1556012905-9614-24-5.pdf
370.8K
📔زیارت غدیریه از منظر روش تفسیری مصداق یابی
◽️میثم خلیلی
◽️عبدالله اصفهانی
◽️ فاطمه حسینی
#مقاله
#زیارت_غدیریه
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰شرح زیارت جامعه کبیره
🔰آیت الله سید محمد ضیاءآبادی
«السَّلاَمُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الدُّعَاةِ»
«سلام بر امامان دعوت كننده به سوی حقّ...»
📔 «ائمّه» جمع امام و «دعاة» جمع «داعی» است.
امام داعی یعني امامی كه دعوت كننده است.
قبلاً هم ضمن جملات گذشته شبيه اين جمله را داشتيم:
«اَلسَّلامُ عَلَي الدُّعاة اِلَي اللهِ»
«سلام بر كساني كه دعوت كنندگان به سوي خدا هستند».
منتهی اين جمله با آن جمله فرقی دارد؛ در آنجا كلمهی ائمّه نبود و در ضمن، اينجا دعوت، متفرّع بر امامت شده است:
«اَلسَّلامُ عَلَي الْاَئِمَّة الدُّعاة»
سلام بر اماماني كه از شؤونشان دعوت كردن است. ديگر اينكه، آنجا قيد «اِلَي اللهِ» بود، دعوت كنندگان به سوي خدا؛ امّا در اينجا قيد «اِلَي اللهِ» نيست، به طور مطلق است. حال، احتمال دارد «دعاة» كه دنبال «الْاَئِمَّة» آمده، بيانگر اين باشد كه ما به امامت شما قائليم، همان امامتی كه نظير نبوّت است و نبوّت ارتباط خاصّ معنوی است كه نبی با عالم ربوبی دارد؛ امامت نيز چنين است؛ منتهي، آن ارتباط نبی را تعبير به «وحی» می كنيم و از ارتباط امام تعبير به «الهام» می كنيم و اگر هر دو هم وحی باشد، وحی نبی وحی تشريع است و وحی امام وحی تبيين؛ يعني نبی شريعت را از طريق وحی مي گيرد و به بشر ابلاغ می كند و امام آن شريعت را از طريق وحی براي مردم تبيين می كند و هر دو مصون از خطا و معصومند. حال، ما خطاب به امامان (علیهم السلام) می گوييم :
ما اعتقاد به امامت شما داريم؛ يعنی آن ارتباط معنوی با عالم قدس ربوبی را درباره ی شما قائليم كه بر اثر آن ارتباط، الهامات غيبی مصون از هر گونه خطا از جانب خدا به شما می رسد. بعد مي گوييم: اين امامت كه عبارت از ارتباط با عالم قدس ربوبی است،قهراً از شؤونش دعوت به سوی حقّ است.چون امام حقّ را آن چنان كه هست می بيند و بشر را به سوی آن دعوت مي كند.
متفرّع بودن:
در فرع نسبت به اصل قرار گرفتن.
#امام_هادی_ع
#زیارت_جامعه_کبیره
#وحی_امام_وحی_تبیین
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
آموزش نگارش چکیده، مقدمه، نتیجه.pdf
77.7K
🔰آموزش نگارش
📜چکیده
📜مقدمه
📜نتیجه
#آموزش_چکیده
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
1203076.pdf
745.4K
🔰مقاله
🔰معنا شناسی «کان»
🔰و بررسی آن در آیات قرآن کریم
🔰 منتخب دوازدهمین
🔰جشنواره علامه حلی (ره)
◽️محقق:
◽️محمد مهدی هوشیاری
#مقاله
#جشنواره_علامه_حلی_ره
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
✦؛﷽✦
🔰پذیرش ولایت علی علیه السلام
🔰شرط ورود به ولایتالله است
🔰چرایی برجستگی واقعه غدیر
◽️حجتالاسلام والمسلمین حسین اشهد
روز غدیر، پرکارترین روز جبرئیل بوده و سه بار بر پیامبر (ص) نازل شده است و آیات متعددی هم در مورد ابلاغ ولایت وجود دارد.
اشهد با طرح این سؤال که ممکن است برخی بپرسند چرا غدیر اینقدر برجسته است در حالی که امام علی (ع) قبل از این هم به عنوان، ولی و وصی به خصوص در یومالدار معرفی شده بود، تصریح کرد: همان طور که در حدیث یومالدار ذکرشده است، پیامبر (ص) همه خویشاوندان و سران قبائل را در منزلشان جمع کرد و غذایی تهیه فرمودند: و همه را میهمان کردند و بحث ولایت امام را پیش کشیدند و سه شب این ماجرا تکرار شد و پیامبر (ص) بعد از تبیین دشواریهای مسیری که پیش روی ایشان است، فرمودند: چه کسی حاضر است وصی و، ولی بعد از من باشد و تنها امام علی (ع) اعلام آمادگی فرمود.....
💠ادامه مطلب کلیک نمایید
https://b2n.ir/m19881
#امیر_المومنین_ع
#تبیین_اندیشه_غدیر
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰استقبال از عیدالله الاکبر
🔰پای درس حضرت آقا
🍃تعلق عید غدیر به همه مسلمانان
عید غدیر اگرچه شاخص فرقهی امامیهی شیعه است، ولی در واقع با مفهوم و محتوا و مضمون گستردهای که این حادثه دارد، این عید متعلق به همهی مسلمانان، بلکه با توضیحی که عرض خواهم کرد، متعلق به همهی کسانی است که برای بهروزی انسان دل میسوزانند.
ما شیعیان این اعتقاد راسخ را که متکی به دلیل متقن و غیر قابل تردید است، دربارهی امیرالمؤمنین علیبنابیطالب (علیهالسّلام) داریم. این حدیث متواتر - یعنی حدیث روز غدیر - را که همهی محدثین بزرگ اسلام، از شیعه و سنی نقل کردهاند، مستند این عقیدهی متقن میدانیم.
پیغمبر اکرم در یک روز گرم و در یک نقطهی حساس، در مقابل چشم مردم، علیبنابیطالب (علیه الصّلاة و السّلام) را به عنوان امام مسلمین پس از خود و ولی امر امور اسلام معین کرد و به مردم معرفی کرد؛ «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه».(۱) این عطف به آیات متعددی است که ولایت پیغمبر از سوی خدای متعال تثبیت شده است؛ «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله»(۲) و آیات متعدد دیگر. میفرماید: آن کسی که من ولی او هستم، این علی ولی اوست. هر معنائی که ولایت در مورد پیغمبر دارد، همان معنا در مورد امیرالمؤمنین با این نصب پیغمبر و معرفی پیغمبر محقق است. این یک دلیل محکم و مستندِ غیر قابل تردید است. در این خصوص، بزرگان بحث کردهاند. لازم نیست وارد بحثهای اعتقادی بشویم؛ این مسلّم است.۱۳۸۹/۰۹/۰۴
بیانات در جمع ۱۱۰ هزار بسیجی در روز عید غدیر
۱ ) كافی ،ثقة الاسلام كلینی ج ۱ ص ۴۲۰ ح ۴۲؛ تهذيبالأحكام ، شیخ طوسی ج۳ ص۲۶۳؛ منلايحضرهالفقيه، شیخ صدوق ج ۲ ص ۵۵۹؛ بحارالأنوار،علامه مجلسی ج۲۱ ص ۳۸۷؛ كنز العمال، متقی هندی، ج۱۳، ص ۱۰۵.
فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدادُوا كُفْراً لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ قَالَ نَزَلَتْ فِی فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ آمَنُوا بِالنَّبِيِّ ص فِی أَوَّلِ الْأَمْرِ وَ كَفَرُوا حَيْثُ عُرِضَتْ عَلَيْهِمُ الْوَلَايَةُ حِينَ قَالَ النَّبِيُّ ص مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ ثُمَّ آمَنُوا بِالْبَيْعَةِ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع ثُمَّ كَفَرُوا حَيْثُ مَضَى رَسُولُ اللَّهِ ص فَلَمْ يَقِرُّوا بِالْبَيْعَةِ ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْراً بِأَخْذِهِمْ مَنْ بَايَعَهُ بِالْبَيْعَةِ لَهُمْ فَهَؤُلَاءِ لَمْ يَبْقَ فِيهِمْ مِنَ الْإِيمَانِ شَيْءٌ »
ترجمه:
امام صادق (ع)در باره قول خداى عز و جل: «آنها كه ایمان آورده و باز كافر شدند، ایمان آورده و باز كافر شدند و آنگاه بر كفر خود افزودند، هرگز توبه آنها پذيرفته نگردد» فرمود: اين آيه در باره فلان و فلان و فلان (خلفاء ثلاثه) نازل شده كه ابتدا به پيامبر (ص) ايمان آوردند و چون ولايت علی(ع) به آنها عرضه شد، انكار كردند، همان زمان كه پيامبر (ص) فرمود: هر كس من مولاى او هستم اين على مولاى او است، سپس بوسيله بيعت كردن با امير المؤمنين (ع) ايمان آوردند، و بعد چون رسول خدا (ص) درگذشت كافر شدند، و بر بيعت خود پايدارى نكردند، سپس بوسيله بيعت گرفتن براى خود از كسانى كه با امير المؤمنين (ع) بيعت كرده بودند، بر كفر خود افزودند، پس در ايشان اثرى از ايمان باقى نماند.
۲ ) سوره مبارکه المائدة آیه ۵۵
إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ وَهُم راكِعونَ
ترجمه:
سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند؛ همانها که نماز را برپا میدارند، و در حال رکوع، زکات میدهند.
#استقبال_از_عید_الله_الاکبر
#پای_درس_حضرت_آقا
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh