الحاد جدید یا شبه جدید؟
🔹برخی معتقدند در الحاد جدید (#آتئیسم) افراد با استفاده از علم تجربی، دلیلهایی برای انکار وجود خدا دارند.
🔸برخلاف الحاد قدیم که افراد دلیلی برای انکار خدا نداشتند؛ بلکه بیدلیل بودند!
⁉️ولی آیا به راستی علم تجربی در جهان معاصر، توانسته است دلیلی برای انکار خدا ارائه دهد؟!
▪️اگر پاسخ مثبت باشد پس یعنی باید ماهیت روششناختی و معرفتشناختی علم تجربی نسبت به گذشته تغییر کرده باشد
♦️چراکه علم تجربی در گذشته فقط میتوانست درباره جهان فیزیکی نظر دهد و درباره متافیزیک ساکت بود
⁉️ولی به راستی علم تجربی امروز، میتواند درباره متافیزیک سخن بگوید و برای بیخدایی دلیل آورد؟!
🔺قطعا پاسخ منفی است چراکه علم تجربی چه در گذشته و چه امروز نمیتواند فراتر از دنیای مادی و فیزیکی سخنی بگوید
🔸نه میتواند چیزی را اثبات و نه میتواند انکار کند.
📌اینجاست که الحاد جدید، تنها یک واژه ژورنالیستی و شوی رسانهای میشود.
🔹مانوری که خود را علمی میداند و مدعی نوآوری در تئوری پردازی برای #خداناباوری است ولی در حقیقت آورده جدیدی جز آنچه در گذشته بوده نیاورده است
🔸اگرچه محتواهای علمی امروز مثل فیزیک و زیست شناسی متفاوت از گذشته است ولی فرایند استفاده از یافتههای علمی برای اثبات خداناباوری، همان روش گذشته است.
#آتئیسم
#خداناباوری
#الحاد_جدید
#خداباوری
#خدا
🌱اندیشه رضوان در شبکههای اجتماعی
@andishehrezvan_official
دین یا دیندار؟ اسلام یا مسلمان؟
🔹جهانی آکنده از دین، به ویژه از نوع ابراهیمی آن، مانند خیابانی پر از تفنگهای پر و آمادۀ شلیک است، پس جای شگفتی نیست اگر این تفنگها روزی به کار گرفته شوند
🔸عبارت فوق از آتئیست مشهور، ریچارد داوکینز است. او این واژگان را چهار روز پس از حمله به برجهای دوقولو در روزنامه گاردین نوشت.
🔺در عبارت او به راحتی میتوان دید که چگونه رفتار نادرست دینداران را به پای دین مینویسد!
▪️در عبارت او میتوان به وضوح دید که رفتار دینداران یکی از منابع مطالعاتی برای ارزیابی دین قلمداد شده است!
🔹این ادبیات در جامعه ایرانی ما نیز به وفور یافت میشود؛ گاه در ذیل #جامعه_شناسی دین و گاه در ذیل عناوین دیگر
🔸این همان چیزی است که امروزه ذهن خیلی از جوانان ما را نیز مشغول خود ساخته است.
🔺ولی باید توجه داشت که اگرچه این سخن نسبت به عرفانهای نوظهور درست است
▪️اگرچه در معنویتهای غیردینی، رفتار دینداران میتواند منبع مطالعاتی برای ارزیابی یک فرقه باشد
❗️ولی نسبت به ارزیابی اسلام چنین نیست
🔺اسلام منبع معرفتی مشخص دارد تا بر اساس آن بتوان اسلام را نقد و ارزیابی کرد
📌برای نقد اسلام اگر کسی مبانی اعتقادی یا عبارات قرآن را نقد کرد، میتواند ادعای نقد اسلام را داشته باشد
▪️نقد مسلمانان، نقد اسلام نیست.
🌱اندیشه رضوان در شبکههای اجتماعی
@andishehrezvan_official
بازگشت به دین یا عبور از دین؟!
🔹نقدهایی که به رفتارهای دینداران وارد میشود دو گونه است:
🔸برخی به هدف بازگشت به دین نقد میکنند.
🔸برخی به هدف عبور از دین نقد میکنند.
🔺دسته اول نقد میکند تا دینداران را بیدار کند که مشکلات شما ناشی از آن است که اسمتان مسلمان است ولی به اسلام پشت کردید
🔺دسته دوم نقد میکند تا بیان کند که مشکلات شما از دینی است که اسمش را یدک میکشید!
📌طرفداران #تمدن_اسلامی (تمدن نوین اسلامی) در زمره دسته اول هستند
📌باورمندان به #سکولاریسم نیز در زمره دسته دوم هستند.
#جامعه_شناسی
🌱اندیشه رضوان در شبکههای اجتماعی
@andishehrezvan_official
ایدئولوژی و سکولاریسم
🔹یکی از چالشهای جامعهشناسی دین با رویکردهای سکولاریستی، آن است که بخشی دین را در ذیل عنوان ایدئولوژی قرار میدهند
🔸آنها معتقدند ادیان گونهای از ایدئولوژی هستند و دینداران نیز نیروهای ایدئولوژیک میباشند.
🔺از آنجا که ایدئولوژیها جامعه را دچار بحران میکنند و محکوم هستند، پس دین و دینداری هم محکوم است.
▪️این تکنیک برای محکومسازی دین و دینداری و گستره نفوذ دین است تا در پرتو آن سکولاریسم ترویج شود
🔺در واقع این تکنیک برای آن است که سکولاریسم خود را اندیشهای غیرایدئولوژیک نشان دهد
🔹ولی به نظر میرسد مرور زمان خود سکولاریسم را به یک ایدئولوژی تبدیل کرده است.
📌ایدئولوژی که باورمندان آن به صورت جزمگرایانه از آن دفاع میکنند و با مخالفان به شدت مقابله میکنند!
❗️در حقیقت مرور زمان نشان داده است که دوگانه «یا ایدئولوژی یا سکولاریسم» غلط است.
📌سکولاریسم هم خودش یک ایدئولوژی است...
#ایدئولوژی
#سکولاریسم
#جامعه_شناسی
🌱اندیشه رضوان در شبکههای اجتماعی
@andishehrezvan_official
مذهب علیه مذهب
یادداشت اندیشه رضوان درباره بازسازی جامعهشناسی دین در ایران (1)
از اینجا بخوانید
✍️ رضا نظریان
#جامعه_شناسی
#سکولاریسم
#ایدئولوژی
🌱اندیشه رضوان در شبکههای اجتماعی
@andishehrezvan_official
🔹مدرسه تخصصی میانرشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهم یا واقعیت؟
🔸با حضور استادان برجسته داخلی و خارجی
در رشتههای پزشکی، فلسفه و الهیات
🔺با صدور گواهی معتبر (بهویژه جهت امتیاز فرهنگی)
🔴 تخفیف ویژه (70 درصدی) برای اساتید دانشگاه و عموم دانشجویان و طلاب
▪️زمان رویداد: 29 و 30 شهریور
📍مکان رویداد: مشهد، مرکز همایشهای بینالمللی شهدای سلامت
✅ حضوری و مجازی ✅
🧭 جزئیات و ثبت نام تا 20 شهریور از طریق لینک زیر:
https://andishehrezvan.ir/?p=5065
♦️در صورت هرگونه مشکل در ثبت نام به @Andisheh_rezvan پیام دهید.
🌱اندیشه رضوان در شبکههای اجتماعی
@andishehrezvan_official
🌱کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ
https://eitaa.com/ISP_NDE
توضیحات تکمیلی درباره رویداد در سایت (آدرس ثبت نام) قرار داده شده است
با این حال در روزهای آتی در کانال نیز ارسال خواهد شد.
🌱اندیشه رضوان در شبکههای اجتماعی
@andishehrezvan_official
مکان برگزاری مدرسه تخصصی میان رشتهای تجربه نزدیک به مرگ توهم یا واقعیت؟
🌱اندیشه رضوان در شبکههای اجتماعی
@andishehrezvan_official
چرا تجربه نزدیک به مرگ؟
🔹مسئله تجربه نزدیک به مرگ از مسائل نوینی است که در دهههای اخیر در جهان مطرح شده است. این مسئله که در چندسال اخیر در ایران نیز به عرصه گفتگوها رسیده است، در زمره مسائل میانرشتهای است؛ چراکه از سویی دادههای فیزیولوژی، روانپزشکی و دیگر دانشهای حوزه پزشکی را در خود جای داده است و از سوی دیگر با مسائل فلسفه و الهیات نیز مرتبط است.
بر این اساس، پرداختن به آن هم برای اندیشمندان ضرورت دارد تا بتوانند ابعاد علمی آن را واکاوی کنند و هم برای مخاطبان عمومی جذابیت ویژهای دارد.
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
#NDE
🌱اندیشه رضوان در شبکههای اجتماعی
@andishehrezvan_official
لوگوی جدید اندیشه رضوان
🔹 همراهی شما مایه دلگرمی ماست
🌱اندیشه رضوان در شبکههای اجتماعی
@andishehrezvan_official
مدرسه تخصصی میانرشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهم یا واقعیت؟
📌 هزینه شرکت در این رویداد را از اینجا بخوانید
🌱اندیشه رضوان در شبکههای اجتماعی
@andishehrezvan_official
آیا در پایان این رویداد برای شرکت کنندگان، گواهی معتبر صادر میشود؟!
در پایان رویداد برای شرکتکنندگان به شرح ذیل گواهی صادر خواهد شد. این گواهی جهت کسب امتیاز فرهنگی با تأیید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دفتر هماندیشی استادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد میباشد.
🔹 شرکت به صورت حضوری (دارای 2 امتیاز فرهنگی معادل 32 ساعت)
مخاطبانی محترمی که حداقل در سه چهارم ساعات رویداد حضور کامل و منظم داشته باشند گواهی حضور کامل را دریافت خواهند کرد
مخاطبانی که کمتر از سه چهارم ساعات را حضور داشته باشند، به میزان دو برابر ساعات حضور خود گواهی دریافت خواهند کرد.
🔹شرکت به صورت مجازی (دارای 1 امتیاز فرهنگی معادل 16 ساعت)
مخاطبان محترمی که حداقل در سه چهارم ساعات کارگاه مشارکت فعال داشته باشند و از هر جلسه خلاصهای 150 کلمهای ارائه نمایند
مخاطبانی که کمتر از سه چهارم ساعت حضور داشته باشند، تنها در صورت ارائه خلاصه 150 کلمهای از هر جلسه، به میزان ساعات حضور آنلاین گواهی دریافت خواهند کرد.
🌱اندیشه رضوان در شبکههای اجتماعی
@andishehrezvan_official