مقام قيام به عدل ياد مىكند: شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ. و يا عدل را ترازوى خدا در امر آفرينش مىداند: وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِيزانَ. در ذيل همين آيه است كه رسول خدا فرمود: بالعدل قامت السّماوات و الارض.
🔸عدل تشريعى- يعنى اينكه در نظام جعل و وضع و تشريع قوانين، همواره اصل عدل، رعايت شده و مىشود- نيز صريحا مورد توجه قرآن قرار گرفته است. در قرآن كريم تصريح شده كه حكمت بعثت و ارسال رسل اين است كه عدل و قسط بر نظام زندگانى بشر حاكم باشد: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ .
🔸بديهى است كه برقرارى اصل عدل در نظامات اجتماعى، موقوف به اين است كه اولا نظام تشريعى و قانونى، نظامى عادلانه باشد، و ثانيا عملا به مرحله اجرا درآيد.
🔸علاوه بر اين اصل كلى كه قرآن در مورد همه پيامبران بيان كرده است، در مورد نظام تشريعى اسلامى مىگويد: قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ. يا در مورد برخى دستورها مىگويد: ذلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ.
🔸قرآن كريم، امامت و رهبرى را «پيمان الهى» و مقامى «ضدّ ظلم» و «توأم با عدل» مىداند. قرآن آنجا كه درباره شايستگى ابراهيم براى امامت و رهبرى سخن مىگويد، برداشتش چنين است: «آنگاه كه ابراهيم از همه كورهها خالص درآمد به او ابلاغ شد كه تو را به امامت و رهبرى برگزيديم. ابراهيم در خواست كرد- و يا استفهام نمود- كه اين موهبت الهى در نسل او ادامه يابد. به او پاسخ داده شد كه: امامت و رهبرى، پيمانى است الهى و ستمكاران را در آن نصيبى نيست: لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ».
🔸قرآن، انسان اخلاقى را به عنوان «صاحب عدل» نام مىبرد. در چند جاى قرآن كه سخن از داورى و يا گواهى انسانهايى است كه از نظر تربيتى و اخلاقى و روحى قابل اعتماد باشند، آنها را به همين عنوان كه گفتيم نام مىبرد؛ مثل اينكه مىفرمايد: يَحْكُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ؛ يا مىفرمايد: وَ أَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ.
🔸پس از ترجمه آثار يونانى در جهان اسلام، اين جمله افلاطون معروف شد كه «عدالت، مادر همه فضائل اخلاقى است» ولى در حدود دو قرن پيش از آنكه سخن افلاطون در ميان مسلمين شناخته بشود، مسلمين از زبان قرآن اين سخن را شنيده بودند.
🔸بيشترين آيات مربوط به عدل، درباره عدل جمعى و گروهى است اعمّ از خانوادگى، سياسى، قضائى، اجتماعى. تا آنجا كه اين بنده به تقريب بدست آورد در حدود 16 آيه در اين زمينه است.
🔸در قرآن، از توحيد گرفته تا معاد، و از نبوّت گرفته تا امامت و زعامت، و از آرمانهاى فردى گرفته تا هدفهاى اجتماعى، همه بر محور عدل استوار شده است. عدل قرآن، همدوش توحيد، ركن معاد، هدف تشريع نبوّت، فلسفه زعامت و امامت، معيار كمال فرد، و مقياس سلامت اجتماع است.
🔸عدل قرآن، آنجا كه به توحيد يا معاد مربوط مىشود، به نگرش انسان به هستى و آفرينش، شكل خاص مىدهد، و به عبارت ديگر، نوعى «جهانبينى» است؛ آنجا كه به نبوّت و تشريع و قانون مربوط مىشود، يك «مقياس» و «معيار» قانونشناسى است، و به عبارت ديگر جاى پايى است براى عقل كه در رديف كتاب و سنّت قرار گيرد و جزء منابع فقه و استنباط بشمار آيد؛ آنجا كه به امامت و رهبرى مربوط مىشود يك «شايستگى» است؛ آنجا كه پاى اخلاق به ميان مىآيد، آرمانى انسانى است؛ و آنجا كه به اجتماع كشيده مىشود يك «مسئوليّت» است.
🔸چگونه ممكن بود مسألهاى كه در قرآن تا اين پايه بدان اهميت داده شده كه هم جهانبينى است، و هم معيار شناخت قانون، و هم ملاك شايستگى زعامت و رهبرى، و هم آرمانى انسانى، و هم مسئوليتى اجتماعى، مسلمين با آن عنايت شديد و حساسيت فراوانى كه در مورد قرآن داشتند نسبت به آن بىتفاوت بمانند.
🔸اين است كه ما معتقديم دليلى ندارد كه در پى علتى ديگر برويم و فكر خود را خسته نماييم كه چرا از آغاز نهضتهاى فكرى و عملى مسلمين، همه جا كلمه «عدل» به چشم مىخورد؟ علت اصلى حساسيت مسلمين نسبت به اين مسأله، و علت راه يافتن اين اصل در كلام و در فقه و در حوزههاى اجتماعى اسلامى، بلا شك قرآن بود.
🔸اما علت جبههگيريهاى مختلف در اين مسأله كه برخى آن را عريان و بدون لفّافه پذيرفتند و برخى با يك سلسله توجيهات و تأويلات آن را از اثر انداختند و چيزهاى ديگر است كه برخى روانى است، و برخى اجتماعى و برخى سياسى.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج1، ص: 62
#اندیشه_مطهر
@almorsalaat
المرسلات
✴️#عدالت|عدل و عدالت از منظر قرآن کریم 🔸از نظر ما ريشه اصلى و ريشه ريشههاى طرحهاى علمى و عملى مسأ
عبارت فوق از شهید گرانقدر حاوی نکات مهمی درباره عدالت است. در این عبارت، تقریبا انواع مختلف مباحث پیرامون عدالت بیان شده.
عبارتی که به نظر بنده خیلی قابل توجه است، آن است که می فرمایند: آنجا كه به نبوّت و تشريع و قانون مربوط مىشود، يك «مقياس» و «معيار» قانونشناسى است، و به عبارت ديگر جاى پايى است براى عقل كه در رديف كتاب و سنّت قرار گيرد و جزء منابع فقه و استنباط بشمار آيد؛
مقصود ایشان این است که اولا هر قانون اسلامی باید عادلانه باشد. ثانیا عقل توان تشخیص عادلانه بودن یا ظالمانه بودن آن را دارد.
البته باید دید که چه مقدار از فقها به این مطلب عمل میکنند و برای عقل چنین شانی را در عمل قائلند.
برخی از فقها در احکامی که به ظاهر به حکم عقل ظالمانه است، چنین میگویند که شاید این حکم مصلحتی دارد که عقل آن را درک نمیکند.
شهید مطهری خود به این مطلب عمل می کنند و در کتاب نظام حقوق زن در اسلام، برخی احکام را که به حکم عقل ظالمانه می دانند، غیراسلامی می دانند و آن حکم را نفی می کنند.
@almorsalaat
tarakome-zonooz-zane-shakhsi-ya-noei.mp3
4.39M
🔊#روش_شناسی_اجتهاد| روش تراکم ظنون بر مدار ظن شخصی است یا ظن نوعی؟
🌀استاد علی فرحانی
⭕️در این بیانات نکات مهمی پیرامون روش تراکم ظنون شیخ انصاری (ره) و همچنین تفاوت های آن با روش محقق خوئی بیان شد. همچنین بیان شد که بر اساس دیدگاه امام خمینی (ره) نباید در علوم انسانی جدید از روش اجتهاد جواهری فاصله بگیریم. آنچه که امروز تغییر کرده است، موضوع شناسی است اما دستگاه استنباطی باید همان فقه جواهری باشد.
📌گزیده ای از درس #لاضرر، 99/12/20
#پای_درس_استاد #فقه #در_مدرسه_امام_خمینی #اصول
@almorsalaat
🔰مدتی بود که مسئولین ما هنر خلق چنین تصاویری را نداشتند.
🤲الحمدلله که دوباره خدای متعال رئیس جمهوری مردمی را به این ملت عطا کرد.فالله خیرٌ حافظاً و هو أرحمُ الراحمین.
📷تصویر: حضور رئیس جمهور در جمع مردم روستای مرزی ملا علی در نقطه صفر مرز ایران و افغانستان. جمعه ۶/۱۲
#دولت_مردمی #امید #اعتماد
@almorsalaat
💠نگاهی گذرا به عظمت علمی خواجه نصیرالدین طوسی (ره)
▫️خواجه نصير الدين طوسى بحق بزرگترين فيلسوف جهان و دانشمندترين مردم عصر خود بود. در علوم عديده كتابهاى بسيار فكرى و سنگين نوشته است.
▫️در علم #طب بدون گزاف يگانه روزگارش بود. شرح علامه قطب شيرازى بر قانون شيخ رئيس ابو على سينا در حقيقت تقرير افادات خواجه است كه قطب در محضر وى كسب كرده است چنانكه شرح قطب بر حكمت اشراق شيخ اشراق سهروردى نيز تقرير درس خواجه بر حكمت اشراق است.
▫️در #رياضيات، كتب رياضى از مبادى و متوسطات و نهائيات از تحرير اصول (اقليدس) گرفته تا تحرير اكر (مانالاؤس) و تا تحرير مجسطى (بطلميوس) از كارهاى علمى آن مرد فرد است.
در #نجوم، بناى رصدخانه مراغه و زيج ايلخانى از آثار فكر بكر اوست. بزرگان نامدارى چون نظام الدين نيشابورى و مير سيد شريف و علامه خفرى و فاضل بيرجندى و غيرهم از مفاخر جهان دانش بر تحرير مجسطى و تذكره در هيئت و بيست باب در اسطرلاب كه از متون كتب علمى آن بزرگوار است، شرح نوشتهاند.
▫️در #فقه رسالهاى در ارث نوشته است كه صاحب جواهر در ارث جواهر از آن نام مىبرد و نقل قول مىكند.
▫️در #معدنشناسى و #جواهرشناسى تنسوخ نامه ايلخانى به فارسى نوشته است كه حاجى خليفه در كشف الظنون در اين موضوع گويد كه پر ارزشتر از همه، كتاب الجماهر فى الجواهر ابوريحان به تازى و رساله تنسوخ نامه ايلخانى به فارسى است. تنسوخ در لغت هر چيز را گويند كه بسيار نادر و كمياب و بى مثل و مانند در نهايت نفاست باشد و كتاب مذكور در موضوع خود اين چنين است.
▫️در علم #كلام كتابى به نام تجريد الاعتقاد نوشته است كه در حدود يكصد شرح و حواشى تاكنون بر او نوشته شد و ملا على قوشچى كه در فنون علم از اعاظم است يكى از شرّاح كتاب مذكور است، از او معروف است كه گفت اگر شرح علامه حلّى بر آن كتاب نمىبود براى ما مبهم بود.
▫️درباره يك شكل #هندسى مانالاؤس كه معروف به شكل قطّاع و به اين صورت است يك كتاب نوشته است به نام كشف القناع. شنيدم كه اين كتاب يكبار در فرانسه طبع شد و يكبار در تركيه ولى خودم نديدهام جز اين كه روزى در طهران يك نسخه خطى آن رسيد از دست محبوبى بدستم كه به امانت مدت بسيار كوتاهى با آن محشور بودم. شگفتا از قدرت استعداد خواجه كه آن همه اشكال و احكام هندسى را از يك شكل قطاع استنباط كرده است و علامه نظام الدين نيشابورى در شرح مجسطى گويد كه احكام مستنبطه از آن به چهارصد و نود و هفت هزار و ششصد و شصت و چهار منتهى مىگردد.
▫️در #منطق اساس اقتباس به فارسى دارد
▫️و در منطق و #فلسفه شرح بر اشارات شيخ رئيس نوشته است كه به تعبير جناب استادم علامه ميرزا ابو الحسن رفيعى قزوينى، عبارات آن را مثل سرب ريخته است.
▫️رسالههاى بسيار، نظما و نثرا، در فنون عديده از علوم #متعارفه و #غريبه نوشته است و مجموع مؤلفات او كه يقينا از تأليفات اوست به يكصد و پانزده مىرسد و شايد در حدود شصت نسخه آنها از مخطوط و مطبوع در كتابخانه محقّر اين حقير موجود باشد كه بر چند نسخه آنها تعليقات و حواشى دارم، از آنجمله بر شرح اشارات از بدو تا ختم كه چند دوره آن را تدريس كردهام و در اثناى تدريس بر آن حواشى نوشتهام و همچنين تحرير اكر (مانالاؤس) كه در مثلثات كرويّه است و خود كتاب از متوسطات است، از آغاز تا انجام آن را در ضمن تدريس يك دوره تمام شرح كردهام و نيز بر تحرير اصول (اقليدس) او از اول تا آخر كه چند بار تدريس كردهام نوشتههاى بسيار دارم و همچنين بر تحرير اكر (ثاؤذوسيوس) و مساكن وى، و بر تحرير مجسطى او نيز تعليقاتى دارم، بخصوص كه در مسأله تحصيل بعد بين مركزين آن كه اهميت بسزا دارد رسالهاى جداگانه نوشتم و نيز بر بيست باب اسطرلاب و سى فصل او و تجريد الاعتقاد تعليقاتى داريم.
📚علامه حسن زاده آملی، دروس معرفت نفس، متن، ص: 282
@almorsalaat
#مناجات
اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
#زیارت_عاشورا
@almorsalaat
🌀#تدریس| منطق مظفر
🎙استاد: سید محمد هاشمی
♦️محدوده: ابتدای کتاب تا ابتدای صناعات خمس
🔸تدریس شده در مدرسه شهید صدوقی فاز۴، سال تحصیلی ۴۰۰-۹۹
♻️ تعداد جلسات: 115
⬇️لینک دانلود صوت👇👇
http://soda96.ir/almantegh1-ostadhashemi/
#منطق #مدرسه_مجازی_المرسلات #سطح_یک
@almorsalaat
⭕️#معرفی_تدریس| مغنی الادیب
🎙استاد: محمد مهدی مقدسی
🌀تدریس این کتاب امسال در مدرسه صدوقی فاز2 برگزار می شود و صوت آن به صورت روزانه در کانال دروس مجازی المرسلات بارگذاری خواهد شد
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
📌جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ایشان
eitaa.com/m_mahdi1384
مراجعه فرمایید.
@almorsalaat
تفاوت فلسفه اسلامی و غربی.mp3
5.15M
🔊#فلسفه| مطابقت با واقع و انسجام گزاره های فلسفی
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس بدایه الحکمه استاد، سال89
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
المرسلات
✴️#عدالت|عدل و عدالت از منظر قرآن کریم 🔸از نظر ما ريشه اصلى و ريشه ريشههاى طرحهاى علمى و عملى مسأ
♨️#عدالت| علماى اسلام با تبيين و توضيح اصل «عدل» پايه فلسفه حقوق را بنا نهادند، اما نتوانستند راهى را كه باز كرده بودند ادامه دهند. چرا؟؟
🔸علماى اسلام با تبيين و توضيح اصل «عدل» پايه فلسفه حقوق را بنا نهادند، گو اينكه در اثر پيشامدهاى ناگوار تاريخى نتوانستند راهى را كه باز كرده بودند ادامه دهند. توجه به حقوق بشر و به اصل عدالت به عنوان امورى ذاتى و تكوينى و خارج از قوانين قراردادى، اولين بار به وسيله مسلمين عنوان شد؛ پايه حقوق طبيعى و عقلى را آنها بنا نهادند.
🔸اما مقدّر چنين بود كه آنها كار خود را ادامه ندهند و پس از تقريباً هشت قرن دانشمندان و فيلسوفان اروپايى آن را دنبال كنند و اين افتخار را به خود اختصاص دهند؛ از يك سو فلسفههاى اجتماعى و سياسى و اقتصادى به وجود آورند و از سوى ديگر افراد و اجتماعات و ملتها را به ارزش حيات و زندگى و حقوق انسانى آنها آشنا سازند، نهضتها و حركتها و انقلابها به وجود آورند و چهره جهان را عوض كنند.
🔸به نظر من گذشته از علل تاريخى يك علت روانى و منطقهاى نيز دخالت داشت در اينكه مشرق اسلامى مسأله حقوق عقلى را كه خود پايه نهاده بود دنبال نكند. يكى از تفاوتهاى روحيه شرقى و غربى در اين است كه شرق تمايل به اخلاق دارد و غرب به حقوق، شرق شيفته اخلاق است و غرب شيفته حقوق؛ شرقى به حكم طبيعت شرقى خودش انسانيت خود را در اين مىشناسد كه عاطفه بورزد، گذشت كند، همنوعان خود را دوست بدارد، جوانمردى به خرج دهد اما غربى انسانيت خود را در اين مىبيند كه حقوق خود را بشناسد و از آن دفاع كند و نگذارد ديگرى به حريم حقوق او پا بگذارد.
🔸بشريت، هم به اخلاق نياز دارد و هم به حقوق. انسانيت، هم به حقوق وابسته است و هم به اخلاق؛ هيچ كدام از حقوق و اخلاق به تنهايى معيار انسانيت نيست. دين مقدس اسلام اين امتياز بزرگ را دارا بوده و هست كه #حقوق و #اخلاق را توأماً مورد عنايت قرار داده است. در اسلام همچنان كه گذشت و صميميت و نيكى به عنوان امورى اخلاقى «مقدس» شمرده مىشوند، آشنايى با حقوق و دفاع از حقوق نيز «مقدس» و انسانى محسوب مىشود و اين داستان مفصلى دارد كه اكنون وقت توضيح آن نيست.
🔸اما روحيه خاص شرقى كار خود را كرد. با آنكه در آغاز كار حقوق و اخلاق را با هم از اسلام گرفت، تدريجاً حقوق را رها و توجهش را به اخلاق محصور كرد.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نظام حقوق زن در اسلام)، ج19، ص: 140
#اندیشه_مطهر
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
001 مغنی.mp3
8.16M
💠 مغنی الادیب - باب اول
🔰 محمد مهدی مقدسی
🔹 از ابتدای کتاب
📝 مقدمه
🔅 1400/06/13
#مغنی_مقدسی
@majazi_almorsalaat
المرسلات
💠 مغنی الادیب - باب اول 🔰 محمد مهدی مقدسی 🔹 از ابتدای کتاب 📝 مقدمه 🔅 1400/06/13 #مغنی_مقدسی
باسلام
استاد مقدسی در این جلسه نکات مهمی در ارتباط با چگونگی خواندن کتاب مغنی و همچنین نکاتی کلی درباره تحصیل ادبیات بیان کرده اند. استماع این جلسه، خصوصا برای طلاب پایه سوم توصیه می شود.
#ادبیات_کاربردی
@almorsalaat
darbare-almoojaz-v-osul-fegh-v-jobrane-anha.m4a
6.31M
🔵#طلبه_موفق| برخی از ویژگیهای تدریس های کتب الموجز و اصول الفقه از استاد فرحانی و روش جبران این کتب برای طلاب سطوح عالی
🎙استاد علی فرحانی
📌مشاوره تلفنی یکی از طلاب با استاد
#اصول #تحول_در_حوزه
@almorsalaat
رسائل مرحوم شیخ مماس با فقه است.mp3
6.81M
🔊#رسائل| رسائل مرحوم شیخ مماس با فقه است.
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت به صورت حمل شایع در مبحث اجماع منقول، رویکرد مرحوم شیخ را در اصول توضیح می دهند و نکات مهمی را بیان می کنند. حتما بشنوید.
📚 تدریس رسائل، اجماع منقول، جلسه 23
#پای_درس_استاد
@almorsalaat