eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
: زوائد علم اصول 🔰بر اساس دروس استاد علی فرحانی @fater290 👇👇👇
المرسلات
#یادداشت: زوائد علم اصول 🔰بر اساس دروس استاد علی فرحانی @fater290 👇👇👇
: زوائد علم اصول 🔰بر اساس دروس استاد علی فرحانی ✍مقرر : احسان چینی پرداز 🔸مقدمه : مهمترین مولفه در تشخیص زوائد یک علم ، شناخت صحیح از آن علم و به آن است ؛ به نحوی که اگر نوع دید به علم صحیح نباشد نتیجتا جای بسیاری از مسائل پرثمر و بی ثمر عوض خواهد شد؛ که البته این خطری است نه چندان کوچک! به طور کلی دو دیدگاه در علم اصول وجود دارد که یکی صحیح و دیگری غلط است؛ و متاسفانه برخی از قضاوت ها در مورد ناکارآمدی برخی مسائل آن به خاطر خلط بین این دو نوع نگرش می باشد! 🔸علم یا آلی است یا اصالی؛ علم اصالی به علمی گفته می شود که برای هر آن ثمره عینی و مطلوب وجود دارد، به نحوی که هیچ گزاره ای از آن وابسته به گزاره دیگر نیست. در مقابل؛ علم آلی به علمی گفته می شود که غرض علم بر آن بار می شود به شکلی که دخالت مسائل در غایت آن علم است. در این علم رابطه بین غایت علم و مسائل آن، رابطه کل و جزء است و برای تحقق آن کل باید مجتمع شوند و الا اگر یکی از این اجزاء طرد شود غرض علم حاصل نخواهد شد. مثلا در علم پزشکی به عنوان یک علم اصالی بر تک گزاره ای مانند: "آموکسی سیلین همچون آزیترومایسین برای عفونت غدد لنفاوی مفید است" ، اثر مطلوب بار می شود به نحوی که حتی اگر طبیب هیچ اطلاعی نسبت به داروهای دیگر نداشته باشد و به همین اطلاعات اکتفا کند؛ در حد همین دارایی قدرت طبابت دارد و هرچه اطلاعات او نسبت به آن بالاتر رود قدرت طبابتش هم بیشتر خواهد شد. با اینکه چنین فرایندی در مهندسی به عنوان یک علم آلی وجود ندارد. 🔸با توجه به این توضیح تفاوت علم آلی و اصالی یک است که خلط این دو ثمرات بدی در علم به دنبال خود خواهد داشت. اما از آنجا که علم اصول یک ؛ نباید از آن انتظار یک علم اصالی را داشت که البته عدم التفات به این تفکیک موجب شده تا با منظر علم اصالی نسبت به زیادت و عدم زیادت مسائل این علم قضاوت شود که البته چنین قضاوتی ناصواب است. ✅اما نگرش صحیح این است که علم اصول علمی آلی است و نه اصالی؛ در نتیجه نباید انتظار داشت که هر تک مساله آن ثمره عینی در فقه و استنباط داشته باشد بلکه همانطور که گفته شد در علم آلی، مسائل دخالت در غایت علم دارند. 🔸برخی مسائل یک علم (معقول) و دخالت برخی دیگر، دخالتی روبنایی( محسوس) می باشد. یعنی درست است که وقتی در عالم فقه و فضای استنباط داخل می شویم؛ مسائل روبنایی و محسوس خودنمایی می کنند اما بدون وجود مسائل زیربنایی، این علم همچون ماشینی خواهد بود که به خاطر نبود قطعه یا قطعات داخلی آن، امکان حرکت نداشته و هرگز ما را به مقصود نخواهد رساند. لذا در تفکیک بین زائد و یا غیر زائد بودن مسائلی که همه یا محققینی اتفاق بر زائد بودنشان دارند همچون مقدمه واجب و یا مبحث مشتق و ... ؛ دخالت تمام مسائل در غایت این علم آن هم اعم از اینکه دخالت محسوس باشد یا غیر محسوس، می باشد. و در نتیجه چنین تفکیکی در این به نام علم اصول با نگاه صحیح که همان آلیت علم است جز به دست یک و صورت نخواهد گرفت. 🔸فتحصل: ادعای اینکه علم متورم شده به این معنی که بسیاری از مسائل اش سودی ندارد و .... این قبیل بیانات و ادعاء ها به راحتی قابل پذیرش نمی باشد و ملاک در صحت یا عدم صحت آنها همان منظر صحیح است. 🔸علاوه بر این؛ چنین ادعائی از لحاظ ملاکات جامعه شناسانه هم به راحتی قابل قبول نیست چرا که سالیان متمادی از می گذرد و تا به حال هزاران متفکر در این عرصه پا به میدان نهاده و اظهار نظر کرده اند و با این حال هیچ کدام ادعای زائد بودن برخی از مسائلی که امروز زائد شمرده می شوند را نداشته اند، حال چطور ما به راحتی ادعای زیادت مسائل یا احیانا ناکارآمدی علم اصول را داریم⁉️ ⛔️البته : مقصود از طرح این نگاه این نیست که علم اصول کنونی زوائدی ندارد؛ بلکه مراد این است که با نگرش صحیح به علم، باید در مورد زیادت مسائل آن قضاوتی شود و الا قضاوت، قضاوتی ناصواب خواهد بود. @fater290
♨️تحول امام در مبانی معرفتی کاربردی و علم فقه بر اساس فقه جواهری (رهبری ۹۹/۳/۱۴) ⚡️امام فقه را وارد عرصه‌ی نظام‌سازی کردند؛ فقه از این مسائل دور بود. البتّه مسئله‌ی ولایت فقیه، هزار سال [بود که] در بین فقها وجود داشت و مطرح میشد، امّا چون این امید وجود نداشت که این ولایت فقیه تحقّق پیدا بکند، هرگز به جزئیّات آن، به مسائلِ آن پرداخته نمی شد. امام این را وارد مسائل اصلی و فقهی کردند. در حوزه‌ی علمیّه‌ی نجف، این را مطرح کردند و درباره‌ی آن بحث کردند؛ بحثهای علمیِ متقنِ محکمِ کاملاً قابل توجّه برای افرادی که صاحب نظر در این زمینه‌ها هستند؛ یا مسئله‌ی مصلحتِ نظام را -که مصلحتِ نظام همان منافع عمومی است، منافع ملّی است، چیزی غیر از آن نیست- امام در فقه مطرح کردند. مسئله‌ی معروف اصولی و فقهیِ «تزاحم» و «اهمّ و مهم» را که در مسائل شخصی و مسائل کوچک به کار میرفت، وارد عرصه‌ی میدان عمومی کردند که در عرصه‌ی اداره‌ی کشور، مسئله‌ی مصلحت نظام و مسئله‌ی «اهمّ و مهم» مطرح میشود. ⚡️یعنی در فقه، ایشان این چیزها را وارد کردند که این، فرصت خیلی بزرگی برای فقه به وجود می‌آورد؛ دست فقه را باز میکند در گستره‌ی تصرّفاتی که میتواند در مسائل گوناگون بکند. به نظر من حوزه‌ها باید از این خیلی قدردانی کنند و استفاده‌ کنند، استقبال کنند. ⚡️البتّه این کاری که امام در این زمینه‌ی فقهی انجام داده‌اند، کاملاً روشمند و قانونمند است؛ یعنی طبق همان -به تعبیر امام- فقه جواهری است؛ یعنی بدعتی در فقه نیست؛ یک استفاده‌ی صحیح از موازین متعارف فقهی است که در اختیار فقها است.   @fater290
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
═✧❁﷽❁✧═ 📢 اطلاعیه دوره پنجم طرح بینش مطهر با محوریت آثار (ره) ⬅️ ثبت نام ویژه 📌 باحضور اساتید مطرح حوزه و دانشگاه : 🔰حجت الاسلام علی فرحانی 🔰حجت الاسلام امین اسد پور 📌مکان برگزاری کلاس ها : 🔰خواهران : موسسه آموزش عالی معصومیه 🔰برادران : حوزه علمیه امام کاظم (ع) 📌آخرین مهلت : ۱۰ تیر ماه 99 👈لینک ثبت نام : https://bineshemotahar.ir/pre_signup/ 💡برای اطلاع از به آدرس زیر 👇 مراجعه فرمائید. https://eitaa.com/bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
💢تقریر نویسی، روش و ثمرات @fater290 👇👇👇
المرسلات
💢تقریر نویسی، روش و ثمرات @fater290 👇👇👇
💢تقریر نویسی، روش و ثمرات 🔰 حجت الاسلام عباس افروزی @A_Afrouzi133 💠 در تقریر نویسی لازم است دو نکتۀ بسیار مهم مورد توجّه قرار بگیرد: یکی روش صحیح تقریر نویسی، و دیگری زمان تقریر نویسی. برای فهم این دو مهم، باید به عقب برگشته و ببینیم اساساً فلسفۀ تقریر نویسی چه بوده است. 💠 ساختمان ذهنی انسان بسان حافظه کامپیوتر، یک حافظه اصلی و طولانی مدت دارد و یک حافظه فرعی و کوتاه مدت. این خصوصیت به خاطر عدم مدیریت و تربیت و تقویت ذهن، برای متعلمین علوم مختلف - بخصوص در علم فلسفه که عمدۀ کار، تصوّر صحیح موضوعات و محمولات است- موجب بروز اختلال در سیستم آموزشی یادگیری شان شده است. 💠 متعلّم به خاطر انس با الفاظ، تعابیر و اصطلاحات مساله را در حافظه کوتاه مدت خود ذخیره کرده و به خاطر اینکه در ذهن خود به نحوۀ چیدن آن الفاظ آرایشی داده است، گمان به یاد گیری آن مساله می برد. غافل از اینکه معنای پشت پردۀ این الفاظ که مراد و مقصود اصلی بوده است را تعقّل و تصور نکرده است‌. () 💠 و به همین خاطر - بر خلاف کسی که از حجاب الفاظ رهیده و به معانی مقصوده نائل گشته- نمی تواند آن مساله را به عنوان مقدمۀ قیاس قرار داده و در مسائل و شبهات و مجهولات گوناگون، پاسخ متناسب اصطیاد کند. به عنوان نمونه مرحوم شهید مطهری به خاطر فهم معانی و مقاصد پشت پردۀ الفاظ، در محیط های مختلف اجتماعی و در مقابله با مکاتب مختلف جهان روز، از اطلاعات فلسفی شان استفاده کرده و از آن دریا جواب های محکم و متقنی صید می کردند. 💠 از این رو بر متعلّم لازمست که خود را از پردۀ الفاظ رهایی بخشیده و راهی به سوی معانی و مقاصد پشت پرده الفاظ، پیدا کند. راه رسیدن به پشت پرده الفاظ، پرینت گرفتن از اطلاعات ذهن است البته از مسیر هارد و حافظه طولانی مدت. 💠 برای این کار لازم است که متعلم از تعابیر و الفاظ خاصی که از کتب و اساتید یاد گرفته دوری گزیده و سعی در به کار بردن الفاظ و تعابیر جدیدی که معانی مقصوده را می رساند، داشته باشد. به عبارت دیگر در تقریر نویسی صحیح نباید الفاظی که در حافظۀ کوتاه مدت ذهن ذخیره شده، مورد استفاده قرار بگیرد. بلکه متعلّم باید در زمان تحریر و پرینت ذهن خود بر روی کاغذ، از الفاظ جدید، و حتی در صورت امکان از زبان دیگر، استفاده کند تا از بازی با الفاظ خارج شده و به جهل خود نسبت به معانی پی ببرد. () 💠 برای خروج از حافظه کوتاه مدت ذهن و ورود در هارد و حافظه اصلی، لازم است که بین زمان مطالعه و کلاس و تحقیق و پژوهش و زمان پیاده سازی ذهن (تقریر نویسی)، فاصله معتنابهی گذاشته شود. به این صورت که بعد از کلاس رفتن و رجوع به رفرنس ها و مطالعه و تفکر و جواب دادن به سؤالات ایجاد شدۀ جدید، با اشتغال به کارهای علمی دیگر و مسائل روزمره حد فاصلی درست کند. در وهلۀ بعد نوبت به تقریر نویسی می رسد. در این زمان متعلّم باید بدون رجوع به کتب و نوشته های سابق، با الفاظ و تعابیر جدید اطلاعات ذهن خود را بر روی کاغذ پیاده کند. 💠 اگر قواعد و زمان تقریر نویسی درست مراعات شود، حین پیاده کردن اطلاعات ذهن، حلقه و زنجیره هایی که سابقا بین تک مساله ها به خاطر عدم توجه و التفات وجود داشته و به آسانی آن ها را متصل می کرده، مفقود می شود. و چگونگی اتصال تک تک زنجیره ها مورد سؤال ذهن قرار می گیرد. که در این حالت مطالب در ذهن جدا جدا و به صورت جزیره جزیره در می آیند. 💠 اینجاست که جای خالی حدوسط هایی که قرار بوده مانند شمع ذوب شوند و خود را فدای پیوند و اتصال بین آن زنجیره ها کنند، احساس می شود. و متعلم به جهل و نادانی خود پی می برد. () 💠 با این روش متعلم می تواند در زمان پایان عملیات تقریر نویسی خود را بالانس کرده با دیدی واقع بینانه سطح و میزان یادگیری اش را اندازه گیری کند. 💠 اگرچه مراعات کردن این روش در ابتدا سخت بوده و منفور نفس قرار می گیرد، لکن اگر تحمل سختی نموده و چندی بدین روش سیر کند، قوت ذهنش به جایی می رسد که در همان گام اول مطالعه و شرکت در کلاس ملتفت زنجیره های مفقوده و مجهولات خود می شود، و با سرعتی بسیار بالا به مقصود نهائی که فهم عمیق و صحیح مطالب است، نائل می گردد. @fater290
♨️امام خمینی، فقیه نوگرای متعبد 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۹/۳/۱۴ ✅امام، یک فقیه نوگرا، یک روحانی نوگرا بود؛ به مسائل با چشم نوگرایانه نگاه میکرد؛ در عین حال بشدّت پابند به تعبّد. امام در عین آن نگاه نویی که نسبت به مسائل فقهی و مسائل اسلامی و مسائل دینی و مانند اینها داشتند، روی مسئله‌ی تعبّد محکم ایستادند؛ هم تعبّد در احکام، هم تعبّد در مراسم دینی. @fater290
♨️پاسداری از و در تولید علوم انسانی @almorsalaat 👇👇👇
tarighe-foghaha-v-tolode-oloome-ensani-990312.mp3
14.59M
🔉🔉 ♨️پاسداری از و در تولید علوم انسانی 🔰استاد علی فرحانی 🔰🔰🔰🔰🔰 استاد در این صوت، بیان می دارند که یکی از مسائل بسیار مهم که در تولید علوم انسانی باید رعایت شود، مسئله رعایت (فقه جواهری) در تولید علوم انسانی است. ایشان با آسیب شناسی این مسئله می فرمایند که هر کس طریقه مرسوم فقها را در تولید علوم انسانی رعایت نکند، در واقع، تاسیس کرده است که بسیار مورد مذمت و انکار فقهاست. ایشان همچنین می فرمایند که تفاوت مسائل جدید و مسائل قدیمی فقه در روش استنباط نیست، بلکه تفاوت در موضوع شناسی است و این است معنای آنکه امام فرمود: "فقه جواهری با رعایت زمان و مکان" و از همینجا تفاوت و مشخص می شود. با توجه به این نگاه، بیان می دارند که ابتدا لازم است که طریق فقها در مسائل سنتی و قدیمی فقه، فراگرفته شود و سپس در موضوعات جدید، پس از شناخت صحیح موضوع، اعمال شود. 📌فقه فرهنگ، ۹۹/۳/۱۲، موسسه مفتاح   @fater290
💬 سلام آقای ابراهیمی. اگه براتون ممکنه پشتیبان فاطر رو در تلگرام هم ایجاد کنید و دقیقا همین فتیل ها رو در اونجا هم آپلود کنید. چون خیلی از گروه ها و کانال هایی که ما یا سایر عزیزان فعالیت دارن در تلگرامه و برای اشتراک گذاشتن مطالب استاد فرحانی دچار مشکل شدیم. اگه اینکارو بکنید خیلی ممنون میشم😘❤️ باور بفرمایید گستردگی تلگرام خیلی بیشتر از ایتاست. ما الان میخوایم چهار تا فایل برای یکی بفرستیم همه تلگرام دارن دچار مشکل شدیم. ان شاالله پشتیبان فاطر رو در در تلگرام هم داشته باشیم. تا بلکه خیلی از دوستان و کسانی که نیاز جدی به مطالب استاد دارن بی بهره نباشن. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📌پ.ن: بنده متاسفانه به این دلیل که چند تا مشغله دارم، ایتا رو هم خیلی به سختی فرصت میکنم که به روز کنم. اگر کسی از شاگردان و یا علاقه مندان استاد میتونن در زمینه اداره کانال، خصوصا بارگذاری مطالب در سایر پیام رسان ها، با بنده همکاری کنن، به آیدی بنده پیام بدهد. باتشکر. @fater290
با سلام امروز هم مطابق روال هفته های گذشته، جلسه در موسسه مفتاح به صورت و تشکیل شد. موضوع این جلسه به نوعی ادامه جلسه قبل بود. در جلسه قبل استاد این مطلب را تبیین فرمودند که در تولید علوم انسانی باید که همان است، مراعات شود. در این جلسه استاد در مورد دو رکن اصلی استنباط که و است، به تفصیل صحبت کردند و خصوصا مسئله موضوع شناسی را مورد بررسی قرار دادند و فرمودند که یکی از عمده ترین دلایل عدم کارآمدی فقه در عصر حاضر عدم موضوع شناسی کامل و صحیح است. ایشان در ادامه عباراتی از بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوع فقه هنر را خواندند و شرح دادند و مسئله نقش و را در نگاه رهبر انقلاب تبیین کردند. صوت بیانات استاد را به زودی در کانال خواهم گذاشت. @fater290
💢لزوم ساده زیست بودن روحانیون‌ 🔰امام خمینی، صحیفه ج۱۹ ص۲۴۶ 🔺یکی از امور مهم هم این است که روحانیون باید ساده زندگی کنند. آن چیزی که روحانیت را پیش برده تا حالا و حفظ کرده است، این است که ساده زندگی کردند. آنهایی که منشا آثار بزرگ بودند، در زندگی ساده زندگی کردند. آنهایی که در بین مردم موجّه بودند که حرف آنها را می‌شنیدند، آنهایی ساده زندگی کردند. 🔺در آن وقتی که ما اوایلی که آمدیم قم، در آن جا چه اشخاصی بودند، شخص اول قم در جهت زهد و تقوا و اینها مرحوم آشیخ ابو القاسم قمی، مرحوم آشیخ مهدی و عده دیگری، و شخص نافذ آن جا و متقی، مرحوم آمیرزا سید محمد برقعی و مرحوم آمیرزا محمد ارباب؛ همه اینها را من منزل‌هایشان رفتم. آن که ریاست صوری مردم را داشت و ریاست معنوی هم داشت، با آن که زاهد بود، در زندگی مشابه بودند. 🔺مرحوم آشیخ ابو القاسم؛ من گمان ندارم هیچ طلبه‌ای مثل او بود، زندگی‌اش یک زندگی‌ای بود که مثل سایر طلبه‌ها، اگر کمتر نبود، بهتر نبود، کمتر هم بود. مرحوم آمیرزا محمد ارباب که من رفتم مکرر منزلشان، یک منزلی داشت دوسه تا اتاق داشت خیلی ساده، بسیار ساده. مرحوم آشیخ مهدی همین طور، سایرین هم همین طور، عده هم زیاد بودند آن وقت. 🔺وقتی انسان در آن محیط واقع می‌شد که اینها را می‌دید، همین دیدن اینها برای انسان یک درسی بود، وضع زندگی آنها برای انسان، یک وضعی بود، درس بود برای انسان، عبرت بود. 🔺هر چه بروید سراغ اینکه یک قدم بردارید برای اینکه خانه‌تان بهتر باشد، از معنویت‌تان به همین مقدار، از ارزش‌تان به همین مقدار کاسته می‌شود. ارزش انسان به خانه نیست، به باغ نیست، به اتومبیل نیست. اگر ارزش انسان به اینها بود، انبیا باید همین کار را بکنند. انبیا سیره‌شان را دیدید چه جور بوده. ارزش انسان به این نیست که انسان یک هیاهو داشته باشد، یک اتومبیل کذا داشته باشد، یک رفت و آمد زیاد داشته باشد. 🔺ارزش روحانیت به این نیست که یک بساطی داشته باشد و یک دفتری و یک دستکی داشته باشد. فکر کنید ارزش انسان را به دست بیاورید، ارزش روحانیت را از دست ندهید. 🔺در کیفیتِ تحصیلِ علوم هم هر چه بروید سراغ تجملات- و ان شاء الله نمی‌روید- از علومتان کاسته می‌شود. آنهایی که این کتاب‌های قطور را نوشتند و پر ارزش را، زندگی‌شان یک زندگی طلبگی بوده، مثل شیخ انصاری و مثل امثال اینها؛ یک زندگی طلبگی بوده. آنها توانستند اسلام را در همه جهات حفظ کنند و فقه را به پیش ببرند و مسائل دینی را افزایش بدهند- یعنی فروع را- و آن کتاب‌های ارزشمند را عرضه کنند به مردم. برای اینکه، آنها ارزش را به این نمی‌دانستند که من خانه‌ام باید چه جور باشد، حالا سه تا اتاق داریم کم است، چهار تا. شما خیال می‌کنید که اگر ده تا اتاق هم باشد کافی برای شما هست؟ خیر، اگر همه این دنیا را به یک کسی بدهند، کافی نیست، می‌گوید: باید برویم جای دیگر. @fater290