13.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙#طلبه_موفق| هیچ وقت کتابی را برای یاد گرفتن درس ندادم/ اساسا تدریس نباید برای یادگرفتن استاد باشد/ تدریس، یک وظیفه است و نباید با تحصیل اشتباه گرفته شود/ تحصیل نباید متوقف بر تدریس باشد
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این جلسه به مناسبت سوال یکی از طلاب در مورد لزوم تدریس، نکات مهمی را بیان کردند حتما بشنوید.
📚گزیده تدریس کتاب الفائق. مدرسه امیرالمومنین. 9/12/1401
#طلبه_موفق
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📸 رهبر انقلاب: دفاع مقدّس موجب شد که هرکدام از جوانان معمولی و عادی ما که در این بوتهی آزمایش، بیشتر حرکت کردند و پیشرفت کردند، در مقامات انسانی و علوّ مرتبهی انسانی بالاتر بروند.
🔹️ این شخصیّتهای برجسته و مهم، همّتها، خرّازیها، شما خیال میکنید چگونه بودند؟ شهید همت که واقعاً یک #اسطوره است یا شهید خرّازی که یک اسطوره است، جوانهای معمولی بودند؛ جنگ بود که اینها را تبدیل کرد به این شخصیّتهای برجسته و بزرگ و حقیقتاً ماندگار. ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
🌷 ۱۷ اسفند؛ سالروز شهادت شهید محمد ابراهیم همت
🗓 عکس: حضور بر یادمان #شهید_همت؛ گلزار شهدای بهشت زهرا. بهمنماه۱۳۹۴
💻 Farsi.Khamenei.ir
#شهید
#ایام_راهیان_نور
📌شهید نظر میکند به وجه الله/ انسان بزرگترین حجاب خودش است
🔰امام خمینی (ره)
✳️در روايتى از رسول اكرم- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- نقل شده است كه براى #شهيد هفت خصلت است كه اوّلى آن عبارت است از اينكه اول قطرهاى كه از خون او به زمين بريزد تمام گناهانى كه كرده است آمرزيده مى شود.
✳️ آخرين خصلتى است كه مى فرمايد (و مهمترین نیز هست) مى فرمايند كه- به حسب اين روايت- كه #شهيد_نظر_میكند_به_وجه_اللَّه و اين نظر به وجه اللَّه راحت است براى هر نبى و هر شهيد.
❇️ شايد نكته اين باشد كه حجاب هايى كه بين ما و حق تعالى هست و وجه اللَّه است و تجليات حق تعالى هست، تمام اين حجابها منتهى مى شوند به حجاب خود انسان.
❇️#انسان_خودش_حجاب_بزرگى_است كه همه حجابهايى كه هست، چه آن حجابهايى كه از ظلمت باشند و آن حجابهايى كه از نور باشند منتهى مى شود به اينكه حجابى كه خود انسان است.
ما خودمان حجاب هستيم بين خودمان و وجه اللَّه و اگر كسى فى سبيل اللَّه و در راه خدا اين حجاب را شكست، و آنچه كه داشت كه عبارت از حيات خودش بود تقديم كرد، اين مبدأ همه حجابها را شكسته است، (چون)خود را شكسته است، خودبينى و شخصيت خودش را شكسته است و تقديم كرده است.
✳️ چون براى خدا جهاد كرده است و براى خدا دفاع كرده است از كشور خدا و از آئين الهى و هر چه داشته است در طبق اخلاص گذاشته و تقديم كرده است، اين حجاب شكسته مى شود.
✳️شهدا، شهدايى كه خداى تبارك و تعالى و در سبيل خداى تبارك و تعالى و راه خداى تبارك و تعالى جان خودشان را تقديم مى كنند، و آنچه كه در دستشان است و بالاترين چيزى است كه آنها دارند تقديم خدا مى كنند، در عوض خداى تبارك و تعالى اين حجاب كه برداشته شد، جلوه مى كند براى آنها، تجلى مى كند براى آنها.
✳️چنانچه براى انبيا هم، چون همه چيز را در راه خدا مى خواهند، و آنها خودى را نمى بينند و خود را از خدا مى بينند، و براى خودشان شخصيتى قائل نيستند، حيثيتى قائل نيستند در مقابل حق تعالى. آنها هم حجاب را برمى دارند.
#در_مدرسه_امام_خمینی
#اخلاق_و_عرفان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
20.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#دفاع_مقدس| عرفان دفاع مقدس، شهید آوینی ها لازم دارد/ خاطرات استاد از أیام راهیان نور و مناطق عملیاتی و عظمت شهداء رضوان الله علیهم
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس کفایه. موسسه امیرالمومنین. 16/12/1401
#راهیان_نور #شهداء
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#دفاع_مقدس| عرفان دفاع مقدس، شهید آوینی ها لازم دارد/ خاطرات استاد از أیام راهیان نور و مناطق عملیا
♨️وصایای عارفانه
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۰/۸/۱
❇️یک جوان #شانزده هفده سالهی مجاهد فی سبیلالله در آن سالهای استثنائی جنگ واقعاً یک برقی بود که در تاریخ زد و تمام شد و آن آثار عظیمی داشت. یک جوان می نشست یک #وصیت مینوشت که وقتی من این وصیتنامهها را میدیدم مثل اینکه یک #عارف بزرگ آنرا نوشته، گاهی که ما این کتابها و این نوشتههای بزرگ عرفا را نگاه میکردیم رنگ و بوی سخن این شهداء رنگ و بوی سخن آن #عرفای_واصل را داشت، در حالی که من یقین دارم اینها اسم آن کتابها را هم نشنیدهاند و آن مطالب را از زبان هیچکس نشنیدند، بلکه جوشش درون خود اوست و شکوفایی آن گل وجود بنیآدم و آن حقیقت انسانیت است که با ایثار تحقق پیدا میکند.
❇️ من وقتی به این خاطرات نگاه میکردم، میدیدم از روزی که مثلاً از تهران رفته و شروع به نوشتن خاطرات کرده، اول یک آدم عادی است، منتها احساسات او را کشیده به طرف جبهه و از خاطرهاش میشود فهمید ۱۰، ۲۰ روز به شب عملیات مانده ناگهان عوض شده و اصلاً در لحن کلام، و نوشتن یک نوری و یک تپشی وجود دارد که این همان ایثار است. یعنی خودش را آماده کرده و دارد میرود جلو و میدرخشد.
#کلام_ولی #شهداء
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌تفاوت معجزات فعلی و قولی/ قرآن، سرسلسله معجزات قولی است/ معجزات فعلی متناسب با عوام و معجزات قولی متناسب با خواص است
🔰علامه حسن زاده (ره)
💢معجزات قولى علوم و معارف و حقائقى است كه به تعبير حضرت وصى عليه السلام در خطبه اشباح نهج البلاغه از ملائكه اهل امانت وحى از حظائر قدس ملكوت بر مرسلين نازل شده است #سر_سلسله_معجزات_قولى , قرآن مجيد است و معارف صادر از اهل بيت عصمت و وحى و منطق صواب و فصل خطاب , چون نهج البلاغه و صحيفه سجاديه و جوامع روائى , تالى آن و مرتبه نازله آنند هر چند كه #بيانگر_اسرار و بطون و تاويلات قرآنند
💢معجزات فعلى موقت و محدود به زمان و مكان و خلق الساعه و زود گذرند , و بعد از وقوع فقط عنوان تاريخى و سمت خبرى دارند ,به خلاف معجزات قولى كه در همه اعصار معجزه اند و براى هميشه باقى و برقرار
💢#معجزات_فعلى براى #عوام است كه با #محسوسات آشنايند و با آنها الفت گرفته اند و خو كرده اند و پاى بند نشات طبيعت اند و به ماوراى آن سفرى نكرده اند , اين فريق بايد با حواس ادراك كنند و به خصوص بايد با چشم به بينند تا باورشان آيد
💢اينان از نيل به بهجت و وصول به لذت روحى و سير در #ديار_فسيح_معقولات و مرسلات بى بهره اند و حتى عبادات را به اميد حور و قصور خيال قاصرشان انجام مى دهند و از ذوق عبادت احرار و عشاق ناكام اند و بالاخره عوام اند خواه در صنايع و حرف مادى ورزيده باشند و خواه نباشند
💢امير ( ع ) فرمود :
ان قوما عبدوا الله رغبه فتلك عباده التجار , و ان قوما عبدوا الله رهبه فتلك عباده العبيد , و ان قوما عبدوا الله شكرا فتلك عباده الاحرار
💢خواص را كه قوه عاقله و متفكره پيكر مدينه فاضله انسانى اند علوم و معارف بكار آيد اين طايفه, معجزات قولى را كه مائده هاى آسمانى و مادبه هاى روحانى اند طلب كنند , نكته سنج و زبان فهم و گوهر شناسند و مى دانند كه #كالاى_علم كجائى و چگونه كالائى است
💢 و به تعبير خواجه در شرح اشارات :
الخواص للقوليه اطوع و العوام للفعليه اطوع
💢اصولا انسان با حفظ موضوع و عنوان انسان , همان علوم و معارف و شوق و عشق به آنها و اعمال صالحه و اخلاق حسنه است , و گرنه سرمايه مادى خاك است كه بر باد است چه خود طفل خاكباز است كه التراب ربيع الصبيان، عاقل مستسقى آب حيات كمال مطلق است چنانكه عارف محو در مطالعه جمال حق.
📚وحدت از دیدگاه عارف و حکیم. ص 21
#کلام_بزرگان
@almorsalaat
19.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#فقه| در نظام اجتهادی شیخ اعظم، علامه حلی و محقق کرکی و شهید ثانی جایگاه بسیار مهمی در وثوق شیخ به حجت دارند/ اختلافات جدی شیخ اعظم با صاحب جواهر در فقه/ جایگاه مهم صاحب جواهر در نظام برخی بزرگان همچون آیت الله بهجت/ در نظام اجتهادی حضرت امام، #محقق_حلی(صاحب شرایع) جایگاه بسیار مهمی دارد/ در نظام اجتهادی مقام معظم رهبری، #حاج_آقا_رضا_همدانی این چنین جایگاهی دارد.
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مکاسب. جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 94.
#فقه #مکاسب
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌پیشروان حقیقی روشنفکری در حوزه علمیه
📌توصیف فضای حوزه علمیه در ۲۰سال قبل از انقلاب
🔰رهبر معظم انقلاب ۶۴/۹/۲۶
🔅بنده از وقتی رفتم قم ... سال سیوهفت، من تازه از مشهد رفته بودم ... آن روزها هنوز مبارزهی سیاسی قوی و عمیقی در حوزه نبود. و انقلاب و نهضت روحانیت هنوز شروع نشده بود، اما مبارزهی برای گسترش فکر اسلامی و مبارزه برای پیدا کردن مفاهیم جدید در اسلام وجود داشت.
🔅مبارزه بود، این هم یک مبارزه بود. چون یک عدهای با همین هم مخالفت میکردند، چه در داخل حوزهها و چه در بیرون از حوزهها، واقعاً یکی از دشوارترین مبارزهها همین بود که اسلامشناسان، آگاهان به معارف الهی و قرآنی گفتگو کنند تا آفاق جدید زندگی را، تا جهاد را، تا سیاست را، تا جامعه را، تا نظام اجتماعی را، تا انسان را و زندگی انسان را در قرآن و در اسلام پیدا کنند. و این چیزی بود که آن روز متخصصین فرهنگ دین و معرفت دینی به آن اهتمام زیادی نداشتند.
🔅یک عدهای تلاش میکردند و این افکار جدیدی را که در دنیای اسلام مطرح شده بود، آنها را یاد بگیرند و در قرآن جستجو کنند. و روایح زندگیبخش قرآنی را درک کنند. یک عدهای با این مخالفت میکردند، هم در بیرون از حوزهها، آن درسهایی که با بیداری روحانیت و بیداری پرچمداران دین و فقه مخالف بودند، هم در داخل حوزهها، آن کسانی که دیدگاههای وسیعی آنچنانکه شایستهی معرفت اسلامی بود نداشتند.
🔅پیشروان این حرکت، همین عدهی معدودی بودند که اسم آنها در صدر سلسلهی شهدای انقلاب ما هم به صورت افتخارآمیزی ثبت و ضبط است. البته علمای بزرگ اسلام و آگاهان از معارف عمیق اسلامی هیچ وقت غافل از معارف انسانساز و جامعهساز و جهانساز اسلام نبودند. یعنی همان وقت ما در میان چهرههای بزرگ، روشنفکرترین روحانیون را مشاهده میکنیم. هم مرحوم آیتالله بروجردی یک روحانی روشنفکر و آگاه بود، هم در میان مؤلفین و محققین مرحوم علامهی طباطبائی یک چهرهی آشنا به مسائل جدید اسلامی بود و آگاه از مفاهیم نو اسلامی بود. و شاید از همهی اینها روشنبینتر و کیستر در مفاهیم و معارف اسلامی و آمیختهتر از لحاظ روحی و فکری با روح و محتوای انقلابی اسلام امام عزیزمان بود، که از دوران جوانی با نهضت اسلامی، با نهضت اجتماعی بر مبنای اسلامی خو گرفته بود، در این باره کتاب نوشته بود، برای این هدف والا تلاش کرده بود، برای تحقیق نظام حوزه با این هدف زحمت کشیده بود، و حتی ترکیب تمرکز ریاست حوزه به وسیلهی مرحوم آیتالله بروجردی را با دوستانشان داده بودند. اینها بود اما حقیقت اینکه جو و فضای عمومی حوزه اینجوری نبود.
🔅حوزهها علیرغم وجود یک چنین مشعلداران روشنگریها و روشنفکریهای اسلامی، در آن سطحی و حدی که مناسب زمان بود در زمینههای روشنفکری واقعاً نبودند.
🔅یک عدهای بودند افراد فاضل، مؤمن، روشنبین، آگاه، جوان، فعال، نترس، با محرومیتهای خاص حوزه بساز و از خیلی چیزها پرهیزنکن که خیلیها پرهیز میکردند. و اینها در حقیقت پیشروان حقیقی حرکت فکری جدید حوزهاند.
🔅این شهدای عزیزی که ما از اوّل انقلاب تا حالا داریم جزو اینهایند. مرحوم شهید مطهری از این جمله است، مرحوم شهید بهشتی، مرحوم شهید مفتح، مرحوم شهید باهنر، و شگفتا که پیشروترین عناصر روشنفکری انقلابی حوزهها اولین شهدای هنگام به ثمر رسیدن این انقلاب را هم تشکیل دادند و این نشانهی صداقت این دلها و زبانها و حقانیت این راه است.
#کلام_ولی #حوزه_علمیه
#علوم_انسانی_اسلامی #اندیشه_مطهر
#در_مدرسه_امام_خمینی #در_محضر_علامه
@almorsalaat
#معرفی_کنید
✅کانال #علمی_تخصصی علوم دینی از #مقدمات تا #اجتهاد (@almorsalaat)
1⃣منبع نشر آثار و دورس استاد علی فرحانی
2⃣طرح مباحث تخصصی #فقه، #اصول_فقه، #رجال، #فلسفه_اسلامی، #فلسفه_غرب، #منطق، #عرفان
2⃣تبیین عمیق و دقیق منظومه فکری حضرت امام، مقام معظم رهبری ، علامه طباطبایی، شهید مطهری
4⃣الگوی تولید علوم انسانی و تمام مباحث مرتبط به آن
4⃣#مشاوره_تحصیلی_مجازی
5⃣تبیین #مهارت_های_تحصیل_علم
💢کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌تفاوت #اخلاق با #عرفان/ شناخت عرفانی، مکانیزم بسیار عالی دارد/ اینها از معارف اسلام است
🔰شهید مطهری
🌀بعضى سؤال كردهاند كه مكانيزم شناختى را كه اهل عرفان منبعش را قلب و ابزارش را تزكيه نفس مىدانند بيان نكرديد، آيا واقعاً اين شناخت مكانيزم دارد يا به منزله رفع مانع كردن از شناختهاى ديگر است؟
🌀چون سؤال درست و معقولى است و به مطلب ما هم مىخورد جواب عرض مىكنم:
🌀مسأله تزكيه نفس دو نقش دارد: يك نقش اين است كه انسان اگر تزكيه نفس كند عقلش روشن بينتر مىشود. مثلًا اگر در يك سالن گرد و غبار باشد، بيشتر از چند متر جلوى پايمان را نمىتوانيم ببينيم، اگر بخواهيم ببينيم به نور و هوا احتياج داريم. يك اثر تزكيه نفس اين است كه فضا را براى عقل صافتر مىكند ولى نقش تزكيه نفس تنها اين نيست، خود قلب هم به انسان الهام مىكند.
🌀و اما پرسيدهاند مكانيزمش چيست؟ سؤال خوبى است. فقط به عنوان يادآورى نكتهاى را عرض مىكنم:
🌀يكى از مسائل بسيار ظريف و يك نوع روانشناسى بسيار عالى و لطيف، نوعى اخلاق به اصطلاح امروز ديناميك است كه عرفا اين نوع اخلاق را به نام «سير و سلوك» ذكر كردهاند و اين همان مكانيزمى است كه آقايان مىخواهند بدانند و فوقالعاده با ارزش است.
🌀از مسائلى كه فرنگيها در معارف شرقى فوقالعاده به آن اهميت مىدهند اين مسئله است، آنجا كه عرفا با يك نوع- به قول اقبال لاهورى- «تجربه درونى» (كه تعبيرى بسيار عالى است) مكانيزم پيشرفت كار قلب و دل را به عنوان «منازل و مراحل» بيان كردهاند.
🌀در اخلاق فلسفى، اخلاقى كه همه فيلسوفان گفتهاند، همين قدر گفته شده است كه براى انسان، ايثار فضيلت است ولى خودخواهى و استيثار رذيلت است؛ شجاعت، اخلاق ولى جبن و تهوّر ضد اخلاق است؛ سخاوت، خوب ولى بخل و اسراف بد است؛ صبر و خويشتندارى، خوب ولى جزع و فزع و بيتابى كردن بد است، و از اين قبيل مسائل.
🌀انسان يك كتاب اخلاق از كتب علماى اخلاق را كه بخواند مىبيند مجموعهاى از امور را توصيه و مجموعه ديگرى را منع كردهاند: آنها بد است و اينها خوب.
🌀آنگاه انسان خودش را مثل اتاقى مىبيند كه هيچ دكورى ندارد، در و ديوارش خالى محض است، ولى مقدار زيادى دكور و زينت آلات گذاشتهاند و مىگويند اگر مىخواهى اينجا مزيّن شود، اينها را نصب كن. فلاسفه چنين خيال كردهاند كه نفس و روح انسان موجودى است كه مجموعه اين فضائل بايد در آن وجود داشته باشد.
🌀ولى آنها (عرفا) گفتهاند مسأله اينطور نيست؛ تو مانند يك نهال در حال حركت و تحوّل هستى، دارى [مسيرى را] منزل بعد از منزل طى مىكنى؛ اگر مىخواهى مراحل انسانيت را طى كنى بايد از منزل اول شروع كنى و ده منزل را طى كنى (براى فواصل كمتر صد منزل مىگويند و براى فواصل نزديكتر هزار منزل).
🌀مثلًا اولين منزل تو «يقظه» (بيدارى و آگاهى) است، منزل دوم تو «توبه» است، منزل سوم «انابه» است، منزل چهارم «تفكر» و منزل پنجم «محاسبه» است.
🌀همين طور منزل به منزل بيان مىكنند و انسان را تا آنجايى كه خودشان معتقدند مىبرند .
🌀بنابراين در پاسخ به اين سؤال كه آيا [شناخت عرفانى] مكانيزمى دارد يا نه، بايد گفت: مكانيزم بسيار عالى دارد. اينها جزء نفايس و ذخاير معارف دنياى اسلام است. گو اينكه امروز يك اخاخ كردن و يك تف تف كردن در بين خود ما پيدا شده است، ولى فرنگيها اكنون قدر اينها را بهتر از ما مىدانند.
🌀اگر منازل عرفان را در نظر بگيريم، شناخت چند مرحلهاى است (ده مرحلهاى است و به يك حساب صد مرحلهاى و به حساب ديگر هزار مرحلهاى) ولى به يك حساب ديگر تك مرحلهاى است، چون همه از يك منبع يعنى «دل» برمىخيزد و منابع متعدد ندارد.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج13، ص: 391
#راه_مطهر
#شهید_مطهری
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
#فهرست مجموعه دروس، جلسات و سخنرانی های استاد علی فرحانی
💢دروس منطق
👈(المنطق، جمع بندی منطق، برهان و عرض ذاتی، برهان شفا)
eitaa.com/almorsalaat/1351
💢دروس فلسفه
👈(بدایه، نهایه، شواهد، اشارات، مبانی حکمت، تبیین هماهنگی نظام فلسفی امام و علامه)
eitaa.com/almorsalaat/1348
💢دروس اصول فقه
👈(الموجز، اصول الفقه، رسائل، کفایه، مناهج، تعادل و تراجیح امام خمینی، آشنایی با نظام اجتهادی امام خمینی، اصول فقه فرهنگ، اعتبار و عقلا)
eitaa.com/almorsalaat/1355
💢دروس فقه
👈(لمعه و مکاسب، لاضرر امام خمینی، اجتهاد و تقلید امام خمینی)
eitaa.com/almorsalaat/1352
💢مجموعه جلسات انسان شناسی در قرآن
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/ensandarghoran/
💢مجموعه بیانات اخلاقی و عرفانی استاد
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/akhlagh/
💢مجموعه جلسات تدریس منیة المرید
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/elme-ghabl-az-tazkie/
💢مجموعه جلسات #طلبه_موفق (روش تحصیل و برنامه ریزی)
eitaa.com/almorsalaat/4489
💢مجموعه جلسات مرتبط با علوم انسانی اسلامی
eitaa.com/almorsalaat/2146
💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون امام خمینی (ره)
eitaa.com/almorsalaat/4613
💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون علامه طباطبایی (ره)
eitaa.com/almorsalaat/2411
💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون شهید مطهری (ره)
https://eitaa.com/almorsalaat/4643
💢سایر سخنرانی ها و مجموعه جلسات موضوعی
eitaa.com/almorsalaat/4540.
@almorsalaat