eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
708 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت از منظر رهبری 1️⃣ وابستگی این نظام به روحانیت 🔺 مقام معظم رهبری در اين زمینه می‌فرمايند: «نظام -اسلامی به طبیعت خود، نظامی وابسته به علمای دین است؛ و علمای دین، هم از این حیث که در پدید آوردن این نظام سهم وافر را داشته‌اند و هم از این جهت که مردم درباره نظام به آن‌ها مراجعه می‌کنند و هم از این جهت که خود از جهات مختلف و در مشاغل مختلف، در نظام مسؤولند… باید از وضعیت و موجودیت نظام، آن چنان که هست، مطلع باشند.» 2️⃣ نیاز نظام به روحانیت 🔺 به اعتقاد رهبر معظم انقلاب: «علت فعّالیت ... نیاز است که در طول تاریخ بعد از حکومت امیرالمؤمنین و امام مجتبی (علیهما الصّلاة والسلام)، دیگر حکومتی با این خصوصیّات، متکّی بر احکام و مقرّرات دینی تا امروز تشکیل نشده است. 🔸 این اوّلین بار است که حکومتی بر اساس تشکیل می‌شود و جامعه‌ای اسلامی ـ با همه مشکلات و زحماتی که این کار داشته و دارد ـ به وجود آمده است. این نظام و حکومت الهی، برای عمل، اوّلاً به معارف و مقرّرات اسلامی احتیاج دارد. ثانیاً در برخی از جاها به اشخاصی برای اداره بعضی از امور این نظام نیاز است که بایستی این دو نیاز را حوزه‌ها تأمین کنند.» 3️⃣ مصلحت مردم 🔸 از منظر رهبر معظم انقلاب، بی‌رغبتی روحانیت نسبت به مسائل سیاسی موجب می‌شود تا مردم نگران شوند. به همین دلیل لازم است تا به خاطر مردم، به مسائل سیاسی و انقلابی توجه نمایند. 🆔 @asbaat_ir
📸 | پرهيز از اشرافيت در حوزه (ره): تشريفات حوزه‌های روحانیت دارد زیاد می‌شود. وقتی تشريفات زياد شد، محتوا كنار می‌رود. وقتی ساختمان‌ها و ماشين‌ها و دم و دستگاه‌ها زياد شود، موجب می‌شود بنيه فقهی اسلام صدمه ببيند. يعنی با اين بساط‌ها نمی‌شود و تحويل جامعه داد.(صحيفه امام ج 19 ص 42) 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش پنجم 🔰 #حلقه_وصل_مبارزین 🔺با ظهور ره
🔖 | روحانیون در گذر زمان 2️⃣ / بخش ششم 🔰 🔺سید مصطفی خمینی در طول اقامت دوازده ساله در نجف اشرف، همواره در کانون توجه دولت عراق بود و آن دولت از طرق مختلف در صدد جلب موافقت سید مصطفی و از طریق وی، حضرت امام برای همکاری مشترک علیه دولت ایران بود؛ اما او رویه ای همسو و کاملاً هماهنگ با (ره) داشت و حضرت امام نیز هیچ گاه حاضر به همکاری با دولت عراق نبودند. اسناد و مدارک موجود اثبات می کنند که دولت عراق به هیچ موفقیتی در این زمینه دست نیافته است. 🔺البته سید مصطفی با هوشمندی از امکاناتی که دولت عراق برای مبارزین ایرانی مخالف قرار می داد بهره گرفت بدون اینکه باجی به دولت عراق بدهد. از جمله دولت عراق از مخالفین سیاسی دولت ایران و مبارزین ایرانی دعوت کرد که از طریق رادیو بغداد، علیه حکومت ایران تبلیغ کنند. دولت عراق به حاج آقا مصطفی نیز چنین پیشنهادی را داد. 🔺ایشان که از جوانب امر و احتمال سوء استفاده و تبلیغات منفی علیه حضرت امام و پیامدهای مشابه، بیمناک بود و از طرف دیگر نمی خواست این فرصت خوب از دست برود، به صورت غیرمستقیم، از این فرصت استفاده کرد. بدین ترتیب که از سید محمود دعایی، از مبارزین ایرانی مقیم نجف اشرف و از یاران نزدیک حضرت امام خواست که از طریق رادیو صدای روحانیت که از طریق رادیو بغداد پخش می شد، در انطباق با اهداف ، علیه رژیم تبلیغ کند. 🔺هدف این بود که اگر واکنش و پیامد منفی به دنبال داشت، آن را یک اقدام شخصی قلمداد کنند و پای امام خمینی(ره) و نهضتش به میان کشیده نشود. اگر هم پیامدهای مثبتی داشت، از آن به نفع نهضت استفاده کنند. چنین نیز شد و به مدت هفت سال از این رادیو به نفع نهضت تبلیغ شد. این امر، هوشیاری سیاسی حاج آقا مصطفی را به خوبی می رساند. 🔺مورد دیگر آموزش عده ای از مبارزین ایرانی و آموزش مبارزه مسلحانه توسط دولت عراق بود. حاج آقا مصطفی در این مورد نیز با هوشیاری کامل عمل کرد و بدون اینکه پای خودش و حضرت امام در میان باشد، موفق به استفاده از این فرصت شد و افراد آموزش دیده در خدمت نهضت اسلامی قرار گرفتند. عده ای از این ها، مأموریت محافظت از جان امام را نیز در ، برعهده گرفتند. 🔺در سال های پس از انعقاد که به ظاهر روابط دو کشور ایران و عراق عادی شد و از تیرگی روابط کاسته شد، عرصه بر مبارزین تنگ گردید و محدودیت هایی برای امام خمینی (ره) و حاج آقا مصطفی نیز پدید آمد. در این سال ها شایعات و خبرهای مختلفی در مورد تغییر محل تبعید یا ترور حضرت امام و حاج آقا مصطفی مطرح گردید. به طور مسلم این مدت، جزو سخت ترین دوران تبعید حضرت امام و سید مصطفی می باشد. ادامه دارد... 🆔 @asbaat_ir
🚩 اسلام، زیر بیرق کفر نمی‌رود 🔸 مورخین مشروطه در شرح حوادث روزهای آخر عمر شیخ، تصریح دارند که از سفارت روسیه کسانی نزد شیخ آمدند و گفتند: ما حاضریم بیرق روسیه را بالای خانه شما نصب کنیم تا جانتان در حفظ و پناه امپراتور تزاری قرار گیرد، ولی شیخ زیر بار نرفت و به قول اعظام الوزاره، فرمود: اسلام، زیر بیرق کفر نخواهد رفت! 🔸 از این برگ زرین تاریخی، نیک معلوم می‌شود که شیخ صرفا روی عقیده و تشخیص شرعی خویش عمل می کرده و در ستیز با مشروطه، اهل هیچ نوع زد و بند با سیاست‌های خارجی یا وابستگی به استبداد نبوده است. 🔸 فراموش نکنیم که اقدام مردانه شیخ در تن زدن از پناهندگی به بیرق روسیه، زمانی صورت گرفت که محمدعلی‌شاه با یارانش سراسیمه به دامن روس‌ها گریخته بود. 🔸 ناگفته پیداست که روس‌ها نمی‌خواستند به اصطلاح «قربة الى الله»! جان شیخ را در آن وانفسا حفظ کنند، بلکه غرضشان از این پیشنهاد صرفا دستیابی به مطامع سیاسی خویش بود. 🔸 آنان می‌دیدند که در کشاکش مشروطه، عوامل انگلستان، بازی را به مقدار زیادی از آن‌ها برده اند و لذا در جنگ قدرتی که با انگلیسی‌ها در ایران داشتند، وزنه‌های شاخص و قوی ضد انگلیسی همچون شیخ شهید که حضور پر قدرتشان در عرصه اجتماع و سیاست ایران، موازنه قوا را به زیان بریتانیا برهم می‌زد و عرصه را بر تُرکتازیِ مطلق یپرم‌ها و تقی‌زاده‌ها و حسین‌قلی‌خان نواب‌ها تنگ می‌ساخت «بالملازمه» به سود روس‌های بازی‌خورده و نیمه مغلوب بود. 🔸 خاصه آنکه پیش بینی می‌شد که، بامداد نوشين مشروطیت خیلی زود خماری در پی خواهد داشت و گرگ و میشِ صبح مشروطه، سریعا جای خود را به طلوع خورشید حقیقت و تنبه غافلان و رسوایی غوغاگران خواهد داد و در نتیجه، اتحاد صوری و موقت اولیه (بين مشروطه چیان فاتح) بدل به تفرقه و اختلاف خواهد شد و از میانه آشوب، مجددا آفتاب شیخ شهید سر به تابش برخواهد داشت. 🔸 رمز اینکه روس‌ها جان محمدعلی‌شاه را نجات دادند و حقوق گزافی را نیز برای وی (به عنوان مقرری ماهیانه) بریده و مشروطه‌چیان را وادار به پرداخت آن کردند و بعد هم او را به روسیه بردند، همین بود که می‌خواستند در کشاکش‌های بعدی خویش با حریف لندنی، از وی به صورت سنگ بزرگی در ترازوی سیاست خارجی خود در ایران، بهره جویند. 🔸 لذا با این انگیزه به سراغ شیخ هم آمدند، اما شیخ – که پروای حفظ ابروی اسلام را داشت – دست رد به سینه آنان زده و فرمود: اسلام، زیر بیرق کفر نخواهد رفت! 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3634 🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با / بخش سوم 🗓 تاریخچه فمینیسم 🔻 بعضی با استناد به نوشته تخیلی کریستینا دوپیزان تحت عنوان «شهر بانوان»، خواسته‌اند سابقه تاریخی فمینیسم را به قرون وسطی و سال ۱۴۰۵ میلادی برگردانند اما صحیح‌ترین نقطه شروع فمینیسم، سده نوزدهم و مشخصاً از سال ۱۸۴۸میلادی است. 🔻 زیرا تا این زمان، تقسیمات جنسیتی به‌ندرت از حیث سیاسی چشمگیر یا مهم تلقی می‌شد و نقش‌های زنان و مردان، طبیعی تلقی می‌شد؛ زنان به لحاط زیست‌شناختی، درخور یک حیات خانگی و خانوادگی و مردان نیز درخور کارهای بیرون خانه تلقی می‌شدند. 🔻 البته گاهی عقایدی مخالف وجود داشت اما کمتر طرفداری داشت اما از قرن نوزدهم بود که یک جنبش سازمان‌یافته از زنان به وجود آمد. نقطه آغاز فمینیسم را می‌توان در کنوانسیون معروف آبشار سِنِکا دانست که در ۱۸۴۸ برگزار شد و نشانگر تولد نهضت حقوق زنان در آمریکا بود. 🔻 برای فمینیسم سه دوره یا سه موج ذکر کرده‌اند: 1️⃣ موج اول: شروع جنبش فمینیستی: این دوره از سال ۱۸۴۸ شروع می‌شود. نخستین متن مهم این نهضت، کتاب «اثبات حقوق زن» اثر ماری وُلستون کرافت (۱۷۵۹-۱۷۹۷) نظریه‌پرداز و عضو برجسته جنبش آزادی زنان در بریتانیا است. 🔻 موج اول عمدتاً در پی امور زیر بود: 🔸 دستیابى زنان به كارآموزى؛ 🔸 آموزش و كار، بهبود وضعیت زنان متأهل در قوانین؛ 🔸 حق برابر با مردان، براى طلاق و متاركه قانونى؛ 🔸 حق رأى براى زنان و مسایل پیرامون ویژگى جنسی. 🔻 موج اول نهضت آزادی زنان با دستیابی به حق رأی برای زنان که در سال ۱۹۳۸ در نیوزیلند عرضه شد، به پایان رسید. از این تاریخ تا سال ۱۹۶۰ بسیاری از نویسندگان فمینیست، به جز فعالیت برای صلح‌خواهی، دوره‌ای وقفه و سکوت را از سر گذراندند. «رکود بزرگ» و دوره‌های دو جنگ جهانی، بسیاری از توجه و انرژی زنان را به خود جلب کرد. 🆔 @asbaat_ir
💢 اصول‌ فکری جریان مدعی / بخش دوم 2️⃣ آزادی اندیشه و بیان: اعتقاد به اندیشه گرچه در اصل می‌توانست از نقاط مثبت این جریان به شمار آید ولی تعبیر خاص آنان از این موضوع و اعتقاد به مفهوم این اصطلاح، پیامدهای ناخوشایندی را در این دوره به وجود آورد. ♦️ بدترین پیامدهای ترویج این دیدگاه در صحنه مطبوعات کشور خود را نشان داد. این آزادی به گونه‌ای تعبیر شد که گویا افراد و روزنامه‌ها آزادند سخنان یکدیگر را تحریف کنند، با آبروی انسان‌ها بازی کنند و هیچ قید قانونی و شرعی را برای ابراز دیدگاه‌ها و نظرات شخصی خود برنتابند. ♦️ در این راستا انواع تهمت‌ها و توهین‌ها نسبت به مقدسات سراسر مطبوعات را فرا گرفت و ایمان مردم را هدف قرار داد. تا آنجا که رهبر انقلاب آن را مصداق تهاجم فکری دشمن خواندند. ♦️ وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که دشمنان انقلاب را نسبت به انحراف نظام و انقلاب به شدت امیدوار ساخت. «هنری پرکت» مسئول سابق مسایل ایران در در آن ایام چنین گفت: 🔸 «اگر موجی که در مطبوعات اصلاح‌طلب ایران با تز امکان ارتباط با آمریکا شروع شد و حالا به تردید در اساسی‌ترین وجوه مشغول است بتواند از حریم روحانیت عبور کند و از آن طریق ولایت فقیه را به کشتی تردید سوار نماید، بار سنگینی از دوش آمریکا برداشته خواهد شد.» ♦️ گری سیک، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا نیز پس از سفری که در آن ایام به ایران داشت، در پاسخ به سؤال خبرنگاری می‌گوید: «من چگونه خوشحال نباشم از این‌که در ایران موج تازه‌ای باشد که مصمم است طومار را به هم بپیچد و حکومتی نظیر حکومت ایران در دوران شاه و عربستان سعودی را به روی کار آورد. 🔸 خواست ما این است که دین در سیاست دخالت نکند. من در ایران روشنفکرانی را دیدم که اشاره‌های ما را دنبال می‌کنند آن‌ها ششلولی(هفت تیر) بالا برده‌اند تا هر کس و هر چه با ما ناسازگار است را هدف قرار دهند مثلاً حتی را که من فکر می‌کنم در صحرای تکنولوژی برتر ما نتوانست آن را دفن کند.» 🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| هشدار #امام_خمينی (ره): بدانيد كه اگر خدای نخواسته از #روحانيين و از كسانی كه ملبس به لباس روحانی هستند، مطلبی كه بر خلاف دستورات #اسلام است صادر بشود، روحانیت را با اين اعمال منزوی خواهيد كرد و #قلم‌ها بر ضد شما به كار می‌افتد و شما را از ملت جدا می‌كنند و ملت را از شما جدا می‌كنند و به سر اين كشور آن می‌آورند كه در زمان #رضاخان و پسرش آمد. 🆔 @asbaat_ir
🎙 | عالم انقلابی در قبال جامعه و نظام دینی مسئول است آيت الله محمد محمدی قائينی: 🔺 ویژگی‌های عالم و استاد انقلابی 1️⃣ تخصص در حوزه علوم و 2️⃣ برخوردار از و طهارت نفس 3️⃣ عالم به 🔸 احاطه بر مقتضیات زمان و تحولات جاری در جامعه؛ این صریح کلام امام صادق(ع) است که ‌ای کسی که عالم هستی! باید عالم به زمان باشی، اگر زمانه را نشناسی نمی‌توانی کاری انجام دهی. علم تو هم اثر نمی‌کند و نمی‌توانی مردم را ‌هدایت کنی. نمی‌توانی راهبر جامعه باشی. 🔸 هر مقدار از درک حقایق زمان خود عاجز بودی، در فعالیت‌ها و تشخیص‌ها و عملکردهایت نیز درست تشخیص نخواهی داد و عقب می‌مانی. چه بسا به جای خدمت، خیانت کنی. ضربه به دین بزنی؛ با سخنرانی‌ها، نامه‌ها، با درس و با بیان‌هایی که از سر خیانت نیست ولی کاری کنی که به نفع دشمن تمام شود، چون نمی‌دانی که اوضاع زمانه چیست و چه باید انجام داد. 4️⃣ برخورداری از تحلیل سیاسی – اجتماعی 🔸 قدرت تحلیل اجتماعی و سیاسی داشتن؛ عالم و استاد انقلابی چون راهبر مردم است، در نتیجه باید از یک سری ملاک‌ها برخوردار باشد. ویژگی‌هایی باید داشته باشد که دیگران ندارندکه بالاترینش قدرت تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی است تا حرف را برعکس به تو تفهیم نکنند، تا موجب نشود جور دیگری حرف بزنی یا جور دیگری تصمیم بگیری. 🔸 بعید نیست ابوموسی أشعری چنین بوده باشد. او مخالف امیرالمومنین(ع) نبود فقط نفهم و ظاهربین بود. نماز خوانده بود و پول از خلفا گرفته بود و رساله و کتاب می‌نوشت، نمی‌دانست در جامعه چه خبر است و نمی‌دانست و چه افرادی هستند. فقط به ظاهر آن‌ها نگاه کرده بود و نمی‌دانست چرا قیام کردند و در مقابل علی(ع) ایستادند. آخر هم گفت در فتنه معلوم نیست و کدام است. 🔸 باید در جامعه باشی تا بفهمی حق چیست و باطل کدام است وگرنه همه انبیاء را باید با همین توجیه کنار بگذاریم که ما نمی‌دانیم انبیاء درست می‌گویند یا طواغیت زمان آن‌ها درست می‌گویند؟ کسی که تحلیل ندارد، استاد انقلابی نیست و حق ندارد در چنین سمتی باشد. چون قرار است رهبر مردم باشد، دیگران دنبال او می‌آیند، رهنما می‌شود. اگر خود راه بلد نباشد، چگونه می‌خواهد راهنمای دیگران باشد؟ 5️⃣ دارای روحیه 6️⃣ بودن 7️⃣ مقابله با متن كامل اين مصاحبه را می‌توانيد از لينك زير مشاهده نماييد: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3640 🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی_كتاب| بازگشت از نیمه راه 🔹 تاریخِ ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مدعیانی به خود دیده است که تمام حیثیت و آبروی خود را وامدار #امام_خمینی (ره) و انقلاب اسلامی‌اند، ولی هر یک به‌دلیلی از آرمان انقلاب برگشته‌اند. 🔹 شناختن مخالفان و جنس مخالفت‌های آن‌ها با رهبری انقلاب اسلامی و به تبع آن با نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از اساسی‌‌ترین عناصر شکل‌دهنده نگرش‌ها و دیدگاه‌های متفاوت در تحلیل و #جریان‌شناسی تاریخ معاصر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. 🔹 از همين روی کتاب «بازگشت از نيمه راه» علاوه بر شخصیت‌نگاری ۳۲ تن از بازماندگان راه انقلاب، بیان تاریخ یک انقلاب بعد از وقوع و جریان‌شناسی سیاسی سه دهه از تاریخ ایران اسلامی است که تاکنون با چنین رویکردی نگاشته نشده است. 🔹 برخی از اين افراد عبارتند از هادی غفاری، حسین‌علی منتظری، عبدا… نوری، سیدمحمد خاتمی، عطاءا… مهاجرانی، سیدمصطفی تاج زاده، سعید حجاریان،بهزاد نبوی، جلال الدین طاهری اصفهانی، اکبر گنجی، محسن کدیور، اسدا… #بیات_زنجانی، سیدعلی محمد دستغیب، یوسف #صانعی، علی اکبر محتشمی‌پور، سیدمحمد #خوئینی‌ها، احمد آذری قمی، مهدی کروبی، میرحسین موسوی، حشمت ا… طبرزدی،محمد نوری‌زاده. ✍️ علی الفت‌پور اعتقاد دارد این ۳۲ نفر از اهمیت ویژه ای در تاریخ سیاسی ایران برخوردارند، از این رو تلاش کرده تا به آن‌ها پرداخته شود. براي اطلاع بيشتر مي‌توانيد به لينك زير مراجعه نماييد: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3647 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش دوم 🔰 #حامی_حصر_منتظری: 🔺 در کنار بسیا
🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش سوم 🔰 : 🔺 يونسی در اظهاراتی پيرامون تحصن نمايندگان مجلس ششم گفت: «مجلس حتما باید شبیه ترین حالت ممکن به جامعه باشد. همه سلایق و احزاب باید وجود داشته باشند. خود من بهترین مجلس را مجلس اول می دانم. مجلس سوم هم مجلس خوبی بود. 🔸 مجلس ششم هم منهای آن تندروی ها و ساختار شکنی هایش مصوبات خیلی خوبی داشته است. این مجلس در مواقعی که باید ملی تصمیم می گرفت به خوبی عمل کرد اما در مواقعی که وارد مسائل سیاسی شد به شدت هم به خود مجلس ضربه زد و هم به دولت ضربه زد. 🔸 اما در عین حال من معتقدم برای مهار همان مجلس هم نباید هزینه های سنگین تری می دادیم. لازم نبود که حتما مجالس دوره های بعدی را محدود کنیم. 🔸 ما می توانستیم با هزینه کم همان مجلس را هم مدیریت کنیم. همان نماینده های ساختار شکن را هم می توانیم با ساز و کارهایی مدیریت کنیم. هنر سازمان های جمهوری اسلامی باید این باشد که چطور این ها رامدیریت کند نه اینکه بیاید و دایره انتخاب مردم را در انتخابات محدود کند. 🔸 ما نباید انتخابات و اراده مردم را مدیریت کنیم. ولی باید مجلس را خوب اداره کنیم. همان مجلس ششم را هم آقای کروبی به خوبی مدیریت می کرد. ما می توانیم با هزینه کم، همه این شرایط را کنترل و مدیریت کنیم. 🔸 بنابراین اگر درهای محلس را باز کردیم و احیانا افراد تندی هم وارد مجلس شدند باید بدانیم که اداره افراد تندرو خیلی راحت تر از مواجهه با آثار دلسردی مردم از شرکت در انتخابات به خاطر محدود کردن دایره انتخابشان است. 🔸 هزینه دلسرد شدن و بی تفاوت شدن مردم در سرنوشت خودشان خیلی خیلی بیشتر از هزینه اداره چند نفر نماینده تند و ناهماهنگ در مجلس است. 🔸 یادمان هست که تندروی برخی از عناصر اکثریت مجلس، توسط آقای کروبی و علیخانی ، و دیگرانی مدیریت و کنترل می شد. البته من هم تذکرات مکرری به آنها می دادم. تحصن مجلس، و برخی تندروی ها هزینه ی سنگینی بر دوش دولت وقت گذاشت.» 🔺 اين اظهارات يونسی از چند جهت دارای ابهاماتی است: اولا نمی‌شود به بهانه مشاركت حداكثری تمام قواعد و نظامات سياسی كشور و قانون اساسی را ناديده گرفت؛ چراكه در اين صورت بايد جناب يونسی بر حضور عناصر فرصت طلب و ضد انقلاب و سلطنت طلب نيز تأكيد داشته باشد. 🔺 ثانيا این راه حل آقای یونسی که هر کس با هر عقیده‌ و فکری اراده کرد، بتواند رای مردم را به دست آورد و به مجلس راه یابد، از يك سو خلاف روش تمام نظام‌های سیاسی در کل دنیاست و از سوی ديگر با اسلامی بودن نظام سازگار نیست. 🔺 ثالثا ايشان به جای اينكه انتقاد به عملكرد مسئولين و نهادهايی كه توسط مردم انتخاب می‌شوند كه بعضا ناكارآمد و احيانا به دنبال براندازی هستند، داشته باشد نوک انتقاد را به سمت شورای نگهبان معطوف داشته است كه اين نوع از ادبيات به سياست زدگی و جناح بازی بيشتر شباهت دارد تا دلسوزی براي نظام و پيشرفت كشور. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
💠 نقش جامعه‌ی وعاظ و اهل منبر در خصوص لایحه‌ی انجمن‌های ایالتی و ولایتی 🔺 تهران همیشه مرکز جنبش‌های سیاسی – مذهبی تاریخ معاصر بوده است. بازار تهران در یک قرن گذشته به عنوان مرکز ثقل اقتصادی ایران با ترکیبی از نیروهای مذهبی و وفادار به مرجعیت در جنبش ، انقلاب و نهضت ملی نفت پشتوانه‌ی روحانیت بوده است. 🔺 در جریان انقلاب اسلامی که از تصویب لایحه‌ی ایالتی_و_ولایتی آغاز شد، تهران نقش اول را در تحولات سیاسی داشته است. علما و روحانیون تهران در جریان لايحه‌ی انجمن‌های ایالتی و ولایتی به شدت از خود واکنش نشان دادند. 🔺 اولین اطلاعیه‌ی علمای تهران خطاب به مردان و زنان مسلمان ایران در دوم آبان صادر شد. این اعلامیه با آشفتگی و پریشانی مردم شروع می‌شد و اعلام می‌کرد که همه جا مظاهر فساد اخلاقی، فقر، هرج و مرج و هرگونه اعمال نامشروع، مشهود است. 🔺 در این اعلامیه آمده بود که «می‌خواهیم بپرسیم مگر دولت برای سرنوشت یک ملت می‌تواند با تصویب نامه قانون بگذارند؟ مگر با نبودن نمایندگان واقعی مردم می‌توان برای سرنوشت یک ملت قانونگذارند؟ این عمل در دنیا اثر عمل ظالمانه‌ای است.» 🔺 این اعلامیه به امضای ۲۶ نفر از علمای معروف تهران رسیده بود. پس از بی اعتنایی دولت، علما و روحانیون تهران مجددا نامه‌ای سرگشاه با عنوان برادران ایمانی صادر کردند. 🔺 این نامه را شخصیت‌هایی مانند آیت الله تنکابنی و میر محمد تقی آملی به همراه ۱۱۴ نفر از روحانیون معروف امضاء کردند. این اعلامیه‌ی مهم، مستدل‌ترین و قاطع‌ترین بیانیه‌ای بود که در آن زمان صادر شد و هیجانی را در تهران ایجاد کرد. 🔺 روحانیون شمیران نیز در تلگرافی جداگانه نامه‌ای با ۱۶ امضاء خطاب به نخست وزیر منتشر کردند. گروه دیگری از روحانیون که مستقلا وارد مبارزه شدند، جامعه‌ی وعاظ و اهل منبر و مبلغین اسلامی تهران بودند. این گروه به دعوت حجت الاسلام حاج شیخ عباس‌علی اسلامی، روحانی مبارز، در منزل وی تشکیل جلسه دادند و پس از چند جلسه مشورت، نامه‌ای را منتشر نمودند. 🔺 در این نامه از دولت خواستند که در تصویب لایحه‌ی خلاف شرع و خلاف تجدیدنظر به عمل آورد «و هر چه زودتر این تصویب نامه را لغو و بیش از این موجب رکود و نقض قانون اساسی نگردد.» 🔺 دولت در مقابل این نامه عکس العمل نشان داد و پاسخ داد: «شبهه‌ای نیست که حفظ موازین شرعی، غرض نهایی دولت است؛ اما دولت ضمنا ناگزیر از رعایت الزامات بین المللی است و مخصوصا تکلیف شرعی وعاظ محترم است که فصاحت و بلاغت خود را در ترویج این نکته‌ی مهم بکار برند.» این پاسخ منجر به اعلامیه‌هایی خطاب به عموم مسلمانان شد که پاسخی دندان‌شکن به عَلم می‌داد. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین روح الله حسینیان بیشتر بخوانید: 👈 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3658 🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با / بخش چهارم 2️⃣ موج دوم: گسترش مفهومی و شدت يافتن رويکرد فمينيستی 🔸 موج دوم از دهه ۱۹۶۰ شروع شد. سيمون دوبووار (۱۹۰۶-۱۹۸۶) داستان نويس، نمايشنامه‌نويس و منتقد اجتماعی فرانسوی، کتاب «جنس دوم» را نوشت که در ۱۹۵۲ انتشار يافت و سپس در ۱۹۶۱ به کتابی پرفروش تبديل شد. اين کتاب راهگشای موج دوم فمينيسم شد. 🔸 انتشار اثر بِتی فريدان (۱۹۲۱-۲۰۰۶م.) به نام «زن فريب‌خورده»، در سال ۱۹۶۵ نيز کمک بزرگی کرد تا تفکر اين جنبش، شکل تازه‌ای به خود بگيرد. 🔸 فريدان در صدد کشف آن چيزی برآمد که آن را «يک مشکل بدون نام» می‌ناميد؛ يعنی ناکامی ‌و بدبختی که بسياری از زنان، در اثر محدود شدن به نقش‌های خانم خانه‌دار و مادر تجربه کردند. موج دوم آزادی زنان، اعتراف کرد که دستيابی به حقوق سياسی و قانونی، «مسأله زنان» را حل نکرده است. 🔸 در بريتانيا آثار جوليت ميچل و به‌ويژه ژرمن گرير، فمينيسم را به مفهومی رايج بدل کردند. به‌علاوه نگرش‌ها درباره زناشويی، طلاق و کار زنان در حال تغيير بود. اکنون زنان به تدريج از لحاظ مالی، اجتماعی و اخلاقی در نهادهايی نظير خانواده مستقل‌تر شده بودند… به ويژه در ، غير از انجمن‌های مشهور و نهادينه‌تری نظير «سازمان ملی زنان»، انفجاری واقعی در گروه‌های زنان در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اويل ۱۹۷۰ رخ داد. 🔸 اما فمينيست‌ها به اين اندازه راضی نشده و «در واقع، عقايد و استدلال‌های نهضت آزادی زنان به گونه‌ای فزآينده حالت افراطی و گاهی انقلابی را به خود گرفت. 🔸 کتاب‌هايی مانند «سياست جنسی» اثر کِيت ميلِت (۱۹۷۰) و «خواجه زن» اثر جرماين گريير (۱۹۷۰) از مرزهای آن‌چه که پيشتر سياسی به شمار آمده بودند، فراتر رفت و به جنبه‌های شخصی، روانی و جسمی ظلم به زنان پرداخت.» 🔸 هدف موج دوم نهضت ، صرفاً رهایی سياسی نبود، بلکه «نجات زنان» بود، و اين هدف در عقايد «نهضت رهايی‌بخش زنان» رو به رشد، بازتاب يافت. 🔸دستيابي به چنين هدفی، فقط از راه يا تغييرات قانونی امکان‌پذير نبود، بلکه، به گفته هواداران نوين نهضت آزادی زنان، نياز به يک فرايند ريشه‌ای و شايد انقلابی، از تحول اجتماعی داشت. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1962 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش ششم 🔰 #بصیرت_و_هوشمندی_سیاسی 🔺سید
🔖 | روحانیون در گذر زمان 2️⃣ / بخش پایانی 🔰 🔺حاج آقا مصطفی در طول فعالیت‌های سیاسی دهه‌های 40 و50 که مراحل مختلفی نیز داشت، ثابت کرد که به اصول محکمی تکیه دارد و به آنها پایبند می‌باشد و مشکلات روزگار و فشارها، نمی‌توانند در اراده وی خللی وارد کنند. 🔺محور فعالیت‌ها، نهضت (ره) بود و هیچ مصلحتی فراتر از مصالح ، قابل تصور نبود. در واقع تفکر حضرت امام در وی که جوانتر و پویاتر بود شکل گرفته، تداوم داشت. بر این اساس بود که امام خمینی (ره) نیز از سید مصطفی به عنوان «امید آینده اسلام» یاد کرده اند. 🔺اما درگذشت اسرارآمیز و رازگونه وی در اول آبان 1356 نقطه عطفی در تاریخ نهضت امام خمینی (ره) شد. بررسی خاطرات نزدیک‌ترین افراد به حاج آقا مصطفی که تا آخرین روز حیات وی با وی بودند، نشان می‌دهد که مرگ وی به طور عادی نبوده و در اثر رخ داده است. 🔺آنها با ذکر دلایلی که مشاهده کرده‌اند، معتقدند که حکومت به تنهایی یا با همدستی با حکومت عراق، دست به این اقدام زده، تا مانع بزرگی را از سر راه خود بر دارد و از این طریق، آسیب جدی به فعالیت‌ها و اقدامات امام خمینی (ره) بزند. 🔺مرگ شهادت گونه آیت الله سیدمصطفی خمینی علی‌رغم تصور رژیم پهلوی، نه تنها بر روند رشد نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری حضرت امام تأثیر منفی بر جای نگذاشت، بلکه خود، عامل مؤثر و شتاب دهنده برای رسیدن به پیروزی نهایی بود. 🔺یکی از مهمترین آثار درگذشت حاج آقا مصطفی، ترویج نام و یاد امام خمینی (ره) و تحکیم موقعیت رهبری ایشان بود. در مراسمی که در عراق، ایران، کشورهای اروپایی و سایر نقاط برگزار شد، سخنرانان، ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام و سیدمصطفی و آنها را بازگو کردند. 🔺و بدین ترتیب مجالس ترحیم سید مصطفی به مجالس تجلیل از امام خمینی (ره) تبدیل شد. این موضوع نشان می دهد که خشم مردم از اعمال و اقدامات رژیم به نقطه انفجارآمیزی رسیده بود و درگذشت شخصیت بارزی چون حاج آقا مصطفی، شعله آتشی بر انبار باروت زد. حضرت امام هم از این واقعه به عنوان الطاف خفیه الهی یاد کردند. 🔺اثر دیگر متحد شدن نیروها بود؛ در جریان مجلس بزرگداشت سید مصطفی در هفتمین روز درگذشت ایشان در تهران، تمام نیروهای اسلامی، ملی ـ مذهبی، اعلامیه ای به ترتیب حروف الفبا دادند و مجلس عظیمی نیز برگزار کردند. این اتحاد در کاهش اقتدار حکومت پهلوی نقش مؤثری داشت. 🔺از آثار دیگر درگذشت آقا مصطفی، می‌توان به سیاسی‌تر شدن اشرف اشاره کرد. تعطیلی حوزه علمیه نجف به صورت بی‌سابقه‌ای تا ده روز ادامه پیدا کرد و حتی تصمیم بر این بود که بیش از این تا مرحوم حاج آقا مصطفی ادامه پیدا کند. 🔺اما امام خمینی (ره) در پایان همین روز اعلام کردند که درس‌ها نباید تعطیل شود و آقایان علما درس‌های خود را شروع کنند. ایشان در روز دهم آبان به منظور واداشتن دیگران به شروع کلاس‌های درس، خودشان در کلاس درس و نماز جماعت حاضر شدند. 🆔 @asbaat_ir
📸 | زشت‌ترین ایادی استکبار 💢 : آن روحانیتی که مبتنی بر اهداف استکبار عمل کند، زشت‌ترین و پلیدترین ایادی او به حساب می‌آید؛ چون با ظاهر حق، باطن باطل را ترویج می‌کند. 1368/04/04 🆔 @asbaat_ir
اصول‌ فکری جریان مدعی #اصلاحات/ بخش پایانی 3️⃣ عدم اعتقاد و پای‌بندی به #ولایت_فقیه 🔸 جریان مدعی اصلاحات نظریه ولایت فقیه را مخالف #دموکراسی می‌دانست و لذا بر منوط بودن مشروعیت نظام به رأی مردم -یعنی همان مفهومی که از عنوان دموکراسی غربی قابل استنباط است- تأکید می‌کرد. 🔸 این جریان علاوه بر این عدم اعتقاد به ولایت فقیه، در عمل نیز پای‌بند به این اصل قانونی نبود از این رو زمانی که رهبر انقلاب در موارد متعدد، نارضایتی خود را از عملکرد #وزارت_ارشاد بیان کردند و حتی از این که برخی از مطبوعات به پایگاه دشمن تبدیل شده‌اند، وزارت ارشاد را مورد انتقاد قرار دادند اما وزیر ارشاد وقت (عطا ا… #مهاجرانی) با صراحت در برابر این سخنان موضع گرفت و آن را نادرست خواند و با کمال تعجب رئیس جمهور نیز از او حمایت کرد! 4️⃣ رویکرد غیردینی به سیاست خارجی 🔸 رویکرد آقای #خاتمی به سیاست خارجی رویکردی غیر دینی و بر مبانی غربی استوار بود؛ در حالی که رهبر انقلاب خطوط اصلی در سیاست خارجی را بر حفظ سه رکن عزت، حکمت و مصلحت ترسیم می‌نمود و بر همین اساس ایشان رابطه با برخی دولت‌ها همچون رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را خارج از این چارچوب ارزیابی نموده و ممنوع می‌دانست. 🔸 اما دولت آقای خاتمی گویا به این اصول اعتقادی نداشت و به برقراری رابطه ایران و #آمریکا می‌اندیشید. و جالب اینکه این سیاست غالبا از سوی همان کسانی هم دنبال می‌شد که بخشی از آنان با اشغال سفارت آمریکا در آبان ۵۸ موجب قطع این رابطه از طرف آمریکا شده بودند! 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3179 🆔 @asbaat_ir
📌 انقلاب اسلامی و جریان‌شناسی رویکرد حوزه علمیه به #حج/ بخش نخست 📝 #يادداشت| میراث علمی و عملی حوزه علمیه در حج 🔺 حج یکی از واجبات دینی است که همواره با #حوزه_علمیه و روحانیت همراه بوده است. نحوه برخورد حوزه با این فریضه الهی تا حد زیادی به تفسیر کلی ما از دین و دینداری برمی‌گردد. 🔺 آنچه این موضوع را مهمتر می‌کند این است که حج ابعاد #سیاسی #اجتماعی متعددی دارد و الگوی دینداری فردی مناسکی می‌تواند نحوه متفاوتی از اجرا و بروز حج را در مقایسه با الگوی سیاسی اجتماعی دین بروز دهد. 🔺 حج دارای ابعاد گوناگونی است: 1️⃣ فقهی 2️⃣ اخلاقی و عرفانی 3️⃣ تاریخی 4️⃣کلامی 🔺 میراث سنتی علمی و عملیاتی حوزه در این ۴ حوزه فعال بوده است. در این بین ابعاد سیاسی-اجتماعی حج جایگاهی پیدا نکرد. این موضوع تا حد زیادی به رویکرد کلی حوزه نسبت به دین و الگوی تبیین و تشریح دین در حوزه‌های علمیه بازمی‌گشت که خود را متولی ترمیم و ارتقای ارتباطات اعضای جامعه با خداوند و یکدیگر می‌دانست و با تمرکز بر فقه، نوعی مناسک‌گرایی #فردگرایانه را مدنظر قرار داده بود. 🔺 البته نباید در این مسئله این نکته را نادیده گرفت که حوزه علمیه در شرایطی که #حکومت_اسلامی را در اختیار ندارد، نمی‌تواند به راحتی در عرصه سیاسی و اجتماعی حج وارد شود. ولی در اين شرایط نیز حوزه می‌توانسته در عرصه نظریه‌پردازی وارد شود و ابعاد سیاسی اجتماعی حج را تبیین کند و توجه حجاج و عموم اعضای جامعه و جهان اسلام را به این موضوع جلب کند. ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3679 🆔 @asbaat_ir
🎙 | ارائه راهکارهایی برای گسترش حوزه انقلابی آيت الله محمد محمدی قائينی: 1️⃣ تبین و تفسیر آرا و افکار رهبر کبیر انقلاب 🔹 افکار امام باید تفسیر و تبین بشود؛ امام چه گفت؟ بر اساس کدام آیه؟ استدلالش چه بود؟ چه می‌خواست بکند؟ اگر عظمت و طهارت و تخصص و علمیت و شجاعت امام نبود، برخی مراجع زمان، چه بسا بعضی‌ها بزرگتر از او بودند و قوی‌تر از او، زیر بار ایشان نمی‌رفتند. ولی چرا همه قبول کردند و حمایت کردند؟ 🔹 امام خمینی«ره» هم در علمیت، هم در تهذیب نفس، فردی غیر عادی است یعنی شخص شاخصی است.لذا افکار امام باید تبیین شود متاسفانه ما در دانشگاه‌ها واحدی به این نام داریم ولی در حوزه علمیه نداریم. 🔹 اندیشه امام بود که این حرکت عظیم# انقلاب_اسلامی را در جهان معاصر پدید آورد. این اندیشه وجه تمایز امام با سایر علما است. و این اندیشه است که انقلاب را به پیش می‌برد. پس باید این اندیشه را شناخت، تبیین و معرفی کرد و توسعه داد. 2️⃣ معرفی تطبیقی انقلاب اسلامی 🔹 تشریح وضعیت کشور قبل از انقلاب، مقارن و بعد از انقلاب؛ به شکل جزوه و کتاب و مقاله که بگویند اصلا چه شد انقلاب اسلامی پدید آمد و عظمت این انقلاب در چیست؟ و چه تغییری نسبت به قبل ایجاد کرده است؟ این نسل جوان نمی‌داند که انقلاب چه بود و چه شد؟ 🔹 آیا مثلا در حد یک کودتا و یک تحول بوده که اسمش شده انقلاب؟ خیر؛ مسئله بالاتر از اینهاست پس باید طلاب تاریخ ایران و جهان را دقیق بخوانند و تخصص پیدا بکنند، حتی در حد دکترا، که چه بود؟ و چه شد؟ 3️⃣ تدریس مبانی انقلاب اسلامی 4️⃣ تجلیل از مجاهدان انقلاب 🔹 ما یک سیدعلی اندرزگو داریم که ده تا «چگوارا» هم به پای او نمیرسد، ولی او را چقدر تبلیغ میکنیم؟ باید برای معرفی و اسطوره‌سازی و الگوسازی از این مجاهدان بزرگ، برنامه بسازیم تا نشان بدهیم چه کسانی داشته‌ایم، چه کارهایی انجام داده‌اند، چه اقدامات مهمی انجام داده‌اند. 5️⃣ معرفی نخبگان انقلاب اسلامی 6️⃣ شناسایی و تقویت اساتید انقلابی (ره) 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش سوم 🔰 #تحصن_مجلس_ششم: 🔺 يونسی در اظهار
🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش چهارم 🔰 : 🔺 به اذعان بسیاری از کارشناسان امنیتی و سیاسی، با انتشار نامه محرمانه توسط ، جرقه 78 زده شد. این روزنامه به مدیر مسئولی در بحبوحه جنجال روزنامه های زنجیره ای در خصوص قانون مطبوعات، نامه محرمانه سعید امامی را در پانزدهم تیرماه 1378 منتشر کرد. 🔺 این نامه که به طرح برای سامان دادن وضع مطبوعات معروف است اصلا مانند طرح مجلس برای قانون مطبوعات نبود بلکه محتوای طرح این بود که مطبوعات مانند پزشکان و مهندسان یک نظام صنفی خاص داشته باشند. 🔺 اما انتشار نامه منسوب به سعید امامی که در قضایای نوک اتهام به سمت او بود، یک حرکت خباثت‌آمیزی بود برای اینکه طرح مجلس پنجم را خراب کنند و چنین عنوان کنند که طرح مجلس همان طرح سعید امامی است. 🔺 از آنجایی که این روزنامه علاوه بر این‌که را افشا کرد، آن را تحریف نیز کرده بود، شکایتی علیه مدیرمسئول آن روزنامه به جرم افشای اسرار نظام تنظیم کرد و روزنامه سلام ساعت 10 شب 16 تیرماه توقیف شد. 🔺 علی یونسی وزیر وقت اطلاعات، در مصاحبه‌ای علت شکایت را اینگونه بیان کرد: «نامه، مربوط به سعید امامی نبوده، بلکه از حوزه مشاورین وزیر، خطاب به وزیر ارسال شده و موضوع نامه نیز مربوط به اصلاح قانون مطبوعات نیست. روزنامه سلام با حذف صدر و ذیل نامه، صرفآ استفاده جناحی و سیاسی نموده است». وی همچنین بعدها اعلام کرد: «سندی که روزنامه سلام چاپ کرد، درحقیقت یک نوع بود که نباید چنین کاری صورت می گرفت». 🔺 اما هنوز سه روز از شکایت وزارت اطلاعات از روزنامه سلام نگذشته بود که در شب 19 تیر، وزارت اطلاعات شکایت خود را از روزنامه سلام پس می‌گیرد. 🔺 روابط عمومی وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای رعایت بی‌طرفی و استقلال، حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه تنش و تقویت سیاست‌های دولت خدمت‌گذار درباره توسعه سیاسی و آزادی‌های قانونی مطبوعات را به‌عنوان دلیل‌های انصراف از شکایت ذکر می‌کند. 🔺 روز یکشنبه 20 تیرماه هیأت دولت تصمیم می گیرد روزنامه سلام رفع توقیف شود به همین منظور یونسی به همراه شمخانی و مظفر به دیدار می روند تا تصمیم هیأت دولت را به عرض ایشان برسانند. 🔺 رهبری در آن جلسه با حالت رو به یونسی می فرمایند: «آقای یونسی تو چرا آمدی شکایتت را پس گرفتی؟ یعنی چه روزنامه سلام باز بشود؟ آخه چه کشوری ‌است شما درست کردید، که نامه «محرمانه» او باید سر از روزنامه سلام در بیاورد، روزنامه‌ها بزنند، این چه مدیریتی ‌است؟ شما اصلاً ندارید. تا یک خطری احساس کردید آمدید و عقب‌نشینی کردید و شکایت خودتان را پس ‌گرفتید.» (به نقل از روح الله حسینیان، سخنرانی در جمع طلاب مدرسه حقانی تابستان 78) ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🎙 | جریان سنتی حوزه باید به سمت علوم انسانی اسلامی حرکت کند حجت الاسلام والمسلمین لونی: 🔸 یکی دیگر از مسائل ما در زمان حاضر، نوع تحصیل دانش‌های غربی است. در حال حاضر برخی مراکز دانشگاهی در قم به وجود آمده است که طلبه‌ها می‌توانند در آن تحصیل کرده و با هم آشنا بشوند. 🔸 اما چون برخی از آنها خیلی مسلح به نیستند، علوم غربی را می خوانند و تحت تأثیر آن‌ها قرار گرفته و شیفته آنها می‌شوند. بعد هم سعی می کنند اسلام را با آن وفق بدهند، ولی موفق نشده و دچار توجیه‌گری می‌شوند و در مطالب آنها تفسیر به رای وارد می‌شود. 🔸 بخش هم که با این مطالب مواجه می‌شود، به دانشگاه حمله کرده و می‌گوید که اساسا شما نباید به سراغ علوم غربی بروید. چون بخش سنتی همیشه می‌خواهد داشته‌های خود را حفظ کرده و از آنچه جدید است، پرهیز کند. 🔸 بخش بر خلاف دو جریان قبلی، متعبد بر چارچوب‌ها است و با ملاک‌های سنتی به سراغ موضوعات جدید می‌رود و آن‌ها را بررسی می‌کند. بخش نواندیش ناب می‌گوید که اگر در دانشگاه‌ها مطالب معارض دینی و نگاه مطرح می‌شود، به خاطر کم‌کاری است. 🔸 در حال حاضر ما باید به سراغ به وجود آوردن دانشگاه‌های برویم. متاسفانه بخش سنتی فقط به دانشگاه اعتراض و نقد وارد می‌کند. البته نقد به شرطی که مقدمه اصلاح باشد، مفید است. 🔸 ولی سوالی که در اینجا از بخش سنتی باید پرسید این است که شما چه جایگزینی برای وضع موجود دارید؟ چون نقد به تنهایی مسئله را حل نمی‌کند. نقد باید مقدمه اصلاح باشد. بخش سنتی از ارائه جایگزین ناتوان و فراری است. 🔸 لذا بخش ورود کرده و نسخه خود را ارائه می‌کند و اتفاقا در اینجا موفق می‌شود که بخش سنتی را هم با خود همراه کند. مخصوصاً بخش التقاطی، آسیب های را برجسته کرده و بهانه‌ای برای این کار انجام می دهد. به هر حال ما باید به سمت علوم انسانی اسلامی برویم که راه کار آن هم بسیار واضح و روشن است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2903 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| نجات و تباهی یک ملت در دستان روحانیت 💠 #امام_خمینی (ره): یک شخص روحانی می‌تواند یک ملت را #نجات بدهد و یک شخص روحانی می‌تواند یک ملت را به #تباهی بکشد! توجه داشته باشید که مبادا [شما روحانیون] از آن اشخاصی بشوید که یک ملت را به تباهی بکشید. (صحیفه امام، ج 8، ص 262) #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد #روحانیت_درباری 🆔 @asbaat_ir
💢 ملی‌گرایی در قالب باستان‌گرایی در برابر اسلام‌گرایی 🔺 ناسيوناليسم برگرفته از ناسيون يعنى ملت و به معناى «ملّى‌گرايى» و «ملت‌باوری» است. تفکر ملی‌گرايی در تاريخ دو دوره دارد: دوره اول: ملّى‌گرايى به معناى اعتقاد به برترى قوم و نژاد خاصى از انسان‌ها، بر اقوام و نژادهاى ديگر. 🔸 دوره دوم: ملی‌گرايی مدرن که به معني حق حاکميت ملت‌هاست. اين ملي‌گرايی همان ليبرال دموکراسی است. آن‌چه در کشور تحت عنوان جريان ملی‌گرايی وجود دارد، همان معناي اول است که امروزه با پيشوند يونانی «پان»(به معنای همه) مطرح می‌شود. 🔺 اين تفکر در بردارنده نوعی نژادپرستی است؛ زيرا يک قوم يا ملت را برتر از ديگر اقوام و مليت‌ها می‌داند و در پیِ گسترش سلطه آن قوم بر قوم ديگر است. ملی‌گرايی بدين معنی، ريشه در اموری مانند: جهل، نژادپرستی، آپارتايد و جداگري و تحريکات استعماری دارد. 🔺 قالب‌های ترويج ملی‌گرايی 1️⃣ قالب باستان‌گرايی 🔸 سردمداران اين تفکر، در پی تجديد هويت ايرانيان باستان و احياء سنت‌های ملی آنان در دوران باستان هستند و اسلام را به عنوان عامل عقب‌ماندگی ايران معرفی می‌کنند. البته ملی‌گرايی در قالب باستان‌گرايی، در تاريخ ايران امری تازه نيست و به کمی قبل از مشروطه بر می‌گردد. 🔸 اوج تفکر باستان‌گرايی را بايد مربوط به دوران حکومت پهلوی، به خصوص رضاشاه دانست که افرادی همانند محمدعلی فروغی به آن دامن می‌زدند. ادامه دارد ... #ناسیونالیسم #باستان_گرایی #ملی_گرایی #نژادپرستی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📝 #یادداشت| تبیین جریان‌های مختلف فکری جهان اسلام برای برون رفت از افول تمدنی 🔹 مرحله #بیداری_اسلام
🚩 تبیین جریان‌های مختلف فکری جهان اسلام برای برون رفت از افول تمدنی 🔺 ب) ملي گرايی 🔸 استعمار در مقابل اين قيام‌های مردمی, برای جلوگیری از ابعاد ضدغربی و اسلامی آن, علاوه بر حذف فيزيکي سران نهضت‌ها و هدايت اهداف و انگیزه قيام‌ها به سمت ، انقلابيون به‌خصوص عرب‌ها را به ترغيب کرد. اين گرايش بر ارزش‌های ملی و نژادی تمرکز داشت و اسلام را در درجه دوم و حتی ابزاری در خدمت ملی‌گرايی می‌دانست. 🔺 ج) بازگشت به ارزش‌های اسلامی (اسلام گرايان) 🔸 گرايش اسلام‌گرا را می‌توان در دو سطح طبقه‌بندی و بررسی کرد. 1️⃣ 🔸رشيدرضا يکی از نامداران اين تفکر در جهان عرب است که از اصلاح‌گری، و ترقی‌‌خواهی افرادی مثل سيد جمال و محمد عبده فاصله دارد او با اصرار بر اصلاح خلافت سنی و اعاده آن به شکلی که در صدر اسلام معمول بود، به دنبال بازسازی نظام اسلامی بود که به آن عناصری از آرمان‌گرايی صدر اسلام افزوده می‌شد. 2️⃣ 🔸 اين گروه با ارائه تفسير جديدی از دين و سنت، ضمن اينکه برای اسلام مبانی و ابعاد تمدنی قائل شدند، در مورد غرب نيز قائل به تفصيل شدند و ظواهر علمی و تکنولوژی غرب را از مبانی فرهنگی و معرفت شناختی آن تمييز دادند. 🔸 انديشمندانی همچون (ره)، شهيد محمدباقر صدر و سيد قطب در اين بخش قرار می‌گيرند که انديشه جديدی را در مقابله با غرب و اعتلای تمدن اسلامی مطرح نمودند. امام خمينی با نوشتن کتاب و با نوشتن کتاب اقتصادنا و کتاب فلسفتنا، ابعاد تمدني اسلام را بازگو کردند. ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی 🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش پنجم 3️⃣ موج سوم: مبارزه با افراطی‌گرايی فمينيستی و اعاده ارزش‌های خانوادگی 🔸 افراط‌گرايی موج دوم، يکی از مهم‌ترين عوامل زمينه‌ساز موج سوم شد. حمله فمينيست‌های موج دوم، به خانواده و همه ارزش‌های #پدرسالارانه، سبب شد تا دهه ۱۹۸۰ شاهد رستاخيز «راست جديد» در اروپا و آمريکا و تأکيد مجدد بر اهميت خانواده پدرسالارانه سنّتی، حملات به #قانون_سقط_جنين و #حقوق_مدنی نيز باشد. 🔸 زيرا آثار سوء افراط در حركت‌هاى #زن_مدارانه، بيش از همه دامان زن را گرفت و خشونت روز افزون در محيط خانواده و محيط كار و عدم #امنيت_جنسى، از آثار دوره پيش بود. 🔸 دولت‌های تاچر و #ريگان در دهه ۱۹۸۰، آشکارا با اين نهضت ستيز کردند و خواستار اعاده «ارزش‌های خانوادگی» شدند و بر نقش سنتی زنان، به عنوان مادر خانه و خانم خانه‌دار تأکيد کردند. 🔸 «راست نو» کوشيده است تا ارزش‌ها و عقايد پدرسالارانه «هواداری از خانواده» را از نو عنوان کند، نه‌تنها به اين دليل که اين ارزش‌ها طبيعی می‌باشند، بلکه هم‌چنين به اين خاطر که تضمينی براي نظم و ثبات #اخلاقی هستند. البته موج سوم نيز در موارد زيادی نيز همان حملات افراطی به #مردسالاری را حفظ کرده است. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🆔 @asbaat_ir
🔻شاگردان شیخ هادی نجم آبادی 🔸 در ارتباط با شاگردان شیخ هادی نجم آبادی می‌توان به افراد مشهوری اشاره کرد، در واقع کمتر کسی از رجال مشهور #مشروطه را می‌توان نام برد که یا به طور مستقیم شاگرد شیخ هادی نجم آبادی نبوده یا با وی ارتباط نداشته‌اند. 🔸 از جمله معروف‌ترین این افراد مي‌توان به سيد محمد طباطبايي، ملك المتكلمين، علی اکبر #دهخدا، علامه محمد قزوینی، میرزا جهانگیرخان شیرازی(صور اسرافیل)، میرزا حسن رشدیه، ناظم الاسلام كرمانی و سيد اسد الله خرقانی اشاره كرد. 🔻 اسدالله خرقانی 🔸 در دوران نهضت مشروطه، خرقانی از فعالان این نهضت بود و نقش رابط میان مشروطه‌خواهان و علمای #نجف را برعهده داشت. وی در جلسه‌ای که در سال ۱۳۲۲ در باغ #میرزا_سلیمان_خان_میکده تشکیل شده و رهبران جنبش تجددخواهانه مشروطه در آن حضور داشتند، شرکت کرد و از سوی آنها جزو هیأت نه نفره منتخب بود که جهت همراه کردن علمای نجف با این جریان، به نجف بازگشت تا بر مواضع علما تاثیر گذاشته و بین آن‌ها و جریان دینی اصیل در ایران جدایی بیفکند. 🔸 کتاب «محو الموهوم و صحو المعلوم» از مهمترین و آخرین کتابهای خرقانی است که تأثیر زیادی بر پیروان افکار شبه سلفی در ایران و مدعیان اصلاح و نوسازی در عقاید مسلمین بر جای گذاشت؛ وی در این کتاب به دنبال از بين بردن برخي از افكار و سنن شیعی است كه به ظنّ وی وهم و خيال شمرده می‌شد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3554 🆔 @asbaat_ir
📸 | استقلال مکتبی شرط موفقیت ✍️ (ره): جمهوری اسلامی ایران آنوقت موفق خواهد شد که بر اساس یک تز، یک ایدئولوژی که همان است ادامه پیدا کند. اگر این مکتب و ایدئولوژی، اسلامی محض باشد - یعنی اگر مکتبی داشته باشیم، واقعا آنچه که اسلام خودمان است همان را بیان کنیم، خجلت و شرمندگی در مقابل دیگران نداشته باشیم - ما در آینده موفق خواهیم بود. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص 96-97 🆔 @asbaat_ir