eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
716 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش پنجم 🔰 : 🔻 بعد از سال 77 ورود سیدحسین موسوی به فضای سیاسی کشور در قالب یک تشکیلات جدید به نام انجام میگیرد. 🔻 وی در طول مدت زندگی سیاسی خویش فراز و نشیبهای اعتقادی و رفتاری زیادی از خود بروز داده است؛ از اعتقاد به و اینکه هر کس در برابر این نظام امام عادل بایستد کشتن او واجب است (روزنامه کیهان، 29 شهریور 60)، تا ضدیت او و پسرانش با ولایت فقیه در فتنه 88 که منجر به دستگیری آنان شد. 🔻 نمونه ای از این ضدیت را می توان در دعوت مجمع محققین به اردوکشی خیابانی در 30 خرداد 88 و تنها یکروز بعد از خطبه تاریخی رهبری انقلاب در نماز جمعه و تأكيد ايشان مبنی بر پيگيری حقوقی و قانونی به اعتراضات انتخاباتی ملاحظه کرد. 🔻 موسوی تبریزی سپس در مصاحبه های متعدد با رسانه‌های وابسته به کوشید آتش فتنه را گرم تر کند. ولی به خروج علیه ولایت فقیه نیز اکتفا نکرد و در قالب گروهک خود، فتنه جویان را به شورش در عصر روز عاشورای سال 1388 فراخواند. 🔻 در آستانه 25 بهمن 1389 نیز گروهک مجمع محققین و مدرسین، هم‌نوا با و مردم را به شورش دعوت کرد. بیانیه‌هایی که از این گروهک صادر شده و با تتبعی در محتوای سایت مجمع محققین قابل دسترسی است عصیان علیه ولایت و را نشان می‌دهد 🔻 لذا وی با توجه به مواضع ساختارشکنانه به دستور مراجع قضایی بازداشت شد. 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| همت کنید! 🔰 امام خمینی (ره): همه درد و بلای ما این است که ما غربزده هستیم. ما سال های طولانی زیر بار غرب بودیم، زیر بار آمریکا بودیم، اصلا قلوبمان قلوب غربی است. متبدل شدیم به یک انسان غربی لکن همت کنید برگردید! #آمریکا #غربزدگی #روشنفکری 🆔 @asbaat_ir
💢 جریان روشنفکری غرب‌گرا برای رفع مشکلات کشور تقلید از دنیای غرب را توصیه می‌کرد 🔺 مردم در قضیه مشروطه در کنار مبارزه با استبداد داخلی، سلطنت مطلقه را به سلطنت مشروطه تبدیل کردند؛ اما با اقدامات روشنفکران وابسته و منحرف، نهضت عدالت‌خواهی به سوی مشروطه غربی منحرف شد. 🔺 بنابراین مردم و روحانیت فقط توانسته بودند در ظاهر بر یکی از مشکلات اساسی پیروز شوند؛ اما مشکل استعمار خارجی و عقب ماندگی و توسعه نیافتگی، همچنان حیات کشور را در معرض خطر جدی قرار داده بود. 🔺 با توجه به این اوضاع، جریان‌های فکری و هواداران مکاتب مختلف راهکارهای گوناگونی را برای پیروزی بر مشکلات تاریخی ایران پیشنهاد دادند. 1⃣ جریان اسلامی به رهبری مراجع شیعه، روحانیت و مردم مسلمان راهکار معضلات کشور را توجه و عمل به ارزش‌ها و احکام اسلامی از راه اصلاح حاکمیت قاجار می‌دیدند. 2⃣ جریان روشنفکری غرب‌گرا بر مبنای گفتمان‌های اومانیستی و لیبرال، برای رفع مشکلات کشور تقلید از دنیای غرب را در اندیشه، اخلاق و عمل توصیه می‌کرد و پی براندازی حاکمیت قاجار بود. 3⃣ جریان سوسیالیستی متأثر از اندیشه‌های سوسیالیستی و دنیای غرب و روسیه، حاکمیت سوسیالیزم و ارزش‌های مارکسیستی را راهکار رفع مشکلات و معضلات کشور می دید و پی براندازی حاکمیت قاجار بود. #غربزدگی #روشنفکری #مشروطیت #وادادگی 📚 کتاب «جریان‌شناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر» به قلم آیت مظفری 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3506 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| علت اصلی تغییر گرایشات دانشگاه مفید مسایل سیاسی است 🔺 حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی در پاسخ به این سؤال که چرا دانشگاه مفید ابتدا با شعارهایی تاسیس شد، اما کم کم از آن شعارها فاصله گرفت و الان بیشتر به سمت ترویج تساهل و تسامح پیش می‌رود؟ گفت: 🔸 برخی از افراد در گذشته دارای گرایش متجمد و یا مجدد بوده اند، ولی امروزه دارای رویکردهای متجددانه شده‌اند که علت اصلی این مسئله و تغییر گرایش این افراد، مسائل سیاسی است. 🔸 یعنی یک سری از فضاسازی‌های سیاسی آن ها را به این مسیر سوق داده است. ما می‌بینیم که برخی از فقهایی که جزو اولین افرادی هستند که مبحث ولایت فقیه را در این مملکت، بحث و استنباط و اثبات کرده‌اند، اما پس از مدتی که از منصب کنار رفتند و گوشه‌گیر شدند، تدریجا نظراتشان تغییر کرد. 🔸در واقع این فقها تحت تاثیر فضاسازی‌های سیاسی تدریجا از بحث حداکثری به بحث‌های متجددانه، عرفی و حقوق بشری سوق داده شدند. 🔸 مثلاً شاید فکر می‌کنند که رویکرد قبلی آن‌ها به استبداد دینی منجر می شود. لذا این مقوله به ذهن آن‌ها تحمیل شده و آن‌ها را در مسیری قرار می‌دهد که با وجودی که شاگرد امام(ره) هستند، ولی در مقابل امام(ره) قرار گرفته و فقه را در مسیر عرفی شدن قرار می‌دهند. #دانشگاه_مفید #روشنفکری #تساهل_تسامح 🌐 yon.ir/QZQEP 🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| جریان روحانیت درباری 🔻 یکی از بزرگترین مشکلات جوامع بشری، پیوستن دانشمندان به دربار قدرتهای ستمگر و مستبد، با هدف کسب دنیا و تامین منافع مادی بوده است. از انجا که اندیشمندان و علمای یک جامعه دارای نفوذ و جایگاه اجتماعی مهمی می‌باشند لذا حمایت آنان از دربار حاکمان نالایق و ستمگر باعث تقویت آن حکام گردیده و ادامه ظلم و جور آنان را تضمین خواهد کرد. 🔻 جهان اسلام نیز از نخستین دهه‌های ظهور این دین خاتم، و در همان عصر حضور ائمه(ع) گرفتار حاکمان خودکامه ای گردید که با حمایت عالمان دنیاطلب توانستند حکومت ظالمانه خویش را تداوم بخشند. 🔻 در همین رابطه امام باقر(ع) می فرماید: قاریان قرآن (عالم دین) بر سه دسته اند: 1⃣ کسانی که قرآن را دستمایه کسب و درآمد قرار داده اند و با آن فرمانروایان را می دوشند و بر مردم فخر می فروشند. 2⃣ کسانی که الفاظ قرآن را حفظ کرده ولی مفاهیم عالی آن را ضایع ساخته و آن را به گونه ای زشت و ناروا در چشم مردم جلوه داده اند – خداوند نسل این دو گروه را براندازد. 3⃣ کسانی که قرآن را قرائت کنند و دردهای روح و قلبشان را با آن درمان کنند، شبهایشان را به عبادت بیدار مانند و روزهایشان را به تشنگی و روزه سر کنند، و نمازشان را با قرآن به پا دارند و با قرآن از بستر جدا شوند، اینانند که خداوند بلاها را از ایشان دور و دشمنانشان را نابود گرداند و باران رحمت را بر ایشان فرو فرستد. ادامه دارد ... ✍ حجت الاسلام ملک زاده 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2337 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش ششم 🔰 هماهنگی با در پروژه انتخاباتی 92: 🔺 کدیور در سال 91 و تنها هشت ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری 92، پروژه اسلام اعتدالی و رحمانی را در قالب تحمل دیدگاه مخالف با تطهیر عملکرد مرحوم شریعتمداری مطرح کرد. این پازل علاوه بر افراد خارج نشین، توسط افرادی از داخل کشور نیز تکمیل می شود. 🔺 سیدحسین موسوی یکی از آن افراد داخلی است که در جریان انتخابات با مصاحبه ها و گفت وگوها درصدد بسط و نشر اسلام رحمانی است که توسط یکی از نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شده بود. 🔺 وی سوم دیماه 91 مصاحبه ای با سایت جماران داشته که به منش و سیره حضرت امام در برخورد با مخالفین و منتقدین می پردازد. او در این زمینه می گوید: 🔸 حتی نظر امام در مورد ولی فقیه که مهمترین مسئله ایشان در فقه بود، آنجا هم قائل به عدم انتقاد نبودند و باور داشتند که منتقدان باید حرف بزنند و نقد کنند تا خیلی از مسایل باز شود و نقد شود. 🔺 این رفتار سیاسی موسوی تبریزی با توجه به سابقه عملکرد ایشان در دادستانی کل انقلاب، به مذاق معاندین نظام اسلامی خوش نیامد و صدای آنان را نیز درآورد. 🔺 به عنوان مثال ایرج مصداقی؛ از اعضای پیشین سازمان مجاهدین خلق ایران و از زندانیان سیاسی سال 67 که در سال 73 به خارج فرار می کند در رابطه با اینگونه مصاحبه های سیدحسین موسوی تبریزی و نشان دادن چهره اصلاح طلب و اهل تساهل و تسامح می گوید: 🔸 موسوی تبریزی یکی از کسانی است که تلاش می‌شود تحت عنوان متفکر «اسلام رحمانی» و مبشر «تساهل و مدارا» به مردم بی‌خبر از همه جا قالب شود. در این راه سایت‌های «کلمه» و «جرس» در خارج از کشور و سایت «جماران» در داخل کشور کوشا هستند. نباید اجازه داد دگر بار مردم فریب داده شوند. 🆔 @asbaat_ir
🎙 | دسته‌بندی جریان‌های حوزوی بر اساس نسبت با انقلاب اسلامی آیت الله محمدی قائینی: 🔸 اگر بخواهیم جریان‌های حوزوی را از منظری دیگر دسته‌بندی کنیم و نسبت آن‌ها با انقلاب اسلامی و خط و گفتمان و مکتب امام را معیار تقسیم قرار دهیم، بر این اساس به نظر ما افرادی که الان در هستند و مشغول‌اند در همه سطوح و ابعاد مختلف به ۵ دسته تقسیم می‌شوند: 1⃣ انقلابی جان فدا: دسته اول کسانی هستند که هم افکار امام را می‌دادند، هم اعتقاد دارند، هم مالا و عملاً و جانا حاضرند در راه این مکتب و گفتمان فداکاری کنند. 2⃣ انقلابی حامی: دسته دوم کسانی هستند که افکار امام را می‌دانند، اعتقاد هم دارند، اظهار محبت هم می‌کنند، حتی در مقام تأیید هم در خیلی زمینه‌ها حاضر می‌شوند ولی در مقام جان بازی نه؛ یعنی با همراه هستند ولی نه تا جایی که بخواهند به هر نحوی شده همه سرمایه خود را فدای انقلاب کنند. ولی واقعاً دوستدار و طرفدار انقلاب هستند. 🔸 در واقع به عنوان سیاهی لشکر حاضر هستند حرکت می‌کنند شرکت می‌کنند و در حد مالی و غیر مالی هستند ولی نه در حد جان فشانی که الان خیلی از بدنه حوزه این چنین است و البته حضور این دسته جای شکر دارد. 3⃣ طیف خاکستری: دسته سوم با افکار امام آشنا هستند، حتی با اینکه اعتقاد ندارند و عملاً پای کار نیستند ولی با عناد هم نیستند. مخالفتی هم ندارند. این را یک فکر و حرکت می‌دانند. اما در مقام اظهار نظر و عمل نه تنها شیفته امام و حرکت امام نیستند بلکه الزامی نمی‌بینند در این جهت حرکت کنند. سرمایه‌گذاری غیر علمی در این راه بکنند. 🔸 اما درعین حال به عنوان یک حرکت اسلامی که یک عالم دینی کاری انجام داده است نظر منفی ندارند. نظر مثبت دارند اما اهل فعالیت و حمایت، و در یک کلام پای کار نیستند. 🔸 این دسته تا زمانی که انسان‌هایی هستند که ضرری برای انقلاب ندارند اظهار نظر سوء و مخالفتی نمی‌کنند و عملاً اقدامی انجام نمی‌دهند، اشکالی ندارد. 🔸 یقیناً اگر با آن‌ها بحث و مباحثه شود و در تماس بیشتر با انقلاب و افراد و مشکلات و افکار امام باشند یقیناً می‌شود جذبشان کرد وبه دسته‌های قبلی ملحق شوند که تعداد زیادی این چنین شدند. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
💠 لزوم هجرت بزرگان علما به شهرها با توجه به سیره 🚩 بخشی از سخنان در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت مرحوم حاج ملا علی آخوند همدانی : 🔺 آن چیزى که نظر من را در شخصیت مرحوم آقاى آخوند[همدانی] جلب کرد - منهاى همه‌ى این فضایل معنوى که ایشان دارند - این است که یک مجتهد عالى مقامى مثل آقاى آخوند ملاعلى که در هر حوزه‌‌اى مى‌رفت، بلاشک یا در رأس قرار مى‌گرفت، یا جزو رؤوس بود - حتماً ایشان در درجه‌ى دوم قرار نمى‌گرفت ... این آدم به همدان مى‌رود و ساکن مى‌شود. به نظر من این خیلى جلوه کرد و مهم آمد که یک ، این گونه باشد. 🔺انسان خودش را این جور ندیده بگیرد، هضم نفس بکند و از ریاست و و این چیزها صرف نظر بکند! حتى شنیدم ایشان هم ننوشته بودند؛ در حالى که مردم همدان، مقلد ایشان بودند! 🔺 من مى‌خواهم از این نقطه استفاده کنم که اى کاش ما سیره‌ى عملى بزرگانى مثل آقاى آخوند را ببینیم، تا امروز هم جریان پیدا کند، بزرگانى بروند و در شهرهایى بمانند. 🔺 بگذاریم اساطین علم در همه‌ى بخشهاى این کشور باشند، در همه‌ى شهرها حقیقى و مجتهد پرور به وجود بیاید، و مردم در هر جا به رکن رکینى مثل آقاى آخوند ملاعلى متکى باشند. 🗓 به مناسبت اول مرداد سالروز رحلت آیت الله ملاعلی همدانی(ره) 🆔 @asbaat_ir
📝 | مروری بر پيشينه تمدنی نهضت‌های فکری-معرفتی جهان اسلام/ بخش نخست 🔸 بررسی تاريخ اسلام نشان می‌دهد که فرهنگ و تمدن اسلامی مسيری مضبوط و دقيق دارد و بر پايه منطقی قابل درک و بيان‌شدنی شکل گرفته که احتمالاً تبلور همان فلسفه تاريخ اسلام است و اين تاريخ تکرار می‌شود. 1️⃣ مرحله اول: دعوت پیامبراکرم به اسلام از مکه: تاريخ اسلام با دعوت پيامبر اکرم از آغاز شد و اين همان آغاز حرکت در تاريخ فرهنگ و بود. 2️⃣ مرحله دوم: تشکيل در يثرب: اين حرکت مهم تاريخ بشر، با تشکيل حکومت اسلامی در يثرب شکل گرفت و از آن پس يثرب تبديل به شد. از اين نام‌گذاری می‌توان به صورت نمادين استنتاج کرد که مدنيّت اسلامی با اين حرکت پايه‌گذاری شد. 3️⃣ مرحله سوم: گسترش اسلام بود شامل دو بخش: بخش اول، انتشار دين اسلام در جزيرة العرب و بخش دوم، گسترش آن در جهان متمدّن آن روزگار، شاملِ بين‌النهرين، ، روم، مصر، حبشه، هند، ماوراءالنهر، چين و ماچين، شمال آفريقا و سرانجام جنوب اروپا بود. اوج اين مرحله در سده‌های اول و دوم هجری نمايان شد. اين فتوحات علاوه بر اينکه به وسعت جغرافيايی جهان اسلام منجر شد، آثار اجتماعی، فرهنگی و جنبه‌های تبليغی نيز داشت. 4️⃣ مرحله چهارم: ارتباط با تمدن‌های کهن و انتقال آن‌ها: مجاور شدن فرهنگ و تمدن نوپای با تمدن‌های کهن جهان و کوشش برای شناخت و انتقال آن تمدن‌ها به حوزه تمدن اسلامی بود. اين نهضت به شکل جدّی از سده دوم آغاز و تا سده‌های سوم و چهارم هجری ادامه يافت. اين انتقال تمدن از چند طريق انجام شد. 🔺 الف) ترجمه که جدی‌ترين شکل انتقال بود و در تاريخ نام آن را گذاشته‌اند. در تاريخ قديم تمدن‌ها، چنين حرکتی به لحاظ سرعت و حجم معارف انتقالی بی‌سابقه بود؛ برای نمونه فقط يک پدر و پسر (حُنين بن اسحاق و اسحاق بن حُنين) بيش از ۲۰۰ کتاب و رساله را از يونانی و سريانی به عربی ترجمه کردند. 🔺 ب) تأسيس کتابخانه، دارالحکمه و نظاميه‌ها. 🔺 ج) انتقال دانشمندان و به تعبير امروز «جذب مغزهای متفکر» به مراکز علمی و آموزشی . ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3518 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش هفتم 🔰 تحلیل‌های سطحی از تاریخ اسلام برای اغراض سیاسی: 🔺 یکی از مواردی که سیدحسین موسوی تبریزی همانند رئیس جمهور محترم نگاه سهل‌اندیشانه‌ای دارد، مسائل تاریخ اسلام از جمله (علیه السلام) است. 🔺 همچنانکه رئیس جمهور محترم با نگاه سطحی در تحلیل تاریخ اسلام صلح امام حسن (علیه السلام) را مؤیدی برای با قلمداد می‌کند.(سخنرانی رئیس جمهور در جمع استانداران، تابستان 1394). 🔺 موسوی تبریزی نیز به دفاع از این نگاه برخاسته و اینگونه می‌گوید: «امام حسن مجتبی (علیه السلام )به ما یاد داد که اگر مسلمین اقتضا کند و اگر مصلحت عاجل و یا آجل اقتضا کند که از آن منافع ظاهری شخصی چه مال و جان و قدرت باشد بگذریم، یک مسلمان باید این چنین کند و در برابر آن مصلحت واقعی سر خم کند. 🔸 حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) دیدند با آن وضعی که آن روز بود و تبلیغاتی که کرده بود و پول‌هایی که داده بود و بزرگان قوم را بعد از خلفا دور خودشان جمع کرده بود و حتی کسانی که تابع پیامبر بودند به هر دلیلی که یا آنها را فریب داده بود و یا این که در کنار معاویه شریک شده بودند در این حکومت ظالمانه حضور داشتند بهترین راه صلح با معاویه است.»1395/7/9 🔺 این سخنان در حالی است که اولا صلح امام حسن (علیه السلام)، گرچه از روی ناچاری بود اما این بدان معنی نبود که صلح امام از روی باشد و تمام امتیازات برای معاویه باشد بلکه برعکس این امام بود که شروط را معین کرد. 🔺 ثانیا شرايط زمان ما با شرايط زمان امام حسن(عليه السلام) كاملا متفاوت است؛ زيرا در زمان ما غير از برخي از مسئولينِ ، عموم و توده‌های مردم و مسئولين، وفادار به انقلاب و نظام‌اند و آماده و در راه آرمان‌های خمينی كبير هستند. 🔺 بنابراين قياس امثال سيدحسين موسوي تبريزی قیاس مع الفارق است و تنها می‌توان اينگونه برداشت كرد كه وی نيز يكی از افرادی است كه همراه دولت، راه را برای غربگرايی هموار می‌کند. 🆔 @asbaat_ir
📝 | اهم مواضع جریان 1️⃣ مخالفت با تشکیل : در حالی که (ره) اقدام برای تشکیل حکومت اسلامی در را برای اجرای حدود و ثغور احکام اسلام واجب شرعی یا کفایی می‌داند، انجمن حجتیه معتقد است که برپایی حکومت اسلامی را باید به ظهور امام زمان (عج) واگذار نمود و قبل از ظهور امام زمان (عج) هر پرچمی بلند شود در ضلالت است و به شکست می‌انجامد. 🔺 رهبر و مؤسس انجمن حجتیه در توجیه این دیدگاه و عدم قیام برای تشکیل حکومت اسلامی می‌گوید: «الان هم می‌گویی حکومت اسلامی خوب است؟! شما آن مصداق حاکم اسلامی را نشان بدهید. آنی که معصوم از خطا باشد را نشان بدهید. آنی که هوی و هوس و حب ریاست و شهرت و غضب و تمایلات نفسی به هیچ وجه در او اثر نکند، نشان بدهید. او بیاید توی میدان جلو بیافتد. ملت می‌افتد به خاک پایش، تمام مردم قربان خاک پایش می‌شوند.» 🔺 در پاسخ این ادعا می‌توان گفت عدم وجود معصوم در عصر غیبت دلیل بر سکوت در برابر و تن دادن به آن نیست. مراد از روایتی که می‌گوید قبل از امام زمان (عج) هر پرچمی بلند شود در ضلالت است و به شکست می‌انجامد این نیست که در برابر ظلم هیچ قیامی انجام نشود بلکه مراد پرچمی است که به نام امام مهدی و با ادعای برپا گردد نه هر پرچمی که برای برطرف کردن ظلم و جور برپا شود. 🔺 از همین جهت شیخ نه تنها با شاه مخالف نبود بلکه شاه را از همه سلاطین قبلی با عفت‌تر توصیف می‌کرد. وی در سال ۱۳۵۷ در بحبوحه قیام مردم که به رهبری امام خمینی(ره) علیه رژیم پهلوی به راه افتاده بود، انگشتری را که روی آن نوشته بود “یدالله فوق ایدیهم” برای سلامتی شاه ارسال کرد! 2️⃣ عدم اعتقاد به : از دیدگاه امام، ولایت فقیه جزء حکومت اسلامی و مشروعیت حکومت منوط به حضور فقیه جامع الشرایط در رأس امور است، تا ناظر بر اجرای احکام اسلام باشد. اما انجمن حجتیه قائل به ولایت عامه مراجع در مقابل ولایت فقیه است و به شخص خاصی به عنوان ولی فقیه حاکم قائل نیست. 3️⃣ اعتقاد به جدایی دیانت از : در اساسنامه‌ای که مبنای خط مشی انجمن می‌باشد، تاکید شده که انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد داشت. زیرا از دیدگاه ایشان، در زمان غیبت امام عصر(ع) ورود دین به عرصه سیاست اشتباه است، در حالی که حضرت امام(ره) با رد این دیدگاه می‌فرمود: جدا کردن سیاست از دین قیام بر ضد اسلام است … ما مکلفیم به این که در امور دخالت کنیم؛ ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم، همان طور که پیغمبر (ص) دخالت می‌کرد. 4️⃣ افزایش برای ظهور امام زمان(عج): انجمن حجتیه با برداشتی نادرست از یک روایت، نه تنها با افزایش ظلم و جور و گناه در جامعه مخالفتی نمی‌کند بلکه -به نوعی از آن جهت که آن را مقدمه ظهور می‌داند- آن را تایید هم می‌کند. ✍️ حجت الاسلام ملک زاده 🆔 @asbaat_ir
💠 بازخوانی حمایت گسترده علما از امام خمینی (ره) 🔺 پس از مواجهه جدی (ره) با رژیم پهلوی و اقدامات اعتراضی که از سوی روحانیت و مردم به واسطه اخطارها و تذکرات امام خمینی (ره)به ایشان روی میداد، رژیم وقت اقدام به دستگیری امام نمود. 🔺 دستگیری امام و حادثه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ منجر به اعتراضات گسترده مردم شد، وقت با مشاهده تلاش رژیم جهت تخریب چهره علمی و مرجعیت امام با انتشار بیانیه ای در مرداد سال ۴۲ مرجعیت امام و حمایت علما از ایشان را به صورت گسترده و در میان تمامی اقشار اعلام کردند و خواستار آزادی حضرت امام گردیدند. 🔺 حمایت گسترده و روحانیون از مرجعیت امام خمینی(ره) و صدور بیانیه های متعدد به ویژه در مرداد ماه سال های ۴۲ و ۴۳ رویداد بی سابقه ای در تاریخ مرجعیت بود که برای نمونه به پاسخ برخی از علما در خصوص مرجعیت امام خمینی (ره) اشاره می شود. 1️⃣ سوال: حضرت آیت الله العظمی آقای حاج (ره) مستدعی است راجع به مقام و شخصیت حضرت آیت الله آقای حاج آقا روحالله خمینی مدظله عقیده خودتان را مرقوم بفرمایید. (اصناف بازار) 🔹 جواب: بسمه تعالی شانه، حضرت حجت الاسلام و المسلمین آیت الله آقای حاج آقا روح الله خمینی از مفاخر عالم اسلام و یکی از مراجع تقلید می باشند. موقعیت دینی و شخصیت اسلامی ایشان بر کسی پوشیده نیست. متعجبم چرا چنین سئوالی می شود. 2️⃣ سوال: بسم الله الرحمن الرحیم. حضور مبارک حضرت آیت الله العظمی آقای دامت برکاته. گرچه شخصیت علمی و تقوایی و مقام شامخ حضرت آیت الله خمینی دامت برکاته که یکی از مراجع تقلید عالیمقام تشیع هستند بر مسلمانان ایران بلکه مسلمانان جهان پوشیده نیست، ولی مقتضی است عقیده خود را نسبت به مقام معظمله اظهار فرمایید. (جمعی از طلاب علوم دینی) 🔹 جواب: بسم الله الرحمن الرحیم. چنانچه کرارا اینجانب عقیده خود را اظهار کرده ام، باز هم به موجب این سئوال عرض می کنم که حضرت آیت الله آقای خمینی دامت برکاته که یکی از مراجع تقلید مسلم تشیع هستند از اساتید روحانیت اسلام و مفاخر عالم تشیع بوده و امید است خداوند متعال موجبات رفع نگرانیهای مسلمین و انجام منویات مقدسه روحانیت اسلام را فراهم نماید. 3️⃣ سوال: حضور مبارک حضرت آیت الله آقای حاج شیخ دامت برکاته معروض می دارد گرچه شخصیت علمی، تقوی و مقام شامخ حضرت آیت الله العظمی آقای خمینی دامت برکاته که یکی از مراجع عالیمقام عالم تشیع هستند بر مسلمانان ایران بلکه مسلمانان جهان پوشیده نیست، ولی اکنون برای مطلبی مقتضی است عقیده خودتان رانسبت به مقام معظمله اظهار فرمایید مزید تشکر است. (عده ای از مقلدین ایشان) 🔹 جواب: بسمه تعالی. مقامات علمی و عملی حضرت آیت الله آقای خمینی (مدظله العالی) پوشیده نیست تا محتاج به بیان باشد. اینجانب جناب ایشان را به عنوان یک نفر از مجتهدین طراز اول و مراجع تقلید می شناسم و می دانم جمله کثیری از شیعیان از ایشان تقلید می کنند. صحت و عافیت ایشان و باقی روحانیون و عموم شیعیان را از مقام مقدس خواهانم. 🗓 به مناسبت 2 مرداد سالروز صدور اعلامیه علماء در حمایت از مرجعیت امام خمینی (ره) 🆔 @asbaat_ir
🎙 | در مواجهه با باید تولید محور باشیم حجت الاسلام مریجی: ♦️ نحوه برخورد حوزه با نظامات غرب به چهار رویکرد تقسیم می‌شود: 1️⃣ رویکرد پذیرش مطلق: این رویکرد که مبتنی بر پذیرش مطلق و چشم ‌بسته فرآورده‌های غربی است، با ، ، شرع و عرف سازگاری ندارد. 2️⃣ رد مطلق و چشم بستن از دست‌آوردهای دیگران است که این نیز با عقل و نقل مطابقت نمی‌کند. 3️⃣ سومین رویکردی که ما می‌توانیم در مقابل نظامات غرب داشته باشیم، این است که آنچه از دست‌آورد دیگران که با مبانی کلی ما مغایرت و منافات نداشته باشد را بپذیریم. این رویکرد شبیه همان کاری است که در مورد مصوبات مجلس انجام می‌دهد و عدم مغایرت مصوبات مجلس را با شرع و بررسی می‌کند. 4️⃣ رویکرد دیگری که می‌توان داشت و من هم قائل به آن هستم، رویکرد است. این رویکرد به این معناست که ما باید بر اساس نیازها و مبانی فکری خود، به سمت تولید برویم. ما می‌توانیم در این مسیر از فرآورده‌های دیگران هم بهره بگیریم. بالاخره دیگران هم دانشمندانی دارند که در حال تلاش کردن هستند و محصولاتی هم دارند. 🔺 قرآن کریم می‌گوید: «مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ؛ کسانی که برای دنیا تلاش کنند، خداوند نصیبی از دنیا به آنها خواهد داد، هر چند که از آخرت نصیبی ندارند.» ولی خدای متعال درباره می‌فرماید: «مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ» کسانی که برای آخرت تلاش می‌کنند، در دنیا هم از یاری مضاعف من برخوردار هستند. 🔺شما به مسئله هسته‌ای توجه کنید، غربی‌ها برای رسیدن به جایگاه فعلی خود، صد و پنجاه سال تلاش کردند، ولی ما در مدت بیست سال به این جایگاه رسیدیم که حتی در این قابلیت رقابت با آنها را داریم و اگر جلوی ما را نگیرند، در این فناوری از آنها پیشی می‌گیریم. 🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| ظهور زاویه شریعتمداری از انقلاب با تشکیل حزب خلق مسلمان حجت الاسلام والمسلمین اسکندری: 🔺 بعد از پیروزی انقلاب آقای #شریعتمداری با اینکه انقلابی نبود به فکر افتاد سهمی از انقلاب داشته باشد؛ به یاد دارم مرحوم امام خمینی (ره) بعد از ورود به ایران و اسکان در تهران، به قم عزیمت کردند و در خیابان ساحلی، منزل آیت‌الله #یزدی ساکن شدند. 🔺 #امام_خمینی (ره) برای مردمی که کنار رودخانه در خیابان برای دیدن ایشان جمع می‌شدند دست تکان می‌دادند؛ آقای شریعتمداری هم چند بار این کار را کرد،به این خاطر امام خمینی (ره) چند روز این کار را انجام نداد تا بعد از آن به تهران تشریف بردند. 🔺 این خاطره نشان می‌دهد که آقای شریعتمداری با اینکه سابقه انقلابی نداشت به دنبال درست کردن کلاهی از این نمد برای خود بود؛ در این زمان #حزب_جمهوری که در رأس آن روحانیون طرفدار امام بودند، تشکیل شد، طرفداران آقای شریعتمداری هم در مقابل حزب خلق مسلمان را درست کردند و اعلام کردند که آقای شریعتمداری رهبر معنوی ماست و مقداری مسائل ناسیونالیستی را چاشنی کارشان کردند. 🔺 این حزب تا مخالفت با انقلاب پیش رفت؛ حتی یک بار در سال ۵۸ اعضای #حزب_خلق_مسلمان احساس کردند که به آقای شریعتمداری ظلم می‌شود، به این خاطر تعداد زیادی نیرو را از آذربایجان به قم آوردند و یک روز قم را به هم ریختند. از اینجا جدایی بین آقای شریعتمداری و #انقلاب شکل گرفت. در عین حال کسی به آقای شریعتمداری کاری نداشت و او کارش را می‌کرد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3534 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش هشتم 🔰 امتداد خط تحریف از صدر اسلام تا دوران انقلاب 🔸 سیدحسین موسوی تبریزی علاوه بر تحریف وقایع تاریخی صدر اسلام مانند صلح امام حسن(علیه السلام)،به تحریف خصوصیات اشخاص یا به تعبیر بهتر تطهیر برخی از افراد مؤثر در نهضت (ره) نیز اهتمام دارد. 🔸 مصاحبه روزنامه جمهوری اسلامی با وی درباره شخصیت مرحوم یکی از آن موارد است. نکته جالب این مصاحبه صحبت سیدحسین موسوی درباره پایبندی مرحوم هاشمی به زی طلبگی است. 🔸 او می‌گوید: «آقای هاشمی چند ویژگی مهم داشت که در اثر‌گذاری جامع ایشان موثر بوده است. یکی اینکه واقعاً طلبه بود، با اینکه پولدار بودند، طلبه بودند، یعنی تا روز در ایشان وجود داشت، اشرافی‌گری در وجود ایشان نبود. 🔸 من نمی‌گویم لباده پوشیدن یا خیلی شیک راه رفتن و تمیز راه رفتن بد است، نه خیلی هم خوب است ولی در روحیه آقای هاشمی نبود، وقتی با یک طلبه کوچکی می‌نشست، اگر کسی آنها را از اول نمی‌شناخت، باور نمی‌کرد ایشان هاشمی رفسنجانی است. جوری رفتار می‌کرد که اینها می‌گفتند ایشان مثل ما و از جنس ماست. این ویژگی باعث شده بود که نفوذش در میان طلبه‌ها بسیار بیشتر باشد». 🔸بیان اینچنین مطالبی که با نگاه توسعه محور مرحوم هاشمی و آنچه از ایشان در انظار مردم است، مخالفت جدی دارد، چیزی نیست مگر همان خط از بیان مسائل مهم تاریخی که از صلح امام حسن(علیه السلام) شروع و به تطهیر اشرافیگری امثال مرحوم هاشمی پیوند می‌دهد. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
🎙 | تفسیر به رأی یکی از شاخصه‌های جریان غالب در دانشگاه مفید است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین در پاسخ به این سؤال که جریان فکری در تقریبا در تمام رشته‌ها مدعی هستند که به سمت قرآن حرکت می‌کنند تا قرآن را امروزی کنند و آن را به نطق وادارند؛ حرکت به سوی قرآن با چنین رویکردی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: 🔻احتمالاً می‌گویند که از دل قرآن جواب تمام مسائل را می‌دهیم؛ علامه طباطبایی نتوانست اما ما این کار را انجام می‌دهیم؛ این نگاه از دهه چهل شروع شد که چند گرایش دارد؛ برای مثال آیت‌الله از این گروه بود؛ اقای رستگار جویباری هم از این گروه بود. 🔻قبل از انقلاب هم افرادی مانند سید رضا برقعی، سید اسدالله خرقانی، شریعت سنگلجی و بسیاری از این‌ها وجود داشتند که مفتون و تجربه‌گرایی غرب شده بودند؛ آن‌ها می‌خواستند تفسیر دینی از قرآن ارائه دهند، همه چیز را از قرآن استخراج کنند؛ مرحوم در کتاب‌ «مطهرات در اسلام» و چند کتاب دیگر خودش سعی دارد اثبات کند که همه چیز را می‌توان در قرآن پیدا کرد. 🔻بعد از انقلاب افرادی مانند ، ، و دیگرانی که ادعای تفسیر نوین دینی دارند عرضه علوم جدید بر قرآن و آوردن نیازهای علمی جدید از قرآن را شروع کردند؛ این هم محل تأمل است؛ این‌ها تقریباً همان راه مرحوم طالقانی در کتاب پرتویی از قرآن را رفتند؛ گرچه مرحوم طالقانی موفق نشد سه جلد از کتاب تفسیر پرتویی از قرآن خود را ادامه دهد؛ اما این تفسیر برای طلبه‌ها و یک تفسیر جدی نیست بلکه برای محافل دانشگاهی و علمی است. 🔻 افرادی که در دانشگاه مفید یک دکترای الهیات و معارف گرفتند و بحث تفسیر شرکت کرده‌اند، معمولاً می‌کنند و نگاه شخصی خود را از آیات ارئه می‌دهند که نوعی اجتهاد به رأی از قرآن است. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
💢 آیت ﷲ مرعشی پیشگام مراجع در مبارزه با کاپیتولاسیون 🔺 به محض اگاهی از مفاد قانون مواضع سخت و انقلابی اتخاذ کردند و آن سخنرانی معروف و مشهور را ایراد کردند. البته مراجع برخلاف لایه انجمن‌های ایالتی و ولایتی مواضع صریح و روشنی نگرفتند؛ برخی مانند آیت الله سکوت اختیار کردند و برخی دیگر مانند مسئله‌ کاپیتولاسیون‌ را با شک و تردید بیان‌ کرد.(خاطرات حسن روحانی) 🔺اما آیت الله نجفی پیشگام مراجع در مبارزه علیه کاپیتولاسیون بود. در بخشی از اعلامیۀ چهار صفحه ای ایشان آمده است: «آخر در کجای دنیا سابقه دارد که برای رقیت و بردگی یک مشت ملت محروم همچون قانون را وضع کنند. درصورتی که فعلاً تمام دول عقب افتاده هم برای احراز استقلال و کسب آزادی خود از قید استعمار قیام نموده و از نعمت حریت برخوردارمی‌باشند. 🔸 من یقین دارم که عقلای ایران به وضع و حال ایران خندیده و این نوع تصویبات را رجوع به قهقرا و تفسیر خواهند کرد؛ زیرا مصونیتی که برای آنها تصویب شده، برخلاف قوانین بین الملل و دور از شرافت و انسانیت و غیرت است.» 🔺علی‌رغم بی‌تفاوتی در سطح مرجعیت، و ، مبارزه بی‌وقفه‌ای در این زمینه کردند و شبکۀ پیام رسانى نهضت را از تمام ابزارهاى لازم و امکانات بالقوه براى تکثیر و توزیع سخنرانی‌ها و اعلامیه‌هاى امام و سایر مراجع علیه لایحه بهره‌مند کردند. 📝 به مناسبت سوم مرداد سالروز تصویب لایحه کاپیتولاسیون 🆔 @asbaat_ir
♨️ به نام مرمت به کام مرجعیت خودخوانده!!! 🆔 @asbaat_ir
🎙 | دانشگاه مفید به انقلاب نگاه پروژه‌ای دارد حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی: 🔺 کسانی مانند امام(ره) و نحله ایشان بر این باور هستند که ، یک پروسه، و یک است. این فرآیند از انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ شروع و به ایجاد یک منتهی می‌شود. 🔺 در نقطه مقابل این منطق، نگاهی وجود دارد که انقلاب اسلامی را یک می‌بیند. به این معنا که انقلاب اسلامی یک پروژه بود که سال ۵۷ محقق شد. در این پروژه، نظام و حاکم جائر رفت و حاکمیت دینی جایگزین آن شد و با جایگزین شدن این حاکمیت دینی، پروژه انقلاب اسلامی هم به پایان رسید. 🔺 رویکرد پروژه‌ای به انقلاب اسلامی منجر به این تحلیل می‌شود که اگر ما بخواهیم در تعامل با فرهنگ بین المللی، رویکرد متفاوت خود را داشته باشیم، نمی‌توانیم در جامعه جهانی زندگی کنیم. لذا ما باید بر اساس این منطق، را توسعه بدهیم تا رویکرد حداکثری انقلاب اسلامی سال ۵۷ کم بشود. 🔺 با چنین رویکردی، مسائلی چون و یا الزام به معنایی نخواهد داشت. اگر ما چنین رویکردی را بپذیریم دیگر نباید به دنبال انتشار اسلام و ترویج تشیع و مردم سالاری دینی در جهان باشم. در این منطق دیگر مبارزه با اولویت ندارد. 🔺 لذا این جریان‌ها معمولاً بر اساس یک اسناد پیشادینی یا بازخوانی دین بر اساس آن مبانی، رفتار می‌کنند. طبیعی است که رفتار آن‌ها هم مبتنی بر همین مبانی است. این گونه نیست که آن‌ها از مبانی خود عدول کرده باشند. لذا نواندیشی و تجددگرایی آن‌ها بیشتر از اینکه در رفتار و کردار باشد، در مبانی فکری آن‌ها وجود دارد. این مبانی فکری هم عمدتا به حوزه کلام بر می‌گردد. 🔺 شاید بتوان گفت که این جریان‌ها به پروژه بودن انقلاب اعتقاد دارند و اساسا به پروسه و فرآیند انقلاب، عنایتی ندارند. اختلاف فکری این جریان با جریان اصیل منجر به درگیری‌های پس از انقلاب شد. این جریان فکری در سال‌های پس از انقلاب، مسائلی چون کم کردن فشار مذهبی، عادی‌سازی بحث حجاب، ورود اقتصاد ، ورود فرهنگ‌های بیگانه و عدم باور به بحث تهاجم فرهنگی را دنبال می‌کردند. 🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش پایانی 🔰 پشیمان از گذشته!!! 🔸 سیدحسین موسوی تبریزی که در جایگاه بسیار حساس دادستانی کل انقلاب مشغول فعالیت بوده و برخوردها و بگیر و ببندهایی در راستای حفظ #نظام_اسلامی در آن برهه سرنوشت ساز داشته است، اینک بعد از گذشت 30 سال از آن مسائل، احساس پشیمانی از آن برخوردها دارد و کأنّه می‌خواهد آن رویکرد را بدون پشتوانه منطقی و متعصبانه قلمداد کند و حرکت‌هایی که در زمان حال در جهت حفظ نظام انجام می‌شود تقبیح و غیر عاقلانه نشان دهد. 🔸 وی در خصوص عملکرد خویش نسبت به #شریعتمداری پشیمان است و در صورت بازگشت به گذشته از این عملکردهایی که باعث حفظ نظام اسلامی شد، دست برمی‌دارد، او در این باره با نشریه پایتخت کهن مصاحبه‌ای داشته است که می‌گوید: 🔻«اگر برگردیم و قدرت قانونی داشته باشیم خیلی چیزها را من واقعاً حتی ممکن است آن موقع راضی باشم و الان راضی نیستم انجام گیرد ... در رابطه با مسئله #کودتا حالا دلایل محکمی که نداشت هیچی حتی آن مقداری هم که آقای شریعتمداری اعتراف کرده بود و آمدند پیش من گفتند و من نگفتم این کار را نکنید. به خاطر این بود که می‌دانستم کاری نمی‌توانند بکنند ... می‌شد آقای شریعتمداری را حذف نکرد». 🔸 او در ادامه این اظهارات و حتی خط‌دهی به مسؤلین در وقایع پیش رو می‌گوید: «همین ماجرای #حصر آقای #کروبی و آقای #موسوی من یقین دارم خیلی خوب می‌شود حل کرد خیلی هم راحت می‌شود حل کرد هیچ مشکلی هم برای نظام نمی‌آورد و بلکه آبروی نظام هم آبرو و اعتبار مضاعف می‌آورد و این همه سرو صدا هم نمی‌شود». 🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته | ظلم به روحانيت اصيل 🚩 امام خمينی(ره): علمای اصيل اسلام هرگز زير بار سرمايه‌داران و پول‌پرستان و خوانين نرفته‌اند و همواره اين شرافت را برای خود حفظ كرده‌اند و اين ظلم فاحشی است كه كسی بگويد دست روحانيت اصيل طرفدار اسلام ناب محمدی با سرمايه‌داران در يك كاسه است. 🗓 67/12/3 📚 صحيفه امام، ج 21، ص 276 #روحانيت_اصيل #علمای_راستين #روحانيت_متعهد #امام_خمينی 🆔 @asbaat_ir
🔻 نهضت آزادی ايران 🔸 نهضت آزادی ایران در ارديبهشت ۱۳۴۰ شمسی، تأسيس شد. اولين دبير کل آن مهندس مهدی #بازرگان بود که تا هنگام مرگش در سال ۱۳۷۳ رهبری آن را بر عهده داشت و پس از او #ابراهيم_يزدی عهده‌دار اين منصب شد. 🔻مواضع فکری #نهضت_آزادی، در امور زير خلاصه می‌شود: 1️⃣ تبعيت از قانون اساسیِ قبل از انقلاب 2️⃣ پيروی از #مصدق 3️⃣ قائل به رفورم و اصلاح ظاهری 4️⃣ طرفدار اسلام فردی 🔻سير تحول فکری و مواضع نهضت آزادی 🔸 نهضت آزادی به خصوص در مقطع زمانی اوج‌گيری و پيروزی انقلاب اسلامی به بعد، موضع سياسی متغيری داشته و رفتارش در برابر انقلاب در حال تغيير بوده است. تغيير مواضع نهضت را مي‌توان به طور اجمالی طی چند مرحله بيان کرد: 1️⃣ پيوستن به موج انقلاب 2️⃣ تشکيل دولت موقت 3️⃣ ناسازگاری با امام و انقلاب 4️⃣ کوشش در تضعيف روحيه رزمندگان در زمان #دفاع_مقدس 5️⃣ اعتراض نسبت به قانون #قصاص 6️⃣ فعاليت ضد #ولايت_فقيه 7️⃣ اپوزسيون فعال نظام 📚 كتاب جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه دار در ایران، به قلم مصطفی اسکندری 🆔 @asbaat_ir
📚 | تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر 🔸 دوره معاصر برای هر جامعه‌ای از زمانی شروع می‌شود که رویداد سرنوشت‌سازی برای آن جامعه در آن مقطع اتفاق افتاده و هنوز کلاف آن رویداد در حال باز شدن باشد. برای ایران، این رویداد عصر است، زیرا دولت ایران شیعی در این عصر تأسیس شد و تاکنون همین کلاف در حال باز شدن است. 🔸 نیز محصول تداوم اندیشه سیاسی تشیع است، در اثر حاضر نه نقطه آغاز تاریخ معاصر به حساب آمده است و نه آغاز قاجاریه، که برخی به دلیل مقارن بودن آن با انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه آنرا نقطه شروع تاریخ معاصر دانسته اند. 🚩 بخش های اصلی این کتاب عبارتند از: 1️⃣ فصل اول: مفاهیم و چارچوب نظری 2️⃣ فصل دوم: نظام سیاسی و دولت در ایران معاصر 3️⃣ فصل سوم: ، نیروهای مذهبی و دغدغه حفظ دین 4️⃣ فصل چهارم: زمینه‌های اندیشه‌ای تحولات سیاسی ایران معاصر 5️⃣ فصل پنجم: عقب‌ماندگی و توسعه؛ ارزیابی تکاپوها 6️⃣ فصل ششم: شکاف‌های ساختاری، هویت و احزاب در ایران 7️⃣ فصل هفتم: روشنفکری، و سکولاریزاسیون 8️⃣ فصل هشتم: اقتصاد سیاسی ایران معاصر 9️⃣ فصل نهم: بیگانگان و تحولات ایران معاصر 📙 كتاب «تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر» اثر حجت الاسلام والمسلمين نجف لك‌زایی است كه به همت انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3548 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش نخست 🔰 #آقازاده_حقیقی: 🔺حاج آقا مصطفی برخلاف این که فرزند شخصیتی همچون #امام_خمینی (ره) بود و می توانست از این موقعیت بهره برداری کند؛ اما هیچ وقت تلاش نکرد به عنوان یک آقازاده، تعیین کنندۀ سیاست و جریانات در کنار حضرت امام باشد. 🔺بلکه کوشید که هم حضرت امام به عنوان یک شخصیت مستقل صاحب تفکر با خط مشی خاص، در میان دیگران جلوه کنند و هم این که نخواست خودش یک شخصیت تبعی و پیرو داشته باشد. 🔺حضرت امام هم هیچ گاه اجازه نمی دادند که مسائل خانوادگی و عاطفی در امور #مبارزاتی و یا مسائل حوزه و اجتماع #روحانیت، دخیل شود. ایشان از ابتدا کوشیده بودند که فرزندشان تافتۀ جدا بافته ای در حوزه نبوده، مانند دیگران مطرح شود. 🔺و البته این شیوۀ تربیت، باعث شده بود که سید مصطفی بتواند در یک جوّ غیر وابسته در #حوزه_علمیه، خود را ساخته و به خاطر لیاقت و پشتکار خود، پنج سال پس از ورود به دوره خارج، در 27 سالگی به درجه اجتهاد نایل آید. و اجازه اجتهادش را از والد معظم دریافت نماید. 🔺آقا مصطفی با تأثیرپذیری از پدر بزرگوارش، #ساده_زیستی را، روش پایدار و الگوی زندگی خود قرار داد. او بر خلاف بسیاری از آقازاده ها پرتوقّع نبود و خود را مانند دیگر طلبه ها تلقّی می کرد و زندگی خانوادگی و معیشتی اش نیز متفاوت از آنها نبود در نجف هم، در یک منزل 45 متری زندگی می کرد. ادامه دارد... #روحانیت_اصیل #علمای_راستین #روحانیت_متعهد 🆔 @asbaat_ir
🚩 مشی مبارزاتی، بُعد مهم زندگی آیت الله طالقانی 🔺 آقای طالقانی اهل فكر نو بر محور #دین و با تمركز بیشتر بر روی قرآن و نهج‌البلاغه [بود]؛ یعنی ایشان اصلاً اینجوری بود. لكن همه‌ی ابعاد شخصیت آقای طالقانی بُعد #روشنفكری_دینی نیست. یك بُعد مهم بُعد #مبارزه است. خیلی‌ها روشنفكر بودند اهل مبارزه نبودند؛ روشنفكر دینی هم بودند اهل مبارزه نبودند. 🔺 همان خصلت عمومی تقریباً [همه‌] #روشنفكران دیروز و شاید بعضاً امروز ما در آنها هم بود كه من یك وقت از یك نمایشنامه‌ای نقل كردم آقای روی ایوان [را] كه پائین نمی‌آید توی مردم نمی‌آید با متن قضیه كار ندارد با میدان كار ندارد، بالای ایوان می‌نشیند تماشا می‌كند حرف می‌زند! 🔺 خب خیلی از روشنفكرهای دینی اینجوری بودند [اما] آقای #طالقانی نه، اهل عمل بود؛ یعنی توی میدان بود، احساس درد می‌كرد حقیقتاً؛ این را ما كه با ایشان معاشر بودیم – رفت و آمد می‌كردیم- می‌دیدیم، محسوس بود در ایشان، واضح بود كه آدمی اهل درد بود و می‌خواست مبارزه كند. 🔺 لذا تبعات #مبارزه را هم قبول كرد [و به] زندان افتاد؛ هیچ اظهاری از آقای طالقانی بالواسطه [یا] بی‌واسطه نقل نشد؛ [البته] من هیچوقت با ایشان هم‌زندان نبودم، اما هم‌زندان‌های ایشان هم نقل می‌كنند؛ خود ما هم دیدن ایشان می‌رفتیم [و] از پشت میله‌ای صحبت می‌كردند؛ دائم روحیه می‌دادند. (۱۳۸۹/۱۲/۰۹ -بیانات امام خامنه‌ای در دیدار اعضای ستاد نکوداشت آیت‌الله طالقانی) 🗓 به مناسبت 5 مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی #روحانیت_اصیل #روشنفکر_متعهد 🆔 @asbaat_ir