eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
✅کانال علوم دینی از تا (@almorsalaat) 1⃣منبع نشر آثار و دورس استاد علی فرحانی 2⃣طرح مباحث تخصصی ، ، ، ، ، ، 2⃣تبیین عمیق و‌ دقیق منظومه فکری حضرت امام، مقام معظم رهبری ، علامه طباطبایی، شهید مطهری 4⃣الگوی تولید علوم انسانی و تمام مباحث مرتبط به آن 4⃣ 5⃣تبیین 💢کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌تفاوت با / شناخت عرفانی، مکانیزم بسیار عالی دارد/ اینها از معارف اسلام است 🔰شهید مطهری 🌀بعضى سؤال كرده‏اند كه مكانيزم شناختى را كه اهل عرفان منبعش را قلب و ابزارش را تزكيه نفس مى‏دانند بيان نكرديد، آيا واقعاً اين شناخت مكانيزم دارد يا به منزله رفع مانع كردن از شناختهاى ديگر است؟ 🌀چون سؤال درست و معقولى است و به مطلب ما هم مى‏خورد جواب عرض مى‏كنم: 🌀مسأله تزكيه نفس دو نقش دارد: يك نقش اين است كه انسان اگر تزكيه نفس كند عقلش روشن بين‏تر مى‏شود. مثلًا اگر در يك سالن گرد و غبار باشد، بيشتر از چند متر جلوى پايمان را نمى‏توانيم ببينيم، اگر بخواهيم ببينيم به نور و هوا احتياج داريم. يك اثر تزكيه نفس اين است كه فضا را براى عقل صاف‏تر مى‏كند ولى نقش تزكيه نفس تنها اين نيست، خود قلب هم به انسان الهام مى‏كند. 🌀و اما پرسيده‏اند مكانيزمش چيست؟ سؤال خوبى است. فقط به عنوان يادآورى نكته‏اى را عرض مى‏كنم: 🌀يكى از مسائل بسيار ظريف و يك نوع روان‏شناسى بسيار عالى و لطيف، نوعى اخلاق به اصطلاح امروز ديناميك است كه عرفا اين نوع اخلاق را به نام «سير و سلوك» ذكر كرده‏اند و اين همان مكانيزمى است كه آقايان مى‏خواهند بدانند و فوق‏العاده با ارزش است. 🌀از مسائلى كه فرنگيها در معارف شرقى فوق‏العاده به آن اهميت مى‏دهند اين مسئله است، آنجا كه عرفا با يك نوع- به قول اقبال لاهورى- «تجربه درونى» (كه تعبيرى بسيار عالى است) مكانيزم پيشرفت كار قلب و دل را به عنوان «منازل و مراحل» بيان كرده‏اند. 🌀در اخلاق فلسفى، اخلاقى كه همه فيلسوفان گفته‏اند، همين قدر گفته شده است كه براى انسان، ايثار فضيلت است ولى خودخواهى و استيثار رذيلت است؛ شجاعت، اخلاق ولى جبن و تهوّر ضد اخلاق است؛ سخاوت، خوب ولى بخل و اسراف بد است؛ صبر و خويشتندارى، خوب ولى جزع و فزع و بيتابى كردن بد است، و از اين قبيل مسائل. 🌀انسان يك كتاب اخلاق از كتب علماى اخلاق را كه بخواند مى‏بيند مجموعه‏اى از امور را توصيه و مجموعه ديگرى را منع كرده‏اند: آنها بد است و اينها خوب. 🌀آنگاه انسان خودش را مثل اتاقى مى‏بيند كه هيچ دكورى ندارد، در و ديوارش خالى محض است، ولى مقدار زيادى دكور و زينت آلات گذاشته‏اند و مى‏گويند اگر مى‏خواهى اينجا مزيّن شود، اينها را نصب كن. فلاسفه چنين خيال كرده‏اند كه نفس و روح انسان موجودى است كه مجموعه اين فضائل بايد در آن وجود داشته باشد. 🌀ولى آنها (عرفا) گفته‏اند مسأله اين‏طور نيست؛ تو مانند يك نهال در حال حركت و تحوّل هستى، دارى [مسيرى را] منزل بعد از منزل طى مى‏كنى؛ اگر مى‏خواهى مراحل انسانيت را طى كنى بايد از منزل اول شروع كنى و ده منزل را طى كنى (براى فواصل كمتر صد منزل مى‏گويند و براى فواصل نزديك‏تر هزار منزل). 🌀مثلًا اولين منزل تو «يقظه» (بيدارى و آگاهى) است، منزل دوم تو «توبه» است، منزل سوم «انابه» است، منزل چهارم «تفكر» و منزل پنجم «محاسبه» است. 🌀همين طور منزل به منزل بيان مى‏كنند و انسان را تا آنجايى كه خودشان معتقدند مى‏برند . 🌀بنابراين در پاسخ به اين سؤال كه آيا [شناخت عرفانى‏] مكانيزمى دارد يا نه، بايد گفت: مكانيزم بسيار عالى دارد. اينها جزء نفايس و ذخاير معارف دنياى اسلام است. گو اينكه امروز يك اخ‏اخ كردن و يك تف تف كردن در بين خود ما پيدا شده است، ولى فرنگيها اكنون قدر اينها را بهتر از ما مى‏دانند. 🌀اگر منازل عرفان را در نظر بگيريم، شناخت چند مرحله‏اى است (ده مرحله‏اى است و به يك حساب صد مرحله‏اى و به حساب ديگر هزار مرحله‏اى) ولى به يك حساب ديگر تك مرحله‏اى است، چون همه از يك منبع يعنى «دل» برمى‏خيزد و منابع‏ متعدد ندارد. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج‏13، ص: 391 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
مجموعه دروس، جلسات و سخنرانی های استاد علی فرحانی 💢دروس منطق 👈(المنطق، جمع بندی منطق، برهان و عرض ذاتی، برهان شفا) eitaa.com/almorsalaat/1351 💢دروس فلسفه 👈(بدایه، نهایه، شواهد، اشارات، مبانی حکمت، تبیین هماهنگی نظام فلسفی امام و علامه) eitaa.com/almorsalaat/1348 💢دروس اصول فقه 👈(الموجز، اصول الفقه، رسائل، کفایه، مناهج، تعادل و تراجیح امام خمینی، آشنایی با نظام اجتهادی امام خمینی، اصول فقه فرهنگ، اعتبار و عقلا) eitaa.com/almorsalaat/1355 💢دروس فقه 👈(لمعه و مکاسب، لاضرر امام خمینی، اجتهاد و تقلید امام خمینی) eitaa.com/almorsalaat/1352 💢مجموعه جلسات انسان شناسی در قرآن http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/ensandarghoran/ 💢مجموعه بیانات اخلاقی و عرفانی استاد http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/akhlagh/ 💢مجموعه جلسات تدریس منیة المرید http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/elme-ghabl-az-tazkie/ 💢مجموعه جلسات (روش تحصیل و برنامه ریزی) eitaa.com/almorsalaat/4489 💢مجموعه جلسات مرتبط با علوم انسانی اسلامی eitaa.com/almorsalaat/2146 💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون امام خمینی (ره) eitaa.com/almorsalaat/4613 💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون علامه طباطبایی (ره) eitaa.com/almorsalaat/2411 💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون شهید مطهری (ره) https://eitaa.com/almorsalaat/4643 💢سایر سخنرانی ها و مجموعه جلسات موضوعی eitaa.com/almorsalaat/4540. @almorsalaat
📌کانت ملاک افعال اخلاقی را مشروط نبودن دانسته است/ مراد او غرض تحصیلی است/ در برخی افعال، غرض حصولی وجود دارد نه غرض تحصیلی 🔰شهید مطهری 🌀بحثى مطرح است كه معيار در فعل اخلاقى چيست؟ 🌀 معيارهاى بسيارى گفته‏اند. حرف معروفى است از كانت كه گفته است: فعل اخلاقى آن است كه مشروط نباشد و فعل غير اخلاقى فعلى است كه مشروط باشد. هنگامى كه يك فعل را فاعل انجام مى‏دهد در صورتى كه فلان شى‏ء بر آن مترتب شود و گرنه، نه؛ اين همان مشروط بودن به غرض است. حتّى آن سلسله افعالى كه به ظاهر اخلاقى است در صورتى كه مشروط باشد ديگر اخلاقى نيست. مثلًا اگر احسان كند براى اينكه او را مدح كنند يا تظاهر به جود كند تا متّصف به صفت احسان شود يا خير را براى كسب فضيلتى انجام دهد ... فعل او اخلاقى نيست. منتها شيخ مى‏گويد امكان ندارد كه فعل انسان معلّل نباشد. 🌀امّا كانت، فعلى را كه براى هيچ غرضى نباشد و مشروط به هيچ شرطى نباشد ممكن مى‏داند؛ مى‏گويد احسان براى خود احسان، خود معنى عين غرض است ... 🌀امّا اين حرف كانت درست نيست. افعال فكرى انسان هميشه با غرض است ولى انسان يك سلسله افعال شعورى غير فكرى هم دارد. در افعال حسابگرانه به نظر مى‏رسد كه حق با شيخ است؛ نمى‏شود كه هيچ غرضى وجود نداشته باشد. ولى نوع ديگر افعال شعورى در انسان هست كه مى‏توانيم آنها را افعال عاشقانه يا عشقى تعبير كنيم. 🌀نسبت اين دو نوع فعل به يكديگر مانند نسبت مفعول له تحصيلى و مفعول له حصولى است. در علم نحو مى‏گويند كه ما دو نوع مفعول له داريم: 1⃣مفعول له تحصيلى، مانند ضربته للتّأديب. 2⃣مفعول له حصولى، مانند ضربته لكذبه، كه البتّه اين هم بالأخره برمى‏گردد به نوع تحصيلى. 🌀در افعال عشقى، فكر و حساب در كار نيست، غلبه حبّ است. در غلبه حبّ ممكن است كه نفس وجود چيزى سبب حركتى بشود، نظير آنچه كه در تقاليد وجود دارد كه روان شناسان آن را «محاكاة» مى‏نامند. 🌀در روح انسان حالتى است كه گاهى تحت تأثير فرد يا افرادى كه برايش عظيم و بزرگند قرار مى‏گيرد كه چنان او را پر كرده‏اند كه ديگر مجال فكر كردن ندارد. در اين حال، حركات آن فرد بزرگ در اين شخص منعكس مى‏شود. اگر از او بپرسى كه چرا چنين مى‏كنى؟ مى‏گويد چون او اين‏طور است. 🌀غرضى كه شيخ و كانت از آن سخن مى‏گويند قطعا غرض تحصيلى است. در افعال عشقى غرض تحصيلى وجود ندارد، غرض حصولى وجود دارد؛ مثل عشق به ذات حق كه يك غايت حصولى است. 🌀اگر اين مطلب پذيرفته شود كه در انسان غايت هست امّا غايت حصولى، آن وقت خيلى از اشكالها حل مى‏شود ... امّا حرف كانت در اخلاق عقلى است نه در اخلاق عرفانى، لذا حرفش درست نيست زيرا در كارهاى عقلى امكان اينكه غرض تحصيلى وجود نداشته باشد، وجود ندارد. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (درسهاى اشارات، نجات، الهيات«شفا»)، ج‏7، ص: 375 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️مقدمه مهم کتاب الانسان بعد الدنیا در مورد تفسیر آیه به آیه 🔰علامه طباطبایی (ره) 🌀هذه رسالة في المعاد نشرح فيها بعون اللّه سبحانه، حال الإنسان بعد حياته الدنيا على ما يقوم عليه البرهان، و يستخرج من الكتاب، و يكشف عنه السنة. غير أنّا آثرنا فيها الاختصار و الاقتصار على كلّيات المعاني، فإنّ المسلك الذي نستعمله من تفسير الآية بالآية، و الرواية بالرواية، بعيد الغور، منيع الحريم، وسيع المنطقة، لا يتيسّر استيفاء الحظّ منه في رسالة واحدة، يقاس فيها النظير بالنظير، و الشبيه بالشبيه، و الأطراف بالنسب، و يؤخذ بها الجار بالجار، و ستقف إن شاء اللّه العزيز على صحّة قولنا هذا. 🌀و من الإنصاف أن نعترف أنّ سلفنا من المفسّرين و شرّاح الأخبار أهملوا هذا المسلك في استنباط المعاني و استخراج المقاصد، فلم يورثونا فيه و لا يسيرا من خطير، فالهاجم إلى هذه الأهداف و الغايات على صعوبة منالها و دقّة مسلكها، كساع إلى الهيجاء بغير سلاح، و اللّه المستعان. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| اجتهاد در علم رجال متوقف بر مبنای فقیه در حجیت خبر واحد است/ اشاره ای به طرق اجتهاد در علم رجال/توثیق سهل بن زیاد توسط بزرگانی همچون آیت الله بهجت و آیت الله سبحانی/ابراهیم بن فضل در کتب رجالی «مجهول» است 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این جلسه به مناسبت اشاره مرحوم شیخ به روایت ابراهیم بن فضل در کتاب النکاح (ناظر به مسأله جواز تقدم قبول بر ایجاب در عقد نکاح) نکات رجالی مهمی را بیان میکنند. 📚مکاسب؛ جلد سوم؛ موسسه دارالهدی. سال 94 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| مناجات شعبانیه در بیان حضرت امام و مقام معظم رهبری 🎙مقام معظم رهبری 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 | صوت و متن پیاده شده تدریس اصول فقه فرهنگ 🎙استاد علی فرحانی 💠اصول فقه فرهنگ 🔴سال 1400، مدرسه عالی حوزوی ولی امر (عج) 📝لینک دانلود 👇 🌐 m-soda.ir/product/matn-osulfarhang/ 🔈لینک دانلود 👇 soda96.ir/O2Bp 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🟣 المرسلات تا https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اللهم إن لم تغفر لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فی ما بقی منه/ همین الان که صحبت میکنیم خیلی ها در حال ارتزاق از ملکوت عالم اند/ انشاءالله خداوند تمیم نعمت کند 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 : رسائل شیخ اعظم 🔰استاد علی فرحانی یکی از دوره های تدریس رسائل استاد علی فرحانی، تدریس استصحاب رسائل ایشان در سال 1387 است. استاد در این سال تدریس استصحاب رسائل را از ابتدا شروع کردند و در طول 90 جلسه، تا انتهای امر سادس استصحاب (مساله اصل مثبت) را تدریس کردند. ⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇 https://b2n.ir/rasael6 💢💢💢💢💢💢 🌀ویژگی های مهم این تدریس: ❇️تبیین تمام دقائق استصحاب مبتنی بر مبانی متعدد در این بحث 🌀اگرچه استصحاب نسبت به سائر مباحث اصولی از جهت دلیل و‌ اقوال دچار تکثر زیادی نیست اما مباحث آن عمدتا مباحث تصوری و راجع به «مطلب ما» هستند و حجم وسیعی از مباحث استصحاب را به خود اختصاص داده اند. لذا است که تصور صحیح استصحاب، مقوماتی دارد که بدون آنها، فهم استصحاب ممکن نیست. 🌀 به همین خاطر استاد هم در این جلسات مفصلا به تبیین مقومات تصوری استصحاب پرداخته و‌ بر همین اساس نکات زیر را در ضمن این سلسله جلسات به بهترین نحو تبیین میکنند: 1⃣تبیین اصطلاح حکم ظاهری و واقعی در علم اصول و بررسی استصحاب از این منظر 2⃣تفاوت شبهه حکمیه و شبهه موضوعیه و کیفیت جریان استصحاب در هر یک 3⃣تفاوت شک در مقتضی و شک در رافع و کیفیت جریان استصحاب در هر یک 4⃣تفاوت اماره بودن یا اصل عملی بودن استصحاب مبتنی بر دلیل دال بر استصحاب و ثمرات آن در فقه 5⃣تفاوت بین امارات مجعوله و امارات غیر مجعوله و حجیت یا عدم حجیت اصل مثبت استصحاب از این منظر (با فرض اینکه استصحاب اماره است) 6⃣اصل عملی بودن یا قاعده فقهیه بودن استصحاب و بررسی تفاوت این دو در بیان شیخ اعظم 7⃣بررسی حجیت استصحاب در شک در مقتضی و شک در رافع، مبتنی بر دلیل حجیت بخش استصحاب 8⃣علت اختصاص حجیت استصحاب به شک در رافع در بیان شیخ اعظم 9⃣تحلیل دقیق و مفصل عبارت «لا تنقض الیقین بالشک» در نگاه شیخ اعظم و مرحوم مظفر و آخوند خراسانی 0⃣1⃣تفاوت ظن نوعی و ظن شخصی عند العقلاء در فضای اماره بودن استصحاب 1⃣1⃣تفاوت جریان استصحاب با جریان اطلاق ازمانی دلیل اجتهادی مبتنی بر اصل عملی بودن استصحاب 2⃣1⃣کیفیت جمع بین ارکان استصحاب خصوصا جمع بین وحدت موضوع با شک، مبتنی بر تعدد حاکم 3⃣1⃣علت عدم جریان استصحاب در احکام عقلیه از منظر شیخ اعظم 4⃣1⃣تبیین دقیق قاعده یقین (شک ساری) و توضیح مفصل تفاوت آن با استصحاب 5⃣1⃣چیستی اصل مثبت و بررسی حجیت و عدم حجیت آن مبتنی بر اماره بودن و اصل عملی بودن استصحاب 6⃣1⃣تحقیق ماهیت و‌ مساله تفکیک حقیقت از اعتبار به مناسبت عبارات شیخ ذیل اصل مثبت 7⃣1⃣استصحابات عدمی و رابطه آن با استصحاب وجودی 8⃣1⃣تفکیک بین‌ حجیت لغوی و حجیت اصولی و بررسی حجیت استصحاب از این منظر 9⃣1⃣تبیین دقیق و‌ بسیار مفصل استصحاب کلی و اقسام سه گانه آن از منظر شیخ و تحقیق ماهیت کلی در بیان بوعلی و رجل همدانی و تاثیر آن در بحث اصولی 0⃣2⃣تحقیق مفصل دلالت روایات زراره بر استصحاب ❇️تمرکز بر متن کتاب و شرح دقیق مقصود شیخ 🌀یکی از ویژگی های اساسی تدریس استاد که در این جلسات هم به وضوح متبلور است، تفسیر دقیق مرام نویسنده آنهم مبتنی بر تک تک کلمات خود آن نویسنده است. لذا است که استاد ضمن تقریر تفسیر مختارشان از عبارات شیخ و تبیین چگونگی استخراج این تفسیر از متن ایشان، به تفسیر شروح از عبارات شیخ اشاره کرده و صحت و سقم این تفسیرها را هم نشان میدهند. ❇️مرور دقیق الموجز و اصول فقه 🌀استاد در ضمن هر بحث از مباحث استصحاب، سهم کتبی همچون الموجز و اصول فقه مرحوم مظفر را که متعلم در گذشته خوانده است معلوم کرده و دقت و ارزش علمی هر یک از این کتب را در هر بحث مشخص میکنند. ❇️رسائل، متن تولید‌ و متن تاسیس مدرسه اصولی است 🌀همانطور که بارها استاد معظم میفرمایند رسائل مرحوم شیخ مانند کفایه مرحوم آخوند، متن تولید نظریه و‌ متن تاسیس مدرسه اصولی جدید است. ایشان همین مطلب را به حمل شایع در این بخش از رسائل نشان داده و‌ در هر بحثی، منشأ نظریاتی که توسط اصولیین بعدی تولید شده است را در عبارات شیخ اعظم نشان میدهند. ❇️کیفیت بالا و انسجام اصوات 🌀دو ویژگی تحسین برانگیز این مجموعه صوتی این است که هم جلسات بدون افتادگی، ضبط شده و انسجام مباحث حفظ شده است و هم کیفیت اصوات بسیاربالا است لذا تمام مطالب استاد و حتی سوالات سائلین هم به راحتی قابل استماع است. 🔰احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢حوزه/ برخی خیلی زودتر و حتی قبل از انقلاب اسلامی، این زلزله را حس کردند و برخی تاکنون این زلزله را متوجه نشده اند. آنهایی که متوجه شدند، شروع به بازسازی کردند. شاید در ابتدا چنان تصور می شد که فقط ساختمان ها خراب شده و می توان با همان مصالح و با همان مهندسین و با همان روش ها، بازسازی کرد. شروع به ساختن کردند؛ اما دیدند که نمی شود.  📌یادداشت را از اینجا مطالعه کنید👇 https://hawzahnews.com/xc9yp ✍️نویسنده: حجة الاسلام محسن ابراهیمی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 1402 💢نوروز 1402 را به شما مخاطبین ارجمند و تمام شیعیان اهل بیت عصمت علیهم السلام تبریک عرض میکنیم. 💢از درگاه خداوند مسألت داریم‌ بهار و‌ نوروز امسال ما را معطر به نام و ذکر و‌ توجه أبی عبد الله قرار بدهد. بمنه و‌ توفیقه. 💢رزق سالمون با پسر زهراء است 💢سالی که نکوست از بهارش پیدا است 📝هیئت تحریریه المرسلات 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📝 پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ 🔻تأکید رهبر انقلاب در پیام نوروزی ۱۴۰۲ بر گشایش در زندگی مردم 💫
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5821396134672731873.mp3
28.62M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی. ۱۴۰۲/۱/۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
📌 📌 برگزار میکند ❇️ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 🎙با حضور استاد علی فرحانی 💢با همراه باشید. 💢خبرهای خوبی در راه است..... 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📣 ♦️رسانه المرسلات به مناسبت ماه مبارک برگزار می‌کند: ❇️سلسله جلسات 🌀«مصباح اندیشه»🌀 🎙با حضور: استاد علی فرحانی 🔵 در این موضوعات و مطالب متنوعی بحث خواهد شد مانند: 🔻معنویت انقلابی 🔻 قرآن و سلوک معنوی 🔻تفسیر قرآن به قرآن 🔻موضوعات حکمی 🔻مکتب شناسی اجتهادی 🔻سیرۀ علما و بزرگان 🔻کتاب شناسی 🔻و .... ⏰ایام ماه مبارک رمضان 📌زمان برگزاری این سلسله جلسات اعلام خواهد شد. . 📱 از کانال المرسلات در 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
المرسلات
📣 #اطلاعیه #گفتگوی_مجازی ♦️رسانه المرسلات به مناسبت ماه مبارک #رمضان برگزار می‌کند: ❇️سلسله جلسات
◽️با سلام ◽️بنابر درخواست هایی که مخاطبین محترم کانال داشتند طی جلسات متعددی که داشتیم موفق شدیم به مناسبت ماه مبارک رمضان از استاد معظم درخواست داشته باشیم تا در این سلسله جلسات در محضرشان باشیم و از بیاناتشان استفاده کنیم. ◽️این سلسله جلسات با موضوعات متنوع و جالبی برنامه ریزی شده اند که موضوع و زمان دقیق هر جلسه از قبل در کانال اعلام خواهد شد. ◽️بنا است این جلسات به صورت و با محوریت سوالات مخاطبین محترم کانال باشد لذا از مخاطبین عزیز درخواست داریم سوالات و دغدغه های خود را در مورد موضوعی که از قبل تعیین میشود برای ما ارسال کنند تا در این جلسات به پاسخ آن پرسش ها پرداخته شود. 📌👇👇👇 @admin_morsalat 📚هیئت تحریریه المرسلات @almorsalaat
📣 ❇️ اولین جلسه از سلسله جلسات 🌀«مصباح اندیشه»🌀 🎙با حضور: استاد علی فرحانی 🔵 با موضوع: قرآن و سلوک معنوی ⏰زمان لایو: یکشنبه ساعت 16 عصر 📌لطفاً سوالات و دغدغه های خود درباره موضوع جلسه را برای ما ارسال نمایید👇👇 @admin_morsalat 📱 از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
المرسلات
📝| گزارشی از جلسه اول با موضوع «قرآن و‌ سلوک معنوی» ◽️استاد در این جلسه متناسب با سوالاتی که در مورد موضوع جلسه مطرح شد ضمن اشاره به اینکه هویت کانال المرسلات با (حضرت امام و علامه طباطبایی و شهید مطهری و حضرت اقا) گره خورده است کلام خود را با ارجاع به بیانات مرحوم امام در حدیث 29 چهل حدیث و کلمات مرحوم علامه ذیل تفسیر سوره حمد و‌ تفسیر آیه «علیکم انفسکم لا یضرکم من ضل اذا اهتدیتم» و نیز کلمات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب شریف «لقاءالله» آغاز کردند ◽️استاد در پاسخ به چیستی سلوک و جایگاه آن در شریعت، فرمودند: ◽️مرحوم علامه در المیزان توضیح میدهند که سلوک الی الله یک حقیقت موجود است نه اینکه چیزی باشد که باید محقق شود. اساسا زبان قرآن این است که « ما به سمت خدا می رویم نه اینکه باید برویم» این معنای «الیّ مرجعکم» و «انا الیه راجعون» است و اینجا است که لقاءالله معنای دقیقی پیدا میکند ◽️استاد در ادامه فرمودند: ◽️نظام عالم برای انسان مثل پله برقی است یعنی تنها موجود این عالم که می تواند روی این پله برقی قرار بگیرد اما در حالی که پله برقی به سمت مبدأ عالم حرکت میکند او بر خلاف جهت این پله برقی حرکت کند انسان است. ◽️لهذا سیر و سلوک یعنی نسبت به مسیر بازگشت به خدای متعال است. یعنی انسان به هر حال تکوینا به سمت خدای خود بازگشت میکند اما سیر و سلوک یعنی نحوه و چگونگی بازگشت را به احسن وجه قرار دهد. ◽️استاد در ادامه برای تبیین بیشتر معنای سلوک فرمودند: ◽️علامه طباطبایی می فرمایند قرآن ولایت را یک مقام می داند (و جعلنا منهم أئمه یهدون بأمرنا) یعنی ولی، هادی قافله بشریت به سمت خدای متعال است پس سلوک بدون تبعیت از شریعت معنا ندارد زیرا سلوک غیر از متافیزیک است ◽️به عبارت دیگر سلوک در مسیر قربت و تقرب الی الله است و این غیر از قدرت های تکوینی است که اشخاص با ریاضت های غیر شرعی به دست می آورند. این قدرت های تکوینی لزوما هیچ ملازمه ای با سلوک ندارند و البته لازمه سلوک حقیقی انجام واجب و ترک حرام است که مرز انسانیت و حیوانیت میباشد. ◽️در ادامه استاد به اهمیت و جایگاه والای قرآن در مسیر سلوکی انسان پرداختند و فرمودند: ◽️قرآن حبل الله است یعنی قرآن یک حقیقت آویخته است نه انداخته لذا است که می توان به آن تمسک کرد و بالا رفت به همین خاطر قرآن در وصف خود می فرماید «انا انزلنا قرآن عربیا لعلکم تعقلون و انه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم» که حقیقت قرآن در بالاترین مقام این عالم یعنی مقام عندنا و لدینا است که بالاتر از عرش قرار دارد ◽️کما اینکه انسان کامل هم مانند قرآن یک حقیقت در این عالم است «لی مع الله حالات لا یسعها ملک مقرب و لا نبی مرسل» «سبحنا سبحت الملائکه» «اول ما خلق الله نوری» «فجعلکم بعرشیه محدقین» یعنی حقیقت انسان کامل سایه افکن بر عرش است یعنی در مقام عندنا قرار دارد کما اینکه در روایت دارد که مراد از بیوت در جمله «فجعلکم فی بیوت أذن الله أن ترفع و یذکر فیها اسمه» جسم اهل بیت عصمت است. ◽️استاد در ادامه فرمودند: ◽️هر کسی در مسیر تقرب الی الله و سلوک الهی به جائی رسیده است از توسل به حضرت حجت، قرآن و اسماء الهی بهره برده است. اساسا شرط لازم سلوک معنوی توسل به حضرت حجت عجل الله تعالی است. ◽️اما در بیان سالکین این طریق گاها دیده میشود که غلبه دستورات به سمت قرآن یا اسماء الهی یا توسل است مثلا ملامحمدتقی مجلسی از بزرگانی است که غلبه سیر او با قرآن است کما اینکه از بیاناتشان در کتاب لوامع صاحبقرانی ایشان (شرح من لایحضره الفقیه) مشاهده میشود. 🔰احسان چینی پرداز 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📣 ❇️ دومین جلسه از سلسله جلسات 🌀«مصباح اندیشه»🌀 🎙با حضور: استاد علی فرحانی 🔵 با موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی ⏰زمان لایو: سه شنبه ساعت 16 عصر 📌الحمدلله تا به حال سوالات خوبی در مورد این موضوع به دست ما رسید باز هم از مخاطبین ارجمند درخواست میکنیم اگر سوال و دغدغه ای در این باره دارند برای ما بفرستند 👇👇 @admin_morsalat 📱 از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
مصباح اندیشه_.mp3
30.91M
🎙| جلسه اول از سلسله جلسات مصباح اندیشه 🌀موضوع: قرآن و سلوک معنوی 🎙استاد علی فرحانی 📚گفتگوی علمی. 6/1/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا