eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
700 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اختصاصی : 💢 آشنایی با / بخش نخست ♦️فمينيسم يکی ديگر از جريانات فکری ـ فرهنگی موجود در جهان است که در کشور ايران نيز تأثير‌گذار بوده و عده‌ای را به خود جذب کرده است. فمينيسم از ريشه فمينين به معنای «مادينه»، «زنانه» و «زن‌آسا» است اما چون هنوز مراحل آغازين شکل‌گيری فکری و سياسی خود را طی می‌کند، تعريف مورد اتفاقی از آن موجود نيست. ♦️در يک تعريف مشهور، فمينيسم، «انتقادی کلی از روابط اجتماعی مربوط به سلطه‌جويی و سلطه‌پذيری جنسی» يا «مخالفت با هرگونه تبعيض اجتماعی، شخصی يا اقتصادی است که زنان به علت جنسيت خود، از آن رنج می‌برند». بنابر‌اين، جوهر فمينيسم «کسب ارزش برابر با مردان، از لحاظ دارا بودن طبيعت مشترک به عنوان شخصی آزاد» است. ♦️ اما در کشور ايران،‌ اين اصطلاح، برای بيان دو منظور به کار می‌رود: 1️⃣ نظریه‌اى كه معتقد است زنان بايد در تمامى جنبه‌هاى سياسى، اقتصادى و اجتماعى، به فرصتها و امكانات برابر با مردان دست پيدا كنند. در فارسى، فمينيسم به اين معنى را به: «زن آزادخواهى»، «زنگرايى»، «زنباورى» و «زنانه‌نگرى» معنى كرده‌اند. 2️⃣ جنبش‌هاى اجتماعى كه جهت نهادينه كردن باورهاى مذكور در معنى اول كوشش می‌كنند. در فارسى، فمينيسم بدين معنا را به «نهضت آزادى زنان» يا «نهضت زنان» معنى كرده‌اند. 📘کتاب «جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه دار در ایران» / ص 217 ✍️ حجت الاسلام والمسلمین اسکندری 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🎙مصاحبه| بررسی مفهوم، ویژگی‌ها و ابعاد #حوزه انقلابی 🔸حوزه‌ی علمیه به عنوان یک مرکز و جایگاه سابق
📌 اختصاصی : 🎙 | حوزه انقلابی باید بینش سیاسی داشته باشد و جریان‌های فکری را بشناسد آیت‌الله قائینی: 🔺 حوزه انقلابی باید برخوردار از بینش سیاسی باشد. جریان‌های فکری را بشناسد، حرکت‌ها و هدف‌های پس پرده را تحلیل کند. اقتضائات زمان و مکان را دریابد. در این صورت است که می‌تواند راهنمای خوبی برای جامعه باشد، در بزنگاه‌ها وظیفه خود را انجام دهد و جریان‌های حق و باطل را از هم تفکیک کرده و بصیرت خود را بین توده‌های مردم نشر و ترویج نماید. 🔺شاخصه‌های حوزه انقلابی عبارتند از: 1️⃣ متعهد بودن حوزه انقلابی به حل مسائل جامعه 2️⃣ درک ضرورت‌ها 3️⃣ حساسیت و دردمندی نسبت به مشکلات اساسی جامعه 4️⃣ شناخت جریان های فکری جهان و داشتن بینش سیاسی 5️⃣ آگاهی از بینشهای نظام های حاکم بر جهان 6️⃣ ظلم زدایی، استکبار ستیزی و استعمار زدایی از جهان 7️⃣ تحلیل جریانات و سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی 8️⃣ ارائه راه حل برای مقابله با موانع رشد فکری و اخلاقی و فرهنگی متن بخش دوم این مصاحبه را می‌توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3308 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 💢 دفتر تبلیغات امتداد یافته دارالتبلیغ است 🔺هنوز فعالیت سیدحسین موسوی در دفتر تبلیغات به دو ماه نرسیده بود که در 12 تیرماه 58 نماینده حضرت امام(ره) برای رسیدگی به امور زندان‌ها و قاضی شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی تبریز و ارومیه منصوب می‌شود. 🔺مطابق این حکم حضورش در قم کمرنگ می‌شود اما عملکرد وی در خصوص مرحوم شریعتمداری و دستور مصادره اموال دارالتبلیغ برای دفتر تبلیغات، نشان از حمایت‌های همه جانبه ایشان از دفتر تبلیغات دارد؛ زیرا دفتر تبلیغات می‌توانست بستر مناسبی برای رواج طیف روشنفکری دینی در درون حوزه علمیه باشد. دلیل بر این مدعا، امتداد فعالیت دارالتبلیغ پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قالبی جدید با عنوان دفتر تبلیغات است. 🔺 شاهد این مدعی را می‌توان در بیان چرایی انتقال اموال دارالتبلیغ به دفتر تبلیغات از زبان سیدحسین موسوی تبریزی مشاهده کرد، او در این زمینه می‌گوید: «دفتر تبلیغات هم دقیقا همان کاری را می‌کرد که اساسنامه دارالتبلیغ بود.» لذا همانگونه که از گفته موسوی تبریزی روشن می‌شود دفتر تبلیغات، امتداد یافته دارالتبلیغ است. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙 | روحانی بايد مرد سياست و مبارزه باشد 🔺 یکی از خدمات روحانيت كه بسيار هم حساس بود و بايد هم حساس عمل می‌كرد، روشنگری برای مردم در جهت شناساندن انحرافات فكری كه به نام اسلام تحويل مردم داده می‌شد، بود. بنابراين وقتی نوآوری‌های انحرافی و التقاطی را در گوشه و كنار جامع می‌ديدند، با آنها به مبارزه برمی‌خاستند، مردم را روشن می‌كردند، به مردم می‌گفتند كه آنچه مايه نجات است، اسلام اصيل است نه اسلام آميخته به غير اسلام. 🔺 بيان و قلم روحانيت بايد همچنان نافذ باشد و روز به روز نافذتر. بلاغت به الفاظ ربطی ندارد. فصاحت بيشتر به الفاظ ارتباط دارد. بلاغت به اين است كه شما بايد دائماً در فرهنگ معنوی و اخلاقی و سياسی و اجتماعی روز، حضور داشته باشيد. بايد بدانيد امروز جوان‌ها چه كتاب‌هايی می‌خوانند؟ چه سؤالاتی برايشان مطرح است؟ توده مردم چه سؤالاتی برايشان مطرح است؟ حتي اين كافی نيست. 🔺 روحانی اگر می‌خواهد در نقش امامت و پيشوايی نقش ايفا كند بايد دو روز و سه روز و ده روز و يك ماه و يك سال هم از جامعه‌اش جلوتر باشد. بايد دور هم بنشينيد بحث كنيد كه مسأله‌ای كه فردا برای ما مطرح می‌شود كدام است تا امروز جواب آن را آماده كنيم. مسأله دينی، اعتقادی، علمی، اخلاقی، اجتماعی، سياسی، تربيتی، اقتصادی و هرگونه مسأله ديگر. متن کامل سخنرانی شهید بهشتی در اولین سالگرد شهادت استاد را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3328 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط : 📝 #یادداشت| تقی زاده‌های زمان، مروجین سند ۲۰۳۰ ✍️ حجت الاسلام ایزدی: 👇👇👇
♦️ تقی زاده‌های زمان، مروجین سند ۲۰۳۰ ✍️ جریان غرب‌گرا و غرب زده بر این پندار خام است که قله کمال، غرب و تمدن غربی است. اگر ایران نیز بخواهد در مسیر توسعه و پیشرفت مدرن قرار گیرد باید استانداردهای غربی را بپذیرد. این استانداردها تنها در حوزه اقتصاد نبوده بلکه شامل عرصه تربیت و آموزش و پرورش هم می‌شود، زیرا ما باید «انسان تراز جامعه جهانی» تربیت کنیم تا بتواند استانداردها و دستورالعمل‌های این جهان مدرن را رعایت کند. ✍️ همین رویکرد سبب شد در دولت‌های مختلف از جمله دولت یازدهم جریانی در پی غرب زدگی سیستماتیک کشور باشند و سیاست‌های کلان را ذیل سیاست‌های جهانی تعریف نمایند. یکی از این تئوریسین‌ها، دکتر محمود سریع القلم یکی از چهره‌های نزدیک به حسن روحانی است. کسی که از او به عنوان مشاور روحانی یاد شده و روحانی نیز بر کتاب وی مقدمه‌ای نگاشته است. ✍️ سریع القلم بر این باور است که نسل آینده ایران باید تغییر کند. نسل فعلی نمی‌تواند دستورکارهای جهانی را اجرا کند. نسل جدید نیز مختصات ویژه‌ای دارد از جمله این‌که به شدت غیر ایدئولوژیک است. تکیه و اصرار بر غیر ایدئولوژیک بودن یعنی دقیقا یک شهروند غربی منفعت‌گرای دنیا پرست که با هیچ امری غیر از منفعت شخصی خود در دنیا کار ندارد. همان شهروند غربی‌ای که با پول مالیات او در یمن و غزه و سوریه انسان می‌کشند و از او هیچ صدایی در دفاع از بشریت در نمی‌آید. ✍️ در چنین شرایطی بود که مقام معظم رهبری ابتدای سال ۱۳۹۶ در دیدار با فرهنگیان و معلمان پرده از تصویب و اجرای محرمانه سندی در حوزه آموزش برداشتند. سند موسوم به ۲۰۳۰ که بنا بود به عنوان سندی بالادستی، سمت و سوی آموزش کشور را تغییر دهد. ایشان در این بیانات مهم فرمودند: 🔺 بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم؛ آن‌ها باید مراقبت می‌کردند، نباید اجازه می‌دادند این ‌کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیّه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در این‌جا این‌جور اِعمال نفوذ کند. ✍️ اما علت اصلی این هشدارها و مخالفت‌ها با چنین سندی چه بود؟ «نفی استقلال ملی» و «آسیب به بنیان‌های فکری و فرهنگی کشور» مهم‌ترین سرفصل‌هایی بودند که دلسوزان ایران و انقلاب را به مقابله با این سند انحرافی وا می‌داشت. مقام معظم رهبری این سند را از همین زاویه نیز نقد کردند و فرمودند: 🔺 «مسئله‌ی «استقلال» هم که من گفتم، خیلی مهم است. حالا همین مسئله‌ی ۲۰۳۰ -این قضیّه‌ی سند ۲۰۳۰- از همین قبیل است؛ این مسئله‌ی استقلال است. متن کامل یادداشت حجت الاسلام ایزدی را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2969 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط : 📝 #یادداشت| حوزه علمیه و ساخت تمدن جدید ✍️ حجت الاسلام محمدی: 👇👇👇
💠 حوزه علمیه و ساخت تمدن جدید 🔺 حوزه‌های علمیه در انقلاب فقط نقش تاسیسی و حمایتی ندارند بلکه نقش بازتولیدی نیز دارند. چراکه بهترین منبع بازتولید انقلاب همان منبع تولید آن است. بنابراین فاصله گرفتن حوزههای علمیه از وصف انقلابی بودن به معنای ضعف پشتوانه فکری و ایدئولوژیک انقلاب است که بازتعریف و بازتولید آن در نسل‌های بعد را دچار مشکل می‌کند. 🔺رهبران و تئورسین‌های انقلاب رویکرد تمدنی داشته‌اند. یعنی امام راحل، مقام معظم رهبری، شهید مطهری و… که تئورسین‌های انقلاب بوده‌اند، رویکرد تمدنی نسبت به انقلاب داشته‌اند. امام خمینی(ره) انقلاب را یک گفتمان بسیار فربه و عظیمی در نظر می‌گیرد. یعنی وقتی ایشان صحبت می‌کنند گویا تمام تاریخ را می‌بینند و بر بلندای تاریخ ایران ایستاده‌اند. 🔺 در حوزه‌های علمیه چند رویکرد وجود دارد که رویکرد تمدنی در این بین خود را به خوبی نشان می‌دهد: 1️⃣ برخی با تمرکز بر رویکردی فردگرایانه، بیش‌ترین تمرکز خود را بر کسب دانش و تحصیل علم قرار می‌دهند و ملاک حوزه علمیه ایده‌آل و طلبه موفق را در این امر می‌بینند. 2️⃣ برخی دیگر نیز با ارائه قرائتی فردگرایانه از عرفان اسلامی همه چیز حوزه علمیه و طلبه را در اخلاق و عرفان می‌بینند. 3️⃣ برخی افراد نیز با رویکردی اخباریگرایانه، بر ظاهر دین تاکید دارند و شریعت (فقه) را مهم‌ترین بخش حوزه علمیه می‌دانند و همه موارد دیگر را به حاشیه می‌رانند. 4️⃣ برخی افراد با اصالت دادن به فعالیت سیاسی اجتماعی، تقید به درس و اخلاق را تقلیل می‌دهند و به بازتاب اجتماعی حوزه‌های علمیه خیلی اهمیت می‌دهند. 💢 سه گروه اول در یک رویکرد کلی به جریان‌های سنتی توصیف می‌شوند و گروه چهارم به روشن‌فکران یا متجددین دانشگاه رفته نام‌گذاری می‌شوند. 5️⃣ هیچ یک از جریانات فوق نماینده جریان انقلابی در حوزه‌های علمیه نیستند. انقلابی‌گری را با رویکرد تمدنی می‌توان توصیف کرد که در هیچ یک از موارد فوق خود را منحصر نمی‌کند بلکه با دیدی جامع‌گرایانه و شمول‌گرا در همه عرصه‌های فوق ورود می‌کند. 🔺 دقت در زندگی و شخصیت امام خمینی و مقام معظم رهبری حاکی از چند بعدی بودن شخصیت ایشان است که علاوه بر این‌که عالمی دینی هستند که درس خارج فقه و اصول دارند، بر اخلاق و عرفان جامعه‌گرا تاکید دارند و در عرصه سیاسی اجتماعی هم بیش‌ترین ورود و فعالیت را دارند. متن کامل یادداشت حجت الاسلام محمدی را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2940 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط : 🎙 #مصاحبه| مکتب تفکیک مخالف جریان عرفان نظری در حوزه‌های علمیه شیعی است دکتر فنائی اشکوری: 🔹 عرفان در حوزه‌های علمیه یک جریان در حاشیه بوده است و بسیاری از علمای فقه و کلام با عرفان مخالف بودند. چندان با استقبال مواجه نبوده است اما خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی و به برکت انقلاب و حضرت امام، عرفان در حوزه جایگاه خوبی پیدا کرد و در حال حاضر جزو درس‌های رایج حوزه است. 🔹 جریان‌های مختلف عرفان نظری در عالم اسلام نداریم. در واقع یک جریان بیشتر نیست که از «ابن عربی» شروع شده و تا به امروز ادامه داد و کسانی مانند «صدرالدین غونوی»، «جندی» و «ابن حمزه فناری» شارحان ابن عربی هستند. 🔹 یک جریان هم عرفان نظری با قرائت شیعی است – در واقع همین جریان ابن عربی است – که شاخص‌ترین شخص در این حوزه «سیدحیدر عاملی» است و بعد «ملا صدرا» که یک نوع وحدت بین فلسفه و عرفان ایجاد کرد و در واقع حکمت متعالیه ملاصدرا هم از فلسفه‌های گذشته استفاده می‌کند و هم از اندیشه‌های عرفان نظری. 🔹 آنچه که امروزه به نام مکتب تفکیک خوانده می‌شود و تعدادی از علمای خراسان داعیه‌دار آن بودند و کسانی هم در قم از این تفکر دفاع می‌کنند، برخی تعالیم عرفان و فلسفه را ناسازگار با آموزه‌های اسلامی می‌دانند و بین جریان‌های انحرافی و جریان سالم و حق تفکیک نمی‌کنند. متن کامل این مصاحبه را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید:👇 #عرفان_نظری #مکتب_تفکیک 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2950 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط : 📸 #عکس_نوشته| فمنیسم در ایران 🔺 عمده رشد فمینیسم در ایران به دوره اصلاح‌طلبان مربوط می‌شود. در این زمان برخی از زنان در این زمینه فعال شده و با فعالیت رسانه‌ای، تصویری دلپذیر از این تفکر را بر ذهن زنان جوان و تحصیل کرده و بی‌درد جامعه نشاندند که موجب جذب آنان شد. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | مغرورهای ناتوان با تفکر لیبرالیستی 🔺 یکی از دوره‌های بروز تفکرات غرب‌گرایانه و لیبرالیستی در ایران پس از انقلاب، دوره‌ای است که جریان موسوم به اصلاحات قدرت را در دست گرفت. گرچه زمینه‌های ظهور این دوره در دولت کارگزاران آقای هاشمی بنا گردیده بود، اما رسما از خرداد ۱۳۷۶ با پیروزی آقای خاتمی در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شد. 🔺 امروزه رهبر جریان اصلاحات در ایران با نام سید محمد خاتمی، رئیس دولتهای هفتم و هشتم ایران پس از انقلاب شناخته می‌شود. آقای خاتمی، شخصیتی با اندیشه‌های متمایل به تفکرات نظام سرمایه‌داری غرب می‌باشد که در دو دوره چهار ساله در ایران بسیاری از مبانی و مفاهیم غربی همچون آزادی، جامعه مدنی و … را رواج داد. 🔺 دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی در ایران، متاسفانه دوره رواج اندیشه‌های التقاطی و آموزه‌های لیبرالیستی و نیز تضعیف مبانی فرهنگی و ارزش‌های اصیل اسلامی است. برای مطالعه متن کامل یادداشت حجت الاسلام ملک‌زاده می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3004 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط : 📸 #عکس_نوشته| روحانیِ در تراز انقلاب 💠 شهید بهشتی: روحانی باید مرد سیاست و مبارزه باشد؛ اسلام را تبلیغ کند، به مردم خدمت کند، در متن جامعه بماند، موعظه کند و با انحرافات مبارزه کند. #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد #شهید_بهشتی 🆔 @asbaat_ir