eitaa logo
الذکر الحکیم
618 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
339 ویدیو
25 فایل
﷽ ( ذلک نتلوه علیک من الآیات و الذکر الحکیم ) سوره آل عمران 58 مطالب این کانال جمع آوری شده از سخنان و کتب حضرت استاد آیت الله سید حسن ابطحی و همچنین قرآن مجید است. ان شاء اللّه تحت عنایات آقا امام زمان علیه السلام مفید واقع می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر کاری با امام زمان ارواحنافداه داشتید از طریق حضرت زهرا سلام الله علیها وارد شوید. منظورم این نیست که بگویید: آقا به پهلوی فاطمه ی زهرا سلام الله علیها... این حرفهارا شما کمتر بزنید. اول یک سلام به فاطمهٔ زهرا سلام الله علیها بکنید و بگویید: السلام علیک یا بنت رسول الله، به آقازاده تان بگویید که این حاجت ما را بدهند. از این راه که وارد شوید خیلی زود حجة‌بن‌الحسن ارواحنافداه به شما جواب می‌دهند. از سخنان حضرت استاد آیت الله سیّد حسن ابطحی @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سؤال چهارم: امراض جسمی چه رابطه‌ای با روح انسان دارند؟ و آیا امراض روحی شباهتی به امراض جسمی انسان دارند؟ من تجربه زیاد دارم اگر روح سالم باشد بدن هم سالم است. بعضی از اطباء نوشته‌اند که ۸۰ درصد امراض جسمی به وسیله تلقین روح به وجود می‌آید، و ۸۰ درصد به وسیله تقویت روح از بین می‌رود. بدانید امروز اکثر دانشمندان دنیا متوجّه این کلام الهی شده‌اند که روح را بسازید تا بدنتان سالم شود. شما نگاه کنید اگر بخواهید به جایی که می‌ترسید بروید این ترس ضعف روح است! امّا فشار شخص بالا می‌رود. اگر کسی روحش قوی شود، اکثر امراض بدنی خصوصاً امراض معده، مغز و خون معالجه می‌شوند. افراد زیادی با تلقین به وسیله حرف یا دست کشیدن معالجه می‌شوند. اگر از راهش وارد شوید و روح را تقویت کنید، مریض را شفا می‌دهید. و اگر کسی روحش را بسازد تزکیه‌نفس کند و به کمالات روحی برسد مریض نمی‌شود. لذا سعی کنید روحتان را بسازید، قوی کنید، استقامت داشته باشید، در صراط مستقیم باشید. یکی از نعمتهای الهی این است که انسان روحش سالم باشد و تزکیه کرده باشد، که خیر دنیا و آخرت نصیب او می‌شود. امراض روحی را باید تقریباً مثل امراض جسمی تصوّر کنیم؛ همانطور که ممکن است یک مرض عوارض مختلفی بر روی بدن داشته باشد، گاهی می‌شود یک مرض روحی، ظواهر و امراض مختلفی به وجود آورد. مثلاً مانند این است که انسان ناراحتی معده داشته باشد ولی دست درد و دل درد و سر درد و قلب درد هم به خاطر همان ناراحتی معده بگیرد، گاهی هم یک مرض روحی سبب امراض مختلف روحی می‌شود. مثلاً محبّت دنیا سبب طمع و حرص و خیانت و دزدی و دروغ می‌شود. در امراض جسمی حضرت پیامبراکرم صلی الله علیه وآله فرموده‌اند: المَعِدَةُ بَيتُ الدّاءِ معده خانه همه دردها است اگر انسان معده را خالی نگه دارد، خیلی از امراض رفع می‌گردد و اگر پُرخوری داشته باشد خیلی از امراض به وجود می‌آید!! همین طور اگر انسان محبت دنیا داشته باشد خیلی از امراض روحی به وجود می‌آید و اگر نداشته باشد خیلی از امراض رفع می‌گردد!! شباهت‌های دیگری هم هست که ما در کتابهای «در محضر استاد» و «سیر الی الله» آنها را متذکر شده‌ایم. از فرمایشات حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی کتاب سه کلام @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لَا يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَي الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنتَ مَوْلَانَا فَانصُرْنَا عَلَي الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ـــــــــــــــــــــــــ «دعای مؤمنین» خدا کسی را جز به قدر وسعش تکلیف نمی‌کند. آنچه انسان کسب می‌کند، برای خود انجام داده و آنچه از بدی کسب می‌کند، بر ضرر خود اقدام نموده است. پروردگار ما، اگر ما فراموش کردیم یا خطا نمودیم، ما را مؤاخذه نکن. پروردگار ما، کارهای سختی را بر ما تحمیل نکن، آنچنان که آن را بر گذشتگان قبل از ما تحمیل فرمودی. پروردگار ما، آنچه را که ما طاقت تحمّلش را نداریم، بر ما قرار مده و ما را عفو کن و ما را ببخش و به ما مهربانی کن. تو مولای ما هستی، پس ما را بر جمعیّت کفّار یاری فرما. آیة ۲۸۶ سوره بقره @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️هشتم جمادی الثانی، سالگرد عروج ملکوتی استاد عزیز‌تر از جانمان را خدمت حضرت بقیّةاللّٰه الاعظم و دوستان آن بزرگوار تسلیت عرض می‌کنیم. @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حاج آقا در زندگیشان یک عهد با امام زمان بستند: که من برای شما کار می‌کنم و شما هم زندگی من را اداره کنید. واقعا هم حضرت زندگیشان را اداره می‌کرد! مثلا حاج آقا در یکی از کتاب هایشان غیر مستقیم نوشته بودند من از حوزه پول نمی‌گرفتم تا نیّتم تا درس خواندنم برای امام زمان خالص باشد، نه برای پول گرفتن یا شغل. حضرت هم زندگی حاج آقا را می‌چرخاندند و به عهدی که با حاج آقا بسته بودند پایبند بودند؛ مثلا یک بار حاج آقا خیلی قرض بالا می‌آورند می‌روند حرم حضرت معصومه سلام اللّٰه علیهاٰ به حضرت می‌گویند؛ حضرت هم به دل حاج آقا القا می‌کنند: اینقدر عجول نباش برو خانه برایت از یک جایی جور می‌کنیم اتفاقاً حاج آقا همان روز به یکی از حجره های حوزه اسباب کشی داشتد و جایشان عوض شده بوده. از آن طرف هم یکی از تاجر های تهران خواب امام زمان را می‌بینند که حضرت به او در خواب می‌گویند: همین الان بیدار می‌شوی و به حوزه علمیه قم می‌روی، در آنجا یک شخصی به اسم ابطحی با این مشخصات را پیدا می‌کنی این قدر پول هم به ایشان می‌دهی. تاجر یک‌ دفعه از خواب بیدار می‌شود، باز هم با بی‌خیالی ردش می‌کند و می‌خوابد، حضرت با تشر بیشتری همین را به او می‌گویند باز بی‌خیال می‌خوابد، حضرت این دفعه خیلی جدّی و محکم به او می‌گویند او هم نصف شب بیدار می‌شود و به سمت قم راه می‌افتد. وقتی به قم می‌رسد در مدرسه‌ای که حاج آقا درس می‌خواندند و سکونت می‌کردند هیچ‌کس نبوده، یکی میاید رد می‌شود تاجر از او می‌پرسد: منزل آقای ابطحی را بلدی؟ اوهم می‌گوید: اتّفاقاً تنها کسی که خانه ایشان را بلد است منم چون فقط من بودم که دیروز کمکشان اثاثیه‌اش را جابجا کردم و فقط من می‌دانم خانه‌اشان کجاست تاجر هم پولها را بی هیچ منّتی به حاج آقا می‌دهد و می‌رود... خلاصه شده قضیه از کتابهای : ملاقات با امام زمان جلد ۲ در محضر استاد جلد ۲ @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹کلیپی زیبا به مناسبت هشتمین سالگرد حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از سلمان فارسی نقل شده است که گفت: روزی بعد از رحلت رسول خدا (ص) از خانه بیرون آمدم، در راه علّی بن ابیطالب، امیرالمؤمنین علیه السلام را دیدم؛ آن حضرت به من فرمودند: ای سلمان، بعد از وفات رسول خدا به ما جفا کردی و به دیدار ما نیامدی! من عرض کردم: ای محبوب من، ای امیرالمؤمنین بر شما پوشیده نیست که غمّ و اندوهی که از دوری رسول خدا وجودم را احاطه کرده بود مانع شد‌ که خدمتتان برسم. علیّ ابن ابی طالب صلواة الله علیه به من فرمودند: ای سلمان اینک به منزل فاطمه برو که ایشان دلتنگ و مشتاق دیدار تو هستند. می‌گوید: من که از خوشحالی شگفت زده شده بودم به آن حضرت عرض کردم: ای امیرالمؤمنین! بعد از وفات رسول خدا هدیه‌ای از بهشت آورده شده است!؟ فرمودند: بله ای سلمان. سلمان می‌گوید: من با سرعت خودم را به منزل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رساندم و‌ درب خانه را زدم، فضّه خدمتگزار حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پشت در آمد و به من اجازه ی ورود داد؛ من به محضر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مشرّف شدم؛ دیدم که آن حضرت نشسته اند و عبائی بر سرشان کشیده و خود را پوشانده‌اند، چون مرا دیدند، فرمودند: ای سلمان، بعد از وفات پدرم رسول خدا صلی الله علیه و‌ آله به ما جفا کردی و به دیدار ما نیامدی. سلمان می‌گوید: (چون خواستم دلیل نیامدنم را برای آن حضرت بیان کنم و) عرض کردم: آیا من به شما جفا کرده ام؟! آن بانوی بزرگوار به من فرمودند: ای سلمان سکوت کن، بنشین و‌ در آنچه می‌گویم بیندیش، من دیروز خودم با دستان خود درب اتاق را بستم و در همین جا نشسته و‌ درباره وفات پدرم رسول خدا صلی الله علیه وآله به فکر فرو رفته بودم، حزن و اندوه سینه‌ام را فرا گرفته بود، به ناگاه دیدم بدون اینکه کسی درب اتاق را باز کند در باز شد و چهار بانو که هیچ بیننده‌ای مانند آنها را در زیبایی و جمال ندیده بود، بر من‌ وارد شدند. من در برابر آنها ایستادم؛ اظهار ناآشنایی کردم و گفتم: شما از اهل مدینه هستید یا مکه؟ آنها گفتند: ما نه از اهل مدینه هستیم نه از اهالی مکّه، ما حتّی از اهل زمین هم نیستیم، ما حورالعین می‌باشیم؛ ای دختر رسول خدا! ما مشتاق دیدار شما هستیم، پروردگار عالم ما را خدمت شما فرستاده تا شما را در غمّ وفات پدرتان رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) تسلّی دهیم. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: من به یکی از آنها گفتم اسم شما چیست؟ او گفت: «ذرّه». من به او گفتم: حبیبهٔ من! چرا شما را ذرّه نامیده‌اند؟ او پاسخ داد: نام مرا ذرّه نهاده‌اند، چون برای ابوذر غفّاری، صحابی پدرتان رسول خدا آفریده شده‌ام. بعد از یکی از آن خانمها پرسیدم: نام شما چیست؟ او گفت: من سَلمی هستم. از ایشان پرسیدم: چرا سلمی نامیده شده‌اید؟ در جوابم گفت: چون من برای سلمان فارسی، دوست و یاور رسول خدا صلی الله علیه وآله خلق شده‌ام. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: به یکی دیگر از آن خانمها رو کردم و گفتم: نام شما چیست؟ او گفت: اسم من مقدوده است. من از ایشان پرسیدم: چرا نام شما را مقدوده نامیده‌اند؟ او‌ پاسخ داد: چون من برای مقداد بن اسود کندی صحابی رسول خدا آفریده شده‌ام. سپس از چهارمین نفر آنها پرسیدم اسم شما چیست؟ او گفت: من عمّاره هستم، من به ایشان گفتم: چرا نام شما را عماره نهاده‌اند؟ ایشان در جوابم گفت برای اینکه من برای عمّار بن یاسر، یار وفادار رسول خدا آفریده شده‌ام. بعد آنها هدیه‌ای دادند که مقداری از آن را برای تو کنار گذاشته‌ام. سلمان می‌گوید: آنگاه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بشقاب سفیدی را آوردند که در آن خرماهایی از خشکنانج (خشکنانج نانی است که از آرد خالص، شکر،‌ بادام، یا پسته تهیه می‌شود) بزرگتر و از برف سفید تر و از مُشک خوشبوتر بود و ایشان ده عدد از آن خرما ها را به من عنایت نمودند و فرمودند: شب موقع افطار از این رطب ها تناول و فردا هسته آنها را نزد من بیاور. سلمان می‌گوید: من از محضر آن بانوی بزرگوار، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مرخّص شدم و بسوی منزلم به راه افتادم، در راه از کنار هر کس که عبور می‌کردم، به من می‌گفت: ای سلمان! بوی خوش مشک از تو به مشام می‌رسد!! من هم از آنها پنهان می‌کردم که همراه خود چه دارم! تا اینکه به منزل رسیدم و هنگام افطار با آن خرماها افطار کردم امٌا هیچ هسته‌ای در آنها ندیدم. فردا صبح به سوی منزل فاطمه زهرا به راه افتادم، درب خانه را کوبیدم، ایشان به من اجازه ی ورود دادند، چون به محضرشان مشرّف شدم، عرض کردم ای دختر گرامی رسول خدا شما فرمودید که هسته رطب ها را خدمتتان بیاورم ولی من در آنها هسته‌ای ندیدم . ادامه در پست بعد👇 @alzekr_alhakim
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که بعد از وفات پدرشان هرگز نخندیده بودند، از شنیدن سخن من تبسّم نمودند و فرمودند: ای سلمان، این رطب ها از نخلهایی است که خداوند در دارالسلام بهشت برای من کاشته است با دعائی که پدرم رسول خدا به من آموختند و من هر صبح و شام ان دعا را می‌خوانم. سلمان می‌گوید: به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها عرض کردم: ای بانوی من، این دعا را به من تعلیم بفرمائید، ایشان فرمودند: ای سلمان اگر می‌خواهی خدای متعال را ملاقات کنی در حالی که از تو راضی باشند و بر تو غضب نکند و اگر می‌خواهی تا زنده هستی، وسوسه هیچ ‌شیطانی به تو ضرر نرساند، بر خواندن این دعا مداومت کن. سلمان می‌گوید: من از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تقاضا کردم که این دعا را به من تعلیم بفرمایند، آن بانوی بزرگوار فرمودند: آن دعا این است: بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ بِسْمِ اللّٰهِ النُّورِ، بِسْمِ اللّٰهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللّٰهِ نُورٌ عَلىٰ نُورٍ، بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِى هُوَ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ، بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ . الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ، وَأَنْزَلَ النُّورَ عَلَى الطُّورِ، فِى كِتابٍ مَسْطُورٍ، فِى رَقٍّ مَنْشُورٍ، بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ، عَلىٰ نَبِيٍّ مَحْبُورٍ . الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِي هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ، وَبِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ، وَعَلَى السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ مَشْكُورٌ . وَصَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ. سلمان می‌گوید: من این دعا را از حضرت فاطمه زهرا آموختم و ان را به بیش از هزار نفر از اهالی مکه و مدینه که تب داشتند، یاد دادم و همه آنها به اذن خداوند بهبود می‌یافتند. منبع: بحارالانوار، جلد۴۳، صفحه۶۶، باب۳ @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خرید خانم ها از بازار.mp3
1.8M
🔹خرید خانم ها از بازار و بیرون از منزل که لازمهٔ آن صحبت با افراد نامحرم است و تا حدی اختلاط، از نظر فقهی و از نظر اخلاقی حکمش به چه صورت است؟ 🔹این کلام از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رسیده است که: «بهترین چیز برای خانم ها آن است که هیچ مردی او را نبیند و او هم هیچ مردی را نبیند.» آیا این روایت صحیح است؟ 💠جلسات پرسش و پاسخ کانون مشهد بیانات حضرت استاد آیت الله سید حسن ابطحی @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«غربال» ۱۰۱ - یک غربال سوراخ گشاد و بعضی از غربالها ریز است ولی بعضی‌ها خیلی‌ درشت است وقتی غربال می‌کنند چند دانه بیشتر در آن نمی‌ماند. اصحاب ائمه‌ اطهار علیهم السّلام گاهی این جور غربال شدند، از بین رفتند و همه ریختند و خدا نیاورد یک‌ چنین امتحانی را برای ما !! صراط مستقیم یعنی هرچه او می‌کند درست است او‌ معصوم است و ما غیر معصوم، او مظهر خداست و ما نه، او بنده خداست و ما نه،‌ صراط مستقیم علی علیه‌السّلام است. حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی کتاب مثال های حکمت آمیز @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دو چیز جزء شرائط اوّلیه‌ی یک مربّی خوب است یک؛ اینکه خودش عامل باشد. یعنی اگر کسی خواست مربّی باشد آنچه را که می‌خواهد در طرف ایجاد کند در خودش ایجاد شده باشد. این خیلی لازم است! مربّی، کسی که در رأس کار و رأس تربیت مردم است باید اوّل خودش را درست کند، اوّل باید خودش را بسازد. اگر خودش را نساخت بیجا واقع شده است... دوّم؛ اینکه مربّی باید استاد هم باشد، باید انسان خودش آگاه هم باشد! یکی آگاهی و یکی هم عمل، این دو چیز حتماً در یک مربّی لازم است. پس یکی عامل بودن خود انسان و یکی هم بلد بودن طرز تربیت دیگران. حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی کتاب حل مشکلات دینی / سوال ۴۳ @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلبستگی حضرت زینب به امام حسین برای چه بود؟.mp3
380.6K
🔹این همه دلبستگی حضرت زینب «سلام الله علیها» به حضرت امام حسین «علیه السلام» برای چه بود؟ 🔹جلسات پرسش و پاسخ کانون مشهد 🔹حضرت استاد آیت اللّٰه سید حسن ابطحی @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«دستورات تمرکز فکر» اوّل: استادم می‌گفت: اگر می‌خواهی تمرکز فکرت در اختیارت قرار بگیرد باید روزی یک ساعت تا چهل روز در اطاق کوچکی که هیچ نوع تزئینات و چیزهائی که توجّهت را به خود جلب می‌کند نداشته باشد، عبادات و دعاها و تلاوت قرآنت و بخصوص اذکار را در آنجا انجام دهی و خود را صد در صد در محضر خدائی که محیط بر همه چیز است بدانی و به چیزی غیر او فکر نکنی و با دقّت کامل مهار فکرت را در دست بگیری و نگذاری کوچک‌ترین حواس پرتی عارضت گردد، در این صورت می‌توانی به مقصد برسی و تمرکز فکرت را در اختیار بگیری و این کار را تمرین نمائی. دوّم: استادم فرمود: یکی از چیزهائی که فکر را متمرکز می‌کند عشق و علاقه شدید به چیزی یا به فردی از افراد است. عشق تمام فکر انسان را به معشوق متمرکز می‌کند و حواسش را از چیزهای دیگر جمع می‌نماید، اگر انسان بتواند به کاری که می‌خواهد انجام دهد علاقه پیدا کند و به آن کار عشق بورزد، کارش را با تمرکز فکر و صحیح انجام می‌دهد. پس بدون تردید یکی از راههای در اختیار گرفتن تمرکز فکر این است که انسان عشق و علاقه شدیدی در خود قبل از انجام هرکار نسبت به آن کاری که می‌کند به وجود آورد. توضیح آنکه: انسان نباید کاری را که به آن علاقه ندارد (بخصوص کارهای فکری) انجام دهد، زیرا در این صورت آن کار با حواس پرتی و ناصحیح انجام می‌شود. بنابراین من به تو توصیه می‌کنم هر کاری را که می‌خواهی انجام دهی اوّل آن را، نتایج آن را، اهمّیت آن را، نقش آن را در سعادت خود و یا اجتماع بشناس و سپس به آن عشق پیدا کن که در آن وقت به موفّقیت کامل خواهی رسید. سوّم: استادم فرمود: یکی دیگر از چیزهائی که تمرکز فکر را در اختیار تو قرار می‌دهد توکل به خدا است... من در اینجا نمی‌خواهم تو را به مرحله توکل وارد کنم، زیرا توکل از مراحل بالائی است که تو هنوز نمی‌توانی به آن دست یابی ولی در همین مرحله تو باید بدانی که همه کارها دست خدا است، لذا نباید از آینده‌ات، از فقرت، از مرضت، از هرنوع چیزی که از آن نگرانی داری بترسی و حواست پرت آنها باشد، و الاّ هرمقدار ایمانت به خدا و توکّلت به پروردگار کمتر باشد مسائل زیادی در زندگی حواست را پرت می‌کند و نمی‌توانی در چیزی که باید تمرکز فکر در آن داشته باشی حواست را جمع کنی. حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی کتاب سیر الی اللّٰه 1 @alzekr_alhakim