دسته بندي مهم قرينه در علم اصول.mp3
5.23M
🌀#اصول_فقه| دستهبندی ای مهم برای #قرائن لفظی و غیر لفظی کلام در علم اصول
🎙استاد علی فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ مقدمیت فلسفه برای فهم اوج معارف دین
🔰استاد شهید مطهری
🔰🔰🔰🔰🔰
🔸چيزي که براي يک نفر محقّق عارف به مسائل توحيد بسيار بسيار اعجاب آور است، منطق مخصوصي است که قرآن کريم و پس از آن، روايات مأثوره از رسول اکرم (ص) و علي (ع) و ساير ائمّه اطهار در مسائل توحيد پيش گرفتهاند.
🔸اين منطق اصلًا و ابداً با منطق آن عصر و زمان تطبيق نميکند، بلکه با منطق قرنها بعد که کلام رونق گرفت و منطق و فلسفه رايج شد نيز تطبيق نميکند؛ بسي بالاتر و والاتر از آنهاست. اين خود ميرساند که قرآن کريم از منبع و منشأ ديگري سرچشمه گرفته و آن کس که قرآن بر زبان مقدّس او جاري شده است، حقايق توحيدي را با ديده ديگري ميديده و مشاهده ميکرده است، و هم ميرساند که اهل بيت پيغمبر (صلوات اللّه و سلامه عليه و عليهم) آشناييشان با منطق قرآن و علوم قرآن با ديگران متفاوت بوده است. در جاهايي که ديگران به اقتضاي علوّ مطلب از سطح عادي افکار بشري دچار سرگيجه بودهاند، آن بزرگواران حقايق را با روشن بيني خاصّي بيان کردهاند.
🔸جاي تعجّب نيست اگر ديده ميشود حتّي متکلّمين شيعه قادر نبودهاند اين مسائل را درست هضم کنند که انحرافي براي آنها دست ندهد. هنگامي که انسان به کلمات بزرگاني مانند شيخ مفيد و سيد مرتضي و علّامه حلّي و مجلسي و امثال اينها برخورد ميکند و بيانات آنان را در اين زمينهها در کتب کلامي يا در شرح احاديث ميبيند، متوجّه ميشود که اين شخصيتهاي بزرگ از قرار گرفتن تحت تأثير بيانات معتزله و اشاعره مصون نماندهاند؛ طرز تفکرشان نزديک به طرز تفکر معتزله يا اشاعره بوده است و ناچار بودهاند تا حدّ زيادي آيات و اخبار را در اين گونه مسائل تأويل و توجيه کنند. بديهي است اين نقصي براي آن بزرگان محسوب نميشود. هر کس ديگر هم که در شرايط آنها ميبود نميتوانست از آنچه آنها مصون نماندهاند مصون بماند.
🔸در همه شرق و غرب عالم، اين منطق منحصر است به قرآن کريم و فرزندان و پروردگان اين کتاب مقدّس، يعني اولياي دين. ديگران تدريجا و قدم به قدم در اثر آشنايي اصولي با اين گونه مسائل و تعمّق و تفکر زياد توأم با توسّل به قرآن مجيد و کلمات رسول اکرم (ص) و ائمّه دين مخصوصاً علي (عليه السّلام) به اين حريم راه يافتهاند.
📌استاد شهید در کتاب عدل الهی میفرمایند که وقتی که حکمت الهی را نزد امام خمینی خوانده اند به اصالت و عمق معارف دین پی برده اند:
✅تازه با حکمت الهي اسلامي آشنا شده بودم و آن را نزد استادي- که برخلاف اکثريت قريب به اتفاق مدّعيان و مدرّسان اين رشته صرفاً داراي يک سلسله محفوظات نبود، بلکه الهيات اسلامي را واقعا چشيده و عميقترين انديشههاي آن را دريافته بود و با شيرينترين بيان آنها را بازگو ميکرد- ميآموختم. ... در آن روزها يک طرح اساسي در فکرم ريخته شده بود که زمينه حلّ مشکلاتم در يک جهانبيني گسترده بود؛ در اثر درک اين مطلب و يک سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت معارف اسلامي اعتقاد پيدا کرده بودم، معارف توحيدي قرآن و نهج البلاغه و پارهاي از احاديث و ادعيه پيغمبر اکرم و اهل بيت اطهار را در يک اوج عالي احساس ميکردم.
#اندیشه_مطهر #معارف #فلسفه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#اهل_بیت
بِأبى أنْتُمْ وَ اُمّى وَ نَفْسى وَ أهْلى وَ مالى
مَنْ #أرادَ_اللّهَ بَدَءَ بِكُمْ
وَ مَنْ #وَحَّدَهُ قَبِل عَنْكُمْ
وَ مَنْ #قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُمْ
#زیارت_جامعه_کبیره
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
📣#اطلاعیه #طلبه_موفق
♦️نشست طلبگی با استاد علی فرحانی
⏰دوشنبه ۴بهمن، بعد از نماز عصر
📌برگزار کننده: بسیج حوزه علمیه آیت الله بهاری، شهر همدان
📡پخش زنده از پیج المرسلات👇
instagram/almorsalaat
#طلبه_موفق #پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اقل و اکثر ارتباطی و بحث اجزاء و شرائط.mp3
2.84M
🌀#اصول| اقل و اکثر ارتباطی مربوط به وادی جعل است یا وادی امتثال؟
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت توضیح می دهند که ثمره داشتن یا نداشتن کثیری از مباحث اصولی از جمله بحث از احکام وضعیه و مقدمه واجب و نیز صحیح و اعم متفرع بر این است که مبحث اقل و اکثر ارتباطی را مربوط به وادی جعل بدانیم یا وادی امتثال؟
📚 تدریس خاتمه برائت و احتیاط. مدرسه دارالهدی. سال 96
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔹🔹سلسله نشستهای علمی🔹🔹
🔶🔹🔶 موضوع؛ چیستی، چرایی و چگونگی فقه فرهنگ
📝📝📝 با حضور حجج اسلام موسوی و مبینی مقدس
🕘 زمان: پنجشنبه، ۷ بهمن، ساعت ۹:۳۰
قم ، خ جمهوری ، خ عطاران ، خ مفتح ، کوی ۱۱، پ ۵
🔸🔹🔸 لینک مجازی نشست
https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/madresefasli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گرفتار نفسمان هستیم
🎙امام خمینی (ره)
#اخلاق_و_عرفان #در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
🌀#مجموعه_جلسات 《چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟》
🎙استاد سیدمحمد هاشمی
📌این جلسات در تاریخ ۹/۲۹ الی ۱۰/۶ در روزهای دوشنبه به صورت مجازی در ۴جلسه برگزار شد.
✅اهم موضوعات مطرح شده:
🔹آشنایی با روش تفسیری علامه طباطبایی
🔹آشنایی با ساختار تفسیر المیزان
🔹چگونگی آغاز مطالعه تفسیر المیزان
🔹چگونگی رسیدن به جهان بینی اسلامی با تمرکز بر تفسیر المیزان
🔹مروری بر مهمترین مباحث المیزان
⬇️فیلم و صوت جلسات را از لینک زیر تهیه فرمایید👇👇👇
soda96.ir/doreh-almizan1/
soda96.ir/doreh-almizan1/
🌐مدرسه مجازی المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
⁉️آیا روشنفکری دینی داریم؟
🔰رهبر معظم انقلاب ۸۶/۷/۹
💢من از اینکه گفته شود روشنفکری دینی آیا داریم، نداریم؛ از این بحثها بنده بیگانه و بیزارم. نگاه نو، نگاه مبتکرانه به مسائل دینی و مسائل فکری اسلامی، همان نگاه روشنفکری است و معنایش بدعتگذاری نیست. همان مبانی را با ابعاد جدیدی که انسان به برکت گذشت زمان آن ابعاد را میشناسد، فهمیدن و بیان کردن. از این نبایستی ما غفلت کنیم.
#کلام_ولی #حوزه_علمیه
#علوم_انسانی_اسلامی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📣#اطلاعیه|سلسله درس گفتارهای نظامهای اسلامی؛ 1️⃣ فقه نظام روابط اجتماعی 2️⃣ نظام اصولی امام خمین
#اطلاعیه
🌀امروز برگزار می شود:
✅فقه نظام روابط اجتماعی
✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره)
⏰ساعت۱۴
🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح (location)
📡پخش زنده از اسکای روم👇
https://b2n.ir/t49719
📡پخش زنده از اینستاگرام👇
instagram/almorsalat
@almorsalaat
المرسلات
📣#اطلاعیه| سومین دوره #ادبیات_کاربردی ⭕️ کارگاه #متن_خوانی و ترجمه 🎙استاد محمدمهدی مقدسی 📆زمان ب
باسلام
✅بحمدلله تعالی سومبن دوره #عمومی #ادبیات_کاربردی (متن خوانی و ترجمه) با تدریس استاد محمد مهدی مقدسی دیشب پس از برگزاری شش جلسه به پایان رسید.
🌀انشالله به زودی لینک دریافت صوت و فیلم جلسات برای بزرگوارانی که نتوانستند در دوره آنلاین شرکت کنند، قرار داده خواهد شد.
⭕️همچنین زمان و نحوه ثبت نام کارگاه های #تخصصی ادبیات، به زودی اعلام خواهد شد که آن دسته از عزیزانی که در دوره عمومی (آنلاین یا آفلاین) شرکت کرده اند، می تواند در این دوره ها، شرکت کنند.
📌نظرات و پیشنهادات خود را در مورد موضوع دوره ها و کیفیت برگزاری آنها به آیدی زیر ارسال کنید👇
eitaa.com/admin_doreh
🌐جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از سایر برنامه ها #حتما در کانال #دوره_ها عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
#دوره_های_کوتاه_مدت
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
هدایت شده از فقه روز | محسنابراهیمی
#یادداشت|معامله ای صحیح اما غیر معین
🔅یکی از مسائل فقهی این است که آیا معاملات، توقیفی و منحصر در عناوین مرسوم (بیع، اجاره، صلح، مضاربه و ...) هستند و یا اینکه معامله ای می تواند در عین اینکه صحیح است، ذیل عناوین مرسوم هم قرار نداشته باشد؟
🔅در عبارت زیر ، که یکی از مسائل بیع ثمار در کتاب شرح لمعه است و در آن یکی از شریکین، سهم شریک خود را قبول می کند، شهید اول (ره) در متن لمعه بیان می کند که این معامله بیع نیست و عنوان دیگری را برای آن بیان نمی کند و شهید ثانی (ره)، نیز می پذیرند که این معامله صحیح است، هرچند که ذیل یکی از عناوین مرسوم قرار ندارد.
🔅اگر اصل این مسئله را بپذیریم و انحصار عناوین معاملات را بشکنیم، آنگاه باب یکی از طرق تصحیح برخی از معاملات جدید باز می شود. البته در اینصورت باید ملاک صحت معامله ای که ذیل عناوین مرسوم قرار نمی گیرد را بدست آوریم.
📝متن عبارت شرح لمعه: الثالثة يجوز أن يتقبل أحد الشريكين بحصة صاحبه من الثمرة بخرص معلوم و إن كان منها - و لا يكون ذلك بيعا - و من ثم لم يشترط فيه شروط البيع بل معاملة مستقلة و في الدروس أنه نوع من الصلح و يشكل بأنه يلزم بشرط السلامة - فلو كان صلحا للزم مطلقا ... و بعض الأصحاب سد باب هذه المعاملة لمخالفتها للأصول الشرعية و الحق أن أصلها ثابت و لزومها مقتضى العقد و باقي فروعها لا دليل عليه. (الروضه البهیه، ج2 ص261)
✍️محسن ابراهیمی
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2