eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
716 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 جریان‌شناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام(ره)/ بخش 14 💠 فرافکنی و توجیه سرپرست موسسه! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی (ره)/ بخش 14 💠 فرافکنی و توجیه سرپرست موسسه! 🔺 وی () در بخشی از جوابیه با فرافکنی و انداختن مسئولیت کارهای انجام شده بر دوش مسئولین درجه اول نظام اسلامی اظهار می‌دارد: 🔸 «در طراحی‌های اولیه، علی رغم اینکه معماران و آرشیتکت‌های خوب و متعهد کشورمان، طرح‌های بسیار نو و باشکوه با ابعادی منحصر به فرد برای حرم ارائه نمودند، ولی مسئولین عالی رتبه نظام، ما را بر پیروی از معماری رایج در بناهای اسلامی خصوصا شیعی و پیش‌بینی فضاهای وسیع، برای مراسم گسترده مداوم سالانه در حرم ترغیب نمودند که همین دیدگاه مبنای کار شد». 🔺 در بخش دیگر این جوابیه، انصاری انتقاد عدم تناسب آرمان‌های انقلاب اسلامی و مشی و منش حضرت امام با ساختمان‌های تجملی را توجیه می‌کند و با مقایسه نادرست و غیرمنطقی و تمثیلات مختلف، سعی می‌کند مخاطب را اقناع کند، ولی این انتقاد به جا همچنان بی‌جواب مانده است. 🔺 وی می‌گوید: «من فکر می‎کنم مشکل از اینجا سرچشمه می‌گیرد که ما تصور کنیم حرم امام یعنی خانه امام در جماران و قم؛ یا تصور کنیم حرم‌های کربلا و نجف و مشهد مقدس و قم و سامرا و کاظمین و شهر ری و شیراز و مشهد اردهال و یا حرم عظیم و وسیع پیامبر اکرم(ص) در مدینه یعنی خانه ائمه و پیامبر اکرم(صلوات الله علیهم)! این تصور واهی است که اگر کسی داشته باشد دچار تضاد و دوگانگی می‎شود. 🔸 در حالی که جماران خانه دوران حیات و زندگی شخصی امام است اما حرم او همانند سایر حرم‌ها و بقاع متبرکه خانه مردمند و محل اجتماعات عظیم زائران آنها… نکته مهم این است که به زعم شما آنان که جماران و حرم را می‌بینند دچار تضاد می‌شوند. ولی به زعم حقیر آنانکه را می‌بینند در نگاه آنان خانه شخصی و استیجاری امام در دوران حیات ایشان است. 🔸 همانگونه که خانه محقر امام علی و فاطمه و حسنین و دیگر ائمه (علیهم السلام) و امامزادگان برجسته را خانه شخصی و محل زندگی آنان دانسته ولی حرم‌های آنان را خانه مردم و تجلی گاه عشق و ارادت شان به عظمت نام و مکتب و مرام آنان می‌دانند». ادامه دارد … ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4911 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 گزارش تصویری از حضور انقلابی و استکبارستیز #روحانیت در مراسم سردار سپهبد شهید #قاسم_سلیمانی 🔺 برای مشاهده تصاویر می‌توانید به لینک زیر مراجعه نمایید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4944 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش نهم 🔰 توجه به عنصر زمان، یا افتادن در دام #نسبیت_گرایی؟!! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 6️⃣ / بخش نهم 🔰 توجه به عنصر زمان، یا افتادن در دام ؟!! 🔺 بخش پنجم مصاحبه غرویان با : 🔸 خبرنگار: در اینجا این سوال پیش می‌آید که اگر روایتی سندیت آن اثبات شود ولی به لحاظ بر ما دلالت نداشته باشد، چه باید کرد؟ 🔹 غرویان : این همان نقطه‌ای است که بسیار حساس است و نیازمند آن است که فقیه و کارشناسان عاقل و آگاه بر اشراف داشته باشند. 🔹 تشخیص آن، کار ظریفی است و مجتهدین پیش خدا حجت دارند و می‌توانند بگویند سند این روایت درست است ولی با در عصر حاضر منافات دارد. 🔹 همانطور که در قرآن می‌گوییم متشابه داریم و محکم داریم. اگر متشابهات با محکمات نساخت، دست از آن برمی‌داریم. مثلا در قرآن داریم «الرحمن علی العرش استوی» این به معنای این است که خداوند عرشی دارد که عرش هم برای کرسی و صندلی بلند بکار می رود. خداوند بر منبرش می‌نشیند. 🔹 همه مفسرین می‌گویند که منظور از عرش کرسی و صندلی نیست چرا؟ زیرا با محکمات آیات قرآن نمی‌سازد. خداوند جسم نیست و جا و مکان عادی ندارد. 🔹 یا «یدالله فوق ایدیهم» همه مفسرین می‌گویند نمی‌توانیم قائل شویم به اینکه یدالله همان دست ظاهری است. چرا؟ چون با مبانی دیگر نمی‌سازد. 🔹در فقه هم همین‌طور است. اگر روایات را دیدیم که به لحاظ سند محکم است ولی در عصر حاضر بخواهیم به مدلول این روایت عمل کنیم با بسیاری از ارکان دیگر و مبانی دیگر سازگاری ندارد، اینجا باید بگوییم آن مدلولی را که فقها از این روایت درک می‌کردند، متناسب با شرایط زمانی خودشان بوده دیگر در زمان ما دلالت ندارد. 🔹پس مجتهدین هر اصل می‌توانند از یک روایت، دلالت‌های مختلفی بفهمند، مدلول‌های مختلفی بفهمند، ولی در باید بداند که امروز با گذشته بسیار فرق کرده است. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش 12 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 2️⃣1️⃣ «سنددوازدهم» 🔹 موج‌سواری #منافقین 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش 12 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 2️⃣1️⃣ «سنددوازدهم» 🔹 موج‌سواری 🔺 سازمان منافقین که در میان مردم ایران هیچ جایگاهی ندارد و از تنفر و انزجار مردمی برخوردار است با ارزیابی جریانات داخل کشور معتقد است، اختلافات درونی نظام مقدس جمهوری اسلامی را بایستی دامن زد و به اصطلاح، استراتژی موج‌سواری را در داخل اتخاذ نموده و بر این اعتقاد است که یکی از بحران‌های موجود بحران است که دامن زدن به جریان شکاف‌های درون نظام جمهوری اسلامی را شفاف و عمیق­‌تر می‌نماید. 🔺 در این خصوص خائن سرکرده منافقین در پی غائله اخير «سخنان آقای منتظری» عنوان داشته است آقای منتظری رژیم جمهوری اسلامی را وارد مرحله تدارک برای سرنگونی نموده است. 🔺 در این ارتباط و به دنبال اولین مرحله اعتصاب در شهرستان منافقین اقدام به فعالیت ویژه در آن شهرستان نموده و موفق گردیدند چهار نفر از اهالی ساکن آنرا از طریق رادیو صدای منافق و برنامه‌های ماهواره‌ای خود جذب نمایند و پس از برقراری ارتباط متعدد با آنها‌، موفق شدند ضمن بدست آوردن اخبار و اطلاعات در مورد اولین اعتصاب شهرستان مذکور، محورهایی را برای دامن زدن به اعتصاب و مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی، به آنان ارائه دهند تا توسط آنان، محورهای درخواست شده به مورد اجراء گذارده شود از جمله: 🔺 برقراری تماس تلفنی جهت تهدید و ارعاب مغازه دارانی که اعتقادی به اعتصاب نداشته و اقدام به باز نمودن مغازه­های خود می­‌نمودند و تهدید به آتش زدن مدارس، دبیرستان‌ها و … 🔺 در این ارتباط به لطف خداوند متعال و همکاری اهالی شهیدپرور شهرستان نجف‌آباد، تعدادی از عناصر مذکور شناسایی و با هماهنگی مراجع قضائی دستگیر و بازدداشت گردیدند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4885 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی جریان‌های مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش 13 🎙 #مصاحبه| جان‌مایه دینداری و تقوا مانع افول حوزه‌های علمیه است 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش 13 🎙 | جان‌مایه دینداری و تقوا مانع افول حوزه‌های علمیه است 🔺 در پاسخ به این پرسش که با وجود این جریانات مخرّب، آیا حوزه رو به تباهی می‌رود یا خیر؟ و دلیل آن چیست؟ گفت: 🔸 چون‌که سر جمع بدنه ملت ما دینی است، مشخص شدن چهره واقعی این افراد دیر و زود دارد اما سوخت‌ و سوز ندارد. با گِل مالیدن بر سر، با رفتن در عزاداری‌ها شروع کرد، با جمهوری شروع کرد و قرار بود که حکومت جمهوری راه بیندازد، اما با دیکتاتوری تمام کرد؛ اما چون‌که جان‌مایه مردم دین‌داری و آزادگی بود، خلاصه بعد از پنجاه سال ساقط شدند. 🔸 این را برای چه طرح می‌کنم؟ شاید بگویید این‌طور که تو می‌گویی اصلاً نباید اثری از حوزه باقی باشد؛ می‌گویم که نه جان‌مایه حوزه دین‌داری است، سرمایه او کلام صادقین است؛ همه مردم دنبال این هوا هوس‌ها نیستند. 🔸 جریان‌سازی برای چند نفر بود؟ یک نفر بود، و سامری دو نفر بودند و دو جریان فرهنگی و اقتصادی راه انداختند، یکی انحراف اقتصادی راه انداخت که قارون بود، یکی هم انحراف فرهنگی و فنّاوری راه انداخت که سامری بود؛ جامعه را دو شِقّه کردند اما اینها دو نفر بودند؛ این هم خیلی باشد ده درصد هستند؛ جامعه را شِقه‌ شِقه می‌کنند. 🔸 اما جامعه تا یک جایی جلو می‌رود و وقتی موسی(ع) پیدا می‌شود و افشا می‌کند و گوساله را آتش می‌زند آن جامعه به فطرت قبلی خود باز می‌گردد، پس چرا حوزه نابود نمی‌شود؟ به خاطر آن بُن‌مایه‌هایش هست. کدام بُن‌مایه؟ یکی به لحاظ نظری که متصل به قرآن و اهل‌بیت(ع) است، و دیگری هم به لحاظ عملی که عمدتاً افراد حوزوی نیامده‌اند که خدای‌ناکرده بد اخلاقی کنند. 🔸 این همه مراجع پاک‌نهاد ما، این همه بزرگان ما در حوزه وجود دارند، آن مواردی که بیان کردم، جزو استثناءها هستند، آن دو مورد را که عرض کردم، هیچ‌کدام مرجع نیستند و حتی استادِ تراز هم نیستند، نان پدر را می‌خورند، نان خانواده و تبار را می‌خورند؛ اما چه آن آقایی که گفتم طبقه پایین و بالای زندگی‌اش فرق می‌کند و چه آقایی که دفتر و خانه‌اش فرق می‌کرد، هیچ‌کدام از مراجع تراز نیستند، هیچ‌کدام از اساتید برجسته ما نیستند. 🔸 پس اگر به من بگویید که چرا شما می‌گویید حوزه نباید این گونه که الان هست، باشد؟ جواب من این است که هر چند بدنه حوزه و بزرگان ما سالم هستند و به همین دلیل است که حوزه محکم و استوار است ولی چرا این حرف‌ها را می‌زنیم؟ پاسخ می‌دهم که می‌خواهیم هزینه خود را پایین بیاوریم. 🔸 چرا قرآن گفت که بعد از نوح «أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ»، نستجیر بالله قرآن حرف بدی زده است؟ چرا قرآن داستان حضرت موسی(ع) را بعد از اینکه از رود عبور کردند افشاگری کرده است؟ برای اینکه هزینه بشر بالا نرود. 🔸 پس امروز حرف آخر من این باشد که اولاً چیستی تنوّع را گفتم، چرایی آن را هم توضیح دادم، ثانیا در ظاهر طبق این دسته‌بندی نباید اثری از حوزه باشد را توضیح دادم که بدنه ما به لحاظ اندیشه صد در صد اسلامی است، مطابق با قرآن و کلام اهل‌بیت(ع) است، به لحاظ عمل هم اکثریتِ انگیزه‌ها مطابق دین‌داری است، لذا دچار چالش که می‌شوند، آرام‌آرام برمی‌گردند، هزینه داریم اما اصلاح هم داریم، این را برای این گفتم که هزینه‌های خود را پایین بیاوریم و به قول اقتصادی‌ها، بیشینه‌سازی سود و کَمینه‌سازی هزینه اتفاق بیافتد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4841 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | خدا با ماست 💠 : بدانید خدا با ماست. ما اگر خودمان، خودمان را حفظ کنیم، انگیزه‌مان را حفظ کنیم، ایمانمان را حفظ کنیم، عزم راسخ‌مان را حفظ کنیم، عقل‌مان را بکار بیاندازیم، تدبیر درست بکنیم، بر تمام ترفندهایی که دشمنانمان از جبهه‌های مختلف و از جهت‌های مختلف بکار می‌برند حملاتی که می کند که بعضی خیال می‌کنند ما محاصره شدیم، بر همه این‌ها فائق خواهیم شد و همه را ان شاءالله به خاک خواهیم نشاند. 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان 🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش 6 🔰 انتقاد علما به دانشگاه ادیان 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 پرونده ویژه| 🎙 مصاحبه با حجت الاسلام / بخش 6 🔰 انتقاد علما به دانشگاه ادیان 🔺 حجت الاسلام نواب در خصوص این سخن که بعضی ها شناخت عمیق ادیان دیگر را لازم نمی‌دانند؛ چرا که معتقدند آسیبی که در این حوزه وجود دارد این است، اساتید تخصصی ادیان دیگر همان اسب تروای علمی هستند که به خوبی با راهکارهای القاء تفکر با مخاطب به ویژه کسانی که در جایگاه شاگردی آنان نشسته‌اند، آشنا هستند، گفت: 🔸 طلبه‌هایی که در این دانشگاه پذیرفته می‌شوند قبل از پایه 9 نیستند، باید از حوزه علمیه سطح را داشته باشند؛ دوم اینکه برای مثال از وزارت علوم مجوز الهیات تطبیقی مسیحیت را گرفته‌ایم؛ الهیات تطبیقی یعنی باید تطبیق داشته باشد. 🔸 اتفاقاً آقای یکی از علما درباره دانشگاه ادیان سخنرانی کرده بود و گفته بود که مذهب باطل را مطرح می‌کنند و ردشان نمی‌کنند؛ آقای زمانی معاون آقای به دانشگاه آمد و یک جلسه خصوصی با وی داشتم و گفت‌وگو کردیم؛ گفتیم: آقای میلانی در سخنرانی خود 9 ایراد را بیان کرده است که هفت مورد آن به دانشگاه ادیان و مذاهب مربوط نمی‌شود؛ تنها دو مورد به ما مربوط است. 🔸 ایشان گفته بود که در دانشگاه ادیان «مدینه المعاجز قطب راوندی» را رد کرده‌اند؛ ما پایان‌نامه را آوردیم و گفتیم که کلیت معاجز پذیرفته شده است اما گفته شده مطالبِ ضعیف، در کتاب بوده است. 🔸 همچنین ایشان گفته بود که اینها ادیان دیگر را می‌آورند و ردّ آن‌ها را نمی‌گویند؛ آقای زمانی هزار پایان‌نامه ما را بررسی کرده و اذعان داشت که 95 درصد این پایان‌نامه‌ها، بحث، بررسی، تطبیق و مقارنه ادیان و مذاهب است. 🔸 ما اینجا معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه‌های اهل بیت(ع) را نوشته‌ایم، این نهایت هدف ما است؛ منتها این معارفه زمانی اتفاق می‌افتد که شما طرف را بشناسید. 🔸 من به چین و نزد رهبر دائوئیست‌ها رفتم؛ گفتم: «ما راجع به تعالیم «» بودا !! اطلاعاتی داریم، شما از تعالیم پیامبر ما چه می‌دانید؟» 🔸 (خانم مترجم به او گفت ایشان تعبیری را برای بودا استفاده کرد(حضرت) که برای پیغمبر خودشان استفاده می‌کنند) رهبر دائوئیست‌ها جا خورد؛ گفت: «من هم سال دیگر که آمدید، را مطالعه می‌کنم.» پس اگر می‌خواهید دیگران شما را بشناسند، شما هم باید آن‌ها را بشناسید و بر عکس. ادامه دارد ... 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 ، امر به معروف و فعالیت سیاسی/ بخش 3 3️⃣ اصل 🔺 بر اساس آیه «لاینال عهدی الظالمین» بقره 124 «پیمان من به ستمکاران نمی رسد»؛ اصل ظلم نکردن و ظلم نپذیرفتن شکل می گیرد. 🔺 ظلم منکر بزرگی است که برای جلوگیری از آن، بهره‌گیری از همه توانمندی‌های انسانی ضروری می نماید و نیز امکانات و ابزاری که جامعه را در مسیر درست هدایت می‌کند. تسلط بر قوای و و ، تنها راه اجرای این اصل قرآنی است. 🔺 وجود مقدس علیه السلام مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم را عهدی برمی شمارد که خداوند از عالمان گرفته است: «مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ» نهج البلاغه خطبه 3؛ «اگر نبود عهدى كه خداوند از دانشمندان گرفته كه در برابر شكمبارگى هيچ ستمگر و گرسنگى هيچ مظلومى سكوت ننمايند». 🔺 بی‌شک همانگونه که تسلط بر قوا برای نفی ظلم، «عمل سیاسی» را به اثبات می‌رساند؛ و ظلم، خود منکری بزرگ و نفی ظلم معروف بزرگ سیاسی اجتماعی در جامعه اسلامی تلقی می‌شود. 🔺 احزاب و گروه‌های سیاسی که در شعارهای خود همواره بر نفی ظلم از هر نوع آن بر افراد جامعه تاکید می‌کنند؛ باید بیش و پیش از همه، الگوی مبارزه با ظلم و ظلم‌پذیرنبودن باشند. ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص32-33 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #شورای_نگهبان/ بخش نخست 🎙 #گفتگو| چرایی وجود نهاد شورای نگهبان 🔹 #حجت_الاسلام_والمسلمین_محمدرضا_مومن: 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش نخست 🎙 | چرایی وجود نهاد شورای نگهبان 🔹 در خصوص ضرورت وجود نهادی مانند شورای نگهبان گفت: کشور ما یک کشور دینی است و مردم متدین به مکتب اهل‌بیت هستند، شیعه دوازده‌ امامی هستند و قاعدتاً اگر قانونی بخواهد در کشور تصویب و اجرا شود یا نظام و حکومتی وجود داشته باشد، باید بر اساس سیره سیاسی معصومین و نظر شارع مقدس باشد و اعتقادات مردم باید لحاظ شود. 🔹 در ماجراهای علمایی که از مشروطیت طرفداری کردند مثل مرحوم قائل به حکومت الهی و حکومت و بسط ید فقیه بودند، ولی مرحوم نائینی در آن زمان امکان آن را نمی‌دید تا آن را مطرح کند و به همین مشروطه کردن حکومت سلطنتی بسنده کرد و در حقیقت دفع افسد به فاسد کرد. 🔹 اما در مقابل بعضی‌ها مثل مرحوم شیخ محکم ایستادگی کردند که حتماً مصوبات مجلس بدون تأیید فقها و مجتهدین نباشد و خلاف شرع صورت نگیرد. 🔹 چرا که اگر صرفاً بر اساس هوا و خواسته‌های نمایندگان باشد، حکومت نمی‌تواند دینی باشد، به همین دلیل اصرار کردند که یک هیئت باشد تا این مطلب تامین شود و آن اصل طراز که اصل دوم قانون اساسی مشروطه است به وجود آمد. 🔹 در آنجا در نظر گرفته بودند که بیست نفر از مجتهدین را وقت به مجلس معرفی کنند و مجلس شورای ملی به ‌اتفاق آرا یا به ‌قید قرعه حداقل ۵ نفر را معین کنند تا مصوبات مجلس را کنترل کنند و اگر این‌ها تأیید کردند که خلاف شرع نیست، جنبه قانونی و اجرایی پیدا کند. این در مجلس اول ایجاد شد ولی در مجلس بعد عملی نشد و جزء اصول متروک قانون اساسی مشروطه بود و اجرا نشد. 🔹 البته در کشورهای دیگر این نهاد نظیر دارد، در فرانسه شورای قانون اساسی است که قوانین را کنترل می‌کند. بنابراین به عقیده برخی خاستگاه شورای نگهبان اول به اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه و دوم به نهادهایی مثل شورای قانون اساسی فرانسه برمی‌گردد که نظیر آن در سایر کشورها هم وجود دارد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4976 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 | بحران‌آفرینی با رفراندوم 💠 (ره): اينکه برخی از می‌کوشند تا بگويند در جمهوری اسلامی ما (امروز) يک بحران هست و راه حل اين بحران را در يا چيزهای ديگر جستجو می‌کنند، اين کارها اصلا به منظور ايجاد صورت می‌گيرد. بحرانی وجود ندارد. 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
💠 زندگانی خود نوشت آیت الله 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
💠 زندگانی خود نوشت آیت الله 🔹 اینجانب سیّد محمد رضا طاهائی میبُدی فرزند مرحوم سیّد علی فرزند سیّد جعفر -عفی الله عنی و عنهما- هستم که هم اکنون به سیّد محمد رضا میبدی مشهور میباشم . 🔹 من از همان اوان کودکی روحانیت را دوست می‌داشتم و هوای طلبگی در سر می پروراندم تا خاطره‌یی در قلبم درخشید، روانم را روشن و راهم را مشخص کرد - شاید اینهم از نیات پاک مرحوم پدرم بوده باشد که خیلی میل داشت من روحانی بشوم . 🔹 به هر حال به دنبال این هدف مقدس حرکت کردم و با تماس با بعضی از روحانیون در مصلای یزد و مدرسه خان قسمتی از مقدمات را در آنجا گذرانیدم سپس از آنجا به قم و تهران رفتم و در حضرت عبدالعظیم به محضر مرحوم شیخ قدس سرّه الشریف رسیّدم مدتی از انفاس قدسی و فیوضات معنوی ایشان بهره‌مند می‌شدم البته درس ادبیاتی هم خدمت ایشان داشتم. 🔹 سپس به قم باز گشتم و در مدرسه اقامت گزیدم در این زمان حوزه علمیه بوسیله آیات حاج سیّدمحمدتقی و حاج سیّدمحمد و حاج سیّدصدرالدین رضوان الله تعالی علیهم اداره می‌شد، در آنجا ماندم. 🔹 حوزه علمیه در وضع بدی بسر می‌برد و فشارهای عمّال عرصه را بر تنگ کرده بود و بویژه درباره طلاب تازه وارد حساسیت بیشتری نشان می‌داند، اذیّت و آزار می‌کردند در این اوضاع نامساعد و شرائط سخت کار به جائی رسید که دیگر ادامه تحصیل در آنجا برایم امکان نداشت از این رو با نداشتن ساز و برگ راه و نبودن راه عادی بسوی عراق که پرنده‌یی از مرزها عبور نمی‌کرد با عزم راسخ و توکل به خدای عزیر به قصد اشرف علی مشّرفه آلاف التحیه و السلام از حرکت کردم که برای گریز از چنین خطری گزیری جز این نداشتم و برای رسیدن به چنین هدف والایی جای دیگری نمی‌پنداشتم. 🔹 صبح روز جمعه وارد نجف اشرف شدم و پس از زیارت مرقد مطهر مولی امیرالمؤمنین برای سکونت جویای مدرسه شدم مرا به مدرسه قزوینیها که نزدیک حرم شریف بود هدایت کردند چند نفر روحانی سالمند را در مدرسه دیدم از یکی پرسیدم اینجا اطاق خالی دارد؟ گفت همه اطاقها خالی است هر کدام را که می‌خواهی بگیر! 🔹 براستی از این لحاظ زمان عجیبی بود، مردم به و روحانیت به هیچ وجه رغبتی نداشتند، مدرسه خالی بود و کسی میل به طلبگی نداشت، در نجف اشرف جز همان روحانیون سالمند و سالخورده و شماری ناچیز از طلاب جوان که بیشتر فرزندان همان روحانیون بزرگوار بودند کس دیگری دیده نمی‌شد و برایشان بسی جای تعجب بود که کسی از ایران برای طلبگی بیاید، به هر حال خیلی گرم گرفتند و بقدر توانشان پذیرائی کردند، من در آنجا اطاقی گرفتم ولی اطاقی بود و دیگر هیچ. 🗓 به مناسبت رحلت آیت الله سیدمحمدرضا طاهایی میبدی 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش 3 🔰 عدم ورود نشست اساتید به مسائل سیاسی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 جریان شناسی / بخش 3 🔰 عدم ورود نشست به مسائل سیاسی 🔺 یکی از مهمترین انتقادات به نشست دوره‌ای، عدم ورود به مسائل سیاسی است. اینکه در کشور رخدادهای سیاسی متعددی در حال اتفاق است و نشست هیچ گونه موضع گیری خاصی نسبت به آن‌ها ندارد. برخی این عدم ورود به مسائل سیاسی را برخاسته از نگاه عدم باور به دخالت روحانیت در سیاست دانسته‌اند. برخی دیگر این انتقاد را از منظر دیگری مطرح می‌کنند و می گویند چرا برخی اعضای نشست در مسائل سیاسی خاص وارد می‌شوند و از جریانات خاصی حمایت یا انتقاد می‌کنند. نوعی ورود سیاسی که شائبه‌ی حمایت از برخی جریان‌های سیاسی غیر انقلابی را تشدید می‌کند. و حال آنکه داشتن نگاه فراجناحی و صنفی به ماهیت نشست به خودی خود مانعی ندارد اما نباید به معنای فقدان خط و مرز و اصول فکری و سیاسی روشن باشد. اینکه ما بپذیریم در مجموعه تحت هدایت ما هر کسی با هر گرایش سیاسی‌ای حضور داشته باشد و این حضور نوعی تأیید وی به شمار آید با کدامیک از اصول سیاسی اسلام سازگار است؟ یک مجموعه می‌تواند رسالت خود را امور صنفی قرار دهد ولی بر اصول و خط قرمزهای نظام اسلامی نیز پافشاری و تأکید نماید. مگر مقام معظم رهبری برای همه جریان‌های سیاسی نقش پدری ندارند؟ و در جلسات بیت رهبری تندترین افراد جناح چپ و راست حاضر نمی‌شوند؟ اما با این حال ایشان با صراحت اصول و مبانی خود را بیان می‌کند تا خط قرمزها روشن شود و به فراموشی سپرده نشود. پس تأکید بر خطوط قرمز تنافی با فراجناحی بودن ندارد و اینکه ما موضعی نمی‌گیریم تا فراجناحی باشیم مغالطه‌ای بیش نیست. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 بررسی شخصیت #هادی_غفاری/ بخش 6 🔰 کارخانه جوراب استارلایت هدیه میرحسین موسوی به غفاری 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش 6 🔰 کارخانه جوراب استارلایت هدیه میرحسین موسوی به غفاری 🔺 کارخانه جوراب استارلایت که از جمله کارخانجات بزرگ و سود ده در دوران رژیم در ایران بود، بعد از پیروزی انقلاب مصادره شد و به تغییر نام داد. 🔺 میرحسین موسوی نخست وزیر وقت پس از این اقدام، آن را به هادی غفاری از دوستان نزدیک خود هدیه کرد تا در آمد آن، صرف ترویج فرهنگ اسلامی شود. 🔺 این اقدام همان دوران نیز واکنش‌­های فراوانی را به وجود آورد. تأسیس و ساختمان عظیم نبش (ایستگاه ) از ماحصل اداره این کارخانه احداث و به هادی غفاری تعلق گرفت. 🔺 هرچند غفاری پس از مدتی، بنای پشت­ کردن به ارزش‌­های اولیه انقلاب را داشت اما هرچه بود، حاضر به واگذاری جوراب آسیا به فرد دیگری نشد، تا اینکه بر اثر سوء‌مدیریت وی و نزدیکانش، بالاخره این کارخانه بزرگ، رو به زیان­‌دهی نهاد و مدیران غیرمتخصص آن نیز تصمیم به تصفیه شرکت برای حل مشکلات گرفتند. 🔺 مدیران کارخانه با تضییع حقوق کارگران، فضایی بسیار مسموم را در آن شرکت به وجود آورده به­ طوری که با هجوم به هادی غفاری چنان ساختند که بسیاری از استخوان­‌های بدنش دچار شکستگی شد و چندین ماه بستری بود! سپس آگهی تصفیه این شرکت بزرگ که روزی خرج این افراد را به نام اقدامات فرهنگی می­‌داد، در روزنامه‌های کثیرالانتشار به چاپ رسید. ادامه دارد… 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
💠 علما و روحانیون در برابر #رژیم_پهلوی/ بخش 3 🔰 حمایت #شهید_مدرس از #قاجاریه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
💠 علما و روحانیون در برابر / بخش 3 🔰 حمایت از 🔺 مدرس هر چند از در پست وزارت جنگ پشتیبانی کرد و نیز به دلایلی از رسیدن او به فرماندهی کل قوا حمایت نمود، ولی به طور کلی با اقتدار بیش از حد رضاخان مخالف بود. 🔺 از این رو در مجلس و خارج از آن به عنوان مهمترین مخالف رضاخان شناخته می‌­شد و در جریان جمهوری‌خواهی نیز رهبری مخالفان را بر عهده داشت. 🔺 مدرس به دلایل متعددی از احمد شاه و رژیم قاجار دفاع می­‌کرد و می­‌کوشید تا آخرین پادشاه قاجار را به استفاده از نیروهای بالقوه خود ترغیب نماید. 🔺 از این رو نقشه بسیار محرمانه‌­ای طراحی کرد تا اینکه بتواند فرنگ رفته را به کشور بازگرداند و با قدرت او در مقابل رضاخان ایستادگی نماید. 🔺 رحیم‌‌زاده صفوی حامل پیام و نامه مدرس به احمدشاه حقایق بسیار مهمی از این طرح را در اواخر آذر ماه ۱۳۰۳ به اطلاع احمد شاه رساند. از آنجا که در گفتگوی او با احمد شاه نکاتی از انگیزه­‌های مدرس در حمایت از قاجاریه و مخالفت با رضاخان بیان شده، بهتر می­‌توان به عمق اندیشه­‌های مدرس پی برد. 🔺 مدرس در پیام خود به احمد شاه در ابتدا علت حمایت از او را اینگونه بیان کرده است: «غرض آن است که هرگاه مقصود دیگران از تغییر رژیم در ایران تنها عبارت از این بود که اعليحضرت را از سلطنت برکنار سازند و دیگری را بر تخت نشانند، من که مدرس هستم صریحا می­‌گویم که به مبارزه نمی­‌پرداختم. 🔸 اما بر من ثابت است که مقصود دیگران در حال حاضر تغییر رژیم حقیقی است با تمام معنای آن، و تغییر رژیم در تمام شعب اجتماعی و سیاسی، یعنی تغییر تمام آن چیزهایی که… باعث انتظام رشته‌­های مختلف حیات ملی ما بوده و همان چیزها بوده است که ایرانی را از سخت­‌ترین مخاطرات خلاصی بخشیده است.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4925 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش 5 📝 #یادداشت| معنای صحیح سیاسی بودن طلاب 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir