المرسلات
#معرفی_کتاب 📚 مناهج الوصول الی علم الاصول 🔰امام خمینی (ره) 🔺جلد اول #اصول #کتابخانه_مجازی #در_م
💢انشالله از امروز اول مهر، تدریس این کتاب توسط استاد علی فرحانی در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه در مدرس 215 فیضیه از بحث #تعبدی_توصلی دو ساعت به غروب (ساعت 4عصر) شروع خواهد شد.
صوت جلسات گذشته را از لینک زیر دانلود کنید
👇👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/manahej/
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚 بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر
🔰امام خمینی (ره)
@almorsalaat 👇👇
بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر.pdf
19.84M
#معرفی_کتاب
📚 بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر
🔰امام خمینی (ره)
#اصول #کتابخانه_مجازی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
المرسلات
#معرفی_کتاب 📚 بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر 🔰امام خمینی (ره) #اصول #کتابخانه_مجازی #در_مدرسه_ام
♨️ انشالله تدریس این کتاب از امروز اول مهرماه آغاز می شود. مکان برگزاری، فیضیه مدرس 215 و زمان، روزهای شنبه تا چهارشنبه یک ساعت به غروب (تقریبا ساعت 5عصر)
@almorsalaat
⁉️اجتهاد یا تبلیغ؟؟
🔰گفتاری از استاد علی فرحانی
🌐این #متن_گفتار را که حاوی بیانات استاد در جمع طلاب کاشان است،آقای سیدیاسر موسوی از طلاب اصفهان و از مخاطبین ارجمند کانال پیاده و تنظیم کرده و برای ما ارسال کرده است. ایشان چنین نوشته است:
👈سلام علیکم. خداقوت. اقای ابراهیمی بزرگوار. بنده یکی از صوت های حاج آقا فرحانی رو که به نظرم #بسیار بسیار مهمه و شاید #مهم ترین مشکل حوزه علمیه باشه، رو پیاده کردم. ... ان شالله نشر حداکثریش بدیم بین طلاب.
ضمن تشکر از این برادر بزرگوار، این فایل را در اختیار شما قرار میدهیم.
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat 👇👇👇
اجتهاد یا تبلیغ؟.pdf
334.1K
#متن_گفتار
⁉️اجتهاد یا تبلیغ؟؟
🔰استاد علی فرحانی
✅گفتاری از استاد علی فرحانی در جمع طلاب کاشان در پاسخ به این سوال که هدف از تحصیلات حوزوی، #اجتهاد است یا #تبلیغ؟
🔉🔉صوت بیانات را نیز از "اینجا" دانلود کنید و #بشنوید.
#پای_درس_استاد #طلبه_موفق
#اجتهاد #تبلیغ
@almorsalaat
♨️اگر کسی بعد از دخول در کار و تنبه و استبصار دست از طلب بردارد و به حال سابق خود برگردد، یا وسيله تحصیل دنیای خود العیاذبالله قرار دهد، حال او بمراتب #بدتر خواهد بود از کسی که بالمرة داخل در این راه نشده باشد، زیرا که به منزله #كفر است بعد الايمان
📜 نامه ای از سید احمد کربلایی ره
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔅برادر ایمانی جناب آقا فلان سلمه الله تعالی بداند که اگر کسی بعد از دخول در کار و تنبه و استبصار دست از طلب بردارد و به حال سابق خود برگردد، یا وسيله تحصیل دنیای خود العیاذبالله قرار دهد، حال او بمراتب بدتر خواهد بود از کسی که بالمرة داخل در این راه نشده باشد، زیرا که به منزله كفر است بعد الايمان و این مطلب به مقتضای وعده الهی و تجربه اهل الله سبب خذلان در دنیا و خسران در آخرت، هر دو خواهد بود.
🔅 پس امید از آن بزرگوار چنانست که بعد از التفات به خرابی و عیوب نفس خویش، دست از اشتغال برنداشته، و از التجاء به حضرت حق جل و علا سستی و کاهل نورزد إن شاء الله تعالی حضرت حق جل و علا خلاصی و نجات مرحمت فرماید در دنیا قبل از آخرت و حاشا از کرم او که مأیوس و ناامید فرماید.
🔅الذين آمنوا و كانوا يتقون لهم البشري في الحيوة الدنيا و في الأخرة لا تبديل لكلمات الله. هرکه دری کوبید و دست برنداشت، عاقبت آن در را به روی او باز نمایند «من دق بابا و لج ولج».
🔅و طالب حق جل و علا را از مرگ خسرانی نرسد که "و من يخرج من بيته مهاجرا إلى الله و رسوله ثم يدرکه الموت فقد وقع أجره على الله" بلکه زودتر رسیدن به مطلوب است، کما لا يخفي.
🔅اگر العياذ بالله دست برداشتی: اما در دنیا بعد از برگشتن چنان شیطان مسلط می شود که دردت دیگر چاره و مرهم پذیر نمی شود، و اما بعد از مردن چنان حسرت و ندامت و غصه و افسوس دل و جانت را بسوزاند که آتش جهنم به گردش نمی رسد "نار الله الموقدة التي تطلع على الأفئدة إنها عليهم مؤصدة في عمد ممددة.
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
▪️انا لله و انا الیه راجعون
هیئت تحریریه المرسلات درگذشت آیت الله ممدوحی را #تسلیت عرض میکند. رضوان خدا بر ایشان.
@almorsalaat
💢 #ابن_سینا| جَلَّ جَنابُ الْحَقِّ ...
🔰شیخ الرئیس بوعلی
💠 جَلَّ جَنابُ الْحَقِّ عَنْ أنْ يَكونَ شَريعَةً لِكُلِّ وارِدٍ، أوْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ إلاّ واحِدًا بَعْدَ واحِدٍ. وَ لذَلِكَ فَإنَّ ما اشْتَمَلَ عَلَيْهِ هَذا الْفَنُّ ضُحْكَةٌ لِلْمُغَفَّلِ عِبْرَةٌ لِلْمُحَصِّلِ؛ فَمَنْ سَمِعَهُ فَاشْمَأَزَّ عَنْهُ فَلْيَتَّهِمْ نَفْسَهُ، لَعَلَّها لا تُناسِبُهُ؛ وَ كُلٌّ مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ.
💠 اقول (خواجه نصیر طوسی):
🔅و المراد ذکر قله عدد الواصلین الی الحق و الاشاره الی ان سبب انکار الجمهور للفن المذکور فی هذا النمط هو جهلهم به و الی ان هذا النوع من الکمال لیس مما یحصل بالاکتساب المحض بل انما یحتاج مع ذلک الی جوهر مناسب له بحسب الفطرة.
📚 شرح نمط نهم اشارات
#عرفان
@almorsalaat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
♨️تصرف شارع در موضوعات تکوینی
🔰محسن ابراهیمی
🔹همانطور که مستحضرید، عنوان #موضوع_شناسی گاهی در مورد موضوعات خارجی به کار می رود و باید آن موضوع را بشناسیم تا سپس حکم آن را از ادله بدست آوریم. مثلا برای بدست آوردن حکم #بورس یا #بانک یا #بیت_کوین ابتدا باید این موضوعات را به درستی بشناسیم.
🔹همچنین عنوان #موضوع_شناسی گاهی در مورد موضوعی که در دلیل شرعی اخذ شده است به کار می رود. در استنباط احکام، باید موضوعی که در دلیل بکار رفته است را با تمام قیود آن بشناسیم. مثلا اگر در دلیل شرعی آمده است که #بیع حلال است، باید بدانیم که این موضوع چیست؟ آیا معنای عرفی آن مدنظر است یا معنای شرعی و یا لغوی؟
🔹موضوعاتی که در دلیل شرعی قرار دارد، گاهی مخترع شارع است مثل #صلات و گاهی مصداق عرفی دارد مثل #بیع و گاهی مصداق تکوینی دارد مثل #خون.
🔹یکی از نکات اساسی در اندیشه امام خمینی ره که استاد آیت الله فرحانی در جلسات اخیر درس خارج فقه در ادامه بحث اصالت لزوم فی الملک در بررسی دیدگاه محقق اصفهانی به آن پرداختند این است که از دیدگاه حضرت امام، حتی در مواردی که موضوع دلیل شرعی مصداق تکوینی خارجی دارد (مثل دم)، شارع همان موضوع تکوینی را ، موضوع حکم خود قرار #نداده است، بلکه در آن تصرف کرده است و حصه مشخصی از آن را موضوع قرار داده است.
🔹به عبارت دیگر همانطور که در ادله امضا مثلا میگوییم که شارع در بیع عرفی، تصرفاتی میکند و سپس آن را امضا میکند در موضوعات تکوینی هم شارع تصرفاتی میکند و یک موضوع جدید اعتبار میکند و سپس آن را موضوع دلیل قرار میدهد.
🔹این دیدگاه ثمرات زیادی دارد و میتوان در بحث صحیح و اعم علم اصول به آن پرداخت. علاوه بر محل بحث اصالت لزوم، حضرت امام در ابتدای کتاب طهارت در بحث دماء ثلاثه، در بحث با نظر آخوند، این دیدگاه را بیان می کنند.
#درس_خارج #در_مدرسه_امام_خمینی
#فقه
@khetabate_ghanoonieh
#مشاوره_تحصیلی
❄️آنچه در این پست می خوانید، متن چت یکی از مخاطبین #دانشجوی کانال با مشاور محترم کانال حجت الاسلام افروزی است. موضوع بحث: مطالعه دروس حوزه به صورت آزاد و غیررسمی است.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔺 #مخاطب: سلام علیکم. ببخشید مصدع اوقات شدم. بنده دانشجو هستم و علاقه مندم که دروس حوزه را نیز به صورت آزاد بخوانم. میخواستم از حضورتان مشاوره بگیرم جهت دروس حوزه.
🌀 #مشاور: علیکم السلام. چه رشته ای هستید؟ چرا و چگونه به علوم حوزوی علاقه مند شدید؟ هدفتان از غیر حضوری خواندن علوم حوزوی چیست؟. اگر کمکی از دست بنده بر بیاید بی دریغ در خدمتتان هستم.
🔺 #مخاطب: خانواده بنده طلبه هستند لذا به علوم حوزوی علاقه داشته ام.
🌀 #مشاور: چی شد که علاقه مند شدید؟ هدفتون چیه؟ ترم چندم هستید؟
🔺 #مخاطب: ترم سه. من احساس میکنم که امروز و در فضای این دوران باید با جوان ها بیشتر ارتباط برقرار شود از طرف روحانیت. و همچنین بحث و مکالمه و مناظره با جوان های هم نسل ما که در فشار شدید تهاجم فرهنگی هستیم، وظیفه ای مهم است. اما در خودم برای انجام این کار، نیاز به این دیدم که اول خوب دین را بشناسم. و در واقع به تعبیر قرآن کریم در آن تفقّه کنم.
🌀 #مشاور: احسنتم. واقعا هدف مقدسی است. اما این هدف را به چه صورت و شکلی در ذهن خود ترسیم کرده اید؟. یعنی برای این هدف می توانید آثار شهید مطهری را که به تعبیر مقام معظّم رهبری یک دور نظام فکری اسلامی به انسان القاء می کند را به دست بیاورید و با چنین ره آوردی دغدغه ی مقدس خود را پاسخ دهید.
🔺 #مخاطب: بله مطالعه ی آثار شهید مطهری لازم است اما کافی نیست. شهید مطهری در زمان خودشان به حل شبهات میپرداختند و ما امروز باید توانایی این کار را داشته باشیم. دقیقا به همان دلیلی که مرجع باید مجتهد و زنده باشد تا بتواند مسائل روز را استخراج کند طلاب هم باید در هر روزگار بتوانند شبهات آن روز را پاسخ دهند. در واقع توانایی شناخت احکام و استخراج آنها مقدمه ی این کار است و تا حکم شارع را ندانیم نمیتوانیم مسائلی که در روزگار ما پیش می آیند را با رای و نظر خودمان پاسخ دهیم.
🌀 #مشاور: این حرف درست. اما باید دقت کنید که نظام فکری اسلامی ای که می خواهد ره آورد مجموعه آثار شهید مطهری باشد، یک نظام کلی است که مختص به یک زمان خاص نیست. بله قطعا مسائل دیگری نیز در جامعه مطرح می شود اما روح حاکم بر مسائل یکی است.
🔺 #مخاطب: بله این را قبول دارم. و روح حاکم یکیست. اما باز هم نیاز است که بدانیم آن روح حاکم نیست. اگر من معتقد بودم که روح متغیر است که در پی علوم حوزوی نمی آمدم. میدانم روح یکیست. و میخواهم آن روح را بشناسم.
🌀 #مشاور: آن مسائل جدیدی که جوانان عصر ما را به خود مشغول داشته مسائل جدید و مستحدثه نیست. هیچ مشکلی بین جوانان نیست مگر این مجموعه آثار پاسخ می دهد. مسائل جدید و مستحدث، مسائلی است بنیادی که در عرصه اقتصاد و فرهنگ و اجتماع بین طلبقه ی نخبگانی به وجود می آید که باید با اجتهاد متناسب با زمان پاسخ گو بود. اما مسائل میدانی که بین جوانان است، با همان آثار قابل پاسخگویی است. خدایی نکرده بنده نمی خواهم شما را از آمدن به حوزه منصرف کنم. فقط می خواهم روی هدف و حدوسطی که می خواهد شما را به حوزه بکشاند تمرکز کنید. واقعا حوزه تنها جایی است که علم را به خاطر خود علم می خوانند و واقعا اگر صد بار دیگر زندگی کنم، حوزه آمدن رو انتخاب می کنم.
🔺 #مخاطب: مسائل جدیدی که بنده عرض کردم فقط مسائل میدانی نبود بلکه شامل مسائل فرهنگی و سیاسی و اقتصادی میشود. جدای از اینکه تحصیل حوزه واجب کفایی است. و امروز هم به قول حجت الاسلام دانشمند هنوز به حد کفایت نرسیده است.
🌀 #مشاور: حالا که قصد جدی در آمدن به حوزه دارید، مشورتی که می خواهید در چه زمینه ای است؟ فقط بدانید حوزه اگرچه از دورنما جای خیلی صاف و خالصی است ولی وقتی وارد می شوید هزاران فضا و اتمسفر و هدف و غرض بین طلاب و اساتید ریخته. اگر آن هدف مقدسی که شما را به حوزه آورده محکم نچسپید، ناخودآگاه در جریانی که نباید روانه خواهید شد.
🔺 #مخاطب: بله متوجه فرمایش شما هستم. بنده میخواهم بدانم چگونه میتوانم همزمان دروس حوزه و دانشگاه را پیش ببرم. در واقع مدت زیادی است که قصد این کار را دارم. ولی نمیدانم چگونه باید شروع کنم.
🌀 #مشاور: دقیقا سؤال شما درمورد چگونگی تقسیم بندی زمان و برنامه ریزی برای تحصیل در این دو حوزه است؟. مهمترین چیزی که باید در قدم اول یاد بگیرید، شیوه ی صحیح تحصیل علم است. چگونه یک علم را تحصیل کنید که همان ابتداء آن را دارا بشوید و نیاز به دوباره خوانی در سال های آینده نشوید.
🔺 #مخاطب: بله. و همان مسئله ای که الان فرمودید یعنی مطالب فراموش نشوند. البته من نرم افزار مدرس را اخیرا دانلود کردم که وویس اساتید را بارگذاری میکند. کمی منطق. و کمی هم صرف خوانده ام. ولی چون برنامه منظم نداشته ام ناقص مانده. در واقع میخواهم دروس دانشگاه مانع تحصیل دروس حوزه نشوند و در خود دروس دانشگاه هم خللی وارد نشود، اما چگونه اش را نمیدانم؟
🌀 #مشاور: انسان چه مسلمان باشد چه غیر مسلمان چه محصل علوم حوزوی باشد چه غیر حوزوی، نفسش دارای خاصیتی است که اگر متناسب با ظرفیتش بر آن تعیین وظیفه و برنامه نکنید، بعد از چند روزی چنان چموش می شود که انسان ها را مدت های مدیدی از انجام آن کار منصرف می کند. این خاصیت نفس انسانی است. باید متناسب با شناخت صحیح از نفس انسان، برنامه ریزی شود تا به خوبی همه برنامه ها پیش برود. استاد شیخ علی فرحانی خیلی زیبا و مفصل درمورد #مدیریت_زمان در دانشگاه بوشهر صحبت فرموده اند. حتما اون جلسه رو گوش بدید.
(eitaa.com/almorsalaat/1384 )
🌀 #مشاور: راستی شما با استاد فرحانی چقدر آشنایی دارید؟ چند وقت است با کانال #المرسلات آشنا شدید؟
🔺 #مخاطب: راستش آشنایی زیادی ندارم. امروز کمی در مورد ایشان در کانال مرسلات خواندم. مدت زیادی بود که دنبال راه حلی بودم و در سایت ها به دنبال راهنما بودم. با سایت مهندس طلبه تماس گرفتم، گفتند که جز طلبه پذیرش نمیکنند. امروز برایم در پی وی پیامی آمد و بنده را به کانال دعوت کردند. اصلا نمیدانم چجوری شد، ولی حتما خیر است ان شاءالله.
🌀 #مشاور: ان شاء الله خودتان با ایشان بیشتر آشنا می شود و می بینید که خدا چه نعمت بزرگی را به امثال ماها ارزانی داشته.
🔺 #مخاطب: الحمدلله. خداوند ان شاءالله ایشان را حفظ کند و بر برکاتشان بیفزاید.
🌀 #مشاور: صوت مدیریت زمان رو براتون می فرستم حتما گوش بدید. واقعا خیلی مهم و تأثیر گزار است. پس احتمالا با مجموعه صوت های طلبه ی موفق هم آشنا نیستید؟
🔺 #مخاطب: چشم حتما. نه آشنایی ندارم.
🌀 #مشاور: براتون می فرستم. حتما گوش بدید واقعا خیلی انسان رو در نحوه ی تحصیل و ملکه کردن علم و هدف گذاری متناسب در هر علم، کمک می کند. eitaa.com/palmorsalaat/17
🔺 #مخاطب: خیلی ممنون. بله حتما. ان شاءالله بتوانم استفاده کامل ببرم.
🌀 #مشاور: ان شاء الله. اگر در اثنای گوش دادن سؤالی برایتان پیش آمد، در خدمتتان هستم.
🔺 #مخاطب: خیلی ممنونم. بزرگوارید.
#دانشجو #مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
المرسلات
#مشاوره_تحصیلی ❄️آنچه در این پست می خوانید، متن چت یکی از مخاطبین #دانشجوی کانال با مشاور محترم کان
این 👆👆👆مکالمه هر چند طولانی است ولی نکات مفیدی در آن مطرح شده.