🔰 #مبارزات ضد استعماری آیتالله کاشانی
🔺 در جنگ جهانی اول که نیروهای انگلیس بعضی از شهرهای عراق از جمله فاو و بصره را اشغال کرده بودند، آیتالله کاشانی در صف اول نبرد علمای شیعه با متجاوزین قرار داشت. آنان با جنگهای چریکی و پی در پی ، نیروهای دشمن را در منطقه کوت العماره، زمینگیر کردند و سرانجام پس از هجده ماه جنگ و #مقاومت به کمک دولت عثمانی، نیروهای انگلیسی را وادار به تسلیم نمودند.
🔺 آیتالله کاشانی در انقلاب 1920 عراق نقشی یگانه داشت و به منظور آماده کردن مردم و سران عشایر برای مبارزه با سلطه استعمار، از نجف به کاظمین رفت و آنجا را برای شروع یک حرکت انقلابی برگزید.
🔺 با آغاز فعالیت های ضد استعماری ایشان، علمای بزرگی چون آیتالله میرزا محمدتقی شیرازی و شیخ الشریعه اصفهانی با نوشتن نامههایی به یاری وی برخاستند و به دنبال آن ، تعداد زیادی از سران عشایر نیز به تأیید حرکت او پرداختند.
🔺 آیتاله #کاشانی عدهای از علمای حوزه، بزرگان و عشایر و سران عرب را در پانزدهم شعبان 1338 ق به منزل خود در کربلا فرا خواند و مسأله قیام مسلحانه بر ضد استعمار #انگلیس را به بحث گذاشت.
🔺 با شروع نبرد بین انقلابیون و نیروهای انگلیسی ، آیتالله کاشانی از آیتالله شیرازی فتوای جهاد گرفت و به این ترتیب قیام در سرتاسر مناطق اشغالی فراگیر شد و بعضی از شهرها و مناطق به دست مسلمانان آزاد گردید.
🔺 آیتالله شیخ الشریعه اصفهانی به سیدابوالقاسم کاشانی مأموریت داد تا به کاظمین برود و «جمعیت اسلامی» را برای جهاد تشکیل دهد.
🗓 به مناسبت ۳۰ تیر سالروز بزرگداشت آیت الله کاشانی
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| مشروطیتی که از آن اعدام مجتهد علی الاطلاق تهران اتفاق بیافتد، نمیتوان
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| امام خمینی (ره) ادامه دهنده تفکر مرحوم میرزای نائینی نیست
حجت الاسلام والمسلمین لیالی/ بخش دوم
🔸 تقریباً از سال بعد از #مشروطیت، بعد از دوران خفقان ۱۳۲۰ گرایشهایی در ایران اسلامی شروع میشود؛ گرایش روشنفکری فخرالدین شادمان، داریوش عاشوری، داریوش شایگان، مرحوم شریعتی، مرحوم آل احمد، مرحوم بازرگان، مرحوم طالقانی و دیگران؛ البته مرحوم طالقانی را به خاطر اینکه آخوند بود و دارای مبانی دینی است باید از دیگران جدا کرد.
🔸 بقیه دین را به صورت روزنامهای مطالعه کرده بودند؛ مرحوم بازرگان مهندسی برق قدرت دارد، درس آخوندی نخوانده است، مرحوم #شریعتی در دانشگاه سوربن جامعهشناسی دین میخواند، با گورویچ و دیگران؛ اینها هیچوقت دین را به معنای مباحث دینی نخوانده بودند، اما مرحوم #طالقانی و مرحوم آقای #مطهری شالوده دینی کاملی داشتند؛ تفسیر، فقه، اصول، فلسفه، حکمت و کلام را خوانده بودند.
🔸 تمام مسائلی که بیان شد با آمدن امام خمینی (ره) تغییر کرد؛ امام هیچگاه مشروطهخواه نیست؛ اساس مشروطیت در این است که سلطنت باشد و #مشروطه اجرا شود، اما امام خمینی (ره) از اساس سلطنت را کنار زد؛ به این دلیل امام خمینی (ره) ادامه دهنده تفکر مرحوم میرزای نائینی نیست.
🔸 تفکر میرزای نائینی خوب یا بد، به سلطنت موروثی میاندیشد، سلطنتی که باید مقید باشد؛ امام خمینی (ره) بساط سلطنت را بر هم میزند و مشروعیت سلطنت را مطرح میکند؛ #شورای_نگهبان را میگذارد که همه قوانین باید مطابق با شرع باشد.
🔸 روشنفکران معمولاً توجیه میکنند که مرحوم #نائینی، #طالقانی و #بازرگان چنین مطالبی را داشتهاند، اما نوع تفکر امام با اینها متفاوت است؛ امام یک تفکر جامع دارد که هیچکس نمیتواند استناد کند که تفکر ما با تفکر امام یکی بوده است.
🔸 #امام_خمینی (ره) در عین حال که فقیه است، اصولی، متفکر، مفسر، شجاع، اهل جنگ، جهاد، شهادت، عرفان است؛ کسی در عرصه روشنفکری پیدا نمیکنید که اندیشه دفاع، مقاومت، جهاد و شهادت داشته باشد.
🔸 البته چنین رویکردی در مکتب امیرالمؤمنین علی (ع) و اهل بیت (ع) وجود دارد؛ آن جامعیت به ظاهر متعارضی که در آن بزرگواران وجود داشت، در امام خمینی (ره) نیز وجود دارد؛ او هم در اوج عرفان است و هم در اوج شهامت و شجاعت؛ هم از قتل کسی ناراحت میشود و هم دستور قتل #سلمان_رشدی را صادر میکند؛ این نوع تفکر را در اندیشه روشنفکری پیدا نمیکنید.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش پنجم
🔰 #فتنه_88:
🔻 بعد از سال 77 ورود سیدحسین موسوی به فضای سیاسی کشور در قالب یک تشکیلات جدید به نام #مجمع_محققین_و_مدرسین انجام میگیرد.
🔻 وی در طول مدت زندگی سیاسی خویش فراز و نشیبهای اعتقادی و رفتاری زیادی از خود بروز داده است؛ از اعتقاد به #ولایت_فقیه و اینکه هر کس در برابر این نظام امام عادل بایستد کشتن او واجب است (روزنامه کیهان، 29 شهریور 60)، تا ضدیت او و پسرانش با ولایت فقیه در فتنه 88 که منجر به دستگیری آنان شد.
🔻 نمونه ای از این ضدیت را می توان در دعوت مجمع محققین به اردوکشی خیابانی در 30 خرداد 88 و تنها یکروز بعد از خطبه تاریخی رهبری انقلاب در نماز جمعه و تأكيد ايشان مبنی بر پيگيری حقوقی و قانونی به اعتراضات انتخاباتی ملاحظه کرد.
🔻 موسوی تبریزی سپس در مصاحبه های متعدد با رسانههای وابسته به #فتنه_گران کوشید آتش فتنه را گرم تر کند. ولی به خروج علیه ولایت فقیه نیز اکتفا نکرد و در قالب گروهک خود، فتنه جویان را به شورش در عصر روز عاشورای سال 1388 فراخواند.
🔻 در آستانه 25 بهمن 1389 نیز گروهک مجمع محققین و مدرسین، همنوا با #موسوی و #کروبی مردم را به شورش دعوت کرد. بیانیههایی که از این گروهک صادر شده و با تتبعی در محتوای سایت مجمع محققین قابل دسترسی است عصیان علیه ولایت و #جمهوری_اسلامی را نشان میدهد
🔻 لذا وی با توجه به مواضع ساختارشکنانه به دستور مراجع قضایی بازداشت شد.
🆔 @asbaat_ir
💢 جریان روشنفکری غربگرا برای رفع مشکلات کشور تقلید از دنیای غرب را توصیه میکرد
🔺 مردم در قضیه مشروطه در کنار مبارزه با استبداد داخلی، سلطنت مطلقه را به سلطنت مشروطه تبدیل کردند؛ اما با اقدامات روشنفکران وابسته و منحرف، نهضت عدالتخواهی به سوی مشروطه غربی منحرف شد.
🔺 بنابراین مردم و روحانیت فقط توانسته بودند در ظاهر بر یکی از مشکلات اساسی پیروز شوند؛ اما مشکل استعمار خارجی و عقب ماندگی و توسعه نیافتگی، همچنان حیات کشور را در معرض خطر جدی قرار داده بود.
🔺 با توجه به این اوضاع، جریانهای فکری و هواداران مکاتب مختلف راهکارهای گوناگونی را برای پیروزی بر مشکلات تاریخی ایران پیشنهاد دادند.
1⃣ جریان اسلامی به رهبری مراجع شیعه، روحانیت و مردم مسلمان راهکار معضلات کشور را توجه و عمل به ارزشها و احکام اسلامی از راه اصلاح حاکمیت قاجار میدیدند.
2⃣ جریان روشنفکری غربگرا بر مبنای گفتمانهای اومانیستی و لیبرال، برای رفع مشکلات کشور تقلید از دنیای غرب را در اندیشه، اخلاق و عمل توصیه میکرد و پی براندازی حاکمیت قاجار بود.
3⃣ جریان سوسیالیستی متأثر از اندیشههای سوسیالیستی و دنیای غرب و روسیه، حاکمیت سوسیالیزم و ارزشهای مارکسیستی را راهکار رفع مشکلات و معضلات کشور می دید و پی براندازی حاکمیت قاجار بود.
#غربزدگی
#روشنفکری
#مشروطیت
#وادادگی
📚 کتاب «جریانشناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر» به قلم آیت مظفری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3506
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| علت اصلی تغییر گرایشات دانشگاه مفید مسایل سیاسی است
🔺 حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی در پاسخ به این سؤال که چرا دانشگاه مفید ابتدا با شعارهایی تاسیس شد، اما کم کم از آن شعارها فاصله گرفت و الان بیشتر به سمت ترویج تساهل و تسامح پیش میرود؟ گفت:
🔸 برخی از افراد در گذشته دارای گرایش متجمد و یا مجدد بوده اند، ولی امروزه دارای رویکردهای متجددانه شدهاند که علت اصلی این مسئله و تغییر گرایش این افراد، مسائل سیاسی است.
🔸 یعنی یک سری از فضاسازیهای سیاسی آن ها را به این مسیر سوق داده است. ما میبینیم که برخی از فقهایی که جزو اولین افرادی هستند که مبحث ولایت فقیه را در این مملکت، بحث و استنباط و اثبات کردهاند، اما پس از مدتی که از منصب کنار رفتند و گوشهگیر شدند، تدریجا نظراتشان تغییر کرد.
🔸در واقع این فقها تحت تاثیر فضاسازیهای سیاسی تدریجا از بحث حداکثری به بحثهای متجددانه، عرفی و حقوق بشری سوق داده شدند.
🔸 مثلاً شاید فکر میکنند که رویکرد قبلی آنها به استبداد دینی منجر می شود. لذا این مقوله به ذهن آنها تحمیل شده و آنها را در مسیری قرار میدهد که با وجودی که شاگرد امام(ره) هستند، ولی در مقابل امام(ره) قرار گرفته و فقه را در مسیر عرفی شدن قرار میدهند.
#دانشگاه_مفید
#روشنفکری
#تساهل_تسامح
🌐 yon.ir/QZQEP
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| جریان روحانیت درباری
🔻 یکی از بزرگترین مشکلات جوامع بشری، پیوستن دانشمندان به دربار قدرتهای ستمگر و مستبد، با هدف کسب دنیا و تامین منافع مادی بوده است. از انجا که اندیشمندان و علمای یک جامعه دارای نفوذ و جایگاه اجتماعی مهمی میباشند لذا حمایت آنان از دربار حاکمان نالایق و ستمگر باعث تقویت آن حکام گردیده و ادامه ظلم و جور آنان را تضمین خواهد کرد.
🔻 جهان اسلام نیز از نخستین دهههای ظهور این دین خاتم، و در همان عصر حضور ائمه(ع) گرفتار حاکمان خودکامه ای گردید که با حمایت عالمان دنیاطلب توانستند حکومت ظالمانه خویش را تداوم بخشند.
🔻 در همین رابطه امام باقر(ع) می فرماید: قاریان قرآن (عالم دین) بر سه دسته اند:
1⃣ کسانی که قرآن را دستمایه کسب و درآمد قرار داده اند و با آن فرمانروایان را می دوشند و بر مردم فخر می فروشند.
2⃣ کسانی که الفاظ قرآن را حفظ کرده ولی مفاهیم عالی آن را ضایع ساخته و آن را به گونه ای زشت و ناروا در چشم مردم جلوه داده اند – خداوند نسل این دو گروه را براندازد.
3⃣ کسانی که قرآن را قرائت کنند و دردهای روح و قلبشان را با آن درمان کنند، شبهایشان را به عبادت بیدار مانند و روزهایشان را به تشنگی و روزه سر کنند، و نمازشان را با قرآن به پا دارند و با قرآن از بستر جدا شوند، اینانند که خداوند بلاها را از ایشان دور و دشمنانشان را نابود گرداند و باران رحمت را بر ایشان فرو فرستد.
ادامه دارد ...
✍ حجت الاسلام ملک زاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2337
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش پنجم 🔰 #فتنه_88: 🔻 بعد از س
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش ششم
🔰 هماهنگی با #کدیور در پروژه انتخاباتی 92:
🔺 کدیور در سال 91 و تنها هشت ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری 92، پروژه اسلام اعتدالی و رحمانی را در قالب تحمل دیدگاه مخالف با تطهیر عملکرد مرحوم شریعتمداری مطرح کرد. این پازل علاوه بر افراد خارج نشین، توسط افرادی از داخل کشور نیز تکمیل می شود.
🔺 سیدحسین موسوی یکی از آن افراد داخلی است که در جریان انتخابات با مصاحبه ها و گفت وگوها درصدد بسط و نشر اسلام رحمانی است که توسط یکی از نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شده بود.
🔺 وی سوم دیماه 91 مصاحبه ای با سایت جماران داشته که به منش و سیره حضرت امام در برخورد با مخالفین و منتقدین می پردازد. او در این زمینه می گوید:
🔸 حتی نظر امام در مورد ولی فقیه که مهمترین مسئله ایشان در فقه بود، آنجا هم قائل به عدم انتقاد نبودند و باور داشتند که منتقدان باید حرف بزنند و نقد کنند تا خیلی از مسایل باز شود و نقد شود.
🔺 این رفتار سیاسی موسوی تبریزی با توجه به سابقه عملکرد ایشان در دادستانی کل انقلاب، به مذاق معاندین نظام اسلامی خوش نیامد و صدای آنان را نیز درآورد.
🔺 به عنوان مثال ایرج مصداقی؛ از اعضای پیشین سازمان مجاهدین خلق ایران و از زندانیان سیاسی سال 67 که در سال 73 به خارج فرار می کند در رابطه با اینگونه مصاحبه های سیدحسین موسوی تبریزی و نشان دادن چهره اصلاح طلب و اهل تساهل و تسامح می گوید:
🔸 موسوی تبریزی یکی از کسانی است که تلاش میشود تحت عنوان متفکر «اسلام رحمانی» و مبشر «تساهل و مدارا» به مردم بیخبر از همه جا قالب شود. در این راه سایتهای «کلمه» و «جرس» در خارج از کشور و سایت «جماران» در داخل کشور کوشا هستند. نباید اجازه داد دگر بار مردم فریب داده شوند.
#اسلام_رحمانی
#جماران
#شریعتمداری
#مجمع_محققین_و_مدرسین
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
💢 اقدامات جریانهای غیر انقلابی برای حوزه آیت الله محمدی قائینی: 🔺 برخی که دنبال حوزه غیر انقلابی
🎙 #مصاحبه| دستهبندی جریانهای حوزوی بر اساس نسبت با انقلاب اسلامی
آیت الله محمدی قائینی:
🔸 اگر بخواهیم جریانهای حوزوی را از منظری دیگر دستهبندی کنیم و نسبت آنها با انقلاب اسلامی و خط و گفتمان و مکتب امام را معیار تقسیم قرار دهیم، بر این اساس به نظر ما افرادی که الان در #حوزه_علمیه هستند و مشغولاند در همه سطوح و ابعاد مختلف به ۵ دسته تقسیم میشوند:
1⃣ انقلابی جان فدا: دسته اول کسانی هستند که هم افکار امام را میدادند، هم اعتقاد دارند، هم مالا و عملاً و جانا حاضرند در راه این مکتب و گفتمان فداکاری کنند.
2⃣ انقلابی حامی: دسته دوم کسانی هستند که افکار امام را میدانند، اعتقاد هم دارند، اظهار محبت هم میکنند، حتی در مقام تأیید هم در خیلی زمینهها حاضر میشوند ولی در مقام جان بازی نه؛ یعنی با #انقلاب همراه هستند ولی نه تا جایی که بخواهند به هر نحوی شده همه سرمایه خود را فدای انقلاب کنند. ولی واقعاً دوستدار و طرفدار انقلاب هستند.
🔸 در واقع به عنوان سیاهی لشکر حاضر هستند حرکت میکنند شرکت میکنند و در حد مالی و غیر مالی هستند ولی نه در حد جان فشانی که الان خیلی از بدنه حوزه این چنین است و البته حضور این دسته جای شکر دارد.
3⃣ طیف خاکستری: دسته سوم با افکار امام آشنا هستند، حتی با اینکه اعتقاد ندارند و عملاً پای کار نیستند ولی با عناد هم نیستند. مخالفتی هم ندارند. این را یک فکر و حرکت میدانند. اما در مقام اظهار نظر و عمل نه تنها شیفته امام و حرکت امام نیستند بلکه الزامی نمیبینند در این جهت حرکت کنند. سرمایهگذاری غیر علمی در این راه بکنند.
🔸 اما درعین حال به عنوان یک حرکت اسلامی که یک عالم دینی کاری انجام داده است نظر منفی ندارند. نظر مثبت دارند اما اهل فعالیت و حمایت، و در یک کلام پای کار نیستند.
🔸 این دسته تا زمانی که انسانهایی هستند که ضرری برای انقلاب ندارند اظهار نظر سوء و مخالفتی نمیکنند و عملاً اقدامی انجام نمیدهند، اشکالی ندارد.
🔸 یقیناً اگر با آنها بحث و مباحثه شود و در تماس بیشتر با انقلاب و افراد و مشکلات و افکار امام باشند یقیناً میشود جذبشان کرد وبه دستههای قبلی ملحق شوند که تعداد زیادی این چنین شدند.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
💠 لزوم هجرت بزرگان علما به شهرها با توجه به سیره #ملا_آخوند_همدانی
🚩 بخشی از سخنان #امام_خامنهای در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت مرحوم حاج ملا علی آخوند همدانی :
🔺 آن چیزى که نظر من را در شخصیت مرحوم آقاى آخوند[همدانی] جلب کرد - منهاى همهى این فضایل معنوى که ایشان دارند - این است که یک مجتهد عالى مقامى مثل آقاى آخوند ملاعلى که در هر حوزهاى مىرفت، بلاشک یا در رأس قرار مىگرفت، یا جزو رؤوس بود - حتماً ایشان در درجهى دوم قرار نمىگرفت ... این آدم به همدان مىرود و ساکن مىشود. به نظر من این خیلى جلوه کرد و مهم آمد که یک #مرجع_تقلید، این گونه باشد.
🔺انسان خودش را این جور ندیده بگیرد، هضم نفس بکند و از ریاست و #مرجعیت و این چیزها صرف نظر بکند! حتى شنیدم ایشان #رساله هم ننوشته بودند؛ در حالى که مردم همدان، مقلد ایشان بودند!
🔺 من مىخواهم از این نقطه استفاده کنم که اى کاش ما سیرهى عملى بزرگانى مثل آقاى آخوند را ببینیم، تا امروز هم جریان پیدا کند، بزرگانى بروند و در شهرهایى بمانند.
🔺 بگذاریم اساطین علم در همهى بخشهاى این کشور باشند، در همهى شهرها #حوزههاى_علمیهى حقیقى و مجتهد پرور به وجود بیاید، و مردم در هر جا به رکن رکینى مثل آقاى آخوند ملاعلى متکى باشند.
#مطالبه_رهبری
🗓 به مناسبت اول مرداد سالروز رحلت آیت الله ملاعلی همدانی(ره)
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| مروری بر پيشينه تمدنی نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام/ بخش نخست
🔸 بررسی تاريخ اسلام نشان میدهد که فرهنگ و تمدن اسلامی مسيری مضبوط و دقيق دارد و بر پايه منطقی قابل درک و بيانشدنی شکل گرفته که احتمالاً تبلور همان فلسفه تاريخ اسلام است و اين تاريخ تکرار میشود.
1️⃣ مرحله اول: دعوت پیامبراکرم به اسلام از مکه: تاريخ اسلام با دعوت پيامبر اکرم از #مکه آغاز شد و اين همان آغاز حرکت در تاريخ فرهنگ و #تمدن_اسلامی بود.
2️⃣ مرحله دوم: تشکيل #حکومت_اسلامی در يثرب: اين حرکت مهم تاريخ بشر، با تشکيل حکومت اسلامی در يثرب شکل گرفت و از آن پس يثرب تبديل به #مدينة_النّبى شد. از اين نامگذاری میتوان به صورت نمادين استنتاج کرد که مدنيّت اسلامی با اين حرکت پايهگذاری شد.
3️⃣ مرحله سوم: گسترش اسلام بود شامل دو بخش: بخش اول، انتشار دين اسلام در جزيرة العرب و بخش دوم، گسترش آن در جهان متمدّن آن روزگار، شاملِ بينالنهرين، #ايران، روم، مصر، حبشه، هند، ماوراءالنهر، چين و ماچين، شمال آفريقا و سرانجام جنوب اروپا بود. اوج اين مرحله در سدههای اول و دوم هجری نمايان شد. اين فتوحات علاوه بر اينکه به وسعت جغرافيايی جهان اسلام منجر شد، آثار اجتماعی، فرهنگی و جنبههای تبليغی نيز داشت.
4️⃣ مرحله چهارم: ارتباط با تمدنهای کهن و انتقال #فرهنگ آنها: مجاور شدن فرهنگ و تمدن نوپای #اسلامی با تمدنهای کهن جهان و کوشش برای شناخت و انتقال آن تمدنها به حوزه تمدن اسلامی بود. اين نهضت به شکل جدّی از سده دوم آغاز و تا سدههای سوم و چهارم هجری ادامه يافت. اين انتقال تمدن از چند طريق انجام شد.
🔺 الف) ترجمه که جدیترين شکل انتقال بود و در تاريخ نام آن را #نهضت_ترجمه گذاشتهاند. در تاريخ قديم تمدنها، چنين حرکتی به لحاظ سرعت و حجم معارف انتقالی بیسابقه بود؛ برای نمونه فقط يک پدر و پسر (حُنين بن اسحاق و اسحاق بن حُنين) بيش از ۲۰۰ کتاب و رساله را از يونانی و سريانی به عربی ترجمه کردند.
🔺 ب) تأسيس کتابخانه، دارالحکمه و نظاميهها.
🔺 ج) انتقال دانشمندان و به تعبير امروز «جذب مغزهای متفکر» به مراکز علمی و آموزشی #جهان_اسلام.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3518
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش ششم 🔰 هماهنگی با #کدیور در پ
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش هفتم
🔰 تحلیلهای سطحی از تاریخ اسلام برای اغراض سیاسی:
🔺 یکی از مواردی که سیدحسین موسوی تبریزی همانند رئیس جمهور محترم نگاه سهلاندیشانهای دارد، مسائل تاریخ اسلام از جمله #صلح_امام_حسن (علیه السلام) است.
🔺 همچنانکه رئیس جمهور محترم با نگاه سطحی در تحلیل تاریخ اسلام صلح امام حسن (علیه السلام) را مؤیدی برای #مذاکره با #امریکا قلمداد میکند.(سخنرانی رئیس جمهور در جمع استانداران، تابستان 1394).
🔺 موسوی تبریزی نیز به دفاع از این نگاه برخاسته و اینگونه میگوید: «امام حسن مجتبی (علیه السلام )به ما یاد داد که اگر #مصلحت مسلمین اقتضا کند و اگر مصلحت عاجل و یا آجل #جامعه_اسلامی اقتضا کند که از آن منافع ظاهری شخصی چه مال و جان و قدرت باشد بگذریم، یک مسلمان باید این چنین کند و در برابر آن مصلحت واقعی سر خم کند.
🔸 حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) دیدند با آن وضعی که آن روز بود و تبلیغاتی که #معاویه کرده بود و پولهایی که داده بود و بزرگان قوم را بعد از خلفا دور خودشان جمع کرده بود و حتی کسانی که تابع پیامبر بودند به هر دلیلی که یا آنها را فریب داده بود و یا این که در کنار معاویه شریک شده بودند در این حکومت ظالمانه حضور داشتند بهترین راه صلح با معاویه است.»1395/7/9
🔺 این سخنان در حالی است که اولا صلح امام حسن (علیه السلام)، گرچه از روی ناچاری بود اما این بدان معنی نبود که صلح امام از روی #ذلت باشد و تمام امتیازات برای معاویه باشد بلکه برعکس این امام بود که شروط را معین کرد.
🔺 ثانیا شرايط زمان ما با شرايط زمان امام حسن(عليه السلام) كاملا متفاوت است؛ زيرا در زمان ما غير از برخي از مسئولينِ #ليبرال #غربگرا، عموم و تودههای مردم و مسئولين، وفادار به انقلاب و نظاماند و آماده #مجاهدت و #ايثار در راه آرمانهای خمينی كبير هستند.
🔺 بنابراين قياس امثال سيدحسين موسوي تبريزی قیاس مع الفارق است و تنها میتوان اينگونه برداشت كرد كه وی نيز يكی از افرادی است كه همراه دولت، راه را برای غربگرايی هموار میکند.
🆔 @asbaat_ir