eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
☣️ماه امام رضا (ع) ماه ذی‌القعده، ماه حضرت ثامن‌الحجج (سلام‌الله‌علیه) هم هست که ولی‌نعمت همه - بخص
⭕️ 23 ذی القعده؛ روز زیارتی امام رضا علیه السلام 🔅 و رأيت في بعض تصانيف أصحابنا العجم رضوان الله عليهم أنه يستحب أن يزار مولانا الرضا ع يوم ثالث و عشرين من ذي القعدة من قرب أو بعد ببعض زياراته المعروفة أو بما يكون كالزيارة 🔰 سید بن طاووس 📌 إقبال الاعمال؛ ج1؛ ص 310 @almorsalaat
🔸دوره تابستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🔰 حوزه صد ساله 🗓 ۷ تیر تا ۷ مرداد ۱۴۰۱ 🔻در قالب ۱۵ نشست با حضور اساتید برجسته ▪️هزینه ثبت نام؛ حضوری: ۱۰۰ هزار تومان، مجازی: ۵۰ هزارتومان فرم ثبت نام 👇 حضوری https://formaloo.com/zoha1 مجازی https://formaloo.com/zoha2 (ترجیحاً از مرورگر فایرفاکس استفاده شود) 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
⭕️ 25 ذی القعده؛ روز دحو الارض 🔅 رَوَيْنَا ذَلِكَ بِإِسْنَادِنَا إِلَى الشَّيْخِ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيِّ رَحِمَهُ اللَّهُ بِإِسْنَادِهِ فِي كِتَابِ الْكَافِي إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الصَّيْقَلِ قَالَ: خَرَجَ عَلَيْنَا أَبُو الْحَسَنِ يَعْنِي الرِّضَا ع بِمَرْوَ فِي يَوْمِ خَمْسٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ ذِي الْقَعْدَةِ فَقَالَ صُومُوا فَإِنِّي أَصْبَحْتُ صَائِماً قُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاكَ أَيُّ يَوْمٍ هُوَ قَالَ يَوْمٌ نُشِرَتْ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ دُحِيَتْ فِيهِ الْأَرْضُ وَ نُصِبَتْ فِيهِ الْكَعْبَةُ وَ هَبَطَ فِيهِ آدَمُ ع. 🔰 سید بن طاووس 📌 إقبال الاعمال؛ ج1؛ ص 310 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠 دحو الارض در المیزان 🔰 علامه طباطبایی 🔅أقول: و الأخبار في دحو الأرض من تحت الكعبة كثيرة، و ليست مخالفة للكتاب، و لا أن هناك برهانا يدفع ذلك غير ما كانت تزعمه القدماء من علماء الطبيعة أن الأرض عنصر بسيط قديم، و قد بان بطلان هذا القول بما لا يحتاج إلى بيان. 📚المیزان ج3 ص 356 @almorsalaat
🔅 سید محمد بن علی موسوی عاملی 🔰 صاحب کتاب مدارک الاحکام
المرسلات
#فقهای_شیعه 🔅 سید محمد بن علی موسوی عاملی 🔰 صاحب کتاب مدارک الاحکام
💠 سید محمد بن علی موسوی عاملی نوه دختری شهید ثانی و صاحب کتاب گرانقدر «مدارک الاحکام فی شرح شرایع الاسلام» است؛ کتاب شریف مدارک الاحکام یکی از مهمترین کتب مرجع در فقه استدلالی است. 🔅ایشان در طول تحصیل با خود شیخ حسن بن زین الدین () هم درس بوده اند. 🔅متن ذیل بخشی از سرگذشت این دو فقیه بزرگ است که در کتاب «اعیان الشیعة» نقل شده است: ⭕️ ثم سافر الشيخ حسن والسيد محمد إلى العراق إلى عند مولانا احمد الأردبيلي قدس الله روحه فقالا له: نحن ما يمكننا الإقامة مدة طويلة ونريد أن نقرأ عليك على وجه نذكره إن رأيت ذلك صلاحا 🔻 قال ما هو؟ 🔻 قالا نحن نطالع وكل ما نفهمه ما نحتاج معه إلى تقرير بل نقرأ العبارة ولا نقف وما يحتاج إلى البحث والتقرير تتكلم فيه فأعجبه ذلك 🔻 وقرأ عنده عدة كتب في الأصول والمنطق والكلام وغيرها مثل شرح المختصر العضدي وشرح الشمسية وشرح المطالع وغيرها وكان قدس الله روحه يكتب شرحا على الارشاد ويعطيهما اجزاء منه ويقول انظروا في عبارته واصلحوا منها ما شئتم فاني اعلم أن بعض عبارته غير فصيح. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🔹 شیخ حسن و سید محمد در نجف خدمت مرحوم مقدس اردبیلی رسیدند. از ایشان درخواست کردند که «چون ما مدت زیادی نمی توانیم در عراق بمانیم اگر صلاح می دانید آنطور که ما می خواهیم به ما تدریس کنید» 🔸 مرحوم مقدس اردبیلی گفتند: چگونه؟ 🔹 پاسخ دادند: ما درس را مطالعه می کنیم؛ هر مطلبی که فهمیدیم نیازی به تقریر شما نیست و خودمان عبارت را می خوانیم و متوقف نمی شویم؛ ولی آنچه نفهمیدیم و نیاز به بحث و تقریر داشت شما برای ما بیان کن مرحوم مقدس اردبیلی این پیشنهاد را پسندید. @almorsalaat
9.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ ⭕️ روش صحیح تحصیل یک علم 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢ملاک نویسندگی در حوزه علمیه 🔰 آیت الله شهید مطهری 🔹اين بنده از حدود بيست سال پيش که قلم به دست گرفته، مقاله يا کتاب نوشته‌‌‌‌‌ام، تنها چيزي که در همه نوشته‌‌‌‌‌هايم آن را هدف قرار داده‌‌‌‌‌ام حلّ مشکلات و پاسخگوئي به سؤالاتي است که در زمينه مسائل اسلامي در عصر ما مطرح است. 🔹نوشته‌‌‌‌‌هاي اين بنده، برخي فلسفي، برخي اجتماعي، برخي اخلاقي، برخي فقهي و برخي تاريخي است. با اينکه موضوعات اين نوشته‌‌‌‌‌ها کاملا با يکديگر مغاير است، هدف کلي از همه اينها يک چيز بوده و بس. 🔹دين مقدّس اسلام يک دين ناشناخته است. حقايق اين دين تدريجا در نظر مردم، واژگونه شده است، و علت اساسي گريز گروهي از مردم، تعليمات غلطي است که به اين نام داده مي‌‌‌‌‌شود. 🔹اين دين مقدّس در حال حاضر بيش از هر چيز ديگر از ناحيه برخي از کساني که مدعي حمايت از آن هستند ضربه و صدمه مي‌‌‌‌‌بيند. 🔹هجوم استعمار غربي با عوامل مرئي و نامرئيش از يک طرف، و قصور يا تقصير بسياري از مدعيان حمايت از اسلام در اين عصر از طرف ديگر، سبب شده که انديشه‌‌‌‌‌هاي اسلامي در زمينه‌‌‌‌‌هاي مختلف، از اصول گرفته تا فروع، مورد هجوم و حمله قرار گيرد. بدين سبب اين بنده وظيفه خود ديده است که در حدود توانايي در اين ميدان انجام وظيفه نمايد. 🔹همچنانکه در برخي از نوشته‌‌‌‌‌هاي خود يادآور شده‌‌‌‌‌ام، انتشارات مذهبي ما از نظر نظم، وضع نامطلوبي دارد. بگذريم از آثار و نوشته‌‌‌‌‌هائي که اساسا مضر و مايه بي‌‌‌‌‌آبروئي است، آثار و نوشته‌‌‌‌‌هاي مفيد و سودمند ما نيز با برآورد قبلي نيست، يعني بر اساس محاسبه احتياجات و درجه‌‌‌‌‌بندي ضرورتها صورت نگرفته است؛ هر کسي به سليقه خود آنچه را مفيد مي‌‌‌‌‌داند مي‌‌‌‌‌نويسد و منتشر مي‌‌‌‌‌کند، بسي مسائل ضروري و لازم که يک کتاب هم درباره آنها نوشته نشده است و بسي موضوعات که بيش از حد لازم کتابهائي درباره آنها نوشته شده است و هي پشت سر هم نوشته مي‌‌‌‌‌شود. 🔹اينکه راه علاج چيست؟ ساده است. هسته اولي اين کار اصلاحي را همکاري و همفکري گروهي از اهل تأليف و تصنيف و مطالعه مي‌‌‌‌‌تواند بوجود آورد. 🔹ولي متأسفانه غالبا ما آنچنان شيفته و عاشق سليقه خود هستيم که هر کدام فکر مي‌‌‌‌‌کنيم تنها راه صحيح همان است که خود ما يافته‌‌‌‌‌ايم. من گاهي به برخي از اهل تأليف، اين پيشنهاد را عرضه کرده‌‌‌‌‌ام، اما آنها بجاي استقبال، رنجيده و اين را نوعي تخطئه سليقه خود تلقي کرده‌‌‌‌‌اند. 🔹اين بنده هرگز مدعي نيست که موضوعاتي که خودش انتخاب کرده و درباره آنها قلمفرسائي کرده است لازم‌‌‌‌‌ترين موضوعات بوده است، تنها چيزي که ادعا دارد اين است که به حسب تشخيص خودش از اين اصل، تجاوز نکرده که تا حدي که برايش مقدور است در مسائل اسلامي «عقده گشائي» کند و حتي الامکان حقايق اسلامي را آنچنانکه هست ارائه دهد، فرضا نمي‌‌‌‌‌تواند جلوي انحرافات عملي را بگيرد، باري حتي الامکان با انحرافات فکري مبارزه نمايد و مخصوصا مسائلي را که دستاويز مخالفان اسلام است روشن کند؛ و در اين جهت «الاهمّ فالاهمّ» را- لااقل به تشخيص خود- رعايت کرده است. 🔹در سه چهار سال اخير، قسمت زيادي از وقت خود را صرف مسائل اسلامي مربوط به زن و حقوق زن کردم، بسياري از آنها به صورت سلسله مقالات در برخي جرائد و مجلات و يا به صورت کتاب منتشر شد. 🔹از اينرو وقت خودم را صرف اين کار کردم که احساس کردم جريان، تنها اين نيست که عملا انحرافاتي در اين زمينه پديد آمده است، جريان اين است که گروهي در سخنرانيها، در سر کلاس مدارس، و در کتابها و مقالات خود، نظر اسلام را درباره حقوق و حدود و وظايف زن به صورت غلطي طرح مي‌‌‌‌‌کنند و به مصداق «خود مي‌‌‌‌‌کشي و خود تعزيه مي‌‌‌‌‌خواني» همانها را وسيله تبليغ عليه اسلام قرار مي‌‌‌‌‌دهند و متأسفانه توده‌‌‌‌‌ اجتماع مسلمان ما با منطق اسلام در اين موضوعات- مانند بسياري از موضوعات ديگر- به هيچوجه آشنا نيست. لهذا با کمال تأسف افراد زيادي را اعمّ از زن و مرد نسبت به اسلام، بدبين ساخته‌‌‌‌‌اند. 🔹اين بود که لازم دانستم منطق اسلام را در اين زمينه روشن کنم تا بدانند نه تنها نتوان ايرادي بر منطق اسلام گرفت، بلکه منطق مستدل و پولادين اسلام درباره زن و حقوق زن و حدود و وظائف زن بهترين دليل بر اصالت و حقانيت و جنبه فوق بشري آن است. 📚 عدل الهی، مقدمه، ص 16 @almorsalaat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| شهید بهشتی در بیان آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی @hawzahnews| حوزه‌نیوز
🌀امروز (چهارشنبه) برگزار می شود: ✅فقه نظام روابط اجتماعی ✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) ⏰ساعت۱۴ 🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح 📡پخش زنده از اسکای روم👇 https://b2n.ir/t49719 ♦️حضور برای عموم طلاب بلامانع است. @almorsalaat
💠 امام جواد علیه السلام الگوی مبارزه با 💠 جواد الائمه علیه السلام بنیانگذار به صورت علنی 🔰 امام خامنه ای 🔻 امام جواد مانند دیگر ائمه معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده شایسته خدا، به با کفر و طغیان گذشت. 🔻 این امام بزرگوار هم گوشه مهمی از جهاد همه جانبه اسلام را در عمل خود پیاده کرد و را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که هنگامی که در مقابل قدرت های و ریاکار قرار می گیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرتها برانگیزیم. 🔻 این بزرگوار نمودار و نشانه است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگی اش با قدرت مزور و ریا کار خلیفه عباسی - مامون - مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه شیوه های مبارزه ممکن، مبارزه کرد. 🔻اولین کسی بود که به طور علنی را بنیان گذاری کرد. در محضر مأمون عباسی، با علما و داعیه داران و مدعیان و موجهان، درباره دقیق ترین مسائل حرف زد و استدلال کرد و برتری خود را و حقانیت سخن خود را ثابت کرد. 🔻 بحث آزاد، ماست، بحث آزاد در زمان ائمه هدی رایج بوده است و در زمان امام جواد به وسیله آن امام بزرگوار با آن شکل انجام گرفته است. 📌 انسان 250 ساله @almorsalaat
التفات به علم حضوری به مراتب متاخر از علم حصولی است و حصول این التفات هم شروطی دارد.mp3
14.88M
🔊| محال است در ابتدای شروع فلسفه اثری از علم حضوری باشد/ علم حضوری یعنی التجافی عن دار الغرور و الخلود الی ادار السرور و الاستعداد للموت قبل حصول الفوت 🎙استاد علی فرحانی 📚بدایه الحکمه. تدریس سال 89 @almorsalaat
🔔 🙏با سلام و عرض تسلیت به مناسبت شهادت جوادالائمه علیه السلام 📍به اطلاع حکمت پژوهان ارجمند می رساند که: ✅ دومین دوره از آموزش کتاب از و ✅ اولین دوره از آموزش کتاب از آغاز می شود. ‼️بزرگوارانی که هنوز آموزش ترم اول را به پایان نبرده و جلسات را تکمیل نکرده اند، جهت ثبت نام در ترم دوم، تا ابتدای مرداد فرصت دارند که جلسات را ببینند و تقریر نوشته و در آزمون پایان ترم شرکت کنند. 📞ارتباط با ما: @admin_doreh 📌مدرسه حکمت طوبی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2