#معرفی_کتاب
📚الذریعه الی تصانیف الشیعه
🔰آقا بزرگ طهرانی
📌لینک دانلود👇
http://alfeker.net/library.php?id=3133
#کتابخانه_مجازی
@fater290
#اطلاعیه
✅ #بانک_صوت دروس استاد علی فرحانی
از آنجایی که #ایتا یک سری مشکلات پیدا کرده و برخی فایل ها که آپلود شده، ازبین رفتن، سعی کرده ایم که #لینک صوت ها رو در کانال بگذاریم.
برخی از اعضا درخواست کردن که صوت ها را در یکی از پیام رسان ها هم بگذاریم.
📌برای دانلود صوت های استاد میتوانید به کانال زیر در #تلگرام مراجعه کنید.👇👇
t.me/darsifarhani
تاکنون دروس: بدایه، الموجز، اصول فقه، کفایه، رسائل قطع و ظن و مکاسب خیارات بارگذاری شده است. بقیه جلسات هم انشالله بارگذاری می شود.
#پای_درس_استاد #تدریس
@fater290
#معرفی_کتاب
📚 مجموعه کتاب های #اجتهاد و #علوم_انسانی
🔰از آثار شهید مطهری
🔸یکی از مهمترین دغدغه های استاد شهید آیت الله مطهری، مسئله پاسخگویی و کارآمدی اسلام در عصر حاضر است. ایشان می فرماید: "براي روشنفکران مسلمان در عصر حاضر، مهمترين مسئله اجتماعي «اسلام و مقتضيات زمان» است."
🔸این شهید بزرگوار معتقدند که چون اسلام دین خاتم است، در همه اعصار پاسخگوی نیازهای بشر است. اما برای پاسخگویی باید دو مسئله را رعایت کرد: ۱- شناخت سیستم قانونگذاری اسلام (اجتهاد) ۲-شناخت شرایط زمان (موضوع شناسی). ایشان می فرماید: "دو ضرورت فوري، مسئوليتي سنگين و رسالتي دشوار بر دوش اين طبقه ميگذارد: يکي ضرورت شناخت صحيح اسلام واقعي به عنوان يک فلسفه اجتماعي و يک ايدئولوژي الهي و يک دستگاه سازنده فکري و اعتقادي همه جانبه و سعادت بخش، و ديگر ضرورت شناخت شرايط و مقتضيات زمان".
ایشان این نگاه را که در واقع همان الگوی صحیح تولید علوم انسانی است، در آثار مختلف تبیین کرده اند که فهرست مهمترین آنها در زیر می آید:
🔹اسلام و نیازهای زمان 🔹خاتمیت
🔹ختم نبوت 🔹ده گفتار/ اصل اجتهاد در اسلام
🔹نظام حقوق زن در اسلام
🔹کلیات علوم اسلامی/اصول فقه، فقه
🔹شش مقاله/ خدمات آیت الله بروجردی
✅به نظر می رسد که مطالعه این کتب برای طلاب ضروری است.
📌متن این کتب و مقالات را می توانید در نرم افزار اندرویدی شهید مطهری به صورت رایگان مطالعه کنید.
🔰ادمین ۹۹/۴/۲۷
#اندیشه_مطهر #اجتهاد
#علوم_انسانی_اسلامی
@fater290
♨️امام خمینی (ره)، حکیم قرآنی
🔰رهبر معظم انقلاب 12/2/87
✅امام بزرگوار ما حکیم بود. امام یک حکیم به معنای قرآنی بود. حکیم یعنی آن کسی که حقائقی را مشاهده میکند که از چشمهای دیگران مغفولٌعنه است؛ پوشیده است. کلمات او، کلماتی ممکن است ساده به نظر بیاید، اما هر چه میشکافید، میبینید لایهها و عمقهای بیشتری دارد. امام اینجوری بود. و شما نگاه کنید به قرآن، آنجاهائی که حکمت به کار رفته است: «ذلک ممّا اوحی الیک ربّک من الحکمة»، ببینید اینها چه است. میبینید به حسب ظاهر توصیههای معمولی است. همین است که ما به همدیگر دائم میگوئیم؛ اما هر چه میشکافید، میبینید عمقش زیادتر است. حکمت این است. امام که یک حکیم بود.
#در_مدرسه_امام_خمینی
#کلام_ولی
@fater290
💢 #تدریس #فلسفه: بدایه الحکمه
🔰استاد علی فرحانی
👈محدوده: کل کتاب
✅تعداد جلسات: 221
⬇️لینک دانلود صوت👇👇👇
ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/bedaye-sadooghi-89-92-kamel/
⬇️لینک دانلود متن پیاده شده👇👇
eitaa.com/soda96/12262
⬇️لینک خرید کتاب در آستانه حکمت (جلد اول از شرح بدایه الحکمه)👇👇
https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat1/
#پای_درس_استاد #فلسفه
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
♨️ #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی
🔰استاد علی فرحانی
💠مبحث #تمایز_علوم و ملاک آن، مسئله ای است که معمولا در ابتدای علم اصول و علم فلسفه، مطرح می شود. یکی از اقوال در بحث تمایز علوم، «#موضوع» است و غالب حکما قائل اند که ملاک تمایز علوم «موضوع» است. از آنجایی که موضوع علم را چنین تعریف کرده اند که «ما یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه» ، بحث ملاک تمایز علوم به بحث از چیستی «#عرضی_ذاتی» کشیده می شود.
💠 محققین از حکما، قائلند که قول به موضوع علم و عرض ذاتی و معنای آن، بر اساس قرارداد و تسالم نیست بلکه این مطلب حاصل دقت نظر در مسئله «#برهان» است. لذا بحث تمایز علوم به بحث «برهان» در علم منطق و «#شروط_مقدمات_برهان» می رسد. «برهان» که وسیله ای برای رسیدن به یقین بالمعنی الاخص می باشد، عصاره علم منطق است و برای فهم جایگاه آن لازم است که سازمان منطقی صحیحی در ذهن داشته باشیم.
💠 استاد علی فرحانی در ابتدای تدریس کتاب بدایه الحکمه، به مناسبت اینکه علامه در مورد موضوع فلسفه می فرمایند: «موضوعها- الذی یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه- هو الموجود بما هو موجود»، به بحث «موضوع علم» می پردازند و با توجه به توضیحی که بیان شد، برای مشخص شدن معنای «#عرض_ذاتی» و جایگاه باب «#برهان»، یک دوره سازمان کتاب «#المنطق» را مرور می کنند و خصوصا باب «برهان» این کتاب را توضیح می دهند. این بحث هم در مقدمه بدایه سال 89 و هم سال 86 بیان شده است و هر کدام در عین اینکه موضوع واحدی دارند، دارای مزایای خاصی هستند.
💠 استماع هر دو دوره برای کسانی که می خواهند #جمعبندی ای از کتاب المنطق خصوصا باب برهان داشته باشند و همچنین بحث موضوع علم و عرض ذاتی را فراگیرند، توصیه می شود.
💢💢💢💢💢💢
✅ #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی،
👈مقدمه بدایه،سال 86
🔸تعداد: 9 جلسه
📌 لینک دانلود از سایت👇👇
http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/borhan-v-arazezati-bedaye86/
💢💢💢💢💢💢
✅ #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی
👈 مقدمه بدایه، سال 89
🔸تعداد: 10 جلسه
📌 لینک دانلود از سایت👇👇
http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/borhan-v-arazezati-bedaye89/
💢💢💢💢💢💢
✳️ قابل توجه است که از شروط مهم استماع این جلسات، رعایت آداب استماع صوت است. صوت استاد در بیان #آداب_استماع بشنوید 👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/aadabe-estemae-soate-doroos.mp3
#منطق
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
♨️♨️ #مجموعه_جلسات جمع بندی کتاب #المنطق مظفر
🎙استاد علی فرحانی
✅ ارائه شده در سال 86 قم
✅ تعداد: 19 جلسه
💠یکی از مهمترین سوالاتی که عموما برای طلاب در طول دوره تحصیلی پدید میآید، جایگاه علم منطق در سیر تحصیلی و محتوایی است. البته تدریس علم منطق در پایههای ابتدایی حوزه نیز این تلقی را برای طلاب به وجود میآورد که منطق دانشی کماهمیت است و آنان را نسبت به مسائل مهم آن بیتفاوت میکند. مسئلهای که آثار خسرانش در سالهای آغازین دورههای اصول و سپس فلسفه نمایان میگردد و جبرانش همتی بلند و سعیی فراوان میطلبد.
💠استاد علی فرحانی در یک دوره نوزده جلسهای به تدریس رئوس مهم منطق مظفر میپردازند که به نوعی #جمعبندی_منطق محسوب میگردد.
💠مطالبی که در این دوره بدان اشاره میشود به تعبیر استاد شاهبیتهای منطق مظفر است که شامل این عناوین میگردد:
1️⃣مسئله تقسیم و تبویب مسائل علم منطق
2️⃣تصور و تصدیق
3️⃣بدیهی و نظری
4️⃣باب قسمت
5️⃣کلیات خمس و حد رسم
6️⃣مبحث قضایا
💠 این دورهی منطق از خصوصیاتی برخوردار است که آن را منحصر به فرد کرده است:
🔅 مهمترین خصوصیت این دوره، نگرشی نوین به مسائل منطقی است که چون آبی روان بر آتش سوالات پراهمیت علم منطق جاری میگردد و مخاطب پس از چند جلسه با جایگاه این دانش ارزشمند در منظومهی فکر و اندیشه آشنا میشود.
🔅همین مسئله باعث میگردد مخاطبی که سالهای آموزش منطق خود را از دست داده است با شنیدن این جلسات احساس بازگشت و عقبافتادگی نکند و خلأهای گذشتهی وی در کنار اطلاعات جدید و ارزشمند استاد همزمان پر شود.
🔅این دوره، برای کسانی که دروس فلسفه استاد را فراگرفتهاند ارزشی مضاعف مییابد که اطلاعاتی ناب و مهم را در اختیار آنان قرار میدهد.
🔅موجز بودن دوره نیز، میل انسان را به شنیدن و فراگیری آن زیاد میکند و از خستگی و واماندگی در بین راه باز میدارد.
✍️سید علیرضا تقوی
📌 لینک دانلود صوت👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Manteq/Jambandi-Manteq-1386
#منطق #جمعبندی #سطح_یک
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
💢 #تدریس #فلسفه: الشواهدالربوبیه
🔰استاد علی فرحانی
👈محدوده: از ابتدای مشهد ثالث تا اشراق ثامن از شاهد ثالث از مشهد ثالث (ص255)
🔹تدریس در: موسسه اسراء
✅تعداد جلسات: 25
⬇️لینک دانلود صوت👇👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/shavahed-al-roboubiah-esra-97-98/?dir=shavahed3
#پای_درس_استاد #فلسفه
@fater290
♨️راهکار اساسی تحول در حوزه
✅علاجی [نیست] جز آنکه شخصیتهایی که:
1️⃣ #مورد_قبول باشند
2️⃣و از حیث #معلومات قابل عرضه باشند
3️⃣در حوزهها باشند و آنها #ابتکار را به دست گیرند.
📚امام خمینی، در پاسخ به نامه شهید مطهری، صحیفه امام، جلد ۳، ص۳۲۸
#در_مدرسه_امام_خمینی
#اندیشه_مطهر #حوزه_و_روحانیت
@fater290
باسلام
✅21مین جلسه تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) دیروز 30/4/99 در موسسه مفتاح برگزار شد.
⭕️موضوع: وجه تقدم عام بر مطلق ص 75
⬇️لینک دانلود👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/taadol-v-tarajih-emam-khomeini/
#تدریس #پای_درس_استاد
#اصول #در_مدرسه_امام_خمینی
@fater290
هدایت شده از
05.mp3
4.72M
🔊🔊#بشنوید
🔰 استاد علی فرحانی
🔘تدریس مبانی حکمت متعالیه، موسسۀ اسراء
💠تقسیم براهین به دو قسم رئیسی
🔻 براهینی که مستقیما دست روی خود موضوع گذاشته و با تمرکز بر روی آن، برهان بر اثبات و نفی اقامه می کنند.
🔻 براهینی که به واسطۀ دیگر موضوعات بدیهی عالم هستی، بر اثبات یا نفی موضوع برهان اقامه می کنند
🔻ابتکار بی سابقۀ علامۀ طباطبایی در نظام حکمت متعالیه
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
#استاد_علی_فرحانی
#فلسفه_اسلامی
#دو_قسم_رئیسی_براهین
#ابتکار_علامۀ_طباطبائی
🆔@meshvagh
💢 #مجموعه_جلسات مبانی حکمت متعالیه
🔰 استاد علی فرحانی
👈 تعداد: 24جلسه
🔹سال ارائه: پاییز و زمستان 97
🔸گروه فلسفه موسسه اسراء(آیت الله جوادی)
💠💠💠💠💠
💠 معرفی مختصر جلسات:
🔅با تامل در این که اصالت الوجود یک قرائت برهانی از موضوع مسائل فلسفی می باشد و مرحوم صدر المتالهین هم اکثر نوآوری های خویش را مبتنی بر این خوانش قرار داده است، به وضوح درک می شود که این مطلب سرنوشت محمولات فلسفی را نیز دچار دگرگونی می کند و باعث ایجاد مفاهیمی جدید از محمولات فلسفی می شود.
🔅لذا حضرت استاد که عقیده شان بر این است، در این جلسات ابتدا اصالت الوجود را با قرائت علامه طباطبایی تبیین فرموده و مباحثی پیرامون کثرت را در مباحث تشکیک و علم حصولی بیان کرده اند.
🔅با پایان این بخش، شناخت ما از موضوع مسائل فلسفی تا مقدار قابل ملاحظه ای تکمیل می شود. لذا استاد در ادامه مباحث برخی از محمولات فلسفی مثل وجوب و امکان ، مستقل و رابط ، قوه و فعل و ... را هم با دید ماهوی و هم با نگاه اصالت الوجودی تبیین نمودند.
🔅این شیوه تدریس منحصر به فرد استاد در این جلسات باعث می شود که نقش اصالت الوجود در نظام فلسفی صدرا و علامه آشکار شود و در سامان یافتن نظام فلسفی طالبان آن، کمک شایانی می کند.
🔅با توجه به مختصر بودن تعداد جلسات این دوره می توان گفت برای کسانی که با مباحث فلسفی استاد آشنایی دارند، نوعی جمع بندی محسوب می شود و نیز برای کسانی که آشنایی لازم را در این باب ندارند، می تواند بسیار مفید واقع شود.
🔰معرفی از: حجت الاسلام باقر نوید
👈 از دانش پژوهان موسسه اسراء
#فلسفه #یادداشت
#پای_درس_استاد #در_محضر_علامه
@almorsalaat
♨️پیامبران و ساخت تمدن
🔰شهید مطهری (ره)
⚡️پيامبران در گذشته اساسيترين نقشها را در اصلاح و بهبود و پيشرفت جوامع داشتهاند. تمدن بشر دو جنبه دارد: مادي و معنوي. جنبه مادي تمدن جنبه فني و صنعتي آن است که دوره به دوره تکامل يافته تا به امروز رسيده است. جنبه معنوي تمدن مربوط به روابط انساني انسانهاست. جنبه معنوي تمدن مرهون تعليمات پيامبران است و در پرتو جنبه معنوي تمدن است که جنبههاي مادي آن نيز مجال رشد مييابد. عليهذا نقش پيامبران در تکامل جنبه معنوي تمدن به طور مستقيم است و در تکامل جنبه مادي به صورت غيرمستقيم.
📚وحی و نبوت ص۲۸
#دین_شناسی #اندیشه_مطهر
@fater290
باسلام
امروز با جمعی از دوستان طلبه، بخش هایی از کتاب #وحی_ونبوت شهید مطهری رو مباحثه کردیم. واقعا کتاب بی نظیری است و ایشان در این کتاب، بروزترین دیدگاه ها رو در موضوع وحی و نبوت تبیین کرده اند و ملاک های بسیار مهمی در مورد دین بیان کرده اند. چند تا نکته در مورد این کتاب به ذهنم رسید که عرض می کنم:
1⃣در ارتباط با آثار شهید مطهری، سعی کنید که حتما #متن کتاب های ایشان را بخوانید و با آنها انس بگیرید و به تدریس استاد اکتفا نکنید. هر چند برخی از آثار ایشان مثل همین کتاب، تدریسی است و نمی توان به مطالعه بسنده کرد.
2⃣در مورد کتاب #وحی_ونبوت، همینطور که خود شهید در ابتدای کتاب می فرمایند، مباحث این کتاب، نیاز به یک دوره مباحث #هستی_شناسی و #انسان_شناسی دارد. به نظرم می آید که اگر یک دوره کتاب #بدایه_الحکمه با تدریس استاد علی فرحانی خوانده شود، در استفاده علمی از آثار شهید مطهری و فهم آنها، تاثیر بسزایی دارد. و بسیاری از سوالات حل می شوند.
3⃣یکی از مسائل مهمی که شهید در این کتاب و سایر آثار مکررا بیان می کنند، این است که تمدن ها و جوامع انسانی بدون استفاده از #دین و #تعالیم_وحی به سرانجام نمی رسند و دچار انحراف می شوند و تمدن و پیشرفت واقعی #فقط در سایه تعالیم انبیاء محقق می شود. امروز که تمدن غرب رو به افول رفته است، جمهوری اسلامی ایران، فرصت بسیار خوبی است که بتوانیم این منطق را عملا اثبات کنیم.
4⃣یکی از نکات جالب این کتاب، هماهنگی این کتاب با بخش نبوت از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی حضرت آقاست. امروز در ضمن بحث، برخی از این موارد را مثل فلسفه نبوت و هدف انبیاء، تطبیق دادیم.
5⃣در مورد ختم نبوت نیز در این کتاب در نقد دیدگاه مرحوم اقبال لاهوری، بیانات فوق العاده ای دارند.
6⃣در یکی از فصل های این کتاب، نمایی اجمالی از انسان شناسی، شناخت شناسی، جهان بینی و ایدئولوژی اسلامی را بیان می کنند که خواندن آن بسیار لذت بخش است.
♨️ #حتما #حتما این کتاب رو تهیه کنید و #چندبار بخوانید.
🔰محسن ابراهیمی ۹۹/۵/۲
@fater290