عرفان بدون علم ممکن نیست.mp3
6.65M
🔊#اخلاق_و_عرفان| عرفان بدون علم ممکن نیست!
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت به مناسبت مساله اضافه اشراقی، ضمن توضیحی در مورد توحید در ربوبیت و آیه «اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریاتهم...»، تبیین می کنند که عرفان و سیر از علم الیقین به عین الیقین، بدون علم ممکن نیست. استاد همین معنا را در کلمات حضرت امام و نیز در دستورات سلوکی ملاحسینقلی همدانی(به نقل از میرزا جواد اقا ملکی) نشان میدهند. حتما #بشنوید!
📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️لزوم اخلاص در عمل، در بیان آیت الله بروجردی
🎙شهید مرتضی مطهری(ره)
📌 دهم فروردین. سالگرد ارتحال حضرت ایت الله بروجردی رحمه الله علیه
#اندیشه_مطهر #بزرگان
@almorasalaat
🌐عظمت آخوند ملاحسینقلی همدانی
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۱/۴/۲۶
🔅مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی از لحاظ عرفانی و معنوی و سلوکی حقیقتاً در عرش است، یعنی عظمت مقام مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی قابل توصیف نیست؛
🔅ایشان از لحاظ ملائی و علمی، جزو شاگردان درجه یک شیخ در علم فقه و اصول بودند؛ ولی معنای سلوکی و عرفانی و توحیدی بر زندگی ایشان غلبه کرد، چون در این طریق مشی میکرد.
#کلام_ولی #عرفان
#آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
المرسلات
🔊#اخلاق_و_عرفان| عرفان بدون علم ممکن نیست! 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت به مناسبت مساله اضا
📌تمام صورت ها و موهومات را کنار گذاشته و فکر در عدم کند/ البته براهین علمیه را خود احضر هستید.
🌀براى سلوك ، تقويت قواى روحانيّت لازم است
و أمّا تقويت روحانيّت ، أوّلاً دائماً بايد هَمّ و حُزن قلبى ، به جهت عدم وصول به مطلوب داشته باشد. ثانياً تا مىتواند ذكر و فكر را ترك نكند، كه اين دو جناح سير آسمان معرفت است .
🌀در ذكر، عمدۀ سفارش ، أذكار صبح و شام ، أهمّ آنهاست كه در اخبار وارد شده ؛ و أهمّ آنها تعقيبات صلوات ؛ و عمدهتر، ذكر وقت خواب كه در أخبار مأثور است . لا سيّما متطهّراً در حال ذكر خواب برود.
🌀و شبخيزى ، مىفرمودند: زمستانها سه ساعت ، و تابستانها يك ساعت و نيم . و مىفرمودند كه : من در ذكر يونسيّه ، يعنى در مداومت آن كه شبانه روزى ترك نشود، هر چه زيادتر توانست كردن ، اثرش زيادتر، أقل أقلّ آن چهارصد مرتبه است ، خيلى اثرها ديدهام . بنده خودم هم تجربه كردهام . چند نفر هم مدّعى تجربهاند.
🌀يكى هم قرآن كه خوانده مىشود، به قصد هديه حضرت ختمى مرتبت صلوات الله عليه و آله خوانده شود.
🌀و أمّا فكر، براى مبتدى مىفرمودند: در مرگ فكر بكن . تا آن وقتى كه از حالش مىفهميدند كه : از مداومت اين مراتب گيج شده ؛ فىالجمله استعدادى پيدا كرده ؛ آنوقت به عالم خيالش ملتفت مىكردند؛ يا آنكه خود ملتفت مىشد.
🌀چند روزى همه روز و شب فكر در اين مىكند كه بفهمد هر چه خيال مىكند و مىبيند خودش است ؛ و از خودش خارج نيست . اگر اين را #ملكه مىكرد، خودش را در #عالم_مثال مىديد. يعنى حقيقت عالم مثالش را مىفهميد. و اين معنى را ملكه مىكرد.
🌀آنوقت مىفرمودند: بايد فكر را تغيير داد؛ و همۀ صورتها و موهومات را محو كرد؛ و #فكر_در_عدم كرد. و اگر انسان اين را ملكه نمايد، لا بد تجلّى سلطان معرفت خواهد شد. يعنى تجلّى حقيقت خود را به نورانيّت ، و بى صورت و حدّ، و كمال بهاء فائز آيد. و اگر در حال جذبه ببيند بهتر است .
🌀بعد از آنكه راه ترقيّات عوالم عاليه را پيدا كرده ؛ هر قدر كه سير بكند، اثرش را حاضر خواهد يافت .
🌀و به جهت ترتيب اين عوالم كه بايد انسان از اين عوالم طبيعت اوّل ترقى به عالم مثال نمايد؛ بعد به عالم أرواح و أنوار حقيقيّه ؛ البتّه #براهين_علميّه را خودتان أحضر هستيد. عجب است كه : تصريحى به اين مراتب در سجدۀ دعاى شب نيمه شعبان ، كه أوان وصول مراسله است ؛ شده است ؛ كه مىفرمايد: سَجَدَ لَكَ سَوادى وَ خَيالى وَ بَياضى .
🌀اصل معرفت آن وقت است كه هر سه فانى بشود كه : حقيقت سجده عبارت از #فناء است كه : عند الفناء عن النّفس بمراتبها، يحصل البقاء بالله . رزقنا الله تعالى و جميع إخواننا بمحمّد و آله الطّاهرين صلوات الله عليهم .
🌀بارى ، بنده فىالجمله از عوالم دعاگوئى إخوان الحمد لله بى بهره نيستم ، و دعاى وجود شريف و جمعى از اخوان را براى خود ورد شبانه قرار دادهام .
🌀حدّ تكميل فكر عالم مثال كه بعد از آن وقت محو صورت است ؛ آن است كه يا بايد خود به خود ملتفت شده ، عياناً حقيقت مطلب را ببيند؛ يا آنقدر فكر كند كه از علميّت گذشته ، عيان بشود. آنوقت محو موهومات كرده در عدم فكر بكند تا آنكه از طرف حقيقت خودش تجلّى بكند» انتهى .
📚توحید علمی و عینی. بخشی از نامه میرزا جواد آقا ملکی تبریزی. ص 37
#اخلاق_و_عرفان
@almorasalaat
‼️به مناسبت ماه مبارک رمضان
🔰متن خوانی و توضیح عبارات تفسیر شریف #المیزان
♦️از ابتدای جلد اول
🎙توسط: حجت الاسلام محسن ابراهیمی
🔉صوت جلسات به صورت روزانه در کانال دروس اساتید المرسلات بارگزاری خواهد شد
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
@m_almorsalaat
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
📌 معنای جمهوری اسلامی
#جمهوری_اسلامی، از لحاظ معنای تحتاللفظی، بر دو پایه استوار است:
🔸 یکی جمهور مردم؛ یعنی آحاد مردم و جمعیت کشور. اینها هستند که امر دارهی کشور و تشکیلات دولتی و مدیریت کشور را تعیین میکنند.
🔸 دیگری اسلامی؛ یعنی این حرکت مردم، بر پایهی تفکر اسلام و شریعت اسلامی است.
🔷 در کشوری که اکثریت قریب به تمام آن مسلمان هستند، آن هم مسلمانِ مؤمن و معتقد و عامل، که در طول زمان، ایمان عمیق خودشان را به اسلام ثابت کردهاند و نشان دادهاند، در چنین کشوری، اگر حکومتی مردمی است، پس اسلامی هم است.
🗓۱۳۶۹/۰۱/۱۰
🔗 https://khl.ink/f/2286
@qom_khamenei_ir
حقیقت و اعتبار.mp3
10.18M
🔊#اصول| تفکیک حقیقت از اعتبار
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت توضیحات بسیار مهمی در مورد تفکیک حقیقت از اعتبار داده و در ضمن تاکید بر اینکه اعتبار منشا دارد اما منشا غیر از محکی است، مساله عدم نسبیت اخلاق را هم تبیین می کنند. حتما #بشنوید!
📚استصحاب رسائل. سال 87
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
📌تصوری نادرست از #ذکر_خدا
🌀سالها پیش شخصی در کتابی در رد شیعه «ذکر خدا» را تحقیر کرده و گفته بود آیا اینکه یک پاسبان در دل شب خانههای مردم را پاسبانی کند بهتر است و خدا راضیتر است یا بنشیند و هی لبهایش را تکان بدهد و ذکر بگوید؟
🌀مرد عالمی جواب خوبی داد، گفت: شقّ سومی دارد و آن اینکه پاسبان در همان حالی که تفنگش را روی دوشش گرفته و در خیابانها قدم میزند ذکر خدا بگوید.
🌀اسلام که نمیگوید یا برو پاسبانی کن یا ذکر خدا بگو، یا برو خلبان باش یا ذکر خدا بگو. اسلام میگوید هر کاری که میکنی ذکر خدا بگو، آن وقت کارت را بهتر انجام میدهی و روحیهات قویتر میشود.
🌀مگر قرآن گفته ذکر خدا فقط به این است که انسان در چلّه بنشیند، درها را به روی خود ببندد، تسبیح هزاردانه هم دستش باشد و ذکر بگوید؟!
🌀قرآن به مجاهدین میگوید: «یا ایهَا الَّذینَ امَنوا اذا لَقیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتوا وَ اذْکرُوا اللهَ کثیراً لَعَلَّکمْ تُفْلِحونَ»؛ ای اهل ایمان! آنگاه که با دشمن روبرو میشوید و مرگ دندانهای خود را به شما نشان میدهد پابرجا باشید و زیاد یاد خدا بکنید.
📚 آشنایی با قرآن ج۳، ص۹۲ (با تلخیص)
@motahari_ir
@almorsalaat
📌التفات به خارج، دلیل مطابقت ادراک
🔰استاد شهید مطهری
🌀به عقيده حکماي اسلامي حقيقت علم و آگاهي (نسبت به اشياء خارج) حصول ماهيت شيء خارجي در ذهن است؛ يعني آنگاه که به چيزي علم پيدا ميکنيم ذات و ماهيت آن شيء در ذهن ما وجودي ديگر پيدا ميکند. علت اينکه پس از پيدايش صورت يک شيء معين در ذهن، ما التفات به خارج پيدا ميکنيم و اين صورت مانند آيينهاي است که خارج را ارائه ميدهد و خارج را بر ما منکشف ميکند، اين است که صورت ذهني ما ظهور ماهيت و ذات شيء خارجي است. علت اينکه اين صورت، ظهور ماهيت خارجي است اين است که واقعاً همان ماهيت در مرحله ذهن وجود ديگري پيدا کرده است؛ يعني آنگاه که مثلًا انسان يا سنگ يا عدد يا خط و ... را تصور ميکنيم واقعاً در ذهن ما انسان، سنگ، عدد، خط و ... وجود پيدا ميکند ولي نحوه وجود انسان ذهني يا سنگ ذهني با نحوه وجود انسان و سنگ خارجي دوتاست.
🌀در اينکه وجود ذهني وجود عليحده و جداگانهاي است غير از وجود خارجي، شکي نيست، زيرا قطعاً و مسلماً وجود خارجي به ذهن ما منتقل نميشود، و اگر همچنانکه وجود خارجي مغاير وجود ذهني است ذات و ماهيت شيء خارجي نيز مغاير ذات و ماهيت شيء ذهني باشد و ذهن با خارج نه از لحاظ وجود تطابق داشته باشد و نه از لحاظ ذات و ماهيت، پس فرقي ميان علم و جهل مرکب نخواهد بود، همه علمها جهل مرکب خواهد بود و کوچکترين ارزشي براي ادراکات نخواهد بود و به عبارت ديگر به هيچ وجه علوم و ادراکات بشري کشف واقعيات نخواهد بود، بلکه هرگز بشر توجه و التفات به خارج پيدا نميکرد و صور علمي و ادراکي مانند ساير حالات نفساني بود از قبيل لذّت و درد و غيره.
🌀مثلًا ما در ذهن خود صورتهايي داريم از فضا، مادّه، انرژي، حرکت، تکامل، زمان، مکان، روح، جسم، انسان، حيوان و ... و همين صورتهاست که واقعيت فضا، مادّه، انرژي، حرکت و ... را به ما مينماياند و ارائه ميدهد. اکنون ميگوييم اگر آنچه ما آن را فضا يا مادّه و يا ... تصور ميکنيم، به عبارت ديگر اگر آنچه به نام فضا و مادّه و ... در ذهن ما وجود دارد، در خارج وجود نداشته باشد بلکه آنچه در خارج وجود دارد ذات ديگر باشد، پس هيچ نوع انطباقي ميان علم و معلوم نيست و آنچه در خارج است ممکن است چيزي باشد که هرگز به تصور ما نيامده و نخواهد آمد؛ بلکه اگر هيچ نوع انطباقي ميان علم و معلوم نباشد هيچ دليلي در کار نيست که اساساً چيزي در خارج وجود دارد. اگر واقع نمايي را از علم بگيريم تمام انديشههاي ما جهل اندر جهل و «ظُلُماتٌ بَعضُها فَوق بَعضٍ» خواهد بود.
🌀پس انکار تطابق ماهوي ميان علم و معلوم، انکار واقع نمايي علم و ادراک است، و انکار واقع نمايي علم و ادراک به معني مساوي بودن علم با جهل مرکب است، و مساوي بودن علم با جهل مرکب مساوي است با نفي و انکار و لااقل ترديد در جهان خارج از ذهن. پس انکار وجود ذهني مساوي است با سوفسطائيگري و سقوط در درّه ايدئاليسم.
📚شرح منظومه ص۴۹
#اندیشه_مطهر
#معرفت_شناسی #فلسفه
@almorsalaat
📌ادعیه اهل بیت، تشریفاتی نیستند.
❇️بعضی از جُهّال ما هم این طور اعتقاد دارند که این ادعیه وارد شده و این چیزهایی که از ائمه وارد شده است اینها تشریفات است، میخواهند ما را یاد بدهند و حال اینکه مساله این نیست،
❇️مساله این است که در مقابل خدا ایستادند آنها، آنها میدانند که در مقابل چه عظمتی ایستادند، آنها معرفت دارند به خدای تبارک و تعالی و میدانند چه کنند
امام خمینی (ره)؛ 01 فروردین 1367
@almorsalaat
تفکیک عقل عملی از عقل نظری .mp3
7.3M
🔊#رسائل| تفکیک عقل عملی از عقل نظری در علم اصول
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت به مناسبت عبارتی از شیخ، ضمن تفکیک بین عقل عملی و عقل نظری، اثر همین تفکیک را در مبحث حسن و قبح نشان می دهند. همین مساله در شناخت موضوع علم اصول موثر بوده و لوازم متعددی دارد. حتما #بشنوید!
📚 استصحاب رسائل. سال 87
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
🌀اللهُمَّ إِنَّهُ قَدْ دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ اللهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ جَعَلْتَهُ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ اللهُمَّ فَبَارِکْ لَنَا فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ صَلَوَاتِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا (دعای پیامبر (ص) در آغاز ماه رمضان)
🌿فرارسیدن ماه بندگی و تقرب، مبارکباد.
🤲التماس دعا
@almorsalaat
📌افکار ملاصدرا، عالی ترین متاع
🌀 اميد است در سايه اين تلاش ها افکار ملاصدرا محافل علمی دنیا را فرا بگیرد و اين متاع معنوی و با ارزش به عنوان "عالی ترین متاع" به کشورهاى ديگر صادر شود
🌀و برای اين منظور لازم است علما و بزرگان حوزه علمیه و دستگاه های مختلف به ويژه صدا و سيما و وزارت ارشاد نيز همکاری کنند تا اين کار با ارزش و بسیار مهم به نتیجه برسد.
🎙رهبر معظم انقلاب، در ديدار اعضای شورای عالی کنگره بزرگداشت ملاصدرا - ۷۴/۱۱/۱۵
#کلام_ولی #فلسفه
@almorsalaat
✅وظیفه حوزه علمیه قم و وظیفه همه است که از #علامه_طباطبایی تجلیل کنیم/ تجلیل از ایشان، تجلیل از علم است/ تفسير المیزان از جنبههاي خاصي بهترين تفسيري است که در ميان شيعه و سنّي از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است.
🔰استاد شهید مطهری
▫️علامه طباطبايي سَلَّمَهُ اللَّه تعالي، بسيار بسيار بزرگ و ارزنده است. مردي است که صد سال ديگر بايد بنشينند و آثار او را تجزيه و تحليل کنند و به ارزش او پي ببرند. اين مرد واقعاً يکي از خدمتگزاران بسيار بسيار بزرگ اسلام است. اولًا مجسمه تقوا و معنويت است. در تهذيب نفس و تقوا مقامات بسيار عالي را طي کرده است. من ساليان دراز از فيض محضر اين مرد بزرگ بهرهمند بودهام و الآن هم هستم.
▫️کتاب تفسير الميزانايشان يکي از بهترين تفاسيري است که براي قرآن مجيد نوشته شده است. البته قرآن مجيد مقامي دارد که نميشود هيچ تفسيري را ادعا کرد که حق قرآن را ادا کرده است، ولي مفسرين هرکدام از يک جنبه بالخصوص خدمتي به قرآن کردهاند، من ميتوانم ادعا کنم که اين تفسير از جنبههاي خاصي بهترين تفسيري است که در ميان شيعه و سنّي از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است.
▫️اين وظيفه حوزه قم و وظيفه همه است که اين مرد را تجليل کنيم ...تجليل از اينها تجليل از علم است. البته ايشان تنها در ايران شناخته نيستند بلکه در دنياي اسلام شناخته هستند. تفسير الميزان را در بيروت همينجور بدون اطلاع چندين بار تجديد چاپ کردهاند و اين خودش نشان ميدهد که افکار و کتابهاي ايشان در دنياي اسلام چقدر براي خودش جا باز کرده است.
▫️نه تنها در دنياي اسلام، در دنياي غير اسلام هم مستشرقيني که با معارف اسلامي آشنا هستند، در اروپا يا آمريکا، يکي از کساني که در دنياي اسلام او را به صورت يک مفکر بزرگ ميشناسند و سراغش ميآيند ايشان هستند.
▫️علّال الفاسي- که البته در دنياي اسلام مرد دانشمندي است- وقتي که به ايران آمد، مخصوصاً به قم و به خانه ايشان رفت براي اينکه يک ساعت از محضر اين مرد بزرگ بهرهمند شود و شنيدهام که وقتي از منزل ايشان بيرون آمد خيلي مُعجَب بود به مقام اين شخص بزرگ هم شخصيت اسلامي دارد (شخصيتش تنها شخصيت شيعي نيست) و هم شخصيت علمی جهانی.
📚احیای تفکر اسلامی ص ۲۶
#اندیشه_مطهر
#در_محضر_علامه
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀اگر در ماه رمضان به فکر خود نباشیم، کِی به فکر باشیم
💢 هشدار و نصیحتی شنیدنی از استاد شهید مطهری درباره ماه مبارک رمضان؛
#اندیشه_مطهر #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
🎙#نگاهی_به_دریا| اختلاف فقهاء و فلاسفه و عرفاء، اختلاف در تعبیر است.
🔰حضرت امام رضوان الله علیه
◽️قبل از اينكه دنباله آن مطلب را عرض كنم، مطلبى را بايد عرض كنم كه شايد هم مفيد باشد و هم لازم؛ و آن اين است كه گاهى وقتها اختلافاتى كه بين اهل نظر و اهل علم حاصل مىشود، براى اين است كه زبانهاى يكديگر را درست نمىدانند. هر طايفهاى يك زبان خاصى دارند.
◽️نمىدانم اين مثل را شنيدهايد، كه سه نفر بودند: يكى فارس بود، يكى ترك بود، يكى عرب، اينها راجع به ناهارشان كه چه بخوريم بحث كردند، فارس گفت: «انگور مىخوريم». عرب گفت: «خير عِنب مىخوريم». ترك گفت: «خير ما اينها را نمىخوريم، ما اوزوم مىخوريم».
◽️اينها اختلاف كردند براى اينكه زبان يكديگر را نمىدانستند. بعد مىگويند يكى آمد و رفت انگور آورد، همه ديدند كه يك چيز است، يك مطلب، در زبانهاى مختلف. يك مطلب است، اما زبانها مختلف است در آن.
◽️فلاسفه، مثلًا يك زبان خاص به خودشان دارند، اصطلاحاتى [مخصوص] خودشان دارند، زبان عرفا هم خاص به خودشان است و اصطلاحات [آنها] خاص خودشان است. فقها هم اصطلاحات خاص به خودشان دارند. شعرا هم يك زبان خاص شعرى دارند؛ و زبان اولياى معصومين- عليهم السلام- هم يك طورى است كه بايد ببينيم اين سه- چهار طايفه كه با هم اختلاف دارند، كدام زبانشان نزديكتر به زبان اهل عصمت است، و كدام زبانشان نزديكتر به زبان وحى است.
◽️گمان ندارم هيچ كس، هيچ آدم عاقلى كه موحد باشد البته، اختلاف در اين معنا داشته باشد كه حق تعالى هست و او مبدأ همه موجودات است، موجودات، معلول مبدأ وجودند. احدى قائل نيست به اينكه شما با اين كتوشلوارتان خداييد، هيچ عاقلى چنين تصورى هم نمىكند؛ يا فلان آدم با عمامه و ريش و عصايش خداست؛ اين مخلوق است، در اين هيچ اشكالى نيست؛ لكن اختلاف از آن تعبيرات و برداشتهايى است كه از علت و معلول مىشود. بايد ببينيم آنهايى كه مثلًا از طبقه عرفا بودند، اينها دردشان چه بوده است كه آن جور تعبير مىكردند. چه وادارشان كرده بود كه آن طور تعبير بكنند.
◽️البته اينكه من حالا مىخواهم مصالحه و #صلح بدهم بين اين طوايف و بگويم اينها همه يك چيز مىگويند، نه اين است كه من مىخواهم همه فلاسفه را مثلًا تنزيهشان كنم، يا همه عرفا را، يا همه فقها را. نه، اين مسئله نيست «اى بسا خرقه كه مستوجب آتش باشد»، اى بسا دكاندارى كه موجب يك حرفهايى مىشود كه با همان دكان مناسبند. من مقصودم اين است كه در بين همه اين طوايف اشخاص زيادى منزه بودند و اين اختلافى كه حاصل شده است در مدرسه، مثل آن اختلافى [است] كه در مدرسه بين اخبارى و اصولى حاصل شده است، كه گاهى اخبارى، اصولى را شايد تكفير هم بكند، اصولى هم اخبارى را تجهيل مىكند. با اينكه اينها مطلبشان دو تا نيست. آنها هم دو تا نيست.
◽️يك دسته هم از اهل عرفان هستند و اينها در تعبيراتشان با اختلافى كه هست، تعبيرات مختلفهاى دارند، مثل همين ظاهر و مظهر و تجلى [و] امثال ذلك. آنها اين جور تعبير مىكنند و ما بايد ببينيم چه شده است كه اين طايفه اين جور تعبير مىكنند؛ و چه شده است كه در لسان ائمه ما- عليهم السلام- هم اين نحو تعبير است. من هيچ يادم نيست كه عليت و معلوليت و سببيت و مسببيت و ... [آمده] باشد. خالقيت و مخلوقيت هست، تجلى هست، ظاهر و مظهر هست [و] امثال اينها.
◽️بايد ببينيم اهل عرفان كه از اين تعبير فلاسفه، مثلًا دست برداشتند، يا از اين تعبير عامه مردم، دست برداشتند، و يك مطلب ديگرى گفتهاند كه ديدهاند اسباب اشكال [هم] است بين اهل ظاهر، چرا اين را گفتند. ما حالا اينها را حساب مىكنيم...
❇️اينكه آنها اين طور تعبير كردند، براى اين است كه از واقع تعبير كنند، هر چه نزديكتر بوده به واقعيت، آن نزديكتر را اختيار كردهاند. چنانچه در كتاب و سنت هم آنكه نزديكتر است، اختيار شده است.
◽️فهم اين مسئله #بسيار_مشكل است كه خالق و مخلوق مكانتش چيست، كيفيت چطورى است؟ كيفيت خلق و مخلوق مثل كيفيت آتش است و اثرش؟ مثل كيفيت نفس است و اين چشم و گوش و قوا؟ كه شايد از اكثر اين [مثالها] نزديكتر باشد؛ ولى باز اين هم نيست. احاطه است، يك احاطه قيومى كه ديگر [از] #ضيق_خناق بايد اين را گفت؛ احاطه قيومى بر همه موجودات به حيثى كه هيچ جاىِ از موجودات نيست الّا اينكه او هست.
❇️لَوْ دُلّيتُمْ بِحَبْلٍ إلَى الأرضينَ السُّفْلى لَهَبطْتُمْ عَلَى اللَّهِ.
📚تفسیر سوره حمد. بخشی از جلسه پنجم
@almorsalaat
توضیحات استاد را حتما بشنوید👇👇👇
جلسه آخر تفسیر سوره حمد امام.mp3
10.02M
🔊#نگاهی_به_دریا| اختلاف فقهاء و فلاسفه و عرفاء، اختلاف در تعبیر است!
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت ضمن خواندن عبارت فوق از تفسیر سوره حمد حضرت امام؛ به نکات جالب و مهمی اشاره می کنند. حتما #بشنوید.
📚بدایه الحکمه. تدریس سال 89 (جلسه۲۴)
#در_مدرسه_امام_خمینی
#تفسیر_سوره_حمد
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
📌توبه حضرت داوود (ع)
❇️و أمّا توبة الأنبياء (ع) فيكفيك منها ما بلغك من توبة داود النّبىّ (ع) و قد روى أنّه لمّا علم بعد نزول الملكين ... دانست كه براى تنبيه او نازل شده اند، چهل روز سجده كرد و سر از سجده برنداشت مگر براى حاجت و نماز و در اين چهل روز، نه خورد و نه آشاميد و همه اش را گريه مى كرد، و آنقدر گريه كرد كه از آب چشمش در اطراف سرش گياه روييد! و همه اش خدا را مى خواند با زبانهاى محرقة القلوب و توبه مى كرد و از جمله حرفها كه در مناجات مى گفت، عرض كرد: سبحان خالق النّور جرح الجبين و فنيت الدّموع و تناثرا الدّود من ركبتي و خطيئتي ألزم بي من جلدي.
❇️پس ندا آمد: يا داود! آيا گرسنه اى طعامت بدهم؟ آيا تشنه اى آبت بدهم؟ آيا مظلوم شده اى كمكت نمايم؟ و از گناهش اسم برده نشد! [حضرت داود (ع)] صيحه اى كشيد و عرض كرد: گناهى را عرض مى كنم كه مرتكب شدم. پس ندا آمد: سرت را [از سجده] بردار كه بخشيدم تو را؛ معذلك، سر برنداشت تا حضرت جبرئيل عليه السّلام آمده سرش را برداشت و در بعضى روايات هست كه بعد از قبولى توبه اش هم به گناه خود نوحه مى كرد به درجه اى كه از سوز ندبه و نوحه اش مستمعين كثير هلاك مى شدند و خودش غش مى كرد و مى افتاد!
📚#لقاءالله ص۸۰
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
🔰باز آ باز آ هر آنچه هستی باز آ
🔰گر کافر و گبر و بتپرستی باز آ
🔰این درگه ما درگه نومیدی نیست
🔰صد بار اگر توبه شکستی باز آ
🔸ابوسعید ابوالخیر
#توبه #شعر #رباعی
@almorsalaat
❇️كتاب أعمال السنة للعلم الحجة الآية المرحوم الحاج الميرزا جواد آقا الملكي التبريزي و لست أريد بها أن أمدح هذه الصحيفة الجليلة أو أثني على مؤلفه العظيم فليست هي إلا #بحرة_زاخرة لا يوزن بمن و لا صاع و لا هو إلا علما شامخا لا يقدر بشبر أو ذراع، و كفى بالقصور عذرا و باليأس عن البلوغ راحة ... ما بين أيديكم من الكتاب من أحسن ما عمل في هذا الشأن ففيه لطائف ما يراقبه أهل ولاية الله و رقائق ما یهج في قلوب الوالهين في محبة الله،و جمل ما يلوح للرائضين في عبادة الله نور الله مرقد مؤلفه العظيم، و أفاض عليه من سحائب رحمته و مغفرته، و ألحقه بنبیه وآله الطاهرين.
📚بخشی از تقریظ #علامه_طباطبایی بر کتاب المراقبات #میرزاجوادآقا
📌دانلود کتاب المراقبات👇
http://alfeker.net/library.php?id=5086
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فضیلت روزه؛ شبیه شدن انسان به ملائک
🎙آیت الله جوادی آملی
#ماه_رمضان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇👇
eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اجتهاد در علم رجال.mp3
14.62M
🔊#علم_رجال| باب اجتهاد در علم رجال باز است / تسلط در فقه و استنباط، بسیار سخت است.
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت ضمن نقل مبنای آیت الله بهجت و آیت الله بروجردی در مورد علم رجال، توضیح می دهند که اجتهاد در علم رجال یعنی طردا و عکسا هم در ناحیه توثیقات و هم در ناحیه جرح ها، حتی به کلمات بزرگان رجالیین همچون نجاشی نمی توان اکتفاء کرد. این معنا، استنباط و کار فقهی را بسیار سخت می کند! حتما #بشنوید.
📚 تدریس اصول فقه. سال 87_88
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀#تدریس| المنطق مرحوم مظفر
🎙استاد: سید محمد هاشمی
♦️محدوده: از صناعات خمس تا پایان جدل
🔸تدریس شده در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
♻️ تعداد جلسات: ۵۲
⬇️لینک دانلود صوت👇👇
soda96.ir/almantegh2-ostadhashemi/
#منطق #مدرسه_مجازی_المرسلات #سطح_یک
@almorsalaat
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق: مجموعه گفتارهای #استاد_علی_فرحانی در موضوع:
✅راهکارها و مهارت های موفقیت و #برنامه_ریزی جهت دستیابی به اهداف #حوزوی
✅این مجموعه صوتی منحصر به فرد که از دروس و جلسات استاد علی فرحانی انتخاب و جدا شده است، مجموعه ای کامل در موضوع روش زندگی و تحصیل طلبگی است. با #استماع این مجموعه صوتی امید است که سوالات مختلف در مورد روش تحصیل و برنامهریزی علوم حوزوی مرتفع شود و مسیر تحصیل تا قله اجتهاد مشخص گردد.
♨️دانلود کنید و بشنوید 👇👇
1️⃣اهداف و چشم اندازهای حوزوی
eitaa.com/almorsalaat/4158
2️⃣راهکارها و مهارت های برنامه ریزی
eitaa.com/almorsalaat/4183
3️⃣روش ها و مهارت های علم آموزی
eitaa.com/almorsalaat/4238
4️⃣آشنایی با علم #فلسفه و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4296
5️⃣آشنایی با علم #اصول و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4337
6️⃣آشنایی با علم #فقه و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4361
7️⃣آشنایی با علم #ادبیات و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4435
8️⃣ آشنایی با علم #منطق و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4475
#پای_درس_استاد #مهارت_های_تحصیل_علم #مشاوره_مجازی #مدرسه_مجازی_المرسلات
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b