eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
708 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط 🎙 مصاحبه| توجیهات و برداشت‌های نادرست جریان نواندیشی التقاطی از منابع دینی حجت ال
🔴 توجیهات و برداشت‌های نادرست جریان نواندیشی التقاطی از منابع دینی 🎙 حجت الاسلام والمسلمین لونی: 🔺 جریان نواندیشی دینی ممکن است برای مطالب خود، توجیهات نادرستی از قرآن و سنت هم ارائه کنند. این افراد بدون اینکه مبانی و اصول را در نظر گرفته و سپس فرعی را با توجه به آن مبانی بیرون بکشند، آن فرع را بدون مطابقت با آن مبانی و با یک برداشت بسیار دوری از آیات و روایات ارائه می‌کنند. 🔺 به عنوان مثال دیگر این‌ها در بحث مذاکرات هسته‌ای، گفتگوی امام حسین (ع) با عمر سعد را به عنوان مذاکره و یک اصل تلقی می کنند و به گونه‌ای القاء می‌کنند که گویا امام حسین (ع) ابتدا قصد داشته‌ تا با مذاکره مسئله را حل کند و بعد دست به شمشیر ببرد. 🔺 اگر این تلقی این آقایان را تحلیل کنیم از درونش این مسئله بیرون می‌آید که امام حسین(ع) می‌خواست با مذاکره قضیه را حل کند، ولی دشمن به دلیل اینکه غالب بود، مذاکره را نپذیرفت. در نتیجه امام حسین(ع) منفعل در برابر دشمن است و مجبور به جنگ با آنان می‌شود. 🔺 با این برداشت، ماجرای عاشورا تنها بیان مظلومیت امام حسین(ع) می شود، و نه جریانی که می‌خواهد اسلام را احیاء کرده و ظلم را معرفی کند و با مظلومیت و شهادت، روشنگری‌هایی که در ذهن مردم نسبت به اصل مکتب و ظلم ظالمان درست کرده بود، در دل آنها هم جای دهد. 🆔 @asbaat_ir
📸 | مهمترین رکن نظام 🎙 امام خامنه ای: اجتماع خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی، تعیین کننده ترین و مهمترین رکن از ارکان این نظام است. 🆔 @asbaat_ir
💢 تلاش‌های ناکام برای عدم تشکیل نخستین مجلس خبرگان 🔹 مجلس نمونه تکامل یافته‌ای از مجلس خبرگان قانون اساسی بود که چهار سال پس از پیروزی انقلاب زمینه‌های شکل‌گیری‌ آن فراهم شد و برگزاری انتخابات خبرگان رهبری در دستور کار نهادهای انقلابی قرار گرفت. 🔸 هرچند در همان زمان و در تابستان ۱۳۵۸ با زمزمه قرار گرفتن اصل در قانون اساسی، اعضای دولت موقت برای عدم تشکیل «مجلس خبرگان قانون اساسی» هم دست به توطئه زده بودند و با محوریت امیرانتظام نامه‌ای در جهت انحلال «مجلس خبرگان قانون اساسی» تهیه کردند که به امضای ۱۵ نفر از وزرای دولت رسید. 🔹 اما در این توطئه ناکام ماندند و (ره) درباره انگیزه اعضای دولت موقت برای طرح انحلال آن مجلس گفتند: «در مجلس خبرگان به مجرد این که صحبت ولایت فقیه شد، شروع کردند به مخالفت. حتی اخیراً در همین دو سه روز پیش در یکی از مجالس‌شان این منحرفین گفتند که این مجلس خبرگان باید منحل شود.» 🔹 دوره اول از مجلس خبرگان سه اجلاس فوق‌العاده برگزار کرد، اجلاس اول ۱۹ آبان ۱۳۶۴ بود که در آن آیت‌الله به عنوان قائم‌مقام رهبری انتخاب شد، هرچند بعدها حوادثی پیش آمد که منجر به استعفای آیت‌الله منتظری و عزل وی از قائم مقامی رهبری شد. 🔹 دومین اجلاس در خرداد ۱۳۶۸ برای تعیین دومین رهبر جمهوری اسلامی ‌پس از رحلت امام بود و سومین اجلاس هم در مرداد ۱۳۶۸ بعد از تصویب بازنگری قانون اساسی توسط مردم برگزار شد. 🔹 همچنین یکی دیگر از نقاط قوت فعالیت دوره اول خبرگان رهبری، حمایت قاطع از پاسخ امام خمینی (ره) به استفساریه وزیر کشور وقت در بهمن ۱۳۶۶ مبنی بر عدم صلاحیت و مشروعیت گروهک غیر قانونی برای تصدی هر نوع مسئولیتی در کشور، است. 🌐 yon.ir/E9Vk8 🆔 @asbaat_ir
📸 | مجلس خبرگان پشتوانه کشور است 💠 امام خمینی (ره): مجلس خبرگان یک مجلسی است که پشتوانه کشور است برای حفظ امنیت کشور و حفظ استقلال کشور و حفظ آزادی برای کشور و اگر مسامحه در این امر بشود، یک تقصیری است که ممکن است جبران بعدها نشود این تقصیر. 📚 صحیفه امام، ج 17 ص 89 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙| اولین کسی که بر کتاب تنبیه الامه تعلیقه زد مرحوم طالقانی بود حجت الاسلام والمسلمین لیالی/ بخش دوم 🔺 ایشان در تبیین جریان روشنفکری دینی گفت: این روشن‌فکری با قرائت‌ها و گرایش‌های مختلفی وجود داشته است و دارد؛ بعضی اوقات این‌ها اینقدر با هم آمیخته می‌شوند که شما نمی‌توانید روشنفکری لائیک، روشنفکری ، روشنفکری دینی و روشنفکری به تعبیر امام متعهد را از هم تفکیک کنید. 🔸 اگر ما مبدأ جریان روشن‌فکری را مرحوم سید جمال‌الدین اسدآبادی بدانیم که ده‌ها سئوال و تعجب برایمان به وجود می‌آید. از شاگرد میرزای شیرازی تا مجتهد نجف رفته باشد تا ارتباط با جریان و حضور در ایران، هندوستان، مصر و حکومت عثمانی و عصرهای متعددی که وجود دارد. 🔸 این ابهام نسبت به همه جریان‌های روشن‌فکری از جمله مرحوم آیت‌الله نائینی وجود داشته است؛ در نگارش مرحوم نائینی بسیار بحث کرده است و جالب این است که مرحوم آیت‌الله اولین کسی است که این کتاب را معرفی می‌کند و بر آن تعلیقه می‌نویسد. 🔸 متن این کتاب آنقدر سنگین است که مرحوم آیت‌الله طالقانی این کتاب را احتمالاً به سفارش مرحوم بازرگان بازنویسی و تصحیح می‌کند و شرکت سهامی انتشار که متعلق به آقای یدالله و است در سال ۱۳۴۸ و در سال ۵۲ و ۵۳ چاپ می‌کند و این نوع تفکر به عنوان دینی طرح می‌شود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3430 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 📝 #یادداشت| بنیادهای روشنفکری در جهان سوم ♦️روشنفکری در جهان سوم، چون ماهیتی تقل
💢 حقیقت روشنفکری در حوزه‌های علمیه/ بخش دوم 2️⃣ مرعوبیت نسبت به غرب: از ویژگی‌های روشنفکران جهان سوم این است که نسبت به غرب نوعی رعب و وحشت دارند، و نه تنها جرأت اقدمی بر ضد غرب را ندارند، بلکه بدون اجازه غربیان جرأت اقدام به هیچ کاری ندارند. 🔻 نمونه این رعب و وحشت، تأکيد مکرر برخی از مسئولين دولت تدبير و اميد، بر اين مطلب است که برجام، سايه جنگ را از سر ملت ايران رفع کرد. که نتیجه این مرعوبیت پذیرش سلطه کشورهای غربی استعمارگر، به خصوص آمریکاست. بی جهت نیست که یکی از همین در مورد لزوم با امریکا گفت: «آمريکايی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است.» 🔻 این تفکر در تمام دوران بعد از انقلاب اسلامی بر دولت‌های ایران حاکمیت داشته است. یک نمونه از آن را می‌توان در بیان تهیه کنندگان برنامه چهارم توسعه اقتصادی دید که توسط دولت تهیه شده است. 3️⃣ عدم شناخت نظام سلطه: یکی از ویژگی‌های روشنفکران جهان سوم، که ریشه در همان غرب باوری دارد، این است که نظام سلطه را نشناخته‌اند. 🔻 قبول قراردادهای ذلت‌باری مانند و بر باد دادن تمام توان هسته‌ی ایران، معلول اعتماد به جان کری و تضمین امضای او و مؤدب بودن باراک اوباما بود، همچنان که حلقه دیگری این زنجیره قراردادهای اسارت بار در قالب fatf ، سند ۲۰۳۰، و مانند آن در حال تحمیل شدن به مردم ایران هستند، بدین توجیه که می‌خواهیم بهانه را از دست دشمن بگیریم. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🆔 @asbaat_ir
📝 | قانون‌گریزی توسط منادیان قانون‌گرایی 🔺 مجلس خبرگان رهبری یکی از نهادهای رسمی و مهم و تأثیرگذار نظام اسلامی است. حضرت امام درباره جایگاه خطیر این مجلس در می‌فرمایند: «مردم در انتخابات خبرگان اگر مسامحه نمايند و خبرگان را روي موازين شرعيه و قانون انتخاب نكنند، چه بسا خساراتي به اسلام و كشور وارد شود كه جبران پذير نباشد.» 🔺 این نهاد رسمی نظام اسلامی مانند دیگر ارگان های کشور دارای ضوابط و مقرراتی است که طبق باید بر اساس آن تشکیل و اداره شود. یکی از ضوابط و شرائط مجلس ، داشتن است و اینکه شخصی می تواند کاندیدای مجلس خبرگان رهبری شود که اجتهادش ثابت و محرز شود. 🔺 اما در طول این چهل سال انقلاب و پنج دوره که از انتخابات خبرگان گذشته است، برخی از افراد که بعضا در نظام اسلامی مسئولیت داشتند و با قوانین و مقررات کشور آشنایی کامل دارند و بیش از همه دم از قانون و می زنند، زمان امتحان که می شود علم مخالفت برمی دارند و با بیان توهمات و مهملات به امتحان تن نمی دهند. 🔺 برای نمونه به دوره دوم انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال 69 اشاره می شود. در آن دوران که زمان حساسی برای انقلاب به شمار می رفت؛ چراکه یک سال از عروج ملکوتی امام امت نگذشته بود و کشور در حال تدارک انتخابات دوره دوم مجلس خبرگان رهبری بود برخی سر از ناسازگاری درآوردند و به بهانه هایی از شرکت در امتحان اجتهاد شورای نگهبان که مطابق متولی این امر شناخته شده است، سرباز زدند و پایه گذار قانون گریزی شدند. 🔺 در میان این افراد مهدی کروبی، خلخالی، بیات زنجانی، سید حسین موسوی تبریزی، جمی (امام جمعه آبادان)، محتشمی‌پور، منتجب نیا، سید علی اصغر دستغیب، سید علی محمد دستغیب، مروجی، سید محمد خاتمی، سیدهادی خامنه ای، سید محمد هاشمی، محمد علی رحمانی و . . . دیده می‌شد. این افراد عموماً با نگارش نامه‌هایی به ، به دفاع از خود و همفکرانشان پرداختند و با ارائه دلایلی مبنی بر محرز بودن صلاحیت علمی‌شان شورای نگهبان را به تجدید نظر در سیاستها و برخوردهایشان دعوت کردند. 🔺 نیز با صدور اطلاعیه‌ای،‌ ضمن طرح انتقادهای خود به روند امور،‌ اعلام کرد که در این انتخابات، نامزدهایی را معرفی نمی‌کند. در پی این اقدام آقایان توسلی، موسوی خوئینی‌ها و عبایی خراسانی که بدون امتحان تأیید صلاحیت شده بودند با اعلام انصراف از دور رقابتها خود را کنار کشیدند و دلیل این اقدام خود را اعتراض به عملکرد شورای نگهبان قلمداد کردند. 🔺متأسفانه این باز هم در دوره هایی مشاهده شده است، مثلا سال 94 در دوره پنجم انتخابات خبرگان برخی با ادعای اجتهاد خودخوانده و ... از شرکت در امتحان سرباز زدند و به نوعی زیر بار قانون نرفتند. برخی از اسامی که آن زمان منتشر شد عبارتند از سیدحسن خمینی نوه امام خمینی(ره)، محمود امجد، مجيد انصاری معاون وقت رئیس جمهور، موسوی بجنوردی، محقق داماد، ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب. 🔹 این درحالی است که حضرت (ره) به طور مکرر بر تمکین و تبعیت از قانون تأکید داشتند، و می فرمودند: «من باز به همه این آقایانی که می خواهند نطق کنند و اعلامیه بدهند و نمی دانم نامه سرگشاده بفرستند و از این مزخرفات، به همه این ها اعلام می کنم که برگردید به اسلام، برگردید به قانون، برگردید به قرآن کریم، بهانه درست نکنید که اسباب این بشود که شما همه به انزوا کشیده بشوید». (صحیفه امام، ج 14، صفحات ۴۱۸) ✍️ حجت الاسلام علیرضا فلاحی 🆔 @asbaat_ir
🚩 جریان مخالف دخالت دین در سیاست|بخش اول 🔹 در گونه‌شناسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه، نمی‌توان به جریان مخالف دخالت دین در سیاست توجه نداشت. برای بررسی دقیق‌تر این جریان و تبیین جایگاه بحث در خصوص دخالت دین در سیاست، ابتدا می‌بایست توضیحی درباره ماهیت سیاست و انواع آن داشته باشیم. 🔹 بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که به مفهوم واقعی، تطابق کامل دین با سیاست را در دوره معاصر به اثبات رسانده و آن را در قالب جمهوری اسلامی به منصه ظهور رساند، تعریف خود از سیاست را به گونه‌ای ارائه می‌دهد که گویی روی دیگر سکه، دیانت می‌باشد. 🔹 ایشان در خلال تفسیر سوره حمد به چگونگی یگانگی سیاست با دیانت این گونه پرداخته‌ است: «… سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه را در نظر بگیرد و تمام ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگیرد، و اینها را هدایت کند به طرف آن چیزی که صلاحشان هست، صلاح ملت هست، صلاح افراد هست و این مختص به انبیاست. دیگران این سیاست را نمی‌توانند اداره کنند. این مختص به انبیا و اولیاست و به تبع آنها به علمای بیدار اسلام. 🔸 سیاستمداران اسلامی، سیاستمداران روحانی، انبیا- علیهم السلام- شغلشان سیاست است. دیانت؛ همان سیاستی است که مردم را از اینجا حرکت میدهد و تمام چیزهایی که به صلاح ملت است و به صلاح مردم است. آنها را از آن راه میبرد که صلاح مردم است که همان صراط مستقیم است.» 🔹 ایشان همچنین در فرازی دیگر با تاکید بیشتر بر یگانگی دین با سیاست می‌فرماید: والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرفى کردند، سیاست مُدن از اسلام سرچشمه مىگیرد… اسلام فقط عبادت نیست، فقط تعلیم و تعلم عبادی و امثال اینها نیست، اسلام سیاست است، اسلام از سیاست دور نیست. اسلام، یک مملکت، یک حکومت بزرگ به وجود آورده است؛ یک مملکت بزرگ به وجود آورده است. 🔸 اسلام یک رژیم است، یک رژیم سیاسی است، منتهی سایر رژیم‌ها از بسیاری از امور غافل بودند و اسلام از هیچ چیز غافل نیست یعنی اسلام انسان را تربیت می‌کند به همه ابعادی که انسان دارد: بعد مادی دارد؛ راجع به بعد مادی تصرفاتی دارد، بعد معنوی دارد راجع به معنویات صحبت کرد. 🔹 بنیانگذار جمهوری اسلامی با همین رویکرد به مقوله ارتباط دین با سیاست، وارد عرصه مبارزه و نهضت انقلاب اسلامی شد. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده 🌐 yon.ir/1PsGg 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش نخست 🔰 : 🔺 فعالیت بر علیه روزنامه اطلاعات به جهت چاپ مقاله «ایران‌ و استعمار سرخ‌ و سیاه‌» در سال 1356 و پایه گذار مراسم چهلم قیام مردم قم در تبریز. سخنرانی در جمع اعتصاب کنندگان شرکت نفت آبادان و قرائت اعلامیه و دستگیری توسط رژیم در سال 57. 🔺 پس از انقلاب اسلامی به دستور حضرت امام(ره) و با همکاری برخی از فضلا در 16 اردیبهشت ماه 58 را تأسیس کردند. هنوز يكماه از تأسيس دفتر تبليغات نگذشته بود كه سيدحسين موسوی تبريزی كه از گردانندگان اصلی آن مركز محسوب می‌شد، درصدد برگزاری همايشی براي مرحوم برآمد که این خود تقریب فکری این دو شخصیت را نشان می‌دهد. 🔺 در 12 تیر 58 از طرف حضرت امام به عنوان قاضی شرع در تبریز و ارومیه منصوب و نیز بعد از شهادت شهید توسط شورای عالی قضایی در سال 60 به سمت دادستان کل انقلاب انتخاب شد و تا سال 63 عهده دار این منصب بود. 🔺 در دوره اول و دوم نماینده مجلس شورای اسلامی بود و در نخستین روز تشکیل مجلس وقتی داشت درباره عدم ورود روحانیت به مسائل سیاسی سخنرانی می‌کرد، موسوی تبریزی به قصد زدن کشیده محکم به صورت بازرگان به سمت او می‌رود که اطرافیان مانع می‌شوند. 🔺 سیدحسین موسوی تبریزی در جریان انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری به رأی می‌دهد. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🚩 شاخص‌های تفکر #التقاطی: 1️⃣ نامتجانس بودن بخش‌های مختلف اندیشه از نظر عقاید، آرا، روش‌ها و ارزش‌
💠 امام خمینی احیاگر اسلام ناب محمدی 🔸 بی تردید ممکن است اندیشه‌ها، مکاتب، ادیان و مذاهب مختلفی باهم ترکیب شوند و گونه‌های متفاوتی از التقاط را پدید آورند. در این میان، از انواع التقاط ترکیب اندیشه‌های غیر اسلامی با اسلام است که گونه‌ای از اسلام‌شناسی انحرافی را شکل می‌دهد. بنابراین، برای درک بهتر مفهوم ، علاوه بر شناخت مفاهیم گوناگون، شناخت انواع اسلام‌شناسی ضروری است. 🔸 گونه‌های مختلفی از اسلام‌شناسی وجود دارد که تنها یک مورد آن صحیح است. با نگاهی به تاریخ چهارده قرن اسلام، انواع اسلام‌شناسی را به شرح زیر می‌توان مشاهده کرد. 1️⃣ اسلام‌شناسی ظاهری (ظاهریون، اخباریون): اسلام‌شناسی ظاهری مربوط به کسانی است که اسیر ظاهر الفاظ کتاب (قرآن) و سنت‌اند، اندیشه شان از حد مفهوم ظواهر الفاظ فراتر نمی‌رود، خیلی سطحی و فکر می‌کنند، متحجرانه می‌فهمند و برد فهم و اندیشه‌شان در رویارویی با نصوص کتاب و سنت کوتاه است. 2️⃣ اسلام‌شناسی قیاسی، اصحاب رأی و قياس: کسانی است که از روی ، از روی رأی و از روی با نصوص اسلامی روبه رو شدند. از این رو، روش یا مکانیزم برداشت احکام اسلامی و در واقع اسلام‌شناسی آنان، نادرست بوده است. 3️⃣ اسلام‌شناسی ترکیبی یا التقاطی: برداشتی ترکیبی و تلفیقی از اسلام و مکاتب یا دیگر ادیان است. صاحبان این نوع اندیشه، پیشتر یک مکتب دیگر مثلا ، لیبرالیسم، اگزیستانسیالیسم یا دین دیگر مانند مسیحیت، یهود، بودیسم و غیره را پذیرفته‌اند و بعد پی کتاب و سنت و آیات و روایات آمده‌اند و دنبال آن هستند تا برای افکار و آرای خود، تأييد و تصدیق و پشتوانه‌ای از کتاب و سنت بیاورند. 4️⃣ اسلام‌شناسی اصیل، : اسلام شناسی ناب بر اساس اجتهاد صحیح و اصولی و برخورداری از صلاحیت اخلاقی و بدون تحمیل پیش فرض‌ها از منابع چهارگانه دین یعنی قرآن، سنت، عقل و اجماع فقهای دین به دست می‌آید. 🔹 در جریان انقلاب اسلامی، (رحمت الله) در مقام احیاگر اسلام ناب محمدی در موقعیت‌های مختلف، ابعاد این اندیشه را تبیین می‌کرد تا خط اسلام اصیل از غیر آن باز شناخت شود. 🔹 از همان زمان که امام خمینی اسلام خالص را مطرح کرد، دشمنی‌ها آشکار شد. دشمن، به شیوه‌های گوناگون در صدد بود تا اندیشه‌ای التقاطی را جایگزین اندیشه ناب اسلامی کند؛ اندیشه ثابتی که امام خمینی و روحانیت انقلابی پیرو ایشان آن را ترویج می‌کردند. امروز نیز بر ادامه همان خط ناب اسلامی پای می‌فشارد. 📚كتاب جریان‌شناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر، به قلم آیت مظفری 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| روشنفکری در ایران 🚩 در کشور ایران، روشنفکری از زمان مشروطیت تا پایان عمر رژیم پهلوی زمام همه امور مملکت را در دست داشتند و ...، اما جز وابستگی سیاسی، اقتصادی و نابسامانی فرهنگی دستاوردی برای مملکت نداشتند. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری #روشنفکری #وابستگی #رژیم_شاه 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙 | ظاهرگرایان به امام می‌گفتند جواب این خون‌ها را که می‌دهد؟! آیت الله محمدی قائینی: 🔹 در حوزه سه جریان کلی وجود دارد؛ 1️⃣ : افرادی به عنوان «منفعت‌طلبان و سودجویان» که هدفشان از آمدن به حوزه این است که عنوان و شهرتی کسب کنند و آمده‌اند که آیت الله بشوند. همواره طالب قدرت، طالب ثروت، طالب شهرت‌اند. اینکه برای آن‌ها وجوهات را بیاورند، تمکن مالی پیدا کنند. هم من لذت ببرم و هم بتوانم مقاصدم را پیش ببرم؛ طالب ریاست هستند اینکه همیشه در رأس باشند. 2️⃣ : اکتفا کردن به فهم عامیانه از متون دینی یکی از شاخصه‌های آن‌ها است. برهانی و عقلی سخن نمی‌گویند لذا علم فلسفه و عرفان را محکوم می‌کنند. نسبت به مسئولیت‌های بزرگ سیاسی واجتماعی بی تفاوت هستند. اهل خطر کردن نیستند. در زمان انقلاب خیلی از آقایان بودند که ظلم ظالم را گناه نمی‌دانستند ولی شهید شدن در این راه را گناه می‌دانستند و عقیده داشتند آقای خمینی روز قیامت چگونه می‌خواهد جوابگو باشد. همان حرفی که به امام حسن می‌زد. 3️⃣ : حقیقت‌جویان آن‌هایی هستند که اولاً فهم عمیق از معارف دین دارند. ثانیاً اعتقاد به همه آموزه‌های دینی داشته باشند نه اینکه یک قسمت را قبول و یک قسمت را رد کنند. ثالثاً عمل گرا هستند، باید به هر چه می‌گوید عمل کند. رابعاً خدا ترس باشند. امام شاگردانش را اینگونه تربیت کرده بود که برای خدا کار کنید و از هیچ کسی هم نترسید. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3482 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش نخست 🔰 #حام
📌 اختصاصی : 🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش دوم 🔰 : 🔺 سید حسین موسوی تبریزی علاوه بر دادستانی کل انقلاب، در نیز حضور داشته است از همین رو تصمیم گرفت کتابهایی که از و خانه‌های تیمی و یا جاهای دیگر مصادره می شود به قم و دفتر تبلیغات منتقل شود. 🔺حدود 500 هزار نسخه کتاب به دفتر تبلیغات رسید و با تفکیکی که صورت گرفت و کتب تکراری کنار گذاشته شد، تقریبا 200 هزار جلد کتاب با موضوعات اعتقادی و اقتصادی و تاریخی و عمدتاً سیاسی باقی ماند که از هر کدام آنها دو ـ سه نسخه در کتابخانه سیاسی دفتر تبلیغات قرار داده شد. 🔺 چون در بین این کتب، کتابهای هم وجود داشت فقط برای افرادی که صلاحیت استفاده از این کتابها را داشتند کارت ویژه صادر کردند تا در مواقع لزوم بتوانند این کتابها را مورد مطالعه قرار بدهند. 🔺 به غیر از کتابخانه سیاسی دفتر تبلیغات یک کتابخانه دیگر در خیابان صفاییه قم مشغول فعالیت شده بود که عنوان کتابخانه سیاسی حوزه علمیه قم به آن داده بودند. در این کتابخانه مرحوم آقای محمودی باجناق گیلانی و شخص دیگری به نام موسوی زنجانی و عده‌ای دیگر زیر نظر فعالیت می‌کردند. 🔺سیدحسین موسوی تبریزی در این خصوص می گوید: ما با آنها ارتباط چندانی نداشتیم و تنها یکی دو بار با آقای درباره سیدمهدی صحبت کرده بودیم. 🔸 تا اینکه یک روز از طرف آقای منتظری پیغام رسید که ما تعدادی از این کتابهای مصادرهای را در اختیار کتابخانه سیاسی سیدمهدی هاشمی قرار بدهیم که ما ابتدا توجه نکردیم ولی ایشان یکی دو بار دیگر هم پیغام فرستاد که ما باز پشت گوش انداختیم تا اینکه شنیدیم ایشان از من و آقای که مسئول دفتر تبلیغات بود ناراحت شده و گله کرده است». 🔺 وی علی رغم میل باطنی با اصرار مرحوم منتظری تعدای از کتابهای مصادره‌ای را به این کتابخانه تحویل داد اما آنها بعد از ملاحظه کتابها اینگونه اظهار کردند که «اینها یک سری کتاب بنجل و به دردنخور است که به ما داده‌اند؛ به همین جهت چند روز بعد کتابها را پس دادند و از سوی دیگر کار آقای سیدمهدی هاشمی هم چندان ادامه نیافت». ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
💢 تفکرات لیبرالیستی جریان اصلاحات 🔻 برخی از مروجان تفکرات لیبرالیستی در دوران موسوم به #اصلاحات از
💢 تفکرات لیبرالیستی جریان اصلاحات 🔻 برخی از مروجان تفکرات لیبرالیستی در دوران موسوم به از سوی برخی افراد منتسب به حوزه دین و روحانیت: 2️⃣ یکی دیگر از چهره‌های شاخص جریان غربگرا و متمایل به اندیشه‌های لیبرالیستی است. کدیور همچون سایر افراد این طیف مخالف حکومت اسلامی و نظام مبتنی بر ولایت فقیه است. 🔸 او مدافع سر سخت بسیاری از اندیشه‌های لیبرالیستی و نظام سکولاریستی است؛ از دموکراسی و حقوق بشر غربی حمایت می‌کند و حتی تلاش می‌کند تفسیری از دین اسلام ارائه دهد که مدافع رویکرد غرب به دموکراسی و حقوق بشر باشد. 3️⃣ تفکرات لیبرالیستی جریان اصلاحات حتی گاهی از زبان برخی افرادی که خود را در جایگاه مرجعیت دینی نیز می‌دانند مطرح گردیده است. که به‌ خاطر فتواها و نگرش نوگرایانه‌اش به ‌ویژه در مسائل مربوط به حقوق زنان شهرت خاص یافته و به مرجع تقلید اصلاح‌طلب معروف گردیده است،. 🔸 وی در فتاوای خویش به ویژه در مسائل و موضوعات مربوط به زنان به طور آشکار تلاش می‌کند دیدگاه اسلام را با نظریات غربی نزدیک نشان دهد. فتوا به برابری قصاص زن و مرد؛ مساوی دانستن دیه زن و مرد؛ اعلام تکلیف دختران در سن ۱۳ سالگی برخلاف رای مشهور ۹ سالگی؛ فتوا به عدم شرط مرد بودن در و ؛ اعلام تقدم ولایت مادر بر جد پدری نسبت به سرپرستی کودک نابالغ؛ مساوی دانستن شهادت زن و مرد و به طور کلی مساوی دانستن زن و مرد در همه حقوق جز در مساله ارث و حق طلاق. ✍️ حجت الاسلام ملک‌زاده 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| برپایی تمدن نوین اسلامی وظیفه مسلمانان 🎙 #امام_خامنه‌ای: مسلمانان با همت خود تمدن نوین اسلامی را برپا کنند، این خطاب به علما و روشنفکران جهان اسلام است که غرب را قبله خود نمی‌دانند. من دیگر امید چندانی به سیاستمداران جهان اسلام ندارم. 94/10/8 #تمدن_نوین_اسلامی #روشنفکران_متعهد 🆔 @asbaat_ir
🔴 مؤلفه‌های جریان نواندیش متجدد 1️⃣ غرب باوری و غرب‌گرایی: اساساً پدیده #غرب‌زدگی و روشنفکری زمانی رقم خورد که افراد مسحور دستاورد‌های #تکنولوژیک و صنعتی غرب مدرن شدند. مساوی گرفتن مفهوم (پیشرفت) با آنچه غرب به آن دست یافته و منحصر دیدن راه دستیابی به دستاورد‌های تکنیکال در راهی که غرب در پیش گرفته است، محصولی جز غرب‌گرایی در پی ندارد. 🔸 تأکید بر اصل #تجربه و مساوی گرفتن مفهوم علمی با تحربی محصول این رویکرد بود. در این نگاه دیگر جایی برای سخن گفتن از وحی و کتاب و سنت نیست. چرا که امور ماورائی غیرتجربی بوده پس غیرعلمی‌اند. 2️⃣ اعتقاد به ناکارآمدی تراث: اساساً شیفته شدن در برابر غرب موجب می‌شود میراث علمی و تمدنی ایرانی ـ اسلامی را ناکارآمد قلمداد کنند. این ناکارآمدی دو وجهه دارد. احساس ناکارآمدی گاه تنها بر این اساس است که محتوای #علوم_دینی متناسب با روزگار گذشته به‌شمار می‌آید. 3️⃣ اعتقاد به #سکولاریسم و دین حداقلی: اعتقاد به جدایی دین نه تنها از حوزه سیاست که از همه حوزه‌های حیات اجتماعی بشری، نگاهی است که امروز در بین این جریان مورد دفاع قرار گرفته است. 🔻 ترویج این نگاه در بین روحانیت پایگاه ویژه‌ای برای حمایت و گسترش اجتماعی آن ایجاد می‌کند. ارتباط‌گیری هدفمند جریان روشنفکری با چهره‌های حوزوی سرشناس دور از انتظار نبوده و رد پای آن در بیوت برخی #مراجع و معاریف حوزه دیده شده است. ✍️ حجت الاسلام حسین ایزدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2236 🆔 @asbaat_ir
💠 رهبرین انقلاب| تکرار هشدار نسبت به اطرافیان روحانیون 🔺 بخشی از پیام حضرت امام به مناسبت افتتاح نخستین مجلس خبرگان رهبری: 💢 باید بدانید که تبهکاران و جنایت‌پیشگان بیش از هر کس چشم طمع به شما دوخته‌اند، و با اشخاص منحرفِ نفوذى در بیوت شما، با چهره‌هاى صد در صد اسلامى و انقلابى، ممکن است خداى نخواسته فاجعه به بار آورند، و با یک عمل انحرافى نظام را به انحراف کشانند، و با دست شما به اسلام و جمهورى اسلامى سیلى زنند. 💢 الله الله در انتخاب اصحاب خود، الله الله در تعجیل تصمیم‌گیری خصوصاً در امور مهمه و باید بدانید و می‌دانید که انسان از اشتباه و خطا مأمون نیست. به مجرد احراز اشتباه و خطا از آن برگردید و اقرار به خطا کنید، که آن کمال انسانی است، توجیه و پافشاری در امر خطا، نقص و از شیطان است. 62/5/23 🔺 بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور: 💢 یکی دیگر از موارد مهم سلوک عملی که ائمه‌ی جمعه باید مراقبت کنند، مراقبت از نزدیکان و فرزندان است که اینها دچار اشکالی نشوند. آن کسی که سراغ شما می‌آید و شما رد می‌کنید، ممکن است سراغ فرزند شما بیاید و از آن طریق نفوذ کند. 98/4/25 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙#مصاحبه| اولین کسی که بر کتاب تنبیه الامه تعلیقه زد مرحوم طالقانی بود حجت الاسل
📌 اختصاصی : 🎙 | مشروطیتی که از آن اعدام مجتهد علی الاطلاق تهران اتفاق بیافتد، نمی‌تواند دینی باشد حجت الاسلام والمسلمین لیالی/ بخش دوم 🔺 مرحوم تا آخر عمرش، باقی ماند؛ گزارش‌هایی داریم که مرحوم نائینی بعدها به دلایل مختلف از مشروطه‌خواهی پشیمان شد و دستور داد کتاب‌هایش را جمع کنند، آتش بزنند یا در دریا بریزند یا می‌گویند بعد از اعدام مرحوم ، مرحوم نائینی پشیمان شد و توبه کرد؛ چنین گزارش‌هایی موثق نیست. 🔺 نوع نگاهی که مرحوم نائینی، مرحوم و ملا عبدالله خراسانی، مراجع نجف به مشروعیت داشتند این بود که مشروطیت دینی است؛ اتفاقاتی که در مشروطیت به وقوع پیوست بی‌دینی بود؛ این آقایان در نجف، نه مشروطیت و نه مشروطه‌خواهان را می‌شناختند. 🔺 مرحوم شیخ فضل الله نوری که تهران بود تشخیص داد که این مشروطیت اساس لامذهبی و بی‌دینی است؛ او در تهران بود و همه چیز را می‌دید، در مجلس هر روز با این‌ها نشست و برخاست داشت، با این‌ها برخورد داشت و اساس مشروطیت را لامذهبی و بی‌دینی می‌دانست؛ بالای دار هم این جمله معروف را گفت که «این اساس بی‌دینی و لامذهبی است». از اساس هم همین سخن شیخ فضل الله حقیقت داشت؛ مشروطیتی که از آن اعدام مجتهد علی الاطلاق تهران اتفاق بیافتد، نمی‌تواند دینی باشد. 🔺 ممکن است مرحوم نائینی و استادش مرحوم آخوند، که تعلیقه‌ای بر کتاب میرزای نائینی نوشت هدفشان مقدس بوده باشد اما آنچه که واقع شد خلاف این بود؛ مشروطیت بی‌دینی بود که از آن دیکتاتوری رضاخانی و جمهوری رضاخانی بر می‌خیزد؛ از آن سقوط حکومت و بعد استبداد بر می‌خیزد؛ چیزی که نائینی بر آن اصرار داشت استبداد دینی بود. 🔺 در زمانی که به قدرت می‌رسد دو شعار انتخاب می‌کند، ایجاد رفاه، آرامش، امنیت و دفاع از شریعت محمدی؛ منظور او از شریعت محمدی همان استبداد دینی است که رضاخان از آن برخاست؛ البته گرایش‌های مختلف روشن‌فکری و دینی در جهان اهل سنت در جریان بود که راجع به آن‌ها بحث نمی‌کنیم. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش دوم 🔰 #دو
🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش سوم 🔰 : 🔺 سیدحسین موسوی تبریزی پس از شهيد در سال‌های 1360 تا 1362 _انقلاب بود. با تغییر قانون اساسی و یکی شدن دادستان کل انقلاب با دادستان کل کشور وی از این سِمَت توسط حضرت امام کنار گذاشته شد. 🔺 سؤال مهمی در اين زمينه مطرح است که سيدحسين موسوی تبريزی كه روزگاری بالاترین منصب را در قوه قضائیه دارا بود، چرا با تغییری كه در درباره دادستانی كل انقلاب پيش آمد به یکبار و به طور کل از قوه قضائیه کنار گذاشته شد و بعد از آن دیگر توسط حضرت امام یا دیگران به هیچ منصبی گمارده نشد؟ 🔺 همين رويه بار ديگر در زمان انتصاب اعضای هيئت مديره در سال 1373 در نيز جاری می‌شود و سيدحسين موسوی تبريزی كه از اعضای هيئت مديره دفتر تبليغات به شمار میآمد از عضويت در آن مركز توسط رهبر انقلاب كنار گذاشته می‌شود. 🔻 اما نکته مهمی که درباره این موضوع وجود دارد این مطلب است که چرا موسوی تبریزی پس از عزل از مناصب حکومتی، هیچ نشانی از حضور وی در و جبهه‌های جنگ مشاهده نمی شود. 🔻 جای بسی تعجب است از کسی که روزگاری یکی از مدیریت های کلان نظام را در دست داشته است و دشواری‌ها و سختی‌های اوایل انقلاب را چه در درون کشور و چه در مسأله مهمی همچون را دیده و لمس کرده است، اما پس از عزل از مسئولیت، هیچ نشانی از دفاع از انقلاب و اسلام در زندگی نام برده مشاهده نمی‌شود. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| قالب‌های ترویج #ملی‌گرایی 1️⃣ ملی‌گرایی در قالب #باستان‌گرایی: سردمداران این تفکر، در پی تجدید هویت ایرانیان باستان و احیاء سنت‌های ملی آنان در دوران باستان هستند و اسلام را به عنوان عامل عقب‌ماندگی ایران معرفی می‌کنند. 2️⃣ ملی‌گرایی در قالب #قوم‌گرایی: کلیه گروه‌هایی که با پیشوند «پان» شناخته می‌شوند، در این مقوله می‌گنجند، یعنی معتقد به برتری یک قوم بر اقوام دیگر هستند. 📚 کتاب جریان شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران به قلم حجت الاسلام والمسلمین اسکندری 🆔 @asbaat_ir
📝 | مسؤولیت‌ها و وظایف روحانیت انقلابی 1️⃣ تئوری پردازی و تبیین معرفت‌شناسى اسلام: یکی از مهمترین وظایف از منظر رهبر معظم انقلاب، این نهاد برای نظام اسلامی و تبیین مفاهیم اسلامی است. 🔸 آن کسانی می توانند در باب نظام اقتصادی، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتی و مسائل فراوان دیگر نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینی باشند و دین را بشناسند.» 🔸 یکی از مهمترین مراحل این نظریه پردازی، بحث بر سر «فقه حکومتی» و استخراج احکام الهی در همه‌ شئون یک حکومت است. به همین خاطر تأکید می‌کنند که: «در قم باید درسهای خارجِ استدلالیِ قوی‌ای مخصوص وجود داشته باشد تا مسائل جدید حکومتی و چالش‌هائی را که بر سر راه حکومت قرار میگیرد و مسائل نو به نو را که هی برای ما دارد پیش می‌آید، از لحاظ فقهی مشخص کنند. 2️⃣ تربیت نیرو(کادرسازی): مقام معظم رهبری یکی از مهمترین و کاربردی ترین وظایف و مسئولیتهای حوزه انقلابی را تربیت نیرو یا همان می دانند. حوزه موظف است تا نیروهای مدیریتی برای اداره نظام تربیت کند و نباید از نقش سیاسی حوزه و شخصیتهای حوزوی در اداره‌ جامعه غافل شد. 3️⃣ پاسخگویی به شبهات و ابهامات: از جمله وظایف محوری حوزه و روحانیت، پاسخگویی به شبهات و ابهامات به ویژه شبهات مربوط به نظام اسلامی است. 4️⃣ بصیرت سیاسی ولزوم تجهیز به قدرت تحلیل: یکی دیگر از بایسته های حوزه و روحانیت انقلابی، داشتن ولزوم تجهیز به فهم و تحلیل سیاسی است.فهم سیاسی، غیر از سرگرمیهای سیاسی است. منظور از آن، درک سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی است. 🔸 دشمن از ناتوانی درک سیاسی و تحلیل سیاسی یک طلبه حداکثر سوء استفاده را خواهد کرد. بنابراین باید به طلاّب، آگاهی‌های سیاسی و قدرت فهم و تحلیل سیاسی داده شود. 🔸 طلبه باید بداند که تحرّکات دشمن در قبال شوکتی که امروز اسلام پیدا کرده است، چیست و چگونه است؛ بداند تحرکات دشمن در مقابل خودِ چیست و چگونه است. بر همین اساس یک روحانی انقلابی باید قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد. 🔸 رهبر معظم انقلاب در این مورد بزرگان حوزه را خطاب قرار داده و می گویند:«یکی دیگر از کارهایی که در حوزه لازم است و حوزه با خلأ آن روبه‌روست، این است که مسؤولان و اکابر و شخصیتها و رهبران حوزه – مثل و مدرّسان بزرگ و و امثال اینها – باید کاری کنند که در داخل حوزه‌ علمیه، درک از مسایل جاری عالم و قدرت تحلیل و فهم این مسایل، در عالیترین سطح خودش در کشور وجود داشته باشد. ✍️ حجت الاسلام عالمیان 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1925 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| ظاهرگرایان به امام می‌گفتند جواب این خون‌ها را که می‌دهد؟! آیت الله م
💢 اقدامات جریان‌های غیر انقلابی برای حوزه آیت الله محمدی قائینی: 🔺 برخی که دنبال حوزه غیر انقلابی هستند برنامه هایی را در مقام عمل دارند اجرا می کنند: 1⃣ تمرکز برجمود و ارتجاع فکری: این افراد عقیده دارند روزنامه نخوانید یا تلویزیون نگاه نکنید. فقط درس بخوانید، به چیزی هم کاری نداشته باشند. تفکر در مسائل مختلف نکنید. فقط مسائل فردی فقه و دین و فتوی دادن و در همین حد باش. در مورد تحول‌ جامعه و مسائل دنیا و اتفاقات پیرامون فکر نکن، اسلام همان راهی است که گذشتگان رفته‌اند دیگر حرفی نیست. 2⃣ توسعه فردگرایی و نگاه حداقلی به دین: منحصر کردن حوزه به آموزش‌های احکامی و عبادی فردگرایانه. این افراد بر این عقیده‌اند که ما بیش از این وظیفه‌ای نداریم و مابقی مازاد است و حوزه را نابود می‌کند. 3⃣ ضد ارزش شمردن از اقدام سیاسی – اجتماعی: دوری و اجتناب از فعالیت‌های سیاسی و برنامه‌های جهان شمول بامحوریت نفی ظلم و استکبار. 🔸 می‌گویند طلبه اگر فعالیت سیاسی کند، فاسد می‌شود. اگر طلبه‌ای سیاسی شود، فاسق می‌شود. در حالی که ائمه ما ساسة العباد بودند. در احادیث آمده است که سیاست‌های اجتماع باید دست آن‌ها باشد آن‌ها برنامه ریز و مجریان کارها و تعلیمات ‌الهی باید باشند. 🔸 می‌گویند به ظلم و ستم چه کاری دارید؟ اصلاً چه کسی از شما خواست که دخالت کنید؟ سر در لاک خود کنید تا پیش مردم آبرو و عزت بیشتری داشته باشید. زحمتتان هم کمتر می‌شود. 4⃣ نقد و نفی مکتب امام و انقلاب: بی اعتنایی به آرمان‌ها و افکار بزرگ پرچم‌دار انقلاب. باکنایه، با اشاره، در لفافه به گونه‌های مختلف، امام و آرمان‌ها و مکتب ایشان را نفی می‌کنند که امام حرفایی داشته برای خود، چیزهایی به ذهن او رسیده چند سالی هم کارهایی کرده ولی همه با این افکار و آرمان‌ها و برنامه‌ها موافق نیستند. این افکار اصلاً به اسلام کاری ندارد بلکه این‌ها خطر بزرگی برای دین محسوب می‌شوند. 5⃣ سیطره بر مراکز تصمیم‌گیری حوزه: حرکت به سمت گرفتن نبض مراکز تصمیم‌گیری و مدیریت‌های حوزوی جهت استحاله حرکت انقلاب یکی دیگر از برنامه‌ها و اقدامات جریان سکولار در حوزه است. 🔸 خیلی خطرناک است که کسانی در آینده حوزه سر کار آیند که مخالف و معاند صریح امام باشند. حالا چه بسا امروز ابراز نکنند و مافی الضمیر خود را بیان نکنند. ولی با به عهده گرفتن مسئولیت‌ها، افکار عموم را بخواهند متوجه جایی کنند که کلاً فراموش کنیم انقلابی بوده و چه تحولاتی رخ داده است وکجا بودیم و سرانجامش چه شد و دائماً نقطه ضعف‌های انقلاب را فقط ببینند و به رخ دیگران بکشند. 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🚩 جریان مخالف دخالت دین در سیاست|بخش اول 🔹 در گونه‌شناسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه، نمی‌توان به
🔺 پیروان اسلام آمریکایی در نگاه امام خمینی چه کسانی بودند؟ 🔸 در شماره قبل ضمن تفکیک سیاست به دو قسم الهی و غیر الهی، اشاره شد که سیاست واقعی همان سیاست الهی است و تاکید اسلام از دخالت دین در سیاست نیز دخالت در همان سیاست الهی و دینی می‌باشد. در ادامه این بحث، ضمن تبیین سیاست غیر الهی، این موضوع را مورد بررسی بیشتر قرار خواهیم داد. 🔸 سیاست غیرالهی: سیاست غیر الهی، هر نوع سیاستی که توجهی به ارزش‌های الهی و انسانی و ارتباط مخلوق با خالق نداشته باشد را دربر می‌گیرد. اندیشمندان دینی از جمله رهبر فقید انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) ضمن تاکید بر این نکته که عالمان دیندار هرگز درصدد اجرای سیاست غیر الهی نبوده‌اند، با تفکیک این سیاست به دو بخش سیاست حیوانی و سیاست شیطانی، تفاوتی میان این دو نیز قائل می‌شوند: 1⃣ سیاست دنیوی یا حیوانی: سیاست دنیوی یا حیوانی، به معنای سیاست صرفا این جهانی و برای تامین نیازهای دنیوی است. ویژگی و معیارهای سیاست دنیوی بر مبنای قراردادهای صحیح بشری و اجتماعی عبارتند از: ۱) عاری بودن از دروغ، فریب و خدعه؛ ۲) رعایت مصالح و خیر عمومی ۳) تمرکز بر تأمین رفاه و سعادت این جهانی افراد. 2⃣ سیاست فاسد یا شیطانی: سیاست غیر الهی دیگر که در مرتبه‌ای پست‌تر از سیاست حیوانی قرار دارد، سیاست شیطانی است. سیاست شیطانی از دیدگاه علمای دین، به معنای سیاستی است که مشتمل بر فریب و تزویر؛ دروغگویی و ناراستی؛ و پیروی از هواهای نفسانی و امیال فردی می‌باشد. ♦️ بر مبنای این دیدگاه، این نوع سیاست، به کنش یا رفتاری در حوزۀ امور عمومی اطلاق می‌گردد که مبتنی بر چند ویژگی اساسی است: ۱) دروغگویی و ناراستی یا عدم صداقت در گفتار و رفتار؛ ۲) فریب و حیله یا نیرنگ و سلطه بر مردم از طریق فریب و تزویر؛ ۳) هوای نفس و امیال فردی و مادی. 🔸 البته سیاست به آن معنایی که اینها می‌گویند که دروغگویی، با دروغگویی، چپاول مردم و با حیله و تزویر و سایر چیزها، تسلط بر اموال و نفوس مردم، این سیاست هیچ ربطی به سیاست اسلامی ندارد، این سیاست شیطانی است… 🔸 امام همواره از پیروان نظریه جدایی دین از سیاست به‌ عنوان پیروان «اسلام آمریکایی» نام می‌برد، تا جایی که در مورد دخالت نکردن دین در سیاست اظهار داشت: «اسلام آمریکایی این بود که ملاها باید بروند درسشان را بخوانند، چه کار دارند با سیاست! … از بس تزریق شده بود در این مغزها که باورشان آمده بود که باید برویم توی مدرسه درس بخوانیم و چه کار داریم به این که به ملت چه می‌گذرد… امر حکومت با قیصر است به ما چه ربطی دارد؟! 🔸 حضرت امام فرمایند: آن‌قدر آیه و روایت که در سیاست وارد شده است، در عبادات وارد نشده است. شما پنجاه و چند کتاب فقه را ملاحظه می‌کنید، هفت- هشت تا کتابی است که مربوط به عبادات است، باقی‌اش مربوط به سیاسات و اجتماعیات و معاشرات و این‌طور چیزهاست. ما همه آنها را گذاشتیم کنار و یک بعد را، یک بعد ضعیفش را گرفتیم. ✍ حجت الاسلام ملک زاده 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش سوم 🔰 #دفاع_مقدس: 🔺 سیدحس
🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش چهارم 🔰 : 🔺 همانگونه که قبلا بیان شد، سیدحسین موسوی تبریزی در سال 63 از دادستانی ودر سال 73 از کنار گذاشته شد. 🔺 پس از این دوران با طیف همفکر از روحانیون اصلاح طلب، را راه اندازی می کنند و مواضع جنجالی و متناقضی نسبت به اوائل انقلاب ابراز می کند که نمونه آن را می توان در مسأله حجاب مشاهده کرد. 🔺 وی در تاریخ 8 اسفندماه 96 در مصاحبه ای با سایت مباحثات در خصوص گفت: «امام نمی‌خواستند با زور شلاق حجاب اجباری شود؛ ولی متأسفانه توسط عده‌ای این تصمیم گرفته شد و بعضی ها درکمیته های انقلاب، راه انداختند؛ در حالی که واقعیت این است که قبل از اجباری‌شدن حجاب، خیلی از خانمها، بیش‌تر از امروز و با اختیار خودشان، حجاب داشتند.» 💢 اینگونه روایت غلط و وارونه از تاریخ نشان می دهد وی در دهه ۶۰ همچون امروز، ، اهل مدارا و بازاندیشی بوده و سال‌هاست که منتقد و مخالف خشونت‌های گفتاری و رفتاری درباره حجاب است. 🔺 در حالی که ایشان سال61 در کسوت دادستان کل انقلاب در خصوص حجاب می گوید: «بسیاری از خانم‌های فهمیده که درد مردم را درک کرده و خون‌ شهدا را دیده و خانواده‌هایشان را درک کرده‌اند، خودشان را با تطبیق داده‌اند. 🔸 ولی عده‌‌ای نیز هستند که جامعه را درک نمی‌کنند و با همان وضع زننده زمان بیرون می‌آیند که اینان باید در جامعه مطرود بشوند و افراد حزب‌اللهی باید این‌ها را مطرود بکنند؛ باید تاکسی‌ها آنان را راه ندهند؛ شرکت‌های واحد این‌ها را راه ندهند و مردم انقلابی در مغازه‌های‌ خودشان به اینان جنس نفروشند؛ شرکت‌های تعاونی این‌ها را راه ندهند. 🔸 مردم با این‌ها رفت و آمد نکنند و اینان را به میهمانی دعوت نکنند تا بالاخره در جامعه بشوند. البته این قبیل افراد از ادارات هم پاکسازی خواهند شد و حتی کسانی‌که در اداره رعایت حجاب را بکنند، ولی در بیرون نکنند، قانون پاکسازی این اجازه را می‌دهد که اینان پاکسازی بشوند و مسلماً نیز خواهند شد و باید این قبیل افراد بدانند که با نام بازی می‌کنند و روزی خشم این ملت آن‌ها را خواهد گرفت. و اینان نه‌تنها از ادارات بلکه از جامعه مطرود خواهند شد.(اطلاعات، ۲۸/ ۱/ ۱۳۶۱)» ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
💠 شور و هیجان وصف ناشدنی مردم از نامه‌ امام به شاه انتشار نامه حضرت امام به در بین مردم شور و هیجانی وصف ناشدنی به بار آورد. این اولین باری بود که پس از سال‌ها یک مرجع شیعه این گونه با شاه ایران سخن می‌گوید. اینجا بود که کم کم توان رهبری سیاسی حضرت امام برای روحانیون و مردم روشن شد و بیشتر نامه‌ها، بیانیه‌ها، تلگراف‌ها به سوی معظم له ارسال می‌گردید. 🔺 آیت الله ، و نیز تلگراف‌هایی را به شاه و علم مخابره نمودند. ولی لحن تلگراف‌های حضرت امام در آن فضای اختناق‌آمیز چنان هیجان‌انگیز بود که همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده بود. 🔺 مدتی از تلگراف و سایر مراجع به نخست وزیر گذشت و پاسخی نیامد. عَلم می‌خواست با سکوت قضیه را به دست فراموشی بسپارد؛ اما درک عمیق از اهداف رژیم و حساسیت روحانیون و مردم متدین قم عمیق‌تر از آن بود که علم تصور می‌کرد. 🔺 رؤیت هلال جمادی الثانی (۸ آبان) خبر از فرارسیدن دهه فاطمیه می‌داد. این دهه موقعیتی مناسب برای اظهار نظر روحانیون در مجالس عزاداری بود. 🔺 وعاظ معروف قم، حجت الاسلام حاج شیخ مرتضی انصاری، حاج سید محمد آل طه و حاج سعید اشراقی در مجالس مختلف سخن خود را به اعتراض به دولت می‌کشاندند و به مردم مذهبی هشدار می‌دادند که تغییر سوگند به «قرآن» به، سوگند به «کتاب آسمانی» و حذف شرط اسلام نشان از توطئه‌ای برای دین‌زدایی است. 🔺 که تازه فعال شده بود و با این نام حضور خود را اعلام کرده بود، با مشورت مراجع، مجلس عزایی را در سوم جمادی الثانی (۱۰ آبان)، روز وفات فاطمه زهرا سلام الله عليها، در مسجد اعظم قم برپا کرد. این مجلس که قبلا با اطلاعیه‌ای از کلیه‌ی مردم دعوت به عمل آورده بود، مورد استقبال شدید مردم قرار گرفت. 🔺 حضرت امام با سایر مراجع و علمای طراز اول قم نیز در این اجتماع حضور داشتند. در این مجلس آیت الله یکی از مدرسین و حجت الاسلام حاج شیخ مرتضی انصاری خطیب شهیر قم سخنرانی کردند. 📚 کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه» به قلم حجت الاسلام والمسلمین روح الله حسینیان 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3496 🆔 @asbaat_ir