eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
716 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 #نقش_علما_در_تحولات_ایران_معاصر/ بخش 2 🔰 #سیدعبدالحسین_لاری پیشگام تشکیل حکومت بر مبنای #ولایت_فقیه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش 2 🔰 پیشگام تشکیل حکومت بر مبنای 🔺 پس از داستان مشروطه، علمای اصولی به دو دسته تقسیم شدند: گروهی به مشروطه بی‌اعتماد شدند و دسته دیگر همچنان آن را پی‌گیری می‌کردند. از کوشاترین افراد دسته دوم می‌توان به آیت اللّه و آیت اللّه سیدابوالقاسم اشاره کرد. 🔺 به دنبال جنگ جهانی اول، نیروهای به و بین النهرین اعزام شدند. بر این اساس، در حدود یک میلیون سرباز، که غالباً از هند و دیگر مناطق جهان اجیر شده بودند، وارد عراق شدند تا علیه عثمانی‌ها نبرد کنند. در جنگ جهانی اول، چهار تن از علمای بزرگ شیعه بر ضد انگلیسی‌ها و به نفع عثمانی‌ها فتوای جهاد صادر کردند. 🔺 این عالمان عبارت بودند از: 1️⃣ سید محمدکاظم یزدی 2️⃣ میرزا محمدتقی شیرازی که به عنوان رهبر انقلاب ۱۹۲۰ م عراق معروف است 3️⃣ شیخ الشریعه اصفهانی 4️⃣ آیت اللّه سیدمصطفی کاشانی، پدر سیدابوالقاسم کاشانی که خود در ۱۹۱۶م در جنگ با انگلیسی‌ها مجروح شد 🔺 در میان عالمانی که در ایران با انگلستان به نبرد پرداختند، می‌توان از این شخصیت‌های برجسته نام برد: 1️⃣ شیخ محمدحسین برازجانی در بوشهر 2️⃣ شیخ جعفر محلاتی 3️⃣ آیت اللّه سیدعبدالحسین لاری، مشهور به مجتهد لاری 🔺 مرحوم لاری از شاگردان بود و با همکاری اسماعیل خان صولة الدوله قشقایی، حکومتی بر مبنای در منطقه برقرار کرد. 🔺 وی با استناد به آیات و روایات، مبارزه با ظلم را ضروری می‌دانست و خواهان تحت نظر ولایت فقیه بود. بر این اساس، از ایشان به مثابه پیشگام عمل به نظریه ولایت فقیه یاد می‌شود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4810 🆔 @asbaat_ir
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 2 🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت دوم 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش 2 🔰 / قسمت دوم 🔺 نیروهای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در ، اقداماتی در جهت مقابله با نظام انجام دادند که نمونه‌ای از آن‌ها چنین است: 1️⃣ همکاری جدّی با در جهت تصویب 🔺 دولت دو لایحه را جهت تصویب به مجلس ششم داد که به «لوایح دوقلو» مشهور شدند؛ یکی «لایحه تبیین حدود و وظایف و اختیارت رئیس جمهور» بود که با هدف «کاهش اختیارات » تنظیم شده بود و دیگری «لایحه اصلاح قانون انتخابات» که با هدف «کاهش اختیارات » ارائه شده بود. 2️⃣ همکاری در نوشتن خطاب به رهبری 🔺 این نامه در اردیبهشت ۱۳۸۱، توسط ۱۲۷ نماینده مجلس ششم به رهبری نوشته شد و از ایشان درخواست نوشیدن جام زهر را کردند. 3️⃣ همکاری با طرح 🔺 نتیجه این امر به استعفای ۱۶ وزیر کابینه خاتمی، ۲۰۰ معاون وزیر، تمام استانداران، ۲۰۰ فرماندار، ۲۰۰ رئیس دانشگاه و ۱۳۹ نماینده مجلس ششم انجامید، گرچه با استعفاها موافقت نشد و تنها استعفای چهار نفر از نمایندگان مورد موافقت قرار گرفت. 4️⃣ شرکت در نمایندگان مجلس ششم 🔺 شرکت درتحصن نمایشی برگزارشده توسط اصلاح‌طلبان مجلس‌ششم که موفقیتی نداشت. 🔸 این سازمان بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، در راه‌اندازی نقشی چشمگیر داشت و به همین جهت، تعداد زیادی از اعضای آن دستگیر شدند. 🔸 از اعضای بازداشت شده می‌توان به ، مصطفی ، ابوالفضل قدیانی، علی باقری، صادق نوروزی، فیض‌الله عرب‌سرخی، عبدالله ناصری، مهدی تحققی، علیرضا شریفی، احمد هاشمی، مسعود سپهر، حسن فائزی و محسن آرمین اشاره کرد. به دنبال این قضایا بود که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، منحل و فعالیت آن غیرقانونی اعلام گردید. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829 🆔 @asbaat_ir
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 3 🔰 #انقلاب_مشروطه، حاصل اولین #ائتلاف_نوین در ایران 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 3 🔰 ، حاصل اولین در ایران 🔸 پیش زمینه­‌ها و عوامل اصلی شکل­‌گیری مشروطه­‌خواهی در واقع از نیمه­‌ی دوم سده­‌ی نوزدهم آغاز شد. در این مقطع تحت نفوذ و تأثیر غرب، به ویژه از طریق نهادهای نوین آموزشی، زمینه برای رواج مفاهیم و اندیشه­‌های جدید، گرایش­‌های نو و مشاغل جدید فراهم گردید و طبقه متوسط جدیدی به نام طبقه­‌ی () به وجود آمد. 🔸 نخستین برنامه­‌ی نوسازی را آغاز کرد و اولین گروه از محصلان ایرانی را به اروپا برای آموزش برخی از رشته‌­های کاربردی از جمله علوم نظامی، مهندسی، تفنگ‌­سازی، پزشکی، چاپ و زبان­‌های مدرن به اروپا فرستاد. 🔸 در مرحله­‌ی بعد نیز در قالب اصلاحات دولتی، همین روند را ادامه داد. او علاوه بر ساختن کارخانه­‌های مختلف تولید توپ و سلاح‌های سبک نظامی و اقلام مصرفی، نخستین روزنامه­‌ی رسمی کشور را نیز به نام «» و همچنین اولین دبیرستان به سبک جدید را به نام «» بنیان نهاد. 🔸 پس از او نیز میرزا حسین‌خان سپهسالار اقدام به تأسیس دارالشورای کبری نمود تا اداره‌­ی حکومت در ایران، به شیو­ه­‌ای و بر مبنای هیئت دولت و از طریق مشورت، تصمیم‌­گیری و مسئولیت دسته جمعی، صورت گیرد. 🔸 وی همچنین اقدام به تأسیس روزنامه­‌های جدیدی چون «وقایع عدلیه»، «نظامی»، «مریخ» و «وطن» کرد. 🔸 مجموعا اصلاحات اشاره شده، و همچنین مسافرت افراد به کشورهای اروپایی و ترجمه­‌ی کتاب­‌های غربی به فارسی، باعث شکل­‌گیری افکار جدید و خواسته­‌های تازه براساس آموزه­‌ها و تجربیات غرب گردید که این موضوع، بسترساز گروه­‌بندی­‌های نوینی تحت عنوان روشنفکران جدید، شد. 🔸 این طبقه­‌ی روشنفکر، به تدریج، مفاهیم و آموزه­‌هایی چون ، و را به عنوان سه کلیدی برای ساختن جامعه­‌ای نوین، قلمداد می­‌کرد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان 🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش نخست 🔰 دانشگاه ادیان یا یک جریان!! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 پرونده ویژه| 🎙 مصاحبه با حجت الاسلام / بخش نخست 🔰 دانشگاه ادیان یا یک جریان!! 🔺 از زمان تاسیس دانشگاه ادیان و مذاهب تا به امروز، نگاه‌ها و نقدهای بسیاری از سوی حوزویان، درباره انگیزه تاسیس، سیاست‌ها و اهداف و برخی رفتارها و گفتارهای اساتید و دانش‌پژوهان آن در محافل علمی و سیاسی مطرح شده است، که متاسفانه اغلب از سوی مسوولان و اساتید این دانشگاه یا بی‌پاسخ گذاشته شده و یا پاسخ‌های آنان به منتقدان قانع‌کننده نبوده است و گاه نیز منتقدان با برخوردهایی چون عدم شناخت جهان!! و نداشتن درک درستی از مقوله تبلیغ در عرصه بین‌الملل!! از سوی مسوولان و اساتید این دانشگاه روبرو شده‌اند و چالش‌هایی را نیز در بدنه حوزه‌ به دنبال داشته است. 🔺 بالا گرفتن تب نقد و گفت‌وگو درباره فلسفه وجودی دانشگاه ادیان و مذاهب و آنچه از آن به ناهمخوانی اهداف و رسالتهای آن از سخن تا عمل در حوزه و خارج از آن به ویژه در بین طلاب و فضلای انقلابی یاد شده، در کنار رد پای این دانشگاه و برخی از مسوولان، اساتید و دانش‌پژوهان آن در حوادث سیاسی و اجتماعی، دانشگاه ادیان و مذاهب را عملا در فهرست یکی از پدیده‌ها و خرده جریانهای ذیل یک جریان کلان در کشور قرار داده است. 🔺 همین ویژگی، پایگاه اسباط را بر آن داشت تا جریانشناسیِ «دانشگاه ادیان و مذاهب» به صورتی شفاف و دلسوزانه در فهرست مطالعات و بررسی‌های راهبردی خود قرار دهد و به دنبال پاسخ به پرسش‌های بسیاری از منتقدان باشد به همین منظور سراغ حجت الاسلام ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان رفتیم و با او به گفت وگو نشستیم که متن آن در ذیل تقدیم می گردد. 🔺 حجت الاسلام نواب در پاسخ به این سؤال که ایده تأسیس این دانشگاه از کجا به ذهن شما رسید؟ و از شما نقل شده که گفتید: به امریکا رفتید و آنجا اتفاقاتی افتاد که به فکر تاسیس دانشگاه ادیان افتادید، گفت: 🔸 «من ششصد سفر خارجی رفتم، اگر خود را پرسفرترین روحانی ایران بدانم سخن گزافی نگفته‌ام. سفر خارجی را سفر تفریح، گشت و گذار و خوشگذرانی نمی‌دانم؛ تکلیف‌گرایانه به سفر می‌روم. 🔸 به یک معنا من آدم پنجاه و هفتی هستم؛ هنوز به مبانی (ره) و معتقدم و شعار نمی‌دهم؛ کار باید اصولی پیش برود؛ افراد را در مراکز فکری نیاورده‌ایم که روی آن‌ها کار کنیم. 🔸 ما سفر خارجی را یک رسالت و مأموریت می‌دانیم. الان با سفرهای خارجی که رفتم دنیا را خوب می‌شناسم و دنیا هم مرا خوب می‌شناسد. خارج از کشور که رفتم متوجه شدم کسی تشیّع و اسلام را نمی‌شناسد. 🔸 حرف‌هایی که می‌زنند بُلوف است؛ هیچ کس ما را دقیق و عمیق نمی‌شناسد؛ چیزی از ما نمی‌دانند. برای مثال در که برادرم شهید شد، کتاب «عقاید الامامیه مظفر» را دیدم؛ برایمان ترجمه کردند؛ در مقدمه‌اش نوشته بود، شیعه دست‌ساز عبدالله ابن سبأ و مذهبی دروغین است و چون این افراد در جنگ بوسنی خودنمایی کردند این کتاب را برایشان چاپ کرده‌ایم؛ بنده مانع از چاپ این مقدمه شدم. 🔸 بعد از فروپاشی شوروی به اتیوپی که در دست بود رفتم؛ سقوط کرده بود و مسلمانان از فشار رها شده بودند؛ دویست هزار نفر در هر وعده که الله اکبر می‌گفتند برای نماز جماعت به بیابان می‌آمدند چون مسجد بزرگی نداشتند. 🔸 شب به دیدن امام جماعت آنجا رفتیم؛ از ما پرسید مذهبتان چیست؟ گفتیم: جعفری؛ گفت: کتاب، فقه یا تفسیری دارید یا یک مذهب اسم تهی هستید؟ یکی از همراهان ما که از محترمان بود سرش درد گرفت، گفتم: «انهم یعلمون کما تعلمون» شما چقدر ایشان را می‌شناسید؟! 🔸 بنابراین ما تصمیم گرفتیم در قم مرکز مطالعات و تحقیقاتی تأسیس کنیم که طلبه‌ها ادیان و مذاهب را بشناسند در حالی که حتی در ایران استادی هم نبود.» ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شهید_مدرس/ بخش 6 🔰 جلوگیری از نفوذ بیگانگان 🔺 انگلیسی‌ها خیلی زود فرد مورد نظر خود را در میان #قزاقان یافتند و او میرپنج[سرهنگ] #رضاخان_سوادکوهی بود که اندکی بعد به درجه سرهنگ دومی ارتقا یافت. 🔺 #ژنرال_آیرون_ساید درباره رضاخان میرپنج می‌نویسد: «به نظرم مردی قدرتمند و نترس آمد که کشورش را از صمیم قلب دوست دارد[!]. ایران برای روزگار سختی که پیش‌رو داشت[؟!] نیازمند یک رهبر بود و او بی‌تردید مردی فوق‌العاده ارزشمند به حساب می آمد.» 🔺 هنگامی که در پایان جنگ جهانی اول نیروهای انگلیسی از ایران خارج شدند، آیرون ساید، فرماندهی نیروهای قزاق را به رضاخان سپرد و به تدریج او را برای #کودتا آماده کردند. 🔺 مخالفت شهید مدرس با قرارداد ۱۹۱۹ و مقاومت وی در برابر کودتاچیان و ضدیت او با دولت و حکومت رضاخان، تماما در راستای یک سیاست بود که هدف آن مبارزه با #نفوذ_بیگانگان در ایران بود. 🔺 صبح روز کودتای سیا (سوم اسفند ۱۲۹۹) آیت الله مدرس و تعدادی از شخصیت سیاسی-مذهبی متنفذ به دستور #سیدضیاءالدین_طباطبایی رئیس دولت کودتا دستگیر و زندانی شدند. شهید مدرس تا پایان عمر دولت کودتا (خرداد ۱۳۰۰) حبس بود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4658 🆔 @asbaat_ir
🔰 #سلفی_گری_و_وهابیت_در_ایران/ بخش 6 💠 گروه‌های سلفی معتدل در ایران 3️⃣ #جماعت_دعوت_و_اصلاح 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش 6 💠 گروه‌های سلفی معتدل در ایران 3️⃣ 🔸 جماعت دعوت و اصلاح ایران یک تشکل سیاسی‌ـ مذهبی سنی ایرانی است که خود را پیرو مبانی فکری جنبش «» توصیف می‌کند. 🔸 مقدمات تشکیل آن، توسط گروهی از طلاب ایرانی تحصیل‌کرده در عراق، فراهم شد که در رأس آنان قرار داشت. وی در اواخر دهه ۶۰ اعدام شد. این جماعت در سال ۱۳۷۵ شمسی رسماً اعلام موجودیت کرد. 🔸 دبیرکل فعلی جماعت عبدالرحمن پیرانی است. وی در هر سه کنگره جماعت که در سال‌های ۱۳۸۰، ۱۳۸۵ و ۱۳۸۹شمسی، به اتفاق آرای اعضای کنگره، به عنوان دبیرکل جماعت انتخاب شده‌است. وی هم اکنون عضو هیأت رئیسه «اتحادیه جهانی علمای مسلمین» است. 🔸 اعضای شورای مرکزی به ترتیب تعداد آراء عباراتند از: ۱.عبدالرحمن پیرانی ۲.سعدالدین صدیقی ۳.محمدعلی آریانژاد ۴.مصطفی اربابی ۵.مقداد پیرصاحب ۶.کشف‌الدین محمدیان ۷.داود نارویی ۸.حسین تیباش ۹.ستار‌ اینه‌پور ۱۰.محمدرسول ابوالمحمدی ۱۱.یوسف جمالی ۱۲.عبدالباقی خاکزاد 🔸 این جماعت در ابتدای تشکیل، با تشکیلات مفتی‌زاده متحد شد و از پروژه خود مختاری کردستان حمایت کرد. پایگاه اطلاع رسانی «اصلاح» متعلق به این جماعت است. 🔸 جماعت، تمام مناطق سنی‌نشین ایران را به عنوان حوزه فعالیت خود می‌شناسد اما عملاً اکثر رهبران آن کرد هستند. محل استقرار دفتر جماعت، تهران است. جماعت ‌ایدئولوژی خویش را تلفیقی از اسلام سنی و و شعار خود را «آزادی، عدالت و برادری» اعلام کرده است. 🔸 «جماعت دعوت و اصلاح» در سال‌های اخیر سعی کرده خود را نسبت به نظام موافق جلوه دهد، گرچه برخی سران آن اظهار می‌کنند که مورد بی‌مهری نظام هستند و به برخی برخورد‌های نظام اعتراض دارند، مانند بستن دفتر جماعت در مشهد و یا تذکر به برخی هواداران، مانند تذکر به امام جماعت «سروآباد»، «دهگلان» و امام جماعت یکی از مساجد دیوان‌دره. 🔸 در ۱۳۸۸ این گروه، در پی توافق با و انعکاس مواضع ۸ ماده‌ای وی در مورد «قومیت‌ها» و «اقلیت مذهبی سنی»، از موسوی حمایت کرد و تبلیغات پرهزینه‌ای نیز برای او انجام داد. آقای پیرانی در مصاحبه با «» اعلام کرد: «مواضع تشکیلات به نزدیک‌تر است». ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 📚 جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران، ص 368 ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362 🆔 @asbaat_ir🔰
🔰 جریان‌شناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش 9 💠 شناسنامه پژوهشکده امام خمینی و انقلاب! 🔺 یکی از نهادهای زیر مجموعه موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام، «پژوهشكده امام خمینی‌(ره) و انقلاب اسلامی» است. هدف اين پژوهشکده كه در سال ۱۳۷۵ كار خود را آغاز كرده، پژوهش در جوانب مختلف حیات و اندیشه امام و معرفی دیدگاه های ایشان و انقلاب اسلامی و همچنین تربیت محقق در این زمینه عنوان شده است. 🔺 اما این نهاد اکنون با اهداف خود فاصله دارد و اندیشه امام آنطور که باید در جامعه و دانشگاه‌ها نهادینه نشده است. با نگاه به سابقه اساتید و مدیران این پژوهشکده، می‌توان یکی از علل دوری از اهداف این مجموعه را حاکم شدن طیف خاصی دانست که چندان به امام و راه او اعتقادی ندارند و یا تفسیر جدیدی از اندیشه امام و انقلاب ارائه می دهند تا با نظم نوین جامعه جهانی قابل جمع باشد و آرمان #استکبارستیزی امام و دفاع از #مستضعفین عالم به فراموشی سپرده شود. 🔺 از افراد موثر در پژوهشکده حضرت امام، #سیدمحمدموسوی_بجنوردی است که اکنون به عنوان #پدر_فقهی_اصلاح_طلبان از او یاد می‌شود. 🔺 وی سال ۶۸ بعد از بیرون آمدن از #شورای_عالی_قضایی تمرکز خود را بر روی مجامع دانشگاهی قرار داد. او چند صباحی در خارج از کشور هم به تدریس پرداخت. 🔺 موسوی بجنوردی به عنوان یکی از نزدیکان حضرت امام، نظرات شاذ و #نواندیشانه خود را در موضوعات مختلف مطرح و معمولا منتقدان به نظام جمهوری اسلامی از او استقبال می‌کنند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4824 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #هادی_غفاری/ بخش نخست 🔰 ردّ صلاحیت شده 🔺 هادی غفاری فرزند آیت الله #حسین_غفاری در سال ۱۳۲۹ در آذرشهر تبریز به دنیا آمد. مادرش دختر آیت­الله مقدس تبریزی بود. هادی غَفّاری عضو شورای مرکزی مجمع «#نیروهای_خط_امام» و رئیس مؤسسه‌ی الهادی است. وی نماینده سه دوره اول مجلس شورای اسلامی بود و در انتخابات مجلس چهارم، پنجم و هفتم #رد_صلاحیت شد. 🔸 هادی غفاری نقطه شروع مبارزات سیاسی خود را نه سالگی می­‌داند و می­‌گوید: «مبارزه سیاسی من از سن ۹ سالگی آغاز شد. پرونده فعالیت سیاسی من در #دبستان_رضوی، دبیرستان فخر رازی، دانشکده الهیات، ادبیات، فنی ، معماری و حتی پزشکی دانشگاه تهران عقبه سیاسی کاملا گران­‌سنگی برای من رقم می­‌زند.» 🔺 هادی غفاری در این دوران با گروه­‌های مختلف دانشجویی اعم از سیاسی و غیرسیاسی از جمله #نهضت_آزادی، #سازمان_مجاهدین_خلق، فدائیان اسلام و حتی گروه­‌های #کمونیستی مراوده داشت و بعضا در مناظره­‌های درون گروهی شرکت می­‌کرد. 🔺 وی طی دوره دانشجویی و طلبگی بر روی تفسیرهای قرآن کار کرد که ماحصل آن تفسیر سوره حمد بود که با عنوان «حمد می­‌آموزد» نوشته هادی دهخوارقانی منتشر شد. 🔺 وی سال ۱۳۵۷ با #چادر_زنانه رفت و آمد می­‌کرد. غفاری در مصاحبه با #روزنامه_اعتماد_ملی در این زمینه می­‌گوید: «با چادر زنان به مسجد می­‌رفتم، در بین زنان با عبا برمی‌خاستم و سخنرانی می‌­کردم و باز با چادر و همراه زنان از مسجد خارج می­‌شدم.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش 16 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_عرفانی_اصفهان/ قسمت 5 3️⃣ عرفان زاهدانه (فقیهان زاهد) 🔺 با آنکه اکثر فقیهان و محدثان از مخالفان صوفیه به شمار می‌­روند و پاره‌­ای بدعت­‌ها و کج­روی­‌های اهل تصوف واکنش تند فقیهان را در بر داشت. 🔺 اما می­‌توان جنبه زهد صوفیان را در برخی از فقیهان زاهد این دوره مشاهده کرد. این افراد از مخالفان جدی تصوف عملی و نظری هستند، با حکمت و فلسفه رابطه­‌ای ندارند و تنها میراث‌دار زهد تصوف پیشین­اند. 🔺 این فقیهان پارسا کم‌کم در چشم مردم جانشین اقطاب صوفیه شدند و حرمتی که روزگاری مشایخ #صوفیه داشتند، نصیب آنان شد. 🔺 بزرگانی مانند #مقدس_اردبیلی، سید #بحرالعلوم و شیخ جعفر #کاشف_الغطاء از این زمره‌­اند. این افراد هر چند در دوران خود صوفی و عارف خوانده نمی­‌شدند؛ اما در اوج مقامات معنوی بوده و حتی کشف و کراماتی نیز برای آنها نقل شده است. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4736 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش 7 📝 | جریان حامی طیف 2️⃣ 🔸 حسن یوسفی اشکوری یکی از نزدیکان فکری و مروجان اندیشه و است که در مجلس اول شورای اسلامی در فراکسیون ملی- مذهبی‌ها فعالیت سیاسی داشت. 🔸 فعالیت‌های سیاسی وی بیشتر با نشریات و افراد همفکر خود در طیف بود. آقای اشکوری به طور آشکار احکام اسلامی را زیر سوال می‌برد، و بر جدایی نهاد دینی از دولت تاکید می‌ورزد. 🔸 وی در جریان مناظره‌ای در همایش « در بستر دین » که در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ برگزار شد گفت: 🔺 «من به حکومت مذهبی و فقهی از زمان تا زمان حاضر اعتقاد ندارم، حکومت از مقوله عرفی است و نهاد دین و نهاد حکومت را از هم جدا می‌دانم». در مجموع آقای اشکوری نیز از جمله مروجان اندیشه در برابر است. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141 🆔 @asbaat_ir
🔖 #نقش_علما_در_تحولات_ایران_معاصر/ بخش 3 🔰 نقش #علما در عصر #رضاشاه 🔺 کودتای رضاخان و #سیدضیاء در سوم اسفند ۱۲۹۹ (۱۹۲۱ م) به وقوع پیوست. در این دوره، همه جنبش‌ها و نهضت‌های اسلامی و غیر اسلامی در ایران سرکوب شدند. 🔺 در سال ۱۳۰۴، رضاخان پس از چهار سال به رضاشاه تبدیل شد، قانون اساسی تغییر کرد و سلطنت #پهلوی جایگزین سلطنت #قاجاریه شد. 🔺 پس از رحلت مراجع بزرگ عراق، مراجع دیگری وارد صحنه سیاسی این کشور شدند و با حضور #استعمار_انگلیس به مخالفت پرداختند: از جمله آنها آیت اللّه #نائینی (م ۱۳۱۶)، #سیدابوالحسن_اصفهانی (م ۱۳۲۵) و شیخ محمدمهدی خالصی (م ۱۳۰۲) می‌باشند. 🔺 این سه عالم به دلیل اعتراض بر پادشاه دست نشانده انگلیس، به ایران تبعید شدند. پس از ورود آنها به #قم، رضاخان از اولین کسانی بود که به دیدار آنها آمد. 🔺 در آن زمان، در تهران داستان جمهوری بر سر زبان‌ها جاری بود. رضاشاه نیز این بحث را مطرح می‌کرد که باید سلسله قاجار برکنار و سپس نظام #جمهوری تأسیس شود. 🔺 الگوی وی نیز در این باره، کشور #ترکیه بود. به هر حال، رضاخان به حضور این سه عالم در قم رسید و از جایگاه فردی که داعیه‌دار مذهب است، به گفتگو با آنان پرداخت. نتیجه این مذاکرات به #توقف جمهوری‌خواهی انجامید. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4810 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| فتنه 88 تطهیر نمی‌شود 💠 #آیت_الله_خوشوقت (ره): باید بر روی فتنه‌گران خط قرمز کشید. فتنه 88 تطهیر نمی‌شود. فتنه‌گران #کافر و #مرتد هستند و تطهیر نمی‌شوند. هر کسی سابقا و لاحقاً (قبل از این و بعد از این)، در فتنه #خاموش یا #آرام بود، باید بر روی اسم آنها نیز خط بطلان کشید. 🗓 12 دی 1391 #فتنه_88 #ارتداد #بصیرت #روحانیت_متعهد #روحانیت_اصیل 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 6️⃣ / بخش پنجم 🔰 متون دینی توان پاسخ‌گویی به مسائل روز را ندارند!!! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 6️⃣ / بخش پنجم 🔰 متون دینی توان پاسخ گویی به مسائل روز را ندارند!!! 🔺 ادامه مصاحبه غرویان با خبرنگار (خانم پروین بختیارنژاد): «موضوع عقلانیت در روزگار ما مسأله مهمی است. انسان یک موجود ثابت از همه جهات نیست. انسان یک موجود متحولی است و در هر زمان در طول اعصار یک زاویه وجودی تازه ای از انسان کشف می شود. 🔸 به اضافه اینکه محیط انسان دائما در تحول و دگرگونی است و محیط سیاسی، محیط اجتماعی، محیط طبیعی و جزئیاتی مانند پوشاک، و خوراک، روابط زندگی و غیره نیز تابع این تغییر است. پس می توان چنین تصور کرد که ابعاد مختلف زندگی انسان مرتبا در حال تحول است. 🔸 از طرح این مسائل می خواهم چنین استفاده کنم و بگویم بسیاری از حقوق انسان هم هست که چه بسا در گذشته های دور اصلا موضوعیت نداشته و مطرح نبوده مانند کارکردن و اشتغال زن در کنار مردان در جامعه. 🔸 در دوره هایی بوده که نیازی نبوده زنان خارج از خانه کار کنند، اما اینک شرایط اقتصادی، شرایط سیاسی، اجتماعی، طوری است که اقتضا می کند که زن هم در کنار مرد و درست پا به پای مرد فعالیت داشته باشد. ما برای اینکه حقوق انسانِ متحول را به دست بیاوریم، چاره ای نداریم جز اینکه به عقلای قوم در هر عصری مراجعه کنیم. 🔸 و اتفاقا سیره عقلا از نظر فقه و مبانی دینی ما، همیشه حجت بوده و مورد احترام قرار گرفته است. عقل و عقلانیت یکی از منابع تشخیص احکام دینی است. 🔸 عقل خود نیز یک منبع شناخت است همانطوری که سنت منبع است، همان طوری که اجتماعات علما در طول تاریخ برای فقیه و مجتهد و مستنبط احکامی دینی حجت است، عقل هم حجت است. 🔸 در روایات و آیات قران، عقل به عنوان یک پیغمبر باطنی معرفی شده است. حال اگر بخواهیم از عقل به عنوان پیغمبر واقعی استفاده کنیم، در حال حاضر چه باید بکنیم؟ 🔸 من معتقدم که در هر عصری عقلای بشر آنهایی که یک وفاق نسبی جمعی روی آنها هست انسانهای فرهیخته و برگزیده هستند، اینها باید در هر عصری بنشینند و حقوق بشر به خصوص حقوق زنان و حقوق کودکان را، حقوق مردان، حقوق کارگران و غیره را تدوین و تبیین کنند. البته نگاهی هم به متون دینی داشته باشند. 🔸 به هر حال هم، بیانان و اشاره هایی به حقوق اصناف مختلف دارند ولی آنها کافی نیست و حرف نهایی را باید عقلای امروز بزنند.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 3 🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت سوم 💠 شخصیتِ محوری سازمان 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش 3 🔰 / قسمت سوم 💠 شخصیتِ محوری سازمان 🔸 محوری‌ترین شخصیت‌ این سازمان است. از وی در عرصه سیاست ایران به «» یاد می‌شود. بهزاد نبوی در سال ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. پدر وی اهل سبزوار و مادرش اهل تبریز بود. 🔸 پدر و پدر بزرگ وی هر دو متهم به همکاری با گروه‌های بودند، گرچه خود نبوی آنان را «دارای عقاید و جهت‌گیری‌های کاملاً و طرفدار نظام و نیز تا اندازه‌ای مخالف با عقاید و معتقدات دینی» معرفی می‌کند. 🔸 پدر بهزاد، حسن نبوی، پیش از انقلاب، عنوان پایان‌نامه‌ی خود را «از انقلاب تا » برگزید که نشان از عمق وابستگی او به رژیم سابق داشت. 🔸 مادر وی، خانم شیفته هروآبادی نیز از خانواده‌ای با تفکر چپ است، گرچه منصوره پیرنیا از عناصر ضد انقلاب در مریلند آمریکا سال ۱۹۹۵ درکتابی تحت عنوان «سالار زنان‌ ایران»، وی را و به عنوان رئیس انجمن پرستاران ایران و عضو هیات داوران انتخاب پرستاران نمونه در دوره ستمشاهی معرفی می‌کند. 🔸 بهزاد نبوی دارای مدرک لیسانس الکترونیک از دانشگاه پلی‌تکنیک می‌باشد. نام مستعار وی در دوران قبل از انقلاب حمید جهان‌بین و اهل مراغه بوده است. 🔸 بهزاد نبوی سابقه دارد. قبل از سال ۱۳۵۱ با گروه مصطفی شعاعیان به نام «جبهه دمکراتیک خلق» که همه مارکسیست بودند، همکاری داشت. 🔸 در سال ۵۱ دستگیر شد و در زندان «» نمازخوان شد اما به مجاهدین خلق پیوست. در زندان با و عباس دوزدوزانی آشنا شد و همین موجب شد تا بعد از اعلام تغییر‌ایدئولوژی سازمان از آنان جدا شود. 🔸 گروهی از کسانی‌که بعد از تغییر‌ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق، از آنان جدا شده بودند، گروه جدیدی را به عنوان «» تشکیل دادند. 🔸 بهزاد نبوی، صادق نوروزی، مهدی نیک‌دل، محمد سلامتی از شاخص‌ترین این افراد بودند. با‌ این حال، این افراد تا مدت‌ها با اعضای مجاهدین در ارتباط بودند. در آستانه‌ی انقلاب اسلامی، بهزاد نبوی و همراهانش از زندان آزاد شدند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829 🆔 @asbaat_ir
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 4 🔰 ائتلاف گروه‌­های مشروطه‌خواه 🔺 مجموعا این تحولات یعنی تماس و برخورد با آموزه­‌های غرب از یکسو و مورد مقایسه قرارگرفتن وضعیت ایران با غرب از سوی دیگر و همچنین برخی سیاست­‌های دولتی که نهایتا به وابسته و تحت­‌ الحمایه نمودن ایران به کشورهای اروپایی منجر شد، موجب بروز نارضایتی اجتماعی فراگیری در جامعه­‌ی ایران شد. 🔺 این نارضایتی­‌ها ابتدا در قالب جنبش­‌هایی با ماهیت دینی و مذهبی و رهبری مرجعیت شیعی نظیر #نهضت_تنباکو خود را نشان داد. بروز چنین جنبش­‌هایی، #ناصرالدین_شاه را وادار به اعمال محدودیت سیاسی بیشتر و جلوگیری از ادامه­‌ی تغییر و تحولات نمود. 🔺 اما با روی کار آمدن #مظفرالدین_شاه، محدودیت­‌های سیاسی کاهش یافت و مرزهای کشور به روی روزنامه­‌های منتقدی چون «#حبل‌المتین» و «پرورش» که در کلکته و #قاهره منتشر می­‌شدند، باز شد و ممنوعیت مسافرت­‌ها نیز لغو گردید. 🔺 این سیاست که با هدف فرونشاندن مخالفت مردم اعمال می­شد، مخالفان را به تشکیل سازمان­های نیمه مخفی تشویق کرد. نهایتا این تحولات در مرداد ۱۲۸۰ ش، منتهی به #انقلاب_مشروطه شد که این انقلاب در واقع محصول اتحاد میان #بازرگانان، #روحانیت و #روشنفکران_مدرن بود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795 🆔 @asbaat_ir
🎙#گفت_وگو| تفاوت دیدگاه شیعه و غیر شیعه نسبت به حاکمان 💠 آیت الله #سيدجعفر_مرتضی_عاملی: 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🎙| تفاوت دیدگاه شیعه و غیر شیعه نسبت به حاکمان 🔹 آیت الله در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه تهاجماتى جهان تشيع را تهديد مى‌كند و از بين اين تهاجمات كدام هجمه خطرناك‌تر است؟ گفت: 🔹 ما شيعيان از جهات مختلف مورد و حمله هستيم؛ از طرفى مذاهب فكرى و طرفداران آن مذاهب با ما دشمنى دارند. علت اين دشمنى اين است كه توان مقابله فكرى و علمى با ما را ندارند و به همين دليل به تهمت زدن رو مى‌آورند و با ، ، و تحريك احساسات، جوانان خود را از ما دور مى‌كنند؛ يعنى با تعصبّ و ايجاد تشنج از ما فاصله مى‌گيرند؛ نه با گفتگوى علمى و دليل. 🔹 از طرف ديگر دشمنان هميشگى شيعه، حكام، ثروتمندان و هوس‌رانانِ دنياطلب جامعه هستند؛ چون فرهنگ شيعه رفتار و افكار آنها را نادرست مى‌داند؛ آنها شيعه را مقابل خود و سدّ راه خود مى‌دانند و نمى‌توانند وجود شيعه را تحمل كنند؛ به همين دليل به شكل‌هاى مختلف و با تمام توان با شيعه مى‌جنگند: جنگ تبليغاتى، ، ، منزوى ساختن، زندانى كردن، جنگ نظامى، كشتن، آواره كردن، دور كردن از مجامع علمى جهانى (تا آن مجامع را در مسير اهداف خود به كار گيرند) و… . 🔹 بنابراين نه حاكمان، نه ارباب مذاهب و نه دنياطلبان هيچ يك ما را تحمل نمى‌كنند؛ چون ما با كسى اهل نيستيم؛ مثلاً اگر حاكمى مرتكب عملى خلاف شريعت شود، بر خود واجب مى‌دانيم او را نهى از منكر كنيم. 🔹 در حالى كه غير شيعه چنين روشى ندارند و معتقدند ما در هر صورت پيرو دستورات حاكميم؛ اگر حاكم نسبت به مسأله‌اى راضى باشد ما هم راضى هستيم و اگر غضب كند ما هم غضبناكيم. 🔹 آنها مى‌گويند: همراه حاكم باش هرچند تازيانه بر پشتت زند يا اموالت را غصب كند! حاكم در ديدگاه غيرشيعه سايه‌ی خدا بر روى زمين است؛ خدا حاكم را سركار آورده. اما شيعه چنين نيست و به همين دليل حاكمان، شيعه را براى خود خطر مى‌دانند و ما هميشه مورد هجمه‌هاى مختلف هستيم؛ چون تحمل ما برايشان سخت است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4837 🆔 @asbaat_ir
📸 | اذعان علمای اعلام به مدیریت عالی رهبری در فتنه 88 💠 آیت الله : این قضیه (فتنه 88) همه را نگران کرده بود و حضرت آیت الله خامنه‌ای به بهترین وجه، مملکت را اداره کردند. این را دیگر همه علمای اعلام هم تصدیق می‌کنند که هیچ کدام نمی‌توانستند به این شکل بحران را اداره کنند. 🆔 @asbaat_ir