eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
708 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 #معرفی_كتاب| تاریخ تحولات سیاسی ایران (بررسی مولفه‌های دین، حاکمیت،مدنیت و سیاست در گستره‌ی هویت ملی ایران) 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📚 | تاریخ تحولات سیاسی ایران (بررسی مولفه‌های دین، حاکمیت،مدنیت و سیاست در گستره‌ی هویت ملی ایران) 🔺 کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران، بررسي مولفه هاي دين – حاكميت – مدنيت و تكوين دولت – ملت در گستره هويت ملی ایران» نوشته موسی نجفی و موسی حقانی است. این کتاب در سال ۱۳۸۱ برای اولین بار توسط موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در تهران منتشر شد و تا کنون بیش از ۷ بار تجدید چاپ شده است. 🔺 تاریخ تحولات مورد اقبال دانشجویان تاریخ و سایر علاقمندان تاریخ قرار گرفته است تا جایی که کتاب درسی بعضی از دانشگاه های کشور قرار گرفته و به تازگی خلاصه‌ای از این کتاب در قطع کوچک با عنوان «تاریخ معاصر ایران» در ۳۷۲ صفحه منتشر شده است. این کتابچه در همایش خادمان فرهنگ مکتوب در سال ۱۳۹۱ در حوزه تاریخ رتبه برتر را کسب کرد. 🔺 کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران»، به روایت تاریخ معاصر ایران از شروع دوره صفوی تا اواخر حکومت پهلوی با دیدگاهی تحلیلی می‌پردازد. این کتاب حوادث و وقایع مهم و کلیدی تاریخ معاصر ایران را بررسی می‌کند و تحلیل‌های تاریخی از هر کدام ارائه می‌دهد. ناگفته نماند در این اثر به ایران قبل از اسلام اشاراتی بسیار مختصر شده است ( کمتر از ۵ درصد حجم کتاب) اما تاکید و نگاه اصلی به “ایران اسلامی-شیعی”، یعنی تحولات پنج قرن اخیر از عصر صفویه تا عهد انقلاب اسلامی معطوف می‌باشد. 🔹 ترسیم نقش استعمارگران روسیه و انگلیس 🔺 این کتاب نقش استعمارگران روسیه و انگلیس را در استعمار ملت ایران به خوبی ترسیم کرده و در مقابل نقش روحانیت بیدار که در مقابله با استعمارگران، ایران را حفظ کردند به خوبی ترسیم کرده است. همچنین نقش روشنفکرانی که برای استیلای غرب و شرق بر ایران تمام تلاش خود را می‌کردند به خوبی بیان شده است. نویسندگان این کتاب با نگاهی اسلامی به وقایع تاریخ معاصر نگریسته و همین مسئله باعث شده تا این کتاب مورد اقبال علاقمندان به تاریخ قرار گیرد. 🔺 در قسمتی از مقدمه این کتاب آمده است: «سعی ما در نگارش این کتاب بر این نکته متمرکز بوده است که راهی هر چند کوتاه بر عمق تاریخ قرون اخیر ایران زده و مسائل را در این نقب فکری- تاریخی مورد بررسی قرار دهیم. مشکل بزرگ در فهم تاریخ ایران این است که تحلیلی کلی و نگاهی که بتواند نسبت‌ها و ارزش‌ها و شاخص‌ها را با هم بسنجد کمتر وجود دارد و این اثر سعی کرده مروری کلی بر این مهم داشته باشد.» 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4603 🆔 @asbaat_ir
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش دوم 📝 #یادداشت| مولفه‌های حوزه سکولار 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش دوم 📝 | مولفه‌های حوزه سکولار 🔺 با توجه به تعریف صورت گرفته از سکولاریسم، اکنون می‌توان مولفه‌های حوزه سکولار را این گونه بیان کرد: 1️⃣ کناره گیری و انزوا 🔸 یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های حوزه سکولاری، کناره‌گیری از امور و خزیدن در کنج حجره‌هاست. به تعبیر مقام معظم رهبری: «این که یک آقائی در یک گوشه‌ای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است.» 2️⃣ تحجر و جمود 🔸 یکی از مهمترین نشانه‌های حوزه سکولاری، وجود تحجر و واپسگرایی و تصلب در رای و نظر است. تحجّر به این معنا است که، کسی که می‌خواهد کار بزرگی را با این عظمت انجام دهد، نتواند نیازهای زمان و لوازم هر لحظه لحظه زندگی یک ملت را از قرآن بشناسد و بخواهد در یک وضعیت ایستا و بدون انعطاف، حکم نماید و کار کند و پیش برود. 🔸 به دیگر سخن، معنای تحجّر آن است که، کسی که می‌خواهد از مبانی اسلام و فقه اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به ظواهر احکام اکتفا نماید و نتواند کشش طبیعی احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور – که نیاز لحظه به لحظه است – نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه دهد. 🔸 قطعا اگر در رأس نظام‌های سیاسی‌ای که براساس اسلام، یا تشکیل شده است، یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیه‌ای وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و منبع لایزال معارف و احکام اسلامی نخواهند توانست جامعه را پیش ببرند. 3️⃣ بی‌خبری 🔸 از دیگر نشانه‌های حوزه سکولاری، بی‌خبری و ناآگاهی از اوضاع پیرامون است. به تعبیر مقام معظم رهبری: «حوزه‌ علمیه و علمای دین و جوامع دینی و روحانی نمی‌توانند از وضع نظام بی‌خبر باشند و بی‌خبر بمانند و این بی‌خبری را تحمل کنند.» 4️⃣ بی‌تفاوتی 🔸 بی تفاوتی و بی عملی نسبت به مسائل، یکی دیگر ازمولفه‌‌‌‌های حوزه سکولاری می‌باشد. رهبر انقلاب در این مورد می‌گویند: «اگر حوزه کارش به آنجا برسد که طلبه نسبت به مسایل انقلاب، احساس بی‌تفاوتی کند، خطر بزرگی است و نباید بگذارید چنین شود.» 5️⃣ نگاه غیر جدی 🔸 نگاه غیر جدی به حکومتی که برخواسته از حوزه‌های علوم دینی است ومرهون خون پاک هزاران شهید است، نشانه‌ای بارز از حوزه سکولاری به شمار می‌آید: «کسی که در حوزه باشد و به نظام اسلامی و احکام قرآن -که در این نظام عملی می‌شود – و به حکومت اسلامی – که به برکت مجاهدت مردم سرِ پا شده است – با چشمِ غیرجدّی نگاه کند، یک عنصر بیگانه است؛ هر کس می‌خواهد باشد. » 6️⃣ بی‌بصیرتی 🔸 بی‌بصیرتی و عدم تحلیل دقیق مسائل را نیز می‌توان دیگر نشانه سکولاری شدن حوزه‌ها دانست. به تعبیر مقام معظم رهبری: «روحانیِ مفید، یعنی روحانی بصیر چرا که اگر بصیرت نباشد، شخص در تشخیص جایگاه خود و موقعیت دشمن، اشتباه می‌کند و همانگونه که متأسفانه در مسائل سیاسی، دینی و اجتماعی بارها اتفاق افتاده است، جبهه خودی را مورد حمله قرار می دهد.» 7️⃣ جهل و بی‌خبری 🔸 یکی دیگر از مولفه‌های حوزه سکولاری، جهل و بی‌خبری است: «اگر کسی اعلم و افقه هم باشد، اما نتواند بفهمد و ببیند که نظام اسلامی، امروز در ایران اسلامی، چطور بر مبنای حق قیام کرده و چطور نظام جاهلىِ مبنی بر گناه و فسق و فجور و ظلم را از بین بُرده ….. خاک بر سرِ آن عالم اعلم و افقه! ….. حالا گیرم از لحاظ فقاهت و علم هم خیلی بالا باشد، که آن هم علم نیست، جهل است. نور نیست، ظلمت است.» ✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4541 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش ششم 🔰 اتحاد با رضا پهلوی در برابر جمهوری اسلامی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش ششم 🔰 اتحاد با رضا پهلوی در برابر جمهوری اسلامی 🔻 همچنین یکی دیگر از مواضعی که از سوی سیدحسین خمینی علیه جمهوری اسلامی ایران شهرت دارد، به تیرماه سال ۱۳۸۴ بازمی­‌گردد. 🔻 زمانی که مجله آمریکایی «ونیتی فر» از پیشنهاد سیدحسین خمینی به رضا پهلوی برای اتحاد در برابر جمهوری اسلامی به­شرط صرف­نظر کردنش از پادشاهی خبر داد و گویا این پیشنهاد از سوی کریستوفر هیچنز خبرنگار این مجله – که به قم سفر کرده بود – به رضا پهلوی داده شده بود. 🔻 روزنامه واشنگتن پست، ۲۰ ژوئن ۲۰۰۶ در مطلبی با عنوان «ایرانیان خارج از کشور ناامید به نظر می‌­رسند» می‌­گوید: او همچنین با کنجکاوی نظر خبرنگار را پیرامون طرح رفراندوم سازمان ملل برای تغییر نظام ایران جویا می­‌شود و ابراز تمایل می­‌نماید: « روزی با رضا پهلوی دیدار و حتی با وی همکاری می­‌کنم، به­ شرط آنکه رضا پهلوی از پادشاهی صرف نظر کند.» 🔸 هیچنز نیز پیام حسین خمینی را در آشپزخانه­‌ای واقع در زیرزمین یک خانه در واشنگتن به رضا پهلوی می­‌دهد که به ­قول او به شدت سعی می‌کند شاهانه جلوه ننماید. هیچنز می­‌نویسد: «رضا پهلوی در باب سلطنت از سیاست بگو و نپرس پیروی می‌­نماید.» 🔻پس از این مصاحبه، به گفته احسان نراقی از افراد نزدیک به خانواده شاه مخلوع، سید حسین در سفر خود به آمریکا با رضا پهلوی دیدار می­کند که رادیوهای بیگانه نیز پس از این دیدار اعلام کردند: 🔸 «در این دیدار رضا پهلوی به وی گفته است که جد من به ایران خدمت کرد و سید حسین هم در پاسخ گفته است جد من به ایران خیانت کرد.» عبارتی که پس از انتشار آن از سوی سید حسین خمینی هیچ گاه مورد تکذیب قرار نگرفت. 🔰 حمله حسین خمینی به حجاب اسلامی 🔻 حسین خمینی در مصاحبه با العربیه در حمله­‌ای آشکار به حجاب اسلامی می­‌گوید: «رهبر کنونی ایران به­ هیچ‌­وجه از شئون و رهبری پدربزرگم برخوردار نیست. من کتاب‌فروشی دور حرم حضرت علی را به تدریس در قم ترجیح می­‌دهم. 🔸 این­ها به ­زور و با اعمال خشونت و وحشی­‌گری زنان را به حجاب داشتن وا می­‌دارند. رنگ چادرها و روسری­‌ها همه تیره است. چرا نباید زنان و دختران ما در انتخاب پوشش خود آزاد باشند. امروز حکومت زنان را به بدترین شکل در حجاب کرده است؛ قلب آدم می­‌گیرد وقتی این ­همه سیاه­پوش را می­‌بیند. 🔸 من به شکل طبیعی طرفدار حجاب اختیاری هستم و معتقدم زنان باید آزاد باشند تا پوشش خود را برگزینند آنکه می­‌خواهد بی‌حجاب بیرون آید باید آزاد باشد و عقیده‌­اش مورد احترام جامعه باشد.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش هشتم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 7️⃣ «سند هفتم» 🔸 اعدام مهدی هاشمی تا عزل آقای #منتظری 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش هشتم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 7️⃣ «سند هفتم» 🔸 اعدام مهدی هاشمی تا عزل آقای 🔹 حوادث پس از اعدام مهدی هاشمی تا عزل آقای منتظری از قائم مقامی رهبری در نامه 68/6/1 از فرازهای ناگفته تاریخ انقلاب اسلامی و مقطع شفافیت تضاد فکری بین دیدگاه‌های حضرت امام (ره) و آقای منتظری است. 🔹 انتقادهای وی از اهداف نظام، مسئولین، جنگ، حمایت و دفاع از لیبرال‌ها و منافقین و دلسرد کردن مردم از آینده نظام اسلامی در حقیقت همان مؤلفه‌های جریان فکری باند منحرف مهدی هاشمی در برخورد با نظام مقدس جمهوری اسلامی است. 🔺 امام خمینی (قدس سره): «من بارها اعلام کرده‌ام که با هیچ کس در هر مرتبه‌ای که باشد عقد اخوت نبسته‌ام. چارچوب دوستی من در درستی راه هر فرد نهفته است دفاع از اسلام و حزب الله اصل خدشه‌ناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است. ما باید مدافع افرادی باشیم که منافقین سرهاشان را در مقابل زنان و فرزندانشان در سر سفره افطار گوش تا گوش بریدند. 🔸 ما باید دشمن سر سخت کسانی باشیم که پرونده‌های همکاری آنان با آمریکا از لانه جاسوسی بیرون آمد. ما باید تمام عشقمان به خدا باشد نه تاریخ. 🔸 کسانی که از منافقین و ليبرال‌ها دفاع می‌کنند، پیش ملت عزیز و شهید داده ما راهی ندارند. اگر ایادی بیگانه و ناآگاهان گول خورده که بدون توجه بلندگوی دیگران شده‌اند، از این حرکات دست بر ندارند، مردم ما آنها را بدون هیچگونه گذشتی طرد خواهند کرد.» 8️⃣ «سند هشتم» بسم الله الرحمن الرحيم خدمت فرزندان عزیز نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و وزراء محترم دامت افاضاتهم با سلام 🔸 شنیدم در جریان امر حضرت آقای منتظری نیستید و نمی‌دانید قضیه از چه قرار است همین‌قدر بدانید که پدر پیرتان بیش از دو سال است در اعلامیه‌ها و پیغام‌ها تمام تلاش خود را نموده است تا قضیه بدینجا ختم نگردد ولی متاسفانه موفق نشد. 🔸 از طرف دیگر وظیفه شرعی اقتضا می‌کرد تا تصمیم لازم را برای حفظ نظام و اسلام بگیرد لذا با دلی پرخون حاصل عمرم را برای مصلحت نظام و اسلام کنار گذاشتم انشاءالله خواهران و برادران در آینده تا اندازه‌ای روشن خواهند شد. 🔸 سفارش این موضوع لازم نیست که دفاع از اسلام و نظام شوخی بردار نیست و در صورت تخطی هر کس در هر موقعیت بلافاصله به مردم معرفی خواهد شد. 🔸 توفيق همگان را از خداوند متعال خواستارم. والسلام علیکم و رحمه الله و بركاته روح الله الموسوی الخمینی 68/1/26 ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4505 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش ششم 🎙 #مصاحبه| برخی از بستر تقریب به سوی #پلورالیسم_دینی می‌روند 🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاری‌فر 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش ششم 🎙 | برخی از بستر تقریب به سوی می‌روند 🔺: 🔹 بحث تقریب یک چیزی نیست که ما درآورده باشیم. شما هر چه نسبت به پدیده زشت سقیفه بگویید ما هم قبول داریم، ما خودمان هم مروّج آن هستیم و در این مورد محکم می‌ایستیم، پدیده زشت سقیفه را افشاگری می‌کنیم. 🔹 اما همه ما قبول داریم امیرالمؤمنین شش ماه سکوت کرد؛ اعتراض داشت اما سکوت کرد؛ اهل‌بیت ما ادبیاتشان متفاوت بود؛ انتقادی بود، رویکرد انتقادی داشتند، خطبه شقشقیه انتقادی‌ترین خطبه امیرالمؤمنین است؛ همین اخیراً داشتم همین نهج‌البلاغه را که در محضرش هستم مطالعه می‌کردم، در همین خطبه شقشقیه تشکیک شده‌است. 🔹 یک بزرگواری که زحمت کشیده است و این کار را انجام داده است، مکتبه الروضة الحیدریه، گفته است که به خاطر اینکه این خطبه انتقادی است، بعضی منکر این خطبه شده‌اند؛ ایشان زحمت کشیده است ده‌ها سند معتبر حتی از اهل تسنن آورده است که وجود چنین خطبه‌ای قطعی است. 🔹بعد سند آورده است که آن‌ها آمده‌اند و کلمات را تحلیل دیگری کرده‌اند، یعنی بعضی اساس خطبه را منکر شده‌اند تا بتوانند انتقاد به خلفا را زیر سؤال ببرند، بعضی دیگر هم دیده‌اند که نمی‌توانند اصل خطبه را انکار کنند، آمده‌اند کلمات را طوری تفسیر کرده‌اند که بتوانند به نفع خودشان در بیاورند. 🔹 پس رویکرد انتقادی را امیرالمؤمنین داشت؛ رویکرد انتقادی را حضرت زهرا(س) داشت، رویکرد انتقادی را اهل‌بیت(ع) داشتند، اما رویکرد انتقادی با چه ادبیاتی بود؟ اولاً اهل‌بیت بین نخبگان و بدنه اجتماعی تفکیک قائل می‌شدند؛ ما را همیشه به همراهی با بدنه اجتماعی عامه مسلمانان هدایت می‌کردند. 🔹 در ادبیات انتقادی هم ادبیات انتقادی بصیرت افزایی بود، نه تخریبی؛ پس اصل تقریب را نمی‌توانیم انکار کنیم، آن‌ها که منکر تقریب هستند بدانند که این مواردی که بیان کردم واقعیت‌های این عرصه است؛ اما این آقایی که ذکرش شد از بستر تقریب به سوی تلورانس دینی بلکه به پلورالیسم دینی می‌رود؛ یعنی از تکثر نجات، به تکثر حق می‌رسد. 🔹 پس یکی از جریاناتی که شدیداً به حوزه آسیب می‌رساند این طرف است؛ یعنی کسانی که به نام تقریب بین ادیان و تقریب بین مذاهب، مسلّمات را نشانه رفتند، با آیه قرآن بازی می‌کنند و امامت را زیر سؤال می‌برند تا بتوانند تقریب را تا این حد جلو ببرند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4539 🆔 @asbaat_ir
📸 | نابغه‌ی بزرگ تاریخ شیعه 💠 : شیخ مفید، آن نابغه‌ی بزرگ تاریخ شیعه، نخستین كسی است كه در و ، مكتب تشیع را مرز بندی و منضبط ساخته، در علم كلام یك نظام فكری منسجم و محدد را از مجموع فراهم آورده و از اشتباه آن با دیگر مذاهب و فرق اسلامی و شعب غیر امامی مذهب شیعه، جلوگیری كرده و در علم فقه با روش مبتنی بر اصول متخذه از تعالیم (علیهم‌السّلام) یك دوره فقه فراهم آورده و راه را بر روشهای نامعتبر همچون ، یا ناقص و ابتدایی همچون روش ، مسدود ساخته است. ۱۳۷۲/۰۱/۲۸ 🗓 به مناسبت 9 آذر روز بزرگداشت 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی / بخش سوم 🔰 منابع مطالعاتی سازمان/ قسمت دوم 🔺 محمد کتاب «راه انبیاء راه بشر» را براساس تئوری‌های بازرگان و پوشاندن یک لباس برآن نوشت؛ در لابه‌لای این کتاب آشکارا خوانندگان به مطالعه کتاب‌های مائو توصیه می‌شوند. 🔺 کتاب بعد که نوعی تاثیر پذیری از اندیشه‌های مارکسیستی در آن هویداست کتاب «راه تکامل» تألیف علی میهن‌دوست است، به عنوان مثال در تفسیر آیه ۸۵ از سوره مبارکه آل عمران که خداوند متعال می‌فرمایند: «وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ» دین اسلام به عنوان راه کمال معرفی شده است؛ اما مقصود میهن‌دوست از تکامل، همان تکامل اجتماعی است که در مورد بحث قرار می‌گیرد، پس به وضوح در آثار و تألیفات سازمان غلبه تفکر مارکسیستی قابل لمس و مشاهده است. 🔺 قبل از وارد شدن به فاز نظامی این سه کتاب یاد شده را توسط حنیف نژاد خلاصه و در یک کتاب منتشر کردند، همچنین کتابی به‌نام «اقتصاد به زبان ساده» توسط محمود عسگری‌زاده به رشته تحریر در آمد و خواننده این کتاب هم به راحتی در خواهد یافت که این کتاب چیزی جزء اندیشه‌های مارکسیستی نیست. 🔺 کتابی با نام «امام حسین(ع)» تحت سرپرستی احمد رضایی نوشته شد. سعید محسن جزوه «مقدمه‌ای بر مطالعات مارکسیستی» را نوشت و در آن ضرورت مطالعات مارکسیستی را به اعضاء گوشزد نمود. همین جزوه بود که زمینه را برای تألیف کتاب «چگونه قرآن را بیاموزیم (دینامیزم قرآن)» در سال ۱۳۵۸ آماده کرد. حسن نیک بین معروف به عبدی که در سال ۱۳۴۷ رسماً کمونیست شد، جزوه «مبارزه چیست» را نوشت و در آن مارکسیسم را به عنوان راه مبارزه معرفی نمود. 🔺 در همه آثار یاد شده که بیانگر دین‌شناسی مجاهدین خلق است، مارکسیسم به عنوان هسته و اسلام به عنوان پوسته پذیرفته شده است. و از اینجا بود تفکر التقاطی بین اسلام و مارکسیسم در این سازمان شکل گرفت، و اعضاء سازمان را به جایی رساند که در عین حال که مدعی اسلام هستند و اصول پنجگانه دین و مذهب را قبول دارند، اما مارکسیسم را به عنوان علم مبارزه و علم اداره جامعه بپذیرند که نتیجه‌اش به نقص دین اسلام و حتی انکار عصمت پیامبر و ائمه علیهم السلام می‌کشید. 🔺 به طور خلاصه مرحله اول یا مرحله مطالعاتی مرحله ای است که آن‌ها را به التقاط اسلام با مارکسیست کشاند و این می‌تواند نقطه اصلی انحراف سازمان به شمار آید به‌طوری‌که از ابتدا شکل‌گیری مطالعاتی‌شان نه براساس تفکرات خالص اسلامی بلکه براساس تفکر وارداتی که با اسلام سازگاری نداشت، شکل گرفت. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516 🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان‌های_غیرانقلابی_در_حوزه/ بخش دوم 📝 #یادداشت| خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه‌های علمیه کم نیست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش دوم 📝 | خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه‌های علمیه کم نیست 🔺 هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند امروز عده‌ای با ژست تقدس مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می‌زنند که گوئی وظیفه‌ای غیر از این ندارند خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه‌های علمیه کم نیست. 🔺 طلاب عزیز لحظه‌ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند. اینها مروج اسلام آمریکائیند و دشمن رسول الله (ص) آیا در مقابل این افعی‌ها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟ 🔺 حضرت امام(ره) در فرازی دیگر ضمن ابراز گلایه شدید از این جریان در منشور روحانیت به چگونگی مخالفت این جریان با روند انقلاب اسلامی اشاره نموده است: «در شروع مبارزات اسلامی اگر می‌خواستی بگوئی شاه خائن است بلافاصله جواب می‌شنیدی که شاه شیعه است! عده‌ای مقدس نمای واپس‌گرا همه چیز را حرام می‌دانستند و هیچکس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند. 🔸 خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است وقتی شعار جدائی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهرا فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست حکومت دخالت نماید حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد! 🔸 به زعم بعضی افراد روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد والا عالم سیاس و روحانی کاردان و زیرک کاسه‌ای زیر نیم کاسه داشت! 🔸 … تردید ندارم اگر همین روند ادامه می‌یافت وضع روحانیت و حوزه‌ها وضع کلیساهای قرون وسطی می‌شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعی حوزه‌ها را حفظ نمود. 🔸 علماء دین باور در همین حوزه‌ها تربیت شدند و صفوف خویش را از دیگران جدا کردند. قیام بزرگ اسلامیمان نشأت گرفته از همین بارقه است. 🔸 البته هنوز حوزه‌ها به هر دو تفکر آمیخته‌اند و باید مراقب بود که تفکر جدائی دین از سیاست از لایه‌های تفکر اهل جمود به طلاب جوان سرایت نکند و یکی از مسائلی که باید برای طلاب جوان ترسیم شود همین قضیه است، که چگونه در دوران وانفسای نفوذ مقدسین نافهم و ساده لوحان بی سواد عده‌ای کمر همت بستند و برای نجات اسلام و حوزه و روحانیت از جان و آبرو سرمایه گذاشتند. 🔸 اوضاع مثل امروز نبود هرکس صد درصد معتقد به مبارزه نبود، زیر فشارها و تهدیدهای مقدس نماها از میدان بدر می‌رفت. … واقعا روحانیت اصیل در تنهایی و اسارت خون می‌گریست که چگونه امریکا و نوکرش پهلوی می‌خواهند ریشه دیانت و اسلام را برکنند و عده‌ای روحانی مقدس‌نمای ناآگاه یا بازی خورده و عده‌ای وابسته که چهره‌اشان بعد از پیروزی روشن گشت مسیر این خیانت بزرگ را هموار می‌نمودند. 🔸 آنقدر که اسلام از این مقدسین و روحانی‌نما ضربه خورده است از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین علیه السلام که در تاریخ روشن است.» ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1790 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش چهارم 💠 روند تاسیس موسسه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی (ره)/ بخش چهارم 💠 روند تاسیس موسسه 🔺 پس از دستور حضرت امام به مرحوم حاج احمدآقا، مقدمات تأسیس مرکزی برای حفظ آثار حضرت امام فراهم گردید و موسسه هم بعد از مدتی در۱۷ ماده و ۸ تبصره تدوین ‎شد. 🔺 با توجه به مشکلات پیش‎آمده درباره نحوه انتشار بیانات حضرت امام _که در بخش قبل توضیح داده شد_ و نبود مرکزی که مرجع حل اختلافات باشد، این اساسنامه در زمان خود بهترین سند برای برون‎رفت از مشکلات گردید. 🔺 در این اساسنامه جمع‌آوری، طبقه‌بندی، حفظ، ترمیم و احیای مستمر اسناد و آثار حضرت امام منحصر به موسسه تنطیم و نشر آثار شده و همچنین تحقیق، پژوهش، ترجمه، تنظیم و نشر آنها از وظایف موسسه تازه تأسیس شمرده شده است. 🔺 جهت احیای مستمر خط امام خمینی(ره) به عنوان کانون انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی‎(ص) و ارائه افکار و آثار حضرت امام به جامعه، در اساسنامه راهکارهایی ارائه شده از جمله: 1️⃣ ایجاد کتابخانه‎های عمومی و تخصصی، تشکیل موزه فرهنگی و هنری 2️⃣ تأسیس فضاهای آموزشی اعم از دانشگاه علوم اسلامی و امام شناسی و حوزه علمیه 3️⃣ تهیه و نشر مجلات و نشریات به زبان‎های مختلف 4️⃣ برگزاری نمایشگاه و همایش‌های علمی _ فرهنگی و … . 🔺 حضور فرد دل‎سوزی چون سید احمد خمینی و پیگیری و تلاش‎های ایشان موجب می‎شود که موسسه در جمع‎آوری و حفظ و نگهداری آثار امام خمینی(ره) توفیق یابد. 🔺 روز چهاردهم خرداد سال ۶۸، غم‎انگیزترین خبر انقلاب اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان پراکنده شد که «روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان، حضرت امام خمینی، به ملکوت اعلاء پیوست …». از این پس مرحوم علاوه بر وظیفه حفظ آثار حضرت امام، مسئولیت مرقد مطهر (ره) را هم بر عهده گرفت و با تعیین سرپرست، به رَتق و فَتق امور پرداخت. 🔺 با تصویب قانون «نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی(ره)» در مجلس شورای اسلامی، بودجه رسمی و امکانات نهادهای مختلف در اختیار موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) قرار گرفت تا با جهت‎گیری مشخص، به گسترش افکار و آثار حضرت امام در میان اقشار مختلف جامعه بپردازد. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4647 🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #كلیپ| شجاعت آیت الله #شهید_مدرس در برابر دشمن در بیان #امام_خمینی (ره) 💠 امام خمینی (ره): آنها از مدرس (ره) می ترسند. یک نفری نگذاشت کارهای او [رضاخان] پیش برود تا آنکه کشتنش. یک نفری غلبه می‌کرد بر همه مجلس. مجلس تا وقتی مدرس (ره) نیست انگار چیزی توش نیست، مثل اینکه محتوا ندارد. 🗓 به مناسبت 10 آذر سالروز شهادت آیت الله سیدحسن مدرس (ره) #روحانیت_اصيل #روحانيت_متعهد #شهيد_مدرس #مجلس #رضاخان 🆔 @asbaat_ir
🔰 عدم نگرش تاکتیکی #حضرت_امام (ره) به #احزاب و دستجات #سیاسی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 عدم نگرش تاکتیکی (ره) به و دستجات 🔸 در حالی که در همه انقلاب‌ها و نهضت‌های غیرالهی، برخورد تاکتیکی با گروه‌ها و دستجات سیاسی امری متداول به شمار می‌رود و پس از دستیابی به قدرت، تصفیه خونین و حذف از معادلات سیاسی امری غیر قابل پیشگیری است؛ در مکتب اخلاقی امام برخورد ابزاری با گروه‌ها و دستجات جایی نداشت و اصولاً و وعده‌های دروغین و خنجر زدن از پشت پس از به قدرت رسیدن در قاموس امام وجود نداشت. 🔸 امام در اواخر پاییز سال ۱۳۵۶ که انقلاب وارد خیزش مردمی شده بود، به صراحت موضع خود را درباره گروه های چپ‌گرا اعلام کرد و حتی آن دسته از دستجات چپ‌گرایی را که به مبارزه مسلحانه با شاه رو آورده، یا دارای تفکر التقاطی بودند، خائن به اسلام و ایران معرفی کرد. 🔸 گاهی سیاست و رفتار سیاسی ایجاد می کند که رهبر نهضت، برای پیشبرد اهدافش با بعضی از گروه ها مماشات یا حداقل در برابر خواسته‌های آنان تا دستیابی به پیروزی سکوت کند اما امام که ماهیت را - با وجود سابقه مبارزاتی‌شان - کاملاً می‌شناخت موضع خود را در ملاقات با سنجابی در پاریس با صراحت مشخص نمود و در مصاحبه‌ای در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۵۷ اعلام داشت: 🔹 «من مسائل و مطالبی را که داشتم و امکان ندارد یک قدم از آنها برگردام به ایشان [] گفتم؛ و با جبهه خاصی [جبهه ملی و ...] ائتلاف نداریم». 🔸 در حالی که امام در برابر یک ابرقدرت و همه دستگاه‌های جاسوسی، رسانه‌ای و امنیتی آن ایستاده بود و به اصطلاح، سیاست اقتضا می‌کرد تا امام پیش از پیروزی و یا حتی پس از پیروزی، مواضع خود را در برابر ابرقدرت دیگر (شوروی) و گروه‌ها و احزاب وابسته به آن شفاف نسازد؛ موضعی گرفتند که همه سیاستمداران را به تعجب واداشت. 🔸 امام در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۵۷ در مصاحبه با رادیولوکزامبورگ، در پاسخ سؤال خبرنگار رادیو که پرسیده بود آیا با و در نتیجه مسکو روابطی دارید یا نه؟ فرمود: «خیر به هیچ وجه روابطی نداشته‌ام و ندارم و نخواهم داشت.» 🔸 اصولا امام سیاست متداول و حاکم بر معادلات جهانی را که بر پایه تزویر و دروغ و استفاده ابزاری شناخته می‌شد، با سیاست الهی و اخلاقی در تضاد می دانست و در صحنه عمل، به تبلیغ و ترویج مکتب سیاسی پرداخت که برای جهانیان جدید بود؛ اما برای امام چیزی جز سیره و سلوک معصومان علیهم السلام به شمار نمی‌رفت. 🔸 همین رفتار موجب شد که انقلاب اسلامی به هیچ یک از احزاب، گروه‌ها و دستجات بدهکار نباشد؛ و نیز همین سیره موجب شد تا امام مطلبی را به صراحت بر زبان آورد که برای هیچ یک از رهبران سیاسی قبل از وی ممکن نبوده است. 🔸 او دو ماه پیش از عروج ملکوتی‌اش از این عالم خاکی، فرمود: «من بارها اعلام کرده‌ام که با هیچ کس در هر مرتبه‌ای که باشد، عقد اخوت نبسته‌ام. چارچوب دوستی من در درستی راه هر فرد نهفته است، دفاع از اسلام و اصل خدشه‌ناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است». ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص 95 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش سوم 📝 | آفات سکولاری شدن حوزه‌ها 🔺 سکولاری شدن حوزه‌ها آفات و آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت که غفلت از آن موجب ضربه به دین و نظام خواهد شد. می‌توان از نگاه رهبر معظم انقلاب به ۵ آفت مهم در این مورد اشاره کرد: 1️⃣ آسیب دیدن دین 🔺 یکی از مهم ترین آفات سکولاری شدن حوزه ها، آسیب دیدن دین است: «اگر روحانیت می خواست در حاشیه و در پیاده‌رو حرکت کند و منزوی شود، دین آسیب می دید. روحانیت سرباز دین است، خادم دین است، از خود منهای دین حیثیتی ندارد. 🔸 اگر روحانیت از مسائل اساسی – که نمونه‌ برجسته‌ آن، انقلاب عظیم اسلامی است – کناره می گرفت و در مقابل آن بی تفاوت می ماند، بدون تردید دین آسیب می دید؛ و روحانیت هدفش حفظ دین است.» 2️⃣ تضعیف حکومت اسلامی 🔺 از دیگر آفات سکولاری شدن حوزه‌ها، تضعیف حکومت اسلامی است: «امروز اگر روحانیت در قبال حكومت، بی‌اعتنا و بی‌مبالات باشد، هم خودش ضایع خواهد شد و هم حكومت اسلامی تضعیف می‌شود.» 3️⃣ حذف شدن 🔺 سکولاری شدن حوزه موجب انزوا، فراموشی و حذف روحانیت خواهد شد: «حاشیه‌نشین شدن حوزه‌ علمیه‌ى قم و هر حوزه‌ى علمیه‌ دیگرى به حذف شدن مى‌انجامد. وارد جریانات اجتماع و سیاست و مسائل چالشى نبودن، بتدریج به حاشیه رفتن و فراموش شدن و منزوى شدن مى‌انجامد.» 4️⃣ جرئت یافتن دشمنان 🔺 با کناره‌گیری روحانیت از امور، دشمنان از این خلاء به وجود آمده نهایت بهره را برده و از موقعیت به دست آمده نهایت سوء استفاده ر ا خواهد برد: 🔸 «با بی‌طرف ماندن روحانیت در مسائل چالشىِ اساسی، موجب نمی‌شود که دشمن روحانیت و دشمن دین هم بی‌طرف و ساکت بماند؛ «و من نام لم‌ینم عنه». 🔸 اگر روحانیت شیعه در مقابل حوادث خصمانه‌ای که برای او پیش می‌آید، احساس مسئولیت نکند، وارد میدان نشود، ظرفیت خود را بروز ندهد، کار بزرگی را که بر عهده اوست، انجام ندهد، این موجب نمی‌شود که دشمن، دشمنی خود را متوقف کند؛ بعکس، هر وقت آنها در ما احساس ضعف کردند، جلو آمدند؛ هر وقت احساس انفعال کردند، به فعالیت خودشان افزودند و پیش آمدند.» 5️⃣ جدایی از مردم 🔺 روحانیت در طول تاریخ به عنوان مرجع و ملجا مردم به شمار می‌آید. هرگونه بی‌توجهی به سیاست و دوری از امور موجب می‌شود تا از مردم جدا شده و خسارات زیادی را به همراه خواهد داشت: 🔸 «باید با مسائل سیاسى آشنا شوید، حوادث سیاسى کشور را بدانید و حوادث سیاسى دنیا را بدانید. طلبه‌ها امروز به اینها نیاز دارند. یک گوشه‌اى نشستن، سرخود را پایین انداختن، به هیچ کار کشور و جامعه کارى نداشتن و از هیچ حادثه‌اى، پیش‌آمدى، اتفاق خوب یا بدى خبر نداشتن، انسان را از جریان دور مى‌کند. 🔸 ما مرجع مردم هم هستیم؛ یعنى مورد مراجعه مردمیم و اگر خداى نکرده یک علامت غلط نشان بدهیم، یا یک چیزى که مطلوب دشمن است بر زبان ما جارى بشود، ببینید چقدر خسارت وارد مى‌کند. بنابراین، یک وظیفه‌ى مهمى که امروز ماها داریم، ارتباط با سیاست است.» ✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4541 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش هفتم 🔰 علاقه ضدانقلاب فراری به سید حسین 🔺 در مجموع به نظر می­‌رسد تدقيق در باب مدل رفتار امام (ره) با نزدیکان و منسوبین خویش همواره می‌­تواند به عنوان الگویی جامع که از بطن سیره عملی بنیانگذار کبیر انقلاب نیز استخراج شده است، مورداستفاده قرار گیرد، چرا که این موضوع پیش از این مورد تاکید مرحوم حاج سیداحمد خمینی نیز قرار گرفته است: 🔸 «ما منسوبین امام(ره) باید توجه داشته باشیم که فقط به علت نزدیکی با ایشان است که با ما مصاحبه می­‌شود و یا به ما احترام می­‌شود… باید دقیقا توجه کنیم که اگر امام نبودند هرگز کسی ما را بدان صورت نمی­‌شناخت تا با ما مصاحبه کند. پس من، من نکنیم که هیچیم… باید توجه کنیم که از انتساب سواستفاده نکنیم که خلاف شرع مبین است.» 🔺 علیرضا #نوری_زاده عنصر نام آشنای گروه مخالف و از مجریان تلویزیون ماهواره­ای کانال یک «channel one» در برنامه ثابت خود، طی اظهارنظر پیرامون شخصیت­‌های مطرح برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ایران، به تمجید از سیدحسن خمینی پرداخت و گفت: 🔸 «سیدحسن خمینی خوب درس خوانده و همان­طور که #هاشمی_رفسنجانی گفته، مجتهد است. ایشان در حال حاضر به تدریس دروس حوزوی می­‌پردازد و به ­قول معروف خیلی ملا است. 🔸 البته سیدحسین خمینی (پسر مرحوم #سیدمصطفی_خمینی) هم مثل اوست و از نظر دانش، شاگرد جدش مرحوم آقا #مرتضی_حائری_یزدی [ره] بوده و اساتید دیگر هم دیده است. او هم مثل سید حسن شخصیت برجسته­‌ای است منتها از صحنه سیاست کنار کشیده است.» 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش هفتم 🎙 | برخی در حوزه دنبال صلح کل هستند 🔺: 🔸 گروهی هستند که وقتی به اشتهای شخصی خود نگاه می‌کنند، می‌گویند که چه اشکالی دارد که من هم حرم امام رضا(ع) بروم و هم در هتل غذا بخورم؟ چه منافاتی دارد که من هم به حرم امام رضا بروم و روضه بخوانم و گریه کنم و هم زیارت جامعه کبیره بخوانم، هم با هواپیمای آخرین سیستم بروم؛ چه منافات دارد؟ 🔸 حالا این ادبیات را عوض کنید؛ چه منافات دارد که ما خودمان نماز بخوانیم، روزه ‌بگیریم، اما با همه ملل کنار بیاییم و به هیچ کس رویکرد انتقادی نداشته باشیم؟ یعنی آن ادبیات اومانیسم را در حد عقب‌نشینی از مواضع دینی در بین فِرَق و ادیانی که رویکرد الهی دارند اما در اعلا بودن و حق بودن آن ادیان عقب‌نشینی می‌کنند و می‌گویند لازم نیست دین حق باشد. 🔸 برخی یک مقدار عقب‌تر می‌روند، می‌گویند که ادیان الهی که هیچ و از دین به گرایش‌ها می‌روند، به نحله‌های بشری می‌روند، می‌گویند بودا هم مثلاً یک دین فراگیر هست. 🔸 این‌ جریان‌هایی که بیان می‌کنم، در حوزه وجود دارند و مدام می‌گویند که ما خیلی خوب هستیم و عوض نشدیم، ببینید ما حتی بودا را هم دین می‌دانیم، یعنی از دین الهی به دین انسانی می‌رسند. اما یک عده دیگر به نحله‌های اقتصادی مدرنیته می‌روند، به نحله‌های سیاسی مدرنیته می‌روند، این‌ها در حوزه راه افتاده‌اند و فعالیت دارند، اینجاست که دنبال دست‌وپا زدن می‌روند که از بستر دینی استفاده کنند؛ همان جریان معروف که می‌گفت امام حسین(ع) هم مذاکره کرد؛ برای چه دست‌وپا می‌زند؟ 🔸 یا یکی از شخصیت‌هایی که قبل از انقلاب مطرح بود و الان خیلی از کسانی که در سن و سال ما هستند به سمت این انحراف رفتند و از دوره جوانی از این شخص متأثر هستند، چه در حین طلبگی یا قبل از طلبگی، از اندیشه این آدم دانشگاهی معروف استفاده کردند. 🔸 ایشان در کتاب انسان‌شناسی خودش دست‌وپا می‌زند و به جای اینکه پیامبر را اول عبد و بعد رسول معرفی کند، دوست دارد که ایشان را اول رسول و بعد عبد معرفی کند؛ اول انسان معرفی کند، نه انسانی که خدا قبول دارد بلکه با این عنوان که ما همه انسان هستیم، یعنی انگار اگر بگوییم «عبدُهُ و رَسُولُه»، پیامبر را تنزّل داده‌ایم؛ این همان اومانیست و انسان‌گرایی است. 🔸 همه این‌ها به سمت انسان‌مداری رفته‌اند، یکی کاملاً تقریب بین ادیان، تقریب بین مذاهب الهی و حقیقی و بین فِرَق ادیان غیر الهی و تقریب با همه دنیا؛ این‌ها همه در حوزه علمیه نماینده دارند؛ این طرف که تهِ آن دین‌زدایی است چه کسانی هستند؟ پس ما الان یک خط کلی ترسیم می‌کنیم. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4539 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| روحانی برجسته 💠 #امام_خامنه_ای: میرزا کوچک، یک #روحانی است، یک #طلبه است ... بنابراین منشأ حرکت میرزا کوچک خان یک منشأ صددرصد #دینی و #اعتقادی است. خب آن زمان آن غوغای نهضت #مارکسیستی و تشکیل #شوروی و هیاهویی که در دنیا و در بین ملّتها راه افتاده بود و جاذبه‌ای که برای بعضی از ملّتها به‌وجود آورده بود، طبعاً یک عده‌ای را مجذوب خودش کرده بود و دوروبریهای ایشان هم از این طریق به ایشان خیانت کردند؛ لکن این مرد، هم به‌خاطر پایبندی‌اش به اسلامْ جذب تفکّر مارکسیستی نشد و رد کرد به‌طور صریح و قاطع آن نظریّه را و مخالفت کرد، هم با اجنبی مخالف بود؛ #استقلال [خود] را حفظ کرد. یک نمونه‌ی خیلی برجسته‌ای است میرزا کوچک خان. (۱۳۹۱/۰۸/۲۹) 🗓 به مناسبت 11 آذر سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی #میرزاکوچک_خان #روحانیت_متعهد #روحانیت_مبارز 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش چهارم 🔰 ریشه تفکر #مارکسیستی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی / بخش چهارم 🔰 ریشه تفکر 🔺 شاید این سؤال در ذهن مخاطبان ایجاد شود که چگونه مارکسیسم در تفکرات سازمان مجاهدین وارد شد؟ دقت در نوشته‌ها و تفکرات اعضای سازمان ما را به این نتیجه می‌رساند که ریشه این مسأله به دو چیز بر می‌گردد: 1️⃣ علم زدگی 🔺 مقصود از علم زدگی یا علم گرایی این است که کسی علوم تجربی را حلال همه مشکلات بشر بداند و دین خدا را نیز بر اساس داده‌های علوم تجربی تفسیر کند. 🔺 در حالی که همه متون، احکام و آموزه‌های دین قابل تفسیر با علوم تجربی نیست، زیرا تئوری‌ها و نظریات علوم تجربی قطعیت ندارند و علوم تجربی نمی‌توانند سخن قطعی بگویند، چون روش آنها استقراء است که هیچگاه تام نخواهد بود و لذا به نتیجه قطعی نخواهد رسید. 🔺 بر همین اساس در هیچ یک از تئوری‌هایی که علوم تجربی بیان می‌کنند، قطعیت وجود ندارد. آری، ممکن است در طول تحولات تاریخی و گذشت سالیان متمادی بشر به این نتیجه رسد که این قوانین قطعی هستند؛ اما در حال حاضر علوم تجربی قادر به ارائه قوانین قطعی نبوده و تنها چیزی که علوم تجربی می‌تواند بیان کند این است که بگویدآنچه که من تا به حال دیده‌ام این است و قادر به ارائه قوانین علمی قطعی برای بشر نیست. 🔺 از آن طرف دین حرف‌هایی دارد که گزاره‌هایی قطعی هستند و اگر بنا به مطالعه دین با علوم تجربی بود در بسیاری از موارد بشر با مشکل روبه‌رو می‌شد. 🔺 برای بهتر روشن شدن موضوع به این مثال توجه کنید: در چندین آیه قرآن کریم تعبیر «سماوات سبع» یا «آسمان‌های هفت‌گانه» آمده است. 🔺 هنگامی‌که منجمان منظومه شمسی را کشف کردند، دریافتند منظومه شمسی شامل هفت سیاره است، بلافاصله علم‌گرایان، سماوات و سبع آن را به هفت سیاره منظومه شمسی معنا کردند، بعد از مدتی تعداد سیارات منظومه شمسی هشت و مدتی بعد نه سیاره شد. 🔺 مجدداً همین سال‌های اخیر اعلام کردند تعداد سیارات منظومه همان هشت است، اگر کسی بخواهد سماوات سبع را که یک نمونه بود براساس فرآورده‌های علوم تجربی معنا کند وقتی تعداد این سیارات به هشت رسید چه می‌کند؟ 🔺 یا باید بگوید قرآن اشتباه کرده که چنین حرفی قطعاً صحیح نیست و یا باید چاره دیگری بجوید، چاره‌اش این است که بگوید علوم تجربی اشتباه کرده و مطالعه دین را از طریق علوم تجربی پیگیری نکند؛ لذا یکی از مشکلات اساسی مجاهدین خلق علم زدگی بود که ریشه در تفکرات نهضت آزادی، به خصوص مرحوم و یدالله داشت. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516 🆔 @asbaat_ir