🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش نهم
🔰 توجه به عنصر زمان، یا افتادن در دام #نسبیت_گرایی؟!!
🔺 بخش پنجم مصاحبه غرویان با #روزنامه_شرق:
🔸 خبرنگار: در اینجا این سوال پیش میآید که اگر روایتی سندیت آن اثبات شود ولی به لحاظ #زمانی بر ما دلالت نداشته باشد، چه باید کرد؟
🔹 غرویان : این همان نقطهای است که بسیار حساس است و نیازمند آن است که فقیه و کارشناسان عاقل و آگاه بر #تحولات_زمانه اشراف داشته باشند.
🔹 تشخیص آن، کار ظریفی است و مجتهدین پیش خدا حجت دارند و میتوانند بگویند سند این روایت درست است ولی با #محکمات_دینی در عصر حاضر منافات دارد.
🔹 همانطور که در قرآن میگوییم متشابه داریم و محکم داریم. اگر متشابهات با محکمات نساخت، دست از آن برمیداریم. مثلا در قرآن داریم «الرحمن علی العرش استوی» این به معنای این است که خداوند عرشی دارد که عرش هم برای کرسی و صندلی بلند بکار می رود. خداوند بر منبرش مینشیند.
🔹 همه مفسرین میگویند که منظور از عرش کرسی و صندلی نیست چرا؟ زیرا با محکمات آیات قرآن نمیسازد. خداوند جسم نیست و جا و مکان عادی ندارد.
🔹 یا «یدالله فوق ایدیهم» همه مفسرین میگویند نمیتوانیم قائل شویم به اینکه یدالله همان دست ظاهری است. چرا؟ چون با مبانی دیگر نمیسازد.
🔹در فقه هم همینطور است. اگر روایات را دیدیم که به لحاظ سند محکم است ولی در عصر حاضر بخواهیم به مدلول این روایت عمل کنیم با بسیاری از ارکان دیگر و مبانی دیگر سازگاری ندارد، اینجا باید بگوییم آن مدلولی را که فقها از این روایت درک میکردند، متناسب با شرایط زمانی خودشان بوده دیگر در زمان ما دلالت ندارد.
🔹پس مجتهدین هر اصل میتوانند از یک روایت، دلالتهای مختلفی بفهمند، مدلولهای مختلفی بفهمند، ولی در #عصر_حاضر باید بداند که امروز با گذشته بسیار فرق کرده است.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش 12
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
2️⃣1️⃣ «سنددوازدهم»
🔹 موجسواری #منافقین
🔺 سازمان منافقین که در میان مردم ایران هیچ جایگاهی ندارد و از تنفر و انزجار مردمی برخوردار است با ارزیابی جریانات داخل کشور معتقد است، اختلافات درونی نظام مقدس جمهوری اسلامی را بایستی دامن زد و به اصطلاح، استراتژی موجسواری را در داخل اتخاذ نموده و بر این اعتقاد است که یکی از بحرانهای موجود بحران #مرجعیت است که دامن زدن به جریان #منتظری شکافهای درون نظام جمهوری اسلامی را شفاف و عمیقتر مینماید.
🔺 در این خصوص #رجوی خائن سرکرده منافقین در پی غائله اخير «سخنان آقای منتظری» عنوان داشته است آقای منتظری رژیم جمهوری اسلامی را وارد مرحله تدارک برای سرنگونی نموده است.
🔺 در این ارتباط و به دنبال اولین مرحله اعتصاب در شهرستان #نجف_آباد منافقین اقدام به فعالیت ویژه در آن شهرستان نموده و موفق گردیدند چهار نفر از اهالی ساکن آنرا از طریق رادیو صدای منافق و برنامههای ماهوارهای خود جذب نمایند و پس از برقراری ارتباط متعدد با آنها، موفق شدند ضمن بدست آوردن اخبار و اطلاعات در مورد اولین اعتصاب شهرستان مذکور، محورهایی را برای دامن زدن به اعتصاب و مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی، به آنان ارائه دهند تا توسط آنان، محورهای درخواست شده به مورد اجراء گذارده شود از جمله:
🔺 برقراری تماس تلفنی جهت تهدید و ارعاب مغازه دارانی که اعتقادی به اعتصاب نداشته و اقدام به باز نمودن مغازههای خود مینمودند و تهدید به آتش زدن مدارس، دبیرستانها و …
🔺 در این ارتباط به لطف خداوند متعال و همکاری اهالی شهیدپرور شهرستان نجفآباد، تعدادی از عناصر مذکور شناسایی و با هماهنگی مراجع قضائی دستگیر و بازدداشت گردیدند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4885
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش 13
🎙 #مصاحبه| جانمایه دینداری و تقوا مانع افول حوزههای علمیه است
🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر در پاسخ به این پرسش که با وجود این جریانات مخرّب، آیا حوزه رو به تباهی میرود یا خیر؟ و دلیل آن چیست؟ گفت:
🔸 چونکه سر جمع بدنه ملت ما دینی است، مشخص شدن چهره واقعی این افراد دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. #رضاشاه با گِل مالیدن بر سر، با رفتن در عزاداریها شروع کرد، با جمهوری شروع کرد و قرار بود که حکومت جمهوری راه بیندازد، اما با دیکتاتوری تمام کرد؛ اما چونکه جانمایه مردم دینداری و آزادگی بود، خلاصه بعد از پنجاه سال ساقط شدند.
🔸 این را برای چه طرح میکنم؟ شاید بگویید اینطور که تو میگویی اصلاً نباید اثری از حوزه باقی باشد؛ میگویم که نه جانمایه حوزه دینداری است، سرمایه او کلام صادقین است؛ همه مردم دنبال این هوا هوسها نیستند.
🔸 جریانسازی برای #سامری چند نفر بود؟ یک نفر بود، #قارون و سامری دو نفر بودند و دو جریان فرهنگی و اقتصادی راه انداختند، یکی انحراف اقتصادی راه انداخت که قارون بود، یکی هم انحراف فرهنگی و فنّاوری راه انداخت که سامری بود؛ جامعه را دو شِقّه کردند اما اینها دو نفر بودند؛ این هم خیلی باشد ده درصد هستند؛ جامعه را شِقه شِقه میکنند.
🔸 اما جامعه تا یک جایی جلو میرود و وقتی موسی(ع) پیدا میشود و افشا میکند و گوساله را آتش میزند آن جامعه به فطرت قبلی خود باز میگردد، پس چرا حوزه نابود نمیشود؟ به خاطر آن بُنمایههایش هست. کدام بُنمایه؟ یکی به لحاظ نظری که متصل به قرآن و اهلبیت(ع) است، و دیگری هم به لحاظ عملی که عمدتاً افراد حوزوی نیامدهاند که خدایناکرده بد اخلاقی کنند.
🔸 این همه مراجع پاکنهاد ما، این همه بزرگان ما در حوزه وجود دارند، آن مواردی که بیان کردم، جزو استثناءها هستند، آن دو مورد را که عرض کردم، هیچکدام مرجع نیستند و حتی استادِ تراز هم نیستند، نان پدر را میخورند، نان خانواده و تبار را میخورند؛ اما چه آن آقایی که گفتم طبقه پایین و بالای زندگیاش فرق میکند و چه آقایی که دفتر و خانهاش فرق میکرد، هیچکدام از مراجع تراز نیستند، هیچکدام از اساتید برجسته ما نیستند.
🔸 پس اگر به من بگویید که چرا شما میگویید حوزه نباید این گونه که الان هست، باشد؟ جواب من این است که هر چند بدنه حوزه و بزرگان ما سالم هستند و به همین دلیل است که حوزه محکم و استوار است ولی چرا این حرفها را میزنیم؟ پاسخ میدهم که میخواهیم هزینه خود را پایین بیاوریم.
🔸 چرا قرآن گفت که بعد از نوح «أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ»، نستجیر بالله قرآن حرف بدی زده است؟ چرا قرآن داستان حضرت موسی(ع) را بعد از اینکه از رود عبور کردند افشاگری کرده است؟ برای اینکه هزینه بشر بالا نرود.
🔸 پس امروز حرف آخر من این باشد که اولاً چیستی تنوّع را گفتم، چرایی آن را هم توضیح دادم، ثانیا در ظاهر طبق این دستهبندی نباید اثری از حوزه باشد را توضیح دادم که بدنه ما به لحاظ اندیشه صد در صد اسلامی است، مطابق با قرآن و کلام اهلبیت(ع) است، به لحاظ عمل هم اکثریتِ انگیزهها مطابق دینداری است، لذا دچار چالش که میشوند، آرامآرام برمیگردند، هزینه داریم اما اصلاح هم داریم، این را برای این گفتم که هزینههای خود را پایین بیاوریم و به قول اقتصادیها، بیشینهسازی سود و کَمینهسازی هزینه اتفاق بیافتد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4841
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ| خدا با ماست
💠 #امام_خامنه_ای: بدانید خدا با ماست. ما اگر خودمان، خودمان را حفظ کنیم، انگیزهمان را حفظ کنیم، ایمانمان را حفظ کنیم، عزم راسخمان را حفظ کنیم، عقلمان را بکار بیاندازیم، تدبیر درست بکنیم، بر تمام ترفندهایی که دشمنانمان از جبهههای مختلف و از جهتهای مختلف بکار میبرند حملاتی که می کند که بعضی خیال میکنند ما محاصره شدیم، بر همه اینها فائق خواهیم شد و همه را ان شاءالله به خاک خواهیم نشاند.
#کمک_الهی
#حضرت_موسی
#سپاه_پاسداران
#سردار_سلیمانی
#پیروزی
#نبرد
#مبارزه
#ایمان
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان
🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش 6
🔰 انتقاد علما به دانشگاه ادیان
🔺 حجت الاسلام نواب در خصوص این سخن که بعضی ها شناخت عمیق ادیان دیگر را لازم نمیدانند؛ چرا که معتقدند آسیبی که در این حوزه وجود دارد این است، اساتید تخصصی ادیان دیگر همان اسب تروای علمی هستند که به خوبی با راهکارهای القاء تفکر با مخاطب به ویژه کسانی که در جایگاه شاگردی آنان نشستهاند، آشنا هستند، گفت:
🔸 طلبههایی که در این دانشگاه پذیرفته میشوند قبل از پایه 9 نیستند، باید از حوزه علمیه سطح را داشته باشند؛ دوم اینکه برای مثال از وزارت علوم مجوز الهیات تطبیقی مسیحیت را گرفتهایم؛ الهیات تطبیقی یعنی باید تطبیق داشته باشد.
🔸 اتفاقاً آقای #میلانی یکی از علما درباره دانشگاه ادیان سخنرانی کرده بود و گفته بود که مذهب باطل را مطرح میکنند و ردشان نمیکنند؛ آقای زمانی معاون آقای #اعرافی به دانشگاه آمد و یک جلسه خصوصی با وی داشتم و گفتوگو کردیم؛ گفتیم: آقای میلانی در سخنرانی خود 9 ایراد را بیان کرده است که هفت مورد آن به دانشگاه ادیان و مذاهب مربوط نمیشود؛ تنها دو مورد به ما مربوط است.
🔸 ایشان گفته بود که در دانشگاه ادیان «مدینه المعاجز قطب راوندی» را رد کردهاند؛ ما پایاننامه را آوردیم و گفتیم که کلیت معاجز پذیرفته شده است اما گفته شده مطالبِ ضعیف، در کتاب بوده است.
🔸 همچنین ایشان گفته بود که اینها ادیان دیگر را میآورند و ردّ آنها را نمیگویند؛ آقای زمانی هزار پایاننامه ما را بررسی کرده و اذعان داشت که 95 درصد این پایاننامهها، بحث، بررسی، تطبیق و مقارنه ادیان و مذاهب است.
🔸 ما اینجا معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزههای اهل بیت(ع) را نوشتهایم، این نهایت هدف ما است؛ منتها این معارفه زمانی اتفاق میافتد که شما طرف را بشناسید.
🔸 من به چین و نزد رهبر دائوئیستها رفتم؛ گفتم: «ما راجع به تعالیم «#حضرت» بودا !! اطلاعاتی داریم، شما از تعالیم پیامبر ما چه میدانید؟»
🔸 (خانم مترجم به او گفت ایشان تعبیری را برای بودا استفاده کرد(حضرت) که برای پیغمبر خودشان استفاده میکنند) رهبر دائوئیستها جا خورد؛ گفت: «من هم سال دیگر که آمدید، #قرآن را مطالعه میکنم.» پس اگر میخواهید دیگران شما را بشناسند، شما هم باید آنها را بشناسید و بر عکس.
ادامه دارد ...
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #قرآن، امر به معروف و فعالیت سیاسی/ بخش 3
3️⃣ اصل #نفی_ظلم
🔺 بر اساس آیه «لاینال عهدی الظالمین» بقره 124 «پیمان من به ستمکاران نمی رسد»؛ اصل ظلم نکردن و ظلم نپذیرفتن شکل می گیرد.
🔺 ظلم منکر بزرگی است که برای جلوگیری از آن، بهرهگیری از همه توانمندیهای انسانی ضروری می نماید و نیز امکانات و ابزاری که جامعه را در مسیر درست هدایت میکند. تسلط بر قوای #مقننه و #مجریه و #قضائیه، تنها راه اجرای این اصل قرآنی است.
🔺 وجود مقدس #امیرمومنان علیه السلام مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم را عهدی برمی شمارد که خداوند از عالمان گرفته است: «مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ» نهج البلاغه خطبه 3؛ «اگر نبود عهدى كه خداوند از دانشمندان گرفته كه در برابر شكمبارگى هيچ ستمگر و گرسنگى هيچ مظلومى سكوت ننمايند».
🔺 بیشک همانگونه که تسلط بر قوا برای نفی ظلم، #مشروعیت «عمل سیاسی» را به اثبات میرساند؛ و ظلم، خود منکری بزرگ و نفی ظلم معروف بزرگ سیاسی اجتماعی در جامعه اسلامی تلقی میشود.
🔺 احزاب و گروههای سیاسی که در شعارهای خود همواره بر نفی ظلم از هر نوع آن بر افراد جامعه تاکید میکنند؛ باید بیش و پیش از همه، الگوی مبارزه با ظلم و ظلمپذیرنبودن باشند.
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص32-33
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #شورای_نگهبان/ بخش نخست
🎙 #گفتگو| چرایی وجود نهاد شورای نگهبان
🔹 #حجت_الاسلام_والمسلمین_محمدرضا_مومن در خصوص ضرورت وجود نهادی مانند شورای نگهبان گفت: کشور ما یک کشور دینی است و مردم متدین به مکتب اهلبیت هستند، شیعه دوازده امامی هستند و قاعدتاً اگر قانونی بخواهد در کشور تصویب و اجرا شود یا نظام و حکومتی وجود داشته باشد، باید بر اساس سیره سیاسی معصومین و نظر شارع مقدس باشد و اعتقادات مردم باید لحاظ شود.
🔹 در ماجراهای #مشروطه علمایی که از مشروطیت طرفداری کردند مثل مرحوم #نائینی قائل به حکومت الهی و حکومت #ولایت_فقیه و بسط ید فقیه بودند، ولی مرحوم نائینی در آن زمان امکان آن را نمیدید تا آن را مطرح کند و به همین مشروطه کردن حکومت سلطنتی بسنده کرد و در حقیقت دفع افسد به فاسد کرد.
🔹 اما در مقابل بعضیها مثل مرحوم شیخ #فضل_الله_نوری محکم ایستادگی کردند که حتماً مصوبات مجلس بدون تأیید فقها و مجتهدین نباشد و خلاف شرع صورت نگیرد.
🔹 چرا که اگر صرفاً بر اساس هوا و خواستههای نمایندگان باشد، حکومت نمیتواند دینی باشد، به همین دلیل اصرار کردند که یک هیئت باشد تا این مطلب تامین شود و آن اصل طراز که اصل دوم قانون اساسی مشروطه است به وجود آمد.
🔹 در آنجا در نظر گرفته بودند که بیست نفر از مجتهدین را #مراجع_تقلید وقت به مجلس معرفی کنند و مجلس شورای ملی به اتفاق آرا یا به قید قرعه حداقل ۵ نفر را معین کنند تا مصوبات مجلس را کنترل کنند و اگر اینها تأیید کردند که خلاف شرع نیست، جنبه قانونی و اجرایی پیدا کند. این در مجلس اول ایجاد شد ولی در مجلس بعد عملی نشد و جزء اصول متروک قانون اساسی مشروطه بود و اجرا نشد.
🔹 البته در کشورهای دیگر این نهاد نظیر دارد، در فرانسه شورای قانون اساسی #فرانسه است که قوانین را کنترل میکند. بنابراین به عقیده برخی خاستگاه شورای نگهبان اول به اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه و دوم به نهادهایی مثل شورای قانون اساسی فرانسه برمیگردد که نظیر آن در سایر کشورها هم وجود دارد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4976
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 #عکس_نوشته| بحرانآفرینی با رفراندوم
💠 #شهید_بهشتی (ره): اينکه برخی از #روزنامهها میکوشند تا بگويند در جمهوری اسلامی ما (امروز) يک بحران هست و راه حل اين بحران را در #رفراندوم يا چيزهای ديگر جستجو میکنند، اين کارها اصلا به منظور ايجاد #بحران صورت میگيرد. بحرانی وجود ندارد.
#شهید_بهشتی
#رفراندوم
#بحران_آفرینی
#روزنامه_ها
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
💠 زندگانی خود نوشت آیت الله #سیدمحمدرضا_طاهائی_میبدی 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
💠 زندگانی خود نوشت آیت الله #سیدمحمدرضا_طاهائی_میبدی
🔹 اینجانب سیّد محمد رضا طاهائی میبُدی فرزند مرحوم سیّد علی فرزند سیّد جعفر -عفی الله عنی و عنهما- هستم که هم اکنون به سیّد محمد رضا میبدی مشهور میباشم .
🔹 من از همان اوان کودکی روحانیت را دوست میداشتم و هوای طلبگی در سر می پروراندم تا خاطرهیی در قلبم درخشید، روانم را روشن و راهم را مشخص کرد - شاید اینهم از نیات پاک مرحوم پدرم بوده باشد که خیلی میل داشت من روحانی بشوم .
🔹 به هر حال به دنبال این هدف مقدس حرکت کردم و با تماس با بعضی از روحانیون در مصلای یزد و مدرسه خان قسمتی از مقدمات را در آنجا گذرانیدم سپس از آنجا به قم و تهران رفتم و در حضرت عبدالعظیم به محضر مرحوم شیخ #محمدتقی_بافقی قدس سرّه الشریف رسیّدم مدتی از انفاس قدسی و فیوضات معنوی ایشان بهرهمند میشدم البته درس ادبیاتی هم خدمت ایشان داشتم.
🔹 سپس به قم باز گشتم و در مدرسه #دارالشفاء اقامت گزیدم در این زمان حوزه علمیه بوسیله آیات حاج سیّدمحمدتقی #خوانساری و حاج سیّدمحمد #حجت و حاج سیّدصدرالدین #صدر رضوان الله تعالی علیهم اداره میشد، در آنجا ماندم.
🔹 حوزه علمیه در وضع بدی بسر میبرد و فشارهای عمّال #پهلوی عرصه را بر #روحانیت تنگ کرده بود و بویژه درباره طلاب تازه وارد حساسیت بیشتری نشان میداند، اذیّت و آزار میکردند در این اوضاع نامساعد و شرائط سخت کار به جائی رسید که دیگر ادامه تحصیل در آنجا برایم امکان نداشت از این رو با نداشتن ساز و برگ راه و نبودن راه عادی بسوی عراق که پرندهیی از مرزها عبور نمیکرد با عزم راسخ و توکل به خدای عزیر به قصد #نجف اشرف علی مشّرفه آلاف التحیه و السلام از #قم حرکت کردم که برای گریز از چنین خطری گزیری جز این نداشتم و برای رسیدن به چنین هدف والایی جای دیگری نمیپنداشتم.
🔹 صبح روز جمعه وارد نجف اشرف شدم و پس از زیارت مرقد مطهر مولی امیرالمؤمنین برای سکونت جویای مدرسه شدم مرا به مدرسه قزوینیها که نزدیک حرم شریف بود هدایت کردند چند نفر روحانی سالمند را در مدرسه دیدم از یکی پرسیدم اینجا اطاق خالی دارد؟ گفت همه اطاقها خالی است هر کدام را که میخواهی بگیر!
🔹 براستی از این لحاظ زمان عجیبی بود، مردم به #فقه و روحانیت به هیچ وجه رغبتی نداشتند، مدرسه خالی بود و کسی میل به طلبگی نداشت، در نجف اشرف جز همان روحانیون سالمند و سالخورده و شماری ناچیز از طلاب جوان که بیشتر فرزندان همان روحانیون بزرگوار بودند کس دیگری دیده نمیشد و برایشان بسی جای تعجب بود که کسی از ایران برای طلبگی بیاید، به هر حال خیلی گرم گرفتند و بقدر توانشان پذیرائی کردند، من در آنجا اطاقی گرفتم ولی اطاقی بود و دیگر هیچ.
🗓 به مناسبت رحلت آیت الله سیدمحمدرضا طاهایی میبدی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش 3
🔰 عدم ورود نشست به مسائل سیاسی
🔺 یکی از مهمترین انتقادات به نشست دورهای، عدم ورود به مسائل سیاسی است. اینکه در کشور رخدادهای سیاسی متعددی در حال اتفاق است و نشست هیچ گونه موضع گیری خاصی نسبت به آنها ندارد. برخی این عدم ورود به مسائل سیاسی را برخاسته از نگاه عدم باور به دخالت روحانیت در سیاست دانستهاند.
برخی دیگر این انتقاد را از منظر دیگری مطرح میکنند و می گویند چرا برخی اعضای نشست در مسائل سیاسی خاص وارد میشوند و از جریانات خاصی حمایت یا انتقاد میکنند. نوعی ورود سیاسی که شائبهی حمایت از برخی جریانهای سیاسی غیر انقلابی را تشدید میکند.
و حال آنکه داشتن نگاه فراجناحی و صنفی به ماهیت نشست به خودی خود مانعی ندارد اما نباید به معنای فقدان خط و مرز و اصول فکری و سیاسی روشن باشد.
اینکه ما بپذیریم در مجموعه تحت هدایت ما هر کسی با هر گرایش سیاسیای حضور داشته باشد و این حضور نوعی تأیید وی به شمار آید با کدامیک از اصول سیاسی اسلام سازگار است؟
یک مجموعه میتواند رسالت خود را امور صنفی قرار دهد ولی بر اصول و خط قرمزهای نظام اسلامی نیز پافشاری و تأکید نماید. مگر مقام معظم رهبری برای همه جریانهای سیاسی نقش پدری ندارند؟ و در جلسات بیت رهبری تندترین افراد جناح چپ و راست حاضر نمیشوند؟
اما با این حال ایشان با صراحت اصول و مبانی خود را بیان میکند تا خط قرمزها روشن شود و به فراموشی سپرده نشود. پس تأکید بر خطوط قرمز تنافی با فراجناحی بودن ندارد و اینکه ما موضعی نمیگیریم تا فراجناحی باشیم مغالطهای بیش نیست.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 بررسی شخصیت #هادی_غفاری/ بخش 6
🔰 کارخانه جوراب استارلایت هدیه میرحسین موسوی به غفاری
🔺 کارخانه جوراب استارلایت که از جمله کارخانجات بزرگ و سود ده در دوران رژیم #شاهنشاهی در ایران بود، بعد از پیروزی انقلاب مصادره شد و به #جوراب_آسيا تغییر نام داد.
🔺 میرحسین موسوی نخست وزیر وقت پس از این اقدام، آن را به هادی غفاری از دوستان نزدیک خود هدیه کرد تا در آمد آن، صرف ترویج فرهنگ اسلامی شود.
🔺 این اقدام همان دوران نیز واکنشهای فراوانی را به وجود آورد. #بنیادفرهنگی_الهادی تأسیس و ساختمان عظیم نبش #خیابان_دماوند (ایستگاه #قاسم_آباد) از ماحصل اداره این کارخانه احداث و به هادی غفاری تعلق گرفت.
🔺 هرچند غفاری پس از مدتی، بنای پشت کردن به ارزشهای اولیه انقلاب را داشت اما هرچه بود، حاضر به واگذاری جوراب آسیا به فرد دیگری نشد، تا اینکه بر اثر سوءمدیریت وی و نزدیکانش، بالاخره این کارخانه بزرگ، رو به زیاندهی نهاد و مدیران غیرمتخصص آن نیز تصمیم به تصفیه شرکت برای حل مشکلات گرفتند.
🔺 مدیران کارخانه با تضییع حقوق کارگران، فضایی بسیار مسموم را در آن شرکت به وجود آورده به طوری که #کارگران با هجوم به هادی غفاری چنان #مضروبش ساختند که بسیاری از استخوانهای بدنش دچار شکستگی شد و چندین ماه بستری بود! سپس آگهی تصفیه این شرکت بزرگ که روزی خرج این افراد را به نام اقدامات فرهنگی میداد، در روزنامههای کثیرالانتشار به چاپ رسید.
ادامه دارد…
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
💠 علما و روحانیون در برابر #رژیم_پهلوی/ بخش 3
🔰 حمایت #شهید_مدرس از #قاجاریه
🔺 مدرس هر چند از #رضاخان در پست وزارت جنگ پشتیبانی کرد و نیز به دلایلی از رسیدن او به فرماندهی کل قوا حمایت نمود، ولی به طور کلی با اقتدار بیش از حد رضاخان مخالف بود.
🔺 از این رو در مجلس و خارج از آن به عنوان مهمترین مخالف رضاخان شناخته میشد و در جریان جمهوریخواهی نیز رهبری مخالفان را بر عهده داشت.
🔺 مدرس به دلایل متعددی از احمد شاه و رژیم قاجار دفاع میکرد و میکوشید تا آخرین پادشاه قاجار را به استفاده از نیروهای بالقوه خود ترغیب نماید.
🔺 از این رو نقشه بسیار محرمانهای طراحی کرد تا اینکه بتواند #احمدشاه فرنگ رفته را به کشور بازگرداند و با قدرت او در مقابل رضاخان ایستادگی نماید.
🔺 رحیمزاده صفوی حامل پیام و نامه مدرس به احمدشاه حقایق بسیار مهمی از این طرح را در اواخر آذر ماه ۱۳۰۳ به اطلاع احمد شاه رساند. از آنجا که در گفتگوی او با احمد شاه نکاتی از انگیزههای مدرس در حمایت از قاجاریه و مخالفت با رضاخان بیان شده، بهتر میتوان به عمق اندیشههای مدرس پی برد.
🔺 مدرس در پیام خود به احمد شاه در ابتدا علت حمایت از او را اینگونه بیان کرده است: «غرض آن است که هرگاه مقصود دیگران از تغییر رژیم در ایران تنها عبارت از این بود که اعليحضرت را از سلطنت برکنار سازند و دیگری را بر تخت نشانند، من که مدرس هستم صریحا میگویم که به مبارزه نمیپرداختم.
🔸 اما بر من ثابت است که مقصود دیگران در حال حاضر تغییر رژیم حقیقی است با تمام معنای آن، و تغییر رژیم در تمام شعب اجتماعی و سیاسی، یعنی تغییر تمام آن چیزهایی که… باعث انتظام رشتههای مختلف حیات ملی ما بوده و همان چیزها بوده است که ایرانی را از سختترین مخاطرات خلاصی بخشیده است.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4925
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش 5
📝 #یادداشت| معنای صحیح سیاسی بودن طلاب
🔺 #رهبر_معظم_انقلاب بر سیاسی بودن #روحانیت تاکید مینمایند. ایشان به سیره بزرگان دین و علمای #مجاهد اشاره میکنند و نتیجه میگیرند که حوزه باید صبغه سیاسی خود را حفظ کند. لزوم سیاسی بودن طلاب و آگاهیهای سیاسی حوزویان بارها از سوی ایشان مورد تاکید قرار گرفته است:
🔹 «حوزههای علمیه بایستی از سیاست هرگز دور نمانند. #طلاب باید آگاهی سیاسی پیدا کنند. مبادا جریانهای سیاسی روز، بر ذهن طلاب در حوزه علمیه سبقت بگیرند. طلاب باید در فضای سیاسی حضور داشته باشند؛ بلکه جلوتر از زمان باشند و فکر سیاسی روشن داشته باشند؛ کما اینکه علمایی که فکر سیاسی روشن داشتند، مفید بودند.»
🔺 از نگاه ایشان: «طلبه نمیتواند و نباید فقط به مطالعه در #حجره بسنده کند بلکه بسیار مهم و ضروری است که از مسائل #داخلی و #جهانی، جریانهای سیاسی، منفذهای احتمالی #نفوذ_دشمن و دیگر مسائل مهم، به خوبی آگاه باشد.»
🔺 در این میان باید معنای دخالت روحانیت در سیاست و سیاسی بودن طلاب و روحانیان نیز به درستی تبیین شود. آیا سیاسی بودن طلاب به معنای سیاسی کاری و سیاست بازی است؟ آیا به معنای محدود شدن آنان در حصار باندبازیها و جناحبندیهای معمول جامعه است؟
🔺 معظمله به این پرسش اینگونه پاسخ میدهند: «یکى از چیزهایى که براى ما خیلى مهم است، مسئلهى «ارتباط با سیاست» است …. باید سیاسى باشید؛ منتها نه به معناى ورود در #باندها و #جناح_هاى سیاسى؛ نه به معناى ملعبه و آلت دست شدن این یا آن حزب یا گروه سیاسى، یا سیاستبازان حرفهاى؛ این مطلقاً مورد نظر نیست؛ بلکه به معناى آگاهى سیاسى، قدرت تحلیل سیاسى، داشتن #قطب_نماى سالم سیاسى که جهت را درست نشان بدهد.»
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4919
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 19 💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات 2️⃣ اموال مص
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 20
💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات
2️⃣ اموال مصادرهای
🔺 ب- اموال #رژیم_شاه
🔸 با گذشت 6 سال از تأسیس دفتر تبلیغات و اضافه شدن مراکز و متعلقات و نشریات به مجموعه مذکور، دفتر متحمل پرداخت هزینههای گزاف و خارج از توان خویش شد.
🔸 لذا #عبائی_خراسانی به عنوان سرپرست دفتر تبلیغات نامهای در تاریخ 30 بهمن ماه 1364 به حضرت امام(ره) می نویسد و با ارائه راه حل تأمین مخارج دفتر از طریق اموال بدست آمده از عوامل رژیم شاه، از حضرت امام(ره) تقاضای تأمین بخشی از هزینههای دفتر از این طریق را دارد.
🔸 وی در بخشی از این نامه آورده است: «دفتر تبلیغات اسلامی (قم) در رابطه با تحکیم مبانی جمهوری اسلامی و دولت مورد تأیید حضرتعالی و تقویت جبهه های حق علیه باطل و نشر معارف اسلامی بویژه در مناطق صد درصد محروم و انجام امور تحقیقاتی و فرهنگی و آموزشی و غیره، گامهای مثبتی برداشته و همواره مرهون عنایات حضرتعالی بوده و هزینۀ خود را همه ساله از آن حضرت و مقدار معتنابهی از دولت دریافت نموده است.
🔹 اینک با توجه به اینکه دفتر تا حد امکان باید خودکفا باشد و از بودجۀ دولتی بی نیاز گردد، در صورت صلاحدید اجازه فرموده دادگاههای انقلاب اسلامی از اموال شاه معدوم و وابستگانش به دفتر تبلیغات اسلامی قم نیز تخصیص دهند.»
🔸 حضرت امام با این درخواست با یک شرط موافقت میکنند و آن اینکه تنها به مقدار رفع ضرورت از این اموال استفاده شود. متن پاسخ امام به این شرح است:
بسمه تعالی
مجازند از آن اموال برای این امر مهم به مقدار #رفع_ضرورت دفتر تبلیغات اسلامی به این دفتر تحویل دهند.
30 / 11 / 64
روح الله الموسوی الخمینی
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892