هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳 چرا امام صادق(ع) قیام نکردند؟
▪️نقش بی نظیر امام صادق (ع) در ترویج اسلام
#شهادت_امام_جعفر_صادق علیه السلام
------------------•[]💠[]•---------------
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
المرسلات
🔊#اصول| آیا قرائن لفظیه هم وضع نوعی دارند؟ 🎙استاد علی فرحانی 📚تعادل و تراجیح رسائل. جلسه ۹۱ #شیخ
📝#تقریر| وضع نوعی قرائن در بیان شیخ انصاری!
◽️در رساله تعادل و تراجیح بعد از اینکه مرحوم شیخ تاکید میکنند که جمع دلالی متعارضین مقدم بر ادله علاجیه است چند مورد از مصادیق جمع عرفی را نام برده و میفرمایند یکی از موارد جمع عرفی که ادعا شده، دوران بین حمل لفظ بر معنای مجازی و حمل آن بر معنای حقیقی است.
◽️توضیح اینکه هر لفظی معنای موضوع له خود را دارد اما گاهی «ما یصلح للقرینیة» پیدا میشود در نتیجه شک ایجاد میشود که لفظ حمل بر معنای مجازی موافق قرینه شود یا حمل بر معنای موضوع له خود شود.
◽️اصولیین قبل از آخوند، غالبا تعبد فاخر و وافری به واضع داشته اند یعنی ملاک اساسی در باب استظهارات را اصاله الحقیقه و موضوع له می دانستند. حتی بعضا اصاله الحقیقیه را به صورت تعبدی جاری می کردند یعنی ولو در مورد خاصی، ظهور در حقیقت وجود ندارد بلکه عموم مشکوک است، اما مع ذلک اصاله الحقیقه را به عنوان یک اصل تعبدی جاری کرده و از آن معنای حقیقی را نتیجه میگرفتند. در نتیجه در ما نحن فیه هم اصاله الحقیقیه جاری کرده و ما یصلح للقرینیه را کنار می گذاشتند.
◽️اما از بعد از آخوند ملاک در استظهارت فقیه، اصاله الظهور شد و اصاله الظهور هم نه به معنای یک اصل تعبدی بلکه به عنوان یک اصل عقلائی، مادر اصول لفظیه است لذا اصاله العموم هم که مصداقی از اصاله الظهور است غیر از استصحاب عموم می باشد یعنی تعبدی نیست بلکه اگر واقعا شک فقیه در ناحیه نبودِ تخصیص از بین برود اینجا است که اصاله العموم جاری شده است و الا اگر شک باقی باشد هیچ اصاله العموم ای جاری نشده و نمیشود.
◽️حال مرحوم شیخ با توجه و التفات به مبنای دوم، میفرمایند اصاله الحقیقه آن روی سکه اصاله الظهور است. توضیح اینکه لفظ اگر ظاهر در معنای مجازی باشد محتاج به قرینه صارفه و معینه است یعنی قرینه ای که علقه ساز بین معنای مجازی و معنای حقیقی بوده تا لفظ را به وسیله معنای حقیقی آن به سمت معنای مجازی سوق دهد. اینجا است که نیاز به قرینه و عقله دارد.
◽️حال باید گفت قرائن لفظیه که موجب مجازی شدن معنای لفظ میشوند، وضع نوعی دارند لذا اصاله الحقیقه چیز جداگانه ای از اصاله الظهور نیست.
◽️به عبارت دیگر وضع یعنی احداث علقه بین دال و مدلول. اما دال انحصاری در لفظ ندارد بلکه هیئت به عنوان عاملی معنوی که خود را در ضمن الفاظ و حروف نشان میدهد نیز دال می باشد که البته مدلول اش دائما وجود ربطی است.
◽️هیئت هم گاهی هیئت خصوص لفظ است مانند هیئت فعل ضرب که دلالت بر ربط بین مصدر ضَرب و فاعل و زمان دارد اما گاهی هیئت متشکل از چند کلمه و گاهی هم هیئت جمله است. مثلا در جمله « رایت اسدا یرمی» یا در جمله « رایت عینا یخبرنی» از ترکیب بین اسدا و یرمی، و از ترکیب عینا با یخبرنی؛ هیئت ای به دست می آید که نشان از علقه مجازیت و معنای اسدا (انسان شجاع) و معنای عینا (جاسوس) است. این قالب و این ترکیبها، وضع نوعی دارند. این یعنی، قرائن لفظیه وضع نوعی دارند.
◽️البته مرحوم آخوند در کفایه تلاش دارد با این نظر مخالفت کند یعنی در مساله ظهور، تعبد به واضع را قبول نکرده و وضع نوعی قرائن را انکار کند. اما مرحوم علامه طباطبایی در حاشیه کفایه جواب میدهند که نهایتا خود آخوند هم باید وضع نوعی قرائن لفظیه را قبول کند.
◽️به همین مناسبت باید گفت ظهور به معنای کشف مراد جدی متکلم، متوقف بر نفی قرینه خلاف است. یعنی تحلیل جریان اصاله الظهور ما را به اینجا می رساند که تا نفی قرینه خلاف نشود ظهور شکل نمیگیرد از این رو شیخ در مورد اصول لفظیه تعبیر می کنند: و مرجع الکل الی نفی القرینه. پس مراد از کلمه «مرجع» در عبارت فوق «تحلیل» است و نه محل بازگشت. کما اینکه در کثیری از عبارات شیخ کلمه «مرجع» به همین معنا به کار رفته است.
◽️مضاف به اینکه بر خلاف آنچه برخی گمان می کنند، نه تنها مباحث الالفاظ ثمره دارد و موجب تورم علم اصول نیست بلکه غالب صعوبت های فقهی ناشی از مشکلات دلالی و مباحث الفاظ است نه مباحث سندی. بلکه اساسا گوهر ازلی و ابدی روایات با قواعد استظهار و دقائق و ظرائف مباحث الفاظ استخراج میشود نه صرف مباحث سندی و حجیت.
✍احسان چینی پرداز
#اصول
#رسائل #شیخ_انصاری
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
💠 شریعت اسلامی با پیشرفت و تحول و تمدن سازگار است / اسلام مال همه قرنهاست / باید آن فکری که بتواند پاسخگوئی اسلام را به این نیازها بفهمد، پیدا کرد
🔺سعی کردند وانمود کنند که شریعت اسلامی با پیشرفت و تحول و تمدن و اینها سازگار نیست. این، حرف دشمن است؛ نخیر، کاملاً سازگار است. البته در دنیای اسلام کم نیستند کسانی که با روحیهی تحجر و ارتجاع و جمود و عدم قدرت اجتهاد توانستهاند این حرف دشمن را به نحوی تبیین و اثبات کنند. اینها مسلمانند، اما در خدمت آنهایند. ما در اطراف خودمان، در برخی از این کشورهای اسلامی، از این قبیل داریم؛ اسمشان مسلمان است، اما یک ذره فکر نو، نگاه نو، فهم نو از معارف اسلامی، انسان در آنها مشاهده نمیکند.
🔺اسلام مال همیشه دنیاست، اسلام مال همهی قرنهاست، اسلام مال همه دورانهای پیشرفت بشری است؛ جوابگوست. آن فکری که بتواند پاسخگوئی اسلام را به این نیازها بفهمد، باید آن را پیدا کرد. بعضیها این فکر را ندارند؛ فقط بلدند این را تکفیر کنند، آن را تفسیق کنند، اسم خودشان را هم مسلمان بگذارند. در نهایت هم یک وقتهائی انسان میبیند که در یک مواردی سرشان با سر مزدوران دشمن در یک آخور است! شریعت اسلامی را و فکر اسلامی را محور فعالیت خودمان قرار بدهیم.
📚مقام معظم رهبری 91.09.21
#کلام_ولی
#تمدن_اسلامی
@almorsalaat
#آیه
🌀اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
📚سوره نور. آیه ۳۵
@almorsalaat
جنت و دوزخ خود علم و عمل اند.mp3
3.76M
🔊#فلسفه| علم و عمل دو جوهر اند که تضاد بردار نیستند / جنت و دوزخ همان علم و عمل است!
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس بدایه الحکمه. سال 89
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
📌باطن برزخی ما به چه صورتی است؟!
❇️علامه حسن زاده املی
🌀اگر آدمى می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد "بهيمه" است.
🌀و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" است.
🌀و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد "شيطان" است.
🌀و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد ولى صفات سبعى و شيطانى ندارد يعنى مردم و خلق خدا از او آسوده اند "ملك" است.
🌀و اگر علاوه بر مقام ملكى بسوى معارف و ادراك حقايق عوالم وجود و سير در آنها و سير الى اللّه و في اللّه گرايش دارد #انسان است.
📚ممدالهمم در شرح فصوص الحکم
#علماء #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
✍ تقریظ علامه طباطبایی بر کتاب المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
◽️اللهم ربنا لك الأسماء الحسنی، و الأمثال العليا، و الكبرياء و الآلاء، ربنا إنا نحمدك بما حمدت به نفسك، و نثني عليك بما أثنيت به على نفسك، و نصلي على عبدك و رسولك محمد و آله ربنا و نسألك أن لاتزيغ قلوبنا بعد إذ هديتنا، وأن تهب لنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب.
◽️فهذه أسطر أعلقها على كتاب أعمال السنة للعلم الحجة الآية، لمرحوم، الحاج الميرزا جواد آقا الملكي التبريزي، و لست أريد بها أن أمدح هذه الصحيفة الجليلة، أو أثني على مؤلفه العظيم، فليست هي إلا بحرة زاخرة لا يوزن بمن و لا صاع، و لا هو إلا علما شامخا لا يقدر بشبر أو ذراع، و كفى بالقصور عذرا و باليأس عن البلوغ راحة، و إنما أريد أن أواجه إخواني من أهل الولاء، سادتي من أرباب الصدق والصفاء، بما فيه بعض التذكرة و إن الذكرى تنفع المؤمنين.
◽️يا إخواني! ما الحياة الدنيا إلا لعب و لهو، و إن الدار الآخرة لهي الحيوان، و لا وظيفة للإنسان في أدون حياتيه - إن كان إنسانا - إلا التجهز للأخري، و سلوك سبيل القربي فليس عليه إلا سمة العبودية ، و رسم الرقية و المذلة و لا حجاب بينه و بين ربه، ولا مناص من المثول بين يديه.
◽️فعليه أن يقف موقف المسكنة، و ينصب من نفسه شاخص العبودية، يقيم وجهه لرب العزة، و يستقبل ساحة الكبرياء و العظمة، و يتقرب إليه بأسمائه الحسنی و صفاته و وسائل الدعاء.
◽️و يتوسل إليه بالمراقبة في مختلف الليالي والأيام، والشهور و الأعوام، يتعرض لنفحات أنسه، ونسائم قدسه، كما قال (ص): إن لربكم في أيام دهركم نفحات ألا فتعرضوا لها و لاتعرضوا عنها.
◽️فهذه لعمري هي سيرة السابقين المقربين، من رفقة هذا الطريق: طريق العبودية، أعني محمدا و آله الطاهرين، و سائر النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين، و حسن أولئك رفيقا.
◽️و ما بين أيديكم من الكتاب من أحسن ما عمل في هذا الشأن ففيه لطائف ما يراقبه أهل ولاية الله، و رقائق ما یهج في قلوب الوالهين في محبة الله، و جمل ما يلوح للرائضين في عبادة الله، نور الله مرقد مؤلفه العظيم، و أفاض عليه من سحائب رحمته و مغفرته، و ألحقه بنبیه وآله الطاهرين.
#معرفی_کتاب
#قلههای_تهذیب
#اخلاق_و_عرفان
#در_محضر_علامه
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
❇️ قرآن و ادعیه، معرف پیامبر (ص) و ائمه (ع) / مقصد انبیاء، معرفی ذات مقدس حق
🔰امام_خمینی (ره) :
◽️معرف رسول اکرم، قرآن است. همان طور که خود رسول اکرم و حضرت صادق ـ سلام الله علیه ـ [و] ولی الله اعظم جلوۀ تام حق تعالی هستند، قرآن هم همانطور است.
◽️قرآن هم جلوۀ تام خدای تعالی است؛ یعنی، با همۀ اسما و صفات، تجلی کرده است و ولی الله اعظم و رسول اکرم را با آن اشراقهایی که ما ازش اطلاع نداریم و با همۀ اسما و صفات، محقق کرده است. و همین طور ولی الله اکرم حضرت صادق و سایر ائمه را،
◽️لکن معرف ایشان خود کتاب الهی است؛ یعنی، هر کس هر چند در این کتاب مقدس دقت کند و توجه داشته باشد، بیشتر مطلع می شود که آورندۀ او کیست و چه جور آدمی است.
◽️قرآن یک سفره ای است که انداخته شده است برای همه طبقات؛ یعنی، یک زبانی دارد که این زبان هم زبان عامۀ مردم است و هم زبان فلاسفه است و هم زبان عرفای اصطلاحی است و هم زبان اهل معرفت، به حسب واقع.
◽️در این کتاب شریف، مسائلی هست که مهمش مسائل معنوی است. و رسول اکرم و سایر انبیا نیامدند که اینجا حکومت تأسیس کنند، مقصد اعلا این نیست؛ نیامدند که اینجا عدالت ایجاد کنند، آن هم مقصد اعلا نیست، اینها همه مقدمه است.
◽️تمام زحمتها[یی] که اینها کشیدند، چه از حضرت نوح گرفته، از حضرت ابراهیم گرفته تا آمده است اینجا به رسول اکرم رسیده است، تمام مشقتهایی که کشیدند و کارهایی که کردند، مقدمۀ یک مطلب است و او معرفی ذات مقدس حق [است.] کتابهای آسمانی هم، [که] بالاترینش کتاب قرآن کریم است، تمام مقصدش همین است که معرفی کند حق تعالی را با همۀ اسماء و صفاتی که دارد.
◽️عامۀ مردم خیلی ازش چیز می فهمند ـ این کتاب را ـ و خواص هم مسائل بالاتر می فهمند و اخص خواص هم مسائل فوق آن را می فهمند، لکن اِنَّما یَعْرِفُ الْکِتابَ مَن خُوطَبِ به؛ هیچ کس نمی تواند بفهمد.
◽️هر کس بخواهد پیغمبر را بشناسد، قرآن را باید بشناسد و هیچ کس نمی تواند بشناسد. و لهذا، هیچ کس پیغمبر را هم نمی تواند بشناسد. معرف ایشان کتاب خودشان است و معرف حضرت صادق ـ سلام الله علیه ـ بعد از اینکه خود پیغمبر معرف است، خود وجودش معرف است.
◽️این فقهی است که با زبان ایشان بسط پیدا کرده است که برای احتیاج بشر از اول تا آخر، هر مسئله ای پیش بیاید، مسائل مستحدثه، مسائلی که بعدها خواهد پیش آمد، که حالا ما نمی دانیم، این فقه از عهدۀ جوابش بر می آید و هیچ احتیاج ندارد به این که یک تأویل و تفسیر باطلی بکنیم.
◽️خود فقه، خود کتاب و سنت، خود فقهی که اکثرش را حضرت صادق ـ سلام الله علیه ـ بیان فرموده است، این فقه همۀ احتیاجات صوری و معنوی و فلسفی و عرفانی همۀ بشر را در طول مدت الی یوم القیامه [تأمین کرده،] این محتوایش این طور است. اینها معرفی است که خود اینها معرف این بزرگواران اند و ما نمی توانیم که از آنها تعریفی بکنیم که لایق آنها باشد.
◽️ادعیۀ ائمۀ هدی، دعاهای آنها، همان مسائلی را که کتاب خدا دارد، دعاهای آنها هم دارد با یک زبان دیگر. قرآن یک زبان دارد، یک نحو صحبت می کند و همۀ مطالب را دارد، منتها بسیارش در رمز است که ما نمی توانیم بفهمیم و ادعیۀ ائمه ـ علیهم السلام ـ یک وضع دیگری دارد.
به تعبیر شیخ عارف و استاد ما، ادعیه کتاب صاعد است. قرآن نازل؛ تعبیر می فرمود به اینکه قرآن کتاب نازل است که از آنجا نزول کرده است و ادعیۀ ائمه کتاب صاعد است؛ همان قرآن است روبه بالا می رود، جواب اوست تقریباً.
◽️کسی بخواهد بفهمد که مقامات ائمه چی است، باید رجوع کند به آثار آنها؛ آثار آنها ادعیۀ آنهاست. مهمش ادعیۀ آنهاست و خطابه هایی که می خواندند؛ مثل مناجات شعبانیه، مثل نهج البلاغه، مثل دعای یوم العرفه و اینهایی که انسان نمی داند که چه باید بگوید دربارۀ آنها.
📚 صحیفه امام ج20 ص 408
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
✴️هر متنی که به عنوان سطح تدریس میشود، طلبه باید آن را بخواند و بفهمد/ هر وقتی که حوزه انشاءالله توفیق پیدا کرد، متون متناسب با زمان را هم تهیه خواهد کرد.
🔰رهبر معظم انقلاب
🔹دروس سطح خیلی مهم است. فراگیری امهات مطلب اصولی و فقهی موجب می شود که طلبه در درس خارج بتواند استفاده کند؛ والا استفاده نخواهد کرد.
🔹بحث روی این متون فعلی نیست که بگوییم جمود کنیم و حتما بایستی همین متون باشد؛ نه، هر وقتی که حوزه انشاءالله توفیق پیدا کرد، متون متناسب با زمان را هم تهیه خواهد کرد.
🔹هر متنی که به عنوان سطح تدریس میشود، طلبه باید آن را بخواند و بفهمد. روی فهم این متون باید تاکید شود؛ تعمیق به جای حفظ، فکر کردن و تکرار کردن برای تحقق آن مراد، که مطلب را تحقیقی دانستن است.
📚 بیانات ۸۹/۸/۲
#کلام_ولی
#حوزه_علمیه
@almorsalaat
◽️#شهید_مطهری| #انتظار_فرج انسان را به صورت سربازی در می آورد که مطمئن است فرضا خودش از میان برود، ایده اش و هدفش قطعا در آینده پیروز است.
📚یادداشت های شهید مطهری، ج ۹، ص ۳۹۵
#اندیشه_مطهر
@almorsalaat
تفکیک بین ظن و یقین .mp3
1.22M
🔊#اخلاق_و_عرفان| علم، گوهر کم یاب است!
🎙استاد علی فرحانی
📌علم گوهری کم یاب است لذا توجه به این مطلب و تفکیک بین ظن و یقین، موجب میشود که کثیری از صفات رذیله مانند سوءظن از بین رود.
📚 تدریس رسائل. استصحاب. سال 87
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢نقش اساتید و متخصصین رشته های دانشگاهی در بحث های فقهی و علوم انسانی چیست؟
🔰 مقام معظم رهبری
✅ استفاده از اساتید و از دانشهای گوناگون در بحثهای فقهی حرف درستی است و خیلی خوب است و معنایش استفاده از تخصّصها برای #شناختن_موضوعات است.
✅ یکی از کمبودهای اساسی #فقه ما، ضعف معرفت به #موضوعات است؛ چون حکم فقهی، حکمی کلّی است که بر روی #موضوع سوار میشود؛ به یک موضوع تعلّق پیدا میکند. اگر فقیه موضوع را نشناسد، در شناخت حکم و در #تطبیق، اشتباه خواهد کرد؛
✅کما اینکه مثلاً در زمینه مسائل مالی، بعضیها پول را نمیشناسند، اعتبار بانکی را نمیشناسند، بانک را نمیشناسند؛ در نتیجه حکم ربای قرآنی را درست نمیفهمند و ممکن است طور دیگری فتوا بدهند. این یک مثال است؛ مثالهای فراوان دیگری هم وجود دارد. #موضوع_شناسی، خیلی خوب است؛ من استقبال میکنم. این کار خوبی است؛ البته راهش ارتباط با #حوزه قم است.
📚 بیانات در دیدار دانشجویان 77.02.22
#کلام_ولی
#حوزه_علمیه
#علوم_انسانی_اسلامی
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalaat