♨️ #مجموعه_جلسات تدریس اصول الفقه مظفر (بخش اول)
🔰استاد سیدفرید موالی زاده
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔹این مجموعه جلسات، صوت تدریس های اصول فقه مرحوم مظفر (از ابتدای کتاب تا ابتدای اجتماع امر و نهی) توسط استاد سید فرید موالی زاده در سال ۸۹ می باشد.
🔹به عقیده بنده ایشان که از شاگردان استاد آیت الله فرحانی می باشند، از بهترین اساتید حوزوی می باشند که کمتر شناخته شده اند.
🔹بنده خود در این جلسات حاضر بودم و این کتاب را در محضر ایشان خواندم. صوت این جلسات را نیز خودم ضبط کرده ام. البته مدتی صوت ها را گم کرده بودم و به تازگی پیدایشان کردم.
🔹واقعا می توانم بگویم که از بهترین ساعات علمی بنده در حوزه، حضور در جلسات درس ایشان بوده است.
🔰ادمین
📌لینک دانلود👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/asatid/osul2-mavalizadeh/
#اساتید #اصول
@fater290
#معرفی_کتاب
📚 کتاب الفائق فی الاصول
🔰لجنه الفقه المعاصر
⬇️لینک دانلود pdf👇
https://drive.google.com/file/d/1eDZwNUiEzZyLd4FJ3q8tyrp2eOCHizw0/view?usp=sharing
#کتابخانه_مجازی #اصول
@almorsalaat
📚 #معرفی_کتاب: نقش زمان و مکان در اجتهاد
🔰مجموعه مصاحبه با جمعی از فقها و شاگردان امام خمینی(ره)
@fater290 👇👇
المرسلات
📚 #معرفی_کتاب: نقش زمان و مکان در اجتهاد 🔰مجموعه مصاحبه با جمعی از فقها و شاگردان امام خمینی(ره) @f
📚#معرفی_کتاب: نقش زمان و مکان در اجتهاد
🔰مصاحبه با جمعی از فقها و شاگردان امام خمینی (ره)
❄️حضرت امام خمینی (ره) در برخی از بیانات و مکتوبات خود بر نقش «زمان و مکان در اجتهاد» تأکید می کنند. ایشان در منشور روحانیت می نویسند: «زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند» و همچنین در پیام مهم خود به مجمع تخیص مصلحت می فرمایند:«يكى از مسائل بسيار مهم در دنياى پر آشوب كنونى نقش زمان و مكان در اجتهاد و نوع تصميمگيريها است».
❄️در سال 1374 کنگره ای جهت برررسی دیدگاه حضرت امام (ره) برگزار شد و مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی، دبیر آن کنگره بودند. یکی آز آثار علمی این کنگره، مجموعه مصاحباتی است که با برخی از فقهای طراز اول و شاگردان حضرت امام همانند آیات معزز مومن، طاهری خرم آبادی، مکارم شیرازی، گرامی، معرفت، سیدکاظم حائری، هاشمی شاهرودی، مظاهری و ... در تبیین «نقش زمان و مکان در اجتهاد» انجام شده است. مجموعه این مصاحبه ها در کتابی گرآوری شده است.
❄️در این مصاحبه ها به مناسبت این موضوع، به مسائلی همچون نقش ولی فقیه در حکومت، جایگاه عقل در استنباط، منطقه الفراغ، احکام اولی و ثانوی، موضوع شناسی احکام و ... پرداخته شده است.
❄️در جلسه #فقه_فرهنگ در تاریخ 99/4/9 ، استاد علی فرحانی در ضمن بحث موضوع شناسی، بیان داشتند که دیدگاه حضرت امام (ره) در «نقش زمان و مکان در اجتهاد» نیز به مسئله موضوع شناسی برمی گردد. همچنین در برخی از گفتارهای کتاب #جام_جم_اجتهاد نیز این مسئله را متذکر شده اند.
❄️لذا با توجه به ارزش مطالب مطرح شده در این کتاب و همچنین تبیین بیشتر دیدگاه حضرت امام (ره) در این موضوع، پیشنهاد می کنیم که این کتاب را مطالعه کنید.
📌جهت تسریع در مطالعه می توانید متن پی دی اف این کتاب را از لینک زیر دانلود کنید 👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/naghshe-zaman-v-makan-dar-ejtehad.pdf
#موضوع_شناسی #علوم_انسانی_اسلامی
#فقه #در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد
@fater290
هدایت شده از دارالکتاب
🌐 شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبنطاووس و ابنفهد حلّی - علمای فقیه و درعینحال عارف - قرار دارد.
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۹/۵/۳
🅾خودِ شیخ صفی الدّین اردبیلی، برخلاف آنچه که بعضی گمان میکنند، یک صوفی مسلک از قبیل آنچه که ادّعا میشود، نبود. یک عالم، یک عارف، یک مفسّر و یک محدّث بود. آنگونه که مرحوم علاّمه مجلسی - بنا بر آنچه از او نقل کردهاند - ذکر میکند، شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبنطاووس و ابنفهد حلّی - علمای فقیه و درعینحال عارف - قرار داشت و کسی بود که در کنار علاّمه حلی - در دستگاه شاه خدا بنده - توانستند جوانههای شیعه را در قرن هفتم و هشتم در این کشور بهوجود آورند و پایه فقهی و متین و استدلالی آن را در حوزههای علمیه، رایج کنند.
#اخلاق_و_عرفان #کلام_ولی
@almoraghebaat
📌شهید مطهری یک مجتهد و #فقیه بود.
🔰رهبر معظم انقلاب 63/2/10
✅اين مرد يك #فقيه بود، يعنى اسلام را وقتى ميخواست تبيين كند و مسائل اسلامى را بيان كند از خودش چيزى مايه نميگذاشت. اسلام را ميشناخت، #فقه_اسلامى را بلد بود و همانطور كه ميدانيد فقه اسلامى به معناى شيوهى #استنباط احكام از #منابع_اوليه اسلام- يعنى كتاب و سنت- است، و فقيه آن كسى است كه اين شيوهى استنباط را بلد است؛ و درسى هم كه براى فقاهت در حوزهها خوانده ميشود در حقيقت درس آشنايى با اين شيوه است. خب مرحوم مطهرى يك #مجتهد بود، يعنى اين شيوه را به خوبى بلد بود. اينجور نبود كه به دام افكار التقاطى شرقى يا غربى بيفتد، همچنانى كه بسيارى از متفكرين مصلح و طرفدار تجديد حيات دوبارهى اسلام در آن دام افتادند.
#اندیشه_مطهر #کلام_ولی #فقه
@sahifeh_entezar
@fater290
♨️دین و اسلام و انقلاب، همان چیزی است که در قالب قوانین مجلس تصویب شده است. اگر انقلاب در خلال ماده و قانون و آئین نامه و مقرات مجسم و متجسّد نشود، یک چیز خیالی و بی ضابطه خواهد شد.
🔰رهبر معظم انقلاب 69/7/4
❄️من بارها عرض کردهام که دین و اسلام و انقلاب، همان چیزی است که امروز در قالب قوانین مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و از تأیید بزرگان و فقهای محترم شورای نگهبان، یا بعضی از مراکز مثل مجمع تشخیص مصلحت و غیره گذشته باشد. انقلاب، یعنی قوانینی که از اینجاها خارج شده باشد. اگر انقلاب در خلال مادّه و قانون و آییننامه و مقررات مجسم و متجسد نباشد، یک چیز خیالی و بیضابطه خواهد شد که هر کسی هرطور دلش خواست، آن را تفسیر خواهد کرد. اینطور نیست. دین و شرع و اسلام، همان چیزی است که مبادی اسلامی آن را قانون کردهاند و به شما دادهاند.
✅البته این حرف مربوط به عامهی مردم است؛ ولی مواردی هم هست که مثلاً قانونی برای یک قاضی مطرح میشود که خلاف شرع است و از سابق مانده و دستکاری هم نشده است. این قاضی هم، عالم و فقیه است و میبیند که این قانون خلاف شرع است. در اینجا باید برخلاف آن قانون عمل بکند. چنین مواردی، استثنایی است. آن چیزی که در اختیار عموم و حتّی خواص مردم است و در مسایل عمومی و مشترک و جامع، ملاک عمل میباشد، همان چیزی است که تصویب شده است. شما بر طبق این باید عمل کنید.
#کلام_ولی #انقلاب #علوم_انسانی_اسلامی
@fater290
المرسلات
#اطلاعیه ✅نقد و بررسی کتاب #پسااسلامیسم 🔰با حضور استاد امین اسدپور @fater290
🎥فایل تصویری نقد و بررسی کتاب پسااسلامیسم توسط استاد امین اسدپور را در کانال زیر مشاهده کنید 👇👇
https://eitaa.com/amin_asadpour
https://eitaa.com/amin_asadpour
#اساتید
@fater290
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
♨️ملاک اهل بیتی بودن چیست؟ چه کسانی فرزندان حضرت زهرا س هستند؟
📖شرح حدیثی از امام رضا(ع)
🔰استاد آیت الله فرحانی
🔰🔰🔰🔰🔰
🔉🔉شرح حدیث: صوت بیانات استاد آیت الله فرحانی را بشنوید👇👇👇👇
🆔http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/asatid/ayatollah/zorrie-hazrate-zahra-sharhe-revayat.mp3
📌 نشست بصیرتی تهران ۹۷/۵/۱۰
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
✅متن حدیث
💢حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ السِّنَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْفَيْضِ صَالِحُ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ قَالَ حَدَّثَنَا صَالِحُ بْنُ أَبِي حَمَّادٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ مُوسَى بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءُ الْبَغْدَادِيُّ
💢قَالَ: كُنْتُ بِخُرَاسَانَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فِي مَجْلِسِهِ وَ زَيْدُ بْنُ مُوسَى حَاضِرٌ قَدْ أَقْبَلَ عَلَى جَمَاعَةٍ فِي الْمَجْلِسِ يَفْتَخِرُ عَلَيْهِمْ وَ يَقُولُ نَحْنُ وَ نَحْنُ
💢وَ أَبُو الْحَسَنِ ع مُقْبِلٌ عَلَى قَوْمٍ يُحَدِّثُهُمْ فَسَمِعَ مَقَالَةَ زَيْدٍ فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ فَقَالَ يَا زَيْدُ أَ غَرَّكَ قَوْلُ نَاقِلِي الْكُوفَةِ إِنَّ فَاطِمَةَ ع أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّيَّتَهَا عَلَى النَّارِ فَوَ اللَّهِ مَا ذَاكَ إِلَّا لِلْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ وُلْدِ بَطْنِهَا خَاصَّةً فَأَمَّا أَنْ يَكُونَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع يُطِيعُ اللَّهَ وَ يَصُومُ نَهَارَهُ وَ يَقُومُ لَيْلَهُ وَ تَعْصِيهِ أَنْتَ ثُمَّ تَجِيئَانِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ سَوَاءً لَأَنْتَ أَعَزُّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ
💢 إِنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع كَانَ يَقُولُ لِمُحْسِنِنَا كِفْلَانِ مِنَ الْأَجْرِ وَ لِمُسِيئِنَا ضِعْفَانِ مِنَ الْعَذَابِ
💢قَالَ الْحَسَنُ الْوَشَّاءُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ لِي يَا حَسَنُ كَيْفَ تَقْرَءُونَ هَذِهِ الْآيَةَ قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ فَقُلْتُ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ فَقَدْ نَفَاهُ عَنْ أَبِيهِ
💢فَقَالَ ع كَلَّا لَقَدْ كَانَ ابْنَهُ وَ لَكِنْ لَمَّا عَصَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَفَاهُ عَنْ أَبِيهِ
💢كَذَا مَنْ كَانَ مِنَّا لَمْ يُطِعِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَيْسَ مِنَّا وَ أَنْتَ إِذَا أَطَعْتَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَنْتَ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ.
📚 عیون اخبارالرضا ج2 ص 232
#پای_درس_استاد #اهل_بیت
@khetabate_ghanoonieh
🌐مقامات معنوی اهل بیت و درس زندگی آنها
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۲/۶/۲۶
✅مقامات معنوی و روحانیّت این وجودات مقدّسه، حقیقتاً از درک عقلانی ما هم بیشتر است، چه برسد به توصیف زبانىِ ما؛ لکن در مقابل چشم ما و چشم تاریخ، زندگی این بزرگواران یک درس عملی و جاودان و غیرقابل انکار است. اگر ما در مواردی به زندگی ائمّه (علیهمالسّلام) میپردازیم، سیاستهای آنها را، تدبیرهای آنها را، شرح حال آنها را مورد تکیه قرار میدهیم، نه به این معنا است که این بخش، اهمّ و اعظم بخشهای زندگی آن بزرگواران است؛ نه، آن عالَم معنا و آن قرب الی الله و آن معرفت و محبّتی که موج میزند در آن دلهای بینظیر، یک داستان دیگری است. لکن آنچه جلوی چشم ما است، زندگی این بزرگواران است که باید از آنها درس گرفت.
#کلام_ولی #اهل_بیت
@fater290