المرسلات
♦️#معرفی_تدریس| کتاب ریاض المسائل/ جلد اول/ از کتاب الطهاره 🎙استاد محمدمهدی ستوده 🔊تدریس این کتاب
Tozih_riyaz.mp3
2.39M
🔹توضیحات استاد ستوده پیرامون تدریس کتاب #ریاض_المسائل در پاسخ به سوال یکی از مخاطبین ارجمند
#فقه #سطح_یک
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
🌀#تدریس| المنطق مرحوم مظفر
🎙استاد: سید محمد هاشمی
♦️محدوده: از صناعات خمس تا پایان جدل
🔸تدریس شده در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
♻️ تعداد جلسات: ۵۲
⬇️لینک دانلود صوت👇👇
soda96.ir/almantegh2-ostadhashemi/
#منطق #مدرسه_مجازی_المرسلات #سطح_یک
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بشارت تولد حضرت علی علیه السلام خودش کانه معجزه است.
🔷 فرمود مثل پیامبر صلوات الله علیه متولد خواهد شد.
🎙آیت الله بهجت
#امیرالمومنین
@almorsalaat
#پخش_زنده
✅هم اکنون پخش زنده سخنرانی استاد علی فرحانی به مناسبت میلاد امیرالمومنین (ع)
👇👇👇👇
instagram/almorsalaat
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اهتمام مرحوم حاجآقا رحیم ارباب به یک ذکر در ماه مبارک رجب
🎙شهید مطهری
#اندیشه_مطهر
#رجب_شعبان_رمضان
@almorsalaat
nasayehe-akhlaghi-dabare-anjame-aamal-v-ebadate-dar-monasebathaye-sal.mp3
20.2M
✨#اخلاق_و_عرفان| نصایح اخلاقی طلبگی درباره مقید بودن به انجام عبادات و مستحبات شرعی خصوصا در ایام ماه های رجب و شعبان و رمضان
🎙استاد علی فرحانی
📌سخنرانی به مناسبت میلاد امیرالمومنین (ع)، دوشنبه 1400/11/25، هیئت بیت فاطمه، قم
🎥مشاهده فیلم کامل جلسه👇👇
instagram/almorsalaat
#پای_درس_استاد #منبر #اهل_بیت
@almorsalaat
المرسلات
📣#اطلاعیه|سلسله درس گفتارهای نظامهای اسلامی؛ 1️⃣ فقه نظام روابط اجتماعی 2️⃣ نظام اصولی امام خمین
#اطلاعیه
🌀امروز برگزار می شود:
✅فقه نظام روابط اجتماعی
✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره)
⏰ساعت۱۴
🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح (location)
📡پخش زنده از اسکای روم👇
https://b2n.ir/t49719
📡پخش زنده از اینستاگرام👇
instagram/almorsalat
♦️حضور برای عموم طلاب بلامانع است.
@almorsalaat
📌#فقه| حجیت شهرت در انجبار دلالی روایت از دیدگاه شیخ (ره) و تبعّض در آن
🔸یکی از مباحث مطرح شده در کتاب مکاسب شیخ اعظم، مسئله وقف مُؤَبّد است. یکی از ادله این مسئله مکاتبه ای است که جناب ابن مهزیار نقل می کند. مشکلی که این روایت دارد این است که ظاهر آن دلالتی بر مدعا ندارد.
🔸جناب شیخ در تصحیح #دلالت این روایت، از #شهرت استفاده می کنند. به این معنا که فهم مشهور فقها را بر فهم خود مقدم می کنند.
🔸در حالی که آنچه که از اصولیین خصوصا نجفیین معروف است، استفاده از شهرت در جبر #سند است. اما در دلالت مشهور این است که #فهم مجتهد ملاک است و نمی توان فهم دیگران را ترجیح داد.
🔸البته شیخ (ره) علاوه بر اینکه اصل این شهرت را معتبر می داند ولی آن را به تمامه مورد استفاده قرار نمی دهد بلکه در آن #تبعّض قائل می شود.
📝متن مکاتبه: قال: كتبت إلى أبي جعفر الثاني ع أن فلانا ابتاع ضيعة فأوقفها و جعل لك في الوقف الخمس و يسأل عن رأيك في بيع حصتك من الأرض أو تقويمها على نفسه بما اشتراها به أو يدعها موقوفة. فكتب إلى أعلم فلانا أني آمره أن يبيع حصتي من الضيعة و إيصال ثمن ذلك إلى و أن ذلك رأيي إن شاء الله تعالى أو يقومها على نفسه إن كان ذلك أوفق له قال و كتبت إليه أن الرجل ذكر أن بين من وقف عليهم هذه الضيعة اختلافا شديدا و أنه ليس يأمن أن يتفاقم ذلك بينهم بعده فإن كان ترى أن يبيع هذا الوقف و يدفع إلى كل إنسان منهم ما [كان] وقف له من ذلك أمرته. فكتب بخطه إلى أعلمه أن رأيي له إن كان قد علم الاختلاف ما بين أصحاب الوقف أن بيع الوقف أمثل فليبع فإنه ربما جاء في الاختلاف تلف الأموال و النفوس.
🌀جناب شیخ (ره) در تصحیح دلالت روایت با استفاده از شهرت چنین می فرماید:
🔹و أما #دلالة_المكاتبة على كون مورد السؤال هو الوقف المؤبد التام فهي على تقدير قصورها #منجبرة_بالشهرة فيندفع بها ما يدعى من قصور دلالتها من جهات.
🔹الحاصل أن المحتاج إلى #الانجبار_بالشهرة ثبوت حكم الرواية للوقف التام المؤبد لا تعيين ما أنيط به الجواز من كونه مجرد الفتنة أو ما يؤدي الفتنة إليه أو غير ذلك مما تقدم من الاحتمالات في الفقرتين المذكورتين.
🔹نعم، يحتاج إلى #الاعتضاد_بالشهرة من جهة أخرى و هي أن مقتضى القاعدة كما عرفت لزوم كون بدل الوقف كنفسه مشتركا بين جميع البطون و ظاهر الرواية تقريره للسائل في تقسيم ثمن الوقف على الموجودين.
🔹إلا أن #يصلح هذا الخلل و أمثاله #بفهم_الأصحاب الوقف المؤبد التام و يقال إنه لا بأس بجعل الخبر #المعتضد_بالشهرة مخصصا لقاعدة المنع عن بيع الوقف الوقف و موجبا لتكلف الالتزام بسقوط حق اللاحقين عن الوقف عند إرادة البيع أو نمنع تقرير الإمام ع للسائل في قسمة الثمن إلى الموجودين.
📚کتاب المکاسب، ج4 ص97
#پای_درس_استاد #فقه #مکاسب #شیخ_انصاری
@almorsalaat
🔊🔊خلاصه توضیحات استاد در شرح این عبارات را در صوت زیر بشنوید👇👇👇👇
hojjiate-shohrat-dar-enjebare-delali-az-manzare-sheikh-dar-makaseb.mp3
9.41M
📌#فقه| حجیت #شهرت در #انجبار_دلالی روایت از دیدگاه شیخ (ره) و تبعّض در آن
🎙استاد علی فرحانی
🔹استاد در این صوت که بخشی از تدریس کتاب مکاسب شیخ اعظم است، تبیین می کنند که شیخ (ره)، فهم مشهور را در انجبار دلالی روایت حجت می دانند.
#پای_درس_استاد #فقه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تاکید بر اهمیت معنویات برای طلاب و ضرورت انجام اعمال عبادی/ اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب به مطالعه نامه ها و مکتوبات عرفا/ تاکید بر انجام اعمال ام داوود و اهمیت آن
🎙استاد علی فرحانی
📌امروز چهارشنبه، ابتدای جلسه فقه نظام روابط اجتماعی
#پای_درس_استاد #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فقه نظام #روابط_اجتماعی
👈چهارشنبه ۴۰۰/۱۱/۲۷
🎙استاد علی فرحانی
🌀موسسه مفتاح
#پای_درس_استاد
#علوم_انسانی_اسلامی
@majazi_almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉#تعادل_و_تراجیح امام خمینی
👈چهارشنبه ۴۰۰/۱۱/۲۷
🎙استاد علی فرحانی
🌀موسسه مفتاح
#پای_درس_استاد #اصول
#در_مدرسه_امام_خمینی
@majazi_almorsalaat
المرسلات
♦️تاکید بر اهمیت معنویات برای طلاب و ضرورت انجام اعمال عبادی/ اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب به مطا
👆👆👆
♨️پیشنهاد میکنم این جلسه رو #حتما ببینید.
@almlrsalaat
💢خاک عارف خیز همدان
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۸/۷/۸
🔷همدان یک خاک عارفخیز دارد، از [قبیل] مرحوم آخوند ملّاحسینقلی همدانی و شاگردهای ایشان و مرحوم آشیخ محمّد بهاری؛ که خود این مرحوم آقا آسیّد علی عرب، شاگرد مرحوم بهاری و جزو شاگردان مرحوم آخوند ملّاحسینقلی همدانی است.
🔷البتّه آقای تألّهی درک نکردند اینها را؛ یعنی مرحوم آقای آشیخ محمّد بهاری با اینکه از نجف آمده همدان و در همدان از دنیا رفته و مقبرهی ایشان الان در بهار است، امّا در عین حال -ولادت آقای تألّهی در دههی دوّم قرن چهاردهم است، یعنی ۱۳۱۷ یا ۱۳۱۸ [قمری] باید باشد- ایشان درک نکرده مرحوم آقای بهاری را؛ امّا آن حرکت را، آن سلسله را ایشان درک کرده. یعنی در واقع مرحوم آقای تألّهی بقیّةالسّلف این سلسلهی عرفای بزرگ همدانی است.
🔷و من تعجّب میکنم وقتی میبینم همان روحیه در جوانهای همدانی [هست]. خب شرح حال این شهید عزیزمان -شهید چیتسازیان- را که انسان نگاه میکند، همان رشحهی عرفانی را آنجا هم انسان ملاحظه میکند، مشاهده میکند؛ یعنی واقعاً این جوری است؛ یک حرکتی در عالَمِ معنا کأنّه به وجود میآید که دل پیر و جوان را میلرزاند و به خودش متوجّه میکند؛ مثل یک عمود نوری -که از آسمان تا زمین ادامه دارد و همین طور هر کسی به قدر صلاحیّتِ خودش، به قدر قابلیّتِ خودش از آن بهرهمند میشود- یک چنین چیزی را انسان مشاهده میکند.
#کلام_ولی #عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
🎥سیدحسن نصرالله: امام خامنه ای، حسین عصر ماست.
🔸امام خامنه ای: اینکه میبینید فلان مدّعی روشنفکری مثلاً فرض بفرمایید در مورد حزباللهِ لبنان یا سیّدحسننصرالله... ابراز شبهه میکند، این بر اثر نشناختن محیط است... خوشبینانهاش این است که نمیداند در منطقه چه خبر است، نمیداند سیّدحسن نصرالله یعنی چه، حزبالله یعنی چه، ارتباطش با ایران چه تأثیراتی در سرنوشت کشور و سرنوشت انقلاب دارد.۱۳۹۵/۰۴/۱۲
🗓 به مناسبت سالگرد انتخاب سیدحسن نصرالله بعنوان دبیرکل حزبالله لبنان
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙روضه خوانی آیت الله العظمی جوادی آملی برای حضرت زینب سلام الله علیها
#حضرت_زینب #اهل_بیت
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
تفکر در مرگ/ اهمیت، روش، آثار
🔰میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
🔷در نگاه مرحوم ملکی، تفکر در مرگ یکی از مصادیق تفکر است که برای افراد مبتدی در سیر الی الله، نافع است.
📖 ایشان در کتاب اسرار الصلاه، در ضمن بحث از توبه، به این مسئله پرداخته اند. علاوه بر اینجا، در کتاب لقاءالله نیز درباره تفکر در مرگ بیاناتی را افاضه فرموده اند.
#اخلاق_عرفان
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
@almorsalaat
💠اسلام، یک مجموعه هماهنگ است
🔷اسلام خودش يك مكتب است، يك اندام است، يك مجموعه هماهنگ است؛ يعنى تكتك شناختن هم فايده ندارد؛ بايد همه را در آن اندام و تركيبى كه وجود دارد بشناسيم.
🔷ارزيابى ما درباره مسائل اسلامى بايد درست باشد. براى يك اندام، يك عضو به تنهايى ارزش ندارد.
🔷 در اندام انسان، دست، پا، بينى، چشم، گوش، اعضاى درونى مثل معده، روده، قلب و مغز هر كدام يك عضو هستند، ولى آيا ارزش اين اعضا در اين اندام (با اينكه همه لازم و واجب هستند) يك جور است؟
🔷 آيا اگر لازم شد ما يك عضو را فداى ديگرى كنيم، كدام عضو را فداى عضو ديگر مىكنيم؟ آيا اگر لازم شد، قلب را فداى دست مىكنيم يا دست را فداى قلب؟ معلوم است كه دست را فداى قلب مىكنيم چون بدون دست مىتواند زنده بماند ولى بدون قلب نمىتواند، بدون كبد يا مغز و اعصاب نمىتواند زنده بماند.
🔷 اسلام هم اين گونه است، كه اين خودش بحثى است به نام «اهمّ و مهم».
📚مجموعه آثار ج17 ص415
#اندیشه_مطهر #اجتهاد
@almorsalaat
🏴انا لله و انا الیه راجعون
▪️متاسفانه خبردار شدیم که برادر ارجمند و دوست گرامیمان حجت الاسلام رسول مرجانی به رحمت ایزدی پیوسته اند.
▪️درگذشت ایشان را به خانواده آن مرحوم و همه دوستان و آشنایان، تسلیت عرض می کنیم. انشالله که به حق امیرالمومنین (ع) و حضرت زینب (س)، خداوند متعال روح ایشان را غریق رحمت نماید.
▪️تشیع پیکر ایشان امروز ساعت ۱۴:۳۰ از بیتالزهرا (س) به سمت گلزار شهدا انجام می شود.
▪️شادی روح آن مرحوم، فاتحه و صلواتی نثار کنیم.
@almorsalaat
میزان و ملاک حضرت امام است._01.mp3
20.58M
🔊#نگاهی_به_دریا| نکاتی در عرفان از دیدگاه امام خمینی (ره)
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت ضمن اشاره به برخی عبارات امام در کتاب مصباح الهدایه و تفسیر سوره حمد، عرفان حقیقی را همان عرفان امام می دانند که البته فهم و درک آن برای هر کسی حاصل نمیشود. در ادامه نیز با ذکر برخی عبارات شهید مطهری تذکر میدهند که هیچ گاه نباید از امام جدا شد! حتما #بشنوید.
📚رسائل. برائت. مدرسه امیرالمومنین علیه السلام
#پای_درس_استاد #در_مدرسه_امام_خمینی #عرفان #اخلاق_و_عرفان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
⭐️ لوح | فعال کرار؛ مثل امیرالمؤمنین
🔻 رهبر انقلاب: امیرالمؤمنین یکی از القابش «کرّار غیر فرّار» است... یعنی مهاجم، مقتدر، دارای فکر و بدون عقبگرد.... اگر به زندگی #امیرالمؤمنین نگاه کنید، میبینید از اول تا آخر، زندگی آن بزرگوار اینگونه است. علاج ما هم در همین است... فعال، کرّار، خستگیناپذیر و دنبال کنندهی اهداف خود؛ آیندهی چنین ملتی روشن است. ۱۳۸۴/۰۵/۲۸
@almorsalaat
♨️ #تدریس #منطق: المنطق مرحوم مظفر
🎙استاد علی فرحانی
🔺محدوده: کل کتاب
🔹تعداد جلسات: 119
⬇️لینک دانلود 👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/almantegh-Ahvaz-80-81/
#پای_درس_استاد #منطق #سطح_یک
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
3.67M
#مشاوره_مجازی
⁉️#سوال_شما| اگر هدف از تحصیل در حوزه، اسلام شناس شدن (به معنای واقعی کلمه) باشد؛ با این پیش فرض: ١. آیا اساساً عمومی خواندن و شرکت در دروس آزاد، در رسیدن به آن هدف طریق بهتری است یا تحت برنامه مؤسسات تخصصی قرار گرفتن؟ ٢. با توجه به نیازهای بی شمار حوزه دین (خصوصا در عصر حاضر) و تبعاً ضرورت تمحض در تخصص، آیا پیش نیاز ورود به تخصص ها، کسب ملکه اجتهاد (البته اجتهاد حداقلی و نسبی) است یا میتوان در ضمن مشغولیت به تخصص، اجتهاد فقه و اصولی را نیز کسب کرد؟ یا اساساً تحصیل اجتهاد ضرورتی ندارد؟
✅#پاسخ استاد سید مجتبی جواهری را بشنوید
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat