eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
708 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اختصاصی : | جریان‌شناسی فقهی و عقیدتی شیعیان شرق عربستان 🔸 مناطق احساء و قطیف به لحاظ فرهنگی همواره مدارس دینی پر رونقی داشته اند. در این بین مدارس منطقه احساء در طول تاریخ علمایی در اکثر مذاهب اسلامی و همچنین علمای برجسته اصولی و اخباری و حتی شیخی را تربیت کرده اند که بحث از آن به طول می‌انجامد. شیخ احمد بن زين الدين الأحسائي مؤسس شیخیه متولد سال ۱۱۶۶هـ قريه المطيرفی در احساء می‌باشد. 🔸سه رویکرد فقهی اصولی، اخباری و شیخی هر سه در میان جامعه شیعیان شرق عربستان سعودی یافت می‌شود. شیخیان روزگاری، بسیاری از مردم احساء و قطیف را تشکیل می‌دادند، اما در حال حاضر اقليتي در احساء به شمار می‌روند، و مرجعیت دینی ایشان میرزا عبدالله حائری احقاقی اسکوئی در کویت مقیم است. 🔸 شیخیه احساء که بیشتر در هفوف و برخی دیگر از مناطق احساء زندگی می‌کنند پیرو مرجعیت خاندان احقاقی اسکوئی هستند. که از زمان بروز ملا محمد سلیم اسکوئی در حوالی سال ۱۲۰۰ هجری قمری رهبری این شاخه از شیخیه را به دست گرفته‌اند. احقاقی‌ها اخیراً شبکه ماهواره‌ای الاوحد را به نام شیخ احمد احسائی تأسیس کرده‌اند. 🔸 پس از وفات میرزا حسن احقاقی و فرزندش میرزا عبدالرسول احقاقی برخی از منتسبان به ایشان در هفوف مانند شیخ محمد الهاجری، مقلدان احقاقی را به آیت‌الله سیستانی و سید صادق شیرازی ارجاع دادند، همچنین برخی منتسبان به خاندان علمایی بو خمسین در هفوف که بزرگ ایشان شیخ موسی بو خمسین از شاگردان مکتب شیخی احقاقی بودند، به مکاتب اصولی پیوستند، و حتی یکی از ایشان شیخ موسی بو خمسین از مقلدان و مروجان مرجعیت شیرازی می‌باشد. 🔸 همچنین خاندان علمائی سادات آل سلمان در المبرز احساء که جدشان سید هاشم و پدرشان سید ناصر از علما و مراجع نزدیک به جریان شیخی احقاقی اسکوئی بودند، در حال حاضر مرجعیت آیت الله سیستانی را پذیرفته‌اند. اما اخباریون که تعدادی کم دارند بیشتر در بحرین و تعداد کمی از ایشان در قطیف و همچنین در شهر هفوف زندگی می‌کنند و مرجعیت دینی ایشان شیخ محمد علی ابوالمکارم مرجعیتی محلی به شمار می‌رود. متن کامل یادداشت یاسر قزوینی حائری را می توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1769 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔹 از مهم‌ترین مناسک و شعائر دین اسلام است که از سوی خداوند متعال به عنوان یکی از مهم‌ترین مظاهر توحید و عبودیّت جمعی مسلمانان و نفی شرک و طاغوت قرار داده شده است. این مراسم عظیم با احیاگر آن یعنی حضرت ابراهیم(ع) گره خورده. این پیامبر الهی در قرآن کریم به عنوان الگوی بندگی خدا و قهرمان مبارزه با بت‌پرستی و شرک معرفی شده و دین ایشان، دین «حنیف» (دین حق) نام گرفته است و به مومنان و موحّدان دستور داده شده شیوه و عملکرد این پیامبر الهی را الگوی خود قرار دهند: «قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْراهِیمَ»/ممتحنه: 1. حتی به پیامبر اکرم(ص) نیز امر شده از دین حنیف ابراهیم(ع) و روش ایشان در بندگی و مبارزه با طاغوت تبعیت کند: «ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»/نحل: 123. بر این اساس و باید دو مولفه اصلی باشد و به هر میزان این دو مولفه در این جریان نهادینه شود قرابت آن به دین حنیف حضرت ابراهیم(ع) بیشتر خواهد بود و به هر میزان این دو مولفه و یا یکی از آن دو کمتر باشد، جریان حق و جامعه مومنین از آیین یکتاپرستی حضرت ابراهیم(ع) فاصله خواهد گرفت. 🔹این دو اصل اساسی در مراسم حج که یادگار این پیامبر خداست، تبلور یافته است. این مراسم مهم‌ترین نماد بندگی و نفی طاغوت و شرک از سوی مومنین و یکتاپرستان آن هم به شکل جمعی است که اگر به خوبی برگزار شود، آثار فراوانی برای امت اسلام و موحّدان عالَم خواهد داشت. به همین علت در طول تاریخ، و دشمنان آیین توحید و یکتاپرستی همواره سعی در تعطیلی این مراسم و یا به انحراف کشاندن آن داشته‌اند. اینکه جمعی از مسلمانان از کشورهای مختلف و با فرهنگ‌های گوناگون، هر سال در مکان مشخص به دستور خداوند دور هم جمع می‌شوند تا با وحدت و یکپارچگی خود، عزّت، عظمت و قدرت اسلام را به جهانیان نشان دهند و از مشرکین و کفار و طاغوتهای زمان، برائت بجویند، برای دستگاه باطل و نظام سلطه بسیار سنگین است. 🔹در دوران کنونی، دشمنان اسلام با واسطه‌های مختلف سعی در به انحراف کشاندن این مراسم سیاسی عبادی و تهی کردن آن از حقیقت خود دارند. از یک سو حکومت آل سعود را تحت فشار قرار دادند که مراسم برائت از مشرکین را حذف و یا محدود کند و متاسفانه به دلیل خیانت این حکومت خبیث این اتفاق افتاد و از سوی دیگر با ترفندهای گوناگون، آثار و مظاهر دینی را به تدریج در مکه و مدینه نابود کردند و به جای آن مظاهر شرک و طاغوت را ایجاد کردند. متاسفانه طراحی دشمنان گاهی با ضعف برخی از مسوولین ما نیز سریعتر به نتیجه رسید. از ابتدای انقلاب، افراد مغرض، ضعیف‌النفس و متمایل به غرب و یا کم اطلاع از مبانی اسلام هر کدام به طریقی سعی در تشکیک در اصل این مراسم،کم رنگ کردن و به حاشیه بردن آن داشتند؛به عنوان مثال در خصوص مراسم برائت از مشرکین، یکی از در دولت سازندگی به پادشاه عربستان قول می‌دهد که ما مراسم از مشرکین را به جای خیابان، در بِعثه و چادرها به شکل آرام و مطابق با نظر آل سعود برگزار می‌کنیم. برخی از مسوولین در دولت نهم و دهم نیز سعی داشتند سازمان حج و زیارت را ذیل سازمان گردشگری تعریف کنند تا آن را از هویت دینی و اسلامی تهی کنند. 🔹اخیرا نیز از برخی از علمای بزرگ جملاتی نقل شد که موجب سوء استفاده دشمنان و مغرضان گردید چرا که هر چند قصد آنان چیز دیگری بود اما ظاهر توصیه آنان به مسوولین حج این بود که امور معنوی حج را از مسائل سیاسی آن جدا کنید. این جملات بسیار رهزن شد و موجبات خوشحالی جبهه کفر و سکولارهای وابسته به غرب را فراهم نمود و شبهاتی ایجاد کرد. شاید این قبیل شبهات و همچنین دیدگاه برخی از مسوولین لیبرال درباره حج، سبب شد رهبر معظم انقلاب به عنوان امام جامعه و حافظ انقلاب و نظام اسلامی، در دیدار روز گذشته(98/12/4) با مسوولین حج، بر ردّ این شبهه تاکید کنند و بفرمایند: «یعنی چه حج را سیاسی نکنید؟ ایجاد ، یک امر سیاسی است. دفاع و حمایت از ملت و مظلومین دنیای اسلام مثل یک کار سیاسی است و دفاع از مظلوم، عین تعالیم اسلامی و واجب است؛ یا برائت از مشرکین که یک فریضه است. همه‌ اینها مال دین است ... حج یک کار است اما این کار سیاسی عیناً همان است» 🔹مساله حج از مسائل و بسیار مهم اسلام است لذا هر گونه تحریف و یا شبهه در آن باید از سوی حوزه علمیه و روحانیت معظم و علمای بزرگ پاسخ داده شود لذا انتظار این است که هر زمان دشمن و یا ایادی داخلی آنان قصد تحریف و یا ایجاد شبهه در این قبیل امور مهم را داشتند روحانیت معظم و علمای اعلام، به عنوان سنگربانان دین، به میدان آمده و با روشنگری خود، جلوی هر گونه تحریف را بگیرند. ✍️ حجت الاسلام محسن رضایی 🆔 @asbaat_ir
💠 دختر اهل بیت 🔹 امام خامنه ای: حضرت معصومه، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت، با پاشیدن بذرمعرفت و ولایت درمیان مردم، موجب شد که قم پایگاهی بشود که انوار علم و معارف اهل‌بیت رابه سراسر دنیای اسلام منتقل کند. ۸۹/۷/۲۹ #ولایت_مداری 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: #یادداشت| نقش تاریخی روحانیت در نهضت‌ها و انقلاب‌ها ✍️ حجت الاسلام عالمیان 🔹رهبر انقلاب در بیان لزوم انقلابی‌گری حوزه‌ها، به شواهد فراوان تاریخی تمسک می‌کنند و با بررسی سیره و رفتار سیاسی علمای بزرگ، نقش تاریخی روحانیت در نهضت‌ها و انقلاب‌ها را مورد تأکید قرار می‌دهند: 🔹از نقش«مرحوم سیّدمحمّد کاظم طباطبایی» -صاحب عروه- و بعضی دیگر از مراجع قم، در فتوا به نفع مردم مسلمان لیبی و علیه ایتالیایی‌ها، تا اعلام جهاد مرحوم آیةالله‌العظمی سیّد عبدالحسین لاری وقتی انگلیسی‌ها در بوشهر نیرو پیاده کردند. 🔹همچنین فتوای مرحوم شیخ‌الشریعه‌ی اصفهانی ـ مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف ـ مبنی بر این که استعمال اجناس مصنوعه‌ در داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجی اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند. 🔹 و همین طور فتوای میرزای شیرازی دوم ـ مرحوم میرزا محمّدتقی شیرازی ـ در مقابله با انگلیسی‌ها، و فتوای تحریم انتخابات قلّابی انگلیسی‌ها در عراق، نمونه‌ای دیگر از حضور علما در صحنه‌ سیاست است. 🔹 رهبر معظم انقلاب نقش علما در مشروطیت را نیز بی نظیر می‌دانند. به اعتقاد ایشان: «در مشروطیت، نقش علما نقشی نیست که قابل مقایسه با نقش دیگران باشد. #مبارزه #روحانیت_اصیل #روحاینت_متعهد #مشروطیت 🌐 yon.ir/KF6LT 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| جریان طرفدار تغییر در فقه، با جریان‌های تمدنی غرب هماهنگ است حجت الاس
📌 اختصاصی : 🎙 | مهمترین شاخصه جریان نواندیشی دینی، ضعف در مبانی اعتقادی است حجت الاسلام رضائیان/بخش دوم: 💢 مسئله‌ای که درباره جریان فکری طرفدار تغییر در فقه وجود دارد، هماهنگی آن با برخی از جریان‌های تمدنی غرب است. جریانی که بعد از قرون وسطی در مغرب زمین شکل گرفت، را در مسائل اجتماعی بشر، جایگزین شریعت کرد. 💢 وقتی عده‌ای مشاهده کردند که علوم تجربی در حال پاسخ گفتن به سوالات بشر است، تصمیم گرفتند که مبانی فکری خود در و حتی شریعت را همپای علوم تجربی به پیش ببرند. یعنی احساس کردند که از علوم تجربی عقب افتاده‌اند و به همین دلیل به فکر رساندن فلسفه و شریعت خود به دستاوردهای علوم تجربی افتادند. 💢 ظاهرا برخی در شیعه هم از همین الگو پیروی می‌کنند. به خصوص زمانی که با مسائل فقهی مانند حدود و دیگر مسائل اجتماعی مواجه می‌شوند، برای عقب نماندن از میل عرف، می‌خواهند شریعت را با آن همراه کنند. 💢 مثلا در حوزه مبانی فکری معتقد هستیم که صراط و شریعتی که خداوند برای رسیدن انسان به غایت خود تعیین کرده، واحد است و پلورالیسم و تکثرگرایی جایی در اندیشه ما ندارد اما برخی برای اثبات همین پلورالیسم، متمسک به برخی از آیات می‌شوند. 💢 اساسا این جریان فکری به دنبال فهم ماهیت فقه نیست، بلکه به دنبال این است که در دنباله‌روی از مبانی غربی، تائیدی هم از اسلام برای آن پیدا کند. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 📸 #عکس_نوشت| مسئولیت حوزه در قبال جامعه 🎙 آیت الله قائینی: حوزه نمی‌تواند بگوید به من چه مربوط که مردم چه می‌کنند؟ مشکلات چیست؟ و دنیا به کدام طرف می‌رود؟ اسلام این را نمی‌پسندد. #حوزه_انقلابی #اسلام #مردم 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 💢 هاشمی رفسنجانی بنيان‌گذار و تقويت‌کننده ليبراليسم عملی (تکنوکراسی) 🔸 يکي از شخصيت‌های محوری که به لحاظ عملی تأثيری فوق‌العاده در تقويت در ايران داشت است. قبل از انقلاب کشورهايی مانند آمريکا و ژاپن را ديده و همين سفرها تا حدودی او را با مدرنيته و مظاهر آن آشنا کرده بود. 🔸 مهم‌ترين تأثيرات منفی هاشمی بر انقلاب اسلامی را می‌توان در موارد زير خلاصه کرد: 1️⃣ انحراف در جهت‌گيری‌های اقتصادی: با اينکه هاشمی، مدت‌ها، در خطبه‌های نماز جمعه‌های زمان جنگ، در مورد سخن گفته بود ولی گويی در دوره رياست جمهوری، به يک‌باره همه را فراموش کرده بود. 🔺 تدوين دو برنامه توسعه اقتصادی اول و دوم در دولت وی، نيز عمدتاً‌ جهت‌گيری ليبرالي داشت و جهت‌گيری اقتصادی انقلاب را به سوی حاکميت تفکرات ليبراليستي سوق داد. دامن زدن وی به تجملات و به خصوص خطبه مشهور به «» که در ۱۸ آبان ۱۳۶۹ توسط وی ايراد گرديد، مديران دولتی را به تجمل‌گرايی فراخواند و فرهنگ صرفه‌جويی را به شدت زير سؤال برد. 2️⃣ انحراف در جهت‌گيری سياسی: شايد بتوان مهم‌ترين تأثير منفی هاشمی در بُعد سياسی را دور شدن از شعارهای انقلاب به حساب آورد. وی معتقد بود به واسطه اهميتِ وابستگی متقابل، بايد به سوی سيستم بين‌المللی رفت. که نتيجه چنين نگاهی چيزی جز فاصله گرفتن از شعارهای اصيل انقلاب نبود، شايد اوج اين امر را بتوان در تلاش هاشمی، جهت عادی‌سازی روابط با مشاهده کرد. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 yon.ir/Kf7gB 🆔 @asbaat_ir
💢 تفکرات لیبرالیستی جریان اصلاحات 🔻 برخی از مروجان تفکرات لیبرالیستی در دوران موسوم به از سوی برخی افراد منتسب به حوزه دین و روحانیت: 1️⃣ یکی از نزدیکان فکری و مروجان اندیشه‌های مهندس و دکتر است. از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۹ به عنوان عضو هیئت تحریریه و عضو شورای سردبیری مجله ایران فردا و نویسنده با مدیریت مهندس عزت الله به فعالیت مشغول شد. 🔸 اشکوری که با شرکت در کنفرانس مبتذل و ضد اسلامی فعالیت آشکار علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت، با صراحت جمهوری اسلامی ایران را یک تجربه شکست خورده دانست از آن جهت که این نظام مانع تحقق افکار و اندیشه‌های وی و همفکران او گردیده است! 🔸 اشکوری در آثار و گفتار خویش به طور آشکار احکام اسلامی را زیر سوال می‌برد و همچنین با ابراز ندامت از گذشته خود بر جدایی نهاد دینی از دولت تاکید می‌ورزد و می‌گوید: «من به حکومت مذهبی و فقهی و از زمان غیبت تا زمان حاضر اعتقاد ندارم؛ حکومت از مقوله عرفی است و نهاد دین و نهاد حکومت را از هم جدا می‌دانم.» 🔸 در مجموع اشکوری از جمله مروجان اندیشه در برابر حکومت دینی است و همواره علیه اسلام و ضروریات این دین آسمانی فعالیت نموده است. اندیشه او را می‌توان در تداوم اندیشه‌های نسل میرزا و و دلباختگان در برابر فرهنگ ابتذالی غرب قرار داد. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام ملک‌زاده 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3004 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| جریان روشنفکری دغدغه دینی ندارند حجت الاسلام مریجی: 🔺 در ابتدا می‌خواهم به جمله‌ای از مقام معظم رهبری در مورد روشنفکری اشاره کنم. ایشان می‌فرمایند روشنفکری در ایران، بیمار متولد شده است. در #حوزه_علمیه هم اوضاع به همین منوال است؛ یعنی من معتقدم در حوزه علمیه هم روشنفکری مبتلای به این بیماری شده است. البته اعتقاد دارم میزان بیماری روشنفکری در حوزه، کمتر از فضای روشنفکری غیرحوزوی است. 🔺 روشنفکری در حوزه به معنای اصطلاحی خود حوزه، در حال گذار است. اساسا ما باید روشنفکری دینی را در قالب حوزه تعریف کنیم؛ چون اگر بخواهیم روشنفکری را در قالب چهارچوب‌های خارج از حوزه تعریف کنیم، حتی کسانی مانند شهید بهشتی و شهید مطهری هم در این قالب جا نمی‌گیرند. 🔺 میرزا ملکم خان می‌گوید ما تلاش کردیم همه آنچه که اندیشه غربی بیان می‌کند را در لفافه دین مطرح کنیم. این مسئله‌ای که ملکم خان مطرح می‌کند بیانگر این است که جریان مذکور اساسا #دغدغه_دین ندارد؛ بلکه دغدغه‌اش حاکم کردن اندیشه غربی با ظاهر دینی است. یعنی نظیر همان کاری که در دوره #معاویه انجام شد. معاویه، جاهلیت نو را بر منبر و از طریق منبر ارائه کرد. 🔺 بنابراین ما باید تعریف روشنفکری و نواندیشی دینی را در خود قالب #حوزه تعریف کنیم. به نظر من مسئله #روشنفکری در حوزه، در حال شکل‌گیری است؛ ولی روند حرکت آن کند است. البته این را باید گفت که برخی از کسانی که ‌می‌خواستند وارد مقوله نواندیشی دینی بشوند، دچار آفت شدند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2171 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 💠 | جریان ظلم ستیزی در بین عرفا 🔺 واژه حب و بغض در روایات و آیات ما بسیار به چشم می خورد تا جایی که دو فرع از فروع دین یعنی تولی و تبری بر این امر اختصاص پیدا کرده است. این دو اصل، دو شاخصه مهم علمای راستین شیعه است و منحرفان از این دو اصل را گاهی به آخوند درباری و گاهی به آخوند فاسد لقب می دادند. 🔺 لذا طبق ایه «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» شایسته است که علما، بر ظلم ستیزی در رفتار و کردار و نوشتجاتشان اصرار داشته باشند. بسیاری از علما این را با اهداء خونشان به مَنصه ظهور رساندند مانند و مرحوم و شهدای روحانیت دفاع مقدس و مدافعان حرم و ... که راه سید الشهداء(علیه السلام) را پیمودند و برخی نیز مانند به اقتضای زمانه اش راه سید الساجدین(علیه السلام) را در قالب توصیه‌های عبادی پیمودند. 🔺 بر خلاف عقیده برخی که عرفا را منزوی و گوشه‌گیر می‌شناسند و حتی گاه آنان را جریانی می‌دانند که با جامعه سر و کاری ندارند، عرفای حقیقی به جامعه خود توجه داشته و دو اصل و در رفتار و توصیه های اخلاقی و عرفانی آنها وجود دارد که نمونه‌ای از آن را می‌توان در توصیه‌های سیدبن طاووس درباره ماه مشاهده کرد. 🔺 با فرا رسیدن ماه ذی‌القعده، فصل جدیدی در باب خودسازی آغاز می شود. از آغاز این ماه تا دهم ذی‌الحجه یعنی عید قربان، به نام اربعین کلیمی در لسان عرفا مشهور است و بزرگان و اهل چله نشینی و مراقبه این فرصت را غنیمت می‌شمارند و باب مناجات را گشوده می‌بینند و درصدد آن هستند که از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرند. 🔺 کتاب سیدبن طاووس که در زمینه ادعیه و مناجات است، راهنمای هر سالکی و چراغ راه هر پوینده طریق سعادت است. سید بن طاووس در این کتاب در فضیلت ماه ذی القعده آورده است: «ماه ذی القعده ماهی است که به هنگام شدّت و گرفتاری، زمان خوبی برای دعاست، و برای رفع ظلم و ستم و دعا بر ضد ظالم مؤثّر است.» 🔺 دعا در بین عوام به معنای همین خواندن ادعیه ای است که در کتبی مثل مفاتیح آمده است و اکثر مجالس نیز به صرف همین امر اکتفا می شود، اما در لسان اهل معرفت این حقیقت دعا نیست بلکه قرائت دعا است، حقیقت دعا به این است که در انسان طلب و خواستن و حرکت و نیل به مطلوب ایجاد شود نه اینکه صرفا لقلقه زبانی باشد. 🔺 از همین رو می توان مراد سید بن طاووس از دعا برای رفع ظلم و ستم و دعا بر ضد ظالم را ، طلب واقعی که همان حرکت به سمت محو ظلم و ریشه کنی ظالم باشد، تفسیر کرد. 🔺 و صد البته ظلم اجتماعی و ظلم علیه ملت ها و مسلمانان عالم به مراتب بزرگتر و عظیم تر است و وظیفه سالک الی الله در این ماه ذی القعده باید حرکت در جهت رفع ظلم از مسلمین باشد، نه صرف چرخاندن زبان به نیایش بلکه باید در همین زمینه حرکت کند و جامعه را نیز به این سمت هدایت کند. 🔺 نمونه این اقدام را می توان در مشاهده کرد. ماه ذی القعده ماه حج است و مسلمانان از اقصی نقاط عالم در مکه جمع می شوند و مناسک حج را بجا می آورند. بهترین و عملیاتی‌ترین شیوه برای طلب نصرت و یاری مظلوم همین از مشرکین است. لذا حج را می‌توان میعادگاه سالکان الی اللهی نامید که در پی طریق سعادت‌اند و از فرصت ذی‌القعده در جهت حل مشکلات مظلومین عالم حرکت می‌کنند که البته نصرت الهی را نیز پشتیبان آنان است. ✍️ حجت الاسلام علیرضا فلاحی 🆔 @asbaat_ir
💢 موریانه‌هایی در لباس روحانیت 🔺 امام خامنه ای: یک وقتی به مناسبتی خدمت امام رسیدیم؛ صحبت راجع به یک روحانی بود که یک تخلفی کرده بود و امام با ما مشورت می‌کردند که با او چگونه رفتار شود. 🔺 من به ایشان مفصل گفتم که این پیروزی شما در انقلاب، محصول هزار سال آبروی روحانیت شیعه است – والّا چرا باید وقتی یک مرجع به میدان آمد، مردم این‌طور به دنبالش بیایند و جانشان را فدا کنند، که در نهضت امام بزرگوار ما کردند. هزار سال آبروی شیعه متراکم شد تا به اینجا رسید که یک مرجعی مثل امام بزرگوار ما که جرئت داشت، شجاعت داشت، قابلیت داشت، روح فداکاری و آگاهی به زمان داشت، پا بگذارد وسط میدان، و مردم هم به دنبالش بیایند – حالا بعضی از این هم‌لباسهای ما مثل موریانه‌ای که در یک بنایی بیفتد، دارند این آبروی هزارساله را ذره ذره می‌خورند و از بین می‌برند؛ ایشان هم این معنا را تصدیق کردند. 🔺 واقع قضیه همین است. باید مراقب باشیم ما جزو آن موریانه‌ها نباشیم. خدای نکرده هر عملِ زشت و وقیح و یک کار نامناسبی که از یکی از ماها سربزند، رخنه‌ای در آن ذخیره‌ی ارزشمند هزار ساله‌ی روحانیت و علمای شیعه است. #نفوذ #روحانی_نما 🌐 https://www.asbaat.ir/3195-2/ 🆔 @asbaat_ir
🔹ترویج ملی‌گرایی در قالب باستان‌گرایی 📸 #عکس_نوشته| سردمداران تفکر ملی‌گرایی، در پی تجدید هویت ایرانیان باستان و احیاء سنت‌های ملی آنان در دوران باستان هستند و اسلام را به عنوان عامل عقب‌ماندگی ایران معرفی می‌کنند. 📚 کتاب "جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران" ✍️حجت‌الاسلام مصطفی اسکندری #اسلام #ملی_گرایی #باستان_گرایی 🆔 @asbaat_ir
💢 روحانیون مبارز از استکبار ستیزی تا غرب‌گرایی 🎙 دکتر یعقوب توکلی: 🔻 مجمع روحانیون که عمده‌ترین چهره فعال سیاسی آن آقای موسوی خویینی‌ها و آقای #کروبی بودند. موسوی خویینی‌ها شخصی بود که در جریان اشغال سفارت به عنوان نماینده امام در آنجا حضور پیدا کرده و سخنگوی جریانی بود که گروگانگیری سفارت را انجام داده و با دانشجویان ارتباط داشت. 🔻 این جریان به دلیل نوع انتقادی که به جامعه روحانیت و طیف سننی حوزه علمیه داشت از آن جدا شد. #موسوی_خویینی‌ها و مهدی کروبی و بعد مرحوم #موسوی_اردبیلی، علی اکبر محتشمی، موسوی لاری و سراج کسانی بودند که در مجمع روحانیون گرد هم آمده و البته سیاست های تندروانه‌تری را در مسائل مختلف در زمان رهبری این طیف اتخاذ می‌کردند. 🔻 در انتخابات مجلس سوم تقریباً #مجمع_روحانیون و جریان چپ که با سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و انجمن های تحکیم وحدت همراهی داشتند توانسته بودند که اکثریت مجلس را بدست ‌آورند؛ اما این اتفاق در مجلس چهارم تحقق پیدا نکرد. 🔻 در جریان اتخابات مجلس پنجم، شاهد این هستیم که مرحوم هاشمی رفسنجانی با اعضای مجمع به نحو دیگری تعامل کرد و با یاری رساندن به مجمع روحانیون توسط #حزب_کارگزاران کمک کرد که بعضی از اعضای مجمع مجدداً به مجلس راه پیدا کنند. 🔻 از این زمان به بعد آرام آرام تمایلات جریان مجمع روحانیون تغییر پیدا می‌کند. در جریان این تحولات مجمع روحانیون در مسیر فکری خود باقی نماند و با گذشت زمان به سمت جریان #روشنفکری در ایران تمایل پیدا کرد. ادامه دارد ... 🌐 yon.ir/xZev9 🆔 @asbaat_ir
💠 | تیپ‌های گوناگون شخصیتی عالمان ♦️ بدیهی است عالمان حوزه در طول تاریخ از کارکرد‌های گوناگونی برخوردار بوده‌اند. هر یک توانمندی‌های خاص و به همان میزان کارکرد‌های خاصی داشته‌اند. در این میان سبک زندگی‌های گوناگونی در بین عالمان رواج داشته است. چرا که هر کس متناسب با شاکله شخصیت خود مشی می‌کند. ♦️ از سویی طلاب نیز همه دارای استعداد‌ها و روحیات و توانمندی‌های یکسان نیستند. پس نمی‌توان به آن‌ها روش‌ها و برنامه‌های یکسانی را نیز پیشنهاد داد. تفاوت در شرایط افراد اقتضای تفاوت در برنامه‌ها را نیز دارد. از این روی باید مدل‌های مختلفی را برای تیپ‌های شخصیتی مختلف ارائه داد. 1️⃣ تیپ‌های علمی: تیپ‌های علمی افرادی هستند که مهم‌ترین اولویت حیات صنفی آن‌ها را فعالیت‌ها و اشتغالات علمی تشکیل می‌دهد. تیپ های علمی به نوبه خود دارای انواع گوناگونی هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود. 🔹 علمی ـ ترویجی 🔹 علمی ـ تتبعی 🔹علمی ـ تحول‌خواه 🔹علمی ـ تحول‌ساز 2️⃣ تیپ‌های اجتماعی: تیپ‌های اجتماعی، عالمانی هستند که مهم‌ترین ویژگی شخصیتی آن‌ها اثرگذاری و حضور‌های اجتماعی است. 🔸 اجتماعی ـ تبلیغی 🔸 اجتماعی ـ زیستی 🔸 اجتماعی ـ جریان‌ساز 3️⃣ تیپ‌های سیاسی: تیپ‌های سیاسی افرادی هستند که اصلی‌ترین حوزه کنش اجتماعی آن‌ها کنش‌های سیاسی است. تیپ‌های سیاسی حوزوی و روش‌های فعالیت سیاسی هر یک دارای اقسام گوناگونی است. طیف گسترده‌ای از مخالفین و موافقین و معاندین انقلاب اسلامی همه در این طیف مشاهده می‌شوند. 🔺سیاسی ـ تحلیل‌گر 🔺 سیاسی ـ انقلابی: افرادی هستند که رویکرد تحلیلی غیرمحافظه‌کارانه، صریح و بی‌پروایی دارند. 🔺 سیاسی ـ جریان‌ساز و تشکیلات آفرین (با رویکرد راهبردی): برخی سیاسیون در سطحی بالاتر به نقش‌آفرینی سیاسی می‌پردازند. این طیف کم‌تعداد ولی بسیار پراثر هستند. افرادی که در لایه‌های کلان به جهت‌دهی و جریان‌سازی می‌پردازند ولی کمتر در مسائل خرد و جزیی دخالت می‌کنند. ✍️ متن کامل یادداشت حجت الاسلام ایزدی را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 yon.ir/s1tPk 🆔 @asbaat_ir
📚 باز خوانی اندیشه و راه امام خمینی (ره) در #گام_دوم_انقلاب 🔹 وصیت اینجانب به حوزه‌های مقدسه علمیه آن است که کراراً عرض نموده‌ام که در این زمان که مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی کمر به براندازی اسلام بسته‌اند و از هر راه ممکن برای این مقصد شیطانی کوشش می‌نمایند، و یکی از راههای با اهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناک برای اسلام و #حوزه‌های_اسلامی، #نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌های علمیه است. 🔹و می‌دانیم که قدرت های بزرگ چپاولگر در میان جامعه‌ها افرادی به صورت های مختلف از ملی گراها و روشنفکران مصنوعی و #روحانی_نمایان که اگر مجال یابند از همه پرخطرتر و آسیب رسان ترند ذخیره دارند که گاهی سی ـ چهل سال با مشی اسلامی و مقدس مآبی یا «پان ایرانیسم» و وطن پرستی و حیله‌های دیگر، با صبر و بردباری در میان ملت ها زیست می‌کنند و در موقع مناسب مأموریت خود را انجام می‌دهند. 🔸و ملت عزیز ما در این مدت کوتاه پس از پیروزی انقلاب نمونه‌هایی از قبیل «مجاهد خلق» و «فدایی خلق» و «توده‌ای‌»ها و دیگر عناوین دیده‌اند، و لازم است همه با هوشیاری این قسم توطئه را خنثی نمایند و از همه لازمتر حوزه‌های علمیه است که تنظیم و تصفیة آن با مدرسین محترم و افاضل سابقه‌دار است با تأیید مراجع وقت. و شاید تز «نظم در بی‌نظمی» است از القائات شوم همین نقشه‌ریزان و توطئه گران باشد. #وصیتنامه_سیاسی_الهی #حوزه_علمیه #نفوذ #روحانی_نمایان 🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| مثلث نفوذ؛ تاکتیک گوناگون و هدف مشترک! ✍️ حجت الاسلام عالمیان: 🔺 یکی از کلیدواژه‌های پیام امام در #منشور_روحانیت، خطر نفوذ است که با بازخوانی آن می‌توان نتیجه گرفت که گویا ایشان امروز را می‌دید. اما خطر نفوذ چه کسانی؟ 1️⃣ لیبرال‌ها: یکی از جریاناتی که امام نسبت به خطر نفوذ آنان هشدار می‌دهند. جریان #لیبرال‌ها و مشخصاً طرفداران نهضت آزادی است. از نگاه ایشان، لیبرال‌ها کسانی هستند که از همه اصول اساسی انقلاب طلب‌کار هستند و انقلابی‌ها را به خاطر گفتن شعار مرگ بر امریکا، اجرای حکم خدا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون، سر دادن شعار نه شرقی و نه غربی و همین طور اشغال #لانه_جاسوسی مورد بازخواست و شماتت قرار می‌دهند. 2️⃣ متحجرین: جریان تحجر به سرکردگی #انجمن_حجتیه است. این انجمن که برای ایجاد انحراف در مبارزات نهضت اصیل روحانیت به وجود آمده بود. 3️⃣ سکولارها: خطر آنان در قالب ترویج اندیشه جدایی دین از سیاست معنا می‌یابد. این جریان به تعبیر حضرت امام به دنبال «القای شعار جدایی دین از سیاست است.» متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه‌ای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دونشأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می‌آورد.» 🔸 جریان لیبرال، تحجر و #سکولار گرچه در تاکتیک با هم متفاوتند اما در هدف با هم کاملا مشترکند و این هدف چیزی نیست جز نفوذ! این مثلث مخرب با دو حربه ( انقلابی نمایی و تفرقه افکنی) کاملاً حساب شده به میدان می‌آیند تا دایره نفوذ خود را گسترده نمایند. 🌐 yon.ir/U4ViX 🆔 @asbaat_ir
🔰 ابتکار حضرت امام در هماهنگی علما و مراجع علیه لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی 🔸 بازخوانی اهداف و برنامه‌های #لایحه_انجمن‌های_ایالتی_و_ولایتی خود گویای زوایای متعددی برنامه‌ها و توطئه‌های #آمریکا است. هدف رژیم از این تغییر و تبدیل قانون چنین بود: 1️⃣ زورآزمایی با روحانیت و هواخواهان مذهب و کنار گذاشتن همیشگی آنها از صحنه تا دیگر مجبور به محافظه‌کاری در برابر مراجع دینی نباشد. 2️⃣ با حذف مذهب رسمی و سوگند به قرآن، به گروه‌های صاحب نفوذ غیر مسلمان که در عمل سیاست کشور را به دست داشتند، فرصت دهد که به طور رسمی اعلام موجودیت کنند. 3️⃣ با عنوان کردن آزادی زنان، دلیل عقب ماندگی و محرومیت گذشته آنها را به عهده اسلام و #قانون_اساسی بگذارد. 4️⃣ آخرین مانع پیوستگی کامل ایران به غرب را از میان بردارد. 🔺 تلاش #حضرت_امام از ابتدای فعالیت، همه گیر کردن مبارزه (بر علیه این لایحه) بود. پس از تداوم پیگیری، مراجع قم، مراجع #تجف، تهران و مشهد نیز به صحنه آمدند و با ارسال تلگراف‌های پی در پی به شاه و نخست وزیر، علما و پاسخ به مؤمنین عمل غیرقانونی هیئت دولت را در تصویب لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی محکوم کردند. 🔺 آیت الله #خویی و #حکیم از نجف، آیت الله #خوانساری از تهران، آیت الله #میلانی از مشهد و آیت الله #اراکی از قم به جمع مراجع معترض پیوستند. و حرکت روحانیت که از #قم آغاز شده بود در مدت یک ماه سرتاسر ایران و نجف را فراگرفت و موجی از هیجان را در بین مردم ایجاد کرد. 📚 کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه» به قلم حجت الاسلام روح الله حسینیان 🌐 yon.ir/tDbEq 🆔 @asbaat_ir
📝 انجمن حجتیه با نهضت حضرت امام(ره) مخالف بود و مبارزه با استعمار را در عصر غیبت بی‌فایده می‌دانست 💢 یکی از مصادیق جریانات غیرانقلابی در حوزه را می‌توان جریانی معرفی کرد که با تکیه بر برخی اسناد و استدلالات نامعتبر، تلاش برای تاسیس حکومت اسلامی در عصر غیبت را بیهوده و حتی نادرست و نامشروع می‌داند. شاید مهمترین مصداق این جریان در تاریخ معاصر را بتوان جریان دانست که مخالف نهضت به رهبری (ره) بود. 💢 رویکرد انتقادی امام نسبت به انجمن حجتیه بعد از انقلاب نیز تداوم یافت و حتی به تعطیلی رسمی این انجمن در سال ۱۳۶۲ نیز منجر شد. اما این تعطیلی هرگز به طور واقعی تحقق نیافت چنانکه انجمن حجتیه پس از رکود چند ساله، از سال ۱۳۷۶ مجددا فعال شده و عناصر وابسته به این جریان در تهران و شهرستانها با پوشش هیأتهای مذهبی و جلسات تفسیر قرآن به فعالیت مشغول و توانسته‌اند افرادی به ویژه از قشر جوان را جذب نمایند. 💢 انجمن حجتیه با برداشتی نادرست از یک روایت، نه تنها با افزایش ظلم و جور و گناه در جامعه مخالفتی نمی‌کند بلکه -به نوعی از آن جهت که آن را مقدمه ظهور می‌داند- آن را تایید هم می‌کند. ✍️ حجت الاسلام ملک‌زاده 🌐 yon.ir/V3wzm 🆔 @asbaat_ir
🔴 پیوند روحانی‌نماها با سرمایه‌داران در تخریب نظام اسلامی 🔺 وصیت اینجانب به آن طایفه از روحانیون و #روحانی‌نماها که با انگیزه‌های مختلف با جمهوری اسلامی و نهادهای آن مخالفت می‌کنند... و گاهی به طوری که نقل می‌شود با پول های گزافی که از #سرمایه‌داران بی خبر از خدا دریافت برای این مقصد می‌کنند... آن است که شماها طرْفی از این غلط کاری‌ها تاکنون نبسته و بعد از این هم گمان ندارم ببندید. 🔺 بهتر آن است که اگر برای دنیا به این عمل دست زده‌اید ـ و خداوند نخواهد گذاشت که شما به مقصد شوم خود برسید ـ تا درِ توبه باز است از پیشگاه خداوند عذر بخواهید و با ملت مستمند مظلوم هم‌صدا شوید و از #جمهوری_اسلامی که با فداکاری های ملت به دست آمده حمایت کنید، که خیر دنیا و آخرت در آن است. گرچه گمان ندارم که موفق به توبه شوید. 📌 سؤال: 🔸روحانی‌نماهایی که پول می‌گرفتند و با نظام جمهوری اسلامی مخالفت می‌کردند چه کسانی بودند؟ چرا امام راحل به عنوان وصیت خود به آیندگان به این معضل اشاره می فرمایند؟ 🔹چهل سال از تولد انقلاب اسلامی گذشته و این انقلاب، بسیاری از خطراتی که آن را تهدید می کرد با قدرت و صلابت از سر گذرانده است. 🔹هشدار امام راحل اکنون از زبان مقام معظم رهبری طنین انداز است که دشمنان، علت مبقیه انقلاب را هدف گرفته‌اند و می‌خواهند آنتی‌تز انقلاب را از قم کلید بزنند. 🔹این وعده صادق امام راحل است که فرمود خداوند نخواهد گذاشت آنان به مقصد شوم خود برسند. ان شاءالله #وصیتنامه_سیاسی_الهی #حوزه_علمیه #نفوذ #روحانی_نمایان 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| روشنفکری و تظاهر به دین 🔹 حجت الاسلام مریجی: میرزا ملکم‌خان می‌گوید ما تلاش کردیم همه آنچه که اندیشه غربی بیان می‌کند را در لفافه دین مطرح کنیم. #روشنفکری #نواندیشی #غرب_زدگی 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| دانشگاه مفید از زمان شکل‌گیری مجمع روحانیون دچار انحراف شد حجت‌الاسلام برهان: 🔺از آن وقتی که مجمع روحانیون شکل گرفت و پررنگ شد، کم‌کم افرادی که در مدرسه مفیدیه تهران و مکتب توحیدی منحرف شدند وگرنه اصل، اساس و شاکله یعنی نیت آن‌ها خیر بود، بعد از آن به مسائل سیاسی کشیده شد و دچار گرایش‌های خاص شدند؛ اما اکنون گرایش شدید دارند و انحراف جدی و سخت پیدا کرده‌اند، تا آنجا که می‌توانند ضربه بزنند؛ سکولار بودنشان پذیرفته شده است. 🔺 بچه های دانشگاه مفید مدعی هستند که دین در عرصه‌های اقتصاد، سیاست، حقوق، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی هیچ حرفی برای گفتن ندارد، تنها روش بشر روش تجربی است و این مطلب در دانشگاه مفید نهادینه شده است؛ اگر کسی در دانشگاه مفید خلاف این را بگوید خلاف موج حرکت کرده است. 🔺 آقای اردبیلی بویژه اوایل نیتش این نبود، بعد هم از دستش خارج شد؛ وقتی شما اصل گرایشات سیاسی را بپذیری، به فرد یا جریانی علاقمند شوی، دیگر متوجه نیستی که مسیرت تغییر کرده و اشتباه می‌روی؛ اگر الان به بچه‌های مفید بگویید که روش شما اشتباه است، چون به شما گرایش ندارند نمی پذیرند؛ دلیل عقلی و برهان با مقدمات یقینی برایشان بیاوری آن را نمی‌پذیرند؛ به آن مورد خاص گرایش سیاسی دارند؛ از زمانی که مجمع روحانیون شکل گرفت این‌ها هم زاویه پیدا کردند. #دانشگاه_مفید #نواندیشی #روشنفکری 🌐 yon.ir/3obYZ 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
💢 روحانیون مبارز از استکبار ستیزی تا غرب‌گرایی 🎙 دکتر یعقوب توکلی: 🔻 مجمع روحانیون که عمده‌ترین چه
🔴 خوانش لیبرالی مجمع روحانیون از آرمان‌های انقلاب دکتر یعقوب توکلی: 💢 ورود و نفوذ جریان روشنفکری در جریان مجمع روحانیون منتهی به این شد که عملاً آن خوانش انقلابی از دیدگاه‌های حضرت امام به نوعی خوانش و نوعی روشنفکری از آرمان‌های انقلاب تبدیل شود. 💢به‌تدریج مجمع روحانیون به‌جای فعالیت‌های انقلابی به سمت فعالیت لیبرالی تمایل پیدا کرد تا آنجاکه این تشکل به یکی از کانون‌های حمایتی از جریان‌های لیبرال و معارض با تبدیل شد. 💢 این مهم لطمه بزرگی به یک سازمان روحانی و حوزوی انقلابی وارد ساخت تا بعد از چند سال این استحاله بسیار جدی و عمیق در درون یک طیف حوزوی، به‌گونه‌ای اتفاق افتد و به‌جای اینکه با فرزندان انقلابی امام رابطه نزدیک‌تری برقرار و به آنها نزدیک‌تر شود، اندک اندک به و طیف و جریان های معارض انقلاب به گونه‌ای نزدیک شد که با اعلام سیاست جذب دیگر به‌جای اینکه خودشان نقش آهن‌ربا را بازی کنند، به سمت این جریان‌ها جذب شدند. 💢 طیفی که تا پیش از این به‌طور جدی مدافع بود آرام آرام به منتقد ولایت فقیه و در واقع معترض به بعضی از سیاست‌های نظام تبدیل شد و با وجود اینکه موفقیت‌های سیاسی خوبی داشتند و توانستند در انتخابات ریاست جمهوری ۷۶ رأی مطلق بگیرند و این پیروزی را در انتخابات ریاست‌جمهوری بعد تکرار کنند نتوانستند با دلسوزان و بدنه انقلابی فداکار نظام رابطه خوبی برقرار نمایند. 💢 از این طریق شاهد آن هستیم که مجمع روحانیون حلقه وصل بین جریان های وصل و مخالف نظام و ناراضی و یا کسانی‌که همراهی با تفکر انقلابی امام نداشتند شد. این امر می‌تواند یک اتفاق ویژه در زندگی روحانیت در ایران به‌شمار آید که طیفی از روحانیون واسطه بین و انقلاب هستند. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | بنیادهای روشنفکری در جهان سوم ♦️روشنفکری در جهان سوم، چون ماهیتی تقلیدی دارد، در عین حالی که مدعی برخورداری از همان مبانی و بنیادهای فکری عام است، اما دارای مبانی دیگری است که برخی از آنها با مبانی فکری عام در تضاد است. بر این اساس، لازم است بر بنیادها و ویژگی‌هایِ فکریِ روشنفکری در جهان سوم و به خصوص در جهان اسلام، نیز گذری اجمالی داشته باشیم. مهمترين ويژگي‌هاى فكرى جريان روشنفكرى در جهان اسلام عبارت است از: 1️⃣ غربباورى و اعتقاد به لزوم تقلید از غرب: غرب باوری از مبانی روشنفکری در جهان سوم و جهان اسلام است. اما همه روشنفکران این مناطق را نمی‌توان در غرب باوری همسان و همپایه دانست، بلکه باید آنان را به دو گروه تقسیم کرد: 🔻 گروه اول: این گروه، که عمدتاً‌هم ار پشتازان روشنفکری در جهان اسلام هستند، کسانی بودند که هیچگونه شناختی از غرب نداشتند، و تنها انگیزه جذب آنان به غرب هواهای بود. 🔸 سبب شیفتگی این گروه به را، حتی نه در مشاهده پیشرفت مادی و تکنیکی غرب، بلکه باید در دیدن مناظر هوس انگیز جستجو نمود. ممکن است برای برخی پذیرش این نکته ثقیل باشد، اما این واقعیتی غیر قابل انکار است. برای نمونه می‌توان به میرزا اعتصام الدین، که در ۱۷۶۵ به انگلستان سفر کرده بود و میرزا ابواحسن خان ایلچی که در سال‌های ۱۸۰۹ و ۱۸۱۰ از اروپا دیدن کرده بود، نام برد. 🔸 دیدن زنان بی حجاب در مجالس لهو ولعب و در فضای عمومی چنان دل این روشنفکران را فریفت که ارزش‌های اسلامی بومی‌ای همانند برای آنان به سمبل عقب افتادگی بدل گردید. 🔻 گروه دوم: روشنفکرانی بودند که آنان را نمی‌توان در کمند زلف دختران غربی محصور کرد، بلکه رشد مادی و تکنیکی ، و عقب ماندگی و درماندگی مادی کشورهای جهان سوم بود که آنان را جذب غرب نموده بود، اما چون علل و عوامل رشد مادی غرب، و عقب ماندگی شرق را درست درک نکرده بودند، تنها راه نجات جهان سوم را در تقلید از غرب می‌دانستند. 🔸 این تفکر مختص روشنفکران پیشین (مانند و ) نبود، بلکه امروز نیز در بین آنان وجود دارد. برای مثال، سید ، نیز قدم به راه سلف خویش گذارده و می‌گوید: «توسعه به معنی امروزش میوه و یا شاخ و برگ درخت تمدن جدید است، اگر آن تمدن آمد، توسعه هم خواهد آمد.» ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 yon.ir/gUxNO 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| ظلم ستیزی شاخصه حوزه انقلابی 🔹 آیت الله قائینی: امروز در جهان چه ظلم‌های بزرگی در حال رخ دادن است. حوزه انقلابی باید به فکر ظلم‌زدایی، استکبار‌ستیزی و استعمارزدایی از جهان باشد. #حوزه_انقلابی #استکبار_ستیزی 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
💠 #یادداشت| تیپ‌های گوناگون شخصیتی عالمان ♦️ بدیهی است عالمان حوزه در طول تاریخ از کارکرد‌های گوناگ
📝 | بیوت مراجع یکی از حساس‌ترین نقاط در حوزه‌های علمیه 🚩 تیپ‌های مدیریتی: برخی افراد اصلی‌ترین وجهه همت خود را به فعالیت‌های در عرصه‌های درون‌حوزوی و یا برون‌حوزوی قرار داده‌اند. 1️⃣ مدیریتی مدارس علمیه: پدرانه بودن نگاه این طیف از مدیران، همراه با پشتوانه‌ای از تأمل و تدبر و برنامه‌ریزی‌های عالمانه موجب می‌شود طلبه با اعتماد و دلگرمی در اختیار سیاست‌های تربیتی و تحصیلی ایشان قرار بگیرد. یکی از موفق‌ترین مدل‌های این نوع مدیریت، مدیریت مرحوم آیت‌الله بود. 2️⃣ مدیریت مراکز علمی – پژهشی: سیاست‌گذاری تولید علم و روش‌شناسی جذب و تعامل با آن‌ها و نیز تربیت نیروی متخصص اموری هستند که تنها با برخورداری از فضل علمی حاصل نمی‌شوند. 3️⃣ مدیریت مراکز اجرایی: حوزه علمیه نهادی گسترده و بسیار وسیع است که مدیریت همین سازمان وسیع و عرصه‌های مختلف اجرایی‌، خدماتی و رفاهی در آن نیازمند وجود توانمندی‌های بسیاری است. 4️⃣ مدیریت دفاتر و : دفاتر و بیوت مراجع یکی از حساس‌ترین نقاط در است. این حساسیت از ابعاد گوناگونی قابل بررسی است. در ادامه به برخی ابعاد حساسیت دفاتر مراجع و ضرورت شکل‌گیری مدیریت تخصصی این عرصه اشاره می‌کنیم. 🔺 اولاً مرکز رسمی اعلام برنامه‌ها و مواضع هر مرجع تقلیدی دفتر و بیت مرجعیت است. موضع‌گیری و عدم موضع‌گیری یک مرجع در مسائل خطیر جامعه و اثری کلان و عمیق دارد. 🔺 ثانیاً محل برنامه‌ریزی انواع دیدار‌ها و مناسبات رسمی یک مرجع با چهره‌های ، علمی و بین‌المللی، بیت مرجع است. اینکه دیدار با چه افرادی دارای یا است محتاج برخی اطلاعات و تحلیل‌های دقیق است. 🔺 ثالثاً مرکز تجمیع و مدیریت هزینه آن‌ها در حوزه و دیگر محل‌ها دفاتر مراجع هستند. سالانه مبالغ هنگفتی سرمایه جامعه شیعی به دفاتر مراجع گسیل می‌شود که باید به‌صورت بهینه بهره‌برداری شود. یک عقلانیت اقتصادی آینده‌نگر و اندیشه‌محور می‌تواند با چنین سرمایه‌ای تحولات بزرگی را در سطح حوزه و جامعه رقم بزند. 🔺 رابعاً تعیین‌کننده‌ترین عنصر در مدیریت اخبار و اطلاعات و داده‌های خام و یا پردازش شده به یک مرجع نیز دفتر اوست. گاه رسیدن به‌موقع یک خبر به یک مرجع موجب موضع‌گیری‌ای تاریخی می‌شود. فتوای تحریم تنباکو که برگ زرین افتخاری در تاریخ روحانیت شیعه شده است، محصول یک اطلاع‌رسانی و دغدغه‌سازی به‌هنگام است. ✍️ حجت الاسلام ایزدی 🆔 @asbaat_ir