📌 اختصاصی #اسباط:
🗓 به مناسبت نطق تاریخی #رهبر_معظم_انقلاب در 31 خرداد 1360 ه.ش بر عدم کفایت ریاست جمهوری بنی صدر:
💢 جریان نفاق همیشه بعد از به سرانجام رسیدن حکومتها فعالیتهایش را علنی میکند و این امر اختصاص به حکومت پیامبر(ص) و ائمه(ع) در صدر اسلام ندارد بلکه در زمان حاضر نیز جریان نفاق بعد از پیروزی #انقلاب_اسلامی فعال شد و حرکات موزیانه و موریانهواری انجام داده و می دهد.
💢 نمونه بارز این جریان در اوایل انقلاب، جریان منتسب به بنیصدر بود و در زمان حاضر نیز جریانی است که فتنهگران در سال 88 رقم زدند. شاخصه اصلی این دو جریان بر خلاف ادعای پایندی به #قانون، «قانونگریزی» و «دیکتاتوری» است آن هم در سطح گسترده.
🎙 رهبر معظم انقلاب نیز در ماجرای رای به عدم کفایت سیاسی بنیصدر، 14 دلیل برای این موضوع آوردند که یکی از مهمترین دلایل، را «قانون گریزی» بنیصدر بیان می کنند. ایشان در این زمینه فرمودند:
«ایشان بر خلاف صریح #قانون_اساسی که قوا را از یکدیگر منفک و مستقل میشمارد و برخلاف اصول مردمگرایی، معتقد بود که مجلس باید هماهنگ با رئیسجمهور باشد. این توهینی آشکار به مجلس و نمایندگان مردم بود که بارها از طرف ایشان تکرار میشد ... حتی برای حفظ قدرت مطلق از تاویل و تفسیر نادرست قانون اساسی هم دریغ نکرد.»
💢 همین مسیر را در جریان انتخابات سال 88، فتنهگران در پیش گرفتند و علاوه بر مقابله با نظام و #ولایت_فقیه، مقابل #قانون نیز ایستادند که رهبر معظم انقلاب به کرّات آنان را به پایبندی به قانون توصیه کردند.
#جریان_نفاق
#فتنه
#نفوذ
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 #معرفی_روحانیت_اصیل| ایستادگی بر اصول و مبانی، عامل اثرگذاری و ماندگاری در تاریخ
🗓 #رهبر_معظم_انقلاب به مناسبت هفته قوه قضائیه در سال 89 به برخی از ویژگی های #شهید_بهشتی اشاره میکنند:
🔺 به گمان من، از جملهی برترینهای این راه، شهدای هفتم تیر بودند. اگر به آنها خبر میرسید که در این راه شهید خواهند شد، نه فقط مرعوب نمیشدند، خائف نمیشدند، بلکه خرسند میشدند؛ بشارتی بود برای آنها. در رأس همهی آنها هم، شهید بزرگوار و عزیز ما، شهید آیةاللَّه بهشتی بود؛ یک انسان معتقد، مؤمن، مخلص، صادق، جدی در کار؛ آنچه میگفت، معتقد بود؛ و به آنچه معتقد بود، در عمل ملتزم بود.
🔺 خطر را هم میشناخت؛ میدانست میدان، میدان مین است. هر آنی، هر ساعتی بیم از دست دادن جان هست؛ لیکن در عین حال بیمحابا، با نگاه به هدف، در این راه پیش میرفت و نمیهراسید. یکی از خصوصیات این شهید عزیز این بود. منطقی بود، پایبند به #اصول و #مبانی بود؛ یک اصولگرای به معنای حقیقی کلمه محسوب میشد.
🔺 بر سر اصول با کسی ملاحظه نمیکرد. ما میدیدیم؛ بعضیها سعی میکردند با حیله و ترفند و روشهای متعارف و معمول، او را جذب کنند یا از مواضع خود تنزل بدهند، او را وادار به مماشات کنند؛ لیکن او بر سر مواضع خود محکم ایستاده بود.
🔺 شخصیتهای تاریخی و اثرگذار، اینجور شکل میگیرند؛ اینجور در جامعه ظهور میکنند و ماندگار میشوند؛ «انّ الّذین قالوا ربّنا اللَّه ثمّ استقاموا»گفتن، آسان است؛ عمل کردن، دشوار است؛ استمرار عمل، بمراتب دشوارتر است.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#قوه_قضاییه
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط 🎙 #گفتگو| رویکرد حقوق بشری به فقه خطرناک است و آن را از ذات خود تهی میکند 🔹 جریا
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| تقسیم بندی نحلههای مختلف فقهی بر اساس نوع ارتباطشان با حاکمیت
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی:
✅ در یک تقسیمبندی دیگر درباره بحث حاکمیت فقه در اداره جامعه، میتوان سه رویکرد فقهی را مشاهده کرد. این سه رویکر عبارت اند از: رویکرد حکومت ستیز، رویکرد حکومتگریز و رویکرد حکومتمحور.
1️⃣ کسانی که فقه را تنها به عرصه فقه فردی محدود کرده و فقه اجتماعی و حکومتی را به رسمیت نمیشناسند، دارای رویکردی حکومتستیز هستند. اینها اساسا مقوله فقه را به عرصه حکومت و اداره جامعه پیوند نمیزنند و این دو را دو مقوله نامتجانس از هم میدانند. این جریان فکری بحث سکولاریسم که به معنای جدایی دین از سیاست و اداره جامعه است را دنبال میکند.
2️⃣ رویکرد بعدی که در این بحث وجود دارد، رویکرد حکومتگریز است. این جریان فکری به این مطلب اذعان می کنند که فقه ما اجتماعی بوده و با مقوله سیاست سازگاری دارد. اما در عین حال معتقد هستند که فقه، تجانسی هم با مقوله سیاست ندارد. این رویکرد، همه مولفههای فقه خود را فارغ از بحث حکومت تعریف میکند. این جریان فکری از ارتباط با سیاست ابائی ندارد، اما از تداخل و بروز در حکومت پرهیز میکند. طبیعتا جنین رویکردی از فقه اجتماعی گذر نکرده و به فقه حکومتی هم نمیرسد.
3️⃣ اما قشر سوم که رویکرد حکومتمحور دارند، فقه حکومتی را دنبال میکنند. یعنی رویکرد اجتهادی آنها در استنباط احکام و اداره جامعه، یک رویکرد حکومتی است.این رویکرد ضمن اینکه حرکت رو به جلو دارد و موضوع فقه حکومتی را برای اداره جامعه دنبال میکند، رویکرد تمدن محوری هم دارد. یعنی این جریان فکری معتقد است که ما باید به یک تمدن اسلامی دست پیدا کنیم. بر همین اساس این جریان به دنبال ترسیم این تمدن و راهکارها و راهبردهای رسیدن به آن است.
#سکولار
#فقه_حکومتی
#تمدن_اسلامی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝#یادداشت|تحلیلی کوتاه از علت انحراف جامعه بعد از پیامبر اکرم(ص)
✍️ پیامبر اسلام(ص) با مجاهدتهای فراوان، جامعه متعصّب و جاهلی عرب را که فرهنگ و سنتهای عقب مانده بر آن مسلط بود، به مدینه فاضله ای تبدیل کرد که در آن حکومت اسلامی حاکم شد، احکام نورانی اسلام اجرا می شد و برخی از بت پرستان و مشرکین مکه به مسلمانانی مبدّل شدند که تا پای جان آماده دفاع از اسلام بودند.
✍️ به طور طبیعی تغییر فرهنگ یک جامعه و ساخت فرهنگ و تمدن جدید، به زمان لازم احتیاج دارد، جامعه عصر پیامبر اکرم(ص) با اینکه تحولات اساسی پیدا کرد اما به بلوغ دینی و سیاسیِ خود نرسید، قرار بود مجاهدت های رسول اکرم(ص) توسط امام علی(ع) و سایر ائمه(ع) با تشکیل حکومت و هدایت جمعی مردم، تکمیل گردد و به نقطه مطلوب خود برسد اما فتنه های پی در پی منافقین داخل حکومت اسلامی، توطئه های یهودیان داخل مکه و مدینه و ساده اندیشی و دنیاطلبی مردم و عدم ولایتمداریِ آنان، این پروژه را ناتمام گذاشت و اسباب ضلالت جامعه آن زمان را فراهم ساخت. حضرت فاطمه(س) در این زمینه می فرمایند:
امّا وَاللّهِ، لَوْ تَرَكُوا الْحَقَّ عَلى اهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبیّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ، وَ لَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ، وَ خَلْفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حَتّى یَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ(عَ). (الامامة و التبصرة: ص۱. بحارالانوار: ج 36، ص 352، ح 224.)
به خدا سوگند، اگر حقّ یعنى خلافت و امامت را به اهلش سپرده بودند؛ و از عترت و اهل بیت پیامبر(ص) پیروى و متابعت كرده بودند، حتّى دو نفر هم با یكدیگر درباره خدا و دین اختلاف نمى كردند، و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یكى پس از دیگرى منتقل مى گردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد(ع) مى گردید كه او نهمین فرزند از حسین(ع) مى باشد.
✍️ #جریان_نفاق و برخی خواص ظاهرالصلاح که به دنبال منافع خود و تصاحب قدرت بودند، برای بعد از حیات مبارک رسول اکرم(ص) نقشه داشتند و سرانجام نقشه خود را بلافاصله بعد از رحلت ایشان، عملی ساختند و حکومت را از مسیر خود منحرف ساختند.
✍️ عامل مهم در تحقق نقشه آنان، عدم واکنش جامعه و مقابله نکردن با توطئه آنها بود، به تعبیر دیگر پیوند قوی بین مردم و ولایت، محقق نشده بود لذا توطئه صورت گرفته با کمترین مزاحمت به نتیجه رسید، هر جا مردم ولایتمداری خود را اثبات کردند و به صحنه آمدند و از ولایت دفاع کردند، نصرت الهی اتفاق می افتد مانند حادثه بزرگی که ۴۰ سال قبل در کشور ما صورت گرفت و حکومت اسلامی تشکیل شد. انقلاب اسلامی با تبعیت امت از ولایت پیروز شد و همین موضوع نیز عامل بقاء و گسترش انقلاب خواهد بود، دشمن برای خدشه دار کردن این ارتباط برنامه ریزی های فراوان کرده، لذا مردم، نخبگان و مسوولان باید با هوشیاری در مقابل این نقشه بایستند و با تبعیت از ولایت فقیه آن را با شکست مواجه کنند.
#جریان_نفاق
#دنیا_طلبی
#خواص
🖋 حجتالاسلام محسن رضایی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #گفتگو|تقسیمبندی حوزه علمیه به دو جریان سکولار و غیرسکولار، شاملترین تقسیمبندی است
1️⃣ در زمان حاضر دستهبندیهای گذشته تغییر کرده است. با توجه به دغدغههای اساسی موجود، تقسیمبندی حوزه علمیه به دو جریان «سکولار» و «غیرسکولار»، شاملترین تقسیمبندی است.
2️⃣ در گذشته معمولاً دستهبندیهای جریانات حوزه، متأثر از تحلیلهای #حضرت_امام بود. این مسئله بعد از نگارش نامه #منشور_روحانیت توسط امام جدّیتر شد. امروز هم جریانشناسیهای ما متکی به جریانشناسی #رهبری است. ما مقام معظم رهبری را به عنوان یک دیدهبان مسلط و کسی که نسبت به دیگران درصد خطای خیلی کمی دارند، میشناسیم. ایشان به سطح وسیعی از اطلاعات اِشراف دارند. بنابراین وقتی چیزی را بیان میکنند و یا نسبت به چیزی ابراز نگرانی میکنند، مطلب از اهمیت فوقالعادهای برخوردار خواهد بود. ایشان در مسائل مربوط به حوزه علمیه، خُبره هستند و از طرفی به صورت مرتب از بدنه حوزه، گزارشات کارشناسی به ایشان میرسد.
3️⃣ من شخصا به جای تعابیر «حوزه غیر سکولار» و «حوزه سکولار»، از تعابیر «حوزه دینبسنده برای اداره جامعه»، و «حوزهای که دینبسنده برای اداره جامعه نیست»، استفاده میکنم. البته این تعابیر کمی خام است و نیاز به بررسی بیشتری دارد.
🔹متن کامل گفتگوی حجت الاسلام و المسلمین بهمنی را میتوانید از لینک زیر دنبال کنید: 👇
#حوزه_سکولار
#حوزه_غیر_سکولار
#منشور_روحانیت
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2414
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🗓 به مناسبت هفته قوه قضائیه/ توصیه شهید بهشتی(ره) به دولت
ای #دولت! ... ملت از تو انتظار دارد، انتظاری قاطع که با دوستان انقلاب با کمال عطوفت و مهر رابطه برقرار کنی و با دشمنان انقلاب مومنانه بستیزی، أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#قوه_قضائیه
#دولت
🆔 @asbaat_ir
15.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اختصاصی #اسباط:
🎥 روایت حجتالاسلام رئیسی از دیدار با رهبر معظم انقلاب و رهنمود ایشان که منجر به پذیرش ریاست قوه قضائیه شد.
🔹درس بزرگ برای روحانیت معظم و مسوولین نظام: اطاعت از #ولایت_فقیه، انجام تکلیف، کمک به تقویت نظام اسلامی، رفع #چالشهای آن و حل #مشکلات مردم، از خدمت به آستان قدس رضوی، مهمتر است.
📝توصیه حضرت امام به علما و روحانیون در منشور روحانیت:
«روحانیون و علماء و طلاب باید کارهای #قضایی و #اجرایی را برای خود یک امر #مقدس و یک ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشستهاند بلکه برای اجرای #حکم_خدا راحتی حوزه را رها کرده و مشغول به کارهای #حکومت_اسلامی شدهاند. اگر طلبهای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه میشود و هرگز عذر او موجه نیست، ما اگر امروز به نظام خدمت نکنیم و استقبال بیسابقه مردم از روحانیت را نادیده بگیریم، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت.»
#اطاعت_از_ولایت
#انجام_تکلیف
#تقویت_نظام
#رضایت_الهی
#اخلاص
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝 #یادداشت| جریانهای فکری فعال در عربستان سعودی
بخش دوم/ جریان سروری
💢 جریان سروری یکی از مهمترین جریانهای عربستان سعودی به شمار میآید و توانسته است در مدت کوتاهی به یکی از بزرگترین جریانهای فکری جهان اسلام تبدیل شود. نوع ساختار تفکرات این جریان که آمیختهای از اندیشه سیاسی اخوانی و اعتقادات سلفی سنتی(وهابی) است موجبات گسترش این جریان را در عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی فراهم آورده است.
💢 اصول فکری مبتنی بر وهابیت جریان سروری این جریان را در مقابل انقلاب اسلامی ایران قرار داده است و سروریها از از ابتدای شکلگیری تا کنون موضعی خصمانه نسبت به انقلاب اسلامی ایران داشتهاند. این رویکرد درکنار اندیشه سیاسی آنها به معنای پدید آمدن اندیشه سیاسی اسلامی وهابی در جهان اسلام، در مقابل اندیشه سیاسی شیعه است و همین مسئله بر ضرورت مطالعه این جریان میافزاید.
💢 تفاوت نگاه جریان سروری با نظام سیاسی و دینی حاکم در عربستان، این دو را در مقابل یکدیگر قرار داد. نظام دینی حاکم در عربستان که در اختیار جریان سلفی سنتی(وهابی) است به اطاعت مطلق از حاکم امر میکند درحالی که سروریها معتقدند که خروج بر حاکم مسلمانی که بر اساس احکام غیر الهی حکم میکند جائز است و در حال حاضر در هیچ کشوری در دنیا حتی عربستان شریعت اسلامی حاکم نیست.
متن کامل یادداشت محمدباقر نامآور را میتوانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
#عربستان
#سلفیه
#وهابیت
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1480
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| جریان طرفدار تغییر در فقه، با جریانهای تمدنی غرب هماهنگ است
حجت الاسلام رضائیان/ بخش اول:
🔹 نگاه فقهای ما به مقوله فقه در حوزه نظریهپردازی و رویکرهای اجتماعی و سیاسی را میتوان به سه جریان تقسیم کرد: جریانی معتقد به جامعیت فقه میباشد؛ جریانی دیگر که مبانی فکری روشنی نداشته و فقه و فقاهت را ساده میانگاشتهاند، و جریان دیگر که اعتقاد به ورود عقل در بسیاری از حوزهها به صورت مستقل دارد.
1️⃣ این دسته معتقد به جامعیت فقه بودهاند و در عین اعتقاد به احکام ثابت و متغیر، نگاهی فرا زمانی و فرامکانی به فقه داشتهاند. این گروه از علما با ایجاد جریاناتی در طول تاریخ، بقای دین و فقاهت ناب شیعی را تضمین کردهاند.
2️⃣ جریان دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد و آنها کسانی هستند که معمولا اهل گفتگو در مبانی خود نیستند. البته این افراد شاید از لحاظ سلوکی تقید خوبی هم داشته باشند. این جریان سوم عملا به مسائل ثابت در فقه و دین بیشتر تمسک میکنند.
3️⃣ نگاه این جریان در فقه بیشتر به متغیرها است. یعنی به عنصر تغییر در فقه بیش از عنصر ثبات معتقد هستند. این جریان با این مبنای فکری، مطالب خود را در عرصه های مختلف فقهی مانند حدود، احکام بانوان و دیگر عرصهها عرضه می کند. به صورت کلی باید گفت که این جریان قائل به این معنا است که فقه باید خود را با مسائل عرفی و پذیرفته شده جهانی تطبیق بدهد.
متن کامل این مصاحبه را میتوانی از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#فقاهت
#تمدن_غرب
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3269
🆔 @asbaat_ir
💢 دارالتبلیغ در جهت سکولاریزه کردن حوزه حرکت میکرد
🔺 اندیشه اصلاحگری و روشنفکری که با انتشار مجله مکتب اسلام ظهور و بروز پیدا کرد، همین خط فکری بعدا منجر به پیدایش موسسسه دارالتبلیغ شد، در همین زمینه مرحوم منتظری درباره شریعتمداری میگوید: «آقای شریعتمداری یک سنخ کارهای روشنفکری داشتند، ذاتاً اصلاح طلب بودند.»
🔺 در واپسین دهههای رژیم طاغوت مؤسساتی جهت اصلاح در حوزه و نوگرایی قدم برداشتند که مخالفتی از سوی علما و بزرگان حوزه با آن نشد؛ اما دارالتبلیغ علاوه بر ایجاد اصلاح و نماد تیپ روشنفکری، جهت سکولاریزه کردن حوزه حرکت میکرد که همین امر مخالفتهای بزرگان و اعاظم را دربرداشت.
🔺 پسر مرحوم شریعتمداری که در تدوین اساسنامه دارالتبلیغ نقش بسزایی داشت و در پرونده وی نیز مدیریت مؤسسه و اموال و متعلقات آن به چشم میخورد، نمونهای از این رویکرد سکولاری است. او در مقالهای با عنوان «ادعانامهای برای دادرسی در وجدانهای آگاه و بیدار» به صراحت حضور دین و روحانیت در سیاست را اشتباه راهبردی میخواند و مینویسد: «آیا امروز بر همگان آشکار نگردیده که روحانیت شیعه چقدر از لحاظ اخلاقی و فرهنگی از قافله تمدن عقب است و چقدر افتادن قدرت سیاسی بدست آنان کار اشتباهی بوده و مملکت را به این روز انداخته است؟»
🔺 دارالتبلیغ علاوه بر کار فکری فرهنگی، به اقدام سیاسی نیز روی آورد که تأسیس حزب خلق مسلمان توسط رئیس مؤسسه دارالتبلیغ، مرحوم شریعتمداری، و شرکت در کودتای نوژه را میتوان نمونهای از فعالیتهای آنان برشمرد.
🔺 به هر حال سیر فکری مرحوم شریعتمداری قبل و بعد از انقلاب اسلامی تفاوتی نداشت و فقط روش ایشان متفاوت بوده است. شیوهای که ایشان قبل از انقلاب در پیش گرفته بود، انحراف و انصراف حوزه از مسیر مبارزه با سلطنت طاغوتی با تأسیس دارالتبلیغ بود که به فرمایش رهبر معظم انقلاب حکم ترمز برای جوانان انقلابی را ایفا میکرد و پس از انقلاب و به فاصله کمتر از یک ماه در اسفند ۵۷ با راه اندازی حزب خلق مسلمان در حرکتی سیاسی به مقابله مستقیم با نظام اسلامی برخاست.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام فلاحی را می توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#دارالتبلیغ
#شریعتمداری
#حزب_خلق_مسلمان
#سکولاریزاسیون
🌐 yon.ir/KDQcj
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش نخست
♦️فمينيسم يکی ديگر از جريانات فکری ـ فرهنگی موجود در جهان است که در کشور ايران نيز تأثيرگذار بوده و عدهای را به خود جذب کرده است. فمينيسم از ريشه فمينين به معنای «مادينه»، «زنانه» و «زنآسا» است اما چون هنوز مراحل آغازين شکلگيری فکری و سياسی خود را طی میکند، تعريف مورد اتفاقی از آن موجود نيست.
♦️در يک تعريف مشهور، فمينيسم، «انتقادی کلی از روابط اجتماعی مربوط به سلطهجويی و سلطهپذيری جنسی» يا «مخالفت با هرگونه تبعيض اجتماعی، شخصی يا اقتصادی است که زنان به علت جنسيت خود، از آن رنج میبرند». بنابراين، جوهر فمينيسم «کسب ارزش برابر با مردان، از لحاظ دارا بودن طبيعت مشترک به عنوان شخصی آزاد» است.
♦️ اما در کشور ايران، اين اصطلاح، برای بيان دو منظور به کار میرود:
1️⃣ نظریهاى كه معتقد است زنان بايد در تمامى جنبههاى سياسى، اقتصادى و اجتماعى، به فرصتها و امكانات برابر با مردان دست پيدا كنند. در فارسى، فمينيسم به اين معنى را به: «زن آزادخواهى»، «زنگرايى»، «زنباورى» و «زنانهنگرى» معنى كردهاند.
2️⃣ جنبشهاى اجتماعى كه جهت نهادينه كردن باورهاى مذكور در معنى اول كوشش میكنند. در فارسى، فمينيسم بدين معنا را به «نهضت آزادى زنان» يا «نهضت زنان» معنى كردهاند.
📘کتاب «جریانشناسی احزاب و گروههای زاویه دار در ایران» / ص 217
✍️ حجت الاسلام والمسلمین اسکندری
#فمینیسم
#جریان_شناسی
🆔 @asbaat_ir